Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:38

ik kan je wel wat mensen aandragen die naar mijn mening goede zitles instructie kunnen geven en daartoe opgeleid zijn maar je kunt ze ook vinden op www.equiscio.nl , de namen staan erbij vermeld en hun woonplaats ze zitten zo een beetje door heel nederland heen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:37

peaches schreef:
Ik ben ook eenbetje aan het stoeien met mijn houding aangezien ik sinds gister besloot om mijn beugels weer een gaatje lager te zetten. Ik vond me op foto's zo opgekropt zitten dat ik ze nu wat langer wil proberen maar het voelt allemaal nog een beetje wiebelig.

Zitles..klinkt goed..waar vind ik die mensen die me daar les in kunnen geven?

jep , bij mij :+

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:34

nombrado schreef:
peaches schreef:
Ik ben ook eenbetje aan het stoeien met mijn houding aangezien ik sinds gister besloot om mijn beugels weer een gaatje lager te zetten. Ik vond me op foto's zo opgekropt zitten dat ik ze nu wat langer wil proberen maar het voelt allemaal nog een beetje wiebelig.

Zitles..klinkt goed..waar vind ik die mensen die me daar les in kunnen geven?

jep , bij mij :+

en waar woont gij? :+

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:43

als je les wilt nemen bij iemand raad ik je wel aan goed te kijken wat als iemand doet en of hij zelf kan wat ie predikt , en dat geld voor iedereen of je nu les neemt van nombrado of van iemand anders , kijk of de instructie kwaliteit kan waarborgen ja of nee en niet klakkeloos op een website enzo afgaan.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:41

@peaches.....niets ten nadele van nombrado hoor,in tegendeel........maar zoek je wel een klassieke instructeur,want als ik je profiel zo bekijk,ambieer je een heel andere richting.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:43

We hebben een parelli basis en toen kwam Mireille op mijn pad en daar voel ik me nog steeds heel erg fijn bij, maar ik ben ook gewoon erg geintresseert wat er meer is. We rijden nog voor mijn doen kort, maar ik heb nu pas het gevoel dat we een stapje verder kunnen en dus ben ik me gewoon aan het orienteren wat er nog meer is.

Ik ga vandaag verder het topic uitspitten maar wat ik al ergens heb gelezen en ik nogsteeds vragen bij heb is wanneer weet je of je een goeie instructeur te pakken hebt of welke boeken zijn aan te raden en ik heb ook nog geen idee welke leermeesters en richtingen er allemaal zijn. Is er niet ergens een handige tabel of site of zo met veel filmpjes en uitleg en zelfs misschien instructeurs opstaan?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:52

Ok nu weer veel nagedacht over die zit en teugelvoering. Betere teugelvoering door goeie zit klinkt logisch. Maar is je zit hetzelfde als je paard niet in balans loopt? Het ene moment hobbel ik alle kanten op en het andere moment zit ik ineens als een huis en dat komt dan niet doordat ik iets anders doe of misschien wel onbewust, maar vooral omdat Diesel ineens anders gaat lopen. Hoe weet ik wat ik aan kan houden en waar ik op moet letten, wat is goed? En hoe kan ik weten dat ik bij de juiste mensen terecht kom die mij dat kunnen leren? Ik ga vooral veel op mijn gevoel af en het resultaat wat Diesel mij geeft en dat maakt dat ik het gevoel krijg dat we god bezig zijn. Maar kwa zit en klassieke rijkunst ben ik nog zo nieuw dat ik niet weet waar ik moet zoeken en ook nog helemaal geen idee heb wat dus voor ons gaat werken of niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:12

Ik meld me ook even voor het mee lezen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:06

Misschien een idee om dit topic nieuw leven in te blazen?

Dat probleem van peaches klinkt mij wel bekend. Nou weet ik ook dat dit door mijn lichamelijke gesteldheid komt bij mij :P Maar het is toch opzich logisch dat als een paard balans verliest dat jij dat ook doet. Omgekeerd is het bij mij namelijk ook zo. Lijkt mij aan de ruiter om zo'n goede zit te hebben dat hij/zij het weer terug kan herstellen. Ik probeer mij daarom vaak alleen op mijn zit te concentreren en niet op hoe mijn paard loopt. Die knol loopt al vanzelf in een krulletje en als ik nou zo vriendelijk ben om ook nog eens een beetje te rijden dan doet ze het ook nog redelijk fatsoenlijk. Althans, daar focus ik mij op in tijden van onbalans.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:35

Zou leuk zijn als we hier weer verder kunnen babbelen! Ondertussen zijn we net uit ons ze winterse vakantie en zijn we dus nog maar net begonnen, maar het gaat weer vriezen maar ik hoop dat het na volgende week afgelopen is. Dan kunnen we weer echt beginnen!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:55

Danique_G schreef:
Misschien een idee om dit topic nieuw leven in te blazen?

