Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:26

Ik ben helemaal geen amazone van de harde hand al zullen sommige mensen dat wel denken.
Ik heb een heerlijk paard, waarbij ik in de stal kan gaan liggen als hij ook ligt en die dan kan gaan voeren.

Gisteren hadden ze hem even nodig omdat een jonge hengst door het lind ging.
Toen hebben ze mijn paard in de longeercirkel gezet zodat dat paard rustig zou worden.
Casmir ging liggen rollen en ging weer staan toen ging hij rondjes rennen net of je aan het longeren was Clown

Mijn paard is gewoon een brutale dullige Holsteiner van groot formaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:27

Ik weet dat grondwerk meer is dan longeren

maar merrie veulen had het over mensen die niets doen met hun paard en dan ineens longeren

waarop ik reageerde Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:32

ik snap hoor! haha! nee bij de meeste paarden wordt het inderdaad niet zo gedaan, maar de opfokklantjes die ik tot dusver ben tegen gekomen, waren lomp (in de zin van niet snappen dat een mensje een lekkere duw niet kan hebben), hadden problemen met voetje geven en hele slechte stalmanieren. niet dat ze allemaal zo worden, maar ik zie welzeker de zin van jong beginnen, al zijn het maar eenvoudige dingetjes.
hangt er natuurlijk wel vanaf of je weet wat je moet doen. ik heb bij mijn eerste paard veel fout gedaan. wel van geleerd, maar toch. in zo'n geval is een jong dier beter af op het land. inmiddels ben ik wél in staat tot goed opvoeden, en mijn twee jongsten en nog paardjes van anderen zijn daarvan het bewijs.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:36

susie1981 schreef:
nadya@ sorry had je vraag niet gelezen.
Ik doe geen grondwerk volgens een bepaalde methode, maar ik ben wel vaak met mijn paarden aan het spelen. (Of is dat ook niet goed)

Spelen is prima, hoor. Leuk juist! Haha!
Bij grondwerk gaat het om het wederzijds opbouwen van vertrouwen en respect, dus voor het paard naar jou toe en van jou naar het paard toe. Het paard leert door de oefeningen al een hoop dingen die je goed kan gebruiken bij bv. inrijden. Maar ook dat hij zich op jou moet richten e.d. Het is ontzettend leuk om te doen en te zien hoe paarden erop reageren. Ik doe zelf voornamelijk freestyle, maar ook wat andere methodes, dus hier en daar wat gemixt. Ik heb zelf geen groot paard, wel een beresterke, eigenwijze pony, die toen ik hem net had nogal nerveus en angstig was. Je kon echt niet met hem gaan wandelen of hij stond enorm te steigeren en wilde het liefst heel hard terugrennen. Maar door alles stapje voor stapje op te bouwen, elkaar te leren kennen is hij nu bij mij zo vertrouwd en rustig. We hebben samen nog een hoop te leren, hoor, maar ik kan wel al van alles met hem doen, wandelen en bij het los werken (in een longeerbak, ik noem het round pen) reageert hij op de lichtste aanwijzingen. Hij draagt zelf niets, geen halster of wat dan ook. En ik sta in het midden aanwijzingen te geven. Zo mooi om te zien, hoe hij zich dan op mij richt en alles doet wat ik hem vraag. Maar da's freestyle, er zijn diverse dingen die je kan doen.
Ik verwacht nog wel eens wat jolig gebok, als ik hem inrij, want hij is zo gek als een deur, maar wel op een prettige manier. Dat vind ik ook niet zo erg. Ik probeer echt met hem samen te werken. Snap je wat ik bedoel? Ik wil niets afdwingen, ik wil dat we het samen op een plezierige manier doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:39

runningkawa schreef:
Ik weet dat grondwerk meer is dan longeren

maar merrie veulen had het over mensen die niets doen met hun paard en dan ineens longeren

waarop ik reageerde Lachen

Ooooh, ik vond het al zo'n vreemde reactie. Haha! Haha!
Ik snap het..... Bloos
Ik vind al dat gelongeer ook zwaar overschat bij jonge paarden, maar ja.....
Bij mij op stal snappen ze totaal niet, dat ik Sam nog niet longeer. Alsof dat de enige manier is om hem in te rijden straks. Ik heb het vroeger trouwens wel gedaan met longeren, maar daar ben ik helemaal vanaf gestapt. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:39

en dat is ook belangrijk. als je ziet wat mijn 10,5 maand oude veulen al met me doet in de wei... we zijn al een heel eind. ik verwacht dan ook echt géén problemen met hem in de toekomst!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:41

susie1981 schreef:
Ik ben helemaal geen amazone van de harde hand al zullen sommige mensen dat wel denken.

