duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:17

Ik vind dit heel erg interessant. Merk dat ik zelf met het rijden steeds iets meer bewust onbekwaam word Lachen
Heb er persoonlijk wel moeite mee om tekst (theorie) om te zetten naar praktijk.
Heeft waarschijnlijk te maken met mijn manier van leren.

Goofy zou jij misschien een blik op mijn foto's willen werpen op blz 58?

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:16

barlie schreef:
viewtopic.php?f=10&t=809863&hilit=

Afgelopen zondag had ik een wedstrijd in de l2 (171 p). Praatje met de jury gemaakt. En ze vond de proef iets te braaf. Maar het allerbelangrijkste was dat ze vond dat ik hem meer van achteren naar voren moet rijden. De achterhand er meer onder!
Nu zie ik als ik aan de kant sta (beste stuurlui staan aan wal Knipoog ) wel of een paard zijn achterhand gebruikt. Maar in de training rijden we veel overgangen en ik krijg nog niet echt het gevoel dat de achterhand eronder komt. Hoe kan ik dit meer verbeteren?
Voor een beeld te schetsen zie bovenstaand.

Omdat ik nu er heel erg mee bezig bent en leergierig. Zou ik graag een reactie van jullie willen en als het kan ook van Goofy. Alvast bedankt Knipoog

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:24

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:26

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:16

@ Goofy, interessant - dat stukje over het hyoid apparaat. Een onmisbaar iets, dat denk ik amper wordt gebruikt in paardenland... Hoe kijk jij tegen het fenomeen 'buikspieren' aan bij het paard. Er wordt vaak gezegd 'buikspieren worden aangespannen, rugspieren ontspannen'. Nu is het gebleken dat de buikspieren van een paard andere vezels bevatten dan spieren die echt kunnen aanspannen. (Slow twitch ipv fast twitch vezels toch?) Wat is jouw mening hierover?

Dan nog een vraag, zou je een blik kunnen werpen op mijn paard? Wellicht dat ik, en de andere mensen in dit leerzame topic, er iets van op kunnen steken? Super bedankt in ieder geval!
NB. Het gaat om Wisbone, een 4 jarige ruin van Redford.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:43

Ik wil toch nog even iets toevoegen aan de kritiek dat veel paarden de voorhand gebruiken en met name in de draf het binnenvoorbeen gebruiken om op te steunen zoals hier:

Afbeelding

Of hier, waar je het nog duidelijker ziet:
Afbeelding
Rechtsvoor is het steunende been, ipv linksachter.

ponyzotje schreef:
Needje schreef:
Zo zie je weer, ook op hoog niveau loopt t gemiddelde paard nog niet correct. (zie voorbeen aan de grond en achter al los)

Dat is toch het streven tegenwoordig? Dat het achterbeen een fractie eerder neerkomt dan het voorbeen en het achterbeen ook een fractie eerder loslaat?
Heb ik de afgelopen dagen toch vaak gehoord, vaak vanuit LDR ook. Ik vind het persoonlijk meer dralop dan draf, maar toch wordt het blijkbaar de nieuwe norm?
Imo vooral om te vermijden dat een paard op de voorhand loopt (en dus eerst het voorbeen zet en lost).

Waarom loopt Uraneo dan ook zo? http://www.kilimanjaroranch.com/Andalus ... Uraneo.htm in vrijheid nog wel? Ik heb het altijd prachtige hengsten gevonden en zij vertonen ook die prachtige doch onevenwichtige draf?

Ze hebbben het dan over een "snel achterbeen".
Maar het is natuurlijk gewoon een tactfout. Maar je ziet het tegenwoordig natuurlijk ontzettend veel.
Enerzijds heeft het een rijtechnische oorzaak. Het grote publiek is gek op een "spectaculair voorbeen". Dat is dus ook wat de GP-top in ons land laat zien, het wordt beloond en er wordt voor betaald.

En ondanks dat Anky en Imke en Laurens goed kunnen rijden (Edward laat ik even buiten beschouwing) blijven de Duitsers winnen. En niet alleen in Aken, op de wereldruiterspelen, maar ook op de WK's en Olympische Spelen, blijven ze ongeslagen. Goed, oké, Anky wint de kür op muziek, maar de Duitsers gaan er in de proeven met de punten vandoor. En waarom?

Er zit ook een probleem in de fokkerij, met name bij het KWPN.
Even een stukje geschiedenis.

Bij het KWPN ontstond op zeker moment de behoefte om steeds groter te gaan fokken. De gedachte erachter was dat een groot paard ruimer kon bewegen, en dus beter zou kunnen springen.
Omdat voor elkaar te krijgen gebruikte met het Engels Volbloed.
Zo'n 100 jaar geleden was dat geen probleem, daar zat immers veel Arabisch bloed in, en het waren goede, evenwichtig gebouwde paarden. Maar de fokkers van het Engels Volbloed zaten ook niets stil. En het streven daar was niet zozeer groot, maar wel: snel, sneller snelst.
Ook werd het Engels Volbloed niet geselecteerd op stabiele, fijne karakters, maar op hun vluchtgedrag en snelheid.
Dat resulteerde niet alleen in hete, sensibele paarden, maar ook in paarden die niet betrouwbaar en enorm nerveus waren.
Ook de bouw moest er aan geloven. Een dier wat hard moet rennen, moet van achter hoger zijn dan van voren. Ook moet het voor de snelheid een naar voren geplaatste hals hebben, ipv een schuin geplaatste, zoals je bij de Arabier ziet.

