[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:36

Pion schreef:
Mooi over de benen hoewel achterbeen iets eerder weg wil dan voorbeen (wat nog op de grond staat).
Tussen de oren is niet echt hoogste punt maar neus is er mooi uit dus ik stoor me er niet aan.
Misschien vertekent het ook een beetje (door de kap) dat tussen de oren niet het hoogste punt zit.

Dat eerste lijkt mij vrijwel logisch toch? dat achterbeen kan niet weg voordat het andere been weer op de grond is, anders zou hij
zijn welbekende 1 pootsdraf doen, zoals op deze foto
Afbeelding
Sjolvir: dankje, ja dat zijn windmolens :D
en we waren na de proef behoorlijk nat ja _O-

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:39

Maar als het achterbeen al weg is voordat het voorbeen van de grond is krijg je ook een 1 pootsdraf.
Tijdje terug hebben we hier in dit topic een hele reeks 'voetjes' gehad. Vandaar dat het mij op viel.
S_Z: expert opinion? :Y)

Volgens mij; paard stuwt nog iets teveel (wat overigens niet erg is, doet het gros van de paarden).
Is geen taktfout oid.

Marlis

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:48

De halshouding van beau vind ik netjes :)
Neusje is er mooi uit. En wat een beenwerk heeft die toch, van beenwerk heb ik geen verstand dus daar geef ik je alleen maar een complimentje voor :p

Donderdag heb ik les zal is kijken of ik dan wat fototjes/filmpjes kan laten maken, als het nog niet te donker is dan.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:53

Dankje marlis :o

Pion schreef:
Maar als het achterbeen al weg is voordat het voorbeen van de grond is krijg je ook een 1 pootsdraf.
Tijdje terug hebben we hier in dit topic een hele reeks 'voetjes' gehad. Vandaar dat het mij op viel.
S_Z: expert opinion? :Y)

Volgens mij; paard stuwt nog iets teveel (wat overigens niet erg is, doet het gros van de paarden).
Is geen taktfout oid.

heb je ooit een dragend paard zien draven? :D Dat kan namelijk niet, alleen als je in de piaffe zit.
Draf is namelijk een stuwende voorwaartse gang, het kan niet anders dan dat het paard in een middendraf/uitgestrekte draf stuwt.
Wanneer een paard in draf horizontaal in evenwicht is draagt het dus iets meer, dat is uiteindelijk ook het uiteindelijke plaatje die
wij willen creeeren, maar helemaal dragen zal in draf dus niet kunnen, kort gezegd omdat de draf dus stuwend is. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:56

Zeg ik dat een paard helemaal dragend moet draven?
Ik zeg alleen dat het evenwicht nog iets meer horizontaal mag in de midden/uitgestrekte draf voor het perfecte plaatje.
Dus nog iets teveel stuwt in de draf op de foto (voor het perfecte horizontale plaatje).

Althans, dat denk ik te zien aan de beenzetting (achterbeen iets eerder weg dan voorbeen).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 13-03-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:58

Pion schreef:
Ik zeg alleen dat het evenwicht nog iets meer horizontaal in de midden/uitgestrekte draf mag voor het perfecte plaatje.
Dus nog iets teveel stuwt in de draf op de foto (voor het perfecte horizontale plaatje).

Althans, dat denk ik te zien aan de beenzetting (achterbeen iets eerder weg dan voorbeen).

Je hebt gelijk :j Paard kan op de draf in de foto dragender. (staat in het andere topic)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:02

Geryon schreef:
Pion schreef:
Ik zeg alleen dat het evenwicht nog iets meer horizontaal in de midden/uitgestrekte draf mag voor het perfecte plaatje.

Je hebt gelijk :j Paard kan op de draf in de foto dragender. (staat in het andere topic)

ja klopt, dat ontken ik ook helemaal niet, dat is ook ons uiteindelijke doel, een perfecte uitgestrekte draf :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:03

Dan begrijpen we elkaar nu. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:04

Precies! :D

Trouwens, horizontaal is niet perfect toch? Iets schuiner (voorkant hoger) is perfect toch?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:05

Geryon schreef:
Precies! :D

Trouwens, horizontaal is niet perfect toch? Iets schuiner (voorkant hoger) is perfect toch?

ja, maar de meesten lopen niet eens horizontaal maar geheel op de voorhand, dus horizontaal is eerst al mooi meegenomen :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:05

