Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 00:53

horseyfries schreef:
Als ik deze proef zie dan ziet het er ook uit alsof Damon Hill liever iets achter de loodlijn loopt en dan fijner door het lijf loopt in passage piaffe: http://www.youtube.com/watch?v=IBJKthPoKRc
Ik vind dit prachtig, achter de loodlijn of niet.

;(
dit ga je toch niet menen?
die achterkant zwabbert echt alle kanten op :(
vanachternaarvoor? nou, dit dus echt niet!
hier is geen sprake van geweest op de klassieke manier in ieder geval.
jammer van het dier

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 01:20

Grappig, want zij staat dus voor de echte klassieke Duitse manier van trainen, ze heeft op het Global Dressage Forum daar samen met haar man en Johnny Hilberath een demonstratie over gegeven.

Ik krijg steeds meer de indruk dat het type paard en de manier waarop hij (van nature) beweegt bepaalt of jij iets wel of niet goed vind, want zoals nu blijkt zijn er ook klassiek getrainde paarden waar je niet blij van wordt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 09:39

Al zou ze de grondlegger zijn van klassiek.
Dit is dan niet hetgeen hoe dat er uit hoort te zien.
Heeft niets met het type paard te maken...geeneen paard hoort zo te zwabberen aan de achterkant.
kheb willekeurig een still gemaakt van het filmpje
dit is de passage
Afbeelding
ik mis bij dit paard een ontwikkeling van spieren in de achterhand. Waaraan je ook kan zien dat dit zeker niet klassiek is opgeleid.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:26

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:07

horseyfries schreef:
burl schreef:
Ik vind schrijven bij een jury niet 'min'. Maar ik begrijp wel dat jij er via een omweg mee bedoel dat ik er niet (genoeg)van af weet.

Als jij je in jouw post afvraagt hoe zij aan die punten komt, dan is mijn suggestie om dan eens bij een Grand Prix te gaan schrijven toch niet raar en toch niet als een aanval op jou bedoelt?
Integendeel, ik zie best dat jij er veel van afweet, en dat je ziet wat er fout gaat. Maar zoals ik al zei kijken met name die internationale juryleden juist veel meer naar wat goed gaat, en dat vind ik op zich een hele fijne instelling, die opbouwend werkt.
Dan kun je het nog niet met hun eens zijn (heb ik ook regelmatig last van ;) ) maar wordt het wel duidelijker hoe zo'n puntentotaal wordt bereikt.

Mee eens, (heb ik overigens een paar pagina's ook aangegeven) in relatie met hoe sommigen hier toch iedere keer weer op basis van een still uit een filmpje of een op een fout moment geschoten foto menen te moeten "bewijzen" hoe fout alles toch gaat in de "moderne" dressuur. Niet 1 combinatie kan voldoen aan 100% perfectie in de gehele proef dus zo'n moment zal je van iedereen kunnen vinden als je maar lang genoeg zoekt.

Over het zich persoonlijk aangevallen voelen, dat is echt iets "internetachtigs". We kennen elkaar niet en weten niet hoe de persoon "aan de andere kant" zou kunnen reageren.
Ik heb een vriendin die heel stug kan overkomen, maar als je haar kent een fantastische meid is.
Dus laten we ervan uitgaan dat iedereen het goede met elkaar voor heeft en niet op "alle slakken zout leggen"?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:23

Om daar even op door te gaan, niet alleen kun je van iedereen foute momenten vinden, ook is het raar om ervan uit te gaan dat elk paard bij dezelfde training dezelfde bodybuilder qua bespiering zou moeten worden, de één komt van een totaal andere natuurlijke aanleg dan de ander en zal daardoor ook heel anders ontwikkelen. Hetzelfde geldt voor de manier van bewegen, niet elk paard is geboren met een bouw en een bewegingsmechanisme die de perfectie kan bereiken, dus je roeit met de riemen die je hebt, probeert dat specifieke paard zo goed mogelijk binnen zijn grenzen te trainen en daar rolt dan een "eindresultaat" uit wat absoluut niet hetzelfde is bij ieder paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:52

Ansie schreef:
Maar door domweg een paard bij te zetten in een hoge hoofd-halshouding gaat het paard ook niet uit zichzelf zakken in de achterhand en kan het dus ook niet zo zijn dat dit onderzoek representatief is voor deze houding, en wellicht meer houdingen.

