[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:12

Ja. dat klinkt ook anders als ik het, het liefste zie maar goed, dat doet er natuurlijk niet toe, snap at je daar niet zoveel over te zeggen hebt.. En dat is dus probleem met de slof als je hem gebruikt op een manier dat je niet zodner kan ;) Zo hoor je hem iig niet te gebruiken. (liefst helemaal niet.) Ik zal even je filmpje bekijken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:19

Eigenaresse bang dat je een onderhals kweekt bij hem? Die heeft ie al.... kijk maar is op deze foto (even uit je topic geplukt :o ) naar zijn hals; http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0876_n.jpg zie je die bolling aan de onderkant van zijn hals? En als je daar zelf is voelt, is het best wel 'hard' ? Dat moet namelijk haast wel....

Ik heb ook zo'n paard die snel de onderhals erop zet en lekker sterk word en onder je vandaan gaat lopen. Met hem ben ik vooral erg veel volte werk aan het doen.. Probeer ik er ontspanning in te krijgen door hem te vragen / uit te dagen steeds iets verder zijn neus te laten zakken. We wisselen veel van hand en zo probeer ik hem losser te krijgen, door op de volte met hem bezig te zijn (kleine voltes, grote voltes, linksom, rechtsom etc.) kan hij dood gewoon niet onder mij vandaan gaan lopen, of koppie lekker de lucht in steken en op andere dingen gaan letten. Hij moet daardoor namelijk op mij letten, vraag ik hem stelling en buiging etc. Die van mij ontspant zich dan steeds beter en dan kan ik ook met hem aan het werk..

Als ik het filmpje bekijk vind ik het er voor beide nog erg 'zoekend' uit zien, weet niet goed hoe ik het anders kan zeggen.. Hij mag actiever van achter (loopt nu nog een beetje uit elkaar) en er mag meer ontspanning in. Maar dat is enorm lastig, als ik die van mij gewoon laat lopen en alleen maar probeer om hem actiever te krijgen en voor de rest niet aan de voorkant zit dan blijft ie rustig met zijn hoofd omhoog lopen en een onderhalsje erop. Daarom zet ik hem aan het werk op de voltes, moet ie buigen in het lichaam en dan ontspant die ook vanzelf. :)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:29

Het punt is, wat zo tegenstrijdig is. Stel je voor hij drukt zichzelf omhoog.. jij lost dit op met heel veel tegendruk en een slof.. hij komt misschien naar beneden maar maakt hij op dat moment dan geen valse knik? waarbij hij alsnog dus de verkeerde spieren in zijn hals aanspant en het dus lijkt alsof hij nageelijk is.. Als ik kijk naar het filmpje en de manier waarop hij vanuit achter op dat moment beweegt kan ik me namelijk niks anders voorstellen.

kristie14

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:10

Na aanleiding van het filmpje van Samantha heb ik een vraag wat betreft de manier van trainen.

Ik heb mijn paard altijd lang en laag ingereden en vaker enkel lang en laag gereden zonder
hem op te pakken, bv. na een wedstrijd of zware training. Nu heb ik het probleem dat mijn paard
erg op de voorhand (is gaan lopen) of in ieder geval loopt. Sinds kort train ik dus met direct poging tot oprichting en met uitgangspunt het krijgen op de achterhand. Uitrijden doe ik wel met langere teugel. Hierbij komt het lang en laag rijden dus een stuk minder aan bod.

Mijn vraag: Is dit erg? Moet ik kiezen voor een tijdje trainen zonder lang en laag en me volledig focussen op de achterhand of soms gewoon een dagje lang en laag rijden en daarbij accepteren dat hij op de voorhand loopt (hij kan in die positie simpelweg nog niet op de achterhand lopen, daar is hij niet sterk genoeg voor en ik wellicht ook nog te onkundig voor?).

