996981 schreef:Wel voor lossigheid achter de kaak. = focus op het hoofd. Vanwaar die keuze?
Als de kaak los is, dan krijgt de ruiter een fijne zachte verbinding met het paard. HEt gevolg hiervan is, dat als beeld kom ik weer, de rug de hulpen goed doorgeeft en je het paard van achter naar voren kunt rijden.
De kaak los maken, is eigenlijk zoiets als het contact en verbinding krijgen, een biodynamisch proces, waardoor paard nek los laat (zag ook het stretchen op het geplaatste filmpje) en de rug ontspant en als het ware een beetje (wederom als beeld) bolt. Als ruiter voel je heel goed wanneer de rug mooi verend is en alle hulpen komen goed door, of wanneer je met een (wederom als beeld) met een open rug rijdt want dan komen de hulpen niet mooi door.
Het verschil is, als "de brug gesloten is" dan zit je op een verende rug, alle hulpen komen versterkt door. De oprichting is een proces van jaren en komt pas veel later. Je bent als ruiter al blij dat het paard "gaat" en niet loopt.
HEt los maken van de kaak wordt met zachte oefeningen beoefend. Bv door links of rechts je hand wat hoger te houden, pasje wijken, wending om de voorhand etc . Ik weet te weinig van het verschil van Frans en Duits om precies aan te geven wat overeenkomt en wat het verschil is, dus ik waag me daar niet aan.
Daarnaast is het voor mij moeilijk om rijden over te brengen want ik ben én geen instructeur en vooral een gevoel ruiter die opvolgt wat de klassieke instructeur mij heeft laten ervaren.
Dus zowel als het om Duits of Frans gaat, wil je juist niet die "valse" knik, want dan rijd je als het ware met een "open brug" je verbinding is verbroken, je kunt het paard niet meer van achteren naar voren rijden en de hulpen komen niet meer door.
Het is dus niet alleen focussen op de kaak. Er worden meer methodieken gebruikt, waarvan de kaak er een is.