[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:19

Hoe moet ik dat wijken naar links dan voor me zien? Je zithulp gaat naar links, en je handen houd je naar links, en door je handen naar rechts te doen begrens je dr schouder als nodig?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:25

Hilde is vrij gevoelig dus ik doe bijna niets haha even kijken of ik het kan uitleggen hoo.

Ik wend af bij A, ik ga paar pasjes rechtuit en kijk dan waar ik heen wil(dan neem je je gewicht vanzelf al mee als je de goede kant op kijkt)
Mn rechterteugel heb ik druk op, die druk hou ik ook, links vraag ik even en ontspan weer(beetje zoasl je ook de SB rijdt) en mn linkerbeen hou ik er een beetje bij en dan gaat ze al.
Moet rechts goed begrenzen anders gaat ze te hard/valt over de schouder en weinig been anders vliegt ze ook veel te hard opzij

Maar of dit nou exact de goede hulp is volgens AdB weet ik niet hoor, maar zo gaat Hilde iig perfect opzij(als ik rechts er maar bij heb en niet vasthou op links)
Ik moet denk ik ff gaan rijden en dan even goed onthouden wat ik nou precies doe, ben meer an het voelen en daarop inspelen en 'zomaar wat doen' en er zo achterkomen waar ze wel/niet goed van gaat lopen ;)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:55

LoesjeVis schreef:
Bedankt voor alle info en uitleg! Is me een hoop duidelijk geworden.

Toch ga ik het zelf maar niet proberen. Vind het voorlopig belangrijker dat mijn paard zelf zijn beweging vind en wil hem daar zo min mogelijk in storen. Ik houd het dus bij rechtrichten, onstpannen, voorwaarts etc. om zijn tact (en bespiering) te verbeteren.

Als je het nooit gedaan hebt moet je er zelf ook nooit zomaar aan beginnen. Dan beginnen onder begeleiding maar dat is met alles lijkt me :D

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:58

Renske_ schreef:
De oefening wordt volgens het boekje getoond, alleen de hulpen verschillen.

Zo zet ik mijn schouderbinnen niet in met mn been, maar met mn zit+hand máár als Hilde het nodig vindt om door mn been heen te vallen mag ik wel even been geven natuurlijk.
En zo ook met wijken, bv wijken voor linkerbeen heb ik mn linkerbeen er wel bij maar die leg ik niet naar achter en ga er niet hard mee drijven zoals je op wedstrijd mensen weleens ziet doen, ik heb dat been erbij en de rest is hand+zit

Maar ik laat de oefening dus wel zien zoals de jury hem op wedstirjd ook graag ziet, daarin verschilt AdB niet, alleen de hulp is dus anders.

Ik doe met wijken mijn binnenbeen ook niet naar achteren maar heb het paard leren omgaan voor druk zeg maar. Dus het leren buigen om been. Met buiten been probeer ik ervoor te zorgen dat ze dus niet teveel zijwaarts gaat voor linkerbeen, dus hou ik het voorwaartse in de gaten en eventueel mocht ze toch te snel over de schouder weglopen naar buiten, dan begrens ik met buitenteugel en buitenbeen en drijf ik haar pas naar voren ipv opzij. Maar het is dus zoeken naar de combi voorwaarts/zij waarts in het wijken.

Ik neem ook schouder binnen/travers/renvers en appuyeren mee (als ze tenminste lekker loopt) om al haar spieren op te rekken en zo veel mogelijk athletisch te maken zeg maar.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:05

Dan doen wij best veel hetzelfde :D
Alleen doe ik echt minimaal met mn been, mede omdat Hilde alle druk van been ziet als voorwaarts moeten gaan, dat moet ze nog even beter gaan snappen haha!

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:34

Bets schreef:
LoesjeVis schreef:
Bedankt voor alle info en uitleg! Is me een hoop duidelijk geworden.

Toch ga ik het zelf maar niet proberen. Vind het voorlopig belangrijker dat mijn paard zelf zijn beweging vind en wil hem daar zo min mogelijk in storen. Ik houd het dus bij rechtrichten, onstpannen, voorwaarts etc. om zijn tact (en bespiering) te verbeteren.

