Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:59

Dat mag je vinden :) ik zet paardlief ook niet iedere dag/keer op de bakrand hoor. Het komt afentoe een keer voor dat ze gewoon echt te drammerig is en niet op zit of handhulpen reageert en ik ga geen 20 rondjes lang proberen haar terug te rijden als ik haar met 1x stopzetten al gecorrigeerd kan hebben dat ze niet onder me vandaan mag.

Ik ben verder hartstikke lief :)

Ayasha
Blogger

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:14

Tuurlijk gaat er dan technisch iets mis maar je zal toch moeten corrigeren. Heeft met Sam hier geen zin trouwens want dan flipt hij helemaal (of kruipt hij letterlijk de bakrand op) maar het moet IMO wel iets zijn dat je doet uit nood (zelf behoud) Niet omdat je geen zin hebt om het anders op te lossen. :\

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:32

Gekke is dat ze juist ontspant als ik het doe (even uitzuchten, krijgt een aaitje, stukje stappen en weer aandraven en daarna gaat het gewoon fijn en reageert ze goed op de hulpen).

Als ze schrikt oid laat ik r ook gewoon uitlopen maar das weer hele andere situatie.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:37

Vind het wel grappig dat de bakrand als iets slechts wordt gezien om je paard stop te zetten. Ik vind het vriendelijker dan een paard in de bek blijven trekken. En ook een "consequente zachte hand", klinkt heel leuk maar dat wil ik wel eens in de praktijk zien als je paard een weg oprent waar auto's razen of als je in een bak rijd met meerdere mensen en je paard zichzelf gewoon tegen de andere paarden gooit etc etc. Dan vraag ik me af wat je dan doet. Ik ben gewoon heel duidelijk naar mijn paard toe, hij weet wat hij kan verwachten van mij en ik begin gewoon heel "lief" (Als je het zo wil noemen) maar ik wil wel reactie en als hij lak aan mij heeft en gewoon door denderd dan ben ik ook echt niet meer "lief" hoor. Niet dat ik boos word of wat dan ook, ik ben dan gewoon ook precies zoals hij is (spiegelen zeg maar van zijn gedrag) dat heeft hij heel snel door gehad dat dat gedrag hem niet gaat helpen om iets voor elkaar te krijgen. Vraagt hij echter "lief" of hij iets mag, dan ben ik ook "lief" en dan bepaal ik of het wel of niet mag. Mensen die tegen hun paard zeggen: voet, voet , voet, voet ,voet en vervolgens niks in hun lichaamstaal veranderen en gewoon rechtop blijven staan naast hun paard en verwachten dat het paard zijn voet optilt, daar krijg ik echt kriebels van. Mijn paard is ook echt een hel voor 'zulke' mensen, die neemt het gewoon van de vrijheid. En heb het bij andere paarden ook gezien, ze maken er gewoon een spelletje van en uiteindelijk is de maat vol en ontploft die persoon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:38

Ayasha schreef:
Tuurlijk gaat er dan technisch iets mis maar je zal toch moeten corrigeren. Heeft met Sam hier geen zin trouwens want dan flipt hij helemaal (of kruipt hij letterlijk de bakrand op) maar het moet IMO wel iets zijn dat je doet uit nood (zelf behoud) Niet omdat je geen zin hebt om het anders op te lossen. :\

Even voor de minder goede lezers in dit topic.
Voor de volledigheid wil ik er aan toevoegen dat "uit nood" ook kan betekenen dat je de veiligheid van anderen wil garanderen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:40

Ik had het gelezen. Mijn reactie blijft het zelfde.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:43

als je paard dusdanig niet luistert zul je toch terug moeten naar het begin. ik heb hem, voordat ik volgens de klassieke principes ben gaan werken, ook zo behandeld. resultaat, paard luistert nog minder als en geen muur is of geen zaken die je kunt gebruiken als straf middel.

ik vraag echt wel een keer door. maar ik zie de didactische waarde niet tussen terug komen op gewicht en dan de link tussen die hulp en stil staan door een muur. uiteindelijk ga je naar een zo licht mogelijke hulp toe. dan zul je wel de reactive aan de hulp moeten verbinden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:45

DarkoFoitzik; je doet een ophouding, paard reageert niet, sterkere ophouding --> muur, paard staat stil dus je beloont.