Ja, dat zou helemaal prachtig zijn maar och wat moeilijk.
Ik streef maar gewoon naar horizontaal. :+
Bergop zou dan vervolgens een fantastisch cadeau zijn. :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:08

Haha, het was ook alleen om het even voor mezelf zeker te weten hoor! Als ik met mijn huidige paard een horizontale middendraf voor elkaar zou krijgen zou ik al gelukkig zijn.. :o Heb haar nu onder het rijden horizontaal eindelijk, en verder hoeft ook gelukkig niet aangezien we aan springen doen. :')

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:02

stipje!
En nee, ik kan nog niet echt iets zinnigs melden over de meeste foto's, ik probeer er zelf eerst eens wat meer oog voor te krijgen... k weet wel hoe ik wil dat het er uit ziet, en hoe het er uit hoort te zien, maar wat dan bij wie welk probleem is?... lastig! Haha
Temeer omdat ik mijne nog aan het beleren ben en ik daardoor onderhand eeeeeeventjes het perfecte plaatje kwijt ben ;-)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 08:21

Bitje, jouw haf lijkt echt ontzettend "hard" te gaan in de middendraf. Heb je er niet een filmpje van?

Er komt meer gewicht op het rechtervoorbeen dus hij is idd nog net niet dragend genoeg, hij loopt wat van het achterbeen af en het lijkt alsof hij door de snelheid zijn hoofd wat "lift" (hij bolt niet op voor de schoft in de hals) en jij het met doorzitten net niet bij kunt houden waardoor je naar achteren kiept en achter de beweging aan komt.

Het is wel al veel beter dan de tweede foto die je ons laat zien!

Er zit zeker vooruitgang in. Als hij idd zo hard gaat zou je mogen toewerken naar niet versnellen maar meer verruimen. Dus op het achterbeen vragen voor je afwend, na rechtzetten diagonaal op wegrijden en na paar passen weer terug en weer herhalen. Zodat hij net dat beetje meer gaat "zitten" en dan kan hij zijn hals ronder dragen.

Dan is hij niet direct bergopwaarts (dat is waar je uiteindelijk naartoe wilt) maar dan is hij wel gelijk over de benen (en dat kan Beau wel, dat weet ik)

Je hebt een knappe haf!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:30

Sjolvir schreef:
Mallow, een nieuw begin!
Wat goed!

Wat ik hier zie is een ruiter en een paard die samen het plezier in rijden terug aan het vinden zijn,
ze zijn beiden nog wel zoekende, maar er is een nieuw begin.

Ik zie een ruiter die aan lange teugel, zelf in balans probeert te zitten en dat best netjes doet,
let er wel op dat als je je teugels weer meer op maat neemt, je eigenlijk dat onafhankelijke zitten
in gedachten moet houden.
En ook het gevoel dat ze geeft qua lossigheid, niet dat dat spectaculair veel losser is dan als ze met
haar hoofd omhoog loopt, maar probeer eens bewust te voelen, wat het verschil is.
Nou is het bij jouw paard geen wereld van verschil, maar je ziet ook bij jouw paardje dat bij lang laag,
ala stofzuiger, ze losser is in haar lijf.
Dat zou zich qua gevoel voor jou moeten vertalen, in lastiger te zitten, omdat de beweging iets groter wordt,
maar aan de andere kant heel fijn gevoel omdat je de lossigheid en kracht van je paard dan pas echt voelt.

Wat je zelf al zegt, alles kan allemaal wat vlotter dus beter aan het been en actiever.
Dat kan je bereiken door wat meer overgangen te rijden, tussen de verschillende gangen,
maar dat kan ook binnen een gang.
Ga daar dan ook nu niet heel verhaal van maken, maar het is wel heel belangrijk!
Nu ahum, valt ze af en toe bijna om.. (Lijkt wel op mijn fjord, die dit ook heel goed weet uit te buiten :D )
Maar he! Rome hebben ze ook niet in 1 dag gebouwd!

Wat ik ook zie is iemand die gewoon zonder pluk, trek, duw, frustraties, gewoon relaxt een volte kan rijden!
Hou ook dat in gedachten als je straks weer stapje verder gaat.
Om een volte te rijden heb je dat allemaal niet nodig en je rijdt nu keurig een volte,
tuurlijk, hij is nog niet perfect, maar je rijdt hem! Was in het ander filmpje wel anders.