Als je het nooit gedaan hebt moet je er zelf ook nooit zomaar aan beginnen. Dan beginnen onder begeleiding maar dat is met alles lijkt me :D

Meestal kijk ik bij iets nieuws eerst of het me in theorie aanstaat. Is dat het geval, en kan ik er genoeg van begrijpen, dan probeer ik het voorzichtig zelf met mijn eigen paard. Dan bepaal ik daarna of ik er verder mee wil gaan en er begeleiding bij wil.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:51

Renske_ schreef:
Ik moet denk ik ff gaan rijden en dan even goed onthouden wat ik nou precies doe, ben meer an het voelen en daarop inspelen en 'zomaar wat doen' en er zo achterkomen waar ze wel/niet goed van gaat lopen ;)

Hahaha ja dat is lastig hè, als je er op zit gaat het vanzelf, maar als je er over na gaat denken omdat je het uit moet leggen blijkt dat nog best lastig te zijn :P Tis ook allemaal zo vaag... net ook, ik had de eigenaresse van mijn bijrijdpaard aan de telefoon en we hadden het over zithulpen, da's ook verdomd lastig om onder woorden te brengen :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:42

Ik ga proberen mijn probleem eens te omschrijven, misschien weten jullie er iets mee ;)

Mijn bijrijdpaard is een rechtsgebogen paard. Nu heb ik altijd geleerd dat je met je binnenbeen tegen je buitenteugel aan moet rijden. Maar bij haar is het linksom dus een crime om haar op je buitenteugel te rijden, wat zij doet als ik mijn buitenteugel oppak is rechterstelling nemen. Ze hangt niet op die teugel overigens. Een oefening als schoudervoor linksom is erg lastig, op het moment dat ik de schoudervoor inzet en haar met de rechterteugel wil begrenzen voor mijn linkerbeen kantelt ze haar hoofd voor mijn gevoel (of ze dat ook doet weet ik niet, vanaf haar rug gezien niet).

Nu kan ik wel binnenstelling vragen, zodat ze meer rechtgericht loopt, maar ondertussen loop ik in elke oefening tegen dit probleem aan. Ze neemt die teugel als het ware niet aan. De buiging naar links gaat an sich wél goed, alleen dus niet op mijn buitenteugel, maar pas wanneer ik haar op de binnenteugel rij.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:30

Met een rechtsgebogen paard(Hilde en Wis zijn dat beide ook)
rij ik juist op de rechterhand schouderbuiten, zo krijg ik en druk op rechts en zo zetten ze linksachter(hun zwakkere achterbeen) er beter onder.
Ik laat ze expres ook geen rechterstelling aannemen maar hou ze min of meer recht, omdat ze juist zo makkelijk tevee;l stelling rechts aannemen rechtsom.

Linksom rij ik schouderbinnen, maar pas zodra de schouderbuiten op de andere hand fijn gaat :) Bij de schouderbuiten heb je nml hulp van de bakrand, erg fijn met aanleren!

Maar om ze mooi soepel op beide kanten te houden doe ik alle oefeningen ook precies gespiegeld :)
En ik rij veel vierkante volte's, ook erg fijn! Beide kanten op, zo krijg ik ze fijner soepel dan met andere oefeningen maar dat kan ook komen omdat ik het zelf een handige oefening vind.
Zo leer je goed voelen wat op en van de schouder af is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:37

LoesjeVis schreef:
Meestal kijk ik bij iets nieuws eerst of het me in theorie aanstaat. Is dat het geval, en kan ik er genoeg van begrijpen, dan probeer ik het voorzichtig zelf met mijn eigen paard. Dan bepaal ik daarna of ik er verder mee wil gaan en er begeleiding bij wil.

