Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:11

[***] schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik de opmerking van Colway gewoon sarcastisch opvatte hoor. Vind dat viennanova wel een beetje heftig reageert. Ben het ook met saszuidema (succes overigens met de strijd tegen de kilo's) eens dat je idd de achtergrond moet weten. Maar als iemand dus te zwaar is omdat hij ziek is of een ernstige aandoening, wil dat nog niet zeggen dat je dan evengoed op een paard moet/mag gaan zitten.

Als je veel te zwaar bent door een ziekte/aandoening zijn er ook andere sporten waar je niet aan mee kunt doen. Ik vind juist in het geval van paardrijden dat daar extra aandacht aan besteed moet worden. Een paard kan immers niets zeggen. En wij als mensen zouden daar rekening mee moeten houden.

Daar ben ik het ook wel mee eens hoor, ik zeg ook niet dat mensen die te zwaar zijn moeten gaan rijden ziek of niet ziek. Welzijn van het paard staat bij mij hoog.. Mocht iemand die ziek is perse iets met paarden willen doen zou ik dan meer denken aan dat liggent rijden tussen meerdere paarden in...

Het ging mij er eigenlijk om dat heel veel mensen direct klaar staan met hun mening zonder de achtergrond te weten. Helaas is nederland erg gefocust om iets te bereiken en hoe je er uit hoort te zien. Dit gaat ten koste van onze kinderen en daarmee ook de welzijn van de dieren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:13

Maar het gebeurt wel heel vaak dat mensen niets zeggen of dat nou de hulpverlener, de oppas of de schooljuf is. Omdat overgewicht nog steeds een taboe is. En dat zou anders moeten wat mij betreft.

Citaat:
Als je veel te zwaar bent door een ziekte/aandoening zijn er ook andere sporten waar je niet aan mee kunt doen. Ik vind juist in het geval van paardrijden dat daar extra aandacht aan besteed moet worden. Een paard kan immers niets zeggen. En wij als mensen zouden daar rekening mee moeten houden.

agree, denk dat paardrijden ook nog te vaak als hobby wordt gezien en niet als sport

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:20

saszuidema schreef:
Mocht iemand die ziek is perse iets met paarden willen doen zou ik dan meer denken aan dat liggent rijden tussen meerdere paarden in...

Het ging mij er eigenlijk om dat heel veel mensen direct klaar staan met hun mening zonder de achtergrond te weten. Helaas is nederland erg gefocust om iets te bereiken en hoe je er uit hoort te zien. Dit gaat ten koste van onze kinderen en daarmee ook de welzijn van de dieren.

Huifbedrijden.. dan moet je wel heel ziek zijn. Er is nog zo veel te doen als je zelf niet in conditie bent om er op te gaan zitten, grondwerk, mennen, VD, genoeg manieren om met paarden te werken zonder erop te hoeven zitten.

En het gaat er niet om hoe het eruit ziet, echt niet.. zal mij een worst wezen. Het gaat erom dat het ongezond is voor je lijf en dat de meeste kinderen die te dik zijn dat hun hele leven zullen blijven.

Sees

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:47

Ireen en Colway, eens met jullie beiden!!

Ireen ongezond voor je eigen lijf én dat van het paard idd.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:15

Ik ben het ook met [***] eens hoor. De achtergrond doet niets af aan het feit dat iemand te zwaar kan zijn om op een paard te klimmen. Te zwaar is te zwaar, ongeacht de achtergrond.

Verder zie ik ook om me heen dat vaak jonge kinderen veel en veel te zwaar zijn! Ongezond eten en teveel achter computer/tv zijn daar debet aan (waar zijn toch al die buitenspelende kinderen?). Ouders stuur je kinderen naar buiten, lekker voetballen, naar de speeltuin, verstoppertje met de hele buurt! Nog goed voor de sociale contacten ook en na een lange schooldag heerlijk om je buiten te kunnen afreageren en uitleven(scheelt ook weer psychologen later).

Bij mijn dochtertje (10) in de paardrijles zit een meisje van 13 die ook veel en veel te zwaar is (ik denk dat ze veel zwaarder is dan ik, ik weeg rond de 70 kilo). Na een half uur begint ze al te zeuren: "hoe lang duurt de les nog?"), ze kan een uur haast niet volhouden. Voor een jonge meid van 13 vind ik dat toch wel erg hoor!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:29

Viennanova schreef:
En van de desbetreffende mensen die hun geld maar in de sportschool moeten gaan spenderen?