Je geeft aan dat de rechter galop moeilijk is, is op het flimpje ook te zien.
Maar hou in gedachten, dat soms niet galoperen een betere keus is dan wel galoperen.
Je probeert haar nu in galop te krijgen, terwijl ze eigenlijk in draf nog niet is waar je haar wilt hebben.
Je doel is galop.
Eigenlijk moet je dan een stapje terug en als doel hebben, lekker draven tot het punt waar ze voelt,
alsof je zo zou kunnen aanspringen.
Want als je haar daar hebt in draf, is dat aanspringen niet zo'n probleem meer.
Nu blijf je er beetje in hangen.

Ik vind het knap dat je een nieuw begin hebt gemaakt.
Hopelijk krijg je zo samen met je paard er weer plezier in.
De eerste steen voor een nieuw gebouw is gelegd, maar er moeten er nog wel heel veel volgen.

Bedankt! Je omschrijft exact hoe ik me ook voelde bij het terug zien van de filmpjes.
Het belangrijkste voor mij was gewoon weer even laten zien en zelf voelen hoe het is om zo lekker ontspannen te rijden. Ik ben zelf nogal nerveus aangelegd dus ik had een gigantische buikpijn voor ik op stapte. Ik heb denk ik wel een kwartier warm gestapt en lekker gekletst met m'n paard en het meisje dat filmt. Was m'n zenuwen kwijt en de eerste drafpas was fantastisch, m'n paard duikelde meteen naar voren om in de teugels te gaan hangen en ik hoorde dr denken, verrek, ik heb de ruimte aan de voorkant en ze zette ( voor haar doen ) de pas er meteen in.

Dit zwakte inderdaad af hierna, maar goed we hebben beide de conditie van een kiwi, dus het wordt weer lekker trainen. Heb er zo'n zin in!

_Esther_87_ schreef:
Mallow, heb heel snel even gespiekt want ik heb niet veel tijd maar GOED BEZIG JOH!!
Wat een verschil! *\o/*
Die galop, met de neus bijna over de grond, helemaal relaxed...Lekker he?!

Ik zou wel echt nog een stuk meer activiteit willen zien, er mist echt nog een stuk impuls en voorwaarts denken, maar jeetje, het beeld is al zoveel fijner :D

Bedankt, we gaan lekker oefenen met tempo wisselingen :D

Wil ook iedereen bedanken voor de pbtjes :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:33

Jippie! We mogen weer rijden! (gisteren al, maar toen was ik brak en brak en Toobs is een grote NONO)

Ging het vandaag dressuur matig ergens om, nee, was even er weer inkomen.
Is dat erg, nee.
Hebben we genoten, ja!

Aangezien hij nu al dik 1 1/2 week niet gereden is (vanwege rhino vereniging dicht etc.), vond ik dat
een half uurtje wel genoeg zou gaan zijn.
En omdat Toobs Toobs is, er zonder eerst los te gooien of zo, op gaan zitten en naar de vereniging gestapt.
Hij kan wel een aapje zijn, maar met dit soort dingen is hij gewoon de ideale schoonzoon.

Heb verbazingwekkend genoeg nog lekker gereden ook, Toobs was losser dan anders als hij bv week stil heeft gestaan. Lekker in de buitenbak.
Denk dat dat komt door het lange leidselen (wat ik ook niet elke dag deed), hou je er toch nog souplesse in blijkbaar.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:33

Bitje ik vind je haf echt onwijs gaaf! Start je hem nog wel eens? Volgde toen der tijd een topic van je waarbij hij slecht voor het been was in de proef, hoe gaat dat inmiddels?
Ik vind de eerste foto fijner als de 2e, bij de 2e heb ik het idee dat hij er nét niet in loopt, klopt dat? Hij knikt nét niet in, bij die 1e foto wel.

Ik denk juist niet dat hij heel 'hard' in de middendraf gaat, volgens mij is dit gewoon echt actief vanuit achteren wegdraven.

Ben heel benieuwd naar foto's van nu, op dit moment lijkt het zo alsof je hem van voren wat vasthoud maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat je wat naar achteren leunt.
Dussssss, showen! :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:41

Afbeelding

Afbeelding

Van mij 2 oude foto'tjes! (pootje nog steeds in het gips dus voorlopig geen nieuwe).

