DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foogul

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:13

...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:14

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:29

precies, paard en amazone in verminderd zicht toestand Haha! Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:43

In HorsesForLife, nr. augustus 2006 wordt weer aandacht aan dit onderwerp besteed.

zie link:
http://horsesforlife.com/RolkurAPlea

De vrouw achter de Zweedse website over dit onderwerp, woont (volgens dit artikel) op dit moment in Nederland.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:04

Goofy44 schreef:
horseyfries schreef:
Wat een non-antwoord zeg?
Als je A zegt, zeg dan ook B hé!

Dat laat ik aan jou over.
Citaat:
Of is je theoretische kennis niet gelijk opgaand met je praktijkkennis
en aangezien dit plaatje van dit paard niet in je boek staat kun je
het niet zeggen???

Dat is waarschijnlijk eerder jouw probleem. Projectie heet dat.

Voor liefhebbers van Piaffe en Passage op video, klik op onderstaande link:
http://www.dressageworld.de/

Kies: Richten Sie mit.
Je kan nu kiezen tussen Piaffe en Passage.

Je kunt het dus echt niet zeggen? Sneu hoor! Had je toch nog wat hoger ingeschat! Vork

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:51

Mijn mening van de schimmel in Piaffe is, dat het geen echte goede Piaffe is. (andere argumenten).

Goede Piaffes zoals het hoort, zijn schaars aan het worden. Als je prive werkt en niet (meer) aan de wedstrijdsport doet of verbonden bent aan een academische rijschool, dan gaat ook niet altijd alles volgens het boekje. Het volgende moment of de volgende dag kun je het opnieuw proberen. Er is geen sprake van moeten winnen of verliezen. Het is ook niet erg om iets onvolkomen te doen. Het streven is - om in het gunstigste geval - de perfectie zoveel mogelijk te bereiken.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 02-08-06 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:10

Goofy44 schreef:
Mijn mening van de schimmel in Piaffe is, dat het geen echte goede Piaffe is. (andere argumenten).

Goede Piaffes zoals het hoort, zijn schaars aan het worden. Als je prive werkt en niet (meer) aan de wedstrijdsport doet of verbonden bent aan een academische rijschool, dan gaat ook niet altijd alles volgens het boekje. Het volgende moment of de volgende dag kun je het opnieuw proberen. Er is geen sprake van moeten winnen of verliezen. Het is ook niet erg om iets onvolkomen te doen. Het streven is de perfectie te behalen.

Kun je de andere argumenten vertellen? Is "geen echt goede" wat jouw betreft gelijk aan een "slechte piaffe"? Ik denk dat daar nog veel licht tussen zit, nog niet helemaal goed maar daarom nog niet slecht.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:13

Maak over de discussie Piaffe anders een apart topic.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:21

En die halswervels? In wat voor vorm zitten die bij de schimmel volgens jou? En waarom?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 03:59

Goofy 44, wie was Nestier ?

Leefde in dezelfde tijd als Pluvinel? Opvallend at er alleen gesproken wordt over heren in de geschiedeinis, de dames die opvielen werden als curiositeit aangemerkt. Ben benieuwd of daar iets interessants over te vinden is. Vrouwen en paarden, dan krijg je namelijk, Anky uitgezonderd maar die houdt (te) veel van Sjef, maar dan zou je paarden kunnen krijgen die ik ook in NL op een sportstal heb gezien.
Er zouden ook andere trainingsmethodes uitgekomen zijn, en wie weet was er minder metaal nodig dan nu ' normaal' is. Zoals heden reden zelfs Gueriniere en Steinbrecht niet.

Als er een God is, dan komen alle geloven toch op hetzelfde uit.... liefde ? en daar zijn mannen niet altijd bedreven in. De interpretaie is anders.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:23

Paardentango schreef:
Goofy 44, wie was Nestier ?

Leefde in dezelfde tijd als Pluvinel? Opvallend at er alleen gesproken wordt over heren in de geschiedeinis, de dames die opvielen werden als curiositeit aangemerkt. Ben benieuwd of daar iets interessants over te vinden is. Vrouwen en paarden, dan krijg je namelijk, Anky uitgezonderd maar die houdt (te) veel van Sjef, maar dan zou je paarden kunnen krijgen die ik ook in NL op een sportstal heb gezien.
Er zouden ook andere trainingsmethodes uitgekomen zijn, en wie weet was er minder metaal nodig dan nu ' normaal' is. Zoals heden reden zelfs Gueriniere en Steinbrecht niet.

Als er een God is, dan komen alle geloven toch op hetzelfde uit.... liefde ? en daar zijn mannen niet altijd bedreven in. De interpretaie is anders.

Waarom??

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:36

Ja had dit hier niet moeten plaatsen, had een PB moeten doen he.

Antwoord is.. omdat Goofy een uitgebreidere bibliotheek heeft dan ik hier heb en ik eerlijk dien tie te geven dat ik dol ben op de samenvattingen, maar Goofy de indruk wekt echt te lezen Bloos , ik mag me schamen. Herken Carpenty niet eens...en sterker nog zie hem aan vor Baucher, ik bedoel maar.

