Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:25

FaberSmid schreef:
Dubbel longe nooit met hulpteugel is mijn advies en verzoek, omdat de werking van de dubbel longe op zich (alleen het gewicht van de dubbel longe op zich) al hard en zwaar genoeg in werken. Heeft u enig idee hoeveel krachten de longeur uitoefent? Dat voelen de meeste mensen niet eens, laat staan dat die dat kunnen inschatten. Zetten hun paard vast en binden en knopen er alle mogelijke hulpteugels aan vast. Bij elke stap wordt het paard bestraft, met een "ruk" in zijn mond aan weerskant.
Hoe lager gebruik van de ringen, hoe harder de hulpen. Hoe hoger gebruik van de ringen, hoe zachter de hulpen. Harder staat denk ik te negatief beschreven, duidelijkheid van de hulpen is denk ik een betere omschrijving.
Denk dat u halverwege kan beginnen en dan na verloop van tijd ring hoger. De hoogste ringen, zijn voor de ervaren paarden die de bevestiging bezitten kennen van alle hulpen en oefeningen en dus op hoge gradatie africhting zijn.
Bent u het hier mee eens Moll en Professor?

Ik was ook niet van plan de slof ofzo erbij te zetten hoor! Ik doelde meer op de manier waarop ik slof dan wel halsverlenger vast zet en welke van die 2 eventueel dus te doen met de uiteinden van de dubbele longe. Als ik DL gebruik dan alleen de DL (ik heb die van Haanstra en die zijn erg fijn), een hoofdstel en een longeersingel. En niet eens een dekje want daar blijft het alleen maar achter haken.

Maar ik zal het in eerste instantie gaan doen zoals Moll aangeeft: door de ringen halen en dan direct aan het bit.

Dus itt tot Moll adviseert u NIEt de onderste maar de middelste ringen te gebruiken begrijp ik?

Ik heb overigens vanaf de schoft gezien: OP de schoft een dubbele D-ring, dan 1 enkele ring, dan weer een dubbele D-ring, dan 1 ring en dan weer 1 ring. Dus als ik u goed begrijp zou ik de longe aan weerszijden door de een-na-onderste enkele ring moeten doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:36

Zilfstar schreef:
FaberSmid schreef:
Dubbel longe nooit met hulpteugel is mijn advies en verzoek, omdat de werking van de dubbel longe op zich (alleen het gewicht van de dubbel longe op zich) al hard en zwaar genoeg in werken. Heeft u enig idee hoeveel krachten de longeur uitoefent? Dat voelen de meeste mensen niet eens, laat staan dat die dat kunnen inschatten. Zetten hun paard vast en binden en knopen er alle mogelijke hulpteugels aan vast. Bij elke stap wordt het paard bestraft, met een "ruk" in zijn mond aan weerskant.
Hoe lager gebruik van de ringen, hoe harder de hulpen. Hoe hoger gebruik van de ringen, hoe zachter de hulpen. Harder staat denk ik te negatief beschreven, duidelijkheid van de hulpen is denk ik een betere omschrijving.
Denk dat u halverwege kan beginnen en dan na verloop van tijd ring hoger. De hoogste ringen, zijn voor de ervaren paarden die de bevestiging bezitten kennen van alle hulpen en oefeningen en dus op hoge gradatie africhting zijn.
Bent u het hier mee eens Moll en Professor?

Ik was ook niet van plan de slof ofzo erbij te zetten hoor! Ik doelde meer op de manier waarop ik slof dan wel halsverlenger vast zet en welke van die 2 eventueel dus te doen met de uiteinden van de dubbele longe. Als ik DL gebruik dan alleen de DL (ik heb die van Haanstra en die zijn erg fijn), een hoofdstel en een longeersingel. En niet eens een dekje want daar blijft het alleen maar achter haken.

Het geen ik schreef is van toepassing op elke wijze van bijzetten en hulpteugels. De "rukken" in de mond komen niet zo zeer door het blijven haken, maar doordat het paard bij elke pas door de weerstand van bijzet en hulpteugels, een ruk in de mond krijgt omdat er niet nagegeven kan worden. En met elastiek krijgt het paard het juist dubbelop te verduren, door het elastische vermogen.
Gewoon dubbele longe, longeersingel en direct bit, niks bijzetten of hulpteugels.

