Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:10

Ben even gestopt met de "rechtrichtlessen" met Jaopie en heb besloten een aantal stappen terug te doen, nee te WILLEN doen (J. is 11 jaar) en volg dit zeer interessante topic met buitengewone belangstelling... Hier komen toch óók mega interessante en met name bruikbare tips en filmpjes voorbij. Die eigenlijk wel enorm aansluiten bij het hetgeen ik heb moeten leren: vwnw ontspannen, zakken vanuit de schoft, etc. etc.
Met de leststof (18 lessen) in mijn achterhoofd denk ik met behulp van het hier besprokenen wel even vooruit te kunnen met Jaopie. Ik wil nl. niet méér ik wil eerder minder, relaxter, zodat tussen paard en mij een natuurlijk tempo en ritme wordt gevonden uiteindelijk.
De lessen waren super, ik heb er zo'n hoop van opgestoken, een hoop er van staat ook in dit topic omschreven, nu zelf maar eens zónder opgestoken zeilen de rijbaan door...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:17

Simpelman schreef:
Horseware schreef:
@Starbreeze: het grappige is dat hij nu op (vrijwel) alles goed loopt. Hij accepteert het nu. Het is de manier van rijden, niet het type bit. Al ben ik uiteraard net als jij van mening dat het bit goed moet passen.
Daarom ga ik net als jij voor een Sprenger. De tussenstukjes hiervan bij een dubbelgebroken bit zijn vaak een stuk smaller dan bij andere merken. Ik heb een dubbelgebroken Sensogan watertrens met vleugels om de mondhoeken te beschermen.

Kijk eens hoe een enkelgebroken trens in de mond van een paard ligt wanneer het 5cm voor de loodlijn gaat met de hand 10cm boven de boom van het zadel.
Leuk om dan ook even te kijken wanneer het 10 cm achter de loodlijn gaat.

Een bit passen is vooral een kwestie van dikte.
Paarden hebben tegenwoordig veelal een kleine mond, ouderwetse dikke bustrensen passen daar niet in.

Bij 10 cm achter de loodlijn wordt een enkelgebroken bit een notenkraker die prikt in het gehemelte. Dit probleem heb je niet als ze 5 cm voor de loodlijn gaan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:21

@Starbreeze: ja mijn paard liep een hele tijd lang vrijwel constant met zijn mond open; soms met zijn tong er helemaal uit.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:22

Moeilijk te zien maar let maar op iedere keer als ik lang de hoek rijd waar gefilmd werd: hij heeft constant zijn mond open.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:32

Ik heb een dubbel gebroken bit 14 mm van sprenger (gepast door een bitfitter). Dikker past niet. Dan blijft zijn lip open staan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:33

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:35

Terpentijn, dat gaat vast helemaal goedkomen!
Ik wil nog steeds verder komen en uiteindelijk naar die verzameling toe. Dus voorlopig heb ik nog wel les nodig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:45

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:47

Horseware schreef:
[ Video ]

Moeilijk te zien maar let maar op iedere keer als ik lang de hoek rijd waar gefilmd werd: hij heeft constant zijn mond open.

Zo doet die van mijn zus ook.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:49

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:50

vur schreef:
Oke, ik doe mijn best. Deze heeft vast geen 2 ton gekost.
https://m.youtube.com/watch?v=ugAdIuWXlAg

Ik vind dit dus verschrikkelijk om naar te kijken :o Weggedrukte rug, achterbeen dat amper ondertreedt in de "verzamelde" draf... Bij dit paard zie ik juist geen verzameling...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:51

Dat was ik nog vergeten inderdaad: constant die sporen erin. En deze zou dan meer impuls hebben?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:51

vur schreef:
Oke, ik doe mijn best. Deze heeft vast geen 2 ton gekost.
https://m.youtube.com/watch?v=ugAdIuWXlAg

Deze heeft inderdaad wel impuls, daar heb ie gelijk in. Maar aan de andere kant vind het heel strak ogen. De haf lijkt te stuwen ipv te dragen.

Ik vind de haflinger ook niet fijner lopen dan Perhaps.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:54

Starbreeze schreef:
Horseware schreef:
[ Video ]

Zo doet die van mijn zus ook.

