[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:45

Oh oh, dat kan toch niet goed zijn :n

Anoniem

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:47

Joyce, ik zat nog even naar je filmpje te kijken, ik dacht, dat ken ik. Maar dat is natuurlijk bij Ron :') Rij je daar nog steeds?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:15

@Agossie, mijn mening kende je al, benieuwd naar nieuwere foto's!!!!!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:40

Ik zal S_en_Z weer eens vragen. Het moet dan wel mooi weer zijn, omdat we buiten moeten schieten. We gaan vooruit, althans, dat denk ik! :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:14

Agossie schreef:
Ik ben ook niet van die methodes. :n Ik heb wel eens gezien dat een paard de passage en piaffe getraind werd met een leren riem met ringen om de hoeven. Het knelde niet en zat het paard niet in de weg, althans, zo leek het. Maar bij bewegen maakte het geluid. Ik heb gevraagd waarom aan de ruiter/trainer en mij werd uitgelegd dat het paard de ritme van de ringen zou gaan zoeken, dus ritmischer zou gaan lopen.

Bertie, misschien kun je dan mijn foto's beoordelen?
[RIJ-ITP] Vyolita voor het eerst onder het zadel op Bokt
We zijn inmiddels wel iets verder in de training. En, ik ben meer plezier gaan hebben met mijn paard en me meer aan het ontspannen tijdens het rijden. En het werkt! Mijn paard zoekt veel meer mijn hand op, waardoor ik veel fijner aan haar kan vragen. Ze gaat me meer vertrouwen en voelt dat we plezier hebben.

Ik heb ooit de tip gekregen om een stuk met je ogen dicht te rijden. Vandaag gedaan en je voelt echt alles! Helemaal super! Je merkt dan ook dat je echt je balans moet vinden en hoe dat dus moet voelen voor je paard. Ik vond het een goede oefening en ga het vaker doen.

Wát een leuke foto's! Het maakt me helemaal blij!
Er is misschien nog niet veel bevestigd, maar dat verwacht je ook helemaal niet, nu.
Wat fijn dat je contact hebt met S_en_Z, die de foto's gemaakt heeft.
Ik ken S_en_Z niet persoonlijk, maar wat ze op Bokt laat zien maakt me wel blij. Samen kunnen jullie iets opbouwen wat heel veel plezier gaat opleveren! Niet alleen voor jullie, maar vooral ook voor je paard.
+:)+ +:)+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:18

FahyaFemke schreef:
ik heb oude foto's geplaatst bertie. misschien dat je daar nog op wilt reageren als je wat zoekt.
Leken mij goede leerfoto's.

ik heb het commentaar hier op bokt gelezen van MAR in Vechta.
zo heftig, met elastieken aan de hoeven??? ik kan me er niks bij voorstellen, aan ijzers vastmaken dan ofzo?
dat van de benen aantikken bij springpaarden heb ik ook meegekregen in de tijd dat ik daar werkte.
Hm .. waar staan die foto's? Help me even uit de brand! :+
En ja, dat plaatje met die elastieken (of wat het dan ook is) aan de voeten had ik inderdaad in het Totilas topic geplaatst. :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:11

pagina 58 meen ik uit mn hoofd. van de schimmel toen ze een jaar onder het zadel was en voor het eerst in de bak gereden werd. En ik wel 'even' dacht te gaan rijden := gelukkig had ik snel door dat dat niet zo ging, en dat ik als kind misschien wel wat geleerd had en kon- maar dat sowieso later als jongvolwassene niet meer wist en zeker ook nog niet begreep wat me precies aangeleerd was.

vervolgens nog een foto van een of 2 jaar verder. en als opfrissertje even mijn meest recente foto: http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... 110644.jpg