Maar ik zal het in eerste instantie gaan doen zoals Moll aangeeft: door de ringen halen en dan direct aan het bit.

Juist dat is nar mijn mening en ervaring de beste en paardvriendelijkste methode. Geen poes pas en hulpmiddelen door te verzwaren, gewoon puur voelen paard en longeur.

Dus itt tot Moll adviseert u NIEt de onderste maar de middelste ringen te gebruiken begrijp ik?

Ik weet niet hoe ver uw paard in het longeren met dubbele longe is? Maar zo te lezen geen groen paard, dan zou ik niet de onderste nemen. Ben benieuwd hoe Moll en Professor hier over denken?

Ik heb overigens vanaf de schoft gezien: OP de schoft een dubbele D-ring, dan 1 enkele ring, dan weer een dubbele D-ring, dan 1 ring en dan weer 1 ring. Dus als ik u goed begrijp zou ik de longe aan weerszijden door de een-na-onderste enkele ring moeten doen.

Halverwege dat de longe zijdelangs uw paard gaan, eigenlijk een loodlijn van paardemond, longeersingelring en dan de longeur zijn handen (let wel dat de longeur zijn handen eigenlijk zoals bij rijden heeft op die hoogte).

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:49

Ohja, alleen Moll, Professor en Fabersmid zeggen nuttige dingen...

Als je de lijnen door het onderste ringetje haalt, dan zou ik de binnenste longe eerst door het bit halen, en dan aan de singel vastmaken. Persoonlijk vind ik dat prettiger werken. Als je hoger bijzet, dan kun je ze idd ook allebei eerst door de singel halen en dan vast maken aan het bit. Beide longes eerst door de singel halen is iets makkelijker om te verzamelen en om steeds om te stellen, maar maakt het buigen wel moeilijker, omdat je paard dan snel inknikt bij zijn halsaanzet.

Ik zou de buitenste longe iig wel over de rug laten lopen, en niet, zoals je vaak ziet achter de achterbenen langs. Als je dat doet, dan trekt het paard bij iedere pas die hij maakt in zijn mond, omdat de beweging van het achterbeen aan de longe trekt, die weer in de mond trekt...

Zorg dat je paardje eerst weer verbinding krijgt op de buitenteugel. Hij laat de buitenteugel los omdat hij zijn hals naar buiten buigt en daarmee zijn schouder naar binnen drukt. Zorg dus dat je eerst verbinding hebt op de buitenteugel, dus rechtstellen of evt naar buiten of van de volte af, totdat je paard nageeft. Dan ook jou hand direct ontspannen, en aan je buitenhand voorzichtig weer naar binnen laten buigen. Verlies je het contact met de buitenteugel, eerst dit contact weer herstellen! Je hebt die verbinding gewoon nodig om je paard correct op de volte te houden. Als je namelijk steeds aan je binnenteugel zit, dan zet je zijn hals dwars op zijn lichaam, waardoor het binnenvoorbeen niet weg kan, je paard over de buitenschouder gaat vallen, zijn binnenachterbeen niet meer onder de massa kan zetten en dus de power van de achterhand niet meer naar voren door kan vloeien.

Eerst dus verbinding op je buitenteugel, als die wordt aangenomen, dus je paard geeft hierop na, langzaam laten vieren zodat je paard weer wat binnenstelling aan kan nemen. Valt de verbinding weg, meteen herstellen!

Succes!
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 15-04-10 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:50

Fabersmit: ik begrijp het. Ja ben zelf ook meer van het voelen hoor. Ben wat zoekende naar de beste weg en nooit te oud om te leren.
Jippe is niet groen te noemen idd. Heb hem nog neit eerder met Dubbele Longe gedaan, maar wel met Lange Teugels (ook goed voor mijn conditie) en dat vind ie erg leuk en niet raar ofzo. En dan heb ik hem ook wel eens om mij heen laten lopen.

Nog een aanvullende vraag: De buitenste longe hoor ik EN advies om deze OVER de rug te laten komen, maar ook ACHTER het paard langs. Ik dacht zelf dat ACHTERLANGS de juiste keuze was?

