Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Horseware schreef:@Starbreeze: het grappige is dat hij nu op (vrijwel) alles goed loopt. Hij accepteert het nu. Het is de manier van rijden, niet het type bit. Al ben ik uiteraard net als jij van mening dat het bit goed moet passen.
Daarom ga ik net als jij voor een Sprenger. De tussenstukjes hiervan bij een dubbelgebroken bit zijn vaak een stuk smaller dan bij andere merken. Ik heb een dubbelgebroken Sensogan watertrens met vleugels om de mondhoeken te beschermen.
Kijk eens hoe een enkelgebroken trens in de mond van een paard ligt wanneer het 5cm voor de loodlijn gaat met de hand 10cm boven de boom van het zadel.
Leuk om dan ook even te kijken wanneer het 10 cm achter de loodlijn gaat.
Een bit passen is vooral een kwestie van dikte.
Paarden hebben tegenwoordig veelal een kleine mond, ouderwetse dikke bustrensen passen daar niet in.
Horseware schreef:[ Video ]
Moeilijk te zien maar let maar op iedere keer als ik lang de hoek rijd waar gefilmd werd: hij heeft constant zijn mond open.
Starbreeze schreef:Horseware schreef:[ Video ]
Moeilijk te zien maar let maar op iedere keer als ik lang de hoek rijd waar gefilmd werd: hij heeft constant zijn mond open.
Zo doet die van mijn zus ook.
jasmijn78 schreef:Ik kan mij voorstellen dat het fijn voelt, maar geslotenheid ga je echt niet bewerkstelligen als je je paard lang en uitelkaar laat lopen. Je wilt ontspanning in aanspanning. Dan moet je je paard wel vragen zich te gaan aan- en inspannen. De manier van lopen die ik hier voorbij zie komen met een gestrekte hals en zonder aangespannen bovenlijn draagt daar niets aan bij, kost een paard geen enkele fysieke inspanning, dus je traint dan ook niets.
sanne83 schreef:jasmijn78 schreef:Ik kan mij voorstellen dat het fijn voelt, maar geslotenheid ga je echt niet bewerkstelligen als je je paard lang en uitelkaar laat lopen. Je wilt ontspanning in aanspanning. Dan moet je je paard wel vragen zich te gaan aan- en inspannen. De manier van lopen die ik hier voorbij zie komen met een gestrekte hals en zonder aangespannen bovenlijn draagt daar niets aan bij, kost een paard geen enkele fysieke inspanning, dus je traint dan ook niets.
Het gaat ook niet om de fysieke inspanning, het gaat om het vinden van de ontspanning, zodat het paard, vrij van extra spanning in de rugspieren, gemakkelijker kan bewegen.
Als je zelf in de sportschool staat, doe je dan ook honderd repetities achter elkaar? Nee, je doet er 15 en dan hou je een minuut rust. Zelfde met het paard. De ontspanning is net zo belangrijk als de inspanning voor het trainen.
Verschil is alleen dat het voor een paard helemaal niet zo logisch is om (echt) te ontspannen met ons op z'n rug. Dat betekent dat hij dat eerst zal moeten leren, oa. door echt de voorwaarts neerwaarts te bevestigen. Pas daarna kan je hem aanleren om ook tijdens het aanspannen ontspannen te blijven, maar dan zal je eerst überhaupt ontspanning moeten aanleren.
Starbreeze schreef:Zijn er eigenlijk ook ruiters die géén resultaat kregen door op deze manier vwnw te rijden?
En wat heb je dan ervaren?
Starbreeze schreef:sanne83 schreef:[
Ik neem even als voorbeeld het paard van Murosch. Wat ze beschijft is een paard die relaxed is en mentaal ontspannen, kan vwnw, ze heeft een lichte aanleuning, geen problemen etc. Toch houdt het paard op de foto heel duidelijk de schoft naar beneden gedrukt en het gebruikt niet de bovenste halsspieren om de basis van de hals te liften.Zoals je op dit plaatje kan zien.
[url=m/5KUqoQ.jpg]Afbeelding[/url]
Bij dit paard heb je naar mijn idee specifieke technieken nodig die in de arbeidshouding dit paard kunnen helpen om te leren de schoft en basis van de hals te liften. Daarnaast natuurlijk zeker weten dat het zadel en de ruiter er niet voor zorgen dat het paard met de schoft naar beneden gedrukt loopt.
Welke spieren worden dan gebruikt om het hoofd omhoog te houden? De onderhalsspieren?
sanne83 schreef:Starbreeze schreef:Zijn er eigenlijk ook ruiters die géén resultaat kregen door op deze manier vwnw te rijden?
En wat heb je dan ervaren?
Het zal vast zijn dat het voor sommigen niet snel genoeg gaat of dat ze de "actie" missen. Ik weet het niet, ik rijd geen wedstrijden. Ik ben alleen bezig met paarden helpen om geen rugpijn te krijgen, daar werkt het super voor