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:14

FahyaFemke schreef:
pagina 58 meen ik uit mn hoofd. van de schimmel toen ze een jaar onder het zadel was en voor het eerst in de bak gereden werd. En ik wel 'even' dacht te gaan rijden := gelukkig had ik snel door dat dat niet zo ging, en dat ik als kind misschien wel wat geleerd had en kon- maar dat sowieso later als jongvolwassene niet meer wist en zeker ook nog niet begreep wat me precies aangeleerd was.

vervolgens nog een foto van een of 2 jaar verder. en als opfrissertje even mijn meest recente foto: http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... 110644.jpg

ok, ik ga kijken, maar dat wordt dan niet eerder dan ergens morgenmiddag. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:26

Leuk topic dit, ik ga eens even lezen! (Het is wel lang!)

Ik heb nog nooit een wedstrijd gereden, enkel een paar keer onderling een B-proefje, daarvan zijn deze foto's. Deze foto's van mijn eerste respectievelijk tweede onderlinge wedstrijdje met mijn toen 21-jarige pony (inmiddels 32) zijn dus oeroud, maar ik ben toch heel benieuwd wat voor een commentaar ik daarop zou hebben gekregen als ik toentertijd daadwerkelijk eens zou zijn gestart in de B. Wat wordt daar nu verwacht qua 'aan de teugel rijden'?

(Gottegot, als ik deze mat zie krijg ik alweer pijn in m'n vingers.)
Afbeelding

Ik rijd op de vospony. :)
Afbeelding

Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:43

Elanor schreef:
Leuk topic dit, ik ga eens even lezen! Ik heb nog nooit een wedstrijd gereden, enkel een paar keer onderling een B-proefje, daarvan zijn deze foto's. Deze foto's zijn dus (overduidelijk) oeroud, maar ik ben toch heel benieuwd wat voor een commentaar ik daarop zou hebben gekregen als ik toentertijd daadwerkelijk eens zou zijn gestart in de B. Wat wordt daar nu verwacht qua 'aan de teuge rijden'?

(Niet het meest gunstige moment in de galop deze foto.)
Afbeelding

Ik rijd op de vospony. :)
Afbeelding

Afbeelding

Wat een leuke foto's! Van wanneer zijn ze?

Voor 'aan de teugel' zou er wel iets meer een 'knikje' mogen zijn.

Die galopfoto toont natuurlijk een pony die niet 'aan de teugel' is in dressurmatige zin. Een lieve pony, die wel mee wil werken.
Fijn schuimend mondje trouwens! Dat geeft dan weer wel een idee van een fijn te rijden pony. :)
De tweede foto is wat dat betreft nog wel het fijnst- een beetje weinig 'soepel aan de teugel', maar wel vrolijk, een pony die echt wil meewerken! Het soort pony dat goud waard is, maar waarvoor meestal geen goudgeld voor betaald wordt. Wat dus heel onterecht is.
De derde foto maakt de pony zich zo te zien wat sterk (onderhals) - hij kan hier zo maar het je op de loop, zeg maar. Er zit in deze foto ook geen 'voorwaarts', geen schwung.

Schwung is denk ik iets dat heel belangrijk is. Echt het nastreven waard. Zonder schwung gaan zoveel foutjes insluipen. Gemiep met teugeltjes, aanleuning .. zonder schwung heb je veel te veel tijd om daarop te gaan letten, en te gaan klieren en mekkeren. Als er wél schwung is kun je je veel fijner concentreren op het rijden zelf. :)

( ik gebruik het woord 'je' hier in algemene zin hoor. ik bedoel hier niet perse JIJ mee. )

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:52

JoycexLynn12 schreef:
Joolien dat is ook zo, we werken inderdaad aan het trainen van de achterhand.
Maar het is echt een dame, ik moet haar in het parcours in haar waarde laten.. ga ik frummelen of zitten plukken gaat ze op de rem, dat weet ik zeker.
Het is een paard wat voor je door het vuur gaat, ze zal niet kijken naar een rare hindernis maar daartegenover staat wel dat het geen makkelijk paard is.