Als theorie me niet aanstaat begin ik er niet aan, maar iets wat ik niet ken, ga ik niet zomaar uitproberen. Dat heb ik vroeger weleens gedaan, had me dingen aangeleerd wat ik vervolgens weer af moest leren en weer nieuws aan moet leren, nou kan je vertellen, ben best handig, maar niet in dingen afleren en gelijk wat nieuws aanleren zeg maar (op de juiste manier)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:41

Heino schreef:
Ik ga proberen mijn probleem eens te omschrijven, misschien weten jullie er iets mee ;)

Mijn bijrijdpaard is een rechtsgebogen paard. Nu heb ik altijd geleerd dat je met je binnenbeen tegen je buitenteugel aan moet rijden. Maar bij haar is het linksom dus een crime om haar op je buitenteugel te rijden, wat zij doet als ik mijn buitenteugel oppak is rechterstelling nemen. Ze hangt niet op die teugel overigens. Een oefening als schoudervoor linksom is erg lastig, op het moment dat ik de schoudervoor inzet en haar met de rechterteugel wil begrenzen voor mijn linkerbeen kantelt ze haar hoofd voor mijn gevoel (of ze dat ook doet weet ik niet, vanaf haar rug gezien niet).

Nu kan ik wel binnenstelling vragen, zodat ze meer rechtgericht loopt, maar ondertussen loop ik in elke oefening tegen dit probleem aan. Ze neemt die teugel als het ware niet aan. De buiging naar links gaat an sich wél goed, alleen dus niet op mijn buitenteugel, maar pas wanneer ik haar op de binnenteugel rij.

Jouw paard wil niet nageven achter kaak. Wat ik in jouw geval zou doen is toch linksom met binnenbeen naar buitenteugel rijden alleen zou ik het volgende extra doen:
Je linkerhand wat van de hals af houden en verbinding maken met de mond, en mag echt best stuk van de hals af zijn, het paard moet dan gaan leren nageven op die linkerkant, je wacht erop tot paard nageeft (of je vraagt links nog ietsje meer druk maar niet teveel omdat je toch je buitenteugel eraan hebt) en als je paard nageeft ga je met 2 handen mee richting oren en laat je paard rekken. Je blijft je paard vragen om op de zware linker teugel na te blijven geven, dus weer even verbinding maken en drijf met je linkerbeen naar buitenteugel toe, activeer desnoods de impuls net iets meer dan moeten ze de spieren wat meer aanspannen en zal paard makkelijker ontspannen en nageven op die moeilijke kant. Als paard vaker nageeft, zul je merken dat je weer op je buitenteugel kunt rijden via binnenbeen en zal jouw paard niet meer kantelen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:42

Als schoudervoor te moeilijk is ga je eerst op volte linksom werken en met je linkerhand van de hals, buitenkant begrenst houden en blijf je met linkerbeen het binnenachterbeen vragen om onder de massa oftewel zwaartepunt gaat plaatsen. Als paard nageeft laat je hem goed rekken naar voren zodat paard de spieren goed op kan rekken en de lengtebuiging voor elkaar kan gaan komen. Dus van voren stuur je paard als ware de volte op met die linkerteugel zonder teveel druk op te zetten, echt sturen dus niet terug werken en met je binnenbeen drijf je naar die buitenteugel toe die je wat begrenst.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:44

@ bets Tussen iets een keertje voorzichtig proberen en het jezelf verkeerd aanleren zit natuurlijk wel een wereld van verschil. Bij Antoine heb ik ook eerst heel vaak meegekeken terwijl anderen reden, daar veel van geleerd en later zelf gaan lessen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:47

Oh ja maar dat verkeerd aanleren was gevolg van voorzichtig proberen. Maar dat terzijde. Maar dat moet ook ieder voor zich weten, ik neem jou niets kwalijk, dat moet jij ook zelf weten wat jij wil doen en gaat doen ;)

Ik heb ook vaak gekeken naar lessen hoor en ik neem ook vaak dingen op en vooral mezelf zodat ik mijn gevoel om kan plaatsen naar wat ik zie en daar heb ik nog het meeste van geleerd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:27

Bets schreef:
Dus van voren stuur je paard als ware de volte op met die linkerteugel zonder teveel druk op te zetten, echt sturen dus niet terug werken en met je binnenbeen drijf je naar die buitenteugel toe die je wat begrenst.

