Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:23

FaberSmid schreef:
Horseyfries met uw kennis en ervaring zou u dat al moeten weten en geen probleem zijn te beantwoorden? Schenkelen en overschenkelen zijn in dit topic al gevallen. Of u het een en het zelfde vindt of niet en wat dan wel, ben ik benieuwd naar.

Wat is dit nou voor een antwoord? Als je mij vraagt of ik iets doe en het is niet een term waarvan ik kan weten wat je ermee bedoelt, dan is het toch een kleine moeite om even uit te leggen wat je ermee bedoelt?
Schenkelen gebruik ik niet als term. Jij blijkbaar wel dus leg dan ook uit wat het is aub.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 14-01-10 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:27

Clarence, ik schreef eerder al: het hangt er gewoon van af wat voor afspraken je met je paard maakt.
Ik persoonlijk vind het echter niet duidelijk en blijf daarom aanhanger van de "klassieke manier" zoals beschreven door Müseler en anderen, waar een duidelijk onderscheid is van de voorwaarts en zijwaarts drijvende hulp. Dat bevalt mij persoonlijk goed, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:30

FaberSmid schreef:
Horseyfries een vraag beantwoorden met een vraag, is het niet beantwoorden en ontwijken van de vraag.
Denk dat u alleen bekend bent met overschenkelen?

Heeft u vast over het hoofd gezien en niet gelezen?
Humor dat schenkelen het moderne jip en janneke taalgebruik is.

Als het een kwestie is van afspraken maken is, zal iedere ruiter de afspraken moeten ontdekken per paard, voor dat paard te kunnen rijden?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:32

horseyfries schreef:
Clarence, ik schreef eerder al: het hangt er gewoon van af wat voor afspraken je met je paard maakt.
Ik persoonlijk vind het echter niet duidelijk en blijf daarom aanhanger van de "klassieke manier" zoals beschreven door Müseler en anderen, waar een duidelijk onderscheid is van de voorwaarts en zijwaarts drijvende hulp. Dat bevalt mij persoonlijk goed, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten.

Oh, maar ik ben het helemaal met je eens. Ik wilde alleen laten zien dat er blijkbaar (en tot ik dat stuk las was ik me daar niet van bewust) een hele school is die wijkt met binnenbeen "op" de singel. Hoe ze het paard dan het verschil aanleren tussen buigen om het been en wijken weet ik ook niet. Ik vind het ook niet echt logisch.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:35

Hier komen termen voorbij, waarvan ik misschien ooit eens heb gehoord? Schenkelen bijv., komt dat uit het Duits? Wat voor mij goed werkt bij een jong paard, wat inmiddels toe is aan de voorbereiding van SB, dus is goed aan/voor het been, is natuurlijk eerst wijken voor het been (binnenbeen terug leggen).
Afwenden voorbij A of C en eigenlijk het paard " terug laten vallen voor het binnenbeen naar de hoefslag (want daar lopen ze graag)" en belonen. Na verloop van tijd en belonen van goed gedrag, kan deze oefening ook op de AC lijn uitgevoerd worden. Het paard is inmiddels bewust van de zijwaarts drijvende hulp. Als aanvang van het SB vind ik het heel handig, om net te doen of je een volte inzet bij E of B (je vraagt dus stelling en brengt de binnenschouder in), maar met je been (ietsje naar achter de singel) het paard toch vraagt om op de hoefslag te blijven. Dit snappen ze vrij snel. Vertraagt een paard bij deze oefening, direct eruit rijden (meestal rechtuit) in middendraf bijv.
Travers vind ik/of de paarden een veel moeilijkere zijgang, de drang naar voren verlies je daarbij veel sneller.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:58

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
Horseyfries een vraag beantwoorden met een vraag, is het niet beantwoorden en ontwijken van de vraag.
Denk dat u alleen bekend bent met overschenkelen?

Heeft u vast over het hoofd gezien en niet gelezen?
Humor dat schenkelen het moderne jip en janneke taalgebruik is.

Als het een kwestie is van afspraken maken is, zal iedere ruiter de afspraken moeten ontdekken per paard, voor dat paard te kunnen rijden?