Ach, wij lessen en oefenen lekker verder! Ooit komt er nog wel een toprondje haha! :D

1e Filmpje komt mij erg bekend voor. Het is alweer n tijdje terug en met een vorig paard, maar ook ik zoefde het parcours door. Hierbij ook eenmaal de bakrand meegenomen... Tips die ik kreeg en die mij erg hielpen waren tijdens het oefenen het halthouden na de hindernis en de voltes rijden tussen de hindernissen om rust en balans terug te krijgen. Hierbij erg op mij zit en houding letten. Dit hielp mij goed om een 'normaal' parcours te rijden.

WB dramapaarden: (niet echt dramaPaard natuurlijk) een paard wat niet spant voordat hij begint te springen (omhoog, opzij) en zonder aanwijsbare reden.
En een paard wat door spanning van ruiter heeft geleerd om iemand eraf te gooien (oftewel tegenreactie geeft op spanning van ruiter). Maar ook angst van mensen ziet/merkt/voelt en mensen die door het weiland lopen aanvalt. (denk aan op iemand af rennen en/of trappen en bijten).

@Elanor: die matjes maakte ik eerder ook bij mijn pony!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:01

Dankje Bertie! Ze was daar ongeveer 21, nu 32... de foto's zijn dus van ongeveer 11 jaar geleden denk ik. Het is absoluut een gouden dier. :)

Denk dat het helemaal klopt wat betreft het voorwaarts /schwung. In de tijd dat ik nog actief met haar leste, lag daar ook altijd de focus. Ze liet pas los in de rug en kaak (superlastig, ze heeft inderdaad een zware hals en iets neigend naar een onderhals) als ik haar echt lekker voorwaarts had - maar op het moment dat ze los liet, wilde ik mijn teugels meer bij me nemen. Dan donderde het tempo dus in elkaar en viel dus de hele boel ook weer uit elkaar. :+ Het flink lang geduurd voordat ik leerde te voelen hoe ik dat voorwaartse kon houden. Ik vond (vind - inmiddels rijd ik bitloos) het nog steeds eng om teveel in mijn hand te werken in de mond. Ik had dat ook standaard op m'n protocol staan: iets te lief in de hand, teugels in vuist houden en niet in de vingers. Pas nadat ik éíndelijk het aha!-gevoel had van wat nu een voorwaarts 'denkende' hand is, begon ik ook echt te voelen wat schwung nu is. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:46

Elanor schreef:
Dankje Bertie! Ze was daar ongeveer 21, nu 32... de foto's zijn dus van ongeveer 11 jaar geleden denk ik. Het is absoluut een gouden dier. :)

Denk dat het helemaal klopt wat betreft het voorwaarts /schwung. In de tijd dat ik nog actief met haar leste, lag daar ook altijd de focus. Ze liet pas los in de rug en kaak (superlastig, ze heeft inderdaad een zware hals en iets neigend naar een onderhals) als ik haar echt lekker voorwaarts had - maar op het moment dat ze los liet, wilde ik mijn teugels meer bij me nemen. Dan donderde het tempo dus in elkaar en viel dus de hele boel ook weer uit elkaar. :+ Het flink lang geduurd voordat ik leerde te voelen hoe ik dat voorwaartse kon houden. Ik vond (vind - inmiddels rijd ik bitloos) het nog steeds eng om teveel in mijn hand te werken in de mond. Ik had dat ook standaard op m'n protocol staan: iets te lief in de hand, teugels in vuist houden en niet in de vingers. Pas nadat ik éíndelijk het aha!-gevoel had van wat nu een voorwaarts 'denkende' hand is, begon ik ook echt te voelen wat schwung nu is. :j

Wat jammer dat je bitloos bent gegaan.
Het is alsof je ermee een stap terug doet. Stel dat je wél met bit zou rijden, en hetzelfde effect zou krijgen. Mét bit rijden is een uitdaging.Je hand leren kennen, de afstemming ..
En ja, ik begijp dat die uitdaging met bitloos er ook kan zijn.

