[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:52

En mij pesten denk ik, dat word hard werken gok ik zo. :+ Hebben nog héél veel punten waar we (& vooral ik) aan moeten werken..! ;)

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:55

Ik val even ergens halverwege dit topic in haha :') Máár, wat bij mij echt geweldig helpt met nageeflijk rijden, is aan de wat langere teugel, veel volte's (van grote volte naar klein, paar kleine voltetjes en dan langzaam groter uitbreiden met stelling) , kleine kneepjes en vooral NÍÉT teveel druk. Het ziet er in het begin niet uit, máár het werkt wel! Mijn verzorgpaardje deed in het begin alleen maar sterrekijken (met hoofd in de lucht lopen) en ze komt steeds beetje bij beetje nu naar beneden!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:02

Hoi!
Ik ben een zeer trouwe meelezer in dit topic maar heb nooit de durf of het paard gehad om mee te doen :p
Ik heb m'n pony vanaf 1 januari en door privéproblemen heb ik haar tussendoor een tijdje niet gereden. Ik heb het laatst weer opgepakt en zit nu met wat struggles. Ik heb les en het gaat wel steeds beter maar ik blijf een beetje hangen op wat puntjes. Aan de teugel lukt nu wel aardig maar dan wil het achterbeen er weer niet bij... Misschien duurt het gewoon nog wat langer voor ze gaat reageren maar ik dacht dat jullie misschien wel wat tips konden geven :D

Afbeelding
Dit vind ik er wel goed uitzien, er mag nog wat meer achterbeen (wat dus ons probleem is) en ik moet iets trotser gaan zitten, schouders iets naar achter.

Afbeelding
Ok, beter achterbeen. Hier probeer ik wat stelling te vragen. Leuk, maar dan moet ik wel rechtop blijven zitten.

Afbeelding
Achterbeen wel goed maar ik zit weer bagger. (Dit is wel met mn nieuwe zadel, maar dat is natuurlijk een vet slecht excuus :o )

Afbeelding
Hier ben ik eigenlijk best tevreden over, of is dat slecht?
Achterhand mag weer wat meer maar dit is echt ons struikelpunt...

Iemand tips hoe ik haar mooi rond kan rijden met mijn gewilde achterhand? Ook wordt ze heel snel lang en dan valt ze uit elkaar. Overgangen rijd ik bij het leven ;) en heuveltjes galopperen doe ik elke week.
Alvast bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:26

Ik zie jou vooral eel blokkeren op je rechter teugel. Je zit ook wat uit balans waardoor je dat lijkt te compenseren met je hand. Wordt luchtig, wil je ontspanning gestrand ontspanning. Je hand wat mee naar voren nemen en met been aanvullen. ( even een snelle reactie vanaf mn telefoon)

Rijden bij Marinke ging goed foto's volgen!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:31

Bedankt! Ik ben eigenlijk pas wat meer gaan oppakken sinds een paar dagen. Ik had les gehad van Corine Wielheesen en zij zei dat ik wat meer van voren moest gaan tegen houden om achter er bij te krijgen. Als ik loslaat en met mn been aanvul valt ze weer uit elkaar. Ik zal donderdag wel even een foto maken.
Voor mij voelde het wat tegenstrijdig om been te geven maar niet met mijn hand mee te geven.
Dilemma's dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:38

Je moet ook wel contact houden maar niet terug willen werken. Aar je paard moet ook wel voorwaarts en actief zijn voordat je aan de voorkant kunt gaan tegenhouden.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:20

Oké, ik snap het. Bedankt!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:54

Sunneva, mijn instructrice zou zeggen dat je niet moet gaan rijden met de handrem er op :)
Dus wat Joolien ook al zegt, eerst voorwaarts en actief rijden, er moet echt een voorwaartse drang zijn en gewoon druk op 2 teugels houden, maar niet te streng worden met je hand.
Je rijdt je paard van achter naar voor, niet van voor naar achter.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:08

Ha Sunneva,
Wat mij meteen opviel waren je handen (zoals eigenlijk al een beetje gezegd is).
Je zet ze vast op je benen.. Probeer ze meer te dragen. Teugeltjes wat korter, hand tillen en wat naar voren. Je hebt ze nu zo verschrikkelijk laag, en laag op je bovenbeen (op foto 3) waardoor je ze dus vast zet. Probeer lekker actief te gaan rijden, zoals gezegd, van achter naar voren. Veel schakelen, overgangen, schijnovergangen. Achterhand trainen en sterker maken. Rechtop zitten, je paard valt op de voorhand, en om je paard beter op de achterhand te krijgen zou je naar mijn idee wat meer achterover moeten gaan zitten. Nu verplaats je je gewicht namelijk op de voorhand, en dat maakt het moeilijker om op de achterhand te komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:52

