[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BabieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:07

Hoi!! ik ben een meisje van elf en Rijd ong. 5 a 6 jaar. Ik krijg in de les de pony maar nooit aan de teugel... ik snap daar niks van. de instructrice zegt dat je moet kneden en je handen goed rechtop houden.. dat probeer ik dan , maar het lukt gewoon niet !
iemand tips of opmerkingen?
x

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:07

Heb nog alleen je galop stukje gezien, tekst niet gelezen, wou er blanco naar kijken.

Wat ik zie, paard dat in galop achter meer naar voren zou kunnen grijpen, lijkt dat niet te kunnen,
doordat ze haar rug stijf houdt en eigenlijk niet mooi kan "rollen".
Daardoor af en toe voor korte pasjes en af en toe achter eigenlijk dat ze haar achterhan als het ware in galop omhoog gooit.
Denk ik allemaal te wijten aan niet helemaal los door het lijf zijn, met name de rug zou meer souplesse kunnen tonen.

Ga het stukje nog een keer kijken, want nu bedenk ik ineens dat ik niet echt op de lengtebuiging heb gelet
en ik vraag me af of ik die nou wel of niet zag.

(ben zo terug)
edit.
vervolg, nog steeds je tekst niet gelezen.
Fijn dat ze daar de ramen ook wel eens zemen :D .
Als ik over je houding iets zou moeten verzinnen zou het zijn, dat je lekker relaxt zit, maar misschien met je schouders iets te en
je armen iets te recht, omdat je denk ik veel mee wil geven aan je paard. (dus in dat opzicht niet strorend)

(is weer weg om tekst te lezen)
edit.
Verder geen commentaar.

Bertie, zou voor zo'n paard als dit het goed werken om balken te galloperen zodat ze haar rug meer moet gebruiken en indien
beschikbaar cavaletti's? Zodat ze moet gaan bollen?
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 28-12-12 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:08

Allereerst; doe mij die binnenbak!

Verder zou ik kiezen voor schakelen in de galop.
In de kortere bochten lijkt ze strakker te worden. Misschien die met iets meer lengte rijden?
Je kunt ook buitenstelling/binnenstelling vragen.

Aan je houding stoor ik me eigenlijk niet zo, denk relaxt :j
De draf heb ik niet gezien maar op het moment dat ze lekker losgereden zijn kun je ook prima eens extra doorsluiten.
Licht aantikken op de kont, en volte weer openen.

OdiEtAmo

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:12

Wat grappig, heb net je topic bekeken Sjolvir!
Had niet echt commentaar maar wat heerlijk, zo breed inzetbaar. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:14

BabieGirl schreef:
Hoi!! ik ben een meisje van elf en Rijd ong. 5 a 6 jaar. Ik krijg in de les de pony maar nooit aan de teugel... ik snap daar niks van. de instructrice zegt dat je moet kneden en je handen goed rechtop houden.. dat probeer ik dan , maar het lukt gewoon niet !
x

Lekker actief rijden, veel overgangen, schijnovergangen.
Niet tegenwerken met je hand, gewoon netjes, zachtjes de mond kunnen voelen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:20

Hahaha heerlijke binnenbak he Pion :=

In de kortere bochten word ze idd wat strakker (met uitzondering van afwenden, dan valt het wel mee)

Slangenvoltes galop hebben we niet heel vaak meegenomen (ja 3 bogen verdeeld over 20x60.. dan mag ze langer worden en hoeft ze niets* te doen)

(niets als in.. niet op het achterbeen komen.. lekker lang in het lijf blijven en de bochten afsnijden hahaha)

Ze heeft het moeilijk.. want in zo'n korte bocht MOET ze terugkomen op de achterbenen en "op" springen en dan ook nog eens naar voren om de galop af te ronden (dat tegenhikken is omdat ze daarin niet naar voor durft te gaan.. vandaar dat je me hoort klikken om haar "aan te moedigen"). Ik kan wel meer lengte geven.. maar dan komt ze niet op achter. De eerste bocht gaat het nog wel maar als dan blijkt dat we moeten improviceren om daarna ook nog netjes door de hoek heen te kunnen dan zie je pas hoe moeilijk ze het heeft.