Eerste foto is van juni, 2e foto van september.. Bij de 2e lijkt het net alsof ze achter laat zakken, op de eerste foto houd ze het daar nog vast.
Wat vinden jullie? :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:11

Is het laatste fotootje op manege Spaarnwoude? :D

Ik vind stap foto's sowieso altijd moeilijk te beoordelen, maar ik vind dat ze wel opgerichter mag in de hals. Het stukje achter de oren is nog niet hoogste punt en neusje mag er ietsje meer uit vind ik :j
Laatst bijgewerkt door Geryon op 14-03-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:14

Kan ook door de hoek van de foto's komen maar ik denk dat ze op de 2e foto de rug net iets meer 'opdrukt', buikspieren meer aanspant.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:12

S_en_Z schreef:
Bitje, jouw haf lijkt echt ontzettend "hard" te gaan in de middendraf. Heb je er niet een filmpje van?

Er komt meer gewicht op het rechtervoorbeen dus hij is idd nog net niet dragend genoeg, hij loopt wat van het achterbeen af en het lijkt alsof hij door de snelheid zijn hoofd wat "lift" (hij bolt niet op voor de schoft in de hals) en jij het met doorzitten net niet bij kunt houden waardoor je naar achteren kiept en achter de beweging aan komt.

Het is wel al veel beter dan de tweede foto die je ons laat zien!

Er zit zeker vooruitgang in. Als hij idd zo hard gaat zou je mogen toewerken naar niet versnellen maar meer verruimen. Dus op het achterbeen vragen voor je afwend, na rechtzetten diagonaal op wegrijden en na paar passen weer terug en weer herhalen. Zodat hij net dat beetje meer gaat "zitten" en dan kan hij zijn hals ronder dragen.

Dan is hij niet direct bergopwaarts (dat is waar je uiteindelijk naartoe wilt) maar dan is hij wel gelijk over de benen (en dat kan Beau wel, dat weet ik)

Je hebt een knappe haf!

Dankjewel voor je reactie :D

Over dat hard gaan, dat valt ontzettend mee :D Ik heb er jammer genoeg geen filmpje van, omdat niemand mij tijdens het rijden ooit heeft gefilmt,
hoop binnenkort wel eens een filmpje te hebben! :D

Het nadeel van beau is dat hij van achteren iets overbouwd is, waardoor het al snel lijkt dat hij wat op de voorhand valt, maar in werkelijkheid valt dat dus erg mee.
Wel moet ik toegeven dat hij nog erg zoekende is in het echt ondertreden van zijn achterhand, en ook echt bergopwaarts kan blijven lopen. Maar goed hij is ook nog
maar 5, nu bijna 6 en ben al heel erg trots op hem wat hij tot nu toe al voor mij gedaan heeft en hoe snel hij leert :j

Ik rijd hem nu ongeveer weer 3 weken , daarvoor stond hij dik 2 maanden stil omdat hij een winterdipje had, waarschijnlijk een keelontsteking maar hij doet het nu
beter dan ooit tevoren! *\o/*

Zodra ik een filmpje heb, zal ik hem natuurlijk met jullie delen :D

JoycexLynn12 schreef:
Bitje ik vind je haf echt onwijs gaaf! Start je hem nog wel eens? Volgde toen der tijd een topic van je waarbij hij slecht voor het been was in de proef, hoe gaat dat inmiddels?
Ik vind de eerste foto fijner als de 2e, bij de 2e heb ik het idee dat hij er nét niet in loopt, klopt dat? Hij knikt nét niet in, bij die 1e foto wel.

Ik denk juist niet dat hij heel 'hard' in de middendraf gaat, volgens mij is dit gewoon echt actief vanuit achteren wegdraven.

Ben heel benieuwd naar foto's van nu, op dit moment lijkt het zo alsof je hem van voren wat vasthoud maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat je wat naar achteren leunt.
Dussssss, showen! :D

Dankjewel :o

Nee Beau heeft dik 2 maanden een winterdip gehad, hij had waarschijnlijk een keelontsteking maar zeker weten doe ik het niet. Gelukkig kan ik hem nu alweer dik 3 weken
rijden en het gaat beter dan ooit tevoren ! Had inderdaad last van zijn onrespectvolheid naar mijn been, maar heb vandaag nog heerlijk kunnen rijden zonder spoor of zweepje!
Dus dat gaat echt geweldig goed de laatste tijd en daar ben ik echt heel erg blij om, we kunnen eindelijk weer verder! Mijn instructrice en ik hopen dus ergens in april
voor het eerst weer een wedstrijdje te gaan plannen! 1 april heb ik een fotoshoot en dan laat ik ook rijfotos maken, dan laat ik die hier natuurlijk even showen :D

