Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
BabieGirl schreef:Hoi!! ik ben een meisje van elf en Rijd ong. 5 a 6 jaar. Ik krijg in de les de pony maar nooit aan de teugel... ik snap daar niks van. de instructrice zegt dat je moet kneden en je handen goed rechtop houden.. dat probeer ik dan , maar het lukt gewoon niet !
iemand tips of opmerkingen?
x
Pion schreef:Wat grappig, heb net je topic bekeken Sjolvir!
Had niet echt commentaar maar wat heerlijk, zo breed inzetbaar.
Sjolvir schreef:Heb nog alleen je galop stukje gezien, tekst niet gelezen, wou er blanco naar kijken.
Wat ik zie, paard dat in galop achter meer naar voren zou kunnen grijpen, lijkt dat niet te kunnen,
doordat ze haar rug stijf houdt en eigenlijk niet mooi kan "rollen".
Daardoor af en toe voor korte pasjes en af en toe achter eigenlijk dat ze haar achterhan als het ware in galop omhoog gooit.
Denk ik allemaal te wijten aan niet helemaal los door het lijf zijn, met name de rug zou meer souplesse kunnen tonen.
Ga het stukje nog een keer kijken, want nu bedenk ik ineens dat ik niet echt op de lengtebuiging heb gelet
en ik vraag me af of ik die nou wel of niet zag.
(ben zo terug)
edit.
vervolg, nog steeds je tekst niet gelezen.
Fijn dat ze daar de ramen ook wel eens zemen.
Als ik over je houding iets zou moeten verzinnen zou het zijn, dat je lekker relaxt zit, maar misschien met je schouders iets te en
je armen iets te recht, omdat je denk ik veel mee wil geven aan je paard. (dus in dat opzicht niet strorend)
(is weer weg om tekst te lezen)
edit.
Verder geen commentaar.
Bertie, zou voor zo'n paard als dit het goed werken om balken te galloperen zodat ze haar rug meer moet gebruiken en indien
beschikbaar cavaletti's? Zodat ze moet gaan bollen?
S_en_Z schreef:Pion schreef:We moeten een keer ruilen
Bij Doris wil ik steeds teveel pakken omdat ik bang ben controle te verliezen (ze trekt nog steeds graag een sprintje).
En tóch moet ik dan loslaten.
Mag hoor, kom maar een keer langs. Kom ik ook een keer naar jou
little_birdy schreef:en een weer een super fijn paard vandaag![]()
ik merk echt hoe meer ik loslaat en rustig ben hoe fijner hij is
ik had vandaag zo'n fijn contact echt geweldig
ik heb echt kunnen genieten en paard ook
ik baal dat pap er niet was om te filmen want hij liep heerlijk
nek hoogste punt neusje iets eruit en zo fijn op de achterhand![]()
sorry dat moest ik even delen met jullie
bertie mooie bijdrage weer
little_birdy schreef:fantastisch!en een weer een super fijn paard vandaag![]()
ik merk echt hoe meer ik loslaat en rustig ben hoe fijner hij is
S_en_Z schreef:[ Video ]
Dit was van de 23e (5 daagjes terug dus)
Zouden jullie je er over willen buigen?
Ons niveau?.. even niets.. we zijn momenteel niet bezig met proefgericht trainen.. aangezien ik nog niet weet hoe of wat met het zadel heb ik voorlopig geen wedstrijden gepland staan.. en de trainingen die we kunnen pakken zijn we vooral bezig met ontspanning (en ontspanning in aanspanning) om op deze manier haar gangen te verbeteren en haar losser in het lijf te krijgen.