Hier staat niet dat overschenkelen hetzelfde is als schenkelen, alleen dat je denkt dat ik alleen bekend ben met overschenkelen. Wat niet wil zeggen dat schenkelen en overschenkelen hetzelfde is.
Verder ken ik ook overschenkelen niet als oefening, alleen als beschrijving van een onderdeel van een uitvoering ("hij overschenkelt wel/niet genoeg) van een oefening. Daarmee is nog altijd op geen enkele manier antwoord gegeven op de vraag wat je bedoelt met schenkelen of overschenkelen als oefening. Komt dat nog?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:01

setteke schreef:
Hier komen termen voorbij, waarvan ik misschien ooit eens heb gehoord? Schenkelen bijv., komt dat uit het Duits? Wat voor mij goed werkt bij een jong paard, wat inmiddels toe is aan de voorbereiding van SB, dus is goed aan/voor het been, is natuurlijk eerst wijken voor het been (binnenbeen terug leggen).
Afwenden voorbij A of C en eigenlijk het paard " terug laten vallen voor het binnenbeen naar de hoefslag (want daar lopen ze graag)" en belonen. Na verloop van tijd en belonen van goed gedrag, kan deze oefening ook op de AC lijn uitgevoerd worden. Het paard is inmiddels bewust van de zijwaarts drijvende hulp. Als aanvang van het SB vind ik het heel handig, om net te doen of je een volte inzet bij E of B (je vraagt dus stelling en brengt de binnenschouder in), maar met je been (ietsje naar achter de singel) het paard toch vraagt om op de hoefslag te blijven. Dit snappen ze vrij snel. Vertraagt een paard bij deze oefening, direct eruit rijden (meestal rechtuit) in middendraf bijv.
Travers vind ik/of de paarden een veel moeilijkere zijgang, de drang naar voren verlies je daarbij veel sneller.

Ik kom in clinics bijzonder vaak mensen tegen die denken dat hun paard de zijwaarts drijvende hulp begrijpt door zoals je beschrijft het wijken naar de hoefslag uit te voeren. Het paard valt over de schouder naar de hoefslag en men denkt dat het paard de zijwaarts drijvende hulp begrijpt. Tot je dan vraagt om een keertwending om de voorhand te maken, dan blijkt dat het paard totaal niet de zijwaarts drijvende hulp begrijpt maar puur uit balansverlies "opzij viel". Ik ben er dus helemaal geen voorstander van om het zo te oefenen als jij beschrijft en mensen komen zich dan idd keihard tegen bij het aanleren van travers. Als je het paard zijwaarts leert te gaan van je been af door de keertwending om de voorhand, en dan pas het wijken, en daarna schouderbinnenwaarts aanleert, is travers alleen maar een logisch vervolg.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:18

Horseyfries, je maakt "gebruik" van het naar buitenvallen van een paard naar de hoefslag voor je binnenbeen, als leermiddel. Hoe wil je ooit een groene combinatie een keertwending laten doen???? Dan praat ik over een combinatie, die niet weet wat SB is of waarom volgens dit topic, het de moeilijkste zijgang is? Een keertwending, hoe leg je dat uit aan iemand, die deze moeilijkste zijgang wil leren? Begin maar met een keertwending? Hoezo moeilijk?
Wees niet bang, met mijn SB en oa travers met 7 Z-paarden, en diverse subtop paarden, heb ik nagenoeg geen moeite met deze zijgangen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:21

Horseyfries bedankt voor uw duidelijke antwoord, klopt dat dat er niet staat omdat ik dat ook niet geschreven heb opzettelijk.
Overschenkelen is een oefening uit de cavalerie en artillerie, het zijwaarts wijken voor de eenzijdige kuit op een rechte lijn (in colonne) naar rechts of links.
Schenkelen wordt gebruikt als het übertreten en overkruizen, maar ook overschenkelen zoals u schrijft. Ook hier is de verwarring herkenbaar, door uw schrijven.
U bent niet bekent met overschenkelen als oefening, daar kijk ik wel van op om eerlijk te zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:25

FaberSmid schreef:
Horseyfries bedankt voor uw duidelijke antwoord, klopt dat dat er niet staat omdat ik dat ook niet geschreven heb opzettelijk.
Overschenkelen is een oefening uit de cavalerie en artillerie, het zijwaarts wijken voor de eenzijdige kuit op een rechte lijn (in colonne) naar rechts of links.
Schenkelen wordt gebruikt als het übertreten en overkruizen, maar ook overschenkelen zoals u schrijft. Ook hier is de verwarring herkenbaar, door uw schrijven.
U bent niet bekent met overschenkelen als oefening, daar kijk ik wel van op om eerlijk te zijn.

