[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:25

Mijn paard neemt 'zakken in de achterhand' wel heel serieus... :+
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:29

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:29

_O- _O-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:41

Herfstwind schreef:
Mijn paard neemt 'zakken in de achterhand' wel heel serieus... :+
[ Afbeelding ]

Veel achterbeen, weinig voorbeen.
Laat maar eens zien onder het zadel. >;)

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:44

Liever niet, dan stuiter ik eraf denk ik. :=

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:57

Geen idee of iemand die serie gevolgd heet: Avro Maestro. Bekende Nederlanders die leren dirigeren.
Dirigeren, het is als paardrijden! <3
Er waren kandidaten die gezellig met de muziek meedeinden .. als ruiters die meeliften met een paard. Het orkest speelde trager, en trager, en trager .. _-:(

Om tempo te houden werd tijdens die serie duidelijk wat daarvoor nodig is: VOOR de maat héél duidelijk aangeven wat verwacht wordt. Zodat het orkest precies op het juiste moment dat kan doen wat gevraagd wordt. *\%/*

De vergelijking met paardrijden is evident. :):)
Iemand die meelift met een paard .. het wordt alleen maar trager, trager en beroerder. >;)

Wil je RIJDEN, spanning, expressie? Dan moet je als ruiter OP TIJD aangeven wat je wilt. En niet zomaar, maar met héél veel gevoel, héél veel expressie.. Expressie: less is more. Dus géén grote bewegingen of ingrepen, maar KLEIN - DUIDELIJK.

Leuk he? Paardrijden is alsof je muziek aan het dirigeren bent! *\%/*
Avro Maestro. http://avro.nl/maestro/

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:58

Ik zat het toevallig net te kijken! :D
Maar volgensmij rijd ik dan net als Kleine Viezerik! _O-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:59

Herfstwind schreef:

dan begrijp ik je bijdrage in dit topic niet. -O-

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:00

bertie schreef:
Herfstwind schreef:

dan begrijp ik je bijdrage in dit topic niet. -O-

Het was een grapje... Ik kruip wel weer in de meeleeshoek!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:01

michelle___ schreef:
Ik zat het toevallig net te kijken! :D
Maar volgensmij rijd ik dan net als Kleine Viezerik! _O-

Kleine Viezerik! Wát een expressie! En óók .. wát een ontspanning! <3
Hij zou een heel goede ruiter kunnen zijn! :j

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:02

Net zo goed als dat hij kon springen van de duikplank! :))
Hij heeft in ieder geval een bitje voor als hij valt!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:03

Herfstwind schreef:

Nee, nee, blijf vooral lekker meedoen! <3

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:04

Hallo daar,
Ik wil graag weten wat jullie van mij en mijn pony vinden.
Het is een pony van ruim 17 jaar, die wegens tijdgebrek niet veel bereden wordt. ik rijd haar nu een keer per week dressuurmatig, en maak het haar niet te zwaar omdat ze peesblessures heeft gehad. dus simpele figuren, en vooral stap en drafwerk.
ze is een erge heethoofd, ondanks haar leeftijd en 24/7 buiten. ze is erg gevoelig op mijn hulpen. op het begin is er dan ook wat spanning, zoals te zien is op deze foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QZIZUBCZ.jpg
maar ik blijf er zelf relaxed onder, en rijd haar terug. daardoor zakt ze al in haar hals en ontspant ze meer. te zien op deze foto:
Afbeelding
daarna pak ik haar wat meer op, en loopt ze (naar mijn idee) heel fijn! af en toe komt ze nog eens omhoog met wat spanning, maar dan vraag ik haar naar beneden, en zodra ze dat netjes doet ontspan ik. foto's:
Afbeelding
Afbeelding

(Cap is vind ik eigen keus! de reden dat ik zonder zadel rijd, is omdat ik momenteel geen passend zadel voor haar heb. daarbij kan ik zelf heel netjes blijven zitten zonder zadel, en ze laat zelf niet merken dat ze het niet fijn vind. als ik het geld bij elkaar heb ( is binnenkort) koop ik uiteraard een passend zadel!)

ben benieuwd naar jullie reacties!
Laatst bijgewerkt door elsenfox op 27-12-12 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:05

bertie schreef:
Herfstwind schreef:

