Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:15

cherie78 schreef:
Moll schreef:
[welke versnelling?

De eerste tot en met de ............ mogelijkheden van het paard *D

ik heb geen versnellingen op me paard, mischien moet ik dan maar eens aanr me versnelingsbak laten kijken, waar zit die bij een paard?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:18

cherie78 schreef:
Dus juist door tempi te rijden in de zijgangen gaat een paard zo mooi groot scharen?

ik denk dat er meer bij komt kijken dan alleen tempi rijden in zijgangen. :j
het paard moet dan al heel wat fasen van het skala bevestigd zijn en daarnaast speelt de natuurlijke aanleg en bouw van het paard ook een rol.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:25

Zooist schreef:
cherie78 schreef:
Dus juist door tempi te rijden in de zijgangen gaat een paard zo mooi groot scharen?

ik denk dat er meer bij komt kijken dan alleen tempi rijden in zijgangen. :j
het paard moet dan al heel wat fasen van het skala bevestigd zijn en daarnaast speelt de natuurlijke aanleg en bouw van het paard ook een rol.

Daar heb je volledig gelijk, dat er meer komt kijken dan tempi rijden in zijgangen :j

De fasen zijn eigenlijk al voorbij gekomen.

De doorlatendheid, het rechtgerichtzijn, de tact, de aanleuning; allemaal onderdeeltjes die voor een groot gedeelte in orde moeten zijn.

Maar dan komen we bij het kip en ei-verhaal; zijn de oefeningen van de KR niet zo uitgedacht, dat door de oefeningen te rijden, de onderdeeltjes stukje bij beetje bevestigd raken??

Of kunnen we pas oefeningen rijden, als de onderdeeltjes al bevestigd zijn??

Lees onderdeeltjes als: de doorlatendheid, het rechtgerichtzijn, de tact, de aanleuning.

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:26

tact?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:33

Moll schreef:
tact?

:j

En kan je ook nog ingaan op iets anders uit het stukje dat ik neerzette :')

Rijden we de oefeningen om een paard de "onderdeeltjes" aan te leren of moeten er "onderdeeltjes" bevestigd zijn, voordat we oefeningen mogen rijden?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:35

cherie78 schreef:
Moll schreef:
tact?

:j

En kan je ook nog ingaan op iets anders uit het stukje dat ik neerzette :')

ik ken wel takt, maar tact in het skala komt er niet in voor

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:39

Vergeef me mijn "spelfout", moll :') _/-\o_

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:39

Citaat:
De doorlatendheid, het rechtgerichtzijn, de tact, de aanleuning; allemaal onderdeeltjes die voor een groot gedeelte in orde moeten zijn.

Doorlatendheid wat is dat??????????
En Takt ken ik wel Tact niet in die Skala der Ausbildung.
Hier worden dingen verkeerd vertaald of totaal niet begrepen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:40

cherie78 schreef:
Vergeef me mijn "spelfout", moll :') _/-\o_

Was het maar een spelfout, het zijn 2 totaal andere vakuitdrukkingen.
Het een komt uit het Duits, het andere uit het Nederlands en men bedoeld er totaal niet hetzelfde mee.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:44

Als je doorlatendheid niet begrijpt, prof
Het "doorlaten" van alle hulpen :j

En dan misschien nu een inhoudelijke reactie *D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:51

cherie78 schreef:
Als je doorlatendheid niet begrijpt, prof
Het "doorlaten" van alle hulpen :j

En dan misschien nu een inhoudelijke reactie *D

Dat woord bestaat niet doorlatend is ook een zeef, dus een lek.
Er bestaat geen enkele paarden vakuitdrukking die letterlijk vertaald kan worden, wat klaarblijkelijk hier gebeurd is.

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:56

cherie78 ik heb ecven door u geschiedenis zitten bladeren hier op bokt, en ik kan u niet echt serieus meer nemen na dat geen wat ik daar gelezen hebt, met name over het stuk van de pony die heet zou zijn en niet wil na geven.
en u vervolgens beweerd te rijden zoals u hier in dit topic schrijft, dan ook dat u zo zou rijden en dan een E. Gal hoog in het vaandel heeft staan, dit gaat er bij mij niet in, wil best met u cominuseren in deze, echter doe gewoon normaal en vraag de vragen die u wil weten en niet onzinnige dingen uit kramen zoals scharen, schakelen, tact enz het gaat nergens over