Gelukkig, Susie. Ik schrok gewoon erg van dat 2x per dag rijden om zijn gekkigheid eruit te krijgen. Ik denk dat je dat op een andere manier had kunnen oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:41

Longeren dat doe ik bij een jong paard echt heel weinig

Bij Kawa doe ik het nu meer sinds een paar jaar omdat ik hem zonder ruiter beweging wil geven.
Maar dat is altijd met een simpel stalhalster
geen bitten, touwtjes en de hele ram bam Lachen

Tcoh vind ik het niet gezond dat een jong ding al van alles kent
halster aan uit, overal aan raken en voetjs geven.
De rest moet paardenspel zijn imo, geen mensenspel

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:43

Nadya schreef:
susie1981 schreef:

Gelukkig, Susie. Ik schrok gewoon erg van dat 2x per dag rijden om zijn gekkigheid eruit te krijgen. Ik denk dat je dat op een andere manier had kunnen oplossen.

Tuurlijk er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden.
Dat freestyle lijkt me ook wel een keer leuk heb je daar een leuk boek over ??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:47

runningkawa schreef:

Bij Kawa doe ik het nu meer sinds een paar jaar omdat ik hem zonder ruiter beweging wil geven.

Vind je mijn manier (ben pas vanaf 2,5 begonnen, hoor, daarvoor stond hij ook gewoon buiten zonder teveel menselijk gedoe, behalve borstelen etc.) teveel mensenspel? Het gaat mij erom dat de omslag straks niet te groot is (al zal 'ie bij mij nooit keihard hoeven werken, ik heb 'm voor de ontspanning Knipoog )
Hij vindt het heerlijk al die aandacht en hij is zo leergierig. Zo hebben we wel een geweldige band opgebouwd. Daarbij zal ik altijd grondwerk blijven doen, ingereden of niet. Omdat het gewoon zo leuk is om samen te doen. Je weet dat 'ie verder het hele jaar door op het land staat in een kudde. Hij zal altijd meer 'paardendingen' doen, dan 'mensendingen'. Dat is ook waar ik altijd naar zal streven met hem. Hij mag bij mij vooral paard zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:49

runningkawa schreef:

het is ook puur paardenspel. ik pas me aan hem aan, niet andersom. wandelen doen we wel, voetjes geven doet hij méér dan perfect, maar daarmee houdt het ook op. lekker 24/7 in het land met zijn beste vriendinnetje, waarvan hij alle goede manieren afkijkt. en daarom kan hij ook al vrij veel, hij doet haar na. zij geeft bijv. een pootje (voorbeen naar voren) als ze geaaid wil worden, heeft ze zichzelf geleerd, is geen training of oefening aan vooraf gegaan. gisteren deed mijn veulen dit ineens ook. lekker makkelijk hoor, zo'n speelmaatje die ook gelijk de perfecte opvoeder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:50

vanaf de 2,5 vind ik het mooi Ja

daarvoor heb ik de mening dat een paard daar te jong voor is en dat wij mensen te snel te lang doorgaan.
Want 5 min opletten is voor zo'n peutertje al heel erg lang.

Als ze dan de basis dingetjes kennen als halster aan uit
voetjes geven en niet bang zijn bij overal aanraken, ben je imo ver genoeg Lachen
Met meer maak je zelf vaak meer kapot dan goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:52

En dat vind ik al erg fout
ik pas me niet aan aan mijn paard
hij moet dat aan mij doen
Ik ben zijn leider, ik zeg wat er gaat gebeuren en hoe
En dat klinkt hard en gemeen, maar dat is het juist niet
Dat schept juist vertrouwen en duidelijkheid, ook voor als je later wilt gaan rijden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:52

susie1981 schreef:
Tuurlijk er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden.
Dat freestyle lijkt me ook wel een keer leuk heb je daar een leuk boek over ??

De boeken en dvd's (dan zie je het in beeld, dat is ook wel prettig) van Emiel Voest. Kun je googlen, hij heeft een site..... En Inge Teblick heeft ook een goed boek over grondwerk geschreven met hele duidelijke uitleg.
Leuk dat je ervoor open staat!! Ja Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:57

runningkawa schreef:
Dat schept juist vertrouwen en duidelijkheid, ook voor als je later wilt gaan rijden

dat bedoel ik er niet mee. ik bedoel dat ik de dingen die ik met een bepaald paard doe, afstem op het paard. met een veulen doe ik andere dingen dan met mijn bijna negenjarige.
respect is er altijd, over leiderschap heb ik genoeg geleerd toen het fout ging met mijn inmiddels bijna negenjarige. die verhouding heb ik zelf toendertijd goed weten te krijgen, en mijn merrie is ook super opgevoed.
juist omdat ik bezig ben met grondwerk hou ik de verhouding goed (leider- tov kudde), maar wel op een manier die voor het paard te begrijpen is. dat bedoel ik met aanpassen, en niet dat het paard er bijv. langs wil ik aan de kant ga voor ze. zo werkt het niet. met mijn ruin heb ik dat gemerkt toen hij twee was, de 'rangorde' was zoek en die onzekerheid maakte hem voor mij gevaarlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:58

runningkawa schreef:

Ik probeer juist een balans te vinden tussen mij en het paard. Ik wil dat hij mij de leiding geeft, omdat hij me vertrouwt en respecteert. Niet omdat hij bang voor me is ofzo. Als we werken, wil ik wel dat hij doet wat ik van hem vraag, maar in de dagelijkse omgang en 'training' hou ik ook wel rekening met mijn paard.