Dat probleem van peaches klinkt mij wel bekend. Nou weet ik ook dat dit door mijn lichamelijke gesteldheid komt bij mij :P Maar het is toch opzich logisch dat als een paard balans verliest dat jij dat ook doet. Omgekeerd is het bij mij namelijk ook zo. Lijkt mij aan de ruiter om zo'n goede zit te hebben dat hij/zij het weer terug kan herstellen. Ik probeer mij daarom vaak alleen op mijn zit te concentreren en niet op hoe mijn paard loopt. Die knol loopt al vanzelf in een krulletje en als ik nou zo vriendelijk ben om ook nog eens een beetje te rijden dan doet ze het ook nog redelijk fatsoenlijk. Althans, daar focus ik mij op in tijden van onbalans.

Het is heel vaak een "wisselwerking", paard loopt niet goed en ruiter zit daardoor minder.

Wel is het zo, dat wanneer de ruiter een onafhankelijke zit heeft, het paard steeds beter gaat lopen en daardoor de ruiter nog weer beter zit.
(lees; beter, meer in balans)

Met bovenstaand neem ik aan dat het zadel wel goed passend is.
Daar kan ook nog eens een probleem(pje) in zitten.

Wel is het een vaststaand feit voor mij, dat een paard niet in een "gedwongen" houding moet lopen, maar eerst leert om "op eigen benen te lopen" en in staat wordt gesteld om zijn balans ZELF te vinden met de middelen die het paard ter beschikking heeft daarvoor.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:57

Wat ik me dan afvraag, als een paard zijn eigen balans zou zoeken loopt denk ik het grootste grut op de voorhand, dat is juist wat je niet wil. Of wat bedoel je met zelf balans zoeken?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:45

Nou eens mee lezen naar het antwoord, ben benieuwd......

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:44

Moll?Gij hier?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:54

Ja ik ben er weer eens even, kijken of het niveau al wat meer omhoog is gekomen van die en gene, dus ben benieuwd

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:29

peaches schreef:
Wat ik me dan afvraag, als een paard zijn eigen balans zou zoeken loopt denk ik het grootste grut op de voorhand, dat is juist wat je niet wil. Of wat bedoel je met zelf balans zoeken?

Als een paard niet onder je vandaan loopt, valt het niet op de voorhand.

Ik mag hopen dat "men" weet dat er meerdere manieren zijn om het paard niet onder je uit te laten lopen.

Zit/gewicht/beenhulpen zijn alle drie hulpen die zowel voorwaarts als verzamelend ingezet kunnen worden.
Bovendien zijn er nog stemhulpen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:15

cherie78 schreef:

Hoe kom je daar bij Cherie? Een paard kan ook op de voorhand sloffen. Terwijl een paard dat onder je vandaan vertrekt dit ook met meer gewicht op de achterhand kan doen.
Dus wat je verteld klopt (weer eens) niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:36

turquoises schreef:
cherie78 schreef:

Hoe kom je daar bij Cherie? Een paard kan ook op de voorhand sloffen. Terwijl een paard dat onder je vandaan vertrekt dit ook met meer gewicht op de achterhand kan doen.
Dus wat je verteld klopt (weer eens) niet.

Het lijkt mij heel logisch, turquoises, dat een paard wat sloft niet echt gewenst is ;) ik wil nl wel graag een paard wat met impuls loopt :)

Het lijkt mij bovendien ook logisch dat een paard wat onder de ruiter vandaan loopt, niet persé hoeft te vertrekken op de achterhand.
Ik bedoelde ook niet een paard wat "vertrekt" ;)

Dus wat mij betreft een aanval van jouw kant zonder fatsoen(lijke) onderbouwing.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:55

cherie78 schreef:
peaches schreef:

Ik mag hopen dat "men" weet dat er meerdere manieren zijn om het paard niet onder je uit te laten lopen.

Zit/gewicht/beenhulpen zijn alle drie hulpen die zowel voorwaarts als verzamelend ingezet kunnen worden.