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:06

Moll schreef:
cherie78 ik heb ecven door u geschiedenis zitten bladeren hier op bokt, en ik kan u niet echt serieus meer nemen na dat geen wat ik daar gelezen hebt, met name over het stuk van de pony die heet zou zijn en niet wil na geven.
en u vervolgens beweerd te rijden zoals u hier in dit topic schrijft, dan ook dat u zo zou rijden en dan een E. Gal hoog in het vaandel heeft staan, dit gaat er bij mij niet in, wil best met u cominuseren in deze, echter doe gewoon normaal en vraag de vragen die u wil weten en niet onzinnige dingen uit kramen zoals scharen, schakelen, tact enz het gaat nergens over

Dank voor je interesse in mij :') _/-\o_

Ik heb het niet nodig om jouw berichtengeschiedenis na te pluizen *D de antwoorden in dit topic zijn voor mij voldoende.

Veel geblaat, maar weinig wol :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:25

Citaat:
Veel geblaat, maar weinig wol

Cherie wel te veel in de spiegel gekeken, wat heeft u hier op dit topic nu bijgedragen tot een discussie??
Wanneer men dingen navraagt walst u eroverheen, en beweert dan steeds het zelfde evangelie als Modie, Happy Horse, en Carolla, zonder inderhoud en alleen te schoppen tegen de Klassiek geschoolde ruiters, wanneer u zich werkelijk verdiept zou hebben in deze dan was u nu nog aan het leren, net zoals wij hier allen van elkaar leren, maar niet nieuwe "geloven" maar ware dingen die de Grootmeesters ons overleverd hebben en gedeeltelijk bij de "oude" garde hun geleerd hebben.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:33

Professor schreef:
Citaat:
Veel geblaat, maar weinig wol

Cherie wel te veel in de spiegel gekeken, wat heeft u hier op dit topic nu bijgedragen tot een discussie??
Wanneer men dingen navraagt walst u eroverheen, en beweert dan steeds het zelfde evangelie als Modie, Happy Horse, en Carolla, zonder inderhoud en alleen te schoppen tegen de Klassiek geschoolde ruiters, wanneer u zich werkelijk verdiept zou hebben in deze dan was u nu nog aan het leren, net zoals wij hier allen van elkaar leren, maar niet nieuwe "geloven" maar ware dingen die de Grootmeesters ons overleverd hebben en gedeeltelijk bij de "oude" garde hun geleerd hebben.

Even een "vraagje" *D Waarom vindt je het nodig om bv Modie :') , Happy Horse en Carola er iedere keer bij te halen ;(
Ik "wals" nergens overheen en ga inhoudelijk op vragen in met citaten.
Dat jij de citaten niet op hun waarde kunt schatten, ligt niet aan mij.
Maar om nu iedere keer te beweren dat ik me nergens in verdiep gaat volgens mij een beetje erg ver.

Beetje vreemd dat moll en jij iedere keer erg persoonlijk moeten worden.

Eerst lezen wat er geschreven wordt, dan het ook nog eens begrijpen, dat komt een discussie inderdaad ten goede.
Men hoeft het niet voor 100% met de ander eens te zijn, maar onderbouw dit dan ook als een volwassen persoon.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:43

Citaat:
Eerst lezen wat er geschreven wordt, dan het ook nog eens begrijpen, dat komt een discussie inderdaad ten goede.
Men hoeft het niet voor 100% met de ander eens te zijn, maar onderbouw dit dan ook als een volwassen persoon.

Leest u nu eens terug, het kan niet zijn dat de meerderheid hier op dit topic het met mij eens is omtrent de invalshoek van u.
Wanneer u de laatste dingen van u eens naleest, u heeft het over schakelen, antwoord geheel niet wanneer men daar kritiek op heeft.
U reageerd alleen op de vraag van Tact bestaat niet in der Skala, met schrijffoutje????
Daar word op gereageerd, totaal geen reactie van uw kant, alleen hakken en ongenuangeerde betogen die een soort evangelie is die HH en M en C ook proberen uit te dragen, helaas zit u dan hier op een verkeerd topic, aangezien wij hier harde maar faire en nadenkende en respektvolle discussies voeren.
Wij zijn het niet altijd eens met elkaar in het begin van de discussie, maar door elkaar te corrigeren komen wij vaak op één noemer en dat is naar mijn mening ook het doel van een discussie.
Wij proberen hier elkaar op de vingers te tikken wanneer iets niet duidelijk geformuleerd word, dat is goed dat is elkaar "scherp" maken, daarom kunnen wij hier niet uit de voeten met de polderdressuur uitdrukkingen, wij benutten de werkelijke vakuitdrukken zodat wij in de toekomst elkaar kunnen verstaan en vooral daardoor kunnen begrijpen.
Wanneer u cherie dat niet kunt of wilt begrijpen is dat u goed recht, maar verziek dan niet dit topic.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:44