Die naar voren geplaatste hals, daar zag het KWPN wel wat in. Springpaarden strekken in een moment van de sprong immers de hals naar voren... dat het zwaartepunt van het hele paard naar voren was geplaatst, onder meer door die hoge achterhand, zag het KWPN niet. Dat een paard met die bouw wat sprong, 3 galopsprongen nodig had om zich te herstellen ook niet.

Maar het grote probleem moest nog komen. Dresuurruiters riepen dat ze graag hete, sensibele paarden hadden, en ook daar moesten de paarden steeds groter. En wederom werd het Engels Volbloed gebruikt. Dat paard met die hoge achterhand en de naar voren geplaatste hals.
Maar de hoge achterhand vraagt om een stuwende gang, en is niet in staat tot dragen.

Dan nu een paar voorbeelden:

Afbeelding
Dit paard toont het noodzakelijke zweefmoment in draf. Voor- en achterbenen werken in harmonie om het lichaam te heffen en voorwaarts te duwen. Het dragende en stuwende achterbeen wordt daarbij midden onder de massa geplaatst.

Afbeelding
Ook dit paard geeft een goed beeld van natuurlijk evenwicht, Biotoop voert veel Arabisch bloed in de pedigree.

Afbeelding
Hier een Volbloed in draf.
De Volbloed draagt, door de eenzijdige renbaan selectie, het gewicht volledig op de voorhand.
Het voorbeen wordt bovendien in gestrekte stand aan de grond gezet, wat een zeer zware belasting geeft op pezen en gewrichten. Het achterbeen staat ver achter de massa, het dragende voorbeen staat schuin onder het lichaam.

Ook is de bovenlijn niet horizontaal, het kruis komt flink hoger dan de schoft.
Het achterbeen wat zou moeten dragen staat ver achter de massa, waardoor dit paard nooit tot dragen zal komen.

Afbeelding
KWPN-hengst in draf.
Ook dit paard steunt met het volle gewicht op het linker voorbeen. Het rechter achterbeen komt er onvoldoende onder om te kunnen dragen of stuwen.

En dit is wat het grote publiek wil zien....
Needje schreef:
Nou is het op een foto misschien wel makkelijker te zien. Maar een achterblijvend achterbeen zie ik meer voorbij komen in de ring als een mooi doortredend achterbeen. En niet alleen bij mijn paard! Haha!
Steekgangen zijn helemaal hot!

Idd die steekgangen...
Het probleem is niet geheel rijtechnisch. Ook het KWPN heeft haar steentje bijgedragen...

En waarom de Duitsers blijven winnen? Zij zijn niet zo gek van het Engels Volbloed. Hun paarden zijn evenwichtiger gebouwd. Nederland is geen land van fokkers en ruiters, Nederland is een maritiem land.

De Duitsers hebben een lange historie van ruiters, en van fokkerij...

Natuurlijk hebben de fokkers hier een grote verantwoordelijkheid in...
Maar ook de gebruiker zou zijn eisen kunnen bijstellen...

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:52

Heel interessant en goed uitgelegd! Zo zie je dat de nieuwste 'steekgang' heel duidelijk is terug te brengen naar onze 'fouten' in de fokkerij en verkeerde eisen en wensen. Grappig. Zo kun je ook de hedendaagse nieuwe, populaire KWPN hengsten bekijken...
(afgelopen maand bij de PAVO wezen kijken, werd er eigenlijk best sneu van, van de paarden die je daar zag lopen...)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:56

Maar goed, zolang het nog wordt gewaardeerd zou het gewoon zo blijven. Dus ik vrees dat er in de top iets moet veranderen. Want daar wordt een voorbeeld aan genomen.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:03

Erg interessant topic, neem even een abootje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:05

Daar moet ook wat veranderen. Als de top andere eisen gaat stellen, en anders gaat rijden, zal het publiek dat willen zien. En dan veranderen de eisen voor het "huis tuin en keuken" paard ook... Ja
Maar het probleem is dat als Anky roept dat ze een heet, sensibel paard wil, er complete gekkenhuizen worden gefokt.
En daar moeten wij het dan ook mee doen.

