Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 21:58

996981 schreef:
Clasical schreef:
Je kunt een paard ook in absolute oprichting rijden met de neus op de loodlijn.
Feit is dan nog steeds dat de oprichting geen gevolg is van het dalen van de croupe.
Het lichaam verteld waar het hoofd moet zijn

Waarom begint Frans klassieke dressuur dan bij het hoofd? (verkrijgen van lossigheid in de kaak, om daarna pas impuls toe te voegen) :+

Niet voor het verkrijgen van oprichting

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:02

Clasical schreef:
996981 schreef:
Waarom begint Frans klassieke dressuur dan bij het hoofd? (verkrijgen van lossigheid in de kaak, om daarna pas impuls toe te voegen) :+

Niet voor het verkrijgen van oprichting

Wel voor lossigheid achter de kaak. = focus op het hoofd. Vanwaar die keuze?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:09

https://youtu.be/LUWtdDzyIZU
Citaat:
Wat ik heel mooi om te zien vind is de concentratie bij de combinatie en hoe heerlijk het paard op het bit kouwt :j
Waar ik wel wat bedenkingen bij heb is het continue langzame tempo. Op het moment dat de haflinger wat vlotter moet draven blijven de achterbenen een fractie achter in de beweging in plaats van dat ze er steviger onder gezet worden. Ik zou dit paard eerst in de vrije beweging willen zien voordat ik kan zeggen of wat ik hier zie (in mijn ogen) goed of verkeerd is.

Citaat:
Heb zelf een Haflinger gehad van 1.42.
Krabbelde heerlijk in draf, al was hij heel soepel en lenig verder.
Nadat ik ben gaan trainen voor de endurance werd hij sterker en veel meer vooruit denkend.
Kreeg een will to go.
Dus tijdens de ritten reden we eerst dressuurmatig in het bos, deden van alles.
Daarna km maken.
Hier werd hij zo ontzettend sterker en beter van plus ruimer en rustiger in zijn bewegingen.

Ik ben benieuwd met bovenstaande filmpje of de Haflinger meer ruimer zou worden, beter onder treedt, als hij voorwaartser gereden zou worden.
Plus in een normale bak even meer rechtuit schakelen in tempo.
Zal eens kijken of ik meer filmpjes van de combi kan vinden.
Maar zo inderdaad met de ontspanning wat hij laat zien vind ik dat wel een fijn beeld.
Beter dan zwiepende staarten en getrek en gehang wat je vaak zie.

Ik heb genoten van de rust die deze combinatie uitstraalt.
Het dier sloft nergens en gaat netjes 'zitten' bij de piaffe.
Ook vind ik het heerlijk dat de piaffe benoemd wordt als oefening om de galop beter te maken.
Bij de passage viel mij op dat de achterbenen 'wat achter bleven' - nu ja, het zou kunnen dat dit nu exact de oefening was die dit dier nog aan het leren is... (En ik heb wel slechtere passages gezien.)

En papa Ingrid Klimke (dr. Rainer) zei al dat veel dressuurpaarden kracht tekort komen. De man was van origine militairy ruiter.

(En al die dressuur oefeningen waren ooit bedoeld om je dier in de bak voor te bereiden op "God betere het" een veldtocht. Kan je dier een serie passen 'terra terra' (als ik 'de galop op de plaats zo goed schrijf) dan weet je dat het dier de conditie heeft om fiks te galopperen.)

@ 996981 : ik snap werkelijk niets meer van jou: hoezo is de Franse Maultätigkeit nadruk op het hoofd?

Clasical

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 22:14

Het is vooral gericht op de tong, niet zozeer direct op de kaak.
En in stilstand ipv in beweging.

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:16

Janneke2 schreef:
@ 996981 : ik snap werkelijk niets meer van jou: hoezo is de Franse Maultätigkeit nadruk op het hoofd?

Zoals ik begrepen heb, met de matige uitleg die ik hier gekregen heb, wordt bij de Frans Klassieke school eerst gewerkt aan losgelatenheid in de kaak, in halt, of tijdens beweging met weinig impuls dus van balans naar beweging.

