Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:03

Tja, maar dat gaat je als zadelmaker gegarandeerd klanten kosten.. En een slechte naam opleveren.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:31

Ireen_ schreef:
Tja, maar dat gaat je als zadelmaker gegarandeerd klanten kosten.. En een slechte naam opleveren.

Ja precies, en zo gaat het met manege's ook als ze te fanatiek een gewichtsgrens gaan hanteren, en dit ook zouden controleren.
Want dat je moeilijk iemands gewicht kunt inschatten, daar waren we het hier al over eens.

Djayra

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:53

Ten eerst wat is te zwaar ??
En ben van mening dat mensen dit zelf heel goed kunnen in schatten.

Al eeuwen lang rijden mensen paard wat denken jullie van de middel eeuwen mannen in harnassen
Met zwaarden en dan ook nog hun eigen gewicht wat dachten jullie dat dat weegde toen in die tijd ??
Dus ja

En vind het eigelijk balangrijker dan mensen eens ten eerste gaan kijken naar hun dressuur rijkunsten
Want hoe tegenwoordig iedereen rijd zijn ook de hoog nodige opmerkingen over te maken.
Want de bedoeling hoe de dressuur bedoelt is is ver te zoekken
Waar is de HARMONIE,takt ritme en regelmaat bij vooral wetstrijdruiters.
Ben van mening dat als een voller persoon beter zn paard rijd (op de manier waar deze ooit voor gemaakt is) zelfs meer verdiend op een paarden rug te zitten.
Dan iemand van 1.65 lang en 60 kilo bijv

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:01

Ireen_ schreef:

Nou nee, ik denk dat je uiteindelijk krijgt wat je verdiend

Je hebt verkoopsters in winkels die lachend zeggen dat iets je staat, anderen zien dat dat niet zo is en zullen die verkoopster niet meer serieus nemen. Eerlijkheid wordt uiteindelijk vaak het hardst beloond. Mits je het op een neutrale en samenwerkende manier kan brengen

Ik denk dat het ook wel meevalt dat maneges veel klanten zouden verliezen. Er zullen een aantal mensen afdruipen, maar draait de toko daarop? ik denk dat het veel meer 'reclame' is dat een manege serieus met paardenwelzijn bezig is, dan dat het dikke ruiters mee laat rijden en niets zegt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:42

Djayra schreef:

Al eeuwen lang rijden mensen paard wat denken jullie van de middel eeuwen mannen in harnassen
Met zwaarden en dan ook nog hun eigen gewicht wat dachten jullie dat dat weegde toen in die tijd ??
Dus ja

En vind het eigelijk balangrijker dan mensen eens ten eerste gaan kijken naar hun dressuur rijkunsten
Want hoe tegenwoordig iedereen rijd zijn ook de hoog nodige opmerkingen over te maken.
Ben van mening dat als een voller persoon beter zn paard rijd (op de manier waar deze ooit voor gemaakt is) zelfs meer verdiend op een paarden rug te zitten.

Dit is dus echt al duizend keer herhaald...

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:54

Appelmoes_11 schreef:
Djayra schreef:

Dus ja

Dit is dus echt al duizend keer herhaald...

Maar dit is ook een eindeloose discussie :j

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:53

Djayra schreef:

Als ik dit topic lees lijkt het wel of alle mensen van 60 kg of per defintie niet kunnen rijden en niet kritisch naar zichzelf kijken. :+ Ik denk dat dat los staat van elkaar.. het is allebei niet goed.
En een paard is sowieso niet "gemaakt" voor ons mensen om er op te rijden, denk dat het daar al mis gaat..

Dat is zo Colway, ik hoop dat het in praktijk ook zo werkt.. Ik denk dat het behoorlijk hard aankomt wanneer een zadelmaker je vertelt dat er eigenlijk geen zadel bestaat dat geschikt is voor zowel jouw billen als de rug van het paard. Veel mensen zullen het als kwetsend ervaren (snap ik heel goed) en de zadelmaker is dan natuurlijk de schuldige.. en hij verkoopt ook nog eens geen zadel.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:45

Ik ben zelf nu aan het afvallen mede om het welzijn van de paarden waar ik op rijd. Ondanks dat ik van mening ben dat er soms wat wordt overdreven in dit topic, kan het zeker geen kwaad om met wat kilootjes minder op paard te gaan zitten. Of het nu funest is voor een paardenrug of niet, het blijft extra belasting.