Ik vind dat een hele logische opbouw in de beginfase(!) van de africhting.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:46

xxdomiixx schreef:
Ik had het gelezen. Mijn reactie blijft het zelfde.

Dan kan ik alleen maar concluderen dat ie kant noch wal raakt. :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:45

naja als je paard niet reageert op een hulp moet je er niet op gaan zitten. heel eenvoudig. dan schort er vanalles aan de basis. begin dan maar weer met longeren en de basis grondwerken voordat je er weer op gaat.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:52

Want door longeren en grondwerken leert ie wat zithulpen zijn en om niet voor je been uit te lopen?

Vast :D

Vind het wel jammer dat er gelijk zulke vooroordelen komen. Als je er bij bent geweest mag je er over oordelen.

Van harte welkom om een keer te komen kijken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:03

lijkt me leuk.

nu is het zo dat je paard wel aan hulpen wordt gesteld. ik had het niet over fysieke hulpen.

iedereen is ook hier welkom zouden jullie een keer in het zonnige zuiden zijn :) :brr:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:14

Via longeren leert ie wel stemhulpen. Het eerste wat ze hier leren zodra ze begrijpen dat ze mee moeten lopen is "ho". Ho is ook echt HO. Indien ze dus door mijn zit/handhulp heen lopen is "ho" voldoende om ze te doen stoppen. Een paard reageerd over het algemeen sowieso beter op stemcommando's dan op andere hulpen.
En ja, via grondwerk kan je heel veel leren wb loslaten op weerstand op het bit. En indien ie dat doet, zou ie ook niet door je andere hulpen heen lopen.
Als je twintig rondjes "in de mond moet leuren" gaat er gewoon technisch iets mis. Dat ontkennen is helemaal niet logisch.

Edit; en nog een spelfout er uit gehaald. :roll: Tijd voor een koffie geloof ik :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-11-16 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:14

SinneJ schreef:
DarkoFoitzik; je doet een ophouding, paard reageert niet, sterkere ophouding --> muur, paard staat stil dus je beloont.

Ik vind dat een hele logische opbouw in de beginfase(!) van de africhting.

Yup, ik zie het probleem dus ook niet om handig gebruik te maken van bakrand, krukje of bv balkje of whatever, waarvoor paard moet halthouden bij onvoldoende reactie op je zit, stem , hand.
Halthouden vlak voor je instructie is zelfs ook een optie...
Schept duidelijkheid en je zit paard niet in mond om te roeren.
En niet alleen in beginfase, zat manegepaarden gekent die dwars door je ophouding heen liepen _/-\o_
Maar Halt is wel halt :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:20

en natuurlijk is een noodsituatie anders. als je moet kiezen tussen een groep kinderen of je zet je paard stil tegen ene muur dan is de keuze snel gemaakt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:46

Er zijn tal andere opties dan de bakrand of een muur. En ja OOK als paard er al in blinde paniek vandoor gaat.

Heb een paar jaar terug enkele probleem gevalletjes toegeschoven gekregen waaronder ook een paardje die geen rem meer kende de ruiter zette hem dan dus maar stil tegen de bakrand aan. Ook een die doodsbang was voor andere paarden die tegemoet kwamen, het dan ook op een rennen zette, ook deze ruiter probeerde het paard dan vaak tegen de bakrand te laten lopen om het af te remmen. Beide gevallen zijn rijtechnisch overigens goed en simpel opgelost, daar zat ook het probleem in het rijtechnische. Vraag je zelf af of je die bakrand echt nodig bent, waarom zou je hem nodig zijn? Omdat je anders op dat moment geen rem had? Oplossing zit hem dan in het gehoorzamer maken aan de ruiter i.p.v. het paard tegen de bakrand laten lopen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:50

Paard die in paniek is en echt vlucht zet ik niet op een bakrand. Puur omdat ik weet dat echt bange paarden ook rustig over de bakrand heen gaan.