Wat betreft de handen van de longeur... ben benieuwd wat dat voor loodlijn gaat worden, ik ben zelf 159 cm en Jippe op de schoft iets over de 160... Dus volgens mij om een echte loodlijn te creeren moet ik mijn handen zeer hoog optillen of Jippe vragen op zijn knieen de bak door te gaan :D Nou, zal wel loslopen denk ik.

Wil dit ook nog even ter advies voorleggen of ik het zo EN een beetje snap EN een beetje een redelijk schema heb:

Maandag: rechtrichtsessie
Dinsdag: Balkjes sessie
Woensdag: vrije dag, evt grondwerk met Stefan (Dat is mijn zoon van 8, fenomenaal paardenmens, hij doet helemaal los grondwerk met hem. Stap, draf, omkeren)
Donderdag: Rechtrichtsessie
Vrijdag: balkjes, clicker of Voltigewerk in stap met Kirsten (dat is dochter van 5 die gerust achterstevoren op Jippe zit en met een koprol zijn rug wer verlaat)
Zaterdag: Lekker los longeren en aanleren schouderbinnenwaards aan de hand (tijd moet uitwijzen of het een leerproces voor mij of voor Jippe wordt :P )
Zondag: vrij

Ik wil mijn rechtricht-longeersessies zo doen denk ik

1> Instappen 5 a 10 minuten
2> Indraven (dus geen hulpdingen eraan ofzo, maar lekker los draven met tempowissels en gangwissel stap-draf) 10 minuten.
3> In stilstand buiging links en rechts
4> Ondertreden (dus kleinere cirkel, stelling binnenwaards waarbij ik meeloop om achterbenen evt te stimuleren)
5> Dan op de volte longeren met inachtneming van ondertreding, voorwaards/neerwaards en lengtebuiging. Dit mbv Dubbele Longe.
Later: 6> Schouderbinnenwaards aan de hand
Nog later: 7> Travers en Renvers
8> uitstapppen

Maar eerst maar eens tot stap 5 ;)

De balkjes sessies houden in:
1> Instappen 5 a 10 minuten
2> Indraven
3> Voorwaards/neerwaards aan de Dubbele Longe (want ik begrijp dat voor u slof of elastiek uit den boze is, hetgeen ik qua uitleg ook begrijp)
4> balkjes op diverse manieren: verschillende aantallen en afstanden en tempo's
5> uitstappen

Met clickeren doen we leuke dingen als achteruit en halthouden en blijven staan, wennen aan het hek en buitenwandelen, Kan natuurlijk ook dit in gaan zetten om de inbuigingen op commando te kunnen doen.

Uw advies is van harte welkom en wordt zeker gewaardeerd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:54

Woodstock schreef:
Ohja, alleen Moll, Professor en Fabersmid zeggen nuttige dingen :roll:

Als je de lijnen door het onderste ringetje haalt, dan zou ik de binnenste longe eerst door het bit halen, en dan aan de singel vastmaken. Persoonlijk vind ik dat prettiger werken. Als je hoger bijzet, dan kun je ze idd ook allebei eerst door de singel halen en dan vast maken aan het bit. Beide longes eerst door de singel halen is iets makkelijker om te verzamelen en om steeds om te stellen, maar maakt het buigen wel moeilijker, omdat je paard dan snel inknikt bij zijn halsaanzet.

Ik zou de buitenste longe iig wel over de rug laten lopen, en niet, zoals je vaak ziet achter de achterbenen langs. Als je dat doet, dan trekt het paard bij iedere pas die hij maakt in zijn mond, omdat de beweging van het achterbeen aan de longe trekt, die weer in de mond trekt...

Zorg dat je paardje eerst weer verbinding krijgt op de buitenteugel. Hij laat de buitenteugel los omdat hij zijn hals naar buiten buigt en daarmee zijn schouder naar binnen drukt. Zorg dus dat je eerst verbinding hebt op de buitenteugel, dus rechtstellen of evt naar buiten of van de volte af, totdat je paard nageeft. Dan ook jou hand direct ontspannen, en aan je buitenhand voorzichtig weer naar binnen laten buigen. Verlies je het contact met de buitenteugel, eerst dit contact weer herstellen! Je hebt die verbinding gewoon nodig om je paard correct op de volte te houden. Als je namelijk steeds aan je binnenteugel zit, dan zet je zijn hals dwars op zijn lichaam, waardoor het binnenvoorbeen niet weg kan, je paard over de buitenschouder gaat vallen, zijn binnenachterbeen niet meer onder de massa kan zetten en dus de power van de achterhand niet meer naar voren door kan vloeien.