Zodra je geen impuls hebt (is focus op het door treden van het achterbeen) focus je automatisch op alles wat zich voor het achterbeen bevindt. Daarbij is met name de losgelatenheid achter de kaak een speerpunt = focus op het hoofd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:17

Clasical schreef:
Het is vooral gericht op de tong, niet zozeer direct op de kaak.
En in stilstand ipv in beweging.

[ [url=m/IMxGMD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bestaat dit plaatje ook in het Duits, Nederlands of Engels? Mijn Frans is zeer matig ten opzichte van deze talen en ik denk dat dit bij de meeste lezers hier het geval is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:27

Janneke2 schreef:
https://youtu.be/LUWtdDzyIZU
Citaat:

Ik ben juist heel blij met de inbreng van 996981 in dit topic +:)+
En ze heeft nog mooie filmpjes geplaatst ook!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:31

Electra63 schreef:
[/quote]

En ze heeft nog mooie filmpjes geplaatst ook![/quote]
Fanmail?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:31

Electra63 schreef:
En ze heeft nog mooie filmpjes geplaatst ook!

Dankjewel! :) fijn om te horen!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:39

996981 schreef:

996981 schreef:

Dit is wat Baucher er zelf over zegt (komt uit de engelse vertaling uit zijn tijd die ik eerder in dit topic heb geplaatst:
Citaat:
Long and conscientious observations have shown me that, whatever be the fault of formation that prevents a just distribution of forces in the horse, it is always in the neck that the most immediate effect is felt. There is no improper movement, no resist ance that is not preceded by the contraction of this part of the animal ; and as the jaw is intimately connected with the neck, the stiffness of the one is instantly communi cated to the other. These two points are the prop upon which the horse rests, in order to annul all the rider's efforts. "We can easily conceive the immense obstacle they must present to the impulsions of the latter, since the neck and head being the two principal levers by which we direct the animal, it is impossible to obtain anything from him until we are master of these first and indispensable means of action.

Als ik het document goed begrijp, en ik heb het nog niet uit dus dat zou zo maar niet kunnen, dan is de theorie van Baucher dat in principe ieder paard van goede wil is maar dat zij instinctief reageren op de krachten die zij zelf produceren door te lopen (gewicht van het been dat opgetild wordt moet verdeeld worden over de rest van het lichaam) en komt een dier dus in verzet doordat hij de krachten die hij moet verwerken doordat de mens wat van hem vraagt (ruitergewicht, mooi lopen, diverse oefeningen) doordat in het lichaam van het paard blokkades en stijvigheden zitten, afhankelijk van de conformatie. Door nu eerst deze blokkades weg te nemen voordat je er op gaat zitten neem je dus ook het verzet weg omdat het paard het gevraagde zonder problemen kan verwerken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:43

Het volgende onderdeel zijn de lenden en croupe:
Citaat:
Behind, the parts where the forces contract the most
for resistance, are the loins and the croup (the haunches).
The contractions of these two opposite extremities are, mutually the one to the
other, causes and effects, that is to say, the stiffness of the neck induces that of the
haunches, and reciprocally.

Nu snap ik ook die filmpjes van Colenel Cadre en Phillipe Karl :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:49

irmaz schreef:
Electra63 schreef:

En ze heeft nog mooie filmpjes geplaatst ook![/quote]
Fanmail?[/quote]

Wat een rare opmerking.

Ik ben een beetje te oud om een fan te zijn.

Ik lees mee en i.p.v. lappen, gekopieerde teksten, heeft 996981 een fijne, duidelijke schrijfstijl.

En zoals sommige bokkers negatieve reacties plaatsen, laat ik weten, dat ik haar bijdragen graag lees, herken en waardeer. :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:56

@Irma z

Andermaal: veel dank voor deze 'input'....!
Citaat:
Long and conscientious observations have shown me that, whatever be the fault of formation that prevents a just distribution of forces in the horse, it is always in the neck that the most immediate effect is felt. There is no improper movement, no resist ance that is not preceded by the contraction of this part of the animal ; and as the jaw is intimately connected with the neck, the stiffness of the one is instantly communi cated to the other. These two points are the prop upon which the horse rests, in order to annul all the rider's efforts. "We can easily conceive the immense obstacle they must present to the impulsions of the latter, since the neck and head being the two principal levers by which we direct the animal, it is impossible to obtain anything from him until we are master of these first and indispensable means of action.

