Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Noomii1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:11

Ik denk niet dat je een slechte ruiter bent als je valt. Als een paard/pony zich in de raarste houdingen beweegt dan lijkt mij dat niemand dat altijd kan houden. Dan zou iedereen een slechte ruiter zijn..

Boxers

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:29

Nee als je valt ben je niet meteen een slechte ruiter. Iedereen valt wel eens van hun paard.

Paarden kunnen hele rare en snelle bewegingen maken waardoor je er in 1 keer toch echt goed naast kan liggen :Y)

Of in paniek heel hard de baan rond en vervolgens gaat hij links en jij rechts... kuch...

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:50

je bent geen slechte ruiter als je valt, maar iemand die goed kan rijden valt niet zo snel! Die blijven beter zitten in het zadel en bij gekke manoeuvres.

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:54

Ik vind dat als je van je paard afvalt, je niet meteen niet meer kan rijden. Elk paard doet weleens iets geks. Zelfs topruiters vallen er soms nog af.

LaSuerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 05:13

Je bent niet een slechte ruiter als je valt!
Je leert alles met vallen en opstaan.. letterlijk en figuurlijk!
We zijn allemaal geen Anky "en zelfs Anky is geen Anky ;) "

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:51

Je bent zeker geen slechte ruiter als je valt!
Alle ruiters vallen wel eens dus zo gek is het niet. Natuurlijk helpt een stevige zit al heel erg op het moment dat je paard bokt of een schijnbeweging maakt. Maar helemaal voorkomen.. Dat is onmogelijk.
En met stevige zit bedoel ik niet dat je je heel erg vastklemt aan het zadel. Dat zal je alleen maar tegenwerken.

vRhijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:21

Naar mijn mening rijd je als je niet valt niet ''genoeg''.
Het kan best zijn dat je op een gegeven moment tijden, soms jaren niet valt. Maar dit zal er waarschijnlijk te maken mee hebben dat je evoor door schade en schande geleerd hebt te blijven zitten!

En het hangt er natuurlijk wel een beetje van af hoe je valt, als je een meer ervaren ruiter bent zul je in galop bijvoorbeeld niet je balans zomaar kwijt raken (beugel verliezen) en eraf vallen waar dit bij beginners vrij vaak gebeurd.

Een slechte ruiter is iemand die opgeeft ;)

Felicia99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:26

Nee ik vind dat niet,
Een paard kan heel onvoorspelbaar zijn. Soms kun je wel vallen waarvan je denk je had gewoon kunnen blijven zitten. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je dan meteen een slechte ruiter bent.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:07

Mijn leraar zegt juist het omgekeerde, als je nog nooit bent gevallen heb je nog nooit echt gereden.
Kan me er wel in vinden ja. Ik ben niet heel vaak gevallen, maar ik denk dat het je hard maakt, en het je meer kennis geeft voor de volgende keer.
Mensen die opscheppen dat ze nog nooit zijn gevallen, daar moet ik altijd stiekem een beetje om lachen. Maar het is natuurlijk maar net waar je trots op bent he.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:27

Als je valt omdat je gewoon je balans niet hebt ja slechte ruiter, maar als je valt omdat je nieuwe dingen doet en de lat hoger legt, vind ik je juist een goede ruiter :D

MartinaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:42

nee je bent geen slechte ruiter als je valt. Het paard kan iets fysiek mankeren (artrose oid) waardoor het pijn doet tijdens het rijden. Hierdoor kan het paard rare sprongen maken en val je er vanaf. Als ruiter kun je hier niks aan doen. Soms schrikt een paard ergens van en dan val je eraf, ook niet beïnvloedt door de ruiter lijkt mij.

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:25

Natuurlijk niet. Het kan altijd dat je een keer uit balans raakt omdat je niet verwachtte dat je paard ineens ergens van schrikt oid. Dat maakt je nog niet meteen een slechte ruiter!

