FaberSmid schreef:Dubbel longe nooit met hulpteugel is mijn advies en verzoek, omdat de werking van de dubbel longe op zich (alleen het gewicht van de dubbel longe op zich) al hard en zwaar genoeg in werken. Heeft u enig idee hoeveel krachten de longeur uitoefent? Dat voelen de meeste mensen niet eens, laat staan dat die dat kunnen inschatten. Zetten hun paard vast en binden en knopen er alle mogelijke hulpteugels aan vast. Bij elke stap wordt het paard bestraft, met een "ruk" in zijn mond aan weerskant.
Hoe lager gebruik van de ringen, hoe harder de hulpen. Hoe hoger gebruik van de ringen, hoe zachter de hulpen. Harder staat denk ik te negatief beschreven, duidelijkheid van de hulpen is denk ik een betere omschrijving.
Denk dat u halverwege kan beginnen en dan na verloop van tijd ring hoger. De hoogste ringen, zijn voor de ervaren paarden die de bevestiging bezitten kennen van alle hulpen en oefeningen en dus op hoge gradatie africhting zijn.
Bent u het hier mee eens Moll en Professor?
Ik was ook niet van plan de slof ofzo erbij te zetten hoor! Ik doelde meer op de manier waarop ik slof dan wel halsverlenger vast zet en welke van die 2 eventueel dus te doen met de uiteinden van de dubbele longe. Als ik DL gebruik dan alleen de DL (ik heb die van Haanstra en die zijn erg fijn), een hoofdstel en een longeersingel. En niet eens een dekje want daar blijft het alleen maar achter haken.
Maar ik zal het in eerste instantie gaan doen zoals Moll aangeeft: door de ringen halen en dan direct aan het bit.
Dus itt tot Moll adviseert u NIEt de onderste maar de middelste ringen te gebruiken begrijp ik?
Ik heb overigens vanaf de schoft gezien: OP de schoft een dubbele D-ring, dan 1 enkele ring, dan weer een dubbele D-ring, dan 1 ring en dan weer 1 ring. Dus als ik u goed begrijp zou ik de longe aan weerszijden door de een-na-onderste enkele ring moeten doen.