Nee, nee, blijf vooral lekker meedoen! <3

Ik leer vooral van dit topic, zelf heb ik er niet zo veel nuttigs aan toe te voegen haha. Dus ik blijf lezen & leren! :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:09

ik reageer niet op foto's waarbij zonder helm gereden wordt.
elsenfox schreef:
Hallo daar,
Het is een pony van ruim 17 jaar, die wegens tijdgebrek niet veel bereden wordt. ik rijd haar nu een keer per week dressuurmatig, en maak het haar niet te zwaar omdat ze peesblessures heeft gehad. dus simpele figuren, en vooral stap en drafwerk.
ze is een erge heethoofd, ondanks haar leeftijd en 24/7 buiten. ze is erg gevoelig op mijn hulpen. op het begin is er dan ook wat spanning, zoals te zien is op deze foto:
maar ik blijf er zelf relaxed onder, en rijd haar terug. daardoor zakt ze al in haar hals en ontspant ze meer. te zien op deze foto:
[ Afbeelding ]
daarna pak ik haar wat meer op, en loopt ze (naar mijn idee) heel fijn! af en toe komt ze nog eens omhoog met wat spanning, maar dan vraag ik haar naar beneden, en zodra ze dat netjes doet ontspan ik. foto's:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

(Cap is vind ik eigen keus! de reden dat ik zonder zadel rijd, is omdat ik momenteel geen passend zadel voor haar heb. daarbij kan ik zelf heel netjes blijven zitten zonder zadel, en ze laat zelf niet merken dat ze het niet fijn vind. als ik het geld bij elkaar heb ( is binnenkort) koop ik uiteraard een passend zadel!)

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:19

Na wat meegelezen te hebben, ook maar een stipje :)
Ik zal vanaf morgen een nuttige bijdrage proberen te leveren, zit nu hondsberoerd op de bank.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:19

NoTrouble schreef:
Na wat meegelezen te hebben, ook maar een stipje :)
Ik zal vanaf morgen een nuttige bijdrage proberen te leveren, zit nu hondsberoerd op de bank.

Beterschap. :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:44

Iloveiswan schreef:
Iloveiswan schreef:
Heey ik lees al heel lang mee met dit topic en wil toch graan een mening over mijn eigen foto, ik heb dit paard ongeveer 2 jaar gereden 1 X in de week.

De eerste foto is van mijn eerste wedstrijd met hem ik heb toen serieus er maar een kwartier totaal op gereden omdat het paard waar ik op zou gaan met die wedstrijd kreupel was geworden paar dagen ervoor.
Ik laat deze foto zien voor het beeld hoe wij toen veranderd zijn.
http://i46.tinypic.com/htitrc.jpg
Dit is ongeveer 3 jaar geleden nu hij was ontzettend sloom en niet voor het been.

http://i45.tinypic.com/dery46.jpg

Dit was de laatste wedstrijd waar we 199 punten hebben gekregen :)
Ben benieuwd of ik zelf kwa houding vooruit ben gegaan net zoals het paard.

Het is trouwens een fjord X KWPN :)

Had iemand nog tips voor mij ?? :P

Ik denk dat je weinig reacties krijgt, omdat je wel erg ver weg bent op de laatste foto.
Vergeleken met 3 jaar geleden ziet het er véél actiever uit _/-\o_

Wel zie ik je bij beide foto's knijpen met je hak. Probeer meer vanuit je kuit te drijven en NIET je hele onderbeen aan te knijpen. Hierdoor creëer je onnodig spanning waardoor je paard des te meer DOOF voor je been wordt (eigenlijk IS --> paard weet niet wanneer zijn reactie is zoals de ruiter het wil). Als je iets meer ontspant in je benen, kan je paard wellicht ook beter de activiteit van zijn achterhand bij de achterhand houden i.p.v. vooruit te stuwen.

Laatste foto:
Ondanks dat het paard nu veel actiever is, loopt hij nog wel op de voorhand.
Ik krijg verder het idee dat de aanleuning iets strak is, maar ik kan het niet goed zien op de foto.

Leuke kruising *\o/*

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:08

elsenfox schreef:
Hallo daar,
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Je zegt dat je netjes kan blijven zitten zonder zadel, maar het gaat niet alleen om netjes zitten, maar ook om een ONAFHANKELIJKE zit. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de foto die je als link hebt gezet dan zie je dat jij evenwicht zoekt op je handen (die op de schoft "vast" zitten).
Probeer er dus extra op te letten dat als je pony eens in een andere houding loopt, je niet je hand vast gaat zetten. Dit (de strakke hand) zie je ook op de laatste foto terug.