En tot hoeverre kun je die hulpen toepassen? Wat ik ervaar, is dat als ik teveel sleutel, dat ze onwijs gespannen raakt en soms zelfs in paniek. Ze is nog niet helemaal in vorm dus dat verklaart een deel uiteraard. Maar oorzaak vooral is dat ze een onwijs sensibel karakter heeft. Ik probeer een basis te leggen bijvoorbeeld voor de middengangen, deze vind zij erg lastig. Dus ik probeer de pas te verlengen en haar ook de gelegenheid geven om van 'frame' te laten veranderen, zonder haar uit elkaar te laten vallen, dan neem ik haar gewoon terug. Maargoed, als dit een basis heeft, vraag ik meer en ga ik voorzichtig richting een middendraf. Dit kan goed gaan maar soms vind ze het moeilijk, raakt ze overvraagd oid en raakt ze in paniek. En dat duurt zeker wel even om haar weer rustig te krijgen. Ze zet het op een rennen en schrikt overal van. Zo hoop dat het duidelijk is wat de vraag ook is, want ik zit nu op mijn telefoon.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:37

Danique_G schreef:
cherie78 schreef:

En tot hoeverre kun je die hulpen toepassen? Wat ik ervaar, is dat als ik teveel sleutel, dat ze onwijs gespannen raakt en soms zelfs in paniek. Ze is nog niet helemaal in vorm dus dat verklaart een deel uiteraard. Maar oorzaak vooral is dat ze een onwijs sensibel karakter heeft. Ik probeer een basis te leggen bijvoorbeeld voor de middengangen, deze vind zij erg lastig. Dus ik probeer de pas te verlengen en haar ook de gelegenheid geven om van 'frame' te laten veranderen, zonder haar uit elkaar te laten vallen, dan neem ik haar gewoon terug. Maargoed, als dit een basis heeft, vraag ik meer en ga ik voorzichtig richting een middendraf. Dit kan goed gaan maar soms vind ze het moeilijk, raakt ze overvraagd oid en raakt ze in paniek. En dat duurt zeker wel even om haar weer rustig te krijgen. Ze zet het op een rennen en schrikt overal van. Zo hoop dat het duidelijk is wat de vraag ook is, want ik zit nu op mijn telefoon.

Die hulpen die ik noemde zijn altijd toepasbaar.
Bij een paard wat een "onwijs sensibel" karakter heeft, zijn been/teugelhulpen al heel vlug teveel.
Het is uit proberen hoe subtiel jij deze been/teugelhulpen kan doseren.

Een paard met een "onwijs sensibel" karakter zal van te groot doseren veel vlugger in "paniek" raken.
Tweede oorzaak van dit "schrik-gedrag" is het niet in vorm zijn, dus dan vraag je nog teveel van je paard.

Wat wel heel belangrijk is, is dat je paard wel op een goede manier reageert op je beenhulpen.
De reactie van je paard hoort altijd op een beenhulp te zijn en niet zoals ik heel vaak zie bij paarden met een "onwijs sensibel" karakter dat ze teveel ingehouden worden met teugelhulpen.

Dus lijkt het mij, dat je paard aan de hulpen moet zijn en bovendien in "vorm" om het gevraagde aan te kunnen.
Dus niet teveel "sleutelen" maar reactie op subtiele zit/gewicht/beenhulpen aanleren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:36

Ik betwijfel of ik daadwerkelijk teveel vraag. Ze kan het een aantal keer achter elkaar goed doen en de keer daarna raakt ze in paniek (inclusief angstzweet) terwijl ik niets extra's vraag. Ik let heel goed op mijn teugelhulpen omdat ze bij teveel druk überhaupt haar rug weg drukt. Aan de hulpen moet ze sowieso meer komen, dus ik probeer alles klein te houden maar wel consequent te zijn in het gebruik. Daarnaast heeft ze tergelijkertijd ook weer.. de concentratie van een pinda. Natuurlijk veel overgangen, figuren het gebruikelijke antwoord maar daar kan zij ook weer overvraagd in raken. De balans tussen die twee dingen luistert nogal nauw. Vraag ik te weinig, koekeloert ze tussendoor gewoon een beetje om zich heen. Vraag ik de dngen te snel achter elkaar weet ze ook niet wat ze er mee aan moet. Als ik bijvoorbeeld 1 ding per rondje vraag, ik noem een dwars straat, middendraf ergens in de bak (zeg lange zijde), dan is ze tijdes de middendraf en erna afgeleid. Vraag ik om de drie passen een variatie, dan gaat het goed maar is de andere helft van de bak afgeleid.

Voor jullie achter het beeldscherm is het natuurlijk ook afpellen, ik ga eens kijken of ik gefilmd durf te worden.