Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:39

Tigra_ schreef:
Ik blijf van mening dat als je met regelmaat van hetzelfde paard valt er wel iets mankeert aan je zit/rijden.

Maar als je van andere paarden niet afvalt, betekent het dan niet ook gewoon dat je met dat ene paard geen goede combinatie vormt?

Ik denk namelijk dat er eerder iets aan je zit/rijden mankeert als je met regelmaat van allerlei verschillende paarden valt...

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:03

als dat zo zou zijn ben ik een erg slechte ruiter :')
ik maak paarden zadelmak en train ze door. tja, en af en toe zit er wel eens 1 tussen die even gaat proberen wat wel of niet kan. meestal gaat dit goed, maar af en toe lig ik er wel eens naast.

nee ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt. maar dan moet ik er bij zeggen, als je er naast ligt terwijl je alleen maar recht uit aan het draven of iets bent, tja dan twijfel ik over hoe zo'n goede ruiter je bent :) ( tenzij je echt nog maar net rijd natuurlijk ;) )

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:09

lovemario schreef:
als dat zo zou zijn ben ik een erg slechte ruiter :')
ik maak paarden zadelmak en train ze door. tja, en af en toe zit er wel eens 1 tussen die even gaat proberen wat wel of niet kan. meestal gaat dit goed, maar af en toe lig ik er wel eens naast.

Dat is natuurlijk weer een ander verhaal :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:41

Junia schreef:
Tigra_ schreef:
Ik blijf van mening dat als je met regelmaat van hetzelfde paard valt er wel iets mankeert aan je zit/rijden.

Maar als je van andere paarden niet afvalt, betekent het dan niet ook gewoon dat je met dat ene paard geen goede combinatie vormt?

Ik denk namelijk dat er eerder iets aan je zit/rijden mankeert als je met regelmaat van allerlei verschillende paarden valt...

Als je van een specifiek paard af valt dan kan je toch ook niet goed op dat paard rijden/zitten dus blijft toch hetzelfde? Mij hoeven ze ook niet op een top dressuur paard te zetten want dan lig ik er waarschijnlijk naast. Daar ben ik gewoon niet goed genoeg voor. Dat ligt toch bij mij en niet bij het paard?

Rossfechten

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:28

Als je goed lekker op een paard zit, en goed met je hulpen omgaat, waarom zou een paard je er dan af willen gooien ?
Als een paard mij laat merken dat die iets nog niet kan, of vandaag niet wilt, dan luister ik gewoon en gooit die me er niet af terwijl anderen die niet luisteren toch wel een een eindje vliegen.

MerelM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:33

Je bent zeker geen slechte ruiter als je valt!! Ik denk dat bijna iedereen wel eens een keer gevallen is! Je moet er natuurlijk geen gewoonte van maken haha

sanne9393

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:11

van vallen leer je juist naar mijn mening!

MStefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:31

Mijn lesgeefster van vroeger zei altijd dat je zeker 100 keer moest vallen voor je een goede ruiter bent!
Paardrijden is nu eenmaal iets van vallen en opstaan en elke keer leer je er weer van, mijn zit is toch al een stuk gebeterd ondertussen!

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:22

Als deze stelling waar is, dan zou ik wel een zaar slechte ruiter zijn... Ben in de 5 jaar die ik nu rijd zo'n 10 keer gevallen..(1 keer op een buitenrit, de rest in de bak)
Waarvan 1 keer het resultaat was een gebroken enkel..Dit was echter een harde en ongelukkige val.. Kwam met mijn enkel tegen de bakrand aan.
Ik heb van die valpartijen zeker geleerd. Je leert beter te anticiperen en past je houding hierop aan. laatst op een strandrit gingen alle paarden aan de kletter ( er waaiden ballonnen het strand op!!!) 4 van de 6 ruiters vielen er af, ik wist mijn evenwicht te bewaren en mijn paard te kalmeren. Voorheen zou ik gevallen zijn.
Een manegehouder van een stal op Ameland zei tegen mij dat hij ruiters die nog nooit gevallen zijn liever niet meeneemt op strandritten.
Ik denk zelf dat de stelling dat vallen betekent dat je een slechte ruiter bent niet perse waar is.