Schoudervoor op de volte pak ik ook regelmatig mee; begrijp ik het dan goed dat ik met linkerteugel vrij groot moet sturen en tegelijkertijd begrezen op rechts? En als het goed gaat kleiner sturen? En datzelfde voor het nageven op de linkerhand?

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:29

Heb eerst even "bijgelezen". Voordat ik via AdB ging rijden deed ik veel te veel met mijn benen kwam echt bekaf van mijn paard en voor mijn gevoel stomte het paard gewoon af. Nu ik bij Mireille les is het één keer een hulp en dan ook meteen een reactie eisen, zo niet, krijgt ze meteen een tik. Ben ik een keer niet consquent, maakt ze hier meteen misbruik van. Ook schoudervoor/buiten/pasje wijken/contragalop doe ik nu net als Renske hoofdzakelijk op zit en hand. Impuls is bij mij helaas vaak een probleem dus we moeten nog hard werken aan de basis. Net als Bets veel tempowisselingen rijden en haar flitsend aan de hulpen maken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:48

Heino schreef:
Schoudervoor op de volte pak ik ook regelmatig mee; begrijp ik het dan goed dat ik met linkerteugel vrij groot moet sturen en tegelijkertijd begrezen op rechts? En als het goed gaat kleiner sturen? En datzelfde voor het nageven op de linkerhand?

Neem me niet kwalijk maar ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoeld.

Het sturen op volte is nog geen schouder voor sturen op volte. Ik bedoel gewoon je rijd een volte op en je gaat die volte wat kleiner sturen (in dit geval op linkerhand omdat paard moeilijker buigt naar links) zodat de buiging sterker word, paard moet verkorten aan linkerkant van lichaam en rechterkant op moet rekken, door met je binnenbeen te drijven zorg je ervoor dat linkerachterbeen van paard naar zwaartepunt gedreven word en door begrenzing van buitenteugel span je de spieren als ware aan waardoor paard gaat nageven. En door dat je binnenhand naar binnen staat met verbinding en doordat je drijft met binnenbeen gaat paard dus nageven op die linkerteugel. Dat is in dit voorbeeld de zwaartste teugel. En paard moet op de zware kant nageven om gelijkmatiger te gaan wordne in aanleuningsdruk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:11

Oh sorry, ik zat zelf zo met schoudervoor in mijn hoofd dat ik verkeerd gelezen heb :o
Het is maar goed dat vriendlief niet thuis is, ik zit echt met mn handen mee te sturen terwijl ik je stukjes lees :P

Maar, het is toch de bedoeling dat je paard op met name je buitenteugel na geeft en te sturen is, uiteindelijk? Of denk je dat dat vanzelf in orde komt wanneer je beide kanten even soepel traint?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:43

Heino schreef:
Oh sorry, ik zat zelf zo met schoudervoor in mijn hoofd dat ik verkeerd gelezen heb :o
Het is maar goed dat vriendlief niet thuis is, ik zit echt met mn handen mee te sturen terwijl ik je stukjes lees :P

Maar, het is toch de bedoeling dat je paard op met name je buitenteugel na geeft en te sturen is, uiteindelijk? Of denk je dat dat vanzelf in orde komt wanneer je beide kanten even soepel traint?

Een paard moet op beide kanten nageefelijk zijn, maar het is juist de kunst om paard nageefelijk te krijgen op zwaarste teugel waar paard meeste druk pakt. In dit voorbeeld is dat op de linkerkant van teugel. Als paard daar steeds meer en meer op nageeft zal het gewicht meer overhevelen naar rechterteugel en zal links lichter wordne en kom je naar gelijkmatige aanleuning. Daarom lukte het linksom niet en gaat paard kantelen. Ja het is zo moeilijk om het uit te leggen, het is meer laten zien hoe het werkt denk ik.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:49

Renske_ schreef:
Dan doen wij best veel hetzelfde :D
Alleen doe ik echt minimaal met mn been, mede omdat Hilde alle druk van been ziet als voorwaarts moeten gaan, dat moet ze nog even beter gaan snappen haha!