Ik denk dat er niet heel veel geld wordt neergelegd voor een onderzoek waarvan de resultaten niet representatief kunnen zijn. En als bijzetten zo slecht zou zijn, waarom gebruik je ze dan wel met longeren? Hoe ze precies bijgezet zijn weet ik ook niet hoor en nogmaals, in het onderzoek staat dat ze in een speciale tredmolen zijn gezet. Misschien liepen ze wel in een pessoa of zo.

Als je echt uitspraken wilt doen, zal je ten eerste meer details moeten weten. En die weten we hier niet.

Verder was ik nog benieuwd naar jou reactie, Ansie, op het gegeven dat het onderzoek is gefinancierd en geïnitieerd door een fervent tegenstander van LDR? En dat LDR dus helemaal niet slecht uit het onderzoek komt? Wat vindt jij daarvan?

nombrado schreef:
die achterkant zwabbert echt alle kanten op
jammer van het dier

Jij bent echt gek... Dit is echt heel mooi en goed wat zij laat zien. Het lijkt mij heel sterk dat anderen hier die mening met je zullen delen.

horseyfries schreef:
Ik krijg steeds meer de indruk dat het type paard en de manier waarop hij (van nature) beweegt bepaalt of jij iets wel of niet goed vind, want zoals nu blijkt zijn er ook klassiek getrainde paarden waar je niet blij van wordt.

Ik denk dat Nombrado alleen warm wordt van stills van de juiste momenten van witte andalusiers met lange manen met grote mannen er op :+ Misschien zit Nombrado stiekum meer te wachten op een prins op het witte paard, dan op een goed gereden dressuurpaard? Daar zijn andere sites voor hoor Nombrado :+ :D (grapje hoor!)

Babootje schreef:
Mee eens, (heb ik overigens een paar pagina's ook aangegeven) in relatie met hoe sommigen hier toch iedere keer weer op basis van een still uit een filmpje of een op een fout moment geschoten foto menen te moeten "bewijzen" hoe fout alles toch gaat in de "moderne" dressuur. Niet 1 combinatie kan voldoen aan 100% perfectie in de gehele proef dus zo'n moment zal je van iedereen kunnen vinden als je maar lang genoeg zoekt.

En de vraag is zelfs of het wel foute momenten zijn, of gewoon een willekeurig moment in het bewegingspatroon? Een paard is toch geen machine die iedere beweging op de millimeter nauwkeurig maakt?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:46

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Maar door domweg een paard bij te zetten in een hoge hoofd-halshouding gaat het paard ook niet uit zichzelf zakken in de achterhand en kan het dus ook niet zo zijn dat dit onderzoek representatief is voor deze houding, en wellicht meer houdingen.

Ik denk dat er niet heel veel geld wordt neergelegd voor een onderzoek waarvan de resultaten niet representatief kunnen zijn. En als bijzetten zo slecht zou zijn, waarom gebruik je ze dan wel met longeren? Hoe ze precies bijgezet zijn weet ik ook niet hoor en nogmaals, in het onderzoek staat dat ze in een speciale tredmolen zijn gezet. Misschien liepen ze wel in een pessoa of zo.

Als je echt uitspraken wilt doen, zal je ten eerste meer details moeten weten. En die weten we hier niet.

Ik gebruik geen bijzet bij longeren ;) Ik ben er van overtuigd dat zonder ook prima werkt, als je er ZELF ook maar aan werkt om het paard goed te laten lopen aan de longe en niet doelloos in het midden staat rond te draaien. Longeren is een vak apart merk ik. Het gevaar van die hulpmiddelen is dat de paarden misschien wel omlaag lopen maar totaal niet in de juiste buiging, vaak zelfs contrastelling. Zodra je bij het longeren werkt aan de lengtebuiging en onderstredend achterbeen dan komen die kopjes vanzelf omlaag en gaat het paard zijn lichaam fijn gebruiken, naar mijn mening moet DAAR de nadruk op liggen bij het longeren, niet op de voorkant omlaag houden. En dat is met rijden niet anders. Ik vrees bij bijzetten ook altijd dat het paard ofwel gaat hangen ofwel wegduikt voor de druk, omdat je met een dood signaal werkt. Vandaar dat ik er geen fan van ben. Maar dat is een andere discussie.

