Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:54

_biondaa schreef:
Ik vind dit écht zeer respectloos!
Ikzelf ben ben iets te licht zelfs, maar je maakt toch ook geen probleem als er te dunne mensen (lees:anorexia ofzo.) op een paard zit? Meestal kan een paard het wel aan, die mensen hebben meestel een haflinger of fjord. Als het nou een franse draver is (zijn meestal dunner) oke, dan ziet het er niet uit. Maar er word zeer vaak goed voor het paard gezorgt.

Ts, hoeveel weeg jij? 30 kilo? :Y)

Van een anorexia patiënt gaat de paardenrug (uitgaande van een goede amazone) niet stuk. Het gaat om mensen die het paard waar ze op rijden te zwaar belasten omdat hun gewicht te hoog is voor het dier waar ze op rijden. Haflingers en Fjorden zijn sterke diertjes, maar dat wil niet zeggen dat je er met 110 kilo op moet gaan zitten, dat sloopt (uiteindelijk) je paard.
Laatst bijgewerkt door Abiola op 13-07-11 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:54

Ik heb zelf licht overgewicht maar het licht er zoals meer mensen zeggen ook aan hoe men rijdt!!
ik heb om de week een erkende maseur bij mijn paard en die heeft nog nooit comemntaar op de rug (of waar het paard ook last van kan krijgen ivm mijn gewicht) gehad.
het belangrijkste lijkt mij heel simpel hoe rijdt iemand?!?!?!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:56

koetje28 schreef:
Ik heb zelf licht overgewicht maar het licht er zoals meer mensen zeggen ook aan hoe men rijdt!!
ik heb om de week een erkende maseur bij mijn paard en die heeft nog nooit comemntaar op de rug (of waar het paard ook last van kan krijgen ivm mijn gewicht) gehad.

Waarom moet die masseur om de week komen? Ik vind dat nogal vaak eerlijk gezegd?

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:56

QualityHorse schreef:
_biondaa schreef:
Op bokt zijn er ook wat 'dikkere' mensen zoals jij het noemt, maar die zijn écht wel goed bezig met hun dier hoor ;)

Ik snap je probleem niet. als je je er aan ergert, dan rijd jij tch lekker geen wedstrijden meer :D
probleem opgelost.

Was dit een reactie op mij?

Aan Ts, dat ben jij toch?

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:57

Abiola schreef:
koetje28 schreef:

Waarom moet die masseur om de week komen? Ik vind dat nogal vaak eerlijk gezegd?

Vind ikook nogal veel?

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:57

Ik heb ook overgewicht (ben overigens hard aan het werk om het eraf te krijgen, maar ik kan eten/niet eten wat ik wil maar veranderen: ho maar) en zeker, het welzijn van het paard staat voorop! Daarom stap ik ook echt niet op kleine pony's of smalle paarden. Ik rij juist alleen op de grotere en meer stevige paarden, en ik wil er juist ook wat af krijgen omdat ik dan ook denk dat springen mij makkelijker afgaat (dat doe ik nu eigenlijk nooit, ik verlies snel mijn evenwicht en dat zal zeker wel te maken hebben met de extra kilo's). Zie mijn profiel voor het paard Mischa, voor mijn gevoel kan ik daar nog prima op rijden en bij mij gedraagt ze zich niet anders dan bij anderen.

Overigens vind ik ook dat sommigen hier wel erg makkelijk praten. Afvallen is helemaal niet makkelijk of leuk, uiteraard is het leuk als er wat afgaat maar voor het ook maar zo ver is! Jullie zouden wel met iets meer respect tegenover elkaar mogen reageren, het is ook voor de dikkere mensen niet leuk om zo afgezeken te worden (heb het uiteraard niet over iedereen hier). Maar het welzijn van het paard staat wel voorop en ik denk dat de meeste mensen hier verstandig genoeg zijn om te weten wat zij kunnen en wat de paarden aankunnen. Lekker motiverend als iedereen maar zeurt over hoe dik je bent, terwijl jij juist zo keihard werkt om er iets af te krijgen en waarvoor paardrijden een motivatie is .. Dan kan je wel zeggen: je doet het voor jezelf, maar je doet het eigenlijk ook voor het modebeeld wat hier maar eens weer heerlijk naar voren komt: slank is mooi.. Een beetje motivatie van de buitenwereld is dan wel prettig, en een paard kijkt gelukkig niet naar het standaard plaatje.
Overigens, ik denk dat jullie het wel snappen, ik heb het echt niet over mensen die bijna van hun paard afrollen omdat ze te zwaar zijn.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:06

_biondaa schreef:
QualityHorse schreef:

nee dat ben ik niet?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:08

QualityHorse schreef:
QualityHorse schreef:

nee dat ben ik niet?[/quote]
_O- lees anders eerst ff de OP ;)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:09

Dewii schreef:
Ik heb ook overgewicht (ben overigens hard aan het werk om het eraf te krijgen, maar ik kan eten/niet eten wat ik wil maar veranderen: ho maar) en zeker, het welzijn van het paard staat voorop! Daarom stap ik ook echt niet op kleine pony's of smalle paarden. Ik rij juist alleen op de grotere en meer stevige paarden, en ik wil er juist ook wat af krijgen omdat ik dan ook denk dat springen mij makkelijker afgaat (dat doe ik nu eigenlijk nooit, ik verlies snel mijn evenwicht en dat zal zeker wel te maken hebben met de extra kilo's). Zie mijn profiel voor het paard Mischa, voor mijn gevoel kan ik daar nog prima op rijden en bij mij gedraagt ze zich niet anders dan bij anderen.