Zat hier al even mee in mijn hoofd en na het commentaar op samantha's filmpje (niet op de achterhand etc.) wilde ik deze vraag er even in gooien! :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:39

BLIJJJJ

GING VANDAAG SUPER *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:40

lang en laag rijden hoeft niet te bekenen dat hij op de voorhand loopt, ja het gevaar is groter dat je een duik boot krijgt.. vraag eens aan je instructrice hoe je dit het beste kan aanpakken

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:43

Joolien schreef:
Patrss_ schreef:
Ik zet hier ook even een stipje! Ik heb een heel gespannen en rennerig paard die ik haast niet "durf" los te laten omdat ie dan in galop aanspringt en blijft rennen.. Hierdoor ben ik mij ervan bewust dan ik vooral aan het begin erg streng ben met mijn handen. Later in de training wordt ie wat meer ontspannen en kan ik hem ook iets meer teugel geven. Ik heb hem een aantal x (voor mijn gevoel dan) redelijk ontspannen gekregen. Ik merk dan dat ie gelijk hele ruime passen maakt in hetzelfde tempo (wat dus betekent dat ik minder snel hoef licht te rijden :) ). Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik dit beter aan kan pakken want ik baal van mijzelf als ik weer eens hard moet inkomen als hij door mn hulpen heen loopt.. ?

Ik vind het te veel om heel het topic door te lezen, heb wel steekproefgewijs een aantal blz gelezen! ;)

Probeer meer op te gaan vangen met je zit en wees daarin consequent. Je zit zwaar maken en een ophouding in de hand is ook terug.
Maar je moet je realiseren dat de rennerigheid ook juist bij jou weg kan komen he. Doordat je zo gespannen bent :) Dus het kan ook een wisselwerking hebben.

Vandaag nav je reactie is ontspannen en met een los teugeltje gaan rijden, ook met de instelling "als je gaat rennen, geen probleem, ik blijf relaxt :') " en inderdaad! Hij is 1 keertje aangesprongen in galop, terug genomen met mn zit en hij werd na een aantal rondjes al wat relaxter en is langzaam mijn hand op gaan zoeken omlaag. Je zag op een gegeven moment ook dat ie zn staart begon te dragen en de galop was met een los teugeltje (wel contact met de mond) een stuk relaxter als met een stuk kortere teugels. Op het einde liep ie als een stofzuiger over de grond en had ik alleen het uiteinde van de teugels vast. :o

Hoe ziet jullie training in de loop der tijd (weken-maanden-jaren?) er eigenlijk uit? Wanneer hebben jullie het gevoel dat je iets kan oppakken, iets meer aanleuning kan vragen enz?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:46

Ja het is heel moeilijk om hem ontspannen te krijgen, hij is zowieso heeeel erg voorwaarts, je kan hem amper laten stilstaan. in stap is hij rustig, en kan ik met een los teugeltje rijden. Maar zodra ik ook maar de teugels op maat maak, begint hij al te versnellen. En hem dan terug rijden op je zit gaat haast niet. Terug rijden naar de stap heb ik gewoon een paar meter voor nodig.
In de galop is hij beter berheersbaar, maar in de draf gaat hij alleen maar harder en harder, als ik hem zn hals wil laten strekken, gaat hij alleen maar versnellen. Vind het erg moeilijk, ik rij niet de sterren van de hemel maar ik weet wel dat de basis hier niet goed is.
Hij is dan ook wel hengst wat het nog een stukkie moeilijker maakt, en een kast van een paard. Maar hij zou toch ontspannen moeten lopen.

Ik vroeg ook xtje tijdens de les, hoe het zit met zn ahterhand maar daar zouden we later mee gaan oefenen.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:48

Toen ik cab net kreeg was hij een maand ohz, focus lag op reactie op been, lekker lang en laag.. leren ontspannen en hadn op te zoeken.. toen hij de reactie op been goed voor elkaar kreeg ging ik afwisselen in de hoofd hals houding (alles onder begelieding uiteraard) stukjes wat meer bij elkaar, stukjes weer wat langer en lager.. begonnen met schakelen in draf en galop.. nu zijn we zover dat hij een nette B proef kan lopen voor dikke winst, we zijn begonnen aan stukje schouder voor en pasje wijken.. hij kan nu ook bij elkaar en wat opgerichter lopen terwijl hij mooi actief is.. ja het is echt voelen wat je paard aankan vind ik eigenlijk ..