Paardje is nog niet helemaal los in het lijf.. maar heb wel het idee dat de takt van de galop beter aan het worden is, ze moet nog meer omhoog natuurlijk.. van voor kan ik haar niet "terug" zetten (ik wil zo min mogelijk met mijn handen doen behalve stelling vragen en handhulpje gevolgd door beenhulp om haar los te vragen in de kaak, los is handen stil).. en op zit word ze voornamelijk "traag".. dus ik maak veel gebuik van korte wendingen. Ben me bewust dat ik haar een beetje in het diepe gooi afentoe.. aan de andere kant denk ik dat ze dat ook wel nodig heeft om een wat "makkelijker" paard te worden.
Ons grootste "punt" qua nageeflijkheid is zorgen dat ze los blijft in de linker kaak. Rechtsom houd ze nl. links wat vast wat resulteert in haar schouder op de bakrand duwen en "kromtrekken" met de billen. Als ik haar door links rijd en op het juiste moment afvloei gaat ze veel fijner lopen. Linksom moet ik haar echt naar mijn buitenteugel toe rijden zodat zij de aanleuning opzoekt.
In draf mag ze nog wel echt actiever ipv sneller. Op het moment dat ik denk dat zij actief wordt dan loopt mevrouw van het achterbeen af. Vind het lastig hier een tussenweg in te vinden.
Heb trouwens al een opmerking gehad wbt mijn zit. Het lijkt of ik heel erg haar vooruit zit te duwen.. dat is niet zo.. ik probeer mijn billen goed in het zadel te houden.. (vind ik erg moeilijk) Eigenlijk heb ik helemaal niet het idee dat ik me strak maak..(gewenning denk ik?) maar er werd al gezegd dat ik mijn bekken meer moet ontspannen. (ik heb weinig lengte in mijn spieren en mijn rechter bekken zit "vast" volgens osteo... maar daar word ik dus voor behandeld..)
(Bertie, ik hoop dat je ook mee wil kijken.. je weet hoe zeer ik jouw oog waardeer.. ik denk dat zodra zij makkelijker en lekkerder kan lopen.. dat ik haar ook makkelijker kan showen zonder dat ik "bang" hoef te zijn dat ze zich vastzet als ik "tonend" de baan in wil komen en mijn oefeningen ga rijden. Heb jij nog goede tips..? Behalve tempowisselingen rijden... die rijd ik veel.. alleen jammer dat het vorige keer filmen mis is gegaan.. want toen had moeders ook mijn "inrijden" gefilmd... (dat slaat ze meestal over.. en ik wil ook niet een hele training alleen kleine wisselingen rijden.. want mevrouwtje neemt ze erg makkelijk over.. "oh baasje kukelt iets naar voren"--*stap*)
BabieGirl schreef:Hoi!! ik ben een meisje van elf en Rijd ong. 5 a 6 jaar. Ik krijg in de les de pony maar nooit aan de teugel... ik snap daar niks van. de instructrice zegt dat je moet kneden en je handen goed rechtop houden.. dat probeer ik dan , maar het lukt gewoon niet !
iemand tips of opmerkingen?
x
Sjolvir schreef:Bertie, zou voor zo'n paard als dit het goed werken om balken te galloperen zodat ze haar rug meer moet gebruiken en indien
bertie schreef:Sjolvir schreef:Bertie, zou voor zo'n paard als dit het goed werken om balken te galloperen zodat ze haar rug meer moet gebruiken en indien
Hee, een leuke gedachte!![]()
Hm .. ik heb niet heel aandachtig naar het filmpje gekeken, maar zoals je zegt, de galop is inderdaad wat strak.
Ik denk niet dan cavaletti helpen. Het lijkt me eerder een kwestie van nageeflijkeid/ schakelen/ gymnastiseren.
Als je cavaletti in dressuurwerk wilt gebruiken voor 'bolling', gymnastisering, heb je op voorhand al een heel soepel paard nodig dat héél goed nageeflijk is.
Een paard dat goed nageeflijk is, én kan schakelen, misschien kun je dán eens over twee of drie balkjes beginnen.
Niet andersom, want dat veróórzaakt juist spanning in de rug en in de aanleuning.
Denk ik.