Dit doe ik ook niet een uur lang hoor.. maar als voltes verkleinen en vergroten en de contra fijn gaan (naar mijn gevoel) dan wil ik nog weleens testen hoe we ervoor staan.. in zulke oefeningen val je nl. lekker snel door de mand ;) :=

Schakelen moet ik van mijn instructrice ook doen. Op een grote volte en dan zorgen dat ze in het schakelen door de kaak blijft EN dat ik het binnenachterbeen "naar buiten" blijf rijden. (linksom viel ze eerst ontzettend weg naar buiten en rechtsom gooide ze de kont naar binnen.. moet dus zorgen dat het achterbeen spoort.. maar das best lastig voelen.. aangezien ik een handje heb van "alles of niets" hihihi)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:22

Pion schreef:
Wat grappig, heb net je topic bekeken Sjolvir!
Had niet echt commentaar maar wat heerlijk, zo breed inzetbaar. :)

Ja, die kan je echt overal mee naar toe nemen :D , handzaam formaat, handzaam in de omgang, vind alles leuk.
(waarbij ik onmiddelijk beken, in het verleden ook wel eens dwars over een concours terein te zijn gestuiterd...
En nog wel wat andere dwaze avonturen met miss Pluche heb beleefd.)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:29

Sjolvir schreef:
Heb nog alleen je galop stukje gezien, tekst niet gelezen, wou er blanco naar kijken.

Wat ik zie, paard dat in galop achter meer naar voren zou kunnen grijpen, lijkt dat niet te kunnen,
doordat ze haar rug stijf houdt en eigenlijk niet mooi kan "rollen".
Daardoor af en toe voor korte pasjes en af en toe achter eigenlijk dat ze haar achterhan als het ware in galop omhoog gooit.
Denk ik allemaal te wijten aan niet helemaal los door het lijf zijn, met name de rug zou meer souplesse kunnen tonen.

Ga het stukje nog een keer kijken, want nu bedenk ik ineens dat ik niet echt op de lengtebuiging heb gelet
en ik vraag me af of ik die nou wel of niet zag.

(ben zo terug)
edit.
vervolg, nog steeds je tekst niet gelezen.
Fijn dat ze daar de ramen ook wel eens zemen :D .
Als ik over je houding iets zou moeten verzinnen zou het zijn, dat je lekker relaxt zit, maar misschien met je schouders iets te en
je armen iets te recht, omdat je denk ik veel mee wil geven aan je paard. (dus in dat opzicht niet strorend)

(is weer weg om tekst te lezen)
edit.
Verder geen commentaar.

Bertie, zou voor zo'n paard als dit het goed werken om balken te galloperen zodat ze haar rug meer moet gebruiken en indien

Cavaletti's en balken aanwezig hier. (ze heeft toevallig pas geleden voor het eerst een cavaletti gezien :D (vol in de ankers, hoofd omlaag en met heeeeele grote stappen eroverheen stappen hahahaha)

Mij werd aangeraden haar ronder in te stellen en de hals lager om ruggebruik te verbeteren.. maar dat druist een beetje tegen mijn neusje eruit en naar voren/lengte in de hals geven indien nodig-ideeen in.... ik geef haar afentoe wel lang zodat ze ook lang laag kan.. maar op het moment dat ze dan haar rug rekt en haar hals laat vallen voel je dat ze afentoe een pas terugkomt alsof ze "au" zegt. Haar rug overigens is verder niet gevoelig..

*ik zit er aan te denken om er een osteo naar te laten kijken als ik straks wat meer "adem" (qua centjes) heb als ik weet hoe we het met het zadel gaan doen*

Zya liep natuurlijk helemaal als een houten plank (incl flink aanleuningsprobleem) toen ze kwam

(rijden vanaf 2:53)

Het zou best kunnen dat ze ergens een oude blokkade heeft zitten waardoor ze dat laatste stukje niet KAN geven..

