TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:08

Ik denk........ corrigeer me als ik het mis heb......... dat die opmerking gaat over een bitloze optoming, die ligt idd niet op de lagen, en gaat daar dus ook geen pijn doen....... :D :)*
Wat bitloos nog niet per definitie vriendelijk maakt natuurlijk........ mijn merrie vindt druk op haar neus echt niet grappig...... die vindt zelfs een sidepull heel naar. En daarmee, Twiggy, gelijk het antwoord op jouw vraag: ik denk niet dat je kunt stellen dat jouw sidepull altijd een vriendelijk ding is, voor veel paarden wel, voor die van mij zeer zeker niet.
Zij heeft een pitje dat perfect naar haar mond gevormd is, en zij ervaart dat als heel vriendelijk. Voor een ander paard is er dat misschien niet.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:15

Yamcha schreef:
Ik denk........ corrigeer me als ik het mis heb......... dat die opmerking gaat over een bitloze optoming, die ligt idd niet op de lagen, en gaat daar dus ook geen pijn doen....... :D :)*

Ja daar ben ik het dus totaal niet mee eens hé!!!! :') Alleen omdat je het niet ziet, is het er zeker niet?! :D

Trouwens ik ben het met iedereen eens dat het de handen zijn die de optoming bedienen, maar we kunnen toch wel stellen dat een scherp bit bij dezelfde hoeveelheid druk op de teugels harder inwerkt dan het gemiddelde huis-tuin-keukenhalster? En wat als je paard een keertje wegspringt? Dan probeer je natuurlijk om niet aan de teugels te trekken of hangen, maar dat gebeurt vaak toch. Heb je dan liever een tikje op de neus van je paard, of een ruk in zijn mond? En zo zijn er veel dingen. Dit is geen aanval op bitruiters, absoluut niet, want uiteindelijk zul je moeten kijken wat je paard het fijnste vindt. Die van mij is op een halster (touw of stal, maakt niet uit) een stuk rustiger, blijer, minder kijkerig en beter aan de hulpen dan met een bit. Voor ons dus geen bit meer, oké prima, als ik daar mijn pony gelukkig mee maak?

Wat ik wél vind is dat bitloos vaak gewoon geen kans krijgt. "Alles gaat prima dus ik hoef niks te veranderen" vind ik ook een beetje een flauw argument, je kunt toch nog altijd verbeteren? En we zijn heus niet allemaal geitenwollensokkentypes, hoor. _O-

Volgens mij heb ik deze post trouwens heel slecht verwoord... ik denk ik zeg het maar ff van tevoren ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:18

Daan_Ordeal schreef:
Tendance schreef:
En natuurlijk doet het minder pijn op de lagen. Immers.... Er zit niets op de lagen!

Wat bedoel je precies? Dat het bit niet op de lagen ligt of dat de lagen niet gevoelig zijn?

Nee, het touwhalster.
Er wordt gezegd dat het paard geen pijn aan de lagen heeft met touwhalster, nou nogal wiedes!

Daan_O

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:21

haha, ja duidelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:23

Een tikje of een ruk is een oneigenlijk vergelijk :D

Om eerlijk te zijn, het maakt me geen donder uit, ik ben nogal pragmatisch op dit gebied. Ik heb beide uitgeprobeerd, bit en bitloos, verschillende optomingen en verschillende bitten en ze verkoos dit bit. Dus dat heeft ze nu.
Dat zal voor haar dan wel het prettigst zijn, lijkt me :D
Ik wil niet invullen voor mijn paard, ik jan alleen maat zeggen wat mij fijn lijkt, maar ik heb een totaal andere anatomie dan zij, dus dat is dan gewoon quatsch.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:26

Ik ben heel blij dat ik bitloos rijden heb ontdekt. Voor mijn merrie ideaal, veel rustiger in de aanleuning, achterhand echt aan het werk zetten en naar een stille hand toerijden. Ik ben er ook mee gaan starten, laatste wp in B mee gereden en inmiddels L1.

Met buitenritten en springen heb ik er wel een bit in..... :o
Om nog even op de vooroordelen in te gaan: merrie heeft geen ijzers, ze heeft gewoon prachtige sterke hoeven die geen ijzers nodig hebben, heel praktisch ook met sneeuw.
Ze wordt wel twee keer geschoren in de winter, staat lekker in de dekens, zomers halve dag op het land (anders groeit ze dicht).

