Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:08

Kinke schreef:
ik denk dat de oneerlijke situaties vooral tijdens het rijden ontstaan. Er zijn zoveel ruiters die vinden dat hun paard een bepaalde oefening niet 'wil' doen, of expres fout doet etc. etc. Dikke onzin, dan doet de ruiter het toch echt verkeerd.

Dit geldt niet voor eigenwijze fjorden :+
Die willen soms namelijk echt iets gewoon niet doen.... maarja, hem dan onredelijk hard aan gaan pakken werkt dan ook alleen maar averechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:26

Kinke schreef:
ik denk dat de oneerlijke situaties vooral tijdens het rijden ontstaan. Er zijn zoveel ruiters die vinden dat hun paard een bepaalde oefening niet 'wil' doen, of expres fout doet etc. etc. Dikke onzin, dan doet de ruiter het toch echt verkeerd.

Klopt :j

Ik heb een heel blije merrie, die er regelmatig een heel eigen mening op na houdt (vind ik erg leuk aan haar, ook) maar als ik het goed doe, doet zij het ook. Dan werkt ze met alle plezier mee :j Rijden vindt ze echt heel leuk :j

djaydakyra98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:19

Mijn rij instructeur zegt als het paard niet goed naar je luistert dat het 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter is.
Als het dan de schuld van het paard is kun je hem heus wel straffen anders blijft hij het toch doen?

Anoniem

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:54

Met rijden is het altijd de schuld van de ruiter :j
In de omgang is het soms anders wat, maar dan nog moet je imo heel goed naar jezelf kijken

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:55

Leg eens uit...ben ik wel benieuwd naar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:58

Als jij wilt dat je paard netjes meeloopt, maar je bent niet zelfverzekerd, en pakt de leiding niet, kun je het paard niet kwalijk nemen dat het niet op een nette manier achter je aan loopt.
Als je niet consequent bent met wat wel en wat niet mag, is het niet de schuld van het paard dat een en ander neit zo lekker loopt, moet je maar duidelijker zijn.
Maar goed, paarden hebben wel een eigen wil, drammen mag je best corrigeren, dat is vervelend gedrag imo, en bijten en schoppen mag al helemaal niet.

Met rijden hetzelfde, het ligt niet aan het paard als het dier niet fijn aan het been is, dat is een ruiterfout. Het is ook een ruiterfout als je paard onder het werk wil uitkomen, moet je het maar leuker maken.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:04

Yamcha schreef:
Met rijden hetzelfde, het ligt niet aan het paard als het dier niet fijn aan het been is, dat is een ruiterfout. Het is ook een ruiterfout als je paard onder het werk wil uitkomen, moet je het maar leuker maken.

:? Dus als ik naar school moet en ik loop te klooien in de klas omdat ik geen zin heb om mijn werk te doen moet de meester het maar leuker maken? En mijn baas moet mijn werk ook leuker maken anders heb ik een vrijbrief om lekker te doen waar ik zelf zin in heb?

Dit ga je toch niet menen hoop ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:09

Verschil is dat een paard niet verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag, niet hoeft te werken voor de kost.

Jíj wilt een baan, dan moet je maar zien dat je hem houdt ook, dat is neit het probleem van je baas.....
Jíj wilt een opleiding, dus als jij geen zin hebt om te leren en je best niet doet, ben jij degene die met de gebakken peren zit.

Jij gaat zelf solliciteren....... jij wilt die baan en vooral dat salaris.
Jij wilt dat het paard voor je werkt, toch? Paard zelf heeft daar echt geen behoefte aan, die komt niet zelf met een zadel naar je toesjouwen, wel? Dan zul jij moeten zorgen dat het paard gemotiveerd blijft. En als het paard dat niet is, zal het paard daar weinig problemen mee hebben. Jij wel.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:40

OK...dus als ik het goed begrijp moet een paard maar kunnen doen en laten waar die zin in heeft omdat hij geen behoeft heeft om te werken?

Welnu....dan heb ik nieuws voor je: Toen ik op de wereld ben gezet hebben ze mij ook niet eerst gevraagd of ik soms behoefte heb om te werken, toch was ik er ineens op de wereld net als dat paard. Sterker nog: ik heb nog steeds geen behoeft om te werken toch kan ik ook niet maar doen waar ik zin in heb.