En inderdaad in dit geval weten we niet hoe de paarden in de posities zijn gezet. Maar voor mij betekent 'een paard in een houding zetten' en vervolgens zo rond laten lopen iets afdwingen (aan de voorkant) en dat kan toch geen goede spanning/aanspanning van spieren met zich meebrengen? Dat is mijn mening en nee ik ben nog steeds geen wetenschapper dus meer kunnen we er ook niet over zeggen denk ik.

jasmijn78 schreef:
Verder was ik nog benieuwd naar jou reactie, Ansie, op het gegeven dat het onderzoek is gefinancierd en geïnitieerd door een fervent tegenstander van LDR? En dat LDR dus helemaal niet slecht uit het onderzoek komt? Wat vindt jij daarvan?

Ik vraag me af wat de reactie van die meneer zelf is. Er staat dat hij 'not amused' was. Daar zou ik wel graag meer van willen weten. Is hij er zelf bijvoorbeeld wel van overtuigd dat dit onderzoek goed uitgevoerd is en dat deze conclusie klopt? Ik zet vraagtekens bij de gehele opzet van dit onderzoek, maar misschien was er geen andere (betere) mogelijkheid en moeten we het dus met dit resultaat doen, waarvan hij had gehoopt dat LDR er dan slecht uit zou komen, geen idee.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:57

Nog enkele citaten uit het artikel:
Van Weeren: Er is nog geen onderzoek geweest dat heeft aan kunnen tonen dat LDR schadelijk is mits op de juiste manier toegepast. Ook geen welzijnsonderzoek. Zowel bij onderzoek naar het stresshormoon cortisol als naar het zuurstofgehalte in het bloed kwam LDR er niet slecht uit.

Zelfs Gabrielle Pochhammer, hoofdredactrice van het duitse blad St. George, dat de hetze over LDR startte, moet toegeven dat er geen bewijzen zijn voor de schadelijkheid van LDR. Ze blijft wel volhouden dat er aanwijzingen zijn, en noemt dat als voorbeeld dat Salinero op hol sloeg bij de prijsuitreiking in Aken. Volgens haar ligt de trainingsmethode LDR aan dit incident ten grondslag (Wat ik geen vergelijking vindt, en wel heel laf/makkelijk scoren zo. Net alsof een klassiek getraind paard nooit een keer op hol kan slaan... Maar dat verder geheel terzijde)

Van Weeren: hoe kunnen mensen nu beweren dat LDR slecht is als paarden het zo lang volhouden. Het bestaat simpelweg niet dat een echt essentieel slechte manier van trainen toegepast worden en dat de paarden het dan zo lang volhouden. Als voorbeeld noemt hij Parzival, Bonfire, Salinero, Sunrise. Deze liepen op oudere leeftijd nog goed mee in de topsport.

Meyer (de initiator van het onderzoek) was niet heel blij met de uitslag, was wel zo reeel om deze uitslag te accepteren. (staat in het artikel dus, is niet mijn eigen invulling)

In het artikel wordt wel meerdere malen benadrukt dat het grootste probleem ontstaan als onkundige mensen ermee aan de slag gaan.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 17-12-12 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:59

Lijkt me logisch, ik zie mensen ook heel fout klassiek rijden met een weggedrukte rug omdat ze alleen als doelstelling hebben de neus voor de loodlijn te houden, ook dat is een probleem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:01

horseyfries schreef:
Om daar even op door te gaan, niet alleen kun je van iedereen foute momenten vinden, ook is het raar om ervan uit te gaan dat elk paard bij dezelfde training dezelfde bodybuilder qua bespiering zou moeten worden, de één komt van een totaal andere natuurlijke aanleg dan de ander en zal daardoor ook heel anders ontwikkelen. Hetzelfde geldt voor de manier van bewegen, niet elk paard is geboren met een bouw en een bewegingsmechanisme die de perfectie kan bereiken, dus je roeit met de riemen die je hebt, probeert dat specifieke paard zo goed mogelijk binnen zijn grenzen te trainen en daar rolt dan een "eindresultaat" uit wat absoluut niet hetzelfde is bij ieder paard.