Wat ik het fijne vind van dresuurrijden, en wedstrijden, is dat het je scherp houdt. Dat vreselijke jurylid, dat een oordeel velt. Of: dat jurylid dat geen belangen heeft, en je kan vertellen hoe je er voor staat. Min of meer (want een jurylid is niet perfect natuurlijk) objectief.
Het is net zoiets als het rijden met sporen: ik ben vóór het rijden met sporen. Omdat je er beter door gaat rijden. Je MOET wel leren om je benen en je voeten beter te gebruiken, om niet voortdurend die sporen er in te prikken. Mensen die niet met sporen willen rijden leren dus nooit wat ze moeten doen om die sporen eruit te houden. Die mensen kiezen voor ontwijkend gedrag. En leren dus niet.
Wat ik zie is meestal bitloos en sloom, braaf. Dat heeft met 'dressuur' niet zoveel te maken.

Ik ben heel benieuwd naar bitloos én schwung! Zijn daar voorbeelden van?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:54

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:41

Wat een leuk topic dit! *\o/*
Ik heb ook een filmpje van mijn paard, maar dan aan de dubbele longe.
http://www.youtube.com/watch?v=mpa9_9fPaIc&context=C30f4438ADOEgsToPDskJoGzPhD9LON4VWD3wF6E10

Ook heb ik het filmpje vertraagd, zodat je eens goed kunt zien wat er nou allemaal gebeurt.
http://www.youtube.com/watch?v=3MC7sIg-svc&feature=youtu.be

Ik heb dit met 1 hand gefilmd en had de dubbele longe in mijn andere hand, lengtebuiging was dus ietwat moeilijk om voor elkaar te krijgen met 'slechts' de beschikking over 2 handen ;)
Positief: paard is er van achter fijn bij en loopt ruimer van voor dan eerst (dat weten jullie niet, maar MWM bijvoorbeeld wel :P)
Negatief: paard loopt te diep. Zoals je kunt zien hangen de lijnen vrij los en kan hij zijn hoofd naar voren doen als hij wil, maar dat doet hij dus niet. Dit is ook een probleem waar ik met rijden tegenaan loop. Mijn paard durft het bit geen weerstand te bieden, dus ik heb vaak 'niks' in mijn handen en bij de kleinste ophouding komt hij al terug. Met rijden loopt hij trouwens nooit echt te diep, maar komt hij wel snel terug in tempo op het bit.

Edit: Ik heb ook nog een foto gevonden van afgelopen zomer
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:11

Ik heb het idee dat hij voor en achter gelijkmatiger loopt? Dus niet voor of achter heel ruim en de andere korter. Vind het aan de dubbele longe moeilijk te beoordelen/tips te geven, want ik heb hetzelfde probleem _O-

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:22

bertie schreef:
Wat jammer dat je bitloos bent gegaan.
Het is alsof je ermee een stap terug doet. Stel dat je wél met bit zou rijden, en hetzelfde effect zou krijgen. Mét bit rijden is een uitdaging.Je hand leren kennen, de afstemming ..
En ja, ik begijp dat die uitdaging met bitloos er ook kan zijn.

Wat ik het fijne vind van dresuurrijden, en wedstrijden, is dat het je scherp houdt. Dat vreselijke jurylid, dat een oordeel velt. Of: dat jurylid dat geen belangen heeft, en je kan vertellen hoe je er voor staat. Min of meer (want een jurylid is niet perfect natuurlijk) objectief.
Het is net zoiets als het rijden met sporen: ik ben vóór het rijden met sporen. Omdat je er beter door gaat rijden. Je MOET wel leren om je benen en je voeten beter te gebruiken, om niet voortdurend die sporen er in te prikken. Mensen die niet met sporen willen rijden leren dus nooit wat ze moeten doen om die sporen eruit te houden. Die mensen kiezen voor ontwijkend gedrag. En leren dus niet.
Wat ik zie is meestal bitloos en sloom, braaf. Dat heeft met 'dressuur' niet zoveel te maken.