Stemhulpen kent ze goed en ho werkt ook wel maar ho is geen onderdeel van mijn oefening/hulpen en mag ook niet in een wedstrijd.

Ze weet heel goed dat langzamer lichtrijden en een ophoudinkje met de hand betekend dat ze terug moet komen. Dat ze daar doorheen loopt en dramt omdat zij denkt/vind dat we verderop galop aan gaan springen.. dan heeft ze gewoon pech als ze tegen de wand aan gezet wordt. Ik wou een overgang terug en niet vooruit. Ze moet wachten en niet voor mij gaan denken, daar heb ik niets aan.

Nu ook. Er wordt met haar geoefend door mij en eigenaresse proeven met C grote volte tussen X en C galop aanspringen. (Helaas zit dat in de B in beide proeven 4x en in het L1 ook 2x in 1 proef)

Op die ene plek kun je geen fatsoenlijke volte meer draven want madam moet en zal daar aanspringen. Nou niet dus. Dan gaan we daar stappen. Of doorzitten en stappen. Of halthouden. Of stukje naar voren draven en daarna stappen. Of wijken. Doordrammen heeft geen zin want dan ga je met je kop tegen de wand. Nee is nee.

Er is geen angst/spanning/frustratie van mij als ik haar corrigeer waardoor zij ook geen angst/spanning heeft. Frustatie heeft ze vast wel want zij moest en zou in galop aanspringen. Bij het stilstaan zucht ze, krijgt ze een aai en gaan we stappen. Draven we aan en proberen we het opnieuw. Als ze dan netjes doet wat ik vraag of een poging doet tot wordt ze overdreven beloond en mag ze lekker even een half rondje rondkachelen met een lange teugel.

Hengelen en flossen doe ik niet aan en weiger ik ook aan te doen. Ho ho ho ga ik ook niet telkens roepen. Ben de kerstman niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:51

S_en_Z schreef:
Paard die in paniek is en echt vlucht zet ik niet op een bakrand. Puur omdat ik weet dat echt bange paarden ook rustig over de bakrand heen gaan.

Stemhulpen kent ze goed en ho werkt ook wel maar ho is geen onderdeel van mijn oefening/hulpen en mag ook niet in een wedstrijd.

Ze weet heel goed dat langzamer lichtrijden en een ophoudinkje met de hand betekend dat ze terug moet komen. Dat ze daar doorheen loopt en dramt omdat zij denkt/vind dat we verderop galop aan gaan springen.. dan heeft ze gewoon pech als ze tegen de wand aan gezet wordt. Ik wou een overgang terug en niet vooruit. Ze moet wachten en niet voor mij gaan denken, daar heb ik niets aan.

Nu ook. Er wordt met haar geoefend door mij en eigenaresse proeven met C grote volte tussen X en C galop aanspringen. (Helaas zit dat in de B in beide proeven 4x en in het L1 ook 2x in 1 proef)

Op die ene plek kun je geen fatsoenlijke volte meer draven want madam moet en zal daar aanspringen. Nou niet dus. Dan gaan we daar stappen. Of doorzitten en stappen. Of halthouden. Of stukje naar voren draven en daarna stappen. Of wijken. Doordrammen heeft geen zin want dan ga je met je kop tegen de wand. Nee is nee.

Er is geen angst/spanning/frustratie van mij als ik haar corrigeer waardoor zij ook geen angst/spanning heeft. Frustatie heeft ze vast wel want zij moest en zou in galop aanspringen. Bij het stilstaan zucht ze, krijgt ze een aai en gaan we stappen. Draven we aan en proberen we het opnieuw. Als ze dan netjes doet wat ik vraag of een poging doet tot wordt ze overdreven beloond en mag ze lekker even een half rondje rondkachelen met een lange teugel.

