[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:57

en het kan indd ook aan de schouders liggen merk ik nu pas op :o

MyWishMax

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:58

Waarom vind jij dat je met terugnemen meer terug moet zitten? En welk gedeelte van het lichaam moet dan meer terug? :)

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:00

nou, als je naar voren valt kan hij er zo door heen snap je.
als je terug zit heb je het meer onder controle.
het bovenlichaam vooral het onder lichaam niet.
maar denk dat het vooral aan de schouders ligt en aan
de manier hoe ik een manege pony rij want die breekt
er heel snel doorheen als je naar voren valt ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:04

Maar terugrijden doe je niet door je bovenlichaam naar achteren te brengen. Het is de bedoeling dat je je bovenlichaam gwoon rechtop houdt en met je 'gewicht' en bekken terugrijdt of juist naar voren. ;) Als je bij mijn paard bijvoorbeeldnaar achteren gaat hangen, gaat hij juist rennen. Ga je voorover, komt hij terug. Manegepony's zijn daar vaak wat afgestompter in.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:07

Foto 1 neem ik niet terug inderdaad, ik zit helaas wat in elkaar gezakt.
Foto 3 is een moment dat ik zachtjes lichtrijd, vandaar zit ik niet op mn kont.

Terugnemen doe ik inderdaad altijd door zit te sluiten en verzwaard te zitten. Hang ik naar achter, gaat ie enkel harder lopen. :j

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:09

ow sorry ahahaha het leek namelijk zo dat je naar voren viel .
probeer dan vooral je schouders wat naar achteren te doen ;)
@mywishmax ow, dan verschilt dat per pony denk ik want op mijn
manege gaat dat heel anders soms ;)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:11

Ik weet dat ik daar niet goed zat inderdaad, dat staat er ook onder :j Maar bedankt voor je input!

Ik heb nooit op een manege gereden, dus daar kan ik niet over meepraten.

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:16

ow ahaha oke is eigenlijk soms ook niet super handig hoor :o
want niet alles wat ze je leren klopt ook echt ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:22

annagerds schreef:
ow sorry ahahaha het leek namelijk zo dat je naar voren viel .
probeer dan vooral je schouders wat naar achteren te doen ;)
@mywishmax ow, dan verschilt dat per pony denk ik want op mijn
manege gaat dat heel anders soms ;)

Denk eens dat je op een bureaustoel met wieltjes zit. Wat gebeurt er als je naar achteren gaat zitten? Dan glijdt de stoel naar voren. Ga je naar voren zitten, glijdt de stoel naar achteren. Maar dat zijn te grote reacties bij het paardrijden. Met paardrijden wil je kleine subtiele hulpen kunnen geven, zodat het net lijkt alsof je niks doet. Als je rechtop blijft zitten, kun je je bureaustoel op jouw tempo overal heen rijden. Dat wil je met je paard ook. Snap je? :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:28

Ik heb momenteel geen foto's om te laten beoordelen en ben er zelf niet al te goed in, maar ik wilde even zeggen dat ik het topic al een tijd meelees en er ontzettend veel van leer. :) En ook dat er zo leuk met iedereen om gegaan wordt. Er wordt duidelijk opbouwende kritiek gegeven, niet om iemand de grond in te boren maar om je er bewust van te maken wat je doet met je paard en je echt te helpen. Ik vind dat vergeleken met anderen topics op bokt echt heel tof, dat het ook nog op een normale en vriendelijke manier kan!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:32

Oewh ik zag weer het filmpje van een wedstrijd die ik had toen ik net een jaartje reed...pppffooe wat zat ik mijn paard in de weg zeg...zwabberbeentjes en elke pas aansporen handen niet stil... :P

ik kan wel zeggen dat ik enorm ben gegroeid :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:53

Cynn_x schreef:
Ik heb momenteel geen foto's om te laten beoordelen en ben er zelf niet al te goed in, maar ik wilde even zeggen dat ik het topic al een tijd meelees en er ontzettend veel van leer. :) En ook dat er zo leuk met iedereen om gegaan wordt. Er wordt duidelijk opbouwende kritiek gegeven, niet om iemand de grond in te boren maar om je er bewust van te maken wat je doet met je paard en je echt te helpen. Ik vind dat vergeleken met anderen topics op bokt echt heel tof, dat het ook nog op een normale en vriendelijke manier kan!