Ik ben benieuwd wat precies 'the prop upon the horse rests, in order to annul the riders efforts' inhoudt...
(Misschien gewoon een spreekwoord, "iemand kan rusten op een prop" in het Engels - en dat dit geen aanbeveling is...)
En ik snap de zin niet helemaal 'we can easily conceive' (oej daar ga ik!!)
...en dan gaat het over (denk ik) stijfheid in the neck,
en dat is dan: obstacle to the impulsions of the latter - ?
Impulsions zou ik verbinden met de achterhand, maar dat komt pas in het volgende stukje tekst. (Impulsions of the neck, tja, trekken aan de teugels door het paard?)

Maar over all lees ik het als een pleidooi voor een ontspannen kaak en nek.

(In hedendaags Engels is 'neck' de hele hals, niet wat Duitsers en Nederlanders 'Genick' en nek noemen...)
Citaat:
Als ik het document goed begrijp, en ik heb het nog niet uit dus dat zou zo maar niet kunnen, dan is de theorie van Baucher dat in principe ieder paard van goede wil is maar dat zij instinctief reageren op de krachten die zij zelf produceren door te lopen (gewicht van het been dat opgetild wordt moet verdeeld worden over de rest van het lichaam) en komt een dier dus in verzet doordat hij de krachten die hij moet verwerken doordat de mens wat van hem vraagt (ruitergewicht, mooi lopen, diverse oefeningen) doordat in het lichaam van het paard blokkades en stijvigheden zitten, afhankelijk van de conformatie. Door nu eerst deze blokkades weg te nemen voordat je er op gaat zitten neem je dus ook het verzet weg omdat het paard het gevraagde zonder problemen kan verwerken.

Klinkt mij volstrekt logisch in de oren.
(Of het is wat Baucher zegt, geen idee.)
Citaat:
Behind, the parts where the forces contract the most
for resistance, are the loins and the croup (the haunches).
The contractions of these two opposite extremities are, mutually the one to the
other, causes and effects, that is to say, the stiffness of the neck induces that of the
haunches, and reciprocally.

Ik heb vaker mensen horen zeggen dat nek en heupen , of kaakgewricht en spronggewrichten op één of andere manier samenhangen.
En ik herken het wel, dat je eerst in het kaakgewricht kunt voelen 'dat er dingen mis gaan', en dat ik om die reden soms liever niet bitloos rijd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:20

Nog een leuk weetje voor de mensen die ooit een instructeur hebben gehad die:
    -Hun been vast heeft gepakt, schuin naar achteren heeft getrokken en dan het bovenbeen licht draaiend van achter naar voor weer in het zadel heeft begeleid
    -Een papiertje, of muntstuk oid tussen hun knie en het zadel hebben geplaatst om daar mee te rijden
.
Dit kom van Monsieur Baucher *D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:23

996981 schreef:
Iedere onderzoeker die onderzoek heeft gedaan rond deze onderwerpen concludeert hetzelfde: Er moet meer gestandaardiseerd onderzoek gedaan worden naar de relatie tussen hoofd-halshouding/trainingsmethoden en de stress/schade die paarden hiervan ondervinden om juiste conclusies te kunnen trekken.

Waarom wordt er op dit forum dan door individuen gedacht dat zij deze conclusies wel kunnen trekken?

Ik moet de eerste wetenschapper nog tegen komen die niet zegt dat meer onderzoek noodzakelijk is.

Is dat niet voor het onderzoek, is het wel voor eigen belang......

Het is dus maar net met welke bril je een onderzoek wil lezen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:33

ikke schreef:
996981 schreef:
Iedere onderzoeker die onderzoek heeft gedaan rond deze onderwerpen concludeert hetzelfde: Er moet meer gestandaardiseerd onderzoek gedaan worden naar de relatie tussen hoofd-halshouding/trainingsmethoden en de stress/schade die paarden hiervan ondervinden om juiste conclusies te kunnen trekken.

Waarom wordt er op dit forum dan door individuen gedacht dat zij deze conclusies wel kunnen trekken?

Ik moet de eerste wetenschapper nog tegen komen die niet zegt dat meer onderzoek noodzakelijk is.

Dat is met elke vorm van geschreven tekst. Of dat nu een boek, blog, artikel etc is.