Overigens vind ik ook dat sommigen hier wel erg makkelijk praten. Afvallen is helemaal niet makkelijk of leuk, uiteraard is het leuk als er wat afgaat maar voor het ook maar zo ver is! Jullie zouden wel met iets meer respect tegenover elkaar mogen reageren, het is ook voor de dikkere mensen niet leuk om zo afgezeken te worden (heb het uiteraard niet over iedereen hier). Maar het welzijn van het paard staat wel voorop en ik denk dat de meeste mensen hier verstandig genoeg zijn om te weten wat zij kunnen en wat de paarden aankunnen. Lekker motiverend als iedereen maar zeurt over hoe dik je bent, terwijl jij juist zo keihard werkt om er iets af te krijgen en waarvoor paardrijden een motivatie is .. Dan kan je wel zeggen: je doet het voor jezelf, maar je doet het eigenlijk ook voor het modebeeld wat hier maar eens weer heerlijk naar voren komt: slank is mooi.. Een beetje motivatie van de buitenwereld is dan wel prettig, en een paard kijkt gelukkig niet naar het standaard plaatje.
Overigens, ik denk dat jullie het wel snappen, ik heb het echt niet over mensen die bijna van hun paard afrollen omdat ze te zwaar zijn.

Dit vind ik dus juist een heel goed voorbeeld. Je klinkt als een zeer verstandig persoon die heel goed weet waar ie mee bezig is.
Je doet je best om je paard zo veel mogelijk tegemoed te komen en denkt na over de dingen die je doet. Hoe jij ermee omgaat, vind
ik dus erg goed en dat mag ook wel eens gezegd worden :)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:10

quartel schreef:
QualityHorse schreef:
nee dat ben ik niet?

_O- lees anders eerst ff de OP ;)

Ik snap het als het een reactie op de OP is,
maar dan is die reactie dus niet op mij gericht,
aangezin in niet de Ts ben..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:11

[quote="tamaryOnderzoek horende bij dit stukje (al eerder langs gekomen) :
http://jap.physiology.org/content/90/6/2231.full
Citaat:
De huid en het spierweefsel die op de rug van het paard over de ribben liggen, kunnen slechts een beperkte druk hebben. Druk is officieel Pascal = Newton per meter² wat eenvoudig om te rekenen is naar kilos per cm². Het gewicht van de ruiter+zadel gedeeld door het effectief dragende oppervlak geeft een gemíddelde waarde. De kritische waarde waarboven het weefsel snel slechter gaat functioneren en stress ontstaat, ligt bij 109 gram/cm². Let wel: niet als gemíddelde, maar als maximum.

Een groot probleem is dat het vlak waarop het zadel kan steunen niet groter is dan dat deel van de ribbenkast waarop het kan steunen. Het is daarom zaak dat het zadel daar dan én volledig gebruik van maakt én ook overal evenveel draagt en de maxima beneden die 109 gr./cm² blijven.

De kennis is er dus al lang (onderzoek is van 2000/2001)[/quote]

Dit onderzoek heeft het over oppervlakte druk en bind daar geen conclusies aan over een maximaal gewicht van de ruiter, maar over de verhouding draagvlak en gewicht. :o Oftewel: pas je paard aan aan je gewicht.. Als je dat doet maakt het dus in principe niet zoveel uit hoe zwaar je bent. Onnodig om op te merken dat 100 kg op een smalle c pony geen succes zal zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:14

vanitymay schreef:
[quote="tamary
Onderzoek horende bij dit stukje (al eerder langs gekomen) :
http://jap.physiology.org/content/90/6/2231.full
Citaat:
De huid en het spierweefsel die op de rug van het paard over de ribben liggen, kunnen slechts een beperkte druk hebben. Druk is officieel Pascal = Newton per meter² wat eenvoudig om te rekenen is naar kilos per cm². Het gewicht van de ruiter+zadel gedeeld door het effectief dragende oppervlak geeft een gemíddelde waarde. De kritische waarde waarboven het weefsel snel slechter gaat functioneren en stress ontstaat, ligt bij 109 gram/cm². Let wel: niet als gemíddelde, maar als maximum.

Een groot probleem is dat het vlak waarop het zadel kan steunen niet groter is dan dat deel van de ribbenkast waarop het kan steunen. Het is daarom zaak dat het zadel daar dan én volledig gebruik van maakt én ook overal evenveel draagt en de maxima beneden die 109 gr./cm² blijven.