Dan weet je nu de oplossing :D

Als je goed kijkt zie je dat hij zijn mond open heeft en zijn kaken scheef tov elkaar. Dit deed hij eerder ook al met alleen het bit in doen: hij opende zijn mond dan en ging met zijn kaken van links naar rechts terwijl zijn mond open was. Een heel raar gezicht. Nu doet hij dat allemaal niet meer en heeft hij zijn mond constant gesloten. Ook bij het oppakken waar ik nu mee bezig ben, dus niet alleen in de stretch. Juist bij het oppakken krijgt hij die mooie lippenstift.

Als je dit filmpje ziet snap je vast waarom ik zo blij ben met hoe hij het nu doet :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:55

jasmijn78 schreef:
Ik kan mij voorstellen dat het fijn voelt, maar geslotenheid ga je echt niet bewerkstelligen als je je paard lang en uitelkaar laat lopen. Je wilt ontspanning in aanspanning. Dan moet je je paard wel vragen zich te gaan aan- en inspannen. De manier van lopen die ik hier voorbij zie komen met een gestrekte hals en zonder aangespannen bovenlijn draagt daar niets aan bij, kost een paard geen enkele fysieke inspanning, dus je traint dan ook niets.

Het gaat ook niet om de fysieke inspanning, het gaat om het vinden van de ontspanning, zodat het paard, vrij van extra spanning in de rugspieren, gemakkelijker kan bewegen.

Als je zelf in de sportschool staat, doe je dan ook honderd repetities achter elkaar? Nee, je doet er 15 en dan hou je een minuut rust. Zelfde met het paard. De ontspanning is net zo belangrijk als de inspanning voor het trainen.

Verschil is alleen dat het voor een paard helemaal niet zo logisch is om (echt) te ontspannen met ons op z'n rug. Dat betekent dat hij dat eerst zal moeten leren, oa. door echt de voorwaarts neerwaarts te bevestigen. Pas daarna kan je hem aanleren om ook tijdens het aanspannen ontspannen te blijven, maar dan zal je eerst überhaupt ontspanning moeten aanleren.

Starbreeze

Perhaps heeft veer en is ontspannen, de haf niet. Je ziet ook dat de schenkel van de haf niet verticaal geplaatst is wanneer het achterbeen naar voren gaat; hij treedt niet onder de massa. In de uitgestrekte gangen zie je dat de achterbenen ver buiten de massa zijn.

xxdomiixx

Ben ik niet de enige die het niet aan te zien vond :') dacht even dat ik gek was.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:56

sanne83 schreef:
jasmijn78 schreef:
Ik kan mij voorstellen dat het fijn voelt, maar geslotenheid ga je echt niet bewerkstelligen als je je paard lang en uitelkaar laat lopen. Je wilt ontspanning in aanspanning. Dan moet je je paard wel vragen zich te gaan aan- en inspannen. De manier van lopen die ik hier voorbij zie komen met een gestrekte hals en zonder aangespannen bovenlijn draagt daar niets aan bij, kost een paard geen enkele fysieke inspanning, dus je traint dan ook niets.

Het gaat ook niet om de fysieke inspanning, het gaat om het vinden van de ontspanning, zodat het paard, vrij van extra spanning in de rugspieren, gemakkelijker kan bewegen.

Als je zelf in de sportschool staat, doe je dan ook honderd repetities achter elkaar? Nee, je doet er 15 en dan hou je een minuut rust. Zelfde met het paard. De ontspanning is net zo belangrijk als de inspanning voor het trainen.

Verschil is alleen dat het voor een paard helemaal niet zo logisch is om (echt) te ontspannen met ons op z'n rug. Dat betekent dat hij dat eerst zal moeten leren, oa. door echt de voorwaarts neerwaarts te bevestigen. Pas daarna kan je hem aanleren om ook tijdens het aanspannen ontspannen te blijven, maar dan zal je eerst überhaupt ontspanning moeten aanleren.

Helemaal mee eens :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:00

Starbreeze schreef:
Zijn er eigenlijk ook ruiters die géén resultaat kregen door op deze manier vwnw te rijden?
En wat heb je dan ervaren?