Dankjewel, voor de uitleg, het komt dus uit het "duits", het is dus wijken voor het been in stap? Dat meen ik mij te herinneren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:27

Het Nederlandse paardrijden waar ik steeds over schrijf is van het Franse paardrijden afkomstig. De Professor schrijft over het Duitse rijden, met hier en daar een uitzondering daar gelaten.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:43

FaberSmid schreef:
Het Nederlandse paardrijden waar ik steeds over schrijf is van het Franse paardrijden afkomstig. De Professor schrijft over het Duitse rijden, met hier en daar een uitzondering daar gelaten.

Übertreten klinkt niet zo Frans, maar het zal mij worst of würst wezen, waar het precies vandaan komt. Heb je mijn uitleg gelezen, als voornamelijk autodidact, met les 1 x per week, zonder een al te veel aan boeken, hoop zien en zelf proberen, logisch vestand en ruitergevoel, wat je niet leert via een boek?

FaberSmid

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:54

Nee übertreten niet dat was extra voor die het dan nog niet weten. Dat is de verwarring in Nederland, het gebruik van alles en nog wat en er een ratje toe van maken.
Theorie zie ik als de basis en begeleiding en ondersteuning voor de praktijk. Of men het nu wil of niet, praktijk is niet zonder theorie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:07

FaberSmid schreef:
Nee übertreten niet dat was extra voor die het dan nog niet weten. Dat is de verwarring in Nederland, het gebruik van alles en nog wat en er een ratje toe van maken.
Theorie zie ik als de basis en begeleiding en ondersteuning voor de praktijk. Of men het nu wil of niet, praktijk is niet zonder theorie.

Gebruik dan in Nederland wel gewoon de nederlandse termen FS, als je wijken voor het been bedoelt moet je het wijken voor het been noemen, en niet schenkelen, overschenkelen, ubertreten of wat je allemaal nog meer kunt verzinnen uit het Duits. We zijn in Nederland, jij maakt het verwarrend door halfslachtige vertalingen te gebruiken. Maak jezelf niet belachelijk door ons dan te beschuldigen van een ratjetoe ervan maken, komt niet echt slim over.

De oefening heet wijken voor het been, waarbij je in de uitvoering voldoende of onvoldoende overschenkelt.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 14-01-10 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:14

setteke schreef:
Horseyfries, je maakt "gebruik" van het naar buitenvallen van een paard naar de hoefslag voor je binnenbeen, als leermiddel. Hoe wil je ooit een groene combinatie een keertwending laten doen???? Dan praat ik over een combinatie, die niet weet wat SB is of waarom volgens dit topic, het de moeilijkste zijgang is? Een keertwending, hoe leg je dat uit aan iemand, die deze moeilijkste zijgang wil leren? Begin maar met een keertwending? Hoezo moeilijk?
Wees niet bang, met mijn SB en oa travers met 7 Z-paarden, en diverse subtop paarden, heb ik nagenoeg geen moeite met deze zijgangen.

Een keertwending om de voorhand Setteke, volgens mij verwar je dat met een keertwending om de achterhand?
Een "groene combinatie" krijgt basis. Een combinatie die dat fatsoenlijk onder de knie heeft en wil beginnen met oefeningen als wijken, leert bij mij eerst in stap/stilstand de oefening keertwending om de voorhand. Dit is een stuk simpeler dan het wijken, omdat het paard veel minder zijn balans kan verliezen en niet zo snel over de schouder weg kan lopen. Zo leert het paard eerst simpel opzij te gaan voor het verleggen van je been, zoals je het paard ook leert opzij te gaan op de poetsplaats voor je commando. Groot voordeel is dat het paard niet opzij vallen in de schouder verbind aan die zijwaarts drijvende hulp, zoals bij wijken wel vaak gebeurt. Ik vind het jammer dat zoiets telkens opnieuw fouten in de opleiding geeft die niet nodig zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:18

Of het nou een franse term is, übertreten, of hoe heet het in het frans? Of in het nederlands, overtreden? Het overtreden van het ene been door het andere? Überschenkelen? Of de franse term? Ik hou weinig van theorie en veel van de praktijk, in theorie haal je geen winstpunten, in de praktijk wel.... Ik hou wel van discussieren, over het hoe en waarom in de praktijk, maar met alleen theorie schiet je niets op...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:19

horseyfries schreef:
Gebruik dan in Nederland wel gewoon de nederlandse termen FS, als je wijken voor het been bedoelt moet je het wijken voor het been noemen, en niet schenkelen, overschenkelen, ubertreten of wat je allemaal nog meer kunt verzinnen uit het Duits. We zijn in Nederland, jij maakt het verwarrend door halfslachtige vertalingen te gebruiken. Maak jezelf niet belachelijk door ons dan te beschuldigen van een ratjetoe ervan maken, komt niet echt slim over.