De kennis is er dus al lang (onderzoek is van 2000/2001)

Dit onderzoek heeft het over oppervlakte druk en bind daar geen conclusies aan over een maximaal gewicht van de ruiter, maar over de verhouding draagvlak en gewicht. :o[/quote]
En maximale druk per cm2, dus x cm2 * 109gr= maximale belasting.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:17

dus wat is dan het absolute gewicht??? Das dus afhankelijk van het draagoppervlak dus het paard en diens vorm van de rug.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:17

koetje28 schreef:

Waarom moet die masseur om de week komen? Ik vind dat nogal vaak eerlijk gezegd?[/quote]
Vind ikook nogal veel?[/quote]

klinkt idd vaak maar mijn koetje staat zwaar in training en daarnaast vind ze t heerlijk en staat ze te genieten als ze gemasseerd word en dat vind ik heel belangrijk! zij moet ook genieten van het leven :D
ik ken meerdere mensen die hun paard regelmatig laten masseren en daarnaast hoeveel mensen laten zich wel niet regelmatig masseren??

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:22

Heb nog wel een mooiere als het gaat om oppervlakte druk: hoe dikker je kont, hoe groter het draagvlak :+ (meer cm om het gewicht te verdelen.) Kan nog zo zijn dat een dikkerd dus ene lagere druk gefet dan een sprietje..Denk maar aan de naaldhak: veel hogere druk dan een dikke snowboot :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:24

vanitymay schreef:
Heb nog wel een mooiere als het gaat om oppervlakte druk: hoe dikker je kont, hoe groter het draagvlak :+ (meer cm om het gewicht te verdelen.) Kan nog zo zijn dat een dikkerd dus ene lagere druk gefet dan een sprietje..Denk maar aan de naaldhak: veel hogere druk dan een dikke snowboot :+

Klinkt mooi, maar het kan niet waar zijn :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:26

Als je uitgaat van puur oppervlakte druk voor de huid en de onderliggende spierlaag zoals in dit onderzoek wordt beweerd klopt dit wel degelijk 8-)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:26

koetje28 schreef:
klinkt idd vaak maar mijn koetje staat zwaar in training en daarnaast vind ze t heerlijk en staat ze te genieten als ze gemasseerd word en dat vind ik heel belangrijk! zij moet ook genieten van het leven :D
ik ken meerdere mensen die hun paard regelmatig laten masseren en daarnaast hoeveel mensen laten zich wel niet regelmatig masseren??

Ik vind dit ruiken naar centjes verspillen, maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:28

vanitymay schreef:
Als je uitgaat van puur oppervlakte druk voor de huid en de onderliggende spierlaag zoals in dit onderzoek wordt beweerd klopt dit wel degelijk 8-)

Je moet natuurlijk wel uitgaan van een ruiter die op een goed passend (en dus drukverdelend) zadel zit :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:28

Het gewicht in totaal verandert er niet mee.
Er is juist meer oppervlak op de paardenrug waar een groter gewicht op rust.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:29

Abiola schreef:
vanitymay schreef:

Je moet natuurlijk wel uitgaan van een ruiter die op een goed passend (en dus drukverdelend) zadel zit :D

Maar dan kan je toch ook geen gewichtshulpen geven?

Blue_Eyes

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:29

Natuurlijk wel. Als een zadel je gewicht goed verdeelt, kun je nog wel nuance maken tussen meer gewicht links of rechts plaatsen, hoor :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:31

Dan heb je dus een stevig genoeg paard met genoeg draagvlak, een goed druk verdelend zadel waardoor de opppervlakte druk goed verdeeld wordt en onder de 109 gr cm2 blijft, je valt binnen de 15 % (laten we die dan maar aanhouden voor de zekerheid) van het lichaamsgewicht van je paard, WAT IS ER DAN NOG OP TEGEN DAT JE DIK BENT????

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:32

vanitymay schreef:
Dan heb je dus een stevig genoeg paard met genoeg draagvlak, een goed druk verdelend zadel waardoor de opppervlakte druk goed verdeeld wordt en onder de 109 gr cm2 blijft, je valt binnen de 15 % (laten we die dan maar aanhouden voor de zekerheid) van het lichaamsgewicht van je paard, WAT IS ER DAN NOG OP TEGEN DAT JE DIK BENT????

Als je aan al deze voorwaarden voldoet, niets, veel rijplezier *\o/*

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:32

mika11 schreef:
Het gewicht in totaal verandert er niet mee.
Er is juist meer oppervlak op de paardenrug waar een groter gewicht op rust.

Geen natuurkunde gehad zeker? Hoe groter het oppervlak dat een bepaald gewicht draagt, hoe minder de druk per cm2. Aangezien dit dus het grootste probleem zou zijn (wetenschappelijk bewezen?) mag dat dus geen probleem zijn!