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:49

Sammy_xxs schreef:
Ja het is heel moeilijk om hem ontspannen te krijgen, hij is zowieso heeeel erg voorwaarts, je kan hem amper laten stilstaan. in stap is hij rustig, en kan ik met een los teugeltje rijden. Maar zodra ik ook maar de teugels op maat maak, begint hij al te versnellen. En hem dan terug rijden op je zit gaat haast niet. Terug rijden naar de stap heb ik gewoon een paar meter voor nodig.
In de galop is hij beter berheersbaar, maar in de draf gaat hij alleen maar harder en harder, als ik hem zn hals wil laten strekken, gaat hij alleen maar versnellen. Vind het erg moeilijk, ik rij niet de sterren van de hemel maar ik weet wel dat de basis hier niet goed is.
Hij is dan ook wel hengst wat het nog een stukkie moeilijker maakt, en een kast van een paard. Maar hij zou toch ontspannen moeten lopen.

Ik vroeg ook xtje tijdens de les, hoe het zit met zn ahterhand maar daar zouden we later mee gaan oefenen.

Sorry.. maar aan zijn hele basis schort het dus flink. Een paard in ZZ licht zou toch zeker terug moeten kunnen komen op je zit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:54

Ik wissel het af. Heeft ze veel spanning dan interesseert de voorhand me niet zo. Dan wil ik eerst ontspanning en van daaruit opnemen even op 0 en dan beginnen met training.

Heeft ze vrij snel ontspanning rijd ik niet lang laag maar pak ik haar op en schuif ik tussendoor afentoe uit.

Normaal wissel ik heel veel van halshoogte/halshouding. (en tempo)

Reden dat ik haar nu gewoon lekker laat lopen is omdat ik zelf mijn balans moet vinden en dat werkt t best als ik me zo min mogelijk focussen hoef op m'n paard zodat ik mezelf kan bekritiseren.

Ze loopt wat op de voorhand maar haar schoft is niet lager dan haar kruis. Het is niet "extreem". (ze is voor en achter even hoog op stand.)

Zou ze standje koppeltje duikelen gaan en achterblijven in de achterhand qua beweging/takt dan zou ik haar niet zo laten lopen hoor.

Wat ook al geopperd is ben ik t mee eens, kun je beter vragen aan je instructrice. :j

Vind ik lastig beoordelen zo over internet.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 01-03-13 19:06, in het totaal 4 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:55

Ja dat vind ik ook, maar ik wil dat dus graag anders zien, maar weet niet hoe ik dat moet aanpakken.
En het is natuurlijk niet mijn paard, en het paard is van de manege eigenaar zijn dochter.
Dus ik kan niet allerlei dingen uitproberen. De hele manege weet dat het haar paard is.

Ik probeer wel altijd de ontspanning op te zoeken, haal de slof er ook wel is af want ik wil ook gewoon zonder slof kunnen rijden. Heb zo'n hekel aan een slof! Maar hij is gewoon 1 grote bom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:46

_Marinke_ schreef:
Eigenaresse bang dat je een onderhals kweekt bij hem? Die heeft ie al.... kijk maar is op deze foto (even uit je topic geplukt :o ) naar zijn hals; http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0876_n.jpg zie je die bolling aan de onderkant van zijn hals? En als je daar zelf is voelt, is het best wel 'hard' ? Dat moet namelijk haast wel....
.