Sunneva schreef:
Bedankt! Ik ben eigenlijk pas wat meer gaan oppakken sinds een paar dagen. Ik had les gehad van Corine Wielheesen en zij zei dat ik wat meer van voren moest gaan tegen houden om achter er bij te krijgen. Als ik loslaat en met mn been aanvul valt ze weer uit elkaar. Ik zal donderdag wel even een foto maken.
Voor mij voelde het wat tegenstrijdig om been te geven maar niet met mijn hand mee te geven.
Dilemma's dus.

Daar heeft je instructrice gelijk in. De opgewekte impuls moet door begrenzing (aan de voorkant) tot een dragend achterbeen leiden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan :D
Want hoeveel moet je dan begrenzen; wanneer, hoe lang en hoe voelt dat dan?
Je paard moet dus eerst voorwaarts gereden zijn aleer je kunt begrenzen (je moet wel iets kunnen begrenzen natuurlijk). Dat wil ook weer niet zeggen dat je als een gek door de bak moet gaan draven, maar voorwaarts gereden wil zeggen dat je paard te allen tijde voorwaarts reageert op je been. Dat voorwaarts gereden zijn kan dus ook in stap. Ook op de begrenzing moet je paard op een juiste manier leren reageren. Begrenzen is in feite je paard vragen terug te komen (zit lang, been stil, hand sluiten). Een ophouding, waarop je paard moet terugkomen. Doet jij dat niet, dan herhaal je die ophouding, zonodig wat strenger, waarna je als hij luistert je hand weer opent als beloning, maar daarbij niet het contact verliest met de mond. Dat gaat echt om niet meer dan een centimeter; vaak geven we die hulp al te groot, te los bij het naar voren gaan en te sterk begrenzend/terugwerkend bij het terugkomen. De begrenzing moet ook kort zijn (bedoeld om je paard te laten terugkomen) en niet aanhoudend.
Voorwaarts is been, maar daarbij houd je hetzelfde (luchtige) contact met de mond. Je paard moet altijd het gevoel hebben dat hij voorwaarts kan gaan.

Op jouw foto Sunneva zie ik een te sterke begrenzing en stugge (niet meeverende hand). Je paard loopt op de voorhand. En zo rijd je dus (zoals Destino al zegt) constant met de "rem erop" zeg maar.

Te leren hoe het voelt als je paard meer op de achterbeen gaat, kun je het beste in stap oefenen. Daarbij is het (niet eens) nodig dat ie met zijn hoofd "in de krul" loopt.
Laat je paard actief stappen en vraag hem terug te komen door een ophouding (in teugels knijpen) te maken (=begrenzen) en steeds langzamer te stappen (iedere keer met een korte ophouding en hand weer openen maar contact met de mond behouden) tot bijna halt en dan weer naar voren (actiever) te stappen. Blijf daarbij goed rechtop zitten (niet in je paard kijken) en voel goed wat er onder je gebeurt. Laat hem bijvoorbeeld ook eens halthouden en correct (actief) van achter naar voren weg stappen. Als het goed is :D :D voel je dat de achter meer gaat dragen. Als je weer actiever voorwaarts gaat is -als het goed is- je hand al in de "open" stand (maar wel in contact met de mond), maar als je voelt dat je paard weer van het achterbeen afloopt, dan heb je teveel weggegeven aan de voorkant (te weinig contact gehouden). En rijd je weer terug tot het achterbeen er weer bij is, waarna je weer actiever voorwaarts stapt, etc etc. Als je daar heel consequent in bent, leer je je paard de achterhand aan te sluiten en goed te gebruiken. In draf en galop werkt het in feite hetzelfde. Door op de volte te werken, maak je je paard automatisch minder sterk aan de voorkant.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:27

Weet iemand hier toevallig een niet te dure instructrice, die mij kan helpen om op een juiste manier op te bouwen? :) (voor over 2/3 maanden)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:32

Babootje, wat leg jij toch altijd goed en duidelijk uit +:)+
Wat jij schrijft, daar gaan wij ook mee aan de slag! :j Alleen het is zoooo moeilijk, maar al doende leert men :j