Op de tweede (eerste die je meteen ziet) foto vind ik de aanleuning ook wat strak. Probeer meer naar het gevoel te rijden dat je pony uit zichzelf "aan de teugel" gaat lopen en dat je haar niet bewust naar beneden hoeft te vragen.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:37

Elsenfox: Ik sluit me aan bij IdJ. Ik kan weinig zinnigs over deze foto's zeggen.
iloveiswan: Leuk paardje heb je :) De tweede foto is inderdaad wat ver af. Voor wat ik kan zien is hij inderdaad een heel stuk verbeterd, maar hij lijkt er nog niet helemaal door. Probeer nóg actiever naar voren te rijden, zonder dat je steeds je hakken om hem heen vouwt. Probeer hem daarnaast dan iets op te vangen met je zit, niet met je teugels (ik zeg niet dat je dat nu alleen met je teugels doet hoor). Om hem op te vangen met je zit en helemaal los te krijgen in zijn bovenlijn zul je er wel aan moeten werken dat je je hakken niet steeds aanknijpt/ om hem heen vouwt.

Michelle: Dankje :)

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:11

alsnog bedankt voor het commentaar. :j
Het zijn natuurlijk foto's en momentopnames. Naar mijn idee is er geen sprake van een strakke aanleuning. op de foto's komt dat misschien niet goed over, maar ze is ontzettend licht in de hand en ik zet ook absoluut niet veel druk op de teugels. als ik dat doe komt ze namelijk juist omhoog.
Het klopt dat ik af en toe mijn hand vast zet, ik zal hieraan werken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:34

bertie schreef:
Geen idee of iemand die serie gevolgd heet: Avro Maestro. Bekende Nederlanders die leren dirigeren.
Dirigeren, het is als paardrijden! <3
Er waren kandidaten die gezellig met de muziek meedeinden .. als ruiters die meeliften met een paard. Het orkest speelde trager, en trager, en trager .. _-:(

Om tempo te houden werd tijdens die serie duidelijk wat daarvoor nodig is: VOOR de maat héél duidelijk aangeven wat verwacht wordt. Zodat het orkest precies op het juiste moment dat kan doen wat gevraagd wordt. *\%/*

De vergelijking met paardrijden is evident. :):)
Iemand die meelift met een paard .. het wordt alleen maar trager, trager en beroerder. >;)

Wil je RIJDEN, spanning, expressie? Dan moet je als ruiter OP TIJD aangeven wat je wilt. En niet zomaar, maar met héél veel gevoel, héél veel expressie.. Expressie: less is more. Dus géén grote bewegingen of ingrepen, maar KLEIN - DUIDELIJK.

Leuk he? Paardrijden is alsof je muziek aan het dirigeren bent! *\%/*
Avro Maestro. http://avro.nl/maestro/

Leuke vergelijking Bertie. Heel toepasselijk ook.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:44

en een weer een super fijn paard vandaag *\o/*
ik merk echt hoe meer ik loslaat en rustig ben hoe fijner hij is
ik had vandaag zo'n fijn contact echt geweldig
ik heb echt kunnen genieten en paard ook
ik baal dat pap er niet was om te filmen want hij liep heerlijk
nek hoogste punt neusje iets eruit en zo fijn op de achterhand *\o/*

sorry dat moest ik even delen met jullie

bertie mooie bijdrage weer :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:58

Dit was van de 23e (5 daagjes terug dus)

Zouden jullie je er over willen buigen?

Ons niveau?.. even niets.. we zijn momenteel niet bezig met proefgericht trainen.. aangezien ik nog niet weet hoe of wat met het zadel heb ik voorlopig geen wedstrijden gepland staan.. en de trainingen die we kunnen pakken zijn we vooral bezig met ontspanning (en ontspanning in aanspanning) om op deze manier haar gangen te verbeteren en haar losser in het lijf te krijgen.

Paardje is nog niet helemaal los in het lijf.. maar heb wel het idee dat de takt van de galop beter aan het worden is, ze moet nog meer omhoog natuurlijk.. van voor kan ik haar niet "terug" zetten (ik wil zo min mogelijk met mijn handen doen behalve stelling vragen en handhulpje gevolgd door beenhulp om haar los te vragen in de kaak, los is handen stil).. en op zit word ze voornamelijk "traag".. dus ik maak veel gebuik van korte wendingen. Ben me bewust dat ik haar een beetje in het diepe gooi afentoe.. aan de andere kant denk ik dat ze dat ook wel nodig heeft om een wat "makkelijker" paard te worden.