Hengelen en flossen doe ik niet aan en weiger ik ook aan te doen. Ho ho ho ga ik ook niet telkens roepen. Ben de kerstman niet :P

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:19

Precies dat. Die van mijn hoef ik ook geen teugels te gebruiken om terug te nemen (zowel van galop naar draf als naar stap of naar halt, reageert prima op zit - zolang hij wil meewerken/luisteren cq er is een fijne connectie) maar soms heeft hij zo een bui en dan heb ik 2 opties: bakrand of one rein stop. Of ik laat hem natuurlijk lekker zijn gang gaan, maar dat is niet veilig.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:02

Precies! Ik vind deze aanpak beter dan dat een loperig paard heel tijd op de rem wordt getrokken. (en dan weer vooruit geschopt, en op zijn voorhand zodat het paard nog meer aan het lopen gaat)
In de tijd dat ik centered riding lessen had, moest je zelfs bewust je paard naar de muur sturen als je de hoek inkwam. Om zo bewust te worden van het feit dat het paard eigenlijk altijd de bocht voor jou nam. En dan op commando kleine keertwending vanuit halt door de bocht, in stap. Mijn toenmalig (loperig) paard heeft er leren door wachten. En ik ben bewuster geworden.
Nu gebruik ik het ook wel zoals in de cr-lessen, maar ik heb nu niet echt een loperig paard. Dus dat scheelt wel. En hier heeft de rijbak gaan randen haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:56

Wauw, dat in een topic als dit maar twee opties lijken te zijn volgens de ruiters: Heel de tijd op de rem trekken of tegen de wand aan sturen...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:15

Ayasha schreef:
Wauw, dat in een topic als dit maar twee opties lijken te zijn volgens de ruiters: Heel de tijd op de rem trekken of tegen de wand aan sturen...

Huh?? Neen toch.
In mijn bericht erboven schrijf ik zelfs hoe mijn loperige merrie in de tijd heeft leren wachten... En daar gebruikten we wel de wand voor. Maar het is niet dat paard tegen de muur werd getrokken/gereden omdat het niet reageerde op een ophouding. Integendeel, aan het probleem werd gewerkt voor paard wegliep. Is een oefening in stap.
De gedachtegang is dat je paard de bocht voor je neemt en eigenlijk daar al niet wacht. (moet je maar eens testen, paard zal heus de bocht wel voor je nemen, maar dat ik eigenlijk niet de bedoeling)
Maar dan verwacht je wel dat het paard wacht op de ruiter in een andere situatie. Dat is niet logisch. Dus op die manier leer je je paard ook niet te anticiperen op voorhand. Paard zal ook zo snel niet meer zijn eigen tempo aannemen, omdat hij snapt dat hij moet wachten op de ruiter.
Maar ik verduidelijk wel dat ik er niet zo'n probleem mee heb, als het toch voorvalt en paard dendert maar door dat je eens zegt HO! hier is de grens en toevallig ook de muur. Liever dat dan paard die helemaal op de rem gesleurd wordt omdat hij loperig is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:24

Hier zijn er twee die gereden worden en eentje loopt door tot tegen de draad als je hem niet zelf doet afdraaien. De tweede is een extreem loperig paard waar hard aan gewerkt is kwa tempo controle. Waarbij ik veel hulp gekregen heb van Kandankovitch omdat we elkaar toevallig een keer tegen kwamen op een wedstrijd en ik toen vertelde (ondertussen al 4 jaar geleden.) dat ik er met hem (het paard dus) niet aan uit kwam omdat hij in zijn eigen tempo bleef stormen (paard in kwestie kon onder het zadel niet stappen, enkel trippelen, eenmaal in draf denderde die in zijn eigen vrij hoge tempo door en zodra je er durfde aan komen met been of hand was het hek helemaal van de dam.) en galop was gewoon een weesgegroetje zeggen..... KDV bood toen heel lief aan om een keer te komen helpen, dat zijn uiteindelijk meerdere keren geweest maar al na 1 keer hulp was het loperige er af en we hebben hem niet 1 keer tegen de muur op gestuurd. En we hebben ook niet een uur lang aan hem zitten leuren en remmen. Gewoon duidelijk zijn en belonen bij de correcte reactie. (KDV zou het veel beter kunnen uitleggen overigens.)