Ook mee eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:03

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:10

Ansie schreef:
Ik gebruik geen bijzet bij longeren ;) Ik ben er van overtuigd dat zonder ook prima werkt, als je er ZELF ook maar aan werkt om het paard goed te laten lopen aan de longe en niet doelloos in het midden staat rond te draaien. Longeren is een vak apart merk ik. Het gevaar van die hulpmiddelen is dat de paarden misschien wel omlaag lopen maar totaal niet in de juiste buiging, vaak zelfs contrastelling. Zodra je bij het longeren werkt aan de lengtebuiging en onderstredend achterbeen dan komen die kopjes vanzelf omlaag en gaat het paard zijn lichaam fijn gebruiken, naar mijn mening moet DAAR de nadruk op liggen bij het longeren, niet op de voorkant omlaag houden. En dat is met rijden niet anders. Ik vrees bij bijzetten ook altijd dat het paard ofwel gaat hangen ofwel wegduikt voor de druk, omdat je met een dood signaal werkt. Vandaar dat ik er geen fan van ben. Maar dat is een andere discussie.

Tja ieder zn ding natuurlijk. Ik longeer meestal ook zonder bijzet, omdat het dan zn vrije dag is zeg maar. Houd m een beetje in beweging dan en doe wat gehoorzaamheidsoefeningen. Maar wil ik echt wat bereiken met het longeren (trainen van de spieren zonder ruitergewicht) of iets nieuws oefenen moet je echt wat begrenzen aan de voorkant. Zonder aanspanning/inspanning geen spieropbouw; hij gaat zich niet vanzelf inspannen. Wel ontspannen maar dat is weer iets anders. :D
Meestal longeer ik dan met dubbele lijnen, zodat je ook de buitenkant kunt controleren en het ruitergevoel het meest benadert.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:21

Babootje schreef:
Ansie schreef:

Tja ieder zn ding natuurlijk. Ik longeer meestal ook zonder bijzet, omdat het dan zn vrije dag is zeg maar. Houd m een beetje in beweging dan en doe wat gehoorzaamheidsoefeningen. Maar wil ik echt wat bereiken met het longeren (trainen van de spieren zonder ruitergewicht) of iets nieuws oefenen moet je echt wat begrenzen aan de voorkant. Zonder aanspanning/inspanning geen spieropbouw; hij gaat zich niet vanzelf inspannen. Wel ontspannen maar dat is weer iets anders. :D
Meestal longeer ik dan met dubbele lijnen, zodat je ook de buitenkant kunt controleren en het ruitergevoel het meest benadert.

Daar ben ik het mee eens. Maar dat is mijn doel ook met longeren; trainen. En zo zonder bijzet leren ze wel in balans lopen omdat ze verder geen steun krijgen. Aan de voorkant kan ik ook een ophouding maken met mijn hand als ze dreigen te gaan hangen. Plus veel overgangen oefenen, al met al is dat een beste training voor ze.
Dubbele lijnen is inderdaad een prima hulpmiddel en zoals jij zegt benader je daarbij juist wel dat ruitergevoel. Ik had het over de vaste bijzet, waar ik geen fan van ben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:30

nombrado schreef:
horseyfries schreef:
Als ik deze proef zie dan ziet het er ook uit alsof Damon Hill liever iets achter de loodlijn loopt en dan fijner door het lijf loopt in passage piaffe: http://www.youtube.com/watch?v=IBJKthPoKRc
Ik vind dit prachtig, achter de loodlijn of niet.

;(
jammer van het dier

Dit is dus niet waar Nombrado wat jij hier stelt. De piaffe is een scholings oefening om paard in rijkunstig evenwicht (50 - 50% ) te (gaan) krijgen. Paard is klassiek opgeleid door Ingrid Klimke. Helen, jonge veelbelovende amazone, heeft dit paard overgenomen en zij zijn zich samen aan het scholen, dat is een weg en Piaffe is daarvoor een middel om rijkunstig evenwicht te verkrijgen. Daar waar het paard nog niet in rijkunstig evenwicht is zie je inderdaad dat paard even wat op de voorhand valt wat dan weer gecorrigeerd wordt door Helen Langenhanenbergh. Dus, ja Piaffe is niet perfect en met jouw conclusie dat dus deze amazone niet klassiek is opgeleid en dit niet klassiek gereden is, ben ik het dus niet mee eens. Ook klassiek opgeleide paarden en amazones voeren echt niet alles 100% uit. Daarvoor is het ook een weg om beter te leren rijden ongeacht welk niveau je zit.

