[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:23

Ik kan me de tijd nog wel herinneren dat ik 11 was en mijn instructrice mn beugels vastbond aan mijn singel :') Waarom? TENEN NAAR BINNEN.

Evenals rechtop zitten. Zweep achter mn ellenbogen.

Wellicht dat daar de stoelzit en geholde rug wel vandaan komt. Achteraf best erg eigenlijk. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:30

S_en_Z schreef:
Ik kan me de tijd nog wel herinneren dat ik 11 was en mijn instructrice mn beugels vastbond aan mijn singel :') Waarom? TENEN NAAR BINNEN.

Evenals rechtop zitten. Zweep achter mn ellenbogen.

Wellicht dat daar de stoelzit en geholde rug wel vandaan komt. Achteraf best erg eigenlijk. :=

Oh ja die zweep achter de rug heb ik ook gehad, nu weet ik waar mn rugartrose vandaan komt, forceren he, werkt bij paarden niet maar bij mensen ook niet :')

Karin in vind het er niet eens verkeerd uitzien, maar ik heb het idee dat je hem wat wilt dragen. Maar het ziet er veel beter uit dan de gemiddelde bitloze combinatie :j

Air

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:44

Het ziet er beter uit dan de gemiddelde combinatie :D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:53

Mag ik ook een foto plaatsen?

Afbeelding

Ik vind mezelf hier nogal sterk in mn handen. Ik ben dat echt niet gewend van mezelf :oo Ook zit ik wat gespannen + paard merkt dat ook wel. (Inrijden dressuurwedstrijdje) Tips?

Klinkt misschien heel raar. Maar wat is nou de beste manier om je paard aan de teugel te laten lopen. Ik heb namelijk verschillende manieren gehoord. Of ik krijg van iemand anders les waarbij ik strenger in me hulpen moet zijn of juist niet. Meestal rijd ik gewoon tot paard zelf netjes laag gaat lopen. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:55

Wat ik me afvraag he? Aanleuning komt vanachter uit, waarom zou dat niet kunnen zonder bit? In de ideale wereld doe je toch zo min mogelijk met bit? Als je de impuls opwekt van achter, vang je het van voren/met zit op. Wat is de reden dat de KNHS zegt dat je geen aanleuning kan hebben zonder bit?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:12

MWM dat is ook precies mijn vraag, ook aan de KNHS. ik meen ergens eens iets gelezen te hebben over dat het bit tegen de onderkaak wordt aangelegd..maar ik kan dat niet meer terugvinden. misschien dat iemand hier weet wat ik bedoel?

idd karin ziet er mooi uit, dat van het 'dragen' zie ik ook wel ja, maar is hij ook daadwerkelijk dan zwaar in de handen?

ik heb ook op jonge leeftijd touwen aan mn beugels gehad, deze werden dan aan elkaar vastgemaakt onder de buik, zodat mn tenen naar binnen stonden, auw :')

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:25

Dat begrijp ik eigelijk ook niet, maar heb ook geen ervaring met bitloos. Bertie? Ik ben heel erg benieuwd naar een 'verklaring' hiervoor..

En ik volg het topic al tijdje, lees echt heel erg nuttige dingen! Knap wat jullie allemaal uit een foto kunnen halen! Misschien dat ik ook nog een foto plaats, maar ik ben echt pas net serieus bezig, om de week priveles waar ik echt ontzettend veel leer, en er dus ook achterkom dat ik nog maar aan het prille begin sta, hihi

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:28

FahyaFemke schreef:
MWM dat is ook precies mijn vraag, ook aan de KNHS. ik meen ergens eens iets gelezen te hebben over dat het bit tegen de onderkaak wordt aangelegd..maar ik kan dat niet meer terugvinden. misschien dat iemand hier weet wat ik bedoel?

idd karin ziet er mooi uit, dat van het 'dragen' zie ik ook wel ja, maar is hij ook daadwerkelijk dan zwaar in de handen?

ik heb ook op jonge leeftijd touwen aan mn beugels gehad, deze werden dan aan elkaar vastgemaakt onder de buik, zodat mn tenen naar binnen stonden, auw :')

Ik weet het ook niet precies.. Alleen ik vind, hoe sommigen met bitloos rijden..

en dan staan ze het hardst te roepen over aansnoerneusriemen :') Ik ga ook even neuzen of ik daar iets over kan vinden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:33

ach marocje, ik heb toch ook hele oude foto's geplaatst. zo rijd ik nu niet meer, maar het leek me wel nuttig voor in dit topic!! dus oudere foto's kan toch ook :)

mijn ervaring is dat het met bit, of bitloos niets uitmaakt op de meeste paarden. Sommigen rijden beter met bit, sommigen zelfs beter zonder bit.
Mijn fahya heeft nooit een bit in gehad, dus mijn streven is om ook op hoog niveau te komen met haar, zonder bit.