Ik ben heel benieuwd naar bitloos én schwung! Zijn daar voorbeelden van?

Wat betreft het wedstrijden-rijden an sich: dat je scherp houdt, dat je objectief beoordeeld wordt (dat wil zeggen: er wordt objectief beoordeeld of je voldoet aan het FEI-plaatje van wedstrijddressuur): dat lijkt me helemaal waar, dat is ook wat ik er waardevol aan vind. Ik heb van al mijn onderlinge wedstrijdjes de protocollen nog. :j

Dat bitloos vaak maar wat 'rondsjokken' is zonder échte achterliggende gedachte behalve dat een bit misschien sielugh is, keuze is, zal ik niet ontkennen. Maar bitloos rijden heeft absoluut te maken met dressuur. Dressuur = dresseren = aanleren van gedrag op een signaal. Dat dat met een bitloos hoofdstel wellicht niet het FEI-plaatje van klassieke wédstrijddressuur (= aan het bit aan de teugel = dit stukje over bitloos wat ik nu schrijf is eigenlijk geheel off-topic :)) ) oplevert (en dat ook niet kán opleveren), is wat anders (en dat is dus ook meteen de reden dat ik geen KNHS-dressuurwedstrijden rijd :D ).
Mijn doel is heel duidelijk: ik wil genieten van heerlijke buitenritten. Daarvoor wil ik mijn paard 'dresseren' tot een onder alle omstandigheden betrouwbaar, veilig paard, dat zowel fysiek als psychisch zo min mogelijk wordt belast. Dat dresseren wil ik zo 'paardgericht' mogelijk doen: zónder P+, het paard wíl hetzelfde wat ik wil. Die gedachte gevolgd, is de keuze voor mij meer principieel: afstappen van het op P+ gebaseerde bit in ruil voor een op R- gebaseerde sidepull. :) Misschien dat ik (ooit, met mijn pensionado zal dat niet meer gebeuren) eens een wedstrijd opzoek die daarbij aansluit, wellicht eens een wedstrijdvorm opzoek die daarbij aansluit, TREC of agility wellicht. Zo'n toets houdt je zeker weten scherp zoals je zegt. :j
Het extra aan bitloos vind ik dat je niet het bit hebt om te maskeren wat je eigenlijk aan controle in je africhting (in je dressuur) mist. Zie de foto's eens in het profiel van deze bokker eens: memberlist.php?mode=viewprofile&u=6540 Niet aan de teugel, geen FEI-plaatje, maar wél dressuur.
Enfin, even om aan te geven dat ik er wel over heb nágedacht en niet zómaar een beetje bitloos ben gaan rijden. :D

Iets meer on-topic dan maar weer. Ik snap je gedachtegang om ruiters met bit en sporen te laten rijden wel, maar het risico als de ruiter het, geheel per ongeluk, 'fout' doet ligt dan wel volledig bij het paard... Ik zou er daarom toch pas voor kiezen om ruiters pas daarmee te laten rijden als je weet dát ze het goed zullen doen. :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:45

@ Elanor, je hoeft het bitloos rijden niet te verdedigen en inderdaad, het is off topic. Het topic gaat over "aan de teugel" en dat is met bitloos rijden gewoon bijna niet te doen. Je hebt natuurlijk diverse manieren van aan de teugel en een aantal mensen verstaan hieronder "paard in krul trekken en stevig vasthouden", maar de meesten in dit topic zijn juist geen voorstander daarvan, maar wel van dressuur op de klassiekere manier.

Heel knap dat jij bitloos rijdt, echt _/-\o_ . Ik kan het niet met mijn merrie, maar ik ben er ook van overtuigd dat ik mijn merrie vriendelijk genoeg rijdt dat ik haar geen pijn doe in de mond. Maar bitloos kan in mijn ogen nooit "aan de teugel" zijn, het onderwerp van dit topic.

