Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:49

Mindfields schreef:
nombrado schreef:
brrrrrrrrr....kneepjes, afkouwen
weet je als een paard kauwt, dat ie niet meer ademen kan?
hoe kan je nou een paard aan de voorkant rechtmaken, als het vanachteruit gebeurd?

Zou wat zijn he als een paard niet kan ademen als ie kauwt, verwonderlijk dat er zoveel paarden nog op de benen blijven als ze eten. Staan de hele dag te grazen, zonder te ademen. Knappe wezens hoor paarden.

jep.....alleen staan ze dan stil....hoeven niet hard te lopen :+

Mindfields

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:50

Dan nog is het erg vreemd dat paarden uberhaupt nog bestaan, elk paard heeft als natuurlijke reflex af te kauwen op het bit in de mondhoek. Terwijl ze galopperen ook. En toch lopen ze niet blauw aan!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:50

nombrado schreef:
[

maar met een buiging of stelling is een paard niet recht...
het buigen doe ik vanachteruit....zonder stelling... kaarsrecht de voltes in
sporend achter in voor recht

Men richt de voorhand op de achterhand.
Men stuurt de voorhand, niet de achterhand.
Wat u hier beweert druist tegen alle Klassiek regels, en tegen de biomechaniek van het paard.
Denkt u maar eens na wat u doet bij SB en SV????

Wat u hier schrijft is misschien uw gevoel, maar niet de waarheid.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:09

Ik zeg dan maar: er is geen waarheid
(althans ... niet in DIT topic _O- )

Nombrado, sorry, we zijn het over dat steeds terugkerende punt gewoon NIET eens.
Het is al eerder gezegd maar wat dit punt betreft: I agree to disagree.
(maakt me ook niet uit, tis goed).

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:09

nombrado schreef:

:roll: >;) ik ga er maar vanuit dat je in de snelheid van de discussie een typfoutje hebt gemaakt. Ik neem aan dat je in plaats van "kauwen", "slikken" bedoelt.

Afbeelding

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:11

Mindfields schreef:
nombrado schreef:
brrrrrrrrr....kneepjes, afkouwen
hoe kan je nou een paard aan de voorkant rechtmaken, als het vanachteruit gebeurd?

Zou wat zijn he als een paard niet kan ademen als ie kauwt, verwonderlijk dat er zoveel paarden nog op de benen blijven als ze eten. Staan de hele dag te grazen, zonder te ademen. Knappe wezens hoor paarden.

U doet net of hulpen eng zijn? En nee zijn niet alleen teugelhulpen, maar een samenpel van hulpen?.
Dan waren alle paarden die (af)kauwen gestikt?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:13

nombrado schreef:
Professor schreef:
Om even op het rechte spoor te blijven.

Stelling is hoofdzakelijk in de nek en de kaak. Dus van Maantopje tot en met de inplanting van de hals in de schoft.
Buiging is van maantopje tot en met uiteinde staart.
Stelling zonder buiging kan.
Buiging zonder stelling niet.

maar met een buiging of stelling is een paard niet recht...
het buigen doe ik vanachteruit....zonder stelling... kaarsrecht de voltes in
sporend achter in voor recht

Wat is het verschil tussen recht en rechtgericht?
Hoe kan u buigen zonder stelling, die beweging is onmogelijk voor een paard en voor u ook?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:20

Professor schreef:
nombrado schreef:

Men stuurt de voorhand, niet de achterhand.
Wat u hier beweert druist tegen alle Klassiek regels, en tegen de biomechaniek van het paard.
Denkt u maar eens na wat u doet bij SB en SV????

Wat u hier schrijft is misschien uw gevoel, maar niet de waarheid.

succes met de voorhand sturen :7

het was me een waar genoegen allemaal
maar ik zit hier duidelijk op een andere golflengte dan het merendeel.
behalve diegene die mij pbde , met bedankjes voor de uitleg en een verademing voor de tips.
ze zijn er nog wel gelukkig
heel veel succes allen met rechtrichten :P

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:24

nombrado zijn mijn vragen en de reacties van de anderen u te moeilijk, dat u het zo persoonlijk op vat en zich uit de voeten maakt?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:29

nombrado schreef:

behalve diegene die mij pbde , met bedankjes voor de uitleg en een verademing voor de tips.