Daarnaast is het zo dat als het paard wel kan doen waar hij zin in heeft, het paard de leider is maar ik las net dit:
Yamcha schreef:
Als jij wilt dat je paard netjes meeloopt, maar je bent niet zelfverzekerd, en pakt de leiding niet, kun je het paard niet kwalijk nemen dat het niet op een nette manier achter je aan loopt.

Dus ergens klopt er iets niet in je redenatie

Yamcha schreef:
Met rijden is het altijd de schuld van de ruiter

Dit is de gewoon de meest voorkomende oneliner die ik hier lees op het forum.....

Anyway: vanaf heden realiseer ik me dan ook dat als mijn paard even geen zin heeft straks dat het allemaal mijn schuld is en zal ik mijn paard om vergiffenis vragen hoe ik het in godsnaam in mijn hoofd heb kunnen halen iets aan hem te vragen waar hij op dat moment eigenlijk geen zin in had

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:47

Ik ben het er echt niet mee eens dat het ohz altijd aan de ruiter ligt.. Als combinatie's zal het 9 vd 10 x indd aan de ruiter kunnen liggen.. Maar er zitten genoeg rotzakken tussen en het staat gewoon bekend dat paarden heel goed kunnen uitproberen.. Hoe denk je dat het met beleren gaat? De meeste zijn aan het begin braaf, maar er zijn er genoeg die wachten tot ze hun balans hebben gevonden en dan krijgen ze praatjes, ook als ze door professionals beleerd zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:10

Joh, doe wat je wilt, Spiritdancer :) 't Is mijn probleem niet.

Wel lekker makkelijk, alle verantwoordelijkheid bij het paard leggen.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:13

Yamcha schreef:

Waar heb ik geschreven dan dat ik dat doe....of kan je soms alleen maar in zwart/wit termen denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:15

Leuke manier van communiceren dit.
Jij legt mij woorden in de mond en maakt dat vervolgens belachelijk. Lees eerst wat ik schrijf, dan wil ik daarna wel met je in discussie, maar niet op deze manier.

:wave:

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:16

tja mijn paard haalt wel eens het bloed onder mijn nagels vandaan( lees haflinger die alleen maar aan eten denkt en mij daar gerust voor wil lanceren) soms kan ik hier om lachen maar hij heeft ook buien dat er geen houden aan is, als ik dan moe ben tja dan krijgt hij wel eens een tik. eerlijk? soms wel maar soms ook niet.
ik kies er soms ook voor om niet te rijden als ik een rot dag heb, het is natuurlijk niet zo dat ik hem mishandel maar een klap op zijn kont ja die krijgt hij wel eens,

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:21

Spiritdancer schreef:
Anyway: vanaf heden realiseer ik me dan ook dat als mijn paard even geen zin heeft straks dat het allemaal mijn schuld is en zal ik mijn paard om vergiffenis vragen hoe ik het in godsnaam in mijn hoofd heb kunnen halen iets aan hem te vragen waar hij op dat moment eigenlijk geen zin in had

Nee, maar wat dan wel? Het paard al schoppend en stampend door de piste jagen want IK heb wel zin en paardje moet maar luisteren?
Tuurlijk niet, de gulden middenweg zoals zo vaak gezegd wordt, is idd vaak de beste. Geven en nemen!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:26

Spiritdancer schreef:
Mensen die moord en brand schreeuwen over een paard dat een klap of schop krijgt en meteen over dierenmishandeling spreken beseffen kennelijk niet hoe hard de paarden elkaar trappen om de rangorde in de groep te bepalen. Ik verzeker je dat veel van die trappen zo hard zijn dat ze voor ons als mensen dodelijk zijn wanneer je ze op de verkeerde plaats krijgt. Met een dergelijk kracht zullen wij nooit kunnen scoppen of slaan.

Ga eens een volledige dag (9 uur 's ochtends tot 18 uur 's avonds) in een weide zitten waarin een kudde paarden aan het grazen is.
Ga dan eens een volledige dag (9 uur 's ochtends tot 18 uur 's avonds) langs de inrijpiste van de plaatselijke springwedstrijd staan.
Waar denk je dan dat de frequentie van slagen, schoppen, rukken,... kortweg pijnprikkels het hoogst ligt?
Als we dan nog bedenken dat wij van die leuke hulpmiddeltjes hebben als bitten, sporen, martingaals etc. dan denk ik dat een paard gemiddeld meer pijn heeft van een gefrustreerde ruiter op zijn rug dan van een kuddegenoot.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:59

Yamcha schreef:
Leuke manier van communiceren dit.
Jij legt mij woorden in de mond en maakt dat vervolgens belachelijk. Lees eerst wat ik schrijf, dan wil ik daarna wel met je in discussie, maar niet op deze manier.