bitloos wordt door veel mensen nog gezien als recreatie ruiters. ik zelf ben geen recreatie ruiter maar rijdt wel bitloos, wedstrijden, in de dressuur. dus dat vind ik altijd wel jammer, als de bitloze ruiters over 1 kam geschoren worden.. ;)
ik beleer paarden bitloos, ik train paarden bitloos; buiten (ahh tóch recreatief!! :') ) of in de bak.
maar ik beleer ook paarden met bit (na het bitloos, bitloos is áltijd mijn start) en ik train ook paarden met bit; buiten (nou, weer recreatief!!) of in de bak.

:)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:48

MyWishMax schreef:
Wat is de reden dat de KNHS zegt dat je geen aanleuning kan hebben zonder bit?

Ik citeer het cursusmateriaal van de bijscholing voor bitloze juryleden van de KNHS:

Citaat:
Wanneer het bitloos rijden integreren in de reguliere dressuur vormt het begrip aanleuning en de beoordeling daarvan een probleem in vergelijking tot het beoordelen van combinaties met bit. De aanleuning volgens het scala van de africhting zoals de KNHS dit hanteert in navolging van de FEI is een ander soort aanleuning dan die verkregen door het rijden met een bitloze optoming. Volgens de principes van de internationale discipline dressuur kan de ontwikkeling van het paard tot een Happy Athlete verkregen worden door gebruik te maken van een bit. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard daarmee nek- en kaakgewricht voldoende los kan maken om te komen tot het einddoel. Paarden kunnen wel met een bitloze optoming nageeflijk worden en druk op de teugel geven, maar ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn.
Hierdoor ontstaan substantiële verschillen tussen combinaties die rijden met bit en combinaties die rijden zonder bit. Belangrijk voor de KNHS is aansluiting te behouden bij de internationale discipline dressuur. In het FEI reglement staat opgenomen dat het paard het bit moet accepteren. Het accepteren van het bit is een heel belangrijk aspect voor het goedgaand paard. Criteria die beoordeeld wordn door de jury om te kijken of het bit geaccepteerd wordt zijn oa.:
- of het paard afkauwt op het bit
- licht schuimt
- of het bit recht in de mond ligt
- of de mond gesloten is (als de mond open is acce[teert het paard het bit niet)
- of de tong opgetrokken is of uitsteekt.
Bij bitloos rijden kunnen deze criteria niet beoordeeld worden.

FahyaFemke schreef:

Nee, misschien dat het zo lijkt omdat ik m'n handen wat hoog heb?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:08

ik heb een foto dat mijn communicatie met fahya niet goed was, op het moment dat we wilde gaan wijken (ik zat vast en zeker de verkeerde kant op ofzoiets :+ ) waarbij ze omhoog kwam, ik meen me te herinneren dat haar mond toen ook open stond. bitloos he. dus ik vind de argumenten zo ver gezocht.
ook het kauwen (is dat niet het ontspannen van het nek-kaakgewricht?) kan ook zonder bit (zie paard v karin)
en het ontspannen van nek kaakgewricht kan naar mijns inziens wél, daar ik bevestiging krijg van mijn instructrice (Zruiter) en een M jurylid..

ik heb het dressuurboekje hier even niet bij de hand, maar de uitleg hoe je aanleuning krijgt, staat niks bij over het bit. maar het van achter naar voren rijden - en dat kan ook bitloos.

maarre, wordt dit geen bitloos-bit discussie zo. nee... het gaat nog steeds over aan de teugel :j :D

Karin het zal misschien wel zo lijken ja :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:18

