Ik ben verder hartstikke lief

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ayasha schreef:Tuurlijk gaat er dan technisch iets mis maar je zal toch moeten corrigeren. Heeft met Sam hier geen zin trouwens want dan flipt hij helemaal (of kruipt hij letterlijk de bakrand op) maar het moet IMO wel iets zijn dat je doet uit nood (zelf behoud) Niet omdat je geen zin hebt om het anders op te lossen.
SinneJ schreef:DarkoFoitzik; je doet een ophouding, paard reageert niet, sterkere ophouding --> muur, paard staat stil dus je beloont.
Ik vind dat een hele logische opbouw in de beginfase(!) van de africhting.
S_en_Z schreef:Paard die in paniek is en echt vlucht zet ik niet op een bakrand. Puur omdat ik weet dat echt bange paarden ook rustig over de bakrand heen gaan.
Stemhulpen kent ze goed en ho werkt ook wel maar ho is geen onderdeel van mijn oefening/hulpen en mag ook niet in een wedstrijd.
Ze weet heel goed dat langzamer lichtrijden en een ophoudinkje met de hand betekend dat ze terug moet komen. Dat ze daar doorheen loopt en dramt omdat zij denkt/vind dat we verderop galop aan gaan springen.. dan heeft ze gewoon pech als ze tegen de wand aan gezet wordt. Ik wou een overgang terug en niet vooruit. Ze moet wachten en niet voor mij gaan denken, daar heb ik niets aan.
Nu ook. Er wordt met haar geoefend door mij en eigenaresse proeven met C grote volte tussen X en C galop aanspringen. (Helaas zit dat in de B in beide proeven 4x en in het L1 ook 2x in 1 proef)
Op die ene plek kun je geen fatsoenlijke volte meer draven want madam moet en zal daar aanspringen. Nou niet dus. Dan gaan we daar stappen. Of doorzitten en stappen. Of halthouden. Of stukje naar voren draven en daarna stappen. Of wijken. Doordrammen heeft geen zin want dan ga je met je kop tegen de wand. Nee is nee.
Er is geen angst/spanning/frustratie van mij als ik haar corrigeer waardoor zij ook geen angst/spanning heeft. Frustatie heeft ze vast wel want zij moest en zou in galop aanspringen. Bij het stilstaan zucht ze, krijgt ze een aai en gaan we stappen. Draven we aan en proberen we het opnieuw. Als ze dan netjes doet wat ik vraag of een poging doet tot wordt ze overdreven beloond en mag ze lekker even een half rondje rondkachelen met een lange teugel.
Hengelen en flossen doe ik niet aan en weiger ik ook aan te doen. Ho ho ho ga ik ook niet telkens roepen. Ben de kerstman niet
Ayasha schreef:Wauw, dat in een topic als dit maar twee opties lijken te zijn volgens de ruiters: Heel de tijd op de rem trekken of tegen de wand aan sturen...