als ik u het gevoel heb gegeven te persoonlijk te zijn, omtrent uw eigen woorden op een openbaar forum spijt me dat, dat u inhoudelijk zou ingaan op de discussie is maar net aan wie u die vraag stelt, u vraagt bepaalde dingen, waar op geandwoord is in het voorgaande stuk, en een vraag die direct naar u gesteld word ziet u bedoelt of onbedoelt over het hoofd om het met een weder vraag te beantwoorden, verder ga ik niet in deze uitweiden in dit uit stapje buiten het onderwerp, ander word straks dit topic gesloten en dat zou zonde zijn, wat u kunt doen is de vergelijking van KR met uw eigen rijstijl openen en daardeze discussie over schakelen en scharen en doorlaten voeren.
met vriendelijke groet.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:57

Wat is cominuseren????? Wat Cherie bedoelt met tact, scharen, doorlatendheid etc kan ik wel begrijpen, maar cominuseren, nog nooit van gehoord. }>

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:02

Professor schreef:
Citaat:

Leest u nu eens terug, het kan niet zijn dat de meerderheid hier op dit topic het met mij eens is omtrent de invalshoek van u.
Wanneer u de laatste dingen van u eens naleest, u heeft het over schakelen, antwoord geheel niet wanneer men daar kritiek op heeft.
U reageerd alleen op de vraag van Tact bestaat niet in der Skala, met schrijffoutje????
Daar word op gereageerd, totaal geen reactie van uw kant, alleen hakken en ongenuangeerde betogen die een soort evangelie is die HH en M en C ook proberen uit te dragen, helaas zit u dan hier op een verkeerd topic, aangezien wij hier harde maar faire en nadenkende en respektvolle discussies voeren.
Wij zijn het niet altijd eens met elkaar in het begin van de discussie, maar door elkaar te corrigeren komen wij vaak op één noemer en dat is naar mijn mening ook het doel van een discussie.
Wij proberen hier elkaar op de vingers te tikken wanneer iets niet duidelijk geformuleerd word, dat is goed dat is elkaar "scherp" maken, daarom kunnen wij hier niet uit de voeten met de polderdressuur uitdrukkingen, wij benutten de werkelijke vakuitdrukken zodat wij in de toekomst elkaar kunnen verstaan en vooral daardoor kunnen begrijpen.
Wanneer u cherie dat niet kunt of wilt begrijpen is dat u goed recht, maar verziek dan niet dit topic.

Als jij het "evangelie" noemt, om aan te geven dat de aanleuning vanuit het paard zelf moet komen, vraag ik me heel veel zaken serieus af.

En ook vind ik het geen "evangelie" om aan te geven dat een paard NIET met weerstandbiedende hand of halve ophoudingen "gedwongen" moet worden om na te geven in nek en kaak.
Als een paard zelf aanleuning heeft genomen, is er géén sprake meer van vasthouden in nek en kaak.

Dus als ik aangeef dat halve ophoudingen hier NIET nuttig voor zijn, krijg ik als antwoord om nog maar eens het gehele topic door te pluizen.

En als jij vast wilt houden aan de "vaktaal" :) wat maakt het uit als een ander een ander woord gebruikt dat door verder iedereen goed gesnapt wordt , belachelijk te maken.

Dat noem ik niet inhoudelijk op een discussie ingaan, maar muggenziften :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 13:33

Als jullie het niet met elkaar eens zijn, negeer elkaar. Ik denk dat we in dit geval uren door kunnen gaan met dit weles nietes spelletje want ieder heeft zijn eigen mening. Zullen we weer doorgaan met waar dit topic voor bedoeld is, dingen aan elkaar leren, dingen verklaren en vooral gewoon een fijne discussie voeren over bepaalde onderwerpen en daar zo nóg meer uit leren. Wie het niet met elkaar eens is en die niet meer bij het onderwerp kunnen blijven graag via PB of negeer elkaar.

Dit is een zeer informatief topic voor vele onder ons en het zou jammer zijn als het wordt gesloten door te veel off topic gepraat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:42

xmarliez schreef:
Als jullie het niet met elkaar eens zijn, negeer elkaar. Ik denk dat we in dit geval uren door kunnen gaan met dit weles nietes spelletje want ieder heeft zijn eigen mening. Zullen we weer doorgaan met waar dit topic voor bedoeld is, dingen aan elkaar leren, dingen verklaren en vooral gewoon een fijne discussie voeren over bepaalde onderwerpen en daar zo nóg meer uit leren. Wie het niet met elkaar eens is en die niet meer bij het onderwerp kunnen blijven graag via PB of negeer elkaar.