Eerst dus verbinding op je buitenteugel, als die wordt aangenomen, dus je paard geeft hierop na, langzaam laten vieren zodat je paard weer wat binnenstelling aan kan nemen. Valt de verbinding weg, meteen herstellen!

Succes!

En even heel blond en heel plat gezegd (ik ben wrs andere termen gewend en het direct benoemen levert vaak nuttigere leersituaties op dan in termen blijven praten) Verbinding krijgen op de buitenteugel/ het paard neemt de buitenteugel aan: daarmee bedoel je feitelijk dat ik contact voel met het paard zijn mond op die buitenteugel, dus dat ie daaraan "trekt" zeg maar en dat die teugel niet los hangt (dat werd bij ons altijd contact hebben genoemd)

Van de buitenteugel bovenlangs snap ik je uitleg. De uitleg van achterlangs laten lopen heb ik gehoord dat je daarmee de achterbenen juist zou activeren (hetgeen bij mijn paard op zich wel wenselijk is, dat activeren dus... :Y) )

En dat Fabersmit reactie van Prof en Moll vraagt... ach in meerdere topics zijn zij altijd lekker met elkaar in discussie dus dat zal meer een afstemmen zijn op bekende gesprekspartners.

Woodstock

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:01

Verbinding is meer dan wat je beschrijft. Je voelt idd contact, trekken is het niet echt te noemen. Het moet vooral ontspannen zijn, jou arm en hand moeten ontspannen zijn en ook de mond van het paard. Het is heel zacht, meegaand, dus niet als een blokkade of iemand die trekt.

De achterbenen activeren doe je niet door er een lijn achter te hangen, dat doe je door de rug van het paard los te werken, waardoor het bekken kan kantelen en het achterbeen onder kan treden. Bv door zijgangen, maar ook door recht te richten op de volte, tempowisselingen, balkjes etc. Die lijn helpt daar niet aan mee.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:03

Woodstock schreef:
Ohja, alleen Moll, Professor en Fabersmid zeggen nuttige dingen...

Waar slaat uw opmerking op, heb ik dat geen geschreven?

Dus u maakt gebruik van bijzetten, een wijze van hulpteugels.

Denk eerder dat de longeur dan zijn dubbele longe te strak vast behoudt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:11

Woodstock schreef:
Verbinding is meer dan wat je beschrijft. Je voelt idd contact, trekken is het niet echt te noemen. Het moet vooral ontspannen zijn, jou arm en hand moeten ontspannen zijn en ook de mond van het paard. Het is heel zacht, meegaand, dus niet als een blokkade of iemand die trekt.

De achterbenen activeren doe je niet door er een lijn achter te hangen, dat doe je door de rug van het paard los te werken, waardoor het bekken kan kantelen en het achterbeen onder kan treden. Bv door zijgangen, maar ook door recht te richten op de volte, tempowisselingen, balkjes etc. Die lijn helpt daar niet aan mee.

Ik zette het ook tussen " omdat ik niet trekken bedoel. Het gaat er even om om via de PC te benoemen wat je normaal in een les zou zien/ervaren/voelen. Ik bedoel zeker ontspannen, ik trek ook niet, ik beweeg wel mee. Het is meer het mondgevoel via de teugel. "Contact" dus.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:16

Laat twee foto´s zien.
Waaraan men erkennen kan dat het paard door werken met de dubbele longe achter aktief is en blijft, en rechtgericht is.
Men kan met het paard aan de lange longe alles wat men met rijden doet.
En wanneer men goed logeerd word het paard recht.