Feit blijft dat er in de tot nu toe gedane onderzoeken grote tegenstellingen naar voren komen die waarschijnlijk samenhangen met het gebrek aan standaardisatie van de methodes en uitvoering van de tot nu toe gedane onderzoeken. Waardoor je (de onderzoekers niet, laat staan wij) dus geen goed gefundeerde uitspraken kan doen over het, al dan niet, schadelijk zijn van verschillende methodes/houdingen.

Daar ging het volgens mij om.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:45

996981 schreef:
ikke schreef:

Dat is met elke vorm van geschreven tekst. Of dat nu een boek, blog, artikel etc is.

Feit blijft dat er in de tot nu toe gedane onderzoeken grote tegenstellingen naar voren komen die waarschijnlijk samenhangen met het gebrek aan standaardisatie van de methodes en uitvoering van de tot nu toe gedane onderzoeken. Waardoor je (de onderzoekers niet, laat staan wij) dus geen goed gefundeerde uitspraken kan doen over het, al dan niet, schadelijk zijn van verschillende methodes/houdingen.

En wie waren de financiers van die onderzoeken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:55

ikke schreef:
996981 schreef:

En wie waren de financiers van die onderzoeken?

Ikke... de onderzoeken zijn een paar pagina’s terug geplaatst inclusief link naar het origineel. Je kunt dus gewoon zelf in de literatuurlijst kijken mocht je vraagtekens hebben bij de belangen van de onderzoeken.

De meeste van deze onderzoeken zijn gedaan door of in samenwerking met veterinairen.

Ik wacht overigens nog steeds op de cijfers van voortijdig stuk gereden paarden. Krijgen we die nog te zien?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:47

Babootje schreef:
Het achter de LL gaan is geen doel op zich natuurlijk. Het gebeurt soms bij jonge paarden die nog moeite hebben met het zichzelf dragen. Die ga je natuurlijk niet rond en diep rijden, want dat kunnen ze nog helemaal niet in hun lijf verwerken. Maar ook bij jonge paarden moet je eraan werken dat ze zichzelf gaan dragen en hun rug goed te gebruiken. Door die aanspanning te vragen vanuit impuls en met een contact met de hand. Dat gaat natuurlijk met stapjes. Maar als je het niet vraagt gaat het die kracht ook nooit ontwikkelen. Dan blijft het op de voorhand sukkelen.
Alles wat het paard moeilijk vindt, voel je in de mond en dus in de hand terug. Laat het teveel los en kruipt het wat achter het bit, dan herstel je contact en schuift weer uit naar de houding waarbij het neusje eruit is (maar zonder dat het paard uit elkaar valt op de voorhand)

irmaz schreef:
Sorry Babootje, hier ben ik het, eigenlijk fundamenteel, niet met je eens. Een paard draagt normaal gesproken niet met zijn hoofd. Doordat het jonge paard achter de loodlijn komt omdat de rest van het lichaam niet sterk genoeg is laat je hem dat wel doen. Juist een paard dat niet sterk genoeg zou je om die reden niet achter de loodlijn moeten laten komen. Bij een sterk en soepel getraind paard denk ik dat het niet zo'n probleem is omdat dit paard dan de verandering van balans in de rest van het lichaam kan opvangen en je zou kunnen argumenteren dat je daardoor het lichaam meer traint.

Elisa2 schreef:
Hoe maak jij zo'n paard dan sterker? Ik verbaas me over de loodlijn als heilige graal..ik vind het veel belangrijker dat een paard goed over de rug blijft lopen en van daaruit steeds sterker wordt en stukjes draagkracht ontwikkeld. Perfect op de loodlijn lopen zie ik als een paard verzameld loopt en alle basisvoorwaarden voor elkaar zijn. Maar om daar te komen is die loodlijn helemaal zo belangrijk niet imo. Wel: over de rug, rul bol ipv hol, activiteit van achter uit, schakelen en draagkracht trainen, afwisseling in hoofd/ hals houding (van achter uit, niet geforceerd door de hand) lengtebuiging en rechtrichten, schoudercontrole en een durchlassig paard die nergens "vasthoudt" in het lichaam