Ja.. en de muziek blaast afentoe door 6 speakers bovenin de bak in aan de lange zijdes en in de hoeken.. dus aan muziek is ze goed gewend hahahaha.. ik vraag altijd of ze nog ieeetsjes harder mogen.. (knoerdhard) als ik alleen ben.. heerlijk!! (de eerste keer dat ze muziek in een hoek hoorde vorig jaar kroop ze zowat in elkaar hihi).. ze waren netjes komen vragen of ze de spiegels mochten doen.. ze weten toch dat ik ja zeg (zag je ook die prachtige wissel hahahaha) ik vind het alleen maar een goed teken als ze veel rare dingen ziet in een bekende omgeving.. dan kijken ze er in vreemde omgevingen niet zo van op.. zo word ook regelmatig de bak gesleept als ik aan het rijden ben.. mag ze achter het trekkertje aan :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 28-12-12 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:36

Mijn irritante rechterhandje heeft bijgedragen aan het strakker worden van mijn paard.
Ik ben nu dus aan het leren loslaten (gosh daar blijf je mee bezig), iig manier van rijden nog meer veranderen.
Zoveel mogelijk zelf weer 'los' rijden.
Hierna wil ik ook graag de osteo laten komen, om datgene wat ik rijtechnisch niet op kan lossen, los te maken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:41

Ik geef makkelijk te los. := Ik moet (nadat ik mezelf af heb geleerd mijn handen vast te zetten.. maar daar hielp Zya geweldig bij toen ik haar net had.. want ik zag de hele bak als ik teugel nam) juist leren dat ik niet "te" makkelijk mijn handen afsteek.. ik heb er nogal een handje van in de overgangen mijn handen naar voor te gooien waardoor ik haar toesta om door te knikken en op de voorhand terug te komen. :o Nu zij aanleuning aanbied moet ik niet vergeten dat ik die ook moet nemen.. ipv alleen maar geven (als het aan zya ligt dan loopt ze een uur met haar neus op haar knieen... waar ik best wel trots op ben.. aangezien ik haar in het begin 3 maanden heb aangemoedigd om haar hals te laten vallen omdat ze nieteens lengte op durfde te zoeken)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:43

We moeten een keer ruilen :+

Bij Doris wil ik steeds teveel pakken omdat ik bang ben controle te verliezen (ze trekt nog steeds graag een sprintje).
En tóch moet ik dan loslaten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:44

Al een hele tijd niet gereageerd, lees af en toe nog mee maar voor S_en_Z kom ik heel even uit mijn hoekje :')
En nu ik toch schrijf, Bertie wat fijn dat je er weer bent! Jouw fijne en duidelijke commentaar kan ik zelfs als het helemaal niet over mij gaat toch vaak gebruiken in mijn rijden +:)+

Heb even zitten kijken naar je galopgedeelte en ze blijft inderdaad te strak...Jammer, want paard zou echt beter kunnen bewegen dan dit volgens mij en ik denk dat dan je aanleuning ook stabieler wordt en je er meer aan kan rijden. Wat ik me afvraag, wat doet ze als je in de verlichte zit gaat, het hoofd erop houd (dus vooral niet vwnw en ook niet netjes rond of nageeflijk maar juist groot, een beetje rond laten kijken) en dan gas geeft? Ik heb een paard dat van tijd tot tijd ook wat strak wordt en dan niet helemaal weet hoe zijn lijf ook alweer werkte. Ik doe dan altijd even 'crossrondje' met 'm en dat helpt enorm en hij vindt het ook nog eens enorm leuk. Gewoon een rondje of tien achter elkaar gassen. (Bos in zou nog beter zijn maar durft ie niet in zijn eentje :') )Hoeken afronden, lange zijde voorwaarts rijden, voor de wending iets opvangen, in balans houden en dan weer door. Na één lange zijde trekt hij vanzelf al aan....En daar zit precies de winst. Omdat ie wil vertrekken, trekt ie er achter enorm onder. En omdat ie het leuk vindt, laat ie ook nog eens alles gewoon lekker los. Maargoed, die van mij is dan wel weer onwijs koel in de kop...Kan je enorm mee scheuren en dan gewoon heel simpel terug laten komen en hals laten strekken. Is minder aan te raden als paard er niet ontspannen maar knetterheet van wordt denk ik O:)