Daarom gaan we er ook gewoon mee door!!!

Algemeen:

Ik heb het vrij druk op mijn werk.. ik reageer wanneer ik kan

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:43

http://www.youtube.com/watch?v=y45k5kSCars

heeft er iemand tips voor mij?
Ik rijd kanjer nu sinds half februari.
normaal is hij er lui en hangt hij heel erg met zijn hoofd in de teugels, vandaag deed ie dat niet! *\o/*
hij is niet heel goed aan mijn been dus gebruik ik zo nu en dan mijn zweep..ik ben niet goed in mikken en sla dus steeds op het dekje..niet erg, hij reageert erop :)
die klap die je 3x ofzo hoort is dus mijn zweep..volgensmij is het geluid een beetje versterkt ofzo want ik sla echt niet zo hard als het klinkt :P

tips zijn welkom! wees een beetje lief :')

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:48

meganproperx schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=y45k5kSCars

heeft er iemand tips voor mij?
Ik rijd kanjer nu sinds half februari.
normaal is hij er lui en hangt hij heel erg met zijn hoofd in de teugels, vandaag deed ie dat niet! *\o/*
hij is niet heel goed aan mijn been dus gebruik ik zo nu en dan mijn zweep..ik ben niet goed in mikken en sla dus steeds op het dekje..niet erg, hij reageert erop :)
die klap die je 3x ofzo hoort is dus mijn zweep..volgensmij is het geluid een beetje versterkt ofzo want ik sla echt niet zo hard als het klinkt :P

tips zijn welkom! wees een beetje lief :')

Je pony is ontzettend traag, hij valt bijna stil! Ik denk dat wanneer je pony meer op je been is jou aanleuning beter zal worden, wat hij nu doet is gewoon in zijn eigen houding lopen, jij neemt je teugels op maat en hij volgt maar is daarintegen niet nageeflijk, niet rond, snap je wat ik daarmee bedoel?
Ik zie je nergens trekken of plukken, ik denk dat je je handen heel stil bij elkaar houd klopt dat?

Probeer veel overgangen te rijden, ga van stap naar draf (meteen reactie!) en weer terug, paar passen ertussen (zeg 3 passen, tel deze ook! Zo rijd je consequent) en weer terug naar draf.
Zo gaat je pony reageren op je been, als jij zegt dat je in draf wilt moet hij in draf, niet nog een paar pasjes door maar gelijk reageren! Probeer het tempo iets meer op te voeren.

Zodra je tempo goed is kun je gaan werken aan je aanleuning maar voor nu zou ik zeggen ; ga lekker aan de slag met je tempo!
Succes! :D

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:51

en hij was op dat filmpje nog actiever dan normaal :') . ik ga erop letten!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:36

meganproperx, een fjord! leuk!
Helaas kwaliteit van het filmpje heel slecht dus soms heel moeilijk te zien hoe je zit, rijdt etc.
Bij mij blijft het filmpje ook nog hangen, dus lijkt hij nog trager en onregelmatig,
maar het is youtube dat nogal weigerachtig is denk ik.

Joycexlyn12, heeft al wat commentaar gegeven, ik ga het nog iets uitgebreider doen,
wat ze zegt over die overgangen, schijnovergangen is waar.
Je steekt in verhouding je handen heel ver naar voren, dat is denk ik heel lief bedoeld en heel anders
dan wat de meesten doen namelijk de handen heel laag en bij zich houden.
Die van jou zijn dan net weer iets te ver naar voren gestoken.
Wat denk ik mede komt door je zit, je steekt je bibs beetje uit en hebt je bovenlichaam wat gespannen
naar voren leunend en je benen naar achteren.
Ook al heb je niet een hele snelle fjord onder je achterste, gewoon gaan zitten in balans benen lang,
armen iets dichter naar je lijf.
Als je lekkerder zit, kan je ook veel lekkerder rijden.
Kan op het filmpje het zadel niet goed zien, allicht dat die ook niet ideaal is voor jou, maar kan het dus niet zien.