irmaz schreef:
Paard zijn neus laten houden waar hij het graag heeft en daar de aanleuning opzoeken en sterker maken door veel overgangen te rijden. Altijd zorgen dat die vanuit achter gemaakt worden en het paard helpen door op het moment hij terug komt op het achterbeen hem de mogelijkheid te geven de neus zelfs nog wat naar voren te kunnen steken zodat hij de overtollige energie (massatraagheid) kwijt kan.
Paarden die voor te kort worden gehouden tijdens de overgangen gaan die energie richting de borst proberen op te vangen en komen achter de teugel en op de voorhand. Hetzelfde zie je in stap en galop, paarden die niet de mogelijkheid krijgen mee te veren in het hoofd zoals zij dit van nature doen gaan zgn terugveren in het hoofd en komen zo iedere keer achter de loodlijn in plaats van voor. Totdat ze sterk (of stijf, afhankelijk van de training) genoeg worden om het hoofd stil te houden in die gangen, dan wordt die overtollige energie ergens anders verwerkt. Mijn theorie is dus eerst sterk en soepel maken en daarna kun je het hoofd vragen waar je het hebben wil (maar zeer waarschijnlijk is het dan ook op de gewenste plek). Teugels en hoofdhoudingen zijn wat mij betreft erg "overrated" bij een normaal gebouwd jong paard. Afwijkende bouw of revalidatie is natuurlijk een ander verhaal.

Maar over die situatie heb ik het helemaal niet. Ik heb het over een jong paard dat door nog te weinig kracht of balans of te zwaar in de hand of te licht in de hand kan worden (paard doet dat zelf), en hoe je dat corrigeert zonder dat het juist op de voorhand valt. Je herstelt de verbinding naar de hand toe, maar het probleem met jonge paarden is, dat hoe langer je ze laat worden hoe sneller de verbinding breekt het het paard op de voorhand valt. Op een correcte manier voorwaarts neerwaarts (dus dragend) vergt al heel wat kracht van zo'n dier. Die moet echt eerst op eigen benen leren lopen. Het maakt niet uit waar het hoofd is in die fase. Zolang het niet wordt afgedwongen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:00

irmaz schreef:
Nog een leuk weetje voor de mensen die ooit een instructeur hebben gehad die:
    -Hun been vast heeft gepakt, schuin naar achteren heeft getrokken en dan het bovenbeen licht draaiend van achter naar voor weer in het zadel heeft begeleid
    -Een papiertje, of muntstuk oid tussen hun knie en het zadel hebben geplaatst om daar mee te rijden
.
Dit kom van Monsieur Baucher *D

En ook dat is een al jaren achterhaald gebruik. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:30

irmaz schreef:
Babootje schreef:
Het achter de LL gaan is geen doel op zich natuurlijk. Het gebeurt soms bij jonge paarden die nog moeite hebben met het zichzelf dragen. Die ga je natuurlijk niet rond en diep rijden, want dat kunnen ze nog helemaal niet in hun lijf verwerken. Maar ook bij jonge paarden moet je eraan werken dat ze zichzelf gaan dragen en hun rug goed te gebruiken. Door die aanspanning te vragen vanuit impuls en met een contact met de hand. Dat gaat natuurlijk met stapjes. Maar als je het niet vraagt gaat het die kracht ook nooit ontwikkelen. Dan blijft het op de voorhand sukkelen.
Alles wat het paard moeilijk vindt, voel je in de mond en dus in de hand terug. Laat het teveel los en kruipt het wat achter het bit, dan herstel je contact en schuift weer uit naar de houding waarbij het neusje eruit is (maar zonder dat het paard uit elkaar valt op de voorhand)

Sorry Babootje, hier ben ik het, eigenlijk fundamenteel, niet met je eens. Een paard draagt normaal gesproken niet met zijn hoofd. Doordat het jonge paard achter de loodlijn komt omdat de rest van het lichaam niet sterk genoeg is laat je hem dat wel doen. Juist een paard dat niet sterk genoeg zou je om die reden niet achter de loodlijn moeten laten komen. Bij een sterk en soepel getraind paard denk ik dat het niet zo'n probleem is omdat dit paard dan de verandering van balans in de rest van het lichaam kan opvangen en je zou kunnen argumenteren dat je daardoor het lichaam meer traint.