Horseyfries alleen übertreten is geen Nederlandse term, hoewel die wel gebruikt wordt dat zou u toch beter moeten weten. U was de persoon die er geen kaas van had gegeten en graag uitleg wou in jip en janneketaal. Anders had u het in een keer begrepen en antwoord kunnen geven. Komt uw aap uit de mauw dat u overschekelen niet kent, maar wel schenkelen die u en anderen overschenkelen noemt. Herkent u nu de verwarring en ratjetoe? En dat voor een ruiter op niveau, zoals u zo mooi beschreven heeft door anderen te verlagen. Weet u het verschil tussen wijken voor het been en overschenkelen? U komt niet slim over en u bent de ruiter van niveau, ik ben maar een hoefsmid die nog nooit op een paard heeft gezeten.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:30

horseyfries schreef:
setteke schreef:

Een keertwending om de voorhand Setteke, volgens mij verwar je dat met een keertwending om de achterhand?
Een "groene combinatie" krijgt basis. Een combinatie die dat fatsoenlijk onder de knie heeft en wil beginnen met oefeningen als wijken, leert bij mij eerst in stap/stilstand de oefening keertwending om de voorhand. Dit is een stuk simpeler dan het wijken, omdat het paard veel minder zijn balans kan verliezen en niet zo snel over de schouder weg kan lopen. Zo leert het paard eerst simpel opzij te gaan voor het verleggen van je been, zoals je het paard ook leert opzij te gaan op de poetsplaats voor je commando. Groot voordeel is dat het paard niet opzij vallen in de schouder verbind aan die zijwaarts drijvende hulp, zoals bij wijken wel vaak gebeurt. Ik vind het jammer dat zoiets telkens opnieuw fouten in de opleiding geeft die niet nodig zijn.

Ja, heb me vergist, in je keertwending. Maar heb talloze malen geprobeerd "groene combi's" geprobeerd een keertwending om de voorhand bij te brengen, maar vond het fijner werken om een paard als "logisch vervolg" enigszins weg te laten vallen over hun voorhand. Voor hun gevoel en dat van het paard, gevolg een reactie op hun "hulpen" en dan het verfijnen door het opvangen vd voorhand door het opvangen met de buitenhand, wat alsnog en tevens weer nodig is voor een goede SB.
Wat voor jou werkt, hoeft niet voor mij te werken, als het eindresultaat voor de jury maar hetzelfde is.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:37

Het moet voor het paard logisch zijn, en aanleren dat je been naar achteren over de voorhand wegvallen betekent is in mijn ogen niet logisch. Je gaat daarmee te ver weg van het beoogde doel van je hulp. Waarom zou je eerst iets verkeerd aanleren om het daarna weer af te leren?
En zeker als dat inhoudt dat je het paard uit balans brengt en met je handen moet corrigeren, kom je weer uit bij alle foute manieren van wijken en schouderbinnenwaarts die ik in de loop der jaren bij veel mensen die meedoen met clinics van mij tegenkom. Diezelfde combinaties kunnen bij mij binnen een half uur wél een correcte reactie aanleren door de keertwending om de voorhand te oefenen. Zo moeilijk is het dus niet, als je het duidelijk uitlegt en de mensen net als de paarden begrijpen wat ze moeten doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:42

FaberSmid schreef:
horseyfries schreef:

Horseyfries alleen übertreten is geen Nederlandse term, hoewel die wel gebruikt wordt dat zou u toch beter moeten weten. U was de persoon die er geen kaas van had gegeten en graag uitleg wou in jip en janneketaal. Anders had u het in een keer begrepen en antwoord kunnen geven. Komt uw aap uit de mauw dat u overschekelen niet kent, maar wel schenkelen die u en anderen overschenkelen noemt. Herkent u nu de verwarring en ratjetoe? En dat voor een ruiter op niveau, zoals u zo mooi beschreven heeft door anderen te verlagen. Weet u het verschil tussen wijken voor het been en overschenkelen? U komt niet slim over en u bent de ruiter van niveau, ik ben maar een hoefsmid die nog nooit op een paard heeft gezeten.