Ben het eens met wat je zien Marinke. Als je goed kijkt zie je ook dat de spieren aan de onderkant liggen van de hals. Als een paard goed getraind is dan zijn de spieren aanwezig onder de rand van de manenkam. Tevens zie je behoorlijk wat bespiering aan de voorhand en achter is het allemaal wat iel. Dus roept bij mij de opmerking op, ben maar heel voorzichtig met zijn rug. Wellicht dat hij daar wat last van heeft.
Ik vind hem wel heel braaf tussen al die pony's en die kinderen lopen. Geen hengsten gedrag laat hij zien.

Z_S kan goed zien op het filmpje waar je mee bezig ben. Je probeert als het ware door hem lang te rijden, dat hij die zo in elkaar is getrokken, weer wat ontspannender wordt en rug enz. gaat ontspannen. Zie ik dat goed? Ik vind dat dan ook helemaal niet verkeerd in dit stadium van de correctie.
Wel vraag ik me af, wat doe je nog meer om hem te corrigeren? Welke loswerkende oefeningen doe je?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:27

Klopt Pien. Uhm nou momenteel ook stukken ronder doorstellen en voorwaarts tot ze fijn naar de hand blijft en dan schakelen. Van daaruit ook wijken op de volte. Tussendoor uitschuiven in frame en kijken of ze zich dan ook weer laat verkleinen. Zo ja dan daar in ook schakelen.

en Verder veeeel wijken naar hoefslag, van hoefslag af. Liefst zo schuin mogelijk. Linksom goed hoeken doordrukken en linksachter "wakker" houden.

In galop veel van binnen naar buiten rijden linksom. Rechtsom niet van binnen naar buiten maar vooral door links rijden en voorhand voor achterhand plaatsen en van buitenbeen af rijden (is rechtsachter snel maar stapt makkelijk onder me vandaan (schoude naar buiten. Controle is in lang en in korter frame) Mede door mij hoor ik zit makkelijker op rechts.

Veel binnenhoefslagen meenemen. Tussen twee handen en twee benen controle. Verder veel schakelen en overgangen. Klein en groot.

Wedstrijdoefeningen Sb en travers keertwendingen eenvoudige galopswissel kent ze allemaal maar in training vraag ik ze door. (meer buigen meer scharen etc) Als ze los is gaat ze gemakkelijker mee. Ook renvers nemen we regelmatig mee. En ombuigen van sb naar travers en andersom.

Dit niet allemaal op 1 dag. Zo goed kunnen we het niet combineren. Ik pak mee wat ik denk dat ze kan. Maar heb altijd in training wel een aantal punten.

Als ze een dag goed schakelt gaat zijwaarts beter dan wanneer ik haar veel "aan m'n been" moet corrigeren. Dan gaan ze makkelijk aan je been plakken. Wat ik dan wel meeneem in mijn wakker schudden is dus het wijken. Niet zwaar doorgebogen naar wel goed voorwaarts/zijwaarts. Soms op "wedstrijdhoogte". Soms zo laag mogelijk en rond. Omdat ze dan ook die achterzijde moet gebruiken (laatste vind ze nog wel heel moeilijk omdat ze het nog moeilijk/eng vind niet op te rollen als ik meer vraag.

Sommige losmaakoefeningen ben ik niet altijd tevreden over maar dat is vooral omdat ze het zo lastig vind om naar die handen te blijven zonder af te knikken en te verkrampen.

Ben iig heel blij al dat ze lekker lengte durft te pakken. We hebben dagen dat ik meer kan vragen.. En we hebben dagen dat ik denk dat we nooit iets op zijn geschoten.