Michelle, in welke regio?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:36

Babootje, bedankt voor de super fijne uitleg. _/-\o_ Ik snapte het begrenzen inderdaad niet helemaal goed. In de les gingen we eerst voorwaarts en toen terug. Ik had mezelf aangeleerd om veel te veel mee te geven als ik voorwaarts ging. Ik gooide letterlijk de teugels naar voren om 'het paard te belonen dat ze voorwaarts ging' hierdoor is ze dus volledig uit elkaar gaan lopen. Het voelen hoe veel je mag geven is echt lastig :j
Ik ga trouwens een tijdje alleen nog maar met m'n springzadel rijden totdat ik een beter dressuurzadel heb. Het klinkt als "de boer die niet kon zwemmen door zijn zwembroek" maar het zadel past niet echt geweldig en ik word naar voren gelanceerd en heb het idee dat ik op het zadel zit behalve op m'n pony... Op mijn springzadel zit ik wel meer terug.

Ik ga morgen even filmen hoe het stappen gaat met jouw uitleg babootje :D
Nogmaals dank.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:45

Sunneva ik had dat ook altijd heel erg! Bij mij helpt het nu om alleen maar 'handen ontspannen' te bedenken (ipv het bewust te doen). Hierbij ontspan ik mijn handen, maar ik gooi ze dus niet meer los of naar voren.. Misschien ook wat voor jou? ;)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:46

Destino schreef:
Wat jij schrijft, daar gaan wij ook mee aan de slag! :j Alleen het is zoooo moeilijk, maar al doende leert men :j

Zuid-Holland, Rijnmond/Westland. :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:07

michelle___ schreef:
Destino schreef:

Zuid-Holland, Rijnmond/Westland. :)

Is dat richting R'dam?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:09

Ja! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:05

Larissabest schreef:
Ik val even ergens halverwege dit topic in haha :') Máár, wat bij mij echt geweldig helpt met nageeflijk rijden, is aan de wat langere teugel, veel volte's (van grote volte naar klein, paar kleine voltetjes en dan langzaam groter uitbreiden met stelling) , kleine kneepjes en vooral NÍÉT teveel druk. Het ziet er in het begin niet uit, máár het werkt wel! Mijn verzorgpaardje deed in het begin alleen maar sterrekijken (met hoofd in de lucht lopen) en ze komt steeds beetje bij beetje nu naar beneden!

Nogmaals, met een lange(re) teugel kun je niet nageeflijk rijden (hooguit ontspannen). Prima dat je het sterrekijken in het begin op die manier probeert op te lossen, maar je paard zal moeten leren het bit aan te nemen dus een bepaalde mate van druk moeten leren accepteren. Zonder begrenzing krijg je nooit een paard op de goede manier nageeflijk.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:31

Saintelette schreef:
Sunneva ik had dat ook altijd heel erg! Bij mij helpt het nu om alleen maar 'handen ontspannen' te bedenken (ipv het bewust te doen). Hierbij ontspan ik mijn handen, maar ik gooi ze dus niet meer los of naar voren.. Misschien ook wat voor jou? ;)

Goede tip, ik ga het zeker proberen!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:33

Helaas zijn de foto's die mijn nicht van mij heeft gemaakt gisteren niet helemaal scherp geworden (veel erg bewogen/wazig).

Jolien is gisteren dus even langs geweest en is er eerst zelf even opgekropen, even aanvoelen etc. En man o man wat kreeg ze hem lekker aan het lopen!! :D De foto's zal ze zelf denk ik wel even plaatsen, maar mijn idee dat paard het moeilijk vind (Jolien zei ook continu; "Hij vind het moeilijk, maaaaaar we komen er wel!") maar ook zeker de ruiter (ik dus) het ook erg moeilijk vind is bevestigd. Als ik zie hoe lekker die bij Jolien liep en hoe lastig ik dat er nog uit krijg haha! Maar goed nadat zij er even op heeft gezeten ben ik er zelf ook nog weer even opgekropen en met hulp van Jolien de lengte in de hals opgezocht, dat aanvullen met been en proberen dat neusje i.p.v. achter de loodlijn hem er bijna netjes op te zien krijgen of zelfs nog iets ervoor. Het is een paard wat erg snel 'opkrult' wat dat betreft, het neusje eruit rijden? Dat kan ik alleen met korte teugel en flink been, op lengte en in het lang en laag kreeg ik dat totaal niet voor elkaar. :n Ik was hem namelijk continu dan weer kwijt... Jullie kunnen je dus vast voorstellen dat ik al heel blij ben met de halshouding op deze foto's, de achterhand mag er nog veel meer bij (nog meer met been erbij rijden dus). Maar goed dat gaat vast goed komen, hij kan het wel, nu ikke nog! :)

Foto's staan op volgorde en ja beugels gaan 1 gaatje langer.. ;)
Afbeelding
Zo loopt ie eigenlijk wel vaak, neusje te ver erachter, niet helemaal fijn op de achterhand (loopt nog teveel op de voorhand).