Dit paard gaat rechtgericht, aan de teugel, is achter aktief, en in relatie tot de voorhand gelijk in beweging.
Afbeelding
Hals laten strekken, en toch niet op de voorhand laten lopen, wat moeilijker is als men denkt.
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:32

veel dingen ben ik wel eens met wat er geschreven is en dat de hogere ringen voor een ervaren paard is zekers, maar dat de onderste ring te streng zoou zijn, dat is niet mijn ervaring, zolang de longe door de ringen direct op het bit bevestigt wordenkan men goed voelen wanneer het paard lost, en kan de hand daar in toestaan, de longe kan op meerdere manieren gedragen worden, over de rug achter langse en zelfs onder door,
over der rug is het gevaar dat de buiten teugel opstroopt en hapert, achterlangs is de meest fijne manier, omdat hierdoor het paard gooed gericht kan worden en eenvoudig vanhand veranderen kan waardoor men dus ook achtjes kan gaan longeren

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:38

Moll schreef:
veel dingen ben ik wel eens met wat er geschreven is en dat de hogere ringen voor een ervaren paard is zekers, maar dat de onderste ring te streng zoou zijn, dat is niet mijn ervaring, zolang de longe door de ringen direct op het bit bevestigt wordenkan men goed voelen wanneer het paard lost, en kan de hand daar in toestaan, de longe kan op meerdere manieren gedragen worden, over de rug achter langse en zelfs onder door,
over der rug is het gevaar dat de buiten teugel opstroopt en hapert, achterlangs is de meest fijne manier, omdat hierdoor het paard gooed gericht kan worden en eenvoudig vanhand veranderen kan waardoor men dus ook achtjes kan gaan longeren

mol

Het voordeel de onderste ring is dat men direkt contact heeft met de paardenmond.
Elke onderbreking is harder, dat is ook met de hand zo wanneer men erop zit, ellebogen pink paardenmond 1 lijn.
Men kan de hogere ringen instellen, maar dat heeft het grote nadeel dat men de lijn hand paardenmond onderbreekt, en dat er teveel druk op de lagen onstaat.
Zeker aan de lange teugel.
Maar als geschreven zal eens foto´s maken wanneer het paard verder in de africhting is, met meerdere variaties en de voor en nadelen daarvan.
Misschien beter op een nieuw topic, wat direkt daarover gaat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:45

ik zal ook eens fotos laten maken als ik bezig ben met dubbele longe met de verbinding zoals ik die hier boven beschreeft en met de lijnen door de singel door het bit terg naar de singen om meer oprichting te verkrijgen, en ook med de lijnen terug naar de buiksingel.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:56

Moll schreef:
ik zal ook eens fotos laten maken als ik bezig ben met dubbele longe met de verbinding zoals ik die hier boven beschreeft en met de lijnen door de singel door het bit terg naar de singen om meer oprichting te verkrijgen, en ook med de lijnen terug naar de buiksingel.

mol

Oprichting verkrijgt men toch niet met de teugel, die verkrijgt men door de acherhand meer te laten dragen, relatieve oprichting?????

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:59

@Fabersmid, ik maak geen gebruik van bijzetteugels, ik gebruik de dubbele longe. Ik had er beter vastmaken bij kunnen zettten denk ik, nu komt het verwarrend over. Ook een losse lijn begint te flapperen als hij achterlangs loopt, dus ook dan ben ik nog steeds tegen ;)

Zelf zou ik de lijnen niet dubbel vastmaken, zoals Moll schrijft, omdat je door de katrolwerking veel harder inkomt dat dat je zelf merkt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:09

Woodstock schreef:
Ook een losse lijn begint te flapperen als hij achterlangs loopt, dus ook dan ben ik nog steeds tegen ;)

Zelf zou ik de lijnen niet dubbel vastmaken, zoals Moll schrijft, omdat je door de katrolwerking veel harder inkomt dat dat je zelf merkt.

Dat eerste, waar heeft u dan geleerd met dubbele longe te werken.
Dat tweede ben ik mee eens.
Het is de kunde van die gene die met de dubbele longe werkt om de buitenteugel in licht contakt te houden, en niet te laten wapperen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:19

Woodstock schreef:
@Fabersmid, ik maak geen gebruik van bijzetteugels, ik gebruik de dubbele longe. Ik had er beter vastmaken bij kunnen zettten denk ik, nu komt het verwarrend over. Ook een losse lijn begint te flapperen als hij achterlangs loopt, dus ook dan ben ik nog steeds tegen ;)

Woodstock schreef:
Als je de lijnen door het onderste ringetje haalt, dan zou ik de binnenste longe eerst door het bit halen, en dan aan de singel vastmaken.