Persoonlijk zou ik het erg op prijs stellen als er een zadelmaker zou zijn die eerlijk tegen mij zou zeggen wanneer het echt niet meer goed is voor het paard. Ook al denk ik niet dat dit bij mij het geval is, je wordt er dan iig op gewezen door iemand die er verstand van heeft. Tuurlijk zal dit kwetsend zijn, maar misschien ook wel erg motiverend! Je wilt uiteindelijk het beste voor je paard(neem ik aan). Ik zou dan extra gemotiveerd zijn om af te vallen, zo dat ik zeker weet dat ik wel weer (gezond en niet belastend voor het paard) op paard kan gaan zitten! Het is voor mij nu ook al een motivatie trouwens:)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:23

Djayra, heb je het hele topic wel gelezen? Dit is dit namelijk al uitegebreid aan bod gekomen. Vroeger was het normaal dat vrouwen geen stemrecht hadden en dat donkere mensen op aparte bankjes zaten... Vroeger was vroeger en geen vrijbrief voor het heden.

Ireen, tja ik hoop dat als de zadelpasser/maker het subtiel brengt, dat de klant zijn eerlijkheid alleen maar kan waarderen maar in de praktijk is dat idd waarschijnlijk niet zo.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:30

Djayra schreef:
Dus ja

En jij kan ons vertellen dat die paarden toen met 20 jaar nog lekker soepel liepen ofzo?
Jij weet dus dat die paarden daar toen totaal geen hinder van hebben ondervonden.....knap hoor.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:37

Onassa schreef:
Djayra schreef:
Dus ja

En jij kan ons vertellen dat die paarden toen met 20 jaar nog lekker soepel liepen ofzo?
Jij weet dus dat die paarden daar toen totaal geen hinder van hebben ondervonden.....knap hoor.

Ik denk dat jij eff beter moet lezen!! Dit is wel erg kort door de bocht en ze zegt niet dat ze weet of die paarden hinder hebben ondervonden of niet. Het is wel een feit dat vroeger paarden veel gewicht meedroegen aan ruiter en harnas..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:41

Das een ander verhaal, het gaat er hier om wanneer het voor een paard te belastend word en je kan me niet wijs maken dat de paarden vroeger, in haar voorbeeld van de middeleeuwen, geen problemen ondervonden.
Het voorbeeld doet overkomen alsof dat toen ook allemaal maar zonder problemen gedaan werd.
Voor mijn gevoel is dat meer goedpraten van dat wat men vroeger deed dat het nu ook kan om zware mensen op paarden te laten rijden, want daar gaat dit topic ten slotte over.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:53

Het is ook een feit dat de mens zwaarder wordt dus als de mensheid zo doorgaat zullen er in de toekomst maar heel weinig mensen kunnen rijden als er bepaalde regels komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:58

Maar is dat nu vervelend voor de mens of juist fijn voor het paard?

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:06

gelukkig voor de mens, haha.. Paarden staan dan te juichen in de wei

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:48

saszuidema schreef:
Het is ook een feit dat de mens zwaarder wordt dus als de mensheid zo doorgaat zullen er in de toekomst maar heel weinig mensen kunnen rijden als er bepaalde regels komen

Alleen maar goed denk ik dan. Dan kunnen ze het geld voor de manege steken in de sportschool

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:11

Wat een akelig ongenuanceerd k*t opmerking. Ik wordt daar echt zo kwaad van, Colway. Walgelijk.

Niemand ter wereld kan iets zinnigs zeggen over het welzijn van een paard, en bij welk gewicht er afbreuk aan wordt gedaan. Iedereen heeft wel een MENING, dat dan weer wel.

Edit: Kijk net in je profiel. Jij zit in de HULPVERLENING? En je doet leuke fotoshoots? Alleen van slanke mensen zeker?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:19

Tut tut tut, beetje sarcasme mag ook niet meer?

Ik zit in de hulpverlening ja, hoezo? Mag je dan geen uitgesproken mening hebben? Ik discrimineer niemand hoor. Ik spreek ouders wel aan overigens als hun kind te dik is.

Heb je interesse in een fotoshoot? Mag via PB

:+

Laat je niet zo kennen zeg

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:22

Colway schreef:
Tut tut tut, beetje sarcasme mag ook niet meer?

Ik zit in de hulpverlening ja, hoezo? Mag je dan geen uitgesproken mening hebben? Ik discrimineer niemand hoor. Ik spreek ouders wel aan overigens als hun kind te dik is.