Afbeelding
We zijn er nog niet, maar begint wel iets te komen.

Afbeelding
:D Zo blij met waar dat neusje heen gaat, je ziet al dat ik hem iets verlies in het contact van achteren naar voren (hij word te lang, dat moet ik meer gaan aanvullen met mijn been). Maar die lengte in de hals ben ik blij mee. :)

Afbeelding
En ja dan hadden we dit soort momentjes ook.. :+
Waarschijnlijk op een moment dat ik mijn hand ontspan en hem ook al iets meer lengte geef. Verlies ik mijn balans, kukel naar voren en verlies die achterhand. :+ Maar toch ook wel weer blij om te zien dat hij dus wel WIL verlengen, ben blij met de buiging die ik zie in de hals. :j Nu nog zorgen dat ik zelf goed blijf zitten en eraan blijf rijden met been. Dan hoop ik ook straks zo rond te kunnen sturen als Jolien hem rond stuurt. :P

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:45

Ziet er goed uit!!! :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 16:56

Ik ben eerlijk gezegd heel nieuwsgierig naar het vergelijkings matriaal van Jolien! :j

Laatste foto vind ik ondanks jouw houding wel fijn ogen. Lekker die ontspanning!
Als je hem vergelijkt met je eerste foto loopt hij op de laatste nog altijd beter. Vind ik dan. :j
Op de eerste foto loopt hij zo diep dat hij echt naar beneden duikt. Op de laatste loopt hij dan wel niet zo met dat achterbeen erbij als dat je zou willen, maar vind ik hem meer op voor vallen? (Of heb ik het mis?)

2e foto, vind hem daar nog te diep. Wel lekker met het been erbij, maar echt te diep. Foto is ook wat schuin genomen dus ik heb zo'n klein vermoeden, dat de foto flink wat vertekent, en hij daar eigenlijk stiekem ook vrij veel op de voorhand kukelt. Zijn achterbeen doet er wel lekker mee.\

3e foto, erg fijn. Wending denk ik? Ben het met je eens dat zijn hoofdhouding hier heel fijn is. Bij deze foto kom ik niet zo veel verder dan een fijn beeld... :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:13

michelle___ schreef:
Ja! :)

Heb geen Orun diploma anders kwam ik je wel ff helpen :+
Ik zit in het Westland (Monster)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:49

Alles stapje voor stapje Marinke ;) moeilijk, omdat er altijd wel iets is dat beter kan, maar ook trots zijn op dat dit je nu toch maar mooi al gelukt is!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:29

3e foto vind ik juist minder fijn als laatste foto, ik verlies duidelijk het contact met hem. Niet zozeer alleen aan de voorkant maar hij kakt op dat moment een beetje in. Als je die laatste 2 vergelijkt, kun je op de laatste een veel 'rechtere' (boven)lijn tekenen dan op de 3e. Ook het stukje voor de schoft op de 3e foto laat nog niet helemaal los blijft wat strak daar. Snapje? Ben op die 3e foto juist wel heel blij met dat het neusje daar de lengte opzoeken, kwestie van op dat moment met been erbij blijven rijden en dan kom je terecht op het punt van die laatste foto. ;)

En de eerste 2 foto's houd hij nog teveel vast (en ik ook :') ). Komt daar inderdaad ook nog veel te diep (iets wat hij erg heeft, of te diep of onderhals erop (https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 4521_n.jpg, daar zie je goed wat er gebeurd als er te veel spanning opgebouwd word en wat de onderhals erop zet (en kun je voorstellen dat het hier zelfs nog mee valt, het kon eerder nog veel erger)), maar goed ondanks dat de 2e foto wel te diep is zie ik dat hij al wel wat meer lengte opzoekt. We waren er daar op dat moment nog niet, maar wel op de goede weg ernaar toe. ;)