De reden of oorzaak van het te dik zijn doet er toch niet toe, het gaat er toch om dat met een te hoog gewicht op een paard gaan zitten ongezond is voor het paard? en geloof me, de reden"ik slik medicatie en daarvan wordt ik dik" is zo achterhaald, ook met dikmakende medicatie en gezonde voeding en voldoende beweging kun je een gezond gewicht behouden, ook als je lichamelijke problemen hebt of emotionele problemen.Er is geen enkel excuus om wanneer je te zwaar bent dit zo te laten en dan toch op een paard te gaan zitten, blijf dan van het paard af en ga er grondwerk mee doen, of joggen tot het wel weer gaat.

Als je paard bijv. een lichamelijk mankement heeft en je rijdt er wedstrijden mee, dan denkt zo'n jury, noh, die loopt een beetje stijf in de rug, niet:"jeetje zou er aan dat paard iets mankeren, even vragen en zo ja, punten omhoog". de reden van veel doet er niet toe, altijd maar weer de :"ja maar, ik....." moet eens veranderen in "ja, klopt".

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:32

Geloof me, de reden "ik slik medicatie en daarvan wordt ik dik", is totaal niet achterhaald :-( .

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:41

Viennanova schreef:
Geloof me, de reden "ik slik medicatie en daarvan wordt ik dik", is totaal niet achterhaald :-( .

Dat ben ik met je eens, er is wel degelijk medicatie waar je dik van word.
Maar dat mag niet het excuus te zijn om toch op een paard te klimmen, en dat is wat @freeride denk ik bedoeld.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:31

Viennanova schreef:

Sorry, maar ik slik al bijna 4 jaar lang bergen cortisonen en malariapillen en ontstekingremmers, allemaal dikmakers, hongeropwekkers, nog geen kilo aangekomen, tis maar net of je eraan toegeeft, hoeveel je beweegt en wat je eet. ik heb zelf SLE, dus best recht van spreken denk ik.
Een kapot bekken kapotte rug en heup en knie,en vaak ontstekingen in organen, beweeg nog heel veel rijdt graag en ook ik hou van wat lekkers af en toe, ben een heel gewoon mens.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:34

Freeride, vervelend dat je zoveel medicatie móet slikken! Denk echter wel dat je een beetje te kort door de bocht denkt.. misschien ben jij er niet zo gevoelig voor om dik te worden van medicatie.. er zijn genoeg mensen die wel dikker worden van medicatie ondanks dat ze wel bewegen en gezond leven verder...

Ben het er inderdaad wel mee eens dat dit geen excuus hoeft te zijn om toch op paard te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:55

Brendaa en Freeride ik ben het met jullie beiden eens. Een vriendin van mij slikt medicijnen vanwege haar nieren, volgt een strikt zoutloos dieet en moet een aantal maal p.w. naar het ziekenhuis om te spoelen. Zij wordt dik (opgeblazen) van deze medicatie. Eet werkelijk gezond, maar in dit geval komt het echt door de medicatie.

Maaaaaar ik heb ook wel eens iemand horen zeggen dat ze van de anticonceptie-pil dik of dikker is geworden. Dat is echt totale onzin! Van dat pilletje wordt je geen gram zwaarder. Wel kun je iets meer eetlust of "trek" hebben. Als je daaraan toegeeft zoals Freeride zegt, dan wordt je zwaarder. Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt, dan gebeurt er niets *\o/*

Dit geldt overigens ook voor mensen die stoppen met roken. Het is wel zo dat je stofwisseling verandert, maar dan zal je dus ook gewoon je eetgedrag moeten aanpassen.

Het is eigenlijk best wel simpel.....

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:52

Naja, dat is gewoon echt te kort door de bocht. Als je stopt met roken, kom je wel degelijk aan, tenzij je er niet zo gevoelig voor bent. Dat van de pil is ook onzin wat je zegt [***]. Ik had eerst een pil waar ik 5 kilo van aan kwam in 2 maand...nu heb ik een speciale pil waar je minder snel van aankomt. Zoek naar op yasmin pil.

Het kan natuurlijk dat jullie, [***] en Freeride, hier niet zo gevoelig zijn. Dit betekent echter niet dat andere mensen hier wel last van kunnen hebben... Vraag maar eens na bij jullie huisarts, dat medicatie en stoppen met roken er wel degelijk voor kunnen zorgen dat je wat aankomt. Dus verdiep je AUB eerst in iets, voordat je zomaar wat roept.