1ding is zeker. Ze was extreem rechtsgebogen toen ze kwam en is nu langzaamaan al steeds rechter geworden (nog niet helemaal gelijkmatig bespierd op de rug. Dus nog genoeg werk aan de winkel.)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:30

Jeetje dit topic gaat zo snel dat ik het niet allemaal kan bijbenen .. Hoop binnenkort alles even te kunnen lezen dat ik weer helemaal bij ben :+ dus zit momenteel even in de meelees stand

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:44

Maandag heb ik weer les, maar tot die tijd wil ik jullie toch om tips vragen. Ik ben nu dus alleen bezig met de achterkant activeren en een consequente reactie op mijn been krijgen. In stap gaat dit goed, in draf moeilijker door mijn eigen onbalans en na gister kreeg ik hem met kleine hulpen in galop. Dit heb ik te vaak gedaan denk ik, maar onbewust 'aangeleerd' om op mijn buitenbeen aan te springen. Vandaag 1x aangegalopeerd, dan in draf weer even attenderen op mijn hulpen, maat dan wil hij steeds aanspringen op buitenbeen.

Wat ik heb gedaan is veel figuren rijden en als hij in galop ging gelijk op zit terugnemen (proberen niet te frustreren) en verder figuren rijden, op onverwacht moment alsnog aangaloperen. Na die ene keer goed heb ik het niet meer gevraagd en in draf steeds weer zo klein mogelijk mijn buitenbeen gebruiken.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe waardoor hij steeds wil aanspringen? Zijn er nog andere ideeën omdat eruit te krijgen?

Ik snap dat het moeilijk is zonder beeld, maar misschien kunnen jullie me alsnog helpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:51

Jotoma schreef:
Maandag heb ik weer les, maar tot die tijd wil ik jullie toch om tips vragen. Ik ben nu dus alleen bezig met de achterkant activeren en een consequente reactie op mijn been krijgen. In stap gaat dit goed, in draf moeilijker door mijn eigen onbalans en na gister kreeg ik hem met kleine hulpen in galop. Dit heb ik te vaak gedaan denk ik, maar onbewust 'aangeleerd' om op mijn buitenbeen aan te springen. Vandaag 1x aangegalopeerd, dan in draf weer even attenderen op mijn hulpen, maat dan wil hij steeds aanspringen op buitenbeen.

Wat ik heb gedaan is veel figuren rijden en als hij in galop ging gelijk op zit terugnemen (proberen niet te frustreren) en verder figuren rijden, op onverwacht moment alsnog aangaloperen. Na die ene keer goed heb ik het niet meer gevraagd en in draf steeds weer zo klein mogelijk mijn buitenbeen gebruiken.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe waardoor hij steeds wil aanspringen? Zijn er nog andere ideeën omdat eruit te krijgen?

Ik snap dat het moeilijk is zonder beeld, maar misschien kunnen jullie me alsnog helpen :)

Dat is een lastige kwestie, maar het komt toch omdat hij moeite heeft met in draf de passen groter maken. Gaat hij ook onregelmatig huppelen voordat hij aangaloppeerd?
Probeer eens ritme aan te geven met je benen en je stem. Dus elke pas drijven in het ritme en met je stem 'hup hup hup'. Ook iets meer ondersteuning bieden met je hand. Gewoon licht contact. En als hij dreigt aan te galopperen sluit je even je hand en drijf je met been.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:54

pien_2010 schreef:
Ben het eens met wat je zien Marinke. Als je goed kijkt zie je ook dat de spieren aan de onderkant liggen van de hals. Als een paard goed getraind is dan zijn de spieren aanwezig onder de rand van de manenkam. Tevens zie je behoorlijk wat bespiering aan de voorhand en achter is het allemaal wat iel. Dus roept bij mij de opmerking op, ben maar heel voorzichtig met zijn rug. Wellicht dat hij daar wat last van heeft.
Ik vind hem wel heel braaf tussen al die pony's en die kinderen lopen. Geen hengsten gedrag laat hij zien.

Ja klopt, dat was mij ook al opgevallen, hij heeft haast geen kont. Maar aan de rand van zn manenkam heeft hij wel erg veel spieren zitten, zn nek is zo breed, maar inderdaad ook een beetje bij zn onderhals, maar kan dat door mij komen?
Aangezien ik hem nu een maandje rij? of gebeurd dat niet zo snel?

