Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LoesjeVis schreef:Bedankt voor alle info en uitleg! Is me een hoop duidelijk geworden.
Toch ga ik het zelf maar niet proberen. Vind het voorlopig belangrijker dat mijn paard zelf zijn beweging vind en wil hem daar zo min mogelijk in storen. Ik houd het dus bij rechtrichten, onstpannen, voorwaarts etc. om zijn tact (en bespiering) te verbeteren.
Renske_ schreef:De oefening wordt volgens het boekje getoond, alleen de hulpen verschillen.
Zo zet ik mijn schouderbinnen niet in met mn been, maar met mn zit+hand máár als Hilde het nodig vindt om door mn been heen te vallen mag ik wel even been geven natuurlijk.
En zo ook met wijken, bv wijken voor linkerbeen heb ik mn linkerbeen er wel bij maar die leg ik niet naar achter en ga er niet hard mee drijven zoals je op wedstrijd mensen weleens ziet doen, ik heb dat been erbij en de rest is hand+zit
Maar ik laat de oefening dus wel zien zoals de jury hem op wedstirjd ook graag ziet, daarin verschilt AdB niet, alleen de hulp is dus anders.
Bets schreef:LoesjeVis schreef:Bedankt voor alle info en uitleg! Is me een hoop duidelijk geworden.
Toch ga ik het zelf maar niet proberen. Vind het voorlopig belangrijker dat mijn paard zelf zijn beweging vind en wil hem daar zo min mogelijk in storen. Ik houd het dus bij rechtrichten, onstpannen, voorwaarts etc. om zijn tact (en bespiering) te verbeteren.
Als je het nooit gedaan hebt moet je er zelf ook nooit zomaar aan beginnen. Dan beginnen onder begeleiding maar dat is met alles lijkt me
Renske_ schreef:Ik moet denk ik ff gaan rijden en dan even goed onthouden wat ik nou precies doe, ben meer an het voelen en daarop inspelen en 'zomaar wat doen' en er zo achterkomen waar ze wel/niet goed van gaat lopen
LoesjeVis schreef:Meestal kijk ik bij iets nieuws eerst of het me in theorie aanstaat. Is dat het geval, en kan ik er genoeg van begrijpen, dan probeer ik het voorzichtig zelf met mijn eigen paard. Dan bepaal ik daarna of ik er verder mee wil gaan en er begeleiding bij wil.
Heino schreef:Ik ga proberen mijn probleem eens te omschrijven, misschien weten jullie er iets mee
Mijn bijrijdpaard is een rechtsgebogen paard. Nu heb ik altijd geleerd dat je met je binnenbeen tegen je buitenteugel aan moet rijden. Maar bij haar is het linksom dus een crime om haar op je buitenteugel te rijden, wat zij doet als ik mijn buitenteugel oppak is rechterstelling nemen. Ze hangt niet op die teugel overigens. Een oefening als schoudervoor linksom is erg lastig, op het moment dat ik de schoudervoor inzet en haar met de rechterteugel wil begrenzen voor mijn linkerbeen kantelt ze haar hoofd voor mijn gevoel (of ze dat ook doet weet ik niet, vanaf haar rug gezien niet).
Nu kan ik wel binnenstelling vragen, zodat ze meer rechtgericht loopt, maar ondertussen loop ik in elke oefening tegen dit probleem aan. Ze neemt die teugel als het ware niet aan. De buiging naar links gaat an sich wél goed, alleen dus niet op mijn buitenteugel, maar pas wanneer ik haar op de binnenteugel rij.
Bets schreef:Dus van voren stuur je paard als ware de volte op met die linkerteugel zonder teveel druk op te zetten, echt sturen dus niet terug werken en met je binnenbeen drijf je naar die buitenteugel toe die je wat begrenst.
Heino schreef:Schoudervoor op de volte pak ik ook regelmatig mee; begrijp ik het dan goed dat ik met linkerteugel vrij groot moet sturen en tegelijkertijd begrezen op rechts? En als het goed gaat kleiner sturen? En datzelfde voor het nageven op de linkerhand?
Heino schreef:Oh sorry, ik zat zelf zo met schoudervoor in mijn hoofd dat ik verkeerd gelezen heb
Het is maar goed dat vriendlief niet thuis is, ik zit echt met mn handen mee te sturen terwijl ik je stukjes lees
Maar, het is toch de bedoeling dat je paard op met name je buitenteugel na geeft en te sturen is, uiteindelijk? Of denk je dat dat vanzelf in orde komt wanneer je beide kanten even soepel traint?
Renske_ schreef:Dan doen wij best veel hetzelfde
Alleen doe ik echt minimaal met mn been, mede omdat Hilde alle druk van been ziet als voorwaarts moeten gaan, dat moet ze nog even beter gaan snappen haha!