Hoe maak jij zo'n paard dan sterker? Ik verbaas me over de loodlijn als heilige graal..ik vind het veel belangrijker dat een paard goed over de rug blijft lopen en van daaruit steeds sterker wordt en stukjes draagkracht ontwikkeld. Perfect op de loodlijn lopen zie ik als een paard verzameld loopt en alle basisvoorwaarden voor elkaar zijn. Maar om daar te komen is die loodlijn helemaal zo belangrijk niet imo. Wel: over de rug, rul bol ipv hol, activiteit van achter uit, schakelen en draagkracht trainen, afwisseling in hoofd/ hals houding (van achter uit, niet geforceerd door de hand) lengtebuiging en rechtrichten, schoudercontrole en een durchlassig paard die nergens "vasthoudt" in het lichaam

Paard zijn neus laten houden waar hij het graag heeft en daar de aanleuning opzoeken en sterker maken door veel overgangen te rijden. Altijd zorgen dat die vanuit achter gemaakt worden en het paard helpen door op het moment hij terug komt op het achterbeen hem de mogelijkheid te geven de neus zelfs nog wat naar voren te kunnen steken zodat hij de overtollige energie (massatraagheid) kwijt kan.
Paarden die voor te kort worden gehouden tijdens de overgangen gaan die energie richting de borst proberen op te vangen en komen achter de teugel en op de voorhand. Hetzelfde zie je in stap en galop, paarden die niet de mogelijkheid krijgen mee te veren in het hoofd zoals zij dit van nature doen gaan zgn terugveren in het hoofd en komen zo iedere keer achter de loodlijn in plaats van voor. Totdat ze sterk (of stijf, afhankelijk van de training) genoeg worden om het hoofd stil te houden in die gangen, dan wordt die overtollige energie ergens anders verwerkt. Mijn theorie is dus eerst sterk en soepel maken en daarna kun je het hoofd vragen waar je het hebben wil (maar zeer waarschijnlijk is het dan ook op de gewenste plek). Teugels en hoofdhoudingen zijn wat mij betreft erg "overrated" bij een normaal gebouwd jong paard. Afwijkende bouw of revalidatie is natuurlijk een ander verhaal.

Volgens mij zijn we het dan uiteindelijk wel eens, al ben ik voorzichting in het hoofd vragen met de teugels. Mijn inziens is de hoofd/ hals houding een gevolg van hoe het paard de rest van het lijf gebruikt. Maar volgens mij bedoel jij dat ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:42

Veel discussie maar wat ik er eigenlijk uithaal is dat alle met de hand afgedwongen houdingen aan de voorkant fout zijn. Welke rijstijl ook beoefend wordt.

Daarnaast is achter de loodlijn iets anders dan een valse knik zoals ik al eerder aangaf. Een valse knik zorgt voor een boel problemen qua slijtage als een paard langdurig zo loopt. Terwijl de neus dan vaak wel op de loodlijn is...
Maar kijk eens naar het verschil in aanspanning van de hals, waarbij de hals bij het bovenste paard niet vanaf de schoft aangespannen wordt en er vooral een verdikking te zien is in het bovenste gedeelte van de hals bij de middelste spier. (die ontspannen zou moeten zijn)

Valse knik:
Afbeelding

Achter de loodlijn:
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:50

Klopt. Je wil invloed krijgen over hoofd-hals houding door de (vergrote) invloed die je krijgt op het achterbeen op het moment dat je met impuls en verzameling aan de gang gaat. Meer verzameling —> meer draagkracht —> meer oprichting.

Het enkel focussen op de hoofd-halshouding is fout in mijn ogen fout. Of je nu laag-diep-rond wil afdwingen, (zorgt zonder aanspanning van achter voor het op de voorhand gaan) of africhting wil afdwingen (zorgt zonder verzameling voor valse knik door gebrek aan draagkracht).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:03

996981 schreef:

Als de kaak los is, dan krijgt de ruiter een fijne zachte verbinding met het paard. HEt gevolg hiervan is, dat als beeld kom ik weer, de rug de hulpen goed doorgeeft en je het paard van achter naar voren kunt rijden.