Reagerend op Horseyfries post hierboven . Wat zeker niet klassiek is, dat een paard met "de brug open" (dus weg gedrukte rug) gereden wordt. Dat is altijd fout en kan nooit een gevolg zijn van de klassieke dressuur. Dus het is ook nooit de bedoeling van de correcte dressuur om kost wat kost met het neusje eruit te rijden (en dan maar die weg gedrukte rug accepteren, nooit!). Beter ietwat achter de loodlijn met verbinding en juist rug gebruik waarmee ik bedoel de rug als "gesloten brug" als neus voor de loodlijn met weg gedrukte rug. En ietwat achter de loodlijn gaan dat is weer wat anders als achter de teugel gaan want dan verbreekt paard de verbinding en is er sprake van een valse knik in de nek en de "brug" staat dan veelal open en hulpen kunnen dan ook niet meer goed doorkomen. Niet goed dus.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:56

Mee eens. Hoe vind je trouwens het filmpje van Klimke met Biotop?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:24

pien_2010 schreef:
Dit is dus niet waar Nombrado wat jij hier stelt. De piaffe is een scholings oefening om paard in rijkunstig evenwicht (50 - 50% ) te (gaan) krijgen. Paard is klassiek opgeleid door Ingrid Klimke. Helen, jonge veelbelovende amazone, heeft dit paard overgenomen en zij zijn zich samen aan het scholen, dat is een weg en Piaffe is daarvoor een middel om rijkunstig evenwicht te verkrijgen. Daar waar het paard nog niet in rijkunstig evenwicht is zie je inderdaad dat paard even wat op de voorhand valt wat dan weer gecorrigeerd wordt door Helen Langenhanenbergh. Dus, ja Piaffe is niet perfect en met jouw conclusie dat dus deze amazone niet klassiek is opgeleid en dit niet klassiek gereden is, ben ik het dus niet mee eens. Ook klassiek opgeleide paarden en amazones voeren echt niet alles 100% uit. Daarvoor is het ook een weg om beter te leren rijden ongeacht welk niveau je zit.

Als dit nog géén perfectie is van de uitvoering
waarom wordt er dan 83 % gescoord?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:32

nombrado schreef:
pien_2010 schreef:

Mijn opmerking is een reactie op jouw opmerking .
";(
jammer van het dier"

Mij geen woorden in de mond leggen NOmbrado want ik kijk hier heel graag naar. Maar jij vindt dat de achterkant uitzwabbert enz. En daar reageerde ik op. Niet dat ik het niet goed genoeg vond.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:33

Komen we terug op hetzelfde: Als je naast een jury zit, dan merk je dat ze op bepaalde onderdelen ook best eens een laag cijfer zal scoren, maar omdat het meeste heel mooi wordt uitgevoerd compenseert ze daarmee de mindere momenten.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:53

nombrado schreef:
pien_2010 schreef:

Omdat dit nog geen perfectie is zoals gezegd, anders was er wel 100% gescoord.

(Ben een stille meelezer, moest hier even op reageren, nu ga ik weer terug naar mijn meeleesmodus :D)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:09

het is niet voor niets, dat oefeningen als piaffe en passage meer tellen, dan de andere oefeningen.
dus hoe iemand, die op deze wijze de passage en piaffe uitvoert , deze punten krijgt, creëert dan men denkt dat een oefening zo hoort.(helaas)
het paard slingert met zijn achterhand links en rechts naast zijn voorhand, dit zie je vooral in het begin.
de piaffe vind ik persoonlijk niet meer waard dan een 3 (niet getoond) helaas omdat het paard daar de kracht niet voor heeft in de achterhand. (helaas ook zijn bouw niet mee heeft) Je kan al zien aan de stap, dat dit paard de kracht niet heeft te "dragen" en oefeningen als piaffe en passage juist uit te voeren.