Let op: ik ben het er absoluut mee eens dat dit geen excuus is om toch op paard te gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:19

Hi, hi, grappig dat je zegt dat ik het aan mijn huisarts moet vragen. Het zijn nl exact zijn woorden die ik in mijn vorige post geschreven heb.

En je moet mijn post goed lezen, want ik zeg wel degelijk dat er medicijnen zijn waar je zwaarder van wordt!!!

In andere gevallen vind ik het vaak een slecht excuus. Als je stopt met roken dan wéét je dat je stofwisseling verandert, dus zul je, je leefgewoonten en eetgedrag moeten aanpassen, wil je niet zwaarder worden.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:56

Grappig dat jullie het over stoppen met roken hebben, daar ben ik nu mee bezig := Als je je eetgedrag niet verandert kom je wel aan (roken versnelt je stofwisseling), maar dat is 1-3 kilo, dus geen significante hoeveelheid. Verder is het stopproces natuurlijk zwaar, en ga je vaak meer eten omdat je je sigaretje mist :') en last but not least, alles gaat veel lekkerder smaken! := Ik ben ook al twee kilo aangekomen, waar ik me niet echt heel prettig bij voel (ik zei laatst al: als ik nog meer aankom ga ik gewoon weer roken :') ) maar aan de andere kant, het is twee kilo die ik er binnen een weekje weer af ga hebben, en met mijn longen krijg ik geen tweede kans. Vandaar dat mijn prioriteiten nu even ergens anders liggen dan bij mijn gewicht.

En dan heb je natuurijk degenen die na het stoppen op magische wijze 15 kilo aankomen en dat jaren later nog niet kwijt zijn...

Djayra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:58

Zit dit nu net allemaal te lezen wat er gepost is na mij maar ik krijkg op merkingen naar de hoofd over dat ik zei dat :
Ik van mening ben dat mensen die dikken zijn maar beter/lichter rijden dan zwarere mensen maar mijn mening liever op een paard zie.
Krijg te horen van mesen hier dat ik daar mee zei dat mensen die bijv 60 wegen niet kunnen rijden.
Maar er mag wel sarcastisch gedaan worden over zwaardere mensen maar er mag niks gezegt worden over lichtere mensen what te f*ck met dat dan.
En wat er ook zegt word over mensen aan spreken met kinderen snap dat je je daar tot geroepen voelt blijkbaar.
Maar ben het eens met wat er gezegt word je kan niet altijd meteen ooderelen.
Ken je deze mensen moet je je zelf nog af vragen is het aan mij om er iets van te zeggen.
Ik zou het persoonlijk niet pikken zelfs nie als ik je zou kennnen.
En wat is er mis mee om een kind te trakteeren op een keer mac donalds ???
Eten ze dit elke week ??? Of is het 1x in de maand ??
Vergeet niet het zijn kinderen ze moetten kunnnen eten wat elk kind eet. (Omdat ze kind zijn)
Stimuleeren tot sport supper idee.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:11

brenndaa schreef:
Naja, dat is gewoon echt te kort door de bocht. Als je stopt met roken, kom je wel degelijk aan, tenzij je er niet zo gevoelig voor bent. Dat van de pil is ook onzin wat je zegt [***]. Ik had eerst een pil waar ik 5 kilo van aan kwam in 2 maand...nu heb ik een speciale pil waar je minder snel van aankomt. Zoek naar op yasmin pil.

Het kan natuurlijk dat jullie, [***] en Freeride, hier niet zo gevoelig zijn. Dit betekent echter niet dat andere mensen hier wel last van kunnen hebben... Vraag maar eens na bij jullie huisarts, dat medicatie en stoppen met roken er wel degelijk voor kunnen zorgen dat je wat aankomt. Dus verdiep je AUB eerst in iets, voordat je zomaar wat roept.

Let op: ik ben het er absoluut mee eens dat dit geen excuus is om toch op paard te gaan zitten.

't kan idd zo zijn dat andere mensen er gevoeliger voor zijn, psychisch dan helemaal, en dat is The key denk ik, tis moeilijk...

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:53

Bij sommigen zal dit psychisch zijn, bij anderen niet. Ik denk niet dat je daar over kunt oordelen als je je er niet in hebt verdiept. Dus niet zomaar dingen roepen ;).