Ik ben hem nog steeds ontzettend dankbaar dat hij toen de tijd heeft willen nemen voor ons en ik blijf er bij dat ik het zonder KDV nooit klaar gekregen zou hebben. Maar hij heeft me toen wel laten zien dat "tegen de muur sturen" tenzij uit uiterste nood (dus dat je echt met een dier zit dat in paniek is of gewoon ronduit "vuil"/dominant aan het doen is) simpelweg een rijtechnisch gebrek is van de ruiter zijn of haar kant. Vóór KDV zijn hulp was dat nl. ook mijn oplossing (daarom dat ik weet dat ie aan de muur op klimt als je het doet. :+)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:00

Ja en vertel nu hoe je het hebt opgelost? (of KVD?) Duidelijk zijn en belonen is natuurlijk wel een must. Maar hoe was je duidelijk? (tegen de muur sturen is ook duidelijk, en belonen achteraf ook)
Natuurlijk is tegen de muur sturen een hulp die je enkel gebruikt als je zegt, ja nu kom ik helemaal niet meer door. En ik vind het niet de bedoeling om een half uur te zitten meeliften in de hoop dat het aanslaat.
Nu ik ben nog altijd voorstander om paard per paard te gaan bekijken. Vlucht het paard uit angst/pijn/balansverlies/dominantie (al begin ik te twijfelen als dit echt wel een reden kan zijn).
De oefening in stap hoeft helemaal niet te werken voor alle paarden (al waren de 10 ruiters in de 7daagse clinic wel geholpen met deze oefening), je hebt altijd uitzonderingen op de regel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:26

Ik ben bang als ik het ga uitleggen dat ik het verkeerd uitleg. :') Zoals ik al zei is KDV er veel beter in en kan die ook veel beter de achterliggende gedachten onderbouwen maar ik zal een poging wagen en gewoon zeggen "wat" er precies gedaan is. Ik hoop dat KDV wellicht zelf nog wil reageren en eventueel wil corrigeren want het kan zijn dat ik hier en daar een aantal dingen verkeerd omschrijf. Ik weet hoe het in praktijk moet maar in tekst omschrijven vind ik nog wel eens moeilijk.

Sam heeft eerst vanaf de grond leren loslaten op het bit. Dus vanaf de grond lichte maar constante "druk" op de teugel, zodra hij gaat knabbelen meteen los. Van daaruit in stap gaan werken en hem leren halt te houden op bugeltritt (als je het zo schrijft... Ik heb nooit Duits gehad dus excuus als het mis is. :o) al die tijd los van voren. Zodra dat er in zat (dus het terug komen op de bugeltritt, en het loslaten op de hand.) naar draf, heel belangrijk was hier dat de drafovergang een soort "aantrippelen" was... Dus een heel langzaam drafje puur op je zit waarbij hij niet tegen het bit/de hand in mocht komen. Lós en traag dus. Is dat een ideaalbeeld? Nee, maar het werkt wel. Als je in dat "sukkeldrafje" zit en hij wil het tempo verhogen meteen reageren (je zit dan in een vrij laag en werkbaar tempo dus je kan veel adequater reageren dan als hij al tegen mach 2 en groots door de bak draaft. Hij mag onder geen enkele voorwaarde uit het tempo waarin jij hem gevraagd hebt gaan. Doet ie dat wel: ophouding en bugeltritt. Dat heb je eerst bevestigd in stap (want eerder ga je niet draven.) dus daar reageert ie gewoon op. Als jij niks veranderd, veranderd hij niks. Je zit in een heel traag drafje maar je houdt wel activiteit. Want activiteit is niet hetzelfde als hoog tempo. Dus je zit gewoon in een trage, korte werkdraf. Ik weet niet of ik de filmpjes nog heb van dat stadium. Ik heb ze ooit gehad maar mijn PC is gecrashed erna... Anders kon ik het laten zien.. Als ie op een los teugeltje (ik heb al eerder gezegd dat ik liefst met een waslijntje rijd.) zo blijft draven -wat een uitbreiding van je stap is want in stap heb je hem dat al aan geleerd- dan ga je verder en rijd je hem op je zit iets vooruit (niet te veel in het begin) en weer terug op je zit en bugeltritt. En eigenlijk was toen het grootste probleem opgelost want we hadden beide de handvaten geleerd om hem op een nette manier te corrigeren als ie toch "uit tempo" ging. Ook als het tempo hoger lag bleven die handvaten aanwezig. Ik persoonlijk gebruik het "sukkeldrafje" nu nog steeds als een vervolg van de opwarming (dus voor ik naar echt arbeidstempo ga) én om na een moeilijkere oefening even "rust" te geven alvorens ik naar stap rijd én om uit te draven. :) Gewoon lekker los in een sukkeldrafje afkoelen alvorens ik ga uitstappen.