Ik weet ook niet zo zeker of het ruggebruik het probleem wel is...Ze galoppeert gewoon met de schoft omlaag ipv omhoog. Krijgt daardoor dus helemaal geen ruimte om het achterbeen verder onder te brengen. Dat hoeft geen pijn of stijfheid te zijn, dat kan ook gewoon de manier zijn waarop ze het ooit geleerd heeft/gewend is natuurlijk. Imo zal je dus een manier moeten vinden om haar voor van de grond te krijgen zodat ze ruimte krijgt om achter door te springen. Balkjes zijn wel leuk en goed voor het ruggebruik, minder voor het vanuit de schoft omhoog springen in mijn ervaring omdat paarden er ook juist lang van kunnen worden en door het rekken/verhogen van de sprong boven het balkje juist meer op de voorhand landen dan normaal. Bergop galopperen (letterlijk, dus heuveltraining) is ook wel erg leuk!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:46

Pion schreef:

Bij Doris wil ik steeds teveel pakken omdat ik bang ben controle te verliezen (ze trekt nog steeds graag een sprintje).

Mag hoor, kom maar een keer langs. Kom ik ook een keer naar jou :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:48

S_en_Z schreef:
Pion schreef:

Mag hoor, kom maar een keer langs. Kom ik ook een keer naar jou :D

Dat is wel een leuk idee voor in de zomerperiode!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:50

Maar als je haar lager in zou stellen, hoef je toch niet in te boeten aan halslengte en neus eruit?
Alleen is het naar mijn idee, dan wel lastiger je achterhand er meer onder te plaatsen, terwijl het naar
mijn idee inderdaad wel meer lossigheid kan opleveren.
Waarbij je dan wel waakzaam moet zijn dat ze niet aan de voorkant de grond in gaat galoperen.

Ach ze is trapjes proof, dus die cavaletti zal ze ook wel aan wennen.
(die van mijn liep in het begin dwars door en letterlijk over alle balken (als in erop etc, niet springen dus))

Wat een feest van herkenning, vast handje hier ook en als ik losgooi is het ook alles of niets dus Toobs snoept er om de haverklap stuk teugel bij.
(heb nu speciaal met blokjes gekocht, zodat ik bewust steeds mijn blokje weer terug moet nemen als hij
weer ahum.. cm of 15 extra heeft geregeld voor zichzelf omdat ik het hem gaf).
En ja, Toobs is ook wel van de af en toe sprintje, maar daar zit geen lijn in in die zin, dat doet hij op rietje verkeerd om in blikje,
of hij nou net heerlijk loopt, of dat je net zelf te veel aan rechts zit (ja, ook hier dus rechts.. zucht).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:09

Esther.. helaas is mijn paard geen buitenrij-paard... op alle vreemde erven is ze super braaf.. huppelt zo langs de nieuwste en engste dingen waar anderen niet langs willen.... maar ik vermoed dat ze op buitenritten bij de vorige eigenaar een flink trauma heeft opgelopen (wil niet mee.. en op terugweg word je meegesleurd) dus helaas zitten zulke trainingen er niet in..

Ze liep altijd vreselijk op de handrem... de galop was echt mega klein (en nog veel meer omlaag!).. hier op de foto moest ik iedere pas mijn spoor er in duwen om haar in galop te houden..

(juni 2011)
Afbeelding

Dat rondje racen dat herken ik.. deed ik met vorig paard heel vaak als ik aanvoelde dat hij een beetje drammerig was of stijvig deed.. die vond dat geweldig (ging dan zelfs lopen gillen van joligheid)

Deze dame maakte ik er niet gelukkig mee... wat zij lekker vind is op een slakkentempo galopje met haar hals recht. En dan het liefst na 2 rondjes alweer terug naar draf.

(september 2012)
Afbeelding
(dit was nog de "vrolijkste foto".. haar oren lagen op andere foto's helemaal plat)

Moet zeggen.. heb eigenlijk sinds dat zij aangaf dat ze het strontvervelend vond naar voren te moeten niet meer gedaan... inmiddels is ze veel vrolijker en vrijer in haar lichaam.. dus misschien is het wel een idee om eens te proberen.. maar of ze dan echt met de schoft omhoog gaat komen.. hmmm.. ik weet het niet..