Dit is een zeer informatief topic voor vele onder ons en het zou jammer zijn als het wordt gesloten door te veel off topic gepraat.

Dat zou zeker jammer zijn.

Maar mijn "evangelie" staat nog steeds, sorry daarvoor

Als een paard zelf aanleuning heeft genomen, houdt het paard zich dan nog vast in nek en kaak???

Als een oefening even wat te moeilijk is voor het paard, waardoor het paard de aanleuning NIET meer aanneemt, is het dan niet raadzamer om even een klein stapje terug te doen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 13:49

Uiteraard is het beter om een stapje terug te doen als het niet meer verloopt zoals het moet verlopen. Een nieuwe oefening is weer een nieuw begin en dat moet weer uitgewerkt worden. Daarom is het zo belangrijk ieder paard individueel te bekijken en daar de training op af te stemmen.
Als een paard de aanleuning heeft aangenomen is het paard los door het lichaam dus ook in de nek en kaak anders is de aanleuning voort gekomen uit spanning en dat is geen aanleuning, dan kruipen paarden ook vaak achter de teugel. Een paard in de juiste aanleuning is ontspannen omdat het paard de ruiterhand accepteerd en daar in mee wil gaan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:22

vur schreef:
Wat is cominuseren????? Wat Cherie bedoelt met tact, scharen, doorlatendheid etc kan ik wel begrijpen, maar cominuseren, nog nooit van gehoord. }>

Dat u begrijpt wat cherie bedoeld is wat anders dan dat het vaktaal is, dus gewoon prietpraat waar niemand wat aan heeft om dat ze niet bestaan.
De Babylonisch spraakverwarring heeft dit in het verleden al eens bewezen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:31

xmarliez schreef:
Uiteraard is het beter om een stapje terug te doen als het niet meer verloopt zoals het moet verlopen. Een nieuwe oefening is weer een nieuw begin en dat moet weer uitgewerkt worden. Daarom is het zo belangrijk ieder paard individueel te bekijken en daar de training op af te stemmen.
Als een paard de aanleuning heeft aangenomen is het paard los door het lichaam dus ook in de nek en kaak anders is de aanleuning voort gekomen uit spanning en dat is geen aanleuning, dan kruipen paarden ook vaak achter de teugel. Een paard in de juiste aanleuning is ontspannen omdat het paard de ruiterhand accepteerd en daar in mee wil gaan.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Dus om weer even een stapje verder te gaan.
Daar komt nog een stukje "evangelie" *D ik snap dus het nut van halve ophoudingen in verband met het LATEN loslaten van nek en kaak niet.

Dat halve ophoudingen in de klassieke rijkunst ook gebruikt worden als een soort van oefening, dat snap ik dan weer wel.
Daarvandaan de "parade-punten"

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:32

Men dient een paard in de hand te rijden.
Dit onstaat door de energie die ik als ruiter door het drijven ontwikkel in de hand terug te krijgen en deze om te leiden naar de achterhand.
Alleen in een gevoelvolle ruiterhand neemt het paard de aanleuning aan en kan de ruiter door middel van halve ophoudingen deze ook onderhouden en door deze de hals positie onder controle houden.
Het is geen dwingen door dwingen onstaat juist spanningen die wij als ruiter juist niet willen hebben.
Wij kunnen door halve ophoudingen juist het paard laten ontspannen, halve ophoudingen eindigen altijd in nageven van de hand dit zo snel dat het paard zijn onderkaak weer kan sluiten.
De hand van de ruiter is eigenlijk het uiteinde van de hulpen, door de zit-en beenhulpen opgeroepen verfijnerd en dosseert en leidt deze door en laat ze ook eruit komen.
Wanneer men denkt dat men met zonder halve ophoudingen rijden kan dan beseft men niet wat en hoe deze en met hoeveel gevoel deze gegeven dienen te worden, het hele rijden bestaat eigenlijk hierin.
Leest u alle notities vanaf de Romeinen en Grieken en de ontwikkeling van het rijden maar eens na het is steeds weer de beschrijving van de halve ophoudingen en de hulpen, Steinbrecht beschrijft dat enorm goed en Fillis ook, alleen de halve ophouding helpt niets wanneer het paard niet gehoorzaam is, gehoorzaam komt op de eerste plaats, dan is ook met een kind op school, wanneer die niet luistert kan die ook niets leren.