Ik denk ook dat we weer afdwalen van het ow. De oorzaak waarom iemand zwaarder wordt lijkt mij niet van belang. Te zwaar is te zwaar.

Paprika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:37

Interessant topic. Ik vind dat een paard niet té fel overbelast mag worden door het berijden. Maar... waar leg je de grens? En wat dan bij bvb hippotherapie, iets waar het paard toch ook wel last van heeft? (waarmee ik zeker niet wil zeggen dat ik tegen hippotherapie ben!)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:41

Djayra schreef:
Ik van mening ben dat mensen die dikken zijn maar beter/lichter rijden dan zwarere mensen maar mijn mening liever op een paard zie. Krijg te horen van mesen hier dat ik daar mee zei dat mensen die bijv 60 wegen niet kunnen rijden.

Nee dat staat er niet, lees maar even terug. Deze vergelijking wordt alleen steeds gemaakt, maar het heeft niks met elkaar te maken. Het is allebei niet goed! Dat ik nog geen 60 kg weeg (geen aanleg om dik te worden, maar ik eet ook gezond en beweeg veel, het is niet waar dat ik er niks voor hoef te doen) wil niet zeggen dat ik maar alles kan doen met mijn paard. Ik ben ook kritisch op mijn harnachement, ik neem ook (zit)lessen en ik zorg ook dat ik in conditie ben. Dat er mensen met overgewicht paardrijden wil toch ook niet zeggen dat ik dan met een matig passend zadel kan rijden? want "dat zie ik liever dan mensen met 120 kg op een goed passend zadel"?

Djayra schreef:
En wat er ook zegt word over mensen aan spreken met kinderen snap dat je je daar tot geroepen voelt blijkbaar.
Ken je deze mensen moet je je zelf nog af vragen is het aan mij om er iets van te zeggen.
Vergeet niet het zijn kinderen ze moetten kunnnen eten wat elk kind eet. (Omdat ze kind zijn)

Als ik een kind in behandeling krijg met een probleem in het bewegen (of conditie) en het kind is te zwaar, dan voel ik me geroepen om daar met de ouders over te praten ja, tenzij dat al gedaan is en ze bij een dietist komen ofzo. Lijkt me heel normaal.
Als ik een kind op straat zie lopen doe ik dat niet uiteraard!
Het zal wel aan mij liggen, maar 1 keer per maand naar de mac donalds vind ik nog steeds veel. De keren dat ik met mijn ouders naar de mac donalds ben geweest als kind zijn denk ik op 1 hand te tellen, ik heb daar geen trauma's aan over gehouden alleen een gezonde levensstijl en een gezond lijf en daar ben ik mijn ouders dankbaar voor. Bij kinderen met overgewicht kom je er niet met sport alleen, echt niet.. Kunnen eten wat elk kind eet.. daar gaat het al mis, want er zijn veel te veel kinderen te dik en snoep, mac donalds en iedere week patat eten zijn blijkbaar de norm (geworden?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:59

Appelmoes_11 schreef:
Grappig dat jullie het over stoppen met roken hebben, daar ben ik nu mee bezig := Als je je eetgedrag niet verandert kom je wel aan (roken versnelt je stofwisseling), maar dat is 1-3 kilo, dus geen significante hoeveelheid. Verder is het stopproces natuurlijk zwaar, en ga je vaak meer eten omdat je je sigaretje mist :') en last but not least, alles gaat veel lekkerder smaken! := Ik ben ook al twee kilo aangekomen, waar ik me niet echt heel prettig bij voel (ik zei laatst al: als ik nog meer aankom ga ik gewoon weer roken :') ) maar aan de andere kant, het is twee kilo die ik er binnen een weekje weer af ga hebben, en met mijn longen krijg ik geen tweede kans. Vandaar dat mijn prioriteiten nu even ergens anders liggen dan bij mijn gewicht.

En dan heb je natuurijk degenen die na het stoppen op magische wijze 15 kilo aankomen en dat jaren later nog niet kwijt zijn...

Jij hebt het helemaal begrepen! Ik vind het knap hoor, dat je stopt met roken. Hou vol!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:10

Mijn vriend is ook gestopt met roken, kreeg veel meer trek, snaaien, snaaien, snaaien, ter compensatie....Kwam uiteindelijk een kilo of 5 aan. Maar komt dat door het roken of het snaaien?