@ freeride: Dit vind ik bijzonder knap! Wat een vertrouwen tussen paard en mens en vooral begrip. De schwung zie ik er niet echt helemaal in, en volgens mij loopt het dier erg op zijn voorhand. Maar, ik ben dus echt een leek, ik kan het helemaal mis hebben hoor.

@ Bertie: SenZ is echt een schat! Ze heeft een enorm goede kijk op paarden, hoe ze lopen en hoe wij rijden. Ik ben dus ook elke keer blij als ze me helpt. (Dank je SenZ! het wordt echt enorm gewaardeerd!) Ze heeft ook engelengeduld met haar paard. Overhaast niets en geeft haar paard de tijd om te groeien en om iets te leren. Ook daar leer ik enorm van. Ik zie haar ook graag rijden.
En dank je wel voor je complimenten! Ik kijk wat boos daar, maar dat ben ik niet. Ik ben geconcentreerd. Ik ben wel aan het leren meer te ontspannen en voor me te kijken, in plaats van naar beneden. Ook betrap ik mijzelf op mijn pianohanden. We gaan vooruit en met plezier. Ik hoop binnenkort weer nieuwe foto's te kunnen maken om die dan te vergelijken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:55

Agossie schreef:
@ Elanor, je hoeft het bitloos rijden niet te verdedigen en inderdaad, het is off topic. Het topic gaat over "aan de teugel" en dat is met bitloos rijden gewoon bijna niet te doen. Je hebt natuurlijk diverse manieren van aan de teugel en een aantal mensen verstaan hieronder "paard in krul trekken en stevig vasthouden", maar de meesten in dit topic zijn juist geen voorstander daarvan, maar wel van dressuur op de klassiekere manier.

Heel knap dat jij bitloos rijdt, echt _/-\o_ . Ik kan het niet met mijn merrie, maar ik ben er ook van overtuigd dat ik mijn merrie vriendelijk genoeg rijdt dat ik haar geen pijn doe in de mond. Maar bitloos kan in mijn ogen nooit "aan de teugel" zijn, het onderwerp van dit topic.

Maar wanneer dit gesteld wordt, vraag ik mij toch echt af waarom je dan zegt dat het niet kan. Dus jij vind dat de KNHS gelijk heeft en zegt dat een paard zonder bit niet nageeflijk kan worden en niet aan de teugel kan?
Maar wijken we dan juist niet van het echte aan de teugel af? Immers komt dat vanuit een paard wat correct door het lijf beweegt, en heeft dat niets te maken met een bit of bitloos. Het aan de teugel gaan/nageeflijk worden is een gevolg.

Jammer ook dat je alle bitloosrijders over 1 kam scheert.... Mensen die hun paard in de krul trekken heeft niks met optoming te maken, alles met de ruiter zelf.
Het is hetzelfde als zeggen dat alle wedstrijdruiters hun paard in de krul trekken. Kul dus.

Hetzelfde als dat schwung niet van de optoming af hangt. Kan je zeggen dat je bitloos weinig schwung ziet, maar in verhouding zie je net zo min schwung bij mensen die wel met bit rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:06

Ego boost, hihi. Erg leuk Agossie :D

Wbt bitloos, ik heb een bitloos hoofdstel geleend van iemand op bokt een tijd terug. Maar ik vond het niet prettig. Paard ging duikbootje spelen, liet de achterhand ergens aan de andere kant van de rijhal en voor haar doen werd ze ontzettend zwaar in mijn handen en kroop vervolgens door de druk achter de teugel. Handen naar voren steken en been bij werd nog meer de voorhand op en nog meer krullen.