Vanaf dan gewoon bij het losstapen, ipv doelloos rondjes stappen tot ie opgewarmd is de bugeltritt oefening herhalen. Stap naar halt, beetje versnellen in stap en op bugeltritt terug naar basistempo. Dan ben je én aan het opwarmen én meteen aan het werken, hij moet er meteen met zijn aandacht bij zijn dus je geeft zo'n dier (vaak zijn het dieren met concentratie vermogen van een vlieg die zo zijn.) geen kans om afgeleid te raken. Je herinnerd hem bovendien ook aan de afspraken die jullie gemaakt hebben wb bugeltritt en loslaten op het bit nog voor je "echt" gaat draven. En opwarmen moet je toch dus het is niet dat je er "tijd mee verliest". Bovendien gaat het gewoon elke keer beter dus al snel ben je nog amper vijf minuten bezig met afspraken herhalen (gewoon omdat dat ook een fijne opwarming is) en de rest van je warmstappen moet je dan zelf nog maar verzinnen. :')

Ik heb dat dier sinds KDV e.e.a is komen uitleggen niet één keer niet meer kunnen terug rijden. Zelfs als hij in een dwaze bui (zeker in de winter heeft hij die regelmatig) er bokkend vandoor gaat hoef ik mijn hand maar dicht te knijpen om hem terug te rijden. Heel toevallig had ie gisteren zo'n bui (was lang geleden) waarbij hij zich bokkend om gooide. Vuist even dicht geknepen om de teugel en hij stond stil. :+

En dit was een dier dat het toonbeeld van een gespannen paard was. Bij het zadelen stond hij steevast te piafferen, zo nu en dan stond hij op zijn achterbenenn normaal losstappen was geen optie.... Overigens heb ik hem zo gekregen, het was aan mij op het op te lossen. :') Nu staat hij zonder halster geheel los terwijl ik hem zadel (want die rust die ze vinden tijdens het rijden nemen ze mee in de dagelijkse omgang ook.).

Ik rijd regelmatig andermans paarden hier in de buurt, meestal omdat ze een probleem ondervinden en 99% van die problemen houden in dat dat dier te hard gaat/niet te controleren is/niet wil ontspannen/geen rust in zijn lijf heeft. Ik heb nog geen ene onder mijn kont gehad die ik niet op 1 rit tijd (en het komt zelden voor dat ik een volledig uur rijd) op die manier die KDV me toen geleerd heeft aan de hulpen kreeg. Eigenaar laten zien wat ik doe en ze kunnen verder. :)

En nu ga ik nog eens nalezen want ik hoop dat ik alles er in gezet heb... Voor mij is het inmiddels een automatisme dus ik hoop dat ik geen stappen over geslagen heb... :o