(doet ze aan de longe ook niet echt.. ja.. dan springt ze wel meer omhoog.. maar niet met een losse rug.. dan heeft ze vooral haar onderhals erop)

Bedankt trouwens voor uit je leeshoekje komen! Leuk dat je er nog steeds bij bent en mee denkt!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:15

Omg, die 2e foto is wel echt briljant _/-\o_
Situatie was vast niet zo grappig maar dat hoofd van haar in combi met hoe enthousiast jij erop zit...euh tjah. Merrie zullen we maar zeggen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:18

Ik denk dat ze daar in ook meer vertrouwen moet krijgen Sam, dat het niet vervelend is om even een sprintje te trekken :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:19

little_birdy schreef:
en een weer een super fijn paard vandaag *\o/*
ik merk echt hoe meer ik loslaat en rustig ben hoe fijner hij is
ik had vandaag zo'n fijn contact echt geweldig
ik heb echt kunnen genieten en paard ook
ik baal dat pap er niet was om te filmen want hij liep heerlijk
nek hoogste punt neusje iets eruit en zo fijn op de achterhand *\o/*

sorry dat moest ik even delen met jullie

bertie mooie bijdrage weer :D

Hoezo 'SORRY' dat je dat even moest delen? %)
Ik wilde dat er véél meer mensen konden zeggen wat JIJ zegt <3
little_birdy schreef:
en een weer een super fijn paard vandaag *\o/*
ik merk echt hoe meer ik loslaat en rustig ben hoe fijner hij is
fantastisch! *\%/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:32

hoi, heb niet alles van het filmpje gezien.
Het tempo (beweginsgsritme) lijkt wat hoog, daar zou ik nog eens naar moeten kijken.
Wat me opvalt is dat je zelf zo duidelijk een richting aangeeft met je bovenlichaam. Je gooit als het ware je paard de wending in, zelfs vóór de wending. Daarmee geef je je paard de gelegenheid lekker naar binnen te vallen, en niet op het achterbeen gedragen door de wending te lopen.
Misschien meer terug blijven zitten? Je hoeft je paard niet altijd zoveel te helpen, een paard mag ook best een oplossing in zijn (haar) lijf te zoeken. :D
Verder heb ik een stukje draf gezien: mooi recht op de hoefslag! +:)+
Zag ik nou een wissel? Was dat de bedoeling? De afwerking leek nogal rommelig, maar ik heb niet echt goed geconcentreerd gekeken, en de rest ook niet meer. Misschien morgen nog eens.

S_en_Z schreef:
[ Video ]

Dit was van de 23e (5 daagjes terug dus)

Zouden jullie je er over willen buigen?

Ons niveau?.. even niets.. we zijn momenteel niet bezig met proefgericht trainen.. aangezien ik nog niet weet hoe of wat met het zadel heb ik voorlopig geen wedstrijden gepland staan.. en de trainingen die we kunnen pakken zijn we vooral bezig met ontspanning (en ontspanning in aanspanning) om op deze manier haar gangen te verbeteren en haar losser in het lijf te krijgen.

Paardje is nog niet helemaal los in het lijf.. maar heb wel het idee dat de takt van de galop beter aan het worden is, ze moet nog meer omhoog natuurlijk.. van voor kan ik haar niet "terug" zetten (ik wil zo min mogelijk met mijn handen doen behalve stelling vragen en handhulpje gevolgd door beenhulp om haar los te vragen in de kaak, los is handen stil).. en op zit word ze voornamelijk "traag".. dus ik maak veel gebuik van korte wendingen. Ben me bewust dat ik haar een beetje in het diepe gooi afentoe.. aan de andere kant denk ik dat ze dat ook wel nodig heeft om een wat "makkelijker" paard te worden.

Ons grootste "punt" qua nageeflijkheid is zorgen dat ze los blijft in de linker kaak. Rechtsom houd ze nl. links wat vast wat resulteert in haar schouder op de bakrand duwen en "kromtrekken" met de billen. Als ik haar door links rijd en op het juiste moment afvloei gaat ze veel fijner lopen. Linksom moet ik haar echt naar mijn buitenteugel toe rijden zodat zij de aanleuning opzoekt.

In draf mag ze nog wel echt actiever ipv sneller. Op het moment dat ik denk dat zij actief wordt dan loopt mevrouw van het achterbeen af. Vind het lastig hier een tussenweg in te vinden.