Hij is opzich wel braaf ja, hij is wel aleter als er anderen in bak zijn, en als er een paard te dichtbij komt doet ie "huhuhuhuhu" of kan hij wel is een bokje geven of met zn hoofd schudden. Maar dit keer was hij wel erg braaf ja in de bak.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:03

Joolien schreef:
Dat is een lastige kwestie, maar het komt toch omdat hij moeite heeft met in draf de passen groter maken. Gaat hij ook onregelmatig huppelen voordat hij aangaloppeerd?
Probeer eens ritme aan te geven met je benen en je stem. Dus elke pas drijven in het ritme en met je stem 'hup hup hup'. Ook iets meer ondersteuning bieden met je hand. Gewoon licht contact. En als hij dreigt aan te galopperen sluit je even je hand en drijf je met been.

Ja, de onregelmatige huppel was er vandaag wel, die heb ik nog niet eerder gehad. Hij doet het ook alleen linksom, zijn en mijn moeilijke kant. Passen groter maken vind hij idd moeilijk, zeker linksom.
Gezien mijn paard enorm op de handrem liep en niet aan mijn been was, gaat het nu wat tegen mn gevoel in om elke pas te gaan drijven (of bedoel je alleen wanneer ik in de omschreven situatie zit?)
Ik ga kijken wat er gebeurd met hand sluiten en drijven met ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:08

Jotoma schreef:
Joolien schreef:

Ja, de onregelmatige huppel was er vandaag wel, die heb ik nog niet eerder gehad. Hij doet het ook alleen linksom, zijn en mijn moeilijke kant. Passen groter maken vind hij idd moeilijk, zeker linksom.
Gezien mijn paard enorm op de handrem liep en niet aan mijn been was, gaat het nu wat tegen mn gevoel in om elke pas te gaan drijven (of bedoel je alleen wanneer ik in de omschreven situatie zit?)

Ik kijk ook nog even wat dieper, waarom loopt hij op de handrem?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:26

Omdat hij scheef is en door mij op slot gereden. Ik kreeg les in van voren naar achteren rijden :(:)
Nu een nieuwe juf, 2 lessen gehad en vandaar dat ik alleen bezig ben met motot aanzetten en aan t been krijgen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:56

Sammy_xxs schreef:
[ Video ]

Het was ook wel erg onrustig in bak, hij is dan ook wel snel afgeleid, aangezien t een hengst is :)

Jij dacht als ik in het topic met mijn uber schattige dochter geen aandacht krijg ga ik elders wel even shoppen.

Allereerst vind ik je zo op het eerste gezicht met een paard dat je nog niet zo lang rijdt een vriendelijk rijdende amazone.
Bij je eigen houding denk ik vooral erop letten dat je niet in stoelzit gaat zitten en zo zelf relatief ver achter in het zadel landt.
Zadel zal overigens van de eigenaresse zijn denk ik en allicht daarom niet ideaal voor jou, weet niet hoe lang je bent,
maar paard lijkt vrij groot en jij klein :D. In galop iets meer op je achterste blijven zitten.
Maar je zit best netjes en je paard niet vreselijk in de weg.

Paard zelf vind ik bijna overal met stelling naar buiten lopen, zo te zien niet iets wat jij bewust vraagt, idem in de hoeken,
qua stelling en buiging (met uitz. van galop stukjes).
Vind het paard voor kort lopen en ehhhh, bijzonder? (lastig te omschrijven).

Wat jij omschrijft aan hoe het paard reageerd denk ik dat er eventueel ook wat aan de opleiding schort, want teugels opnemen
staat niet gelijk met dribbellen en weg moeten.
Mis wat lossigheid in het paard, als je aan het einde van het filmpje teugels langer maakt, ben je eigenlijk niet aan het halsstrekken,
je laat ze wel vieren, maar naar halsstrekken rij je toe, bovendien lijkt me dit een paard wat niet makkelijk zijn hals laat vallen.