Kijk gewoon goed naar je paard, wat heeft het nodig, waar loopt het het fijnste mee, en wees creatief. En vooral, blijf eerlijk, heb geduld _/-\o_, en geniet!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:33

Ik rij met bit op mijn haflinger. Ik wil weleens bitloos gaan proberen gewoon kijken hoe ze reageer. Als ze hier beter op reageer dan zou ik uiteraard voor bitloos kiezen :j ....

Maar ik heb nogal een eigewijs dier := voor mijn gevoel is een bitje dan veiliger eigelijk ook een stomme gedachten want als je in dat bit ga hangen dan is je paard toch veel sterker. Ik heb ook een paard wat best hard is voor zich zelf nou laat ik zo zeggen als het haar uit komt := ...

Zelf ben ik niet vaak onder de indruk als ik mensen zie bitloos rijden. Of met alleen een neckrope. Ze lopen vaak totaal niet over hun rug en vind het er niet prettig uitzien. Ze denken dan misschien wel dat ze dan helemaal vriendelijk bezig zijn maar dan denk ik neem dan ook een paar keer les zodat je ook zelf weet wanneer je paard ontspannen loopt inplaats maar te prutsen.
Maargoed er zijn natuurlijk ook genoeg ruiters met bit die hun paard maar dwingen in een bepaalde houding en dat is ook weer niet goed.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:08

Twiggy2008 schreef:
Danique_G schreef:

Ik vind geen enkele optoming onvriendelijk. Ik vind er een aantal niet gunstig voor het paard als de ruiter harde handen heeft. Net zoals met een sidepull, niet elk paard vind het fijn om die druk rond het hoofd te hebben, ook al is het redelijk zacht.

Daar denk ik dus heel anders over. Ik vind bepaalde optomingen (zowel met als zonder bit) absoluut niet vriendelijk. Ook niet met zachte handen. En als ik naar de gemiddelde sperriempjes kijk, word ik daar ook niet vrolijk van. Over druk gesproken.

Zou je een voorbeeld kunnen noemen? Misschien hebben wij wel verschillende optomingen voor ogen namelijk.
Sperriem, tsja, kan een rot ding zijn. Ik gebruik er wel een, maar die staat zo strak dat ze nog wel haar mond kan openen, ik gebruik het alleen om het bit stiller in haar mond te laten liggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:37

Danique_G schreef:
Zou je een voorbeeld kunnen noemen? Misschien hebben wij wel verschillende optomingen voor ogen namelijk.
Sperriem, tsja, kan een rot ding zijn. Ik gebruik er wel een, maar die staat zo strak dat ze nog wel haar mond kan openen, ik gebruik het alleen om het bit stiller in haar mond te laten liggen.

Het feit dat je zo riempje al nodig hebt om een bit 'stiller' in de mond te krijgen, vind ik al eigenlijk wel wat zeggen over het gebruik van een bit. :\
Ik ben overigens als bitloze ruiter geen fan van hackamores en alle bitloze hoofdstellen waarbij de release niet ok is. En sperriempjes, tja... vroeger (lang geleden ;) , jaren 70/80) reed ik met hoofdstellen zonder sperriempjes (dat bestond nog helemaal niet destijds). Vind het altijd weer shocking om te zien hoe veel paarden dichtgesnoerd worden tegenwoordig. ;(

En verder vind ik diverse bitten, niet ok, om maar een voorbeeld te noemen, de stang-en trens (optoming). Ik vind het iets afschuwelijks. :\

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:51

Ik heb geen problemen met de stang en trens, indien goed gebruikt!
Mijn paard levert ook nooit protest.

Moet trouwens zeggen, dat ik de laatste tijd steeds meer filmpjes zie met kwispelende paarden...
Heb eens opgelet, maar die van mij doet dat in de 45 minuten die ik reed geen 1 keer. Zelfs niet als ik mijn spoor eraan leg.
En dan rijd ik met spoor, stang en trens en doe alle oefeningen die je in de Z1 hebt.
Hebben die andere paarden dan echt geen los lijf of die van mij gewoon een dode staart....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:19

Tendance schreef:
Ik heb geen problemen met de stang en trens, indien goed gebruikt!
Mijn paard levert ook nooit protest.