Leest u Steinbrecht, en alle andere grootmeesters nog eens na.
Misschien kunt u dan uw gedachtekronkel nog uit de knoop halen.
Wanneer u tegen alle logica en biomechanische wetten in kan gaan dan bent u zeker van een andere planeet.
Men rijdt een paard van achter naar voren, men zit op een starre as, de voorhand is beweegbaar.
Men stuurt een paard in de wending.
Men zet het paard voorhand voor, en ook Schouderbinnenwaarts.
Men zet de voorhand voor bij de zijgangen, hoe kunt u de achterhand instellen op de voorhand????
Dat wat u nu beschrijft is van voor naar achteren rijden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:37

Hou a.u.b. de discussie een beetje respectvol mensen.
En nogmaals: alle manieren van rechtrichten zijn welkom in dit topic, over de manier waarop, daar hoeven we het helemaal niet over eens te zijn (en dat zijn we blijkbaar ook niet).

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:47

Pfff als ik dit allemaal zo lees dan denk ik dat ik maar een hobbelpaard aanschaf :-)

@ Monique, dank je wel voor je antwoord.
Het is niet zo dat ik hem niet kan corrigeren hierin, want het lukt me wel. Ik ben mij er nu van bewust (wat ik vroeger niet was) dat ik van mijn binnenteugel moet afblijven wanneer dit gebeurt, want dan haal ik hem helemaal uit zijn balans.
Ik neem mijn buitenteugel erbij, maar niet stijf of strak natuurlijk en ik kan hem zo best goed begeleiden.
Ik voel dat wanneer ik hem iets rechter maak hij zich beter laat leiden, dus misschien is contrastelling een optie.

@ Nombrado ik kan mij niet vinden in je uitleg. Geen teugel gebruik, ik zou niet weten hoe ik dingen moest oplossen. Ja... je hebt het verteld, maar ik weet het niet... Zijn er ook boeken die deze manier goed uitleggen ?

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:01

Even een stipje, lees af en toe al wel mee.
Maar een stipje maakt het terug vinden van het topic wat makkelijker :D
Interessant topic btw!
Ik doe zelf ook een poging tot de klassieke rijkunst.
Werk ook aan de hand en longeer met kaptoom. (die ik over heb genomen van HannahFrouk, bevalt nog erg goed ;) )

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:07

nombrado schreef:

Nou jammer, ik doe echt m'n best om alles te begrijpen en vragen zo goed mogelijk te beantwoorden hier over wat ik doe met rijden aan jou en nu moet ik dus de antwoorden uit die vragen gaan halen blijkbaar...

Fabersmid: Wat voor paardrijden ik doe? Ik doe gewoon een poging om mijn paard zo goed en precies mogelijk te kunnen laten bewegen onder mij met wat ik ook vraag van hem en op de minste hulpen te reageren ;)

Ik ga er verder maar eens een nachtje over slapen weer! :z

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:24

Hey Orion! Dus jouw paard "klaagt" niet over die harde neusriem? ik ben teruggegaan naar een gewoon leren halstertje, bij ons werkt dat toch fijner.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:17

HannahFrouk al schrijft u het aan orion, reageer even voor mijn gebruik van kaptoom. Geen een paard horen klagen, een correctzittende kaptoom is net als alle optoming de oplossing. Het is wel oppassen voor de wel bekende kopstoten (wat ik dus ook meteen afleer), dat kan wel eens wat gezichtsbeenderen, tanden en bril kosten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 21:46

dan pastte hij blijkbaar niet want het ding bleef verschuiven en als ik hem dan strakker deed leek het mij echt niet fijn voor hem.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:56

Een kaptoom zit ook voor het gevoel strak en krap, als gegoten passend om het hoofd.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:43

Dat klopt wat Fabersmid zegt. Een kaptoom moet je niet te hoog en te los vast maken. Dan gaat het schuiven en dat is juist niet fijn.
Mijn paard reageerd er erg goed op. Begint met het longeren vet goed te sjouwen.
Voorheen deed ik dit aan een stalhalster, werkt op zich prima, maar met kaptoom zijn de hulpen voor hem duidelijker, waardoor hij beter begint te lopen.
Dus HannahFroukje, ben zeker blij dat je het kaptoom aan mij wilde verkopen! :j

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 08:39

Nou ja, ga er maar vanuit dat ik hem hoog, laag, strak, nog strakker, losjes, met bontje en zonder bontje heb geprobeerd.