Terwijl er bijvoorbeeld Andalusiërs zijn (om maar een voorbeeld te geven) die ook fantastisch presteren in de sport, niet zo idioot langbenig zijn en veel stabieler van karakter... die net zo goed heet kunnen zijn, maar veel betrouwbaarder... (zelfde geldt uiteraard voor Holsteiners of Trakehners of Hannoveranen)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:32

Op deze foto´s vind ik je paard heel erg op de voorhand lopen....[/quote]
Vind het erg slordig gereden. Op de voorhand, teveel hand en te weinig been, rug weggedrukt... tja, niet goed Bloos
Idd wat je zegt, niet veel...
Las in het topic dat je recreatief rijdt, uiteraard niks mis mee, maar ook een recreatieruiter moet haar paard dressuurmatig trainen. Een paard uit elkaar gevallen op de voorhand laten sukkelen is heel slecht voor de rug, echt...
Ik begrijp dat je geen wedstrijdambities hebt, maar ik wil je toch aanraden om in de lessen te werken aan een goed rug- en achterhandgebruik van je paard, en "in de krul" hoeft helemaal niet, maar gymnastisering en rechtrichten is een must voor elke ruiter! Lachen[/quote]

we zij hard aan het werk.
en ze loopt sinds paar dagen als een veertje...
ga van het weekend foto`s laten maken. zal ze er dan weer opzetten. deze foto`s zijn een paar maanden oud. bedankt voor de reacite:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:33

Ik ben heel benieuwd naar je nieuwe foto's Haha!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:34

Gave stukken tekst weer Goofy en Yamcha! Ik ga er vanavond even op mijn gemakje voor zitten Ja

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:35

ja ik ook!!
ik kan het niet zien als ik er opzit natuurlijk:)
ihn ieder geval voelt het al veel beter!
en ze is veel rustiger ze word zelfs een beetje sloom:)
heel appart voor erna:)

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:04

Ik zou ook graag een beoordeling willen. Ik zal even foto's zoeken. Graag commetaar en verbeteringen erop geven

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:13

Yamcha schreef:
Ik ben heel benieuwd naar je nieuwe foto's Haha!

Ik ook hoor. Ik wil je ook niet alleen bekommentariseren hoor, maar je ook een schouderklopje geven hoor! Je staat open voor opbouwende kritiek en dat is goed. Dan kun je alleen maar verbeteren! Chapeau!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:16

zo, ik ben er ook weer. Even een tijdje niet meegelezen, geloof dat ik best wat gemist heb....

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:38

Yamcha schreef:
Ik wil toch nog even iets toevoegen aan de kritiek dat veel paarden de voorhand gebruiken en met name in de draf het binnenvoorbeen gebruiken om op te steunen zoals hier:

Afbeelding

Ok, nou ben ik toch wel even verbaast. Op welk been zou het paard nu anders moeten steunen dan dit been? Dit is gewoon het been wat het verste onder de massa staat? Hij kan toch pas op rechts-achter gaan steunen op het moment dat rechtsvoor naar voren gaat? Als hij nu NIET op rechtsvoor zou steunen, zou hij toch gewoon omvallen?

Ik ben echt het spoor even bijster hoor!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:47

Het achterbeen. (of eerder gezegd op niets, want je zou een zweefmoment moeten zien) Het is een diagonaal paar, als het voorbeen nu nog steunt moet het achterbeen dat ook doen. En dat doet het nu dus niet. Het LAbeen is al los van de grond, maar het RVbeen is nog aan het steunen. Dat is het minimale (tact) verschil, maar ze zouden hetzelfde moeten doen.

(zoiets bijv. http://www.mijnalbum.nl/Foto-PYKRLHRC.jpg) (gaat ff enkel om de benen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:58

Klopt. Alle 4 de benen zouden los van de grond moeten zijn, dat zijn ze niet. Dit is echt een tact fout.
De diagonale beenparen zouden hetzelfde moeten doen, dat doen ze niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:31

Oke, ik kom ook even met 2 foto's aandragen mbt het hele draf gebeuren.

Dus, dit is een goede draf, met zweef moment.
Afbeelding
toch?

Maar hoe zit het nu met deze? (ik kan niet echt goed zien of het voorbeen nu wel of niet op de grond staat...)
Afbeelding

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:32

Yamcha schreef:
Klopt. Alle 4 de benen zouden los van de grond moeten zijn, dat zijn ze niet. Dit is echt een tact fout.
De diagonale beenparen zouden hetzelfde moeten doen, dat doen ze niet.

Dan is dit dus wel goed?
Afbeelding
4 benen los van de grond, diagonale benen doen hetzelfde...?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:47

wat een interessante info allemaal zeg! over die benen, dat wist ik echt niet!
Qimm: naar aanleiding van de informatie uit dit topic zou ik zeggen dat de eerste foto een goede draf is, en de tweede niet, want op de tweede foto zie je dat RA al van de grond af is terwijl al het gewicht op LV leunt. correct me if I'm wrong Knipoog
Naar aanleiding van deze informatie ben ik eens naar de foto's van mijn paard gaan kijken, en ik denk dat die op de foto's redelijk goed loopt (geen zweefmoment vastgelegd en niet op achterhand, maar wel precies goed en gelijk met voor en achterbenen..kan dat? omdat het pas de 7e keer was dat ik erop zat..

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:48

En goofy44, volgens mij ben je erg gewild in dit topic Haha!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:48

Zou iemand naar mijn foto's willen kijken. Ik wil graag tips.