Moet trouwens zeggen, dat ik de laatste tijd steeds meer filmpjes zie met kwispelende paarden...
Heb eens opgelet, maar die van mij doet dat in de 45 minuten die ik reed geen 1 keer. Zelfs niet als ik mijn spoor eraan leg.
En dan rijd ik met spoor, stang en trens en doe alle oefeningen die je in de Z1 hebt.
Hebben die andere paarden dan echt geen los lijf of die van mij gewoon een dode staart....

Haha, een dode staart, kweetniet, poept ze met de staart omhoog? :D
Maar je hebt gelijk ontzettend veel paarden zwiepen wat af naar niet-bestaande vliegen, poepoe, ligt vooral aan de sporen en handen van de betreffende ruiters en de rug vh paard denk ik....of een ander medisch probleem bij het paard(als de mijne het doet, weet ik dat ze last heeft van PSSM)
Dus complimenten aan jezelf, goede handjes goed spoorgebruik :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:20

Twiggy2008 schreef:
Danique_G schreef:

Het feit dat je zo riempje al nodig hebt om een bit 'stiller' in de mond te krijgen, vind ik al eigenlijk wel wat zeggen over het gebruik van een bit. :\
Ik ben overigens als bitloze ruiter geen fan van hackamores en alle bitloze hoofdstellen waarbij de release niet ok is. En sperriempjes, tja... vroeger (lang geleden ;) , jaren 70/80) reed ik met hoofdstellen zonder sperriempjes (dat bestond nog helemaal niet destijds). Vind het altijd weer shocking om te zien hoe veel paarden dichtgesnoerd worden tegenwoordig. ;(

En verder vind ik diverse bitten, niet ok, om maar een voorbeeld te noemen, de stang-en trens (optoming). Ik vind het iets afschuwelijks. :\

Ik heb vooral problemen met strakke sperriempjes en enkelgebroken bitjes die in de paardenverhemeltes prikken, en S&T...tja, ik vind het nogal veel bit voor in een paardenmond, ga er zelf iig niet nog een keer aan beginnen...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:33

Vond het gewoon wel grappig om te checken. Had eigenlijk nooit zo op haar staart gelet. Die lange van 1.80 eigenlijk idem dito, behalve als hij per ongeluk zijn evenwicht kwijt is. Dan zwiept hij een keer, maar dan is het duidelijk onbalans.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:20

Tendance schreef:
Vond het gewoon wel grappig om te checken. Had eigenlijk nooit zo op haar staart gelet. Die lange van 1.80 eigenlijk idem dito, behalve als hij per ongeluk zijn evenwicht kwijt is. Dan zwiept hij een keer, maar dan is het duidelijk onbalans.

Sinds de mijne de diagnose PSSM heeft gekregen ben ik extreem gericht op zwiepende staarten als er geen vliegjes zijn, ze doen dat echt alleen als er iets dwars zit, pijn in de zij, rug mond, of als ze struikelen, effe een tandje bijsteken zeg maar, is eigenlijk een goede check om te zien of alles nog zachtjes en soepel gebeurd :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:47

Die van mij is 4,5 en 1.80m hoog en ook nog heel slap. Bij hem is het enkel uit onbalans.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:24

Twiggy2008 schreef:
Danique_G schreef:

Knap, je hebt mij nog nooit zien rijden. Maar ik kan je verzekeren dat ik geen gekke dingen doe met mijn handjes hoor! Het is om het nog aangenamer voor mijn paard te maken. Stang en trens vind ik zelf gewoon nuttig op een bepaald niveau, net als sporen.

Kwispelende paarden, zie het al voor me.. 'Neri, wil jij een lekker appeltje?' 'Hinnik!' *kwispel kwispel kwispel....* :') Wilde fantasie ook van mij ...
Die van mij doet het een enkele keer tijdens het rijden, zeer zelden. Bij een moeilijke oefening of als ze het even moeilijk heeft of enkel geïrriteerd is van een hulp. Want ik denk, dat ook paarden wel eens minder dagje hebben en soms wat nukkig op een hulp reageren. Ze mag ook zeker laten zien dat ze het ergens niet mee eens is of het er moeilijk mee heeft, alleen in bepaalde maten. Maar nogmaals, ze doet het wellicht twee keer in de week.

ruiterarnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:53

Zolang je een paard of pony geen zeer doet, moet iedereen zelf weten welk methode hij of zij gebruikt. :Y)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:57

ruiterarnhem schreef:
Zolang je een paard of pony geen zeer doet, moet iedereen zelf weten welk methode hij of zij gebruikt. :Y)

Ik zal het eens aan mijn pony vragen :=

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:28

Dit is wel een ingewikkelde discussie is dit geworden, zeker een paar pagina's terug :D Ik ga toch even mijn mening spitten hier in het topic!
Ik las hierboven trouwens wel iets waar ik me in kan vinden, ik heb zelf vooral een probleem met sperriempjes en dergelijke dingen die een verkeerde aanpak verbloemen. In mijn ogen kom je dat vaker tegen bij iemand die met bit rijdt, omdat wat in de mond gebeurt veel minder duidelijk te zien is. Wat ik dus positief vind aan bitloos is dat iemand min of meer gedwongen wordt om de voorkant meer met rust te laten, er zit geen bit in de mond waarmee je een paard naar beneden kan zagen. En natuurlijk heb je scherpe bitloze optomingen en ruiter die scherpe handen blijven hebben, maar hoe je het ook wendt of keert, de lagen, tong en verhemelte is gevoeliger dan de neus of kaak, dat is gewoon anatomie. Zelf rij ik bitloos omdat dat gewoon het best werkt voor mijn pony en mij, ben dus niet per definitie tegen het bit, heb vaak genoeg gezien dat het wél kan, netjes rijden zonder een paard pijn in de mond te doen. De realiteit is helaas wel dat een te groot deel van de ruiters (in ieder geval in mijn omgeving, maar denk dat het voor de rest van Nederland ook wel geldt) niet weten hoe een bit precies inwerkt en vooral met welke kracht en wat voor gevolgen dat heeft, dat bitloos iets zweverigs is voor 'naturals', dat er gewoon te veel lesgegeven wordt met het idee van paard moet aan de teugel voor het mooie plaatje en dat doen we door te spelen met de teugels en te zagen. Kijk dat lukt met bitloos niet. Dat gebrek aan kennis vind ik een beetje overkoepelend in de paardenwereld, bit of geen bit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:45

xDreamerx schreef:
Dit is wel een ingewikkelde discussie is dit geworden, zeker een paar pagina's terug :D Ik ga toch even mijn mening spitten hier in het topic!
Ik las hierboven trouwens wel iets waar ik me in kan vinden, ik heb zelf vooral een probleem met sperriempjes en dergelijke dingen die een verkeerde aanpak verbloemen. In mijn ogen kom je dat vaker tegen bij iemand die met bit rijdt, omdat wat in de mond gebeurt veel minder duidelijk te zien is. Wat ik dus positief vind aan bitloos is dat iemand min of meer gedwongen wordt om de voorkant meer met rust te laten, er zit geen bit in de mond waarmee je een paard naar beneden kan zagen. En natuurlijk heb je scherpe bitloze optomingen en ruiter die scherpe handen blijven hebben, maar hoe je het ook wendt of keert, de lagen, tong en verhemelte is gevoeliger dan de neus of kaak, dat is gewoon anatomie. Zelf rij ik bitloos omdat dat gewoon het best werkt voor mijn pony en mij, ben dus niet per definitie tegen het bit, heb vaak genoeg gezien dat het wél kan, netjes rijden zonder een paard pijn in de mond te doen. De realiteit is helaas wel dat een te groot deel van de ruiters (in ieder geval in mijn omgeving, maar denk dat het voor de rest van Nederland ook wel geldt) niet weten hoe een bit precies inwerkt en vooral met welke kracht en wat voor gevolgen dat heeft, dat bitloos iets zweverigs is voor 'naturals', dat er gewoon te veel lesgegeven wordt met het idee van paard moet aan de teugel voor het mooie plaatje en dat doen we door te spelen met de teugels en te zagen. Kijk dat lukt met bitloos niet. Dat gebrek aan kennis vind ik een beetje overkoepelend in de paardenwereld, bit of geen bit.