Heb trouwens al een opmerking gehad wbt mijn zit. Het lijkt of ik heel erg haar vooruit zit te duwen.. dat is niet zo.. ik probeer mijn billen goed in het zadel te houden.. (vind ik erg moeilijk) Eigenlijk heb ik helemaal niet het idee dat ik me strak maak..(gewenning denk ik?) maar er werd al gezegd dat ik mijn bekken meer moet ontspannen. (ik heb weinig lengte in mijn spieren en mijn rechter bekken zit "vast" volgens osteo... maar daar word ik dus voor behandeld..)

(Bertie, ik hoop dat je ook mee wil kijken.. je weet hoe zeer ik jouw oog waardeer.. ik denk dat zodra zij makkelijker en lekkerder kan lopen.. dat ik haar ook makkelijker kan showen zonder dat ik "bang" hoef te zijn dat ze zich vastzet als ik "tonend" de baan in wil komen en mijn oefeningen ga rijden. Heb jij nog goede tips..? Behalve tempowisselingen rijden... die rijd ik veel.. alleen jammer dat het vorige keer filmen mis is gegaan.. want toen had moeders ook mijn "inrijden" gefilmd... (dat slaat ze meestal over.. en ik wil ook niet een hele training alleen kleine wisselingen rijden.. want mevrouwtje neemt ze erg makkelijk over.. "oh baasje kukelt iets naar voren"--*stap*) :=

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:47

BabieGirl schreef:
x

Ook HOI!

Een instructrice die zegt dat je moet 'kneden'..
Dat is een SLECHTE instructrice. -:(-
Die weet echt NIET waar ze het over heeft. ;(
Het spijt me BabieGirl, ik kan het niet mooier maken dan h :(:) et is.

Natuurlijk ken ik je instructrice niet. Ik weet ook niet of jij bij haar 'moet' lessen.

Weet je, er zijn mensen die goed piano spelen, of een beetje minder goed.
Bij een piano maakt dat niet uit, die zal het een rotzorg zijn.
Slecht pianoles is daarom ook geen probleem, want een piano verandert niet van iemand die goed les heeft, of slecht les.
Na een uur slecht pianoles kan een piano bij een goede les gewoon weer fantastische klinken! <3

Een pony daarentegen ..

Die verandert wél!
Een slechte les DOET iets met een pony! Na een slechte les is de pony veranderd. Voor goed. ;(

Een instructrice die het heeft over 'kneden' weet NIETS over FIJN rijden.
Zoek ALSJEBLIEFT iemand anders! :(:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:51

huhuhuhu.. ja klopt.. dat was een wissel.. mevrouwtje is aardig vlot in de benen.. dat het daarna rommelig is was vooral omdat mevrouw de mensen achterin de hoek op een trap (om de spiegels schoon te maken) erg spannend vond.

Hij was eigenlijk niet bedoeld.. maar over het algemeen gaat ze netjes door in contra.. ze springt eigenlijk alleen om als ik teveel "op het verkeerde been" zit/leun.. dus ik straf haar er niet voor. Negeren wat mis gaat, belonen wat goed gaat. Als ik haar zo tref dan ga ik meestal terug naar draf en spring ik gewoon weer contra aan.

Wat fijn dat je het ziet wbt de draf bertie!! Ik oefen zoveel tussen 2 handen en benen op de binnenhoefslag.. dus je ziet haar rechter worden?? :D

Tempo hoog galop? Ik weet t niet.. heb het gevoel dat ze op dit tempo eigenlijk wel prettig te rijden is en wat vloeiender beweegt. (vind het lastig te zien)

Hm.. teveel sturen met bovenlijf... dat geloof ik wel.. ik ga er op letten :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:00

Sjolvir schreef:

Hee, een leuke gedachte! :)

Hm .. ik heb niet heel aandachtig naar het filmpje gekeken, maar zoals je zegt, de galop is inderdaad wat strak.
Ik denk niet dan cavaletti helpen. Het lijkt me eerder een kwestie van nageeflijkeid/ schakelen/ gymnastiseren.
Als je cavaletti in dressuurwerk wilt gebruiken voor 'bolling', gymnastisering, heb je op voorhand al een heel soepel paard nodig dat héél goed nageeflijk is.
Een paard dat goed nageeflijk is, én kan schakelen, misschien kun je dán eens over twee of drie balkjes beginnen.
Niet andersom, want dat veróórzaakt juist spanning in de rug en in de aanleuning.
Denk ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:03

