Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:36

Professor schreef:
Men dient een paard in de hand te rijden.
Dit onstaat door de energie die ik als ruiter door het drijven ontwikkel in de hand terug te krijgen en deze om te leiden naar de achterhand.
Alleen in een gevoelvolle ruiterhand neemt het paard de aanleuning aan en kan de ruiter door middel van halve ophoudingen deze ook onderhouden en door deze de hals positie onder controle houden.
Het is geen dwingen door dwingen onstaat juist spanningen die wij als ruiter juist niet willen hebben.
Wij kunnen door halve ophoudingen juist het paard laten ontspannen, halve ophoudingen eindigen altijd in nageven van de hand dit zo snel dat het paard zijn onderkaak weer kan sluiten.
De hand van de ruiter is eigenlijk het uiteinde van de hulpen, door de zit-en beenhulpen opgeroepen verfijnerd en dosseert en leidt deze door en laat ze ook eruit komen.
Wanneer men denkt dat men met zonder halve ophoudingen rijden kan dan beseft men niet wat en hoe deze en met hoeveel gevoel deze gegeven dienen te worden, het hele rijden bestaat eigenlijk hierin.
Leest u alle notities vanaf de Romeinen en Grieken en de ontwikkeling van het rijden maar eens na het is steeds weer de beschrijving van de halve ophoudingen en de hulpen, Steinbrecht beschrijft dat enorm goed en Fillis ook, alleen de halve ophouding helpt niets wanneer het paard niet gehoorzaam is, gehoorzaam komt op de eerste plaats, dan is ook met een kind op school, wanneer die niet luistert kan die ook niets leren.

Allemaal heel goed en aardig, prof
Maar ik gebruik oefeningen om het paard zich weer te laten ontspannen.

De oefeningen zijn daar uitermate geschikt voor.

Een ongehoorzaam paard moet inderdaad bij de les geroepen worden, dan begrijp ik weer wel het nut van halve ophoudingen.
Maar niet voor het losmaken/ontspannen van nek en kaak.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:38

En wat nou als het paard niet of niet genoeg reageert op de halve ophoudingen. Hoe krijg je dan een paard gehoorzaam?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:42

vur schreef:
En wat nou als het paard niet of niet genoeg reageert op de halve ophoudingen. Hoe krijg je dan een paard gehoorzaam?

Als een paard niet of niet genoeg op halve ophoudingen reageert, is het zaak om veel stapjes terug te doen.
Ervan uitgaand dat die ongehoorzaamheid NIET uit ondeugdendheid voortkomt, want dan geef ik een hele ophouding }>

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:47

Citaat:
Dus om weer even een stapje verder te gaan.
Daar komt nog een stukje "evangelie" ik snap dus het nut van halve ophoudingen in verband met het LATEN loslaten van nek en kaak niet.

Dat halve ophoudingen in de klassieke rijkunst ook gebruikt worden als een soort van oefening, dat snap ik dan weer wel.
Daarvandaan de "parade-punten"

Het loslaten in de nek en hals wanneer u dat niet begrijpt dan begrijpt u ook niet dat men eigenlijk onnatuurlijk bezig is met de dressuur, men gaat van rijtechnisch evenwicht naar het evenwicht op de achterhand en die dient men aan te geven aan het paard, en aangezien dit met spanning en ontspanning gepaard gaat slaat dit wel eens over naar een verspanning, aangezien de mondzenuwen ook in verbinding met de buikspieren kunt u de rest wel denken.
Paradepunten deze hebben niets met het geven van halve ophoudingen te doen, het zijn baanpunten men noemt ze Zirkelpunkten die wij in Nederland niet hebben dit heb ik u al eens eerder verklaard op een ander forum.
Wanneer men als ruiter de takt en oefeningen van een paard vraagt in een rijbaan dan dient men het paard ontspannen te houden, en het eerste wat een paard doet is de nek en kaakspieren vasthouden, dit is een moment en dit kan men voorkomen door het paard te laten nageven.
Een paard dat niet op de halve ophouding nageeft (loslaten van het bit door de mond te openen en te sluiten) maar zelfstandig steeds op het bit kauwt zijn niet in de hand maar ontwijken het naar het bit toegaan dus ontwijken de aanleuning.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:48

vur schreef:

als uw paard niet of nauwlijks reageerd op de halve ophouding is het teugel en bitwijs maken van uw paard niet correct verlopen.
Laatst bijgewerkt door Moll op 19-02-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:50