(brug naar andere post.. die ik weer even op moet zoeken, meen op laatste blz.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:04

kristie14 schreef:
Na aanleiding van het filmpje van Samantha heb ik een vraag wat betreft de manier van trainen.

Ik heb mijn paard altijd lang en laag ingereden en vaker enkel lang en laag gereden zonder
hem op te pakken, bv. na een wedstrijd of zware training. Nu heb ik het probleem dat mijn paard
erg op de voorhand (is gaan lopen) of in ieder geval loopt. Sinds kort train ik dus met direct poging tot oprichting en met uitgangspunt het krijgen op de achterhand. Uitrijden doe ik wel met langere teugel. Hierbij komt het lang en laag rijden dus een stuk minder aan bod.

Mijn vraag: Is dit erg? Moet ik kiezen voor een tijdje trainen zonder lang en laag en me volledig focussen op de achterhand of soms gewoon een dagje lang en laag rijden en daarbij accepteren dat hij op de voorhand loopt (hij kan in die positie simpelweg nog niet op de achterhand lopen, daar is hij niet sterk genoeg voor en ik wellicht ook nog te onkundig voor?).

Zat hier al even mee in mijn hoofd en na het commentaar op samantha's filmpje (niet op de achterhand etc.) wilde ik deze vraag er even in gooien! :)

Brugje gevonden, oke.
Lang laag lopen is natuurlijk mooie oefening om rug op te rekken aan bovenzijde en te laten bollen, waarbij mits goed gereden,
je ook schoft kan laten "openen".
Inderdaad met het gevaar dat je paard makkelijk de grond in blijft lopen, je uiteindelijke doel is uiteraad, met behoud van souplesse
je paard hoger in te kunnen stellen en omhoog te laten komen vanuit de schoft.

Ik heb ook veel lang laag werk moeten doen, zelfde probleem, dook de grond in.
Wel heb ik hem er heel soepel mee kunnen krijgen, nu zitten we op de gulden middenweg en rij ik hem hoger met hoofd hals houding.
Echter ik kan hem in principe ook heel makkelijk laag rijden en op laten rekken in alle gangen, dat is wel heel handig,
want hij heeft geleerd de hand te durven volgen.
Iets waar S_en_Z met haar paard ook veel werk aan heeft gehad, omdat die gebitsproblemen heeft gehad en bij vorige eigenaar beduidend anders is gereden.

Paard van Sammy_xxs vind ik niet ogen als een paard dat makkelijk de hand durft te volgen.

Kristie, ik denk niet dat het kiezen per dag hoeft te zijn, maar kiezen van het moment in je training.
Wat heeft je paard op welk moment nodig? Is hij een dag niet zo los? Dan misschien stukje laten opbollen, heeft hij dat dagje niet nodig,
maar loopt juist de grond in, niet zo laag instellen.
En aan het einde van de training is niets lekkerder dan nog even rondje in draf of galop waarbij ze bovenlijn even op moeten rekken,
is ook een vorm van ontspanning bij aanspanning.
(voor de goede orde, lang laag zoals ik het bedoel en jullie ook neem ik aan is niet kin op de borst, aangezien we hier aan BLIJ rijden doen).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:06

Jotoma schreef:
Joolien schreef:

Alleen op het rechte stuk? Of juist in een wending?
Als je muisstil zit of juist als je iets vraagt van hem, hoe klein ook?

Vaak haalt de ruiter onbewust het paard uit zijn ritme door iets te vragen, hoe klein ook, of door niet op tijd te reageren op iets wat het paard aangeeft.
Je zegt zelf linksom en linksom is zijn moeilijke kant, het kan ook zijn dat hij door zijn nieuwere manier van bewegen af en toe zichzelf uit balans helpt,
iets meer activiteit helpt daar wel eens tegen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:23

Fry schreef:
BLIJJJJ

GING VANDAAG SUPER *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

<3 Blij voor jou!