Dit staat voorin het proevenboekje en dressuurreglement:
Citaat:
3. Aanleuning/nageeflijkheid
Nageeflijkheid is ‘losgelatenheid’ in nek en kaakgewricht, ontstaan vanuit een vermeerderde
ondertredende achterhand.
Onder aanleuning wordt verstaan de licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen. De aanleuning wordt in de loop van de africhting steeds verder vervolmaakt
en moet zo worden ontwikkeld, dat het paard op de rechte lijn de teugels gelijkmatig aanneemt en in de wending of volte meer aan de buitenteugel
komt. De juiste aanleuning kan nooit door een terugwerkende hand verkregen worden, maar moet als resultaat ontstaan doordat het paard van achter naar voren naar de hand toe gereden wordt. De aanleuning is op beide teugels gelijk als beide achterbenen
evenveel aan de voortbeweging deelnemen.
Aanleuning vertegenwoordigt de controle over het gehele paard. Aanleuning is een wisselwerking. Er is een actieve achterhand nodig om tot aanleuning te komen en er is aanleuning nodig om de achterhand in tweede instantie tot vermeerderde activiteit te laten komen.
Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard “aan het bit gaan“. Een paard is “aan het bit “ wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspannenheid. Het draagt het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen, iets voor de loodlijn. Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals. Het paard toont geen enkele weerstand
ten opzichte van zijn ruiter. Kortom het paard is ontvankelijk voor de hulpen van de ruiter.
Ontvankelijkheid betekent niet een onderworpenheid, maar het ‘open’ staan voor de hulpen van de ruiter, tot uiting komend door oplettendheid, goede wil en het constante vertrouwen in het hele gedrag van het paard, als ook door de harmonie, de lichtheid en het gemak in de uitvoering van de verschillende
bewegingen en oefe-ningen.
Mond- en/of tongproblemen
Het paard mag zich nooit tegen de aanleuning verzetten. Het moet steeds vol vertrouwen
een lichte aanleuning naar voren zoeken. Daarbij moet de mond gesloten zijn; het paard moet het bit afkauwen.
Het knarsen met de tanden of het zo nu en dan uitsteken of omhoog trekken van de tong wordt als een kleine fout beschouwd. Het over het bit gooien of het langdurig uitsteken van de tong wordt als een grotere fout beschouwd.
Als het paard zijn tong uitsteekt, de tong over het bit gooit of hem helemaal optrekt,
met de tanden knarst of druk met een iets opgetrokken staart zwaait, zijn dit dikwijls tekenen van nervositeit, spanning of verzet van het paard. De juryleden moeten hier dus rekening mee houden in hun cijfers, zowel in het desbetreffende onderdeel als in het eindcijfer voor de gehoorzaamheid.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:36

Saaams schreef:
Mag ik ook een foto plaatsen?

Afbeelding

Ik vind mezelf hier nogal sterk in mn handen. Ik ben dat echt niet gewend van mezelf :oo Ook zit ik wat gespannen + paard merkt dat ook wel. (Inrijden dressuurwedstrijdje) Tips?

Klinkt misschien heel raar. Maar wat is nou de beste manier om je paard aan de teugel te laten lopen. Ik heb namelijk verschillende manieren gehoord. Of ik krijg van iemand anders les waarbij ik strenger in me hulpen moet zijn of juist niet. Meestal rijd ik gewoon tot paard zelf netjes laag gaat lopen. :')

Ik heb even de foto voor je rechtgezet en een beetje bijgeknipt. Met een rechte horizont ziet het er beter uit! :)
Afbeelding
Ik begrijp dat je nog niet zo lang rijdt? Ik vindt het plaatje er helemaal niet zo slecht uitzien, hoor. Je zit je pony niet in de weg, je trekt hem niet in de krul, hij duikt niet, je zit (kennelijk) niet aan die voorkant te rutsen.. Netjes, hoor! Heb je ook een foto van een drafje?

Over je vraag hoe je een paard het beste aan de teugel kunt rijden zijn al eeuwen lang hele boekwerken geschreven. En wat maken mensen er een ruzies over!
Zo op schrift is het niet 1-2-3 te vertellen. Dat moet echt met begeleiding, langzaam opbouwen, consequent rijden. Een kwestie van de lange adem.

Nu, hier zou ik je de volgende tip willen meegeven: ga vooral niet 'proberen' om je pony aan de teugel te trekken. Hij loopt zo te zien al voldoende aan de teugel. De problemen ontstaan meestal als mensen beginnen te prutsen.
Lekker doorgaan zoals je nu doet, zou ik zeggen! *\o/*
Bespaar ook vooral niet op de kwaliteit van les. En daarmee bedoel ik niet dat je perse bij iemand met een 'naam' zou moeten gaan rijden, maar vooral bij iemand zonder haast, zonder dwang, maar mét verstand. Oeps, en het is al een héle kunst om zó iemand te vinden! Maar het loont absoluut om te investeren in een zoektocht naar een fijne instructeur! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:49

Lieve allemaal, ik ben, zoals eerder gezegd, ziek. Het is iets meer dan een griepje. Niets psychisch, gelukkig, gewoon fysiek. %)
Maar het betekent wel dat ik er niet altijd goed 'bij' kan zijn. Ik lees mee, maar kan momenteel niet overal op reageren. :+
Het spijt MIJ ook, want ik vind dit ZO'N geweldig leuk en FIJN topic! +:)+
En jullie zijn allemaal kanjers, zoals jullie je hier durven op te stellen! Zo open! Fantastisch! *\o/*
Geen hoogdravend geneuzel, maar de dingen van alledag, die we gewoon allemaal kennen. :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:50