De druk op haar neus ervaarde zij niet als prettig. Halve ophoudingen op een kaakgekruist hoofdstel (dat was het) hebben totaal geen invloed, omdat je de neus knijpt. Maar het was wel leuk om even te ervaren.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-02-12 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:09

bertie ik rijd bitloos en mijn paard is niet sloom :=

maar ik ben eens ergens gestart en daar reden alle manegeponys bitloos (en trouwens ook boomloos allemaal?) en ja dat was wel sloom en braaf. En nog een wedstrijdruiter waarvan ik ook dacht hm... sloompie!! laat eens wat zien met dat mooie paard!!

dus begrijp wat je bedoeld :j

en de discussie over of je wel of niet 'aan de teugel' kan bitloos..tsjah. daar kunnen we nu hier wel weer over gaan beginnen, maar die is alom bekend.
mijn mening is, omdat het met mijn paard wel lukt, dat het wel bitloos kan.
ik hoop echt binnenkort eens foto's te laten maken. we hebben wel een winterdipje betreft het rijden, maar goed al zou het op B niveau weer zijn dat we wat kunnen laten zien hier (we zijn nu L2) dan kun je zien wat ik bedoel.
Fahya-Femke ontspant haar nek en kaakgewricht zoals behoort..en dat is het enige wat de KNHS nog tegenhoudt om het bitloos niet tussen de andere rubrieken te laten starten: dat dat zogenaamd niet mogelijk is zonder bit. Ik ben ze daarin aan het laten zien dat dit wel kan.
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 08-02-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:12

Een bitloze ruiter heeft toch ook teugels in z'n handen die in contact staan met het paard? Dat dat niet aan het bit vast zit maar een een neusriem hoeft imo geen verschil te maken, want ik doe persoonlijk toch niet aan 'nageven op teugeldruk', en de teugelhulpen die ik wel gebruik zijn prima ook op druk op de neusriem aan te leren (is ook dressuur, dresseren). Ik begrijp nooit zo goed wat men dan mist zonder bit, als ze zogezegd toch niet aan nageven op teugeldruk doen. Dat veel bitloze ruiters 'sloom en braaf' rijden is net als zeggen dat bitruiters grof en opgefokt rijden. Kan in veel gevallen wel zo zijn, maar een correlatie is nog geen oorzakelijk verband :)
Ik rij overigens ook met bit hoor, maar ben ook een voorstander van bitloos.

Bertie, wat betreft sporen, dat begrijp ik niet helemaal. Als mijn paard aanpsanning van mijn kuit al als een voorwaartse hulp ziet, hoe verfijn ik dat dan ooit door er een spoor aan te hangen? Dat is toch veel grover dan een spieraanspanning? En hoezo kan een ruiter geen goede beenhouding aanleren zonder sporen? Inderdaad, met sporen moet je wel. Maar sommige mensen hebben die dwang niet nodig om het te leren. Dat is niet ontwijken, dat is geen hulpmiddelen nodig hebben om te leren :j

(Al mijn vragen zijn oprecht trouwens, niet bedoeld om iemand in een hoekje te drijven. Als ik het zo overlees komt het wat fel over :) )

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:14

*meelezer meldt zich*

Na de jurybijscholing voor bitloos rijden in 2010 heb ik een bitloze optoming mogen lenen van http://www.bitloos.nl en ik moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd was toen ik er mee ging rijden. Mijn paard liep er probleemloos mee weg en ik had voor mijn gevoel geen verschil met het rijden met bit.
Mijn paard ook niet, want toen ik het hoofdstel weer af deed en het kopstuk over de oren schoof wilde hij het bit uitspugen... :')

Afbeelding

Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:20

ik snap bertie wel betreft de sporen, maar vind toch ook dat een juiste beenligging zonder te leren valt :j. Dat is niet ontwijkend gedrag, maar meer met minder-gedrag, toch? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:21

En een schuimrandje om zijn lippen, karin!

Dus het argument dat paarden dat doen omdat ze niet kunnen slikken is ook weer teniet gedaan. Hoewel de enorme vlokken soms idd niet helemaal goed zijn bij sommige paarden :=