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:26

Amelandfreak schreef:
Als deze stelling waar is, dan zou ik wel een zaar slechte ruiter zijn... Ben in de 5 jaar die ik nu rijd zo'n 10 keer gevallen..(1 keer op een buitenrit, de rest in de bak)
Waarvan 1 keer het resultaat was een gebroken enkel..Dit was echter een harde en ongelukkige val.. Kwam met mijn enkel tegen de bakrand aan.
Ik heb van die valpartijen zeker geleerd. Je leert beter te anticiperen en past je houding hierop aan. laatst op een strandrit gingen alle paarden aan de kletter ( er waaiden ballonnen het strand op!!!) 4 van de 6 ruiters vielen er af, ik wist mijn evenwicht te bewaren en mijn paard te kalmeren. Voorheen zou ik gevallen zijn.
Een manegehouder van een stal op Ameland zei tegen mij dat hij ruiters die nog nooit gevallen zijn liever niet meeneemt op strandritten.
Ik denk zelf dat de stelling dat vallen betekent dat je een slechte ruiter bent niet perse waar is.

Zeer slechte ruiter.. Bedoel ik :)

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:43

De essentie van het paardrijden is toch wel dat je op het paard blijft zitten, dus als je de stelling zo bekijkt dan zou ik zeggen 'ja'. Maar, niemand is een perfecte ruiter, je bent nooit uitgeleerd, en er zijn zat momenten waarop er even iets mis kan gaan, wat niet eens altijd je eigen schuld is. En altijd leer je er wat van. Mijn pony kan echt een draak zijn met springen en ik heb ook heel wat keren de grond van dichtbij mogen inspecteren, maar daardoor kan ik nu wel zeggen dat ik een redelijke gave heb ontwikkeld om te blijven zitten in deze gevallen :D Dus nee, als je er af valt ben je geen slechte ruiter, je leert stapje voor stapje iets bij waardoor je er waarschijnlijk steeds minder vaak af zult vallen. :)
Was Anky trouwens ook niet een aantal jaren geleden ergens bij het losrijden van een paard afgevallen? zo zie je maar weer, en ik kan Anky ook zeker geen slechte ruiter noemen :D

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:06

Ik kreeg mij eerste pony toen ik 13 jaar was. Hij was een 19 jarige voormalig ZZ international springpony en een heel uitgekookt beest. De eerste 4 maanden vloog pony met het bit tussen zijn kiezen en staart op de rug alleen maar door de bak. Ik was een best goede manegeruiter maar deze pony was duidelijk iets anders. Vaak rende hij op de bakrand af en maakte een schijnbeweging naar de ene kant dan naar de andere kant nog eens om dan heel abrupt links of rechtom te gaan. Ik ben er toen in het begin heel vaak van afgevallen. Maar ik ben er wel beter van geworden. Ik leerde toen meer mee te gaan in de beweging waardoor ik het gekke gevlieg ook kon uitzitten zonder te vallen. En ik kwam over mijn angst heen. Want de eerste weken dat ik hem had was ik best bang voor die pony. Maar na 25 smakken in het zand ben je voor val 26 niet meer bang. Ik heb er nu nog profijt van, ik durf veel. Mijn instelling is wat iets het ergste wat me kan overkomen dat ik er naast lig? Nou dat zie we dan wel weer. Meestal loopt het met kneuzingen en blauwe plekken wel goed af.