Ons grootste "punt" qua nageeflijkheid is zorgen dat ze los blijft in de linker kaak. Rechtsom houd ze nl. links wat vast wat resulteert in haar schouder op de bakrand duwen en "kromtrekken" met de billen. Als ik haar door links rijd en op het juiste moment afvloei gaat ze veel fijner lopen. Linksom moet ik haar echt naar mijn buitenteugel toe rijden zodat zij de aanleuning opzoekt.

In draf mag ze nog wel echt actiever ipv sneller. Op het moment dat ik denk dat zij actief wordt dan loopt mevrouw van het achterbeen af. Vind het lastig hier een tussenweg in te vinden.

Heb trouwens al een opmerking gehad wbt mijn zit. Het lijkt of ik heel erg haar vooruit zit te duwen.. dat is niet zo.. ik probeer mijn billen goed in het zadel te houden.. (vind ik erg moeilijk) Eigenlijk heb ik helemaal niet het idee dat ik me strak maak..(gewenning denk ik?) maar er werd al gezegd dat ik mijn bekken meer moet ontspannen. (ik heb weinig lengte in mijn spieren en mijn rechter bekken zit "vast" volgens osteo... maar daar word ik dus voor behandeld..)

(Bertie, ik hoop dat je ook mee wil kijken.. je weet hoe zeer ik jouw oog waardeer.. ik denk dat zodra zij makkelijker en lekkerder kan lopen.. dat ik haar ook makkelijker kan showen zonder dat ik "bang" hoef te zijn dat ze zich vastzet als ik "tonend" de baan in wil komen en mijn oefeningen ga rijden. Heb jij nog goede tips..? Behalve tempowisselingen rijden... die rijd ik veel.. alleen jammer dat het vorige keer filmen mis is gegaan.. want toen had moeders ook mijn "inrijden" gefilmd... (dat slaat ze meestal over.. en ik wil ook niet een hele training alleen kleine wisselingen rijden.. want mevrouwtje neemt ze erg makkelijk over.. "oh baasje kukelt iets naar voren"--*stap*) :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 28-12-12 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:02

Dat van dat dirigeren is wel een mooie vergelijking, maar ik wil een pas des deux rijden met mijn paard,
ik wil niet alleen de dirigent zijn, ik wil samen dansen.
(waarbij gezegd moet worden dat ik vroeger bij stijldansen ook de onhebbelijke gewoonte had te willen leiden,
dus in zekere zin dirigeer ik dan toch ook wel.)

Little Birdy, fijn dat je z lekker gereden hebt.
Als ze lekker lopen is het zoooo genieten, zucht.....

bertie schreef:
ik reageer niet op foto's waarbij zonder helm gereden wordt.

Caploos :D Ergens halverwege dit jaar. Ik wou nog een keer met hoedje starten (oke, belachelijk, weet ik, maar na in jan. 2009 voor het laatst
te zijn gestart, was dit voor Sjol en mij een hele bijzondere wedstrijd.)
Afbeelding
commentaar, minder stang en moet meer ondertreden achter, rent dan ook minder voor de grond in, moet iets opener en die handen :o .
(Cap lag in de auto, ik kijk altijd even in de trailer en besluit adhv het pretletter ogen gehalte of het een cap of niet wordt.)
Foto komt uit het jaaroverzicht van Sjollie:
[EJL-ITP] Sjolvir blij met B en een foto met Z...2012
Waar ik de laatste regel uit een stukje tekst over Sjol op de centrale keuring (stond in stamboek blaadje) het leukste vind,
dat is per slot van rekening je doel. Zo wil je dat het eruit ziet en dit was daar niet eens Sjol op haar best, wel op haar best voor toen.

Het verhaaltje over Sjol in het fjorden boekje.
Op de 2e plaats stond Sjolvir gereden door XXXXX XXXXXX. Deze 15 jarige merrie met als vader Brusvein heeft in de sport al meerdere resultaten weten te behalen, zij is L2-dressuur en B-springen Fjordsport en daarnaast een B-certificaat voor de zadelproef. De merrie kreeg voor haar hele lijst achten met een total score van 56 punten. De stap vas goed en netjes ontspannen. De draf en galop waren ook goed en het paard liet zien dat ze kon schakelen in beide gangen. Voor de impuls en souplesse liet ze een actief beeld achter met goed lichaamsgebruik. Ook de gehoorzaamheid en het zich laten rijden ging dit paard makkelijk af. De aanleuning en stelling en buiging was zeer constant en mooi aan twee teugels. De afglemene indruk was goed:een vriendelijk ogend paard welke makkelijk te rijden is.

S_en_Z, ga je filmpje bekijken.