U maakt gebruik van bijzetten, als middel van hulpteugels?
Maar later schrijft u het tegenovergestelde, betreft het geen Moll later tegengesteld schrijft?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 15-04-10 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:20

Professor schreef:
Moll schreef:

mol

Oprichting verkrijgt men toch niet met de teugel, die verkrijgt men door de acherhand meer te laten dragen, relatieve oprichting?????

Kwam er gelukkig net achter dat u mij al voor was, anders had ik een dubbelpost geschreven. Moll ook ik kan u hiermee niet begrijpen, u schrijft u zelf tegen?

Nog even ter verduidelijking, de longeersingel op de foto's van Professor bezit geen lagere ringen dan de loodlijn ik al beschreven had. Dus in dat geval zijn de onderste ringen op de beschreven loodlijn, zoals bij een longeersingel met meer ringen dan de middelste ringen zouden zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:27

Professor schreef:
Moll schreef:

mol

geheel correct opgemerkt, wat ik bedoel hier mee is dat de teugel hoger word ingestelt in de ringen op de singel als er meer aan de verzameling en dus oprichting gewerkt word.

als je daar in te laag blijft in de singelringen komt er weer een hoeking in de lijn die niet gewenst is en storing veroorzaakt

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 15-04-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:30

Professor schreef:
Woodstock schreef:
Ook een losse lijn begint te flapperen als hij achterlangs loopt, dus ook dan ben ik nog steeds tegen ;)

Dat eerste, waar heeft u dan geleerd met dubbele longe te werken.
Dat tweede ben ik mee eens.
Het is de kunde van die gene die met de dubbele longe werkt om de buitenteugel in licht contakt te houden, en niet te laten wapperen.

hier ben ik het inpreciepe ook mee eens, echter wanneer je de teugel terug gaat brengen zoals ik ook in me opleiding heb geleerd kan je wanneer je de lichtheid goed onder controlle hebt kwa gevoel en snelheid in de hand/arm. je aan de feinabstimmung werken

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:33

Moll ik kan u nog steeds niet begrijpen, waarom dubbele longe aan singel vastmaken als bijzet dus hulpteugel?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:50

dit heb ik in me opleiding mee gekregen om nog beter aan de feinabstimmung te kunnen werken, wanneer met andere mensen werk die dubbele longe willen leren is dit ook niet het onderdeel waar ik ze snel mee laat werk, omdat de storingsfactor op de lijnen nog te groot is dat ze het juiste kunnen voelen .

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:51

Maar feit blijft dat u dan toch bijzet als hulpteugels? En hoe gevoelig u ook kan zijn en de hulpen kan geven, het is en blijft hard(er zonder bijzetten en hulpteugels)? Begrijp niet waarom dat nodig en goed voor is, bij de dubbel longe? Doet u dat ook bij de lange teugel?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:52

Moll schreef:
dit heb ik in me opleiding mee gekregen om nog beter aan de feinabstimmung te kunnen werken, wanneer met andere mensen werk die dubbele longe willen leren is dit ook niet het onderdeel waar ik ze snel mee laat werk, omdat de storingsfactor op de lijnen nog te groot is dat ze het juiste kunnen voelen .

mol

Zou graag beelden daarbij zien, misschien is het mogelijk dat u wat foto´s maakt??
Maar zoals ik al schreef kunnen wij daar niet een nieuw topic van maken???

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:54

geheel met u eens dat het altijd een vorm van bijzet is, en dat wanneer de onervaren hand er mee werkt het hard werkt, echter wanneer het paard zo dusdanig aan de hulpen staat, dat het gewicht van de lijn voldoende is is de zachtheid van de hand gegarendeerd.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:55

Professor schreef:
Moll schreef:

mol

Zou graag beelden daarbij zien, misschien is het mogelijk dat u wat foto´s maakt??
Maar zoals ik al schreef kunnen wij daar niet een nieuw topic van maken???

is goed en een nieuw topic prima