Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Patrss_ schreef:Ik zet hier ook even een stipje! Ik heb een heel gespannen en rennerig paard die ik haast niet "durf" los te laten omdat ie dan in galop aanspringt en blijft rennen.. Hierdoor ben ik mij ervan bewust dan ik vooral aan het begin erg streng ben met mijn handen. Later in de training wordt ie wat meer ontspannen en kan ik hem ook iets meer teugel geven. Ik heb hem een aantal x (voor mijn gevoel dan) redelijk ontspannen gekregen. Ik merk dan dat ie gelijk hele ruime passen maakt in hetzelfde tempo (wat dus betekent dat ik minder snel hoef licht te rijden). Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik dit beter aan kan pakken want ik baal van mijzelf als ik weer eens hard moet inkomen als hij door mn hulpen heen loopt.. ?
Ik vind het te veel om heel het topic door te lezen, heb wel steekproefgewijs een aantal blz gelezen!![]()
Probeer meer op te gaan vangen met je zit en wees daarin consequent. Je zit zwaar maken en een ophouding in de hand is ook terug.
Maar je moet je realiseren dat de rennerigheid ook juist bij jou weg kan komen he. Doordat je zo gespannen bentDus het kan ook een wisselwerking hebben.
Sammy_xxs schreef:Ja het is heel moeilijk om hem ontspannen te krijgen, hij is zowieso heeeel erg voorwaarts, je kan hem amper laten stilstaan. in stap is hij rustig, en kan ik met een los teugeltje rijden. Maar zodra ik ook maar de teugels op maat maak, begint hij al te versnellen. En hem dan terug rijden op je zit gaat haast niet. Terug rijden naar de stap heb ik gewoon een paar meter voor nodig.
In de galop is hij beter berheersbaar, maar in de draf gaat hij alleen maar harder en harder, als ik hem zn hals wil laten strekken, gaat hij alleen maar versnellen. Vind het erg moeilijk, ik rij niet de sterren van de hemel maar ik weet wel dat de basis hier niet goed is.
Hij is dan ook wel hengst wat het nog een stukkie moeilijker maakt, en een kast van een paard. Maar hij zou toch ontspannen moeten lopen.
Ik vroeg ook xtje tijdens de les, hoe het zit met zn ahterhand maar daar zouden we later mee gaan oefenen.
_Marinke_ schreef:Eigenaresse bang dat je een onderhals kweekt bij hem? Die heeft ie al.... kijk maar is op deze foto (even uit je topic geplukt) naar zijn hals; http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0876_n.jpg zie je die bolling aan de onderkant van zijn hals? En als je daar zelf is voelt, is het best wel 'hard' ? Dat moet namelijk haast wel....
.
Jotoma schreef:Maandag heb ik weer les, maar tot die tijd wil ik jullie toch om tips vragen. Ik ben nu dus alleen bezig met de achterkant activeren en een consequente reactie op mijn been krijgen. In stap gaat dit goed, in draf moeilijker door mijn eigen onbalans en na gister kreeg ik hem met kleine hulpen in galop. Dit heb ik te vaak gedaan denk ik, maar onbewust 'aangeleerd' om op mijn buitenbeen aan te springen. Vandaag 1x aangegalopeerd, dan in draf weer even attenderen op mijn hulpen, maat dan wil hij steeds aanspringen op buitenbeen.
Wat ik heb gedaan is veel figuren rijden en als hij in galop ging gelijk op zit terugnemen (proberen niet te frustreren) en verder figuren rijden, op onverwacht moment alsnog aangaloperen. Na die ene keer goed heb ik het niet meer gevraagd en in draf steeds weer zo klein mogelijk mijn buitenbeen gebruiken.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe waardoor hij steeds wil aanspringen? Zijn er nog andere ideeën omdat eruit te krijgen?
Ik snap dat het moeilijk is zonder beeld, maar misschien kunnen jullie me alsnog helpen
pien_2010 schreef:Ben het eens met wat je zien Marinke. Als je goed kijkt zie je ook dat de spieren aan de onderkant liggen van de hals. Als een paard goed getraind is dan zijn de spieren aanwezig onder de rand van de manenkam. Tevens zie je behoorlijk wat bespiering aan de voorhand en achter is het allemaal wat iel. Dus roept bij mij de opmerking op, ben maar heel voorzichtig met zijn rug. Wellicht dat hij daar wat last van heeft.