Je rijdt hem nog maar sinds februari dus eigenlijk nog maar net, dus jullie zijn nog volop bezig elkaar te leren kennen.
Dus dat nog niet alles perfect gaat is helemaal niet erg en ook niet raar.
Ik weet niet wat voor opleidings niveau je fjord heeft?
Maar ik zie hem eigenlijk nergens buiging in zijn lijf hebben, bochten en gebroken lijntje loopt hij gewoon rechtdoor.
Daar zou je ook aan moeten werken, daar kan je hem veel soepeler mee krijgen.
Waarbij het dus belangrijk is om te weten, of hij dan nog niet geleerd heeft, of dat hij dat bij jou gewoon niet doet.
In het eerste geval moet hij het leren en moet hij de tijd krijgen om soepeler te worden in het tweede geval,
neemt hij het er lekker van en denkt, wat niet moet hoeft niet!

Even commentaar in het kort.
Je houding, benen, handen/armen, hoe je zit.
De impuls, hij mag stuk actiever en blijer!
Meer buiging.

Het is wel een leukerd en jullie moeten ook de tijd nemen om elkaar te leren kennen.

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:43

jup..mijn lerares op de manege zegt dat mijn houding helemaal super is (op manegepony's) nu ik Kanjer dus rijd en verzorg is het heel wat anders, niemand die zegt welk figuur je moet rijden etc..
mijn houding is inderdaad heel anders op kanjer ik probeer zo min mogelijk in zijn mond te zitten waardoor ik dus ook voorover ga buigen..ik ga morgen als ik er heen ga hem overgangen rijden etc en proberen stelling te vragen.

ook nog wel handig om te weten hij is 20 of 21 :P. hoe hij is ingereden etc weet ik niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:26

Heer op leeftijd, ach is niet erg, maar wel handig om te weten wat hij wel of niet kan,
zodat je weet of hij er zijn gemakkie van neemt, of dat hij het echt niet beter (meer) kan.

Als je gewend bent aan lessen waar je steeds verteld wordt wat je moet doen is het inderdaad niet zo
makkelijk om zelf te gaan bedenken wat je moet gaan doen.
Wordt je ook handiger in, hou jezelf en je paard bezig, maak het niet saai.

Voor je lol... de slimme fjord, alleen werken als het echt moet!
Sjol... was Z (toen nog actief in de sport) en liep vervolgens ook gewoon vrolijk zo,
tijdens de recreanten proefjes.
Ze pastte zich altijd keurig aan aan het gevraagde ;), weet dus niet of Karel ook zo slim is.
Afbeelding
Zelfde pony, zelfde periode, let op hou fout.. die handjes.. oei oei oei..
let niet op het gratenpakhuis erop, die had net longontsteking gehad
en moest weer spekjes kweken en was Toos conditie loos. Sjol had ondertussen
gewoon in de lessen meegelopen, dus was wel gewoon aan het werk geweest, nou ja.. werk....

Afbeelding

Zo nou hebben we hele fjorden pagina gecreeerd!

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:55

Zo dat is een heel verschil!

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:04

Ik ga ook een poging wagen om wat foto's te plaatsen
van mijn paard Chasin. Ik heb hem in april 1 jaar en naar mijn gevoel
zijn we behoorlijke stappen gemaakt dit jaar. Chasin is een 6-jarig springpaard
en toen ik hem kocht zat de basis er in.

De verkoopfoto:
Afbeelding

Toen ik hem net een maand had:
Afbeelding
Afbeelding

Toen we begonnen zijn we vooral begonnen met tempocontrole, overgangen en
reden we rond met zijn hoofd in de lucht. Ik heb hem in die eerste maand veel met
gelongeerd, met en zonder bijzetteugel. Ik merkte dat hij steeds meer mijn hand op ging
zoeken en we zijn begonnen met lang en laag. Dit was op het begin heel moeilijk omdat hij
nooit zo gereden was.

Onze eerste wedstrijd (ging nog niet erg goed)
Afbeelding

Nu gaat het steeds beter, problemen waar we nog wel tegen aan lopen zijn:

-Kijkeriggedrag, hij wil dan ook ALLES zien en vooral op wedstrijd wordt hij zo kijkerig en gestressed dat ik
hem niet meer kan rijden. Steekt zijn hoofd in de lucht en ik wil dan niet superhard eraan trekken? TIPS GEVRAAGD?
-Middendraf, gaat beter maar hij gaat vooral harder ipv dat hij echt strekt.
-Mijn eigen houding, soms heb ik een stoelzit en houd ik mijn handen niet rechtop.