Kijk naar een danser, die heeft krachtige beenspieren, maar wel lenig
er ontbreekt bij dit paard echt de krachtige spieren in de achterhand om deze oefening juist uit te voeren

Wie of welke persoon het is, die dit paard heeft opgeleid, kan ik niet zoveel mee (kben niet zo in wie of wat waar doet in de dressuur) wel kijk ik naar de uitgevoerde oefeningen en hoe deze worden beoordeeld.
Als je deze proef vergelijkt met het filmpje pagina 1 ? dan is er weinig overeenkomstig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:13

Vind het best NOmbrado dat jij die mening hebt over dit filmpje van Helen L. Ik heb er mijn mening tegen overgezet omdat ik het niet met je eens ben en welles nietes heeft geen zin en schiet niet op. Nu moet ik echt serieus aan het werk.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:31

Piaffe en passage tellen niet meer dan andere oefeningen. Allen in de kür tellen ze dubbel. In de andere Grand Prix proeven tellen ze enkel en tellen juist de stap, drafappuyementen en pirouettes dubbel. Ik zeg het zo even uit mijn hoofd. Horseyfries weet het denk ik wel precies. Ik zou me dus niet zo blind staren Nombrado op de piaffe en wat het nut is van bijvoorbeeld een still van een achterwaartse piaffe zoals je een paar pagina's geleden liet zien ontgaat mij ook.

De hele proef werd trouwens beoordeeld met 83%. Misschien had jij op die still wel een moment van een vijf of een zes te pakken, wie zal het zeggen. Dat weet je pas als je de punten per onderdeel kunt zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:30

Even mijn protocol erbij gepakt, dubbel tellend zijn: de drafappuyementen naar links en naar rechts, uitgestrekte stap en verzamelde stap, zigzagappuyementen in galop, serie om de pas, galoppirouettes naar links én naar rechts, en in de laatste punten de nageeflijkheid en de zit van de ruiter.

Dus wat bedoel je met de opmerking "het is niet voor niets dat de passage en piaffe meer tellen" Nombrado?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:46

nombrado schreef:
het is niet voor niets, dat oefeningen als piaffe en passage meer tellen, dan de andere oefeningen.
dus hoe iemand, die op deze wijze de passage en piaffe uitvoert , deze punten krijgt, creëert dan men denkt dat een oefening zo hoort.(helaas)
het paard slingert met zijn achterhand links en rechts naast zijn voorhand, dit zie je vooral in het begin.
de piaffe vind ik persoonlijk niet meer waard dan een 3 (niet getoond) helaas omdat het paard daar de kracht niet voor heeft in de achterhand. (helaas ook zijn bouw niet mee heeft) Je kan al zien aan de stap, dat dit paard de kracht niet heeft te "dragen" en oefeningen als piaffe en passage juist uit te voeren.

Kijk naar een danser, die heeft krachtige beenspieren, maar wel lenig
er ontbreekt bij dit paard echt de krachtige spieren in de achterhand om deze oefening juist uit te voeren

Wie of welke persoon het is, die dit paard heeft opgeleid, kan ik niet zoveel mee (kben niet zo in wie of wat waar doet in de dressuur) wel kijk ik naar de uitgevoerde oefeningen en hoe deze worden beoordeeld.
Als je deze proef vergelijkt met het filmpje pagina 1 ? dan is er weinig overeenkomstig.

Als je de piaffe en passage in zijn geheel bekijkt, en je houdt dat dan tegen het licht van de omschrijving die er bij hoort, dan kun je nooit voor deze piaffe en passage maar een drie geven. Dan zou je dus zeven punten aftrekken omdat het paard soms achter wat wijd gaat? Hij doet dat duidelijk omdat hij zoveel kracht in de afzet van zijn achterbenen ontwikkelt, dat hij daar soms niet helemaal mee naar voren kan, omdat hij dan zichzelf voor zou aantikken. Hij moet dus eerst niet nog meer gaan zitten in de piaffe zoals jij zegt, maar volgens mij moet hij eerder ietsje minder doen , zodat hij achter smal kan blijven zonder in de problemen te komen. Pas als dat lukt, zou ze van daaruit misschien nog iets meer kunnen oprichten zonder blessuregevaar.

Ik ben nog altijd heel benieuwd hoe men hier tegen het filmpje van Klimke met Biotop aankijkt. Is dat wel goed, is dat ook slecht, hoe denken jullie daarover? (Zie ergens bovenaan deze pagina).