Ik vind hem wel heel braaf tussen al die pony's en die kinderen lopen. Geen hengsten gedrag laat hij zien.
Joolien schreef:Dat is een lastige kwestie, maar het komt toch omdat hij moeite heeft met in draf de passen groter maken. Gaat hij ook onregelmatig huppelen voordat hij aangaloppeerd?
Probeer eens ritme aan te geven met je benen en je stem. Dus elke pas drijven in het ritme en met je stem 'hup hup hup'. Ook iets meer ondersteuning bieden met je hand. Gewoon licht contact. En als hij dreigt aan te galopperen sluit je even je hand en drijf je met been.
Jotoma schreef:Joolien schreef:Dat is een lastige kwestie, maar het komt toch omdat hij moeite heeft met in draf de passen groter maken. Gaat hij ook onregelmatig huppelen voordat hij aangaloppeerd?
Probeer eens ritme aan te geven met je benen en je stem. Dus elke pas drijven in het ritme en met je stem 'hup hup hup'. Ook iets meer ondersteuning bieden met je hand. Gewoon licht contact. En als hij dreigt aan te galopperen sluit je even je hand en drijf je met been.
Ja, de onregelmatige huppel was er vandaag wel, die heb ik nog niet eerder gehad. Hij doet het ook alleen linksom, zijn en mijn moeilijke kant. Passen groter maken vind hij idd moeilijk, zeker linksom.
Gezien mijn paard enorm op de handrem liep en niet aan mijn been was, gaat het nu wat tegen mn gevoel in om elke pas te gaan drijven (of bedoel je alleen wanneer ik in de omschreven situatie zit?)
Ik ga kijken wat er gebeurd met hand sluiten en drijven met ben..
Sammy_xxs schreef:[ Video ]
Het was ook wel erg onrustig in bak, hij is dan ook wel snel afgeleid, aangezien t een hengst is
kristie14 schreef:Na aanleiding van het filmpje van Samantha heb ik een vraag wat betreft de manier van trainen.
Ik heb mijn paard altijd lang en laag ingereden en vaker enkel lang en laag gereden zonder
hem op te pakken, bv. na een wedstrijd of zware training. Nu heb ik het probleem dat mijn paard
erg op de voorhand (is gaan lopen) of in ieder geval loopt. Sinds kort train ik dus met direct poging tot oprichting en met uitgangspunt het krijgen op de achterhand. Uitrijden doe ik wel met langere teugel. Hierbij komt het lang en laag rijden dus een stuk minder aan bod.
Mijn vraag: Is dit erg? Moet ik kiezen voor een tijdje trainen zonder lang en laag en me volledig focussen op de achterhand of soms gewoon een dagje lang en laag rijden en daarbij accepteren dat hij op de voorhand loopt (hij kan in die positie simpelweg nog niet op de achterhand lopen, daar is hij niet sterk genoeg voor en ik wellicht ook nog te onkundig voor?).
Zat hier al even mee in mijn hoofd en na het commentaar op samantha's filmpje (niet op de achterhand etc.) wilde ik deze vraag er even in gooien!
Jotoma schreef:Joolien schreef:Dat is een lastige kwestie, maar het komt toch omdat hij moeite heeft met in draf de passen groter maken. Gaat hij ook onregelmatig huppelen voordat hij aangaloppeerd?
Ja, de onregelmatige huppel was er vandaag wel, die heb ik nog niet eerder gehad. Hij doet het ook alleen linksom, zijn en mijn moeilijke kant. Passen groter maken vind hij idd moeilijk, zeker linksom.
Gezien mijn paard enorm op de handrem liep en niet aan mijn been was, gaat het nu wat tegen mn gevoel in om elke pas te gaan drijven (of bedoel je alleen wanneer ik in de omschreven situatie zit?)
Ik ga kijken wat er gebeurd met hand sluiten en drijven met ben..