Het zal vast zijn dat het voor sommigen niet snel genoeg gaat of dat ze de "actie" missen. Ik weet het niet, ik rijd geen wedstrijden. Ik ben alleen bezig met paarden helpen om geen rugpijn te krijgen, daar werkt het super voor ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:11

Starbreeze schreef:
sanne83 schreef:
[
Ik neem even als voorbeeld het paard van Murosch. Wat ze beschijft is een paard die relaxed is en mentaal ontspannen, kan vwnw, ze heeft een lichte aanleuning, geen problemen etc. Toch houdt het paard op de foto heel duidelijk de schoft naar beneden gedrukt en het gebruikt niet de bovenste halsspieren om de basis van de hals te liften.Zoals je op dit plaatje kan zien.

[url=m/5KUqoQ.jpg]Afbeelding[/url]

Bij dit paard heb je naar mijn idee specifieke technieken nodig die in de arbeidshouding dit paard kunnen helpen om te leren de schoft en basis van de hals te liften. Daarnaast natuurlijk zeker weten dat het zadel en de ruiter er niet voor zorgen dat het paard met de schoft naar beneden gedrukt loopt.

Welke spieren worden dan gebruikt om het hoofd omhoog te houden? De onderhalsspieren?

Nee, ook de bovenhalsspieren.
Je hebt concentrische contractie. Spier spant aan terwijl de spieren korter wordt.
Je hebt ook eccentrische contractie. De spier spant aan terwijl de spier langer wordt.
Isometrische contractie is als de spier dezelfde lengte houdt.

Denk even je biceps trainen. Je trekt je biceps naar je schouder toe (concentrische contractie). Je laat je onderarm langzaam (beheerst) weer terugzakken, dat is eccentrische contractie. Het is beide een krachtsinspanning van je biceps.

Hetzelfde geldt voor de bovenhalsspieren, alleen is het dan iets ingewikkelder omdat de hals bestaat uit veel meer verschillende spieren. Daarnaast heb je het hals ligament die op een gegeven moment (op de weg naar beneden) de spieren gaat ontlasten.

De onderhals spieren horen niet zo veel te doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:04

sanne83 schreef:
Starbreeze schreef:
Zijn er eigenlijk ook ruiters die géén resultaat kregen door op deze manier vwnw te rijden?
En wat heb je dan ervaren?

Het zal vast zijn dat het voor sommigen niet snel genoeg gaat of dat ze de "actie" missen. Ik weet het niet, ik rijd geen wedstrijden. Ik ben alleen bezig met paarden helpen om geen rugpijn te krijgen, daar werkt het super voor ;)

Ja het ziet er dodelijk saai uit natuurlijk ;) de verzorgster van mijn paard wilde laatst met bijzet gaan longeren want los is natuurlijk ook saai en wat train je dan? Ik laat haar nu met de chambon longeren en ze ziet zelf nu gelukkig ook het verschil :) ook als ik aan het rijden ben.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:04

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:08

Jaaaa die wil ik ook wel :)) :P
Die zwarte uit je vorige filmpje dan :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:16

Nee even zonder gein, ik snap wel wat je bedoelt, maar ik denk toch echt dat dit met kwaliteitsverschil te maken heeft.

Ik denk wel dat er goedkopere paarden dan 2 ton zijn die sneller zijn vanachter en meer buiging in het achterbeen hebben en ja daar betaal je ook wel wat meer voor dan het gemiddelde htk paard.

Bij ons op stal staan mensen die paarden in en verkopen en bemiddelen in het topsegment. En ik zie daar regelmatig héle leuke paarden voorbij komen. Maar ik denk niet dat die in de 'normale prijsklasse' vallen. Sommige worden aan de absolute wereldtop verkocht.

Maar ik blijf nog steeds van mening dat Perhaps hier correct loopt :)

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:32

Jeetje mina wat gaan jullie snel! Even een dagje werken en ik moet 4 pagina's bijbenen XD

Ik vind dat Perhaps prima loopt. Lekker ontspannen. Ik zie liever een ontspannen paard met een iets mindere impuls, dan een paard zoals de haf op de vorige pagina. Jeetje, wat ziet dat er slecht uit. Niet dat ik het zelf beter zou kunnen, maar daar ben ik beginner voor, ik ben al blij als ik een correcte volte kan rijden haha.