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:47

Het is wel zo dat een betere ruiter een kleinere kans heeft om te vallen. Maar het kan iedereen overkomen. Bovendien is het heel erg afhankelijk van het paard en de omstandigheden. Niemand valt zo maar van zijn paard als er niks aan de hand is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:05

ik durf het zelfs wel andersom te stellen,

als je nog nooit gevallen bent, kun je je afvragen of je wel echt zo'n goede ruiter bent.

dan heb je nog nooit in een situatie gezeten waarbij het paard een onmogelijke rotbeweging maakte..
zich compleet de hoeven onder zijn lijf vandaan schrok..
of hem net even over zijn grenzen gedreven in de training waar je er net even niet op beducht was dat hij zou protesteren met een flinke sprong zijwaards of opwaards.. als jij dan net ontspannen zit met je aandacht gefocesd op je oefening, grote kans dat je dan een keer kiepert.
of heb je nog nooit zonder zadel gereden, lekker stapje en ineens schrikt ie, springt aan in galop, terwijl jij er nog 'in stap bovenop zit'.. soms gaat dat nog net goed, maar als hij dan in de bocht erachter komt dat je de bocht beter doorkomt als je je benen eronderzet ipv ernaast en uit galop dondert, dan glijd je onherroepelijk opzij.

nee, een ruiter die echt nog nooit gevallen is zou of een sponsor moeten gaan zoeken wegens overmatig talent.. of is een recreatieve ruiter die gewoon lekker rondjes rijd op een braaf paardje maar nooit echt de grenzen op zoekt of in enge situaties terecht komt.

een betere ruiter heeft een betere zit, dus valt minder snel.. maar de beste ruiters kunnen waarschijnlijk hun valpartijen niet eens meer op 2 handen tellen, laat staan op 1.

als ik echter het openingstopic zie en lees:

ze valt er de laatste tijd wat regelmatiger af..

daar zet ik dan wel mijn vraagtekens bij..
het is niet erg om er af en toe eens naast te liggen.. maar als het regelmatig gebeurd, dan is er toch iets mis in de communicatie tussen ruiter en paard, of de zit van de ruiter is niet helemaal tof, of er is iets mis met het paard.

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:46

De beste ruitere vallen ook van hun paard. Kan iedereen gebeuren.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:42

Er is toch zo'n spreekwoord dat een echte amazone 7 keer is gevallen o.i.d.? Anyway, ik denk niet dat je een slechte ruiter (of amazone) bent als je af en toe eens een keer van je paard kukelt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:00

Fish_n_Chips schreef:
Er is toch zo'n spreekwoord dat een echte amazone 7 keer is gevallen o.i.d.? Anyway, ik denk niet dat je een slechte ruiter (of amazone) bent als je af en toe eens een keer van je paard kukelt.

Dat hebben ze mij ook wijsgemaakt, wat was ik blij toen ik voor de 7e keer viel. :')

elsemiekevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:31

Ik vind ook niet dat je een slechte ruiter bent als je valt. Ken jij iemand die nog nóóit gevallen is? Zelfs de beste ruiters van de wereld zijn ooit wel eens gevallen, zo leer je het !!

DenDaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:37

het blijft een levend wezen met een vrije wil, en dat is net zoals bij mensen niet altijd voorspelbaar

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:53

Iedereen valt wel eens van zijn of haar paard af en dan ook echt iedereen. De beste springruiter of dressuur amazones liggen nog wel eens naast hun paard als een paard een onverwachte scherpe beweging maakt. Lekker boeie kan gebeuren, opstaan en door gaan. Dat op staan en door gaan maakt je enkel een doorzetter maar niet speciaal een goeie ruiter, het hoort er immers gewoon bij.