Dus je hebt meer oppervlak en een minder gevoelig oppervlak? Dan zouden je hulpen dus alleen maar groter worden om hetzelfde te bereiken natuurkundig gezien. En ik denk dat je als maar genoeg hangt het ook wel in krulletje komt hoor, bit alleen wat sneller omdat het net wat scherper is zoals eerder gezegd. Bij een bit moet je net zo hard rijden om er rijtechnisch een goede krul in te krijgen.

ik zeg niet dat jij om die reden bitloos bent gaan rijden hoor, maar er zijn mensen die bitloos zijn gaan rijden omdat zij het bit te scherp vinden inwerken. Maar jij zegt dat het ook wel netjes kan, dan word er dus alleen naar het stereotype gekeken om tot je keuze van bitloos te komen. Jammer.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:52

Ze zegt toch ook niet dat je met een bit rijtechnisch er geen goede krul in kunt krijgen? Alleen dat je bij bitloos wel érg hard je best moet doen wil je een valse krul krijgen. En die valse krul mét bit, die wordt helaas het meeste aangeleerd. Ik ben nu heel erg bezig met mijn pony op de achterhand te krijgen, en er wordt gezegd dat die voorkant dan wel vanzelf komt dus daar werk ik naartoe. Op het moment zijn we niet zo'n mooi plaatje inderdaad, maar toen ik nog met bit reed dacht ik inderdaad ook dat spelen met de teugels (en als dat niet werkte, harder trekken aan de binnenteugel) dé manier was om je paard nageeflijk te krijgen. En tsja, dat krijg ik met mijn halstertje nu eenmaal niet erin. Ja, als ik met mijn volle 50 kilo aan de teugels ga hangen misschien... dat zal een mooi plaatje worden :+

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:01

Ja ik bedoel idd wat Appelmoes zegt. Ik vind juist dat je de voorkant zoveel mogelijk met rust moet laten en nageeflijkheid moet bereiken door van achter naar voor te werken. Met een bit erin hebben ruiters veel sneller de neiging om even een beetje in de mond te gaan 'spelen' en in sommige gevallen echt te zagen dan bij bitloos, want dan zou je inderdaad 50 kilo aan elke kant moeten hangen. Doordat dat spelen enzo niet gaat met bitloos wordt je meer gedwongen om vanuit de achterkant nageeflijkheid er in te rijden, op de goede manier dus, zo bedoelde ik het.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:18

Appelmoes, ik zeg toch ook helemaal nergens dat zij dat zegt? Ik zeg dat je met hem bit er net zo goed er rijtechnisch er een krul in kunt rijden en dat je er niet alleen bitloos er hard voor moet werken.

En dat je met het bit meer de neiging hebt om te spelen ligt toch echt aan de ruiter. Bij de meeste zit het er in gesleten dus zullen zij dat ook wel bitloos doen.

Dat geloof ik ook wel, dat je meer word gedwongen om van achteren, maar waar een wil is een weg, dus een beetje ruiter met een hard hoofd zal harder trekken. Goed vanuit achter leren rijden is iets waar je les in moet krijgen, dat kan geen bit (of juist niet) recht trekken bij een ruiter. En nee, ik zeg niet dat jullie zeggen dat je bij bitloos opeens spontaan vanuit de achterhand leert rijden :') (ja zeg het er maar even bij hoor)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:23

Ik zeg toch ook niet dat je met bit niet hoeft te werken om er een GOEDE krul in te krijgen? Dat is bij bitloos en met bit precies hetzelfde. Punt is wel dat valse krullen bij bitloos toch een stuk moeilijker worden. Dus dan is het of een echte krul, of geen krul, of met je volle gewicht aan de teugels gaan hangen. Subtiel spelen gaat niet werken namelijk, dan raakt je paard geïrriteerd en gaat-ie maar een beetje met zijn hoofd schudden (ja ik heb helaas ervaring :') ) terwijl dat met bit wel een valse krul creëert. Ik zei ook niks over goede krullen met bit, maar wel over valse. :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:53

Nou ik wil het toch wel nog een keer proberen met mijn jonge paard.
Overstappen zal ik nooit doen, zolang daar medisch geen reden voor is, maar wil het best een keer proberen.
Van wie mag ik hem lenen? Woon in Meppel en de paarden staan in de buurt van Zuidwolde.
Iemand, die in de buurt woont. Wel een full, want is een groot paard.
Andere paard krijgt hem nooit meer om, die is echt te gevoelig, zodra je erop zit.