Maar je vraag zit in het vrouwelijk deel? Vrouwen houden meer rekening met gevoelen dan (de meeste) mannen. De geschiedenisheren, Pluvinel waren heren,. alleen zij bleke in de picture te vallen. Vaak zat er een vrouw aCHTER denk ik.

Over de piaffe, ik vind een piaffe afhankelijk van het paard,naar rato. Smaak dus, ik ken een Fkord die mooie Spaanse stap laat zien. Jullie kijken naar technisch (wetenschap) en ik kijk naar jet gevoel. ZOdra die twee hand in hand gaan heb je een relatie en is de piaffe mooi. Nu pas snap ik waarom ik bij de Olypische bij sommige ruiters tranen over mijn wangens tromen, emotie van bewondering en schoonheid, en bij anderen ik me kil voel.
Dat zie je aan de paarden, ik dan, een handica[p of een gave?

Misschien off topic.... sorry... pb een beter idee?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:06

Waar het LDR topic van Ulrike Thiel al niet toe leidt.

Een vrouw wordt het meest beinvloed door wat ze hoort,
niet door wat ze ziet. Pling Pling Pling

Pluvinel leefde in een andere periode dan Nestier.
zie hieronder.

Cazaux de Nestier - 1684-1754
Maître et premier écuyer cavalcadour de Louis XV.
Il choisissait et montait les chevaux personnels
du roi.

Pluvinel - 1555 - 1620
Il lui revient l'honneur d'avoir rejeté méthodes et procédés
brutaux de l'école italienne. Il a élaboré un enseignement
du dressage qui, dans les grandes lignes demeure d'actualité.

De anderen die genoemd zijn, zijn:

Général Decarpentry - +1956
Militaire à Saumur, le général Decarpentry ne fut jamais
écuyer en chef, mais il commanda en second l'école et,
aux dires du Colonel Wattel, "il était le plus savant !"

Le général Decarpentry eut, en outre, l'honneur de présider
jusqu'à sa mort le jury de la Fédération Equestre
Internationale pour les épreuves de dressage.

Commandant de Montjou

Bibliographie
"Equitation académique"
"Baucher et son école

François Robichon de la Guérinière - 1687 - 1751
Considéré comme le "père de l'équitation française".

[Nuno Oliveira - Portugal
Maître

Afbeelding

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:36

Was het Nestier die betrokken was bij het bonfire. Het paard wat bezeten leek van de duivel, zijn verzorgster een circusmeisje, werd op het paard gezet wat men door liet gaan als bezeten. Het paar bleek een zeker mate van intelligentie e hebben. Zij trachtte op weg naar het bonfire het paard te doden, om het aankomende leed te besparen. Dit lukte niet , slechts een verwondig was het gevolg.
Het meisje werd doodgeslagen het paard werd vastgeketend en men verzamelde de droge takken om het dier heen.
Men mishandelde dit paard , maar voorkwam dat de buik werd opengereten, men wilde het paard levend zien lijden, het was immers de duivel zo vertelde...
Tijdens het vuur waren er soldaten die het niet aan konden zien, ze probeerden het paard te doden voor het leven verbrand zou worden. Er onstnd een gevecht tussen de soldaten onderling. Degenen die het paard wilden redden, lees vorkomen dat nog meer verschrikkelijk leed zou worden gedaan, werden gedood.
Dit s een samenvatting van het eerste gedeelkte van Nevzorov, hoe komt een paard aan zijn naam.... onderdrukking, en wat doen we in deze tijd...

Dames... waar zijn de vrouwen, men baarde toch niet al eeuwen slechts kinderen? Achter vele mannen school toch een vrouw?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:39

Misschien is dit verhaal te zwaar voor hier en met ik het weghalen?
Reden was Bonfire-Anky-LDR-onderdrukking

Piaffe- tecnische analyse, of het plaatje, Goofy verwoordt dit heel aardig dat een vrouw beinvloed wordt door wat ze hoort, niet wat ze ziet.
Apart topic daarover? Vrouwen en paarden.... ? (ik draaf door)

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:40

Je draaft door!!!
Ik krijg rare neigingen van jou posts!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:42

Is er nog commentaar op Nuno ?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:46

Nope, deze man bezat het kunstje zoals volgens mij niemand hem evenaart. Nog steeds niet.
Deze piafe toont voor mij, een ged edragen paard, geheel licht in de voorhand, trots gedragen lichaam en trots gedragen mens.
Of Oliveira verder goed ruiter was durf ik net te zeggen, hij begreep zijn paarden, en ze begrepen hem. Dat straalt dit befaamde plaatje uit.
Deze piaffe zie je niet meer inde sport, de hedendaagse piaffe oogt meer als een bevrijd paard dan een trots paard.
Deze bruine Lusitano oogt trots.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:24