Ik merk ook doordat hij nu activer aan mijn been word alles veel makkelijker en soepeler gaat! Wat een pauze tussendoor dus wel niet kan doen met een paard, we liepen
misschien ook wel een beetje te hard van stapel :o.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 23:18

Bedankt voor je verduidelijking. Ik zie hem ook niet op de voorhand gaan, ik zie dat hij gewoon in de middendraf nog net niet stabiel is en zich dan net nog wat "wegduwt" met dat achterbeen. Heb foto's van jullie gezien in een itp of haw in normale draf dat hij wel gelijkmatig draaft en dus horizontaal gaat daarom zei ik, ik weet dat je knappert het kan :j Tijd en geduld zijn de sleutelwoorden voor succes.

Dat hij wat overbouwd is was me absoluut niet opgevallen :)

Fijn dat je weer kan rijden!

Neem je tijd, zeker met een jong dier. Heb je straks profijt van
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-03-12 23:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:22

Geryon schreef:
Is het laatste fotootje op manege Spaarnwoude? :D

Ik vind stap foto's sowieso altijd moeilijk te beoordelen, maar ik vind dat ze wel opgerichter mag in de hals. Het stukje achter de oren is nog niet hoogste punt en neusje mag er ietsje meer uit vind ik :j

Klopt! :D Fijn starten daar.

Eerste foto is instappen en 2e foto is begin middenstap :+

KikixH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:37

Leuk onderwerp. ;)
Ik vind zelf dat je met een filmpje veel meer kunt zien, een foto is maar een moment opname..
krijg er meteen zin van om te rijden.
verder is aan de teugel rijden een moeilijk onderwerp, want een slechte basis = een slechte hals-houding. het paard (of pony) kruipt er dan achter en zo heb je een soort nep-aanleuning.
ik heb dit zelf gehad maar ben er hard aan gaan werken: eerst het achterbeen meer er onder krijgen dan gaat het allemaal goed komen..
trouwens, bitje wat een super pony is dat. kan zeker goed draven?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:50

S_en_Z schreef:
Bedankt voor je verduidelijking. Ik zie hem ook niet op de voorhand gaan, ik zie dat hij gewoon in de middendraf nog net niet stabiel is en zich dan net nog wat "wegduwt" met dat achterbeen. Heb foto's van jullie gezien in een itp of haw in normale draf dat hij wel gelijkmatig draaft en dus horizontaal gaat daarom zei ik, ik weet dat je knappert het kan :j Tijd en geduld zijn de sleutelwoorden voor succes.

Dat hij wat overbouwd is was me absoluut niet opgevallen :)

Fijn dat je weer kan rijden!

Neem je tijd, zeker met een jong dier. Heb je straks profijt van

Klopt, je hebt helemaal gelijk dankjewel :D

kikivh schreef:
Leuk onderwerp. ;)
Ik vind zelf dat je met een filmpje veel meer kunt zien, een foto is maar een moment opname..
krijg er meteen zin van om te rijden.
verder is aan de teugel rijden een moeilijk onderwerp, want een slechte basis = een slechte hals-houding. het paard (of pony) kruipt er dan achter en zo heb je een soort nep-aanleuning.
ik heb dit zelf gehad maar ben er hard aan gaan werken: eerst het achterbeen meer er onder krijgen dan gaat het allemaal goed komen..
trouwens, bitje wat een super pony is dat. kan zeker goed draven?

Ja ik vind hem echt super om te rijden! Heb hem zelf mogen doorrijden en vanaf begin af aan pakte hij alles snel op en echt een heel eerlijk leergierige haf.
Vind m voor een haf ook wel een leuke uitstraling hebben , had opzich zelf niet met haflingers maar ben voor hem als een blok gevallen :o
Opzich waren zijn gangen altijd wel redelijk geweest, maar het heeft wel veel trainen en enkele moeite gekost om het ook echt fijn te krijgen.
Weet nog wel dat hij opeens voor de eerste keren onder mij begon te zweven in de middendraf, goh wat had ik een yes moment op dat moment :')
Sinds dien is zijn middendraf wel een van zijn sterkste punten geworden, naast de zijgangen die hij goed en snel kan beheersen.

Maar al met al, heb nog nooit met zo'n band met een pony gehad, hij is echt geweldig :o