Sorry Bertie, ik rijd al 6 jaar :+ Maar het is waarschijnlijk ook niet de beste foto c: Fluthouding _O-

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:52

@Saaams, als je deze houding van de hals en het hoofd kunt bewaren zo in stap,draf en galop, ben je al goed bezig :j lekker verder oefenen en veel plezier maken! je houding is trouwens ook niet zo slecht hoor.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:54

Bedankt freeride. :j
Het is alleen niet m'n eigen pony :+ Maar toch bedankt! :D

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:58

ik dacht laat mij ook eens een foto plaatsen

Afbeelding

ik ben zelf zeer tevreden over dit beeld.
heb erg veel moeite moeten doen voor dit beeld, verkeerde bitten gehad enzovoort.
het ziet er misschien strak uit maar zo voelt het niet, ze loopt netjes van achter naar voren

wat is jullie mening ?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:07

Oké ik ga ook een poging doen....

Vind het er toch nog wel gespannen uit zien, ondanks dat je zegt niet veel in de handen te hebben enzo.. Ook lijkt het (geen idee of het zo is hoor!) dat ze wat naar links valt? Achter had er van mij meer bij mogen komen overigens.. Verder vind ik het er wel netjes uit zien! :j

Benieuwd wat de andere zeggen, ik doe ook maar keer een poging.. :o

Edit: haalde ff links en rechts door elkaar.. :o
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 08-02-12 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:24

Ze is achter stuwend (sneller dan van voren) Streven is gelijke gang voor en achter, in dit geval had het linker achterbeen in dezelfde positie moeten staan als het rechter voorbeen.

Ze valt naar links (als je er op zit) en duikt erachter omdat ze niet genoeg dragend is van achteren. Je maakt haar enkel snel ipv sterker. Van mij had ze wat minder hard gemogen zodat ze de kans krijgt RUIMER te gaan en jij mag meer lucht geven zodat ze de loodlijn op kan zoeken.

Dat ze "omvalt" is waarschijnlijk omdat jij haar al wegreed terwijl ze nog niet genoeg rechtgesteld was.

Wel iets om op te letten.. eerst recht, dan wegrijden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:27

Even boven alle rijtips en vragen:

Bertie, van harte beterschap! Ik hoop dat je snel herstelt en dat je snel weer helemaal op de been bent.
:(:)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:31

bertie beterschap!! misschien willen andere nog naar die oude foto's kijken? En anders kom ik binnenkort met recentere foto's, is misschien ook wel veel leuker.

oke ik waag het ook bij de foto van de haflinger. als ik kijk naar de benen, en dan het linker achterbeen en het rechtervoorbeen, zie ik duidelijk verschil in de afzet. rechtervoorbeen staat nog en links achter is al afgewikkelt. Dus voorbe(e)n(en) staan langer aan de grond..dus achter loopt sneller.

nou. ik kijk nu pas wat SenZ zegt, haha jeej voor mezelf!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:32

Saaams schreef:
Bedankt freeride. :j
Het is alleen niet m'n eigen pony :+ Maar toch bedankt! :D

of het je eigen pony is veranderd niets aan mijn mening hoor, gewoon zo verder blijven oefenen, op wie zijn pony dan ook :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:36

S_en_Z schreef:
Ze is achter stuwend (sneller dan van voren) Streven is gelijke gang voor en achter, in dit geval had het linker achterbeen in dezelfde positie moeten staan als het rechter voorbeen.

Ze valt naar links (als je er op zit) en duikt erachter omdat ze niet genoeg dragend is van achteren. Je maakt haar enkel snel ipv sterker. Van mij had ze wat minder hard gemogen zodat ze de kans krijgt RUIMER te gaan en jij mag meer lucht geven zodat ze de loodlijn op kan zoeken.

Dat ze "omvalt" is waarschijnlijk omdat jij haar al wegreed terwijl ze nog niet genoeg rechtgesteld was.

Wel iets om op te letten.. eerst recht, dan wegrijden.

Mee eens, en toevoeging, mag de neus er aub een beetje meer uit?, en de handen iets meer mee met het paard, dan kan de achterhand en de schouder ook wat losser mee naar voren, en steekt het voorbeen niet meer zo.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:36

Durf ik het aan? Okay, ik ga het proberen. Ik werd meteen naar jouw zit getrokken. Het lijkt of je wat in elkaar gedoken zit, waardoor je niet kunt ontspannen. Probeer jezelf lang te maken en voor je te kijken, niet naar de oren van je paard. (Ik doe hetzelfde fout en ben er enorm op aan het letten zelf) Het lijkt dat door jouw zit je paard niet ruimte voldoende krijgt om onder te treden van achteren. Als ik het zo goed zeg...