Citaat:
ls een paard niet of niet genoeg op halve ophoudingen reageert, is het zaak om veel stapjes terug te doen.
Ervan uitgaand dat die ongehoorzaamheid NIET uit ondeugdendheid voortkomt, want dan geef ik een hele ophouding

Dus als uw paard een moment niet reageerde op een halve ophouding bv bij het verkorten van de gang of het verruimen van de gang, of bij een wending, of bij het doorrijden van de hoek van de baan gaat u gelijk halthouden????
Dat schrijft u namelijk, en dat niet voor de eerste keer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:52

vur schreef:

Gehoorzaamheid begint aan de hand, zodra men een paard een halster om doe.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:55

ik wil nog even toevoegen: als een paard niet kauwt op het bit of niet kan kauwen op het bit (vanwege aansnoerneusriemen enz), kan het ook nooit nageven en niet op de juiste manier op halve ophoudingen reageren. dit is dan geen ongehoorzaamheid.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:58

Professor schreef:
vur schreef:

Gehoorzaamheid begint aan de hand, zodra men een paard een halster om doe.

Dus jouw paarden zijn nooit ongehoorzaam :D

De mijne wel eens hoor :') dan gebruik ik de hele ophouding aan het touw :')

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:00

quadripes schreef:
ik wil nog even toevoegen: als een paard niet kauwt op het bit of niet kan kauwen op het bit (vanwege aansnoerneusriemen enz), kan het ook nooit nageven en niet op de juiste manier op halve ophoudingen reageren. dit is dan geen ongehoorzaamheid.

Dat is zeker geen ongehoorzaamheid :+

Die aansnoerneusriemen zijn ook niet voor niks "uitgevonden".
Bij sommige ruiters staat anders continue de mond van het paard open, maar geeft niet na.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:04

cherie78 schreef:
quadripes schreef:

Dat is zeker geen ongehoorzaamheid :+

Die aansnoerneusriemen zijn ook niet voor niks "uitgevonden".
Bij sommige ruiters staat anders continue de mond van het paard open, maar geeft niet na.

dat noemt men in het vak jagon een ruiter fout.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:10

Professor schreef:
Citaat:
ls een paard niet of niet genoeg op halve ophoudingen reageert, is het zaak om veel stapjes terug te doen.
Ervan uitgaand dat die ongehoorzaamheid NIET uit ondeugdendheid voortkomt, want dan geef ik een hele ophouding

Dus als uw paard een moment niet reageerde op een halve ophouding bv bij het verkorten van de gang of het verruimen van de gang, of bij een wending, of bij het doorrijden van de hoek van de baan gaat u gelijk halthouden????

Ik gebruik geen halve ophoudingen op die momenten die je opsomt :+
Dus nogmaals, eerst goed lezen, wat ik schrijf.

Als één van mijn paarden ondeugend is, dus echt stout, ga ik inderdaad halthouden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:15

The connection between the rider’s relaxed, hanging arm and his hips – the contact with the elbow – is necessary to “close the ring”. A rein aid with an elbow that is sticking out (open) like a butterfly will never reach the horse’s back, because it already gets stuck in the rider’s arms and shoulders.
(Waldemar Seunig, 1965)

De verbinding tussen de ruiter ontspannen, hangende arm en zijn heupen - het contact met de elleboog - is nodig voor het "sluiten van de ring". Een een teugel hulp met een elleboog die uit te steken (open) als een vlinder zal nooit de rug van het paard bereiken , omdat het al vast komt te zitten in de armen van de rijder en de schouders.
(Waldemar Seunig, 1965)

met ander woorden als de eleboog uitsteekt van het lichaam komen de halve ophoudingen niet door op het achterbeen.
Laatst bijgewerkt door Moll op 19-02-11 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:17

Citaat:

Citaat:
]Ik gebruik geen halve ophoudingen op die momenten die je opsomt :+

Als één van mijn paarden ondeugend is, dus echt stout, ga ik inderdaad halthouden.

en u bent zo bekwaamt dit te kunnen onderscheiden van uw eigen fouten?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:24

Moll schreef:
Citaat:

Citaat:
]Ik gebruik geen halve ophoudingen op die momenten die je opsomt :+

en u bent zo bekwaamt dit te kunnen onderscheiden van uw eigen fouten?