Voorbeeld; dat stilstaan bij die muur. Mijn staleigenaresse zei dat ze hem allang een schop had verkocht met zijn gedraai, als ik hem borstelde. Maar ik ben verder gaan denken en toen dacht ik 'ja, meneer wil gewoon de andere kant opkijken, naar andere paarden, mensen e.d. en niet naar die blinde muur'. Ik heb hem nu anders staan en hij staat veel beter stil. En dat zonder te schoppen. Dat noem ik naar je paard kijken en niet 'de baas spelen, omdat jij dat als mens niet wilt hebben'. Snap je?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:01

Merrieveulen, ik snap je wel. En ik weet ook dat jij heel goed voor je paarden bent, hoor. Knipoog

eilander

merrieveulen schreef:
runningkawa schreef:

het is ook puur paardenspel. ik pas me aan hem aan, niet andersom. wandelen doen we wel, voetjes geven doet hij méér dan perfect, maar daarmee houdt het ook op. lekker 24/7 in het land met zijn beste vriendinnetje, waarvan hij alle goede manieren afkijkt. en daarom kan hij ook al vrij veel, hij doet haar na. zij geeft bijv. een pootje (voorbeen naar voren) als ze geaaid wil worden, heeft ze zichzelf geleerd, is geen training of oefening aan vooraf gegaan. gisteren deed mijn veulen dit ineens ook. lekker makkelijk hoor, zo'n speelmaatje die ook gelijk de perfecte opvoeder is.

Jij bent lekker bezig!
Hij geeft zo keurig uit zichzelf voetjes......
De volgende stap is dat hij zijn voetjes in je nek legt.
Zo schattig!!!!!
Vermenselijken noem je dat .
Laat dat dier toch gewoon paard.
Dat is nou precies wat ze bedoelen met er zijn steeds meer mensen met paarden dan paardemensen.
Sorry,hoor.Maar hier zakt mijn broek van af!!!
Hier komen ongelukken van.

LADPR

Maar ook al wil een paard de andere kant op kijken heeft hij gewoon op dat moment stil te staan, anders krijgt hij dus gewoon zijn zin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:02

snap ik
Maar toch leert hij bij mij ook gewoon te staan zoals de spuitplaats is ingedeeld
Jammer voor hem.
Wat niet wil zeggen dat ik hem, voordat hij gaat etteren, niet eens zelf andersom zou zetten.

Maar op het moment dat ik heb gezet heb zoals die dag uitkomt, zal er zo gestaan worden.
Anders gaat hij elke dag lopen kl*te met als idee, ik word net als gisteren toch wel verzet Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:03

karoliena schreef:
Maar ook al wil een paard de andere kant op kijken heeft hij gewoon op dat moment stil te staan, anders krijgt hij dus gewoon zijn zin

Tja, als jij graag je paard dwingt. Ik dus niet.... Ik zou ook niet tegen zo'n muur aan willen kijken, als er teveel te zien is. Mijn paard is net 3, kom op, zeg!!!! Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:05

runningkawa schreef:
snap ik
Maar toch leert hij bij mij ook gewoon te staan zoals de spuitplaats is ingedeeld
Jammer voor hem.
Wat niet wil zeggen dat ik hem, voordat hij gaat etteren, niet eens zelf andersom zou zetten.

Maar op het moment dat ik heb gezet heb zoals die dag uitkomt, zal er zo gestaan worden.
Anders gaat hij elke dag lopen kl*te met als idee, ik word net als gisteren toch wel verzet Lachen

Ik heb dat dus ook zo gedaan. Hem op een nieuwe dag anders gezet, om te kijken hoe het zou gaan. Ging stukken beter. Het is niet zo dat ik hem zijn zin geef, hoor. Ik ben niet gek. Knipoog
Ik probeerde me gewoon eens in mijn paard te verplaatsen om naar een andere oplossing te zoeken dan hem te schoppen (iets wat ik sowieso nooit zou doen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:05

En dat vind ik een foute opmerking
hij is pas 3
daar gaat het vaak fout

Een klein kindje hoor je ook wel eens schelden, iedereen lachen, klinkt zo grappig uit zo'n dreumes van 2

Maar als hij 5 is vind niemand het meer leuk en kind snapt niet waarom

meteen goed aanleren, is het fijnste

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:07

Eilander, jij kent Merrieveulen niet, maar ik weet toevallig dat ze haar paarden prima behandelt en opvoedt. Dus ga nou niet meteen hoog van de toren blazen. Zo lang je maar weet wat je doet en zij weet dat.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:09

Ik krijg respect van men pony, en hij staat stil zonder te schoppen Lachen