Citaat:

vanuit mn werk heb ik genoeg info over een gezin om daarover iets te vinden en te zeggen ja. Waarom zou dat niet mogen? En zelfs als ik de achrergrond niet ken, waarom zou je dan niet met zulke ouders in gesprek gaan? Een te dik kind = een te dik kind. Ongeacht de reden van het te dik zijn lijkt het me niet verkeerd om in gesprek te gaan

Ik vind MacDonalds als beloning voor een te dik kind een absolute no-go. Ga lekker een middagje zwemmen

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:09

Als ik vijf of zelfs tien kilo aankom heb ik nog steeds een gezond gewicht. Ik zou me er zelf niet prettig bij voelen, dus ik zou het er wel weer af krijgen... En ja, je gaat meestal meer snaaien als je stopt met roken, maar ik denk zelf dat het bij mij nog wel binnen de perken zal blijven qua gewichtstoename.

Ik vind McDonald's überhaupt een no-go, maar goed dat ben ik :Y)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:34

brenndaa schreef:
Bij sommigen zal dit psychisch zijn, bij anderen niet. Ik denk niet dat je daar over kunt oordelen als je je er niet in hebt verdiept. Dus niet zomaar dingen roepen ;).

Ik denk ook dat we weer afdwalen van het ow. De oorzaak waarom iemand zwaarder wordt lijkt mij niet van belang. Te zwaar is te zwaar.

Ik begrijp wat je zegt hoor Brenndaa, ik bedoelde eigenlijk meer dit:
De psyche is baas over het lichaam, wat niet wil zeggen dat je altijd kunt of wilt winnen van de lekkere trek, ook ik ga weleens om voor een gebakje oid., we blijven maar gewoon mensen, maar het is nu eenmaal een feit dat veel mensen maar doen en doen zonder zich bewust te zijn van de rommel die ze binnenkrijgen, medicatie zelfs nog buiten beschouwing gelaten.
Mijn artsen hebben me ook gezegd dat ik zwaarder zou worden door de cortisonen etc, maar dat idee stond me zo tegen dat ik extra oplet, dus ik weet wat medicatie kan doen,het is een extra hindernis en helemaal voor mensen waarbij het lichaam sterker zeurt om eten.
Hoe dan ook, on-topic nu weer: een paard belasten met teveel gewicht van een ruiter, hoe goed deze ook kan rijden, blijft in mijn ogen funest voor de gezondheid van een paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:27

Een paard zou juist een stimulans kunnen zijn om af te vallen. Je kunt zoveel leuke dingen doen met een paard zonder dat je er op zit. Jij blij, paard blij ;).

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:00

Ik ben zelf dietiste en je wilt niet weten wat ik af en toe in mijn praktijk krijg.

Ik oordeel niemand en ik heb voor iedereen die mijn praktijk binnen loopt alle respect, dat betekend namelijk dat ze kritisch naar zichzelf gekeken hebben en gezien hebben dat er verandering moet komen en ik vind het nog steeds knap als mensen dat kunnen. Zeker omdat er voor sommige mensen nog steeds een taboe ligt op een dietiste.
"Heb jij een dietiste nodig? dat kun je toch ook wel zelf, ga gewoon een keer fietsen".

Jammer genoeg krijg ik vaak ouders die door een huisarts naar mij doorverwezen zijn omdat hun kind te dik is of zelfs al neigt naar morbide obesitas. Dat de kinderen geen zin hebben om gezond te eten terwijl alle vriendjes en vriendinnetjes mogen snoep dat snap ik, maar ouders kunnen daar zo slap in zijn.

Maar goed, om ontopic te gaan:
Ik heb vorig jaar een moeder en dochter in mijn praktijk gehad, dochter (10) had een c pony.
Helaas woog de dochter op dat moment al 75 kilo. Moeder bleef maar volhouden dat dochter dan gewoon langer en vaker moest gaan rijden op de pony..

Mijn voorstellen om in plaats van langer en vaker te rijden na het rijden een uur met de pony en / of de hond te gaan wandelen elke dag werd direct in de wind geslagen. Ook zwemmen, meer buitenspelen etc was onnodig. De dochter deed al aan paardrijden en daar moest ze dan maar gewicht mee verliezen.

Sommige mensen hebben helaas niet de kunde om in te zien dat juist de sport en het paard waar ze zo gek op zijn een enorme motivatie en zelfs hulp zou kunnen zijn om af te vallen.