Ik help een meisje met een oudje van 25.. op zich een hele leuke combi maar ze begrijpen elkaar niet.. paardje geeft aan dat ze niet aan de mond gezaagd wil worden en dat het zeer doet als baasje achterin het zadel gaat zitten omdat ze teveel naar het hoofd zit te kijken. (heeft leren "kneden" :( )

Paardje anticipeert zelfs.. zodra zij de teugel aanneemt gaat paardje neeschudden en sterk worden en onregelmatig draven.. want ze weet dat de ruiter gaat zagen en terugtrekken.. gaat voor kort-lang draven en achter treed niet onder.. trekt de kont op zeg maar en gooit al het gewicht op voor om terug te trekken aan de ruiterhand..

Na een paar keer roepen.. kijk eens voor je uit, het hoofd zit er straks ook wel.. teugels 10 cm langer en na roepen hou je handen stil en als je voelt dat haar neusje omlaag en naar voor gaat geef dan je handen een beetje mee door ze voor de schoft te plaatsen.. zag ik ineens een mega verandering..

Paardje haar oren gingen vooruit.. neusje voor de loodlijn tot op de knietjes en paardje was lekker voorwaarts en keurig regelmatig.. afentoe even een "terugval" door ineens te gaan vechten als ruiter per ongeluk aan de handen kwam... maar er goed doorheen te rijden.. op een gegeven moment kon ruiter zelfs een stukje teugels "stiekem" korter maken en liet ze een mooi rond boogje in de hals zien zonder te trekken, neeschudden of te kreupelen!!

Zowel paardje als baasje gingen mega gelukkig de baan uit.. en het leukste was... paardje kwam bij mij een aaitje en een kriebel halen.. terwijl ze volgens baasje nooit snel andere mensen opzoekt..

(paardje deed voorheen wel meer dingen niet en plotseling wel.. zoals stil gaan staan op zit en zachte teugeldruk.. ruiter kreeg bijna spierballen om beestje stil te krijgen...)

Ik ben met zo'n blij gevoel naar bed gegaan toen ik terugdacht aan die vrolijke oortjes van paardje toen de ruiter wat meer dacht vanuit het paardje!!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-12-12 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:11

bertie schreef:
Sjolvir schreef:

Hee, een leuke gedachte! :)

Hm .. ik heb niet heel aandachtig naar het filmpje gekeken, maar zoals je zegt, de galop is inderdaad wat strak.
Ik denk niet dan cavaletti helpen. Het lijkt me eerder een kwestie van nageeflijkeid/ schakelen/ gymnastiseren.
Als je cavaletti in dressuurwerk wilt gebruiken voor 'bolling', gymnastisering, heb je op voorhand al een heel soepel paard nodig dat héél goed nageeflijk is.
Een paard dat goed nageeflijk is, én kan schakelen, misschien kun je dán eens over twee of drie balkjes beginnen.
Niet andersom, want dat veróórzaakt juist spanning in de rug en in de aanleuning.
Denk ik.

Daar heb je wel een punt denk ik :j maar ik ben wel degelijk veel aan het schakelen.. alleen in de draf is het makkelijker dan in de galop.. in de draf van arbeids naar bijna stap en weer weg.. dan voel ik (en zie ik in de spiegel) dat ze echt de billen aantrekt en terugkomt vanuit achter.. (voorheen knikte ze door en ging ze eerst van voor langzamer draven) dus er zit zeker wel veel verbetering in.. maar in galop op 1 of andere manier krijg ik haar alleen iets meer op achter als ik wendingen rijd.. als ik gewoon schakel op lange zijdes of voltes heb ik het idee dat ze een beetje kauwerig wordt (waardoor ze dus rukjes geeft aan mijn hand en vervolgens afknikt) en dan eigenlijk terugkomt door van voor op de rem te gaan ipv dat ze omhoog komt... snap je wat ik bedoel bertie?.. en dan blijf ik wel echt rechtop zitten alsof er een touwtje aan mijn hoofd trekt en recht voor me uit kijken zodat ik voel wat ik doe ipv dat ik naar beneden zit te kijken...