Nu ben jij er blij mee en ik werk gewoon met m'n eigen oude leren halstertje (heeft ook een bandje onder de kaak door). Waarom weet ik ook niet, maar die blijft wel beter zitten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:46

Hallo, ik meld mij hier met paard:

Afbeelding

Boknaam is Zilfstar, ben 35 jaar, rij sinds mijn 8e. Ik ben een zogenaamde Lol-met-mijn-Knolruiter: dat wil zeggen ik doe geen wedstrijden, demo's of wat dan ook. MAAR ik wil wel GOED rijden! Mijn paard heb ik nu bijna 11 maanden. Het is een Friese ruin van 6,5 jaar oud. IS wrs vanaf zijn derde onder het zadel en direct klaargestoomd voor wedstrijden. Daar was Jippe nog helemaal niet aan toe wat zich uitte in kleine protestjes: Hoeven niet willen optillen, niet willen omkeren aan de longe, bit niet willen aannemen... Ik ben dit stadium al ruim voorbij, heb een goede werkbare relatie met hem en hij vertrouwt mij.

Nog even kort onze rij-gescheidenis samen, want dat is wel van belang voor eht rechtrichtverhaal denk ik.

Ik heb het zadel bij Jippe gekocht. Dit was kort daarvan (2 weken) op hem aangemeten en zou goed liggen. Na 5 dagen in mijn bezit ging ik hem zadelen, dit was een ramp. Wilde niet stilstaan, blies zich op bij aansingelen etc. Affijn eindelijk waren we zover, ben vergeten vooraf te longeren en ben erop gegaan. Na krap 1 rondje met een Fries in een halve draf van de zenuwen (van hem) gleed het zadel weg en viel ik eraf: resultaat schouder uit de kom. Dat werd 3 maadnen niet rijden en een paard 24/7 op de wei. Hij blij, ik pijn en ook beetje blij want nu kon ik uitgebreid grondwerk doen en elkaar echt leren kennen. Veel grondwerk en longeerwerk gedaan dus. Begin september weer gaan rijden. Dat moest ik rustig oppakken, dus van een kwartier in de week werd dat een half uur tot drie kwartier. Toen kwam begin december de winter met een stijf bevroren bak en heb ik eigenlijk dehele winter niet gereden. Wel grondwerk en andere dingen als clickeren etc. Toen zo'n 8 weken geleden weer begonnen. Kreeg zadelmaker op bezoek voor een ander klusje en die zag aan Jippes bouw dat het zadel niet goed kon zijn. Dus zadel erop en hij zag al meteen dat de kamer veel te smal was voor mijn barokje. De hele spieropbouw etc las hij aan af dat hij wrs altijd met een te krap zadel heeft gelopen en heel veel problemen kwamen daarvan weg: stress als je met zadel aankomt (wat inmiddels wel al stukken verbeterd was), opblazen tot kreunen toe als je wil aansingelen, niet nageven, hard, harder hardst willen, op de voorhand lopen (hier al eerder topics over gehad op Bokt) etc.

ZO liep ie enkele maanden geleden aan de longe en dit is dan de beste foto:

Afbeelding

Op andere loopt ie of in de krul, of dieper, of hoofd omhoog en altijd op de voorhand.

Wat ben ik gaan doen: Zadel staat op Marktplaats en we hebben een nieuw (boomloos) zadel gepast en besteld. In afwachting ben ik aan het trainen gegaan om die wegedrukte rug los te krijgen. Ben weinig gaan rijden. Wat ik deed heb ik gedaan met een boomloos zadel wat perfect lag (Jippe keek echt verbaasd om waarom dit geen pijn deed en staat tegenwoordig op rust als ik hem aaansingel). Verder door onder de buik te kriebelen zodat hij die rugspieren aanspant. Door te longeren, los en vast, balkjes lopen en afwisselend met slof, zonder slof en met elastieken halsverlenger te werken (vandaag voor het eerst die halsverlenger). Ik begin al verschil te merken. De dikke bobbel vlak achter de schouder begint af te nemen. Hij gebruikt zijn achterbenen veel beter (tilt ze nu op ipv te sloffen) en vandaag zag ik hem met die halsverlenger zowaar meer de achterhand eronder zetten en meer richting het plaatje te lopen van de klassieke rijschool (waarbij zo'n paard zo mooi verzameld draaft met de achterhand er goed onder. Nou ja, wrs snappen jullie wat ik bedoel)