De kaak los maken, is eigenlijk zoiets als het contact en verbinding krijgen, een biodynamisch proces, waardoor paard nek los laat (zag ook het stretchen op het geplaatste filmpje) en de rug ontspant en als het ware een beetje (wederom als beeld) bolt. Als ruiter voel je heel goed wanneer de rug mooi verend is en alle hulpen komen goed door, of wanneer je met een (wederom als beeld) met een open rug rijdt want dan komen de hulpen niet mooi door.

Het verschil is, als "de brug gesloten is" dan zit je op een verende rug, alle hulpen komen versterkt door. De oprichting is een proces van jaren en komt pas veel later. Je bent als ruiter al blij dat het paard "gaat" en niet loopt.

HEt los maken van de kaak wordt met zachte oefeningen beoefend. Bv door links of rechts je hand wat hoger te houden, pasje wijken, wending om de voorhand etc . Ik weet te weinig van het verschil van Frans en Duits om precies aan te geven wat overeenkomt en wat het verschil is, dus ik waag me daar niet aan.
Daarnaast is het voor mij moeilijk om rijden over te brengen want ik ben én geen instructeur en vooral een gevoel ruiter die opvolgt wat de klassieke instructeur mij heeft laten ervaren.

Dus zowel als het om Duits of Frans gaat, wil je juist niet die "valse" knik, want dan rijd je als het ware met een "open brug" je verbinding is verbroken, je kunt het paard niet meer van achteren naar voren rijden en de hulpen komen niet meer door.

Het is dus niet alleen focussen op de kaak. Er worden meer methodieken gebruikt, waarvan de kaak er een is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:15

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

Als de kaak los is, dan krijgt de ruiter een fijne zachte verbinding met het paard. HEt gevolg hiervan is, dat als beeld kom ik weer, de rug de hulpen goed doorgeeft en je het paard van achter naar voren kunt rijden.

De kaak los maken, is eigenlijk zoiets als het contact en verbinding krijgen, een biodynamisch proces, waardoor paard nek los laat (zag ook het stretchen op het geplaatste filmpje) en de rug ontspant en als het ware een beetje (wederom als beeld) bolt. Als ruiter voel je heel goed wanneer de rug mooi verend is en alle hulpen komen goed door, of wanneer je met een (wederom als beeld) met een open rug rijdt want dan komen de hulpen niet mooi door.

Het verschil is, als "de brug gesloten is" dan zit je op een verende rug, alle hulpen komen versterkt door. De oprichting is een proces van jaren en komt pas veel later. Je bent als ruiter al blij dat het paard "gaat" en niet loopt.

HEt los maken van de kaak wordt met zachte oefeningen beoefend. Bv door links of rechts je hand wat hoger te houden, pasje wijken, wending om de voorhand etc . Ik weet te weinig van het verschil van Frans en Duits om precies aan te geven wat overeenkomt en wat het verschil is, dus ik waag me daar niet aan.
Daarnaast is het voor mij moeilijk om rijden over te brengen want ik ben én geen instructeur en vooral een gevoel ruiter die opvolgt wat de klassieke instructeur mij heeft laten ervaren.

Dus zowel als het om Duits of Frans gaat, wil je juist niet die "valse" knik, want dan rijd je als het ware met een "open brug" je verbinding is verbroken, je kunt het paard niet meer van achteren naar voren rijden en de hulpen komen niet meer door.

Het is dus niet alleen focussen op de kaak. Er worden meer methodieken gebruikt, waarvan de kaak er een is.

Ik was vooral benieuwd naar de bijdrage van Clasica gezien zij rijdt volgende deze methode, maar bedankt voor je input :)

Ik snap dat het losmaken van de kaak zou kunnen zorgen voor een ontspannen rug. (volgens mij is het andersom, ontspannen rug vergroot kans op ontspannen kaak) in mijn ogen ontspant de rug vooral zodra het achterbeen onder de massa treedt (door opwekken van impuls, waardoor het achterbeen de rug omhoog trekt).

Naar mijn idee begin je dus met impuls, niet met balans/losmaken van de kaak. Ik snap niet hoe je iets in stilstand in balans kan brengen. Volgens mij heb je daar beweging voor nodig? Maar ik ben geen natuurkundige en opgeleid volgens het “Duits klassieke systeem” dus zou graag uitleg krijgen :)