Wie de schoen past......Maar goed, beantwoord nu eerst mijn vraag eens voordat je meteen begint met een slachtoffer-rol aan te nemen. Zo help je een discussie vanzelf wel om zeep.

Gini schreef:
Nee, maar wat dan wel? Het paard al schoppend en stampend door de piste jagen want IK heb wel zin en paardje moet maar luisteren?
Tuurlijk niet, de gulden middenweg zoals zo vaak gezegd wordt, is idd vaak de beste. Geven en nemen!!

Inderdaad, de gulden middenweg. Maar om nu te roepen dat het altijd aan de ruiter ligt is natuurlijk grote onzin....

Gini schreef:
Als we dan nog bedenken dat wij van die leuke hulpmiddeltjes hebben als bitten, sporen, martingaals etc. dan denk ik dat een paard gemiddeld meer pijn heeft van een gefrustreerde ruiter op zijn rug dan van een kuddegenoot.

Dat hangt er helemaal vanaf in welke eenheid je pijn wil uitdrukken. Ten 1e kan een paard je zelf niet vertellen hoe en in welke mate hij pijn ervaart, en ten 2e haal je er nu de factor frequentie en tijd bij. Een langdurige constante lichte pijn kan erger ervaren worden dan een plotselinge korte hevige pijn. Geen van ons mensen kan vertellen hoe de pijn ervaren wordt maar spreken over een gemiddeld meer pijn hebben en dat relateren aan dierenmishandeling lijkt me in de praktijk erg lastig. En als we nu toch verder gaan moeten we ons dan misschien maar meteen afvragen of paarden emotionele/geestelijke pijn voelen doordat ze maar voortdurend dingen moeten doen van ons die ze eigenlijk niet willen en wij hun waardigheid afnemen door ze bijvoorbeeld te ruinen, op te sluiten in stallen etc. etc.. Misschien is het dan beter om maar consequent te zijn en paarden houden en rijden helemaal af te schaffen?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:11

Wat een leuk topic dit. Ja ik werk echt volgens de manier zo zacht als het kan en zo hard als het moet. En ja zo heb ik toch ook echt wel eens een fout gemaakt en ben daar na veel nadenken achter gekomen. Ik behandel ieder paard anders, maar wel volgens bovenstaande stelling. Zo was ik met mijn trekpaard een stuk hardhandiger en strenger dan met een paardje van een vriendin. Dit omdat mijn trekpaard heel dominant is aangelegd en dat andere paardje heel bang was aangelegd.

En ja zo heb ik bij mijn trekpaard eens iets gedaan waar ik later op teruggekomen ben.

Dit paard schrok, sprong naar mij toe, stond daarbij met haar punt van haar hoef op mijn voet en draaide daarop een rondje. In een reactie heb ik haar (met de platte bovenkant van mijn voet) een flinke schop verkocht tegen haar buik. Waar ze dus ook van schrok en meteen op goede afstand stond. De eerste reactie was een gevolg van een gedachte dat ze niet voor mij uitkeek. Ik ben dan wel zo eerlijk tegenover het paard om de situatie te gaan evalueren. Na een week denken en malen kwam ik tot de conclusie dat het paard helemaal niet lomp was en niet voor mij uitkeek. Ze sprong op me omdat ze mijn bescherming nodig had. De schop was dus niet eerlijk. En ook al is het een week later, ze kreeg alsnog een knuffel plus ik ben een ervaring rijker waardoor het niet snel nog een keer zal gebeuren. DAT vind ik pas eerlijkheid naar je paard toe.

Betreffende martingalen etc. Ik rijd met een menbit buiten. Hoef deze alleen aan te nemen tijdens draf en galop. De zekerheid die ik heb is dat als ze er zin in heeft te gaan rennen, de pijnprikkel haar weer bij mij terug brengt. Het bit is dus een soort controle. En ik heb het dus echt over het 'zin in hebben' en niet schrikken van. Mijn trekpaard dacht namelijk te kunnen racen waar zij dat wilde en met een normaal trensje had ik niets te zeggen. Dus wat is onvriendelijk en wat niet?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:19

Spiritdancer schreef:
Yamcha schreef:

Waar heb ik geschreven dan dat ik dat doe....of kan je soms alleen maar in zwart/wit termen denken?