Maar nu... merkte ik vandaag met longeren dat Jippe steevast op de rechterhand naar buiten, dus links kijkt. Rondkijken op paardenrechtrichten en paardenbegrijpen.nl kwam ik erachter dat hij linksgebogen is. Ik heb nu een mooi schema van hoe dit aan te pakken met inbuigen, ondertreden en schouderbinnenwaards enzo. Maar ik wil graag jullie advies erbij. De hulpen weet ik allemaal, van Jippe weet ik dat niet. Ga zowiezo aan de hand beginnen. Maar zou graag tips willen van: hoe vaak, hoe lang etc. Want ik wil hem niet overbelasten natuurlijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:55

ga dubbele longe doen, hier kan je dus werken aan het stukje naar buiten kijken, om met hem zo te werken dat hij daar de teugel wil gaan aan nemen en dus de hand wil gaan volgen en hem zo al langzaam aan recht te gaan richten op de folte, aan de dubbel, leer hem dus het bit aan te nemen op 2 teugels waardoor je de hals zoals in je eerste foto laat zakken daar dat hij de hand volgt, langzaam aan kan je dus aan geven op de buiten teugel dat hij het hoofd naar binnen brengt omdat hij de hand wil volgen.

mol

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:05

Dankje! Ik ben vergeten te melden dat ik ook af en toe Lange Teugel doe (kan ik weer oppakken als met het weideseizoen de paddocks vrij zijn om in te kunnen werken) dus zal dit dan zeker meenemen daarin. Dubbele longe heb ik ook liggen, dus die ga ik eerdaags afstoffen en gebruiken. Heb ik wel ervaring mee met een shetje. Jippe weet ik niet.

Aanvullende vragen:

1> Ik neem aan dubbele longe en longeersingel: Kan ik dan het beste de dubbele longe door de hoogste of de laagste ringen doen?
2> Kan ik dan het beste vanaf de ringen direct aan het bit vastmaken?
3> Of moet ik door het bit heen halen terug naar de singel?

Trouwens: De slof doe ik vaak tussen de benen vast, dan glijdt hij erlangs, maar gaat soms in de krul (niet wenselijk) Vandaag de elastieken halsverlenger aan de laagste ringen aan de zijkanten gedaan en dat ging beter. Dus ALS het nr 3 is (terug naar de singel) dan zou ik ze weer aan de zijkanten vastmaken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:09

laagste singelring, en dan aan het bit., de longe zo vasmaken als je de slof doet vind ik op dit moment wat veel omdat je hand dan dubbelzohard in komt vandaar., eerst hem maar leren de hand aan te nemen en de teugel te volgen.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:11

Dubbel longe nooit met hulpteugel is mijn advies en verzoek, omdat de werking van de dubbel longe op zich (alleen het gewicht van de dubbel longe op zich) al hard en zwaar genoeg in werken. Heeft u enig idee hoeveel krachten de longeur uitoefent? Dat voelen de meeste mensen niet eens, laat staan dat die dat kunnen inschatten. Zetten hun paard vast en binden en knopen er alle mogelijke hulpteugels aan vast. Bij elke stap wordt het paard bestraft, met een "ruk" in zijn mond aan weerskant.
Hoe lager gebruik van de ringen, hoe harder de hulpen. Hoe hoger gebruik van de ringen, hoe zachter de hulpen. Harder staat denk ik te negatief beschreven, duidelijkheid van de hulpen is denk ik een betere omschrijving.
Denk dat u halverwege kan beginnen en dan na verloop van tijd ring hoger. De hoogste ringen, zijn voor de ervaren paarden die de bevestiging bezitten kennen van alle hulpen en oefeningen en dus op hoge gradatie africhting zijn.
Bent u het hier mee eens Moll en Professor?