Je haalt nu echt alles door elkaar FS, misschien moet je eerst eens nadenken voor je iets schrijft. Wie begon er over "schenkelen" en "overschenkelen"?
Ik herken idd verwarring: in elke post die jij zo ongeveer plaatst.
Heb je ook nog iets zinnigs bij te dragen aan dit onderwerp?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:47

Natuurlijk horseyfries schrijf uw schrijven maar weer goed. Nederlandse ruiters verwarren schenkelen en overschenkelen als een en het zelfde en toch weer verschillend. Of erger nog weten niet eens overschenkelen, zoals u wat dan schenkelen is. Overschenkelen is de oefening, die u niet kent zoals u zelf geschreven heeft.
Onbegrijpelijk dat u niet bekend bent met een basisoefening? Maar dat zal wel de verwarring zijn die u niet kan en wil lezen. Met de bewering dat ik dat schrijf, spiegel horseyfries het is terug te lezen. Dat een ruiter van uw niveau, de basis oefening overschenkelen niet geleerd heeft. Maar de oefening overschenkelen met het schenkelen verwart.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:04

Ik ken de oefening overschenkelen ook niet hoor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:04

Overschenkelen (Ned)- Öffnen und Schließen (Duits)
Voor de duidelijkheid.
Dat is geheel anders als het woord Übertreten lassen.
Dat is aan de geopende zijde van de Grotevolte gewoon wijken voor de eenzijdige kuitdruk.

Maar deze zijwaartse beweging heeft niets met het thema te maken, SB is een zijgang, wijken voor de eenzijdige kuitdruk niet, dat is een zijwaartse beweging.

Het grote verschil is:
Zijgangen worden in in een verzamelde gang gereden (het zijn verzamelde oefeningen) en de paarden hebben een lengtebuiging.

Dit is bij wijken voor de eenzijdige kuitdruk niet zo, het paard is daar alleen gesteld, en dat ook nog zeer licht. Buiging kan niet voorhanden zijn, aangezien het binnenbeen (binnenkuit) van de ruiter een handbreedte naar achteren gelegd wordt, het is dan een zijwaarts drijvende kuit (been).
Bij de werkelijke zijgangen is het binnenbeen juist de buiging aangevende, het paard buigt zich om het binnenbeen (kuit) van de ruiter.
Dit zijn de verschillen, globaal aangezien het been gebruik van het paard ook nog verschillend is.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:49

horseyfries schreef:
Het moet voor het paard logisch zijn, en aanleren dat je been naar achteren over de voorhand wegvallen betekent is in mijn ogen niet logisch. Je gaat daarmee te ver weg van het beoogde doel van je hulp. Waarom zou je eerst iets verkeerd aanleren om het daarna weer af te leren?
En zeker als dat inhoudt dat je het paard uit balans brengt en met je handen moet corrigeren, kom je weer uit bij alle foute manieren van wijken en schouderbinnenwaarts die ik in de loop der jaren bij veel mensen die meedoen met clinics van mij tegenkom. Diezelfde combinaties kunnen bij mij binnen een half uur wél een correcte reactie aanleren door de keertwending om de voorhand te oefenen. Zo moeilijk is het dus niet, als je het duidelijk uitlegt en de mensen net als de paarden begrijpen wat ze moeten doen.

Waarom is het verkeerd gebruik te maken van volgens jou iets "heel verkeerds aanleren" of volgens mij gebruik te maken van het willen wegvallen over de buitenschouder naar de hoefslag (heel erg logisch)? Worden er volgens jou GEEN teugelhulpen gegeven bij SB? Geen begrenzende buitenhand en geen stellingvragende binnenhand? Heb het niet over been of zit.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:26

Horseyfries, uit in het rechte spoor:
Citaat:
Een belangrijk punt bij het wijken voor de kuit is dat de voorhand altijd aan de achterhand vooraf moet gaan, daar anders de achterhand gewichtsbelasting van de voorhand ontloopt.
Het is vooral daarom dat de enige buiging in tegenovergestelde richting wordt toegestaan en de zijwaarts drijvende kuit niet achter de singel, doch op de singel blijft liggen.
Het zijwaarts gaan wordt vooral verkregen door het voorwaarts-zijwaarts inwerken van de zitbeenknobbel aan dezelfde kant.

Citaat:
Het vooraf gaan van de achterhand wordt meestal veroorzaakt doordat de zijwaarts drijvende kuit achter de singel ligt en daardoor de achterhand teveel zijwaarts drijft.