Sinds wanneer is een paard op de wereld gezet om voor ons te werken??
Volgens mij is dat het paard opgelegd door de mens.
Dus als het paard een dag geen zin heeft kun je als mens ook denken: laten we vandaag iets leuks gaan doen. Dat heet positieve stimulatie.
Dat zo'n paard je op je rug duldt moet je respecteren en je moet een paard zeker niet vereenzelvigen met een mens!

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:31

Ho is even! Bijde partijen hebben in mijn ogen gelijk en ongelijk.. Paarden zijn als wilde dieren op de wereld gezet, maar met fokken van deze dieren worden ze wel op de wereld gezet om voor ons te werken, wij doen ons best om een zo'n braaf, mak, werkwillig veulen op de wereld te zetten.

Elk paard heeft wel eens geen zin, en dat kan je respecteren, maar je bent wel de leider!! Als je goed traint, variabel en goed gebalanseerd met beloningen en vrije tijd zoals op de wei zetten ofzo hoort je paard elke dag het fijn te vinden dat je er bent en benieuwd zijn wat voor spannends er vandaag op het menu staat! Als je denkt dat je paard geen zin hebt en je laat hem niet werken maar wel gaat belonen maak je ze wel lui van! En hebben ze indd geen zin meer om voor je te werken! Consequent zijn! Jij bent de leider!

En als je er al vanuit gaat dat je paard pijn heeft door een bit of iemand op z'n rug dan moet je of stoppen met rijden, of weten hoe je het fijn maakt, door vriendelijk te spelen met het bit, door de rugspier goed te trainen bijvoorbeeld! Niet alleen het karakter word naar onze vormen gefokt maar de bouw ook!

Je moet je paard altijd de baas blijven door consequent te zijn! Want het zijn ook dieren met karakter en streken, ze weten zelf ook dondersgoed dat ze groter en sterker dan ons zijn, daarom moeten wij slimmer en sneller zijn!! Niet over ons heen laten lopen en hebben opvoeding nodig om naar ons eigen hand te zetten, zodat wij daar samen later alleen maar profijt van hebben, zo is mens en dier gelukkig om te weten waar ze aan toe zijn, maar dat gaat niet altijd zonder slag of stoot! Wat doen paarden in wei als ze op hun plek worden gezet? Juist, een schreeuw en/of een trap! Die jonge van mij krijgt het ook hoor van mij als ze weer eens de brutale aan het uithangen is (aan de hand) en niet naar mijn stem wilt luisteren.. Niet hard maar ze weet precies wat ik doe en bedoel... Duidelijker kan het niet zijn, doe haar geen pijn, maar ze voelt het wel en doordat ze dit ook in de natuur gebruiken is het snel duidelijk en is ze makkelik te corrigeren.. Beter zo, dan dat ze het helemaal niet snapt
Zo denk ik erover.. ieder heeft een eigen mening over hoe je hetbeste je paard kan opvoeden en dit is die van mij, maar respecteer ieder z'n werkwijze als het te erg is, komt vast de dierenbescherming wel eens aankloppen! Ik vind het nogal kinderachtig hoe julie op elkaar reageren

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:25

Tegen de tijd dat de dierenbescherming moet komen ga je wel heel ver.....

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:38

Dan zijn er altijd nog mensen op stal die het echt zien wat er gebeurd, en evt er wat van kunnen zeggen en geen mensen die hun conclusies trekken via bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:43

Ik vind wel dat je gelijk hebt, Tassie, zo zie ik het ook :j

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:46

Waarom moeten mensen van stal iets zeggen????
Je hebt toch zelf een beeld van omgang met je paard?
Daar heeft een ander toch niks mee te maken???

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:56

Hahaha, denk dat jij mij verkeerd begrijpt.

Mensen blijken verschillende meningen te hebben over het omgaan met paarden.

Wat is consequent en wat is mishandeling? Waar ligt de grens? Daar zijn ook discussies over en meningen over verdeeld.

Iemand die "te ver" gaat bijv. Kan aangesproken worden door iemand die het ZIET. Of de dierenbescherming waarschuwen ofzo. En op bokt, kunnen mensen elkaar niet vertellen dat er iemand verkeerd met z'n paard omgaat dmv een verhaaltje of een foto..

Snap je me nu?