Heb je interesse in een fotoshoot? Mag via PB

Laat je niet zo kennen zeg

Met dat aanspreken weet je dan ook de achtergrond van het desbetreffend kind????

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:23

En van de desbetreffende mensen die hun geld maar in de sportschool moeten gaan spenderen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:32

uiteraard weet ik de achtergrond van dat kind. waarom zou aanspreken van ouders niet goed zijn dan? Daar ligt vaak de bron al voor later overgewicht of overgewicht op kinderleeftijd. lijkt me niets mis mee om dat bespreekbaar te maken. En nee, ik wind daar geen doekjes om, maar spreek die zorg gewoon uit om vervolgens te kijken wat we daaraan kunnen doen of doorverwijzen. En ja, ik geef geregeld het advies om i.p.v een kind te belonen met MacDonalds een lesje Zumba te doen bijv. Of een kind aan te melden voor sport

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:40

Colway schreef:
uiteraard weet ik de achtergrond van dat kind. waarom zou aanspreken van ouders niet goed zijn dan? Daar ligt vaak de bron al voor later overgewicht of overgewicht op kinderleeftijd. lijkt me niets mis mee om dat bespreekbaar te maken. En nee, ik wind daar geen doekjes om, maar spreek die zorg gewoon uit om vervolgens te kijken wat we daaraan kunnen doen of doorverwijzen. En ja, ik geef geregeld het advies om i.p.v een kind te belonen met MacDonalds een lesje Zumba te doen bijv. Of een kind aan te melden voor sport

Jij leest dingen die er niet staan... Ik heb niet gezegd dat het aanspreken niet goed is. Mijn vraag of je wist wat de achtergrond van zo'n kind is. Als je dit niet weet en dan een mening geeft en de ouders erop aanspreekt maak je me kwaad.. Maar als je de achtergrond weet en zeker weet dat het aan de voeding/ te weinig beweging ligt juich ik het toe. Begrijp me niet verkeerd ik weet helaas alles van overgewicht. Ik moet zelf nog ruim 35 kilo voordat ik weer aan rijden ga denken. Dus misschien begrijp je mijn kant van de vraag of je de achtergrond weet zo ja of de nee. Maar mensen geven zo snel een mening terwijl het kind er jammer genoeg misschien helemaal niets aan kan doen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:49

Ik ken zowel de kinderen als de ouders goed ;-) En anders vraag ik vaak gewoon hoe het komt dat...
Maar wat ik zie is dat 9 van de 10 keer de oorzaak gewoon is dat ouders hun kind niet goed voeden (en gewoon geen kennis hebben van gezonde voeding en verantwoord bewegen), teveel sportdrankjes, liga's, te weinig beweging. Te vaak patat, snoep, etc. Vaak zijn de ouders zelf ook te zwaar en is er gewoon sprake van een ongezonde levensstijl in het gezin. Ouders staan er doorgaans vaak goed voor open hoor. Als je het kind maar centraal zet ;-) En mooie is dat ouders vaak ook mee gaan doen en dus afvallen. Kind blij, ouders blij, ik blij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:54

Moet eerlijk zeggen dat ik de opmerking van Colway gewoon sarcastisch opvatte hoor. Vind dat viennanova wel een beetje heftig reageert. Ben het ook met saszuidema (succes overigens met de strijd tegen de kilo's) eens dat je idd de achtergrond moet weten. Maar als iemand dus te zwaar is omdat hij ziek is of een ernstige aandoening, wil dat nog niet zeggen dat je dan evengoed op een paard moet/mag gaan zitten.

Als je veel te zwaar bent door een ziekte/aandoening zijn er ook andere sporten waar je niet aan mee kunt doen. Ik vind juist in het geval van paardrijden dat daar extra aandacht aan besteed moet worden. Een paard kan immers niets zeggen. En wij als mensen zouden daar rekening mee moeten houden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:08

Klopt, herkenbaar Colway.. ik ben kinderfysio en vind het ook een soort morele plicht om het met ouders te bespreken als een kind steeds dikker wordt, meestal samen met de arts. En ja ook als er een andere oorzaak is dan voeding of beweging (is zelden zo, geloof niet dat ik het ooit meegemaakt heb dat dat de enige oorzaak was) vind ik wel dat je het moet bespreken en kijken of er een oplossing is. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ouders dat verkeerd opvatten eigenlijk, ligt er net aan hoe je het brengt. Vaak zitten ouders er zelf ook wel mee.

Niks zeggen vind ik eigenlijk net zo kwalijk als de zadelmaker zoals een aantal posts hierboven besproken.