In een aantal "ondeugden" ben ik zeker "bekwaam" genoeg om mijn eigen fout te onderkennen maar ook de fouten van het paard :+

Om mijzelf daar verder in te "bekwamen" neem ik nog steeds les :j
Een mens is tenslotte nooit oud genoeg om te leren, nietwaar :) en zelfs na 40 jaar paardrijden en lesnemen ben ik nog steeds niet uitgeleerd :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:26

bij een ongehoorzaam paard is het altijd beter om de gang erin te houden.

en daarbij: als de ruiter een paard goed opleidt, geen dingen vraagt die het paard nog niet aan kan en zich bewust is van hoe het paard reageert en waarom, dan zullen er geen ondeugendheden voor komen. een paard is een van nature meewerkend dier.

alleen als het zich onveilig voelt onder de ruiter, zal het zich gaan verzetten of angst vertonen, wat mensen vaak vertalen als ongehoorzaamheid of ondeugendheid. het ligt echter aan het karakter van het paard: het ene zal in verzet komen, het andere angstig en nerveus worden of zelfs lethargisch... in vrijwel alle gevallen zijn dit geen fouten van het paard maar van degene die erop zit.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 19-02-11 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:27

knap hoor ik ga er altijd vanuit dat wanneer ik rij en het paard gehoorzaamd niet zoals u zegt dat ik de fout ten allertijde bij me zelf zoek en niet bij het paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:29

cherie78 schreef:
Dus jouw paarden zijn nooit ongehoorzaam :D

De mijne wel eens hoor :') dan gebruik ik de hele ophouding aan het touw :')

Dan bevestigd u wat ik al de hele tijd van uw dacht.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:35

nou ik zou maar niet zo triomfantelijk zijn... een halve of hele ophouding is een rijkunstig erg ingewikkelde en zeer gevoelige hulp.

dit vergelijken met een ruk aan een touw is gewoon een belediging aan het adres van de rijkunst en laat uw minachting op dit punt meer dan blijken.

en daarmee ook uw minachting voor het edele schepsel, wil ik er nog even aan toevoegen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 19-02-11 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:36

quadripes schreef:
bij een ongehoorzaam paard is het altijd beter om de gang erin te houden.

en daarbij: als de ruiter een paard goed opleidt, geen dingen vraagt die het paard nog niet aan kan en zich bewust is van hoe het paard reageert en waarom, dan zullen er geen ondeugendheden voor komen. een paard is een van nature meewerkend dier.

alleen als het zich onveilig voelt onder de ruiter, zal het zich gaan verzetten of angst vertonen, wat mensen vaak vertalen als ongehoorzaamheid of ondeugendheid. het ligt echter aan het karakter van het paard: het ene zal in verzet komen, het andere angstig en nerveus worden of zelfs lethargisch... in vrijwel alle gevallen zijn dit geen fouten van het paard maar van degene die erop zit.

Ieder zijn mening, maar ik ga liever even halthouden en van daaruit weer verder :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:37

quadripes schreef:
nou ik zou maar niet zo triomfantelijk zijn... een halve of hele ophouding is een rijkunstig erg ingewikkelde en zeer gevoelige hulp.

dit vergelijken met een ruk aan een touw is gewoon een belediging aan het adres van de rijkunst en laat uw minachting op dit punt meer dan blijken.

en daarmee ook uw minachtig voor het edele schepsel, wil ik er nog even aan toevoegen.

Kijk, zulke reactie's maken een topic zeer onprettig ;(

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:38

dat geef ik me lessers ook altijd aan, als u het niet kan oplossen in de huidige gang om dat het paard u te snel af is gaat u terug naar stap.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:39

+:)+
quadripes schreef:

en daarmee ook uw minachtig voor het edele schepsel, wil ik er nog even aan toevoegen.

Prachtig verwoord quadripes. +:)+

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:41

@Moll: iets niet kunnen oplossen is niet hetzelfde als een ongehoorzaam paard, dat gaf u zelf ook al eerder aan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:43

quadripes schreef:
@Moll: iets niet kunnen oplossen is niet hetzelfde als een ongehoorzaam paard, dat gaf u zelf ook al eerder aan.

weet ik maarhet is makkelijker om de schuld bij het paard te deponeren ;)