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:50

nee natuurlijk niet. er kan altijd wat gebeuren waardoor je uit balans kan raken. de vraag is meer hoe ga je er als een goede ruiter mee om en wat leer je ervan :)

LynnRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:25

Hoe meer je valt, hoe meer je leert :P
Ik weet niet of dit helemaal waar is, maar ik denk dat het echt niet honderdprocent onzin is :P
Op een gegeven moment ga je 'valmomenten' aanvoelen en kan je ze proberen te voorkomen (dit geldt trouwens lang niet met alle 'valmomenten':P)
Dus als je (regelmatig) valt, betekend het echt niet dat je niet kan rijden ;) Misschien is je pony gewoon wat pittiger? :D

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:06

LynnRuiter schreef:
Hoe meer je valt, hoe meer je leert :P
Ik weet niet of dit helemaal waar is, maar ik denk dat het echt niet honderdprocent onzin is :P
Op een gegeven moment ga je 'valmomenten' aanvoelen en kan je ze proberen te voorkomen (dit geldt trouwens lang niet met alle 'valmomenten':P)
Dus als je (regelmatig) valt, betekend het echt niet dat je niet kan rijden ;) Misschien is je pony gewoon wat pittiger? :D

Hoe pittiger het paard, hoe groter de kans dat je valt inderdaad.. Nadat ik vorig jaar naar ben gevallen heb ik sindsdien op de manege waar ik rijd op rustiger paarden gezeten en ben helemaal niet meer gevallen.. :D wel even blijven afkloppen natuurlijk... Ik wil even wat meer zelfvertrouwen opbouwen voor ik weer op wat temperamentvollere paarden ga rijden. Gaat gelukkig beetje bij beetje steeds beter..

merlijn_aap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:39

Bij ons op de manege trakteren we als we vallen, want dan zijn we weer een stap dichter bij om een goede ruiter te worden. :')

IIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 05:47

Dat je een keer valt is normaal. Ik ben nu al 11 keer van af gevallen maar daar leer je alleen maar van. Ook als je met iets nieuws begint zoals springen is het normaal dat je wel eens valt.

natalie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:40

Ik vind van niet, met springen bijvoorbeeld kan het altijd een keer gebeuren

xxSchimmiexxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:44

hoihoi,

ik vind persoonlijk dat als je valt juist geen slechte ruiter bent. Je leert van je foute en daar denk je de volgende keer weer aan. Ik ben zelf al tig keer gevallen :D en had er eerst wel angst van gekregen maar uiteindelijk kwam ik er boven op en nu heb ik veel plezier tijdens het rijden :)

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:30

Achja , ik ben er ondertussen ontzettend vaak afgevallen , en val toch steeds beter en minder pijnlijker :') . Dus jaa , ik vind dat je beter leert rijden (en vooral zitten) als je eraf valt :)

Zeepaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:33

Nee helemaal niet leer je van

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:09

Ik vind dat als je als beginner valt omdat je je gewicht verliest of bij het kleinste bokje valt heel stom, dan leer je niks en tja.
Dat vind ik onhandig, leer je niks van.

Als je ervaren bent en op moeilijke paarden rijd, kan je best vallen.
Dan stap je er weer op, en dan maakt dat je toch wel goed, vind ik.

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:37

Denk toch echt dat je juist leert rijden door vaak van je paard af te vallen. Ik ben begonnen met rijden op een manege en daar echt behoorlijk vaak gevallen, en hard ook :+ Maar daarvan heb ik wel heel veel geleerd. Ik ben geen topruiter, maar heb nu wel een hele vaste zit en ben al jaren niet meer gevallen. Mijn persoonlijke ervaring is dus dat je van vallen alleen maar leert!

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:38

Nee juist niet je leert ervan, het is vallen en opstaan toch :P

xloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:13

Nee. Iedereen valt er toch wel eens af, goeie of slechte ruiter (denk ik). Je paard kan ook wel eens zin hebben om lekker te bokken op een moment wanneer je het niet verwacht, ben je dan ook een slechte ruiter als je er af valt? ik vind van niet. Het kan iedereen gebeuren.