Wat ik mij altijd zorgen om maak zijn de insluip problemen waardoor de ruiter en regelmatig af gaat ballen. Bijvoorbeeld paarden die zich niet 1x maar langzaam systematisch achter over laten klappen. Een probleem dat na 1 of 2x niet gecorrigeerd word door de ruiter en een spel word voor t paard. Even als met paarden die ineens op een bepaalde plek van de bak na binnen schieten of andere stucjes uithalen waardoor de ruiter er naast ligt. Als het een systematisch probleem word en daardoor dagelijks van je paard pleurd tja dat noem ik slecht en moet de ruiter zeker aan zichzelf werken.

Niet helemaal van belang maar 2.5jaar vind ik te jong om een paard onder t zadel te gooien (ivm OP van TS der stalgenootje) de problemen met haar paard komen vast nog wel. Nu is t paard nog onder de indruk en zet geen stap verkeerd maar tussen 4 en 6 word t vaak moeilijk met paarden die zo jong onder t zadel gaan.

Pirouette66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:08

Je bent zeker geen slechte ruiter als je valt. Ik ken geen ruiters die nog nooit gevallen zijn ;) En zeker als je een paard hebt, met een beetje pit. Met vallen en opstaan moet je leren..

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:35

Ik kom me ook even melden bij dit topic :) ik vind ook zeker niet dat je een slechte ruiter bent als je van je paard of pony valt. Maar toen ik dit topic even snel doorlas zag ik ook dat mensen zeiden dat je een slechte ruiter bent als je (bijna) nooit valt. Dat vind ik ook niet helemaal kloppen. Ik ben afgelopen week zelf voor de 2e keer van een paard afgevallen (in ong 5 jaar paardrijden). Maar dat ik 'nog maar' 2x ben gevallen maakt mij niet meteen een slechte ruiter? Zelf vind ik het ook normaal dat je er wel eens af valt maar als het regelmatig gebeurd vind ik dat je ofwel eens naar jezelf moet kijken ofwel naar je paard of die ook iets mankeerd

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:58

Zolang je er niet wekelijks afvalt, of elke keer als je erop stapt ben je echt geen slechte ruiter!

Er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor je valt, niks om je voor te schamen! gewoon je eigen ding doen, en val je een keer weer opstappen en verder gaan *D

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:36

Ik denk dat ook niet in het algemeen te zeggen is of je een slechte ruiter bent als je vaak valt want dat is natuurlijk ook afhankelijk van het karakter van het paard en wat je met het paard doet. Ik val er zelf buiten het springen nooit af, maar tijdens het springen ben ik wel al vaak gevallen

xLyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:25

Natuurlijk niet!

Als jij iets fout doet waardoor je paard protesteert en je eraf wil hebben en jij wilt maar niet erkennen dat je iets fout aan het doen bent en klimt er telkens weer op en valt er 50× af, dan geeft dat aan dat je een slechte ruiter bent, omdat je niet luistert naar je paard.

Maar vallen kan iedereen overkomen: je paard kan schrikken of iets onverwachts doen en dan is het soms zelfs beter dat je valt dan dat je wanhopig blijft vasthouden en hem bijvoorbeeld uit balans brengt. In sommige gevallen is het zelfs onmogelijk om te blijven zitten.

Je kunt ook als 6-jarig meisje op het liefste ponytje van stal stappen en gaan rijden met iemand ernaast en er niet afvallen. Wauw. Dat maakt zo'n meisje toch geen geweldige ruiter omdat haar valpercentage 0% is?

Vallen van een paard kan door zoveel dingen veroorzaakt worden. Je kunt met het aantal valpartijen echt niet altijd concluderen dat iemand een goede of slechte ruiter is.
Aan de andere kant: hoe vaker je valt hoe meer je ervan leert en dus waarschijnlijk hoe beter je kunt blijven zitten de volgende keer. Dus eigenlijk kun je beter al een beetje oefenen haha.

Kortom: het ligt aan een combinatie van de pony, de ruiter, de activiteit, ongeluk etcetera.