Klopt :) ik las je stukje een bladzijde terug en dacht hetzelfde :)

@Heino, misschien moet je eens wijkend denken in de volte om hem groter te maken. Word de druk op de binnenteugel te groot dan "wiebel" je een beetje met je binnenhand zodat ze daar geen druk op kan pakken. Ze wil er wel druk, maar die krijgt ze niet. Je speelt er een beetje mee laat maar zeggen. Ondertussen geef je met je binnen been duidelijk aan dat ze de steun juist op de buitenhand kan vinden. Zorg dan ook dat je er bent met die buitenteugel. Je zegt dan eigenlijk tegen je paard, je moet niet hier zijn (links) maar ik geef je de mogelijkheid daar (rechts). Krijg de indruk uit jouw verhaal dat ze wat minder voor het linkerbeen is.

Om de volte kleine te maken maak je ophoudinkjes met je buitenhand, dus niet constante druk maar met de pas mee dichtknijpen en ook lichte druk van je buitenbeen. Het verkleinen gaat nog steeds in de stelling die bij deze volte hoort. Ben je klein rijd je weer terug naar groot d.m.v. binnenbeen naar buitenhand. Het vergt wat oefening voor je paard, maar de meeste krijgen het zo door.

Is dit wat je ongeveer bedoelde uit te leggen Bets?
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 08-05-09 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:50

Stukje kantelprobleem: de kant waar de neus naar buiten steekt je teugel overdreven omhoog lichten. Niet van de hals af en geen extra druk. Dit alleen even ter correctie.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:58

Nou ik wiebel niet ik houd mijn hand stil en wacht op paard tot nageeft. Kan zijn dat paard druk houd maar dan vergroot ik de buiging en laat ik de spieren aanspannen van paard, waarop het paard de spieren wil ontspannen en ook wil nageven.
Dus ik bepaald hoe groot de buiging van paard moet zijn, Hoe groot moet de buiging zijn: zo groot tot paard nageeft.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:01

Nog goed voorbeeld (stom als je daar net mee bezig geweest bent) gisteren was paard van leerling in begin wat vreemd, net of het hoofd wat rechts stond op de nek van paard. Net of ie stijve nek had bij mensen, dat ie meer naar rechts kon kjiken maar niet echt los kon laten, was rare toestand. Ben er zelf even op gegaan, en heb toch voorzichtig paard op volte linksom gezet en linkerhand van de hals houdend wat buiging om binnenbeen gevraagd. Duurde even voordat paard nagaf ,maar zodra dat ie begon te knabbelen op bit gaf ik behoorlijke ruimte naar voren, stak ik overdreven mijn handen naar voren, zodat paard in gehele rechterkant van lichaam kon oprekken en voornamelijk ook achter die rechter kaak waar paard dus vast zat. Dat duurde even maar na 10 min was paard toch lekker los geworden en was er geen sprake mee van stijve nek en dat paard hoofd wat scheef op nek had staan. Denk dat het met kantelen ook zo te maken heeft. Ik ga dan niet met handen hoger zitten of wat dan ook. Ik zorg ervoor dat aanleuning in orde is, want kantelen is gewoonweg een gevolg van ongelijkmatige aanleuning.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:10

Buiten het wiebelen bedoelde ik eigenlijk het rijden op de volte :) In principe doen we hetzelfde met de druk vragen. Wiebelen is soms als een paard zo vasthoud op de binnenteugel en gewend is dat de ruiter daarop reageert met tegendruk dat hij verrast word door het wiebelen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:21

Nou ik probeer geen druk te zoeken of te vragen, wel verbinding. En daar moet dus paard op nageven. Anders word misschien verkeerd begrepen. Ik ben juist niet van paard op druk rijden, daar kan mijn paard zelf ook niet tegen, zet ie zich vast en gaat ie in de stress. Maar dit even ter verduidelijking.