Alleen, wat het weer ij me oproept is dat ook deze man een uitermate groot ego bezat, het voordel is dat het doorstraalt naar het paard, waardoor je m.i. een heel fraai plaatje krijgt van een trots paard.
Oojk hier denk ik, het type paard wat een kwestie van smaak is. Hetgemiddelde sportpaard is niet in staat zo te zakken, lichamelijk niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:51

Paardentango schreef:
Misschien is dit verhaal te zwaar voor hier en met ik het weghalen?
Reden was Bonfire-Anky-LDR-onderdrukking

Piaffe- tecnische analyse, of het plaatje, Goofy verwoordt dit heel aardig dat een vrouw beinvloed wordt door wat ze hoort, niet wat ze ziet.
Apart topic daarover? Vrouwen en paarden.... ? (ik draaf door)

Ik vond het Bonfire - Anky - LDR - vertrouwend-samenspel-leidend tot grootse emotionele samen-sportmomenten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:04

Ja, dat vond ik ook en dat werd wel degelijk beinvloedt door wat ik zag en niet wat ik hoorde.....
Kippenvel op de positieve manier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:31

heb ik zowel met Bonfire als met Salinero........... ik moet bijna huilen als ik ze door de baan zie gaan, zo mooi

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:40

Ja en ik zie bij beiden een fantastische band met hun amazone waar ik emotioneel van word en hoop dat ik het ook ooit zo voor elkaar krijg. Als je het over een gave hebt om de band met een paard te zien, wat zou het geweldig zijn om de gave van Anky te hebben om één te worden met je paard als je erop rijdt!!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:47

Wat een gave is het om een paard wat in staat is om zoveel liefde te geven zodanig te dwingen tijdens de training dat het dier pijn voelt maar het doet omdat hij van de bazin houdt. Onvoorwaardelijk, hij neemt het op de koop toe en ervaart het als 'normaal'. Slechts een enkeling zegt dit pik ik niet en staakt. Amon van Annemarie destijds, niemand scheen het te begrijpen? Hier is vast wel iemand die er iets over kan zeggen.
In onze tijd hebben we geleerd dat als iets niet naar wens gaat, of te langzaam, we gewoon een extra teugeltje eraan binden of een bitje meer gebruiken en dan dwingen we onze dieren wel om te doen wat wij willen.
Ja, inderdaad daar krijg ik ook tranen van in mijn ogen. Waarom miet het zo? Als het ook anders kan. Wat een gave.

Schaam je als mens dat het eindelijk is gelukt om een perfect sportpaard te fokken, een paard wat in staat is zowel geestelijk als lichamelijk dingen te doen waar de gemiddelde ruiter nimmer kan bereiken. Schaam je dat je dit dier zo moet kwellen, en de training zo zwaar maakt dat de proef een eitje wordt. Schaam je dat je dit dier dagelijks geestelijk kapot moet maken om tot een prestatie te komen.
Schiet je dan je doel niet een beetje voorbij. Ach nee, paarden zijn in de loop der geschiedenis altijd gezien als een gebruiksvoorwerp. Als het dier bevalt slachten we het en kopen we een ander nietwaar. Er zijn maar weinig mensen die durven te vragen aan het paard, wat denkt u ervan en het antwoord afwachten. Wij mensen zien wat we willen zien, er zijn vele voorbeelde van gezichtsbedrog, tekeningetjes met rechte en kromme lijnen, we kennen ze wel. Is dat in de paardensport anders? We willen graag iets zien, en denken dat ook zo te zien. Het is gemakkelijker om aannames te doen.

De naam Bonfire heeft dezelfde betekenis als het geketende paard wat levend werd verbrand in 1720, zet een mens ook al niet aan het denken. Ik schrok me een hoedje! Gunst, wat een liefde voor paarden.

Laten we het maar hebben over de piaffe, dat is milder en met de geschiedenis erbij interessanter omdat het (mij dan) dwingt om een paar boeken weer eens te openen. Theorie en praltijk gaan hand in hand.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:05

Jij hebt een compleet anders gekleurde bril, dat weten we ondertussen wel. Je vind dat je zelf een gave hebt en dat je dingen kunt zien die anderen niet zien?
Sorry hoor, maar hoe vaak heb je Anky zien trainen en hoe weet je dat haar paarden gedwongen worden en geestelijk kapot gemaakt? Heb je Bonfire de laatste tijd nog gezien?

Door dit soort belachelijke veronderstellingen van mensen die hun waarheid baseren op aannames en zweverig gedoe wordt een fantastische topcombinatie die een voorbeeld is van hoe het moet: licht, onzichtbare hulpen en volkomen harmonie constant afgekraakt en afgezeken.

Laten we het inderdaad maar weer hebben over de piaffe want ik ben je belachelijke opmerkingen zo langzamerhand wel moe. Je mocht willen dat je ook maar 1 % van de rijkunst van Anky had en je kunt jaloers zijn op de band die zij met haar Bonnie had (en wat de naam betreft, dat heeft meer betekenissen maar jij wilt er gewoon iets slechts aan koppelen blijkbaar. Ik heb ook een gave: dat voel ik op mijn klompen nog aan....)