Dit is een foto van toen we net begonnen, veel spanning en mijn houding heeeel slecht:
Afbeelding

In Oktober ging het al beter, we hadden toen ook al een paar wedstrijden gereden en een aantal winstpunten
gehaald:
Afbeelding

Afbeelding

In september hebben we weer foto's gemaakt, toen hadden we wat problemen met de galop,
hij sprong rechts vaak verkeerd aan. Ook was hij wat langzaam en hebben we veel getraind op
reactie, 1 keer been is weg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vooral hier vind ik mijn houding heeel slecht

Ik ben na deze foto's best wel geschrokken van mijn zadel én mijn houding.
Ik heb hierna dan ook meteen een nieuw zadel aan laten meten en ben steeds bewuster
bezig geweest met mijn houding.

Deze maand hebben we weer veel getraind en ik merk veel vooruitgang, als hij goed bij me is
en niet overal op let dan gaat het heel goed. Als hij kijkerig is, is het een stuk lastiger. Ik probeer
hem dan af te leiden door veel figuren en overgangen te rijden maar als ik op wedstrijd ben is het
heel moeilijk zijn aandacht weer bij mij te krijgen. Zo ging onze vorige wedstrijd zo slecht dat ik
heb afgegroet, helaas heb ik hier geen beelden van.

Wel heb ik een filmpje van een proef van ongeveer 2 maanden geleden. Hier was hij niet zo kijkerig
en kon ik hem best fijn door de bak rijden. We hadden 187 punten en een 2e plaats.

http://vimeo.com/34325896

Ook heb ik nog een filmpje gevonden van onze 2e wedstrijd, ik had hem hier veel te lang
ingereden waardoor hij erg mat was. Ik had dan ook geen winspunt maar even ter vergelijking!

http://vimeo.com/24560681

Nou het is toch nog een heel verhaal geworden. Ik probeer heel bewust bezig te zijn met het
trainen van mijn paard en steeds een beetje beter te worden. We doen rustig aan
maar proberen wel wedstrijdjes mee te pakken. Ik wil graag leren en hoop op bruikbare
tips! Ik sta ook open voor kritiek mits goed onderbouwd. Ik zou zeggen BRAND LOS! :):)

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:15

Leuk paard!
Over dat hoofd in de lucht dat deed mijn paard ook. Ik drijf aan en voorwaarts rijden. Maar toen ze nog wat jonger was ging ze alleen maar harder en hield haar hoofd omhoog. Toen gaf ik een klein rameltje aan het bit dat hielp heel goed! Dat is natuurlijk niet de manier om het te doen. maar als het vooruit rijden niet helpt, is dat misschien tijdelijke oplossing.
Met verkeerd aanspringen kunnen verschillende redenen zijn. maar het kan zijn dat je te veel stelling wilt rijden dat hij over zijn buitenschouder wegloopt zo kan hij alleen maar'verkeerd aanspringen. Of is dat je probleem niet?
TIp: Hou een knikje in je ellebogen. Zo kan je vooral in stap meegaan met de bewegingen van je paard. Anders kan je je hand vast zetten en word je paard heel sterk.
Laatst bijgewerkt door Apple op 14-03-12 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:18

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:24

Afbeelding
wat vinden jullie van deze halshouding? Mijn eigen houding is baggerder dan bagger, echt vreselijk,
maar vind deze halshouding wel aardig, wat vinden jullie?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:31

Mooi over de benen hoewel achterbeen iets eerder weg wil dan voorbeen (wat nog op de grond staat).
Tussen de oren is niet echt hoogste punt maar neus is er mooi uit dus ik stoor me er niet aan.
Misschien vertekent het ook een beetje (door de kap) dat tussen de oren niet het hoogste punt zit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:32

Zo, daar regent niet meer, het giet!
Even de windmolens (dat zijn het toch?) gebruikt om de foto recht te zetten.
Afbeelding

Bitje, wat is jouw haflinger toch een plaatje!
Pion is me verder voor.