[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoesjeVis

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:00

wow, wat een discussie terwijl ik op mijn knol zat, helaas geen tijd meer om alles te lezen. Vanavond dan maar...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:12

Whinnylando schreef:
Je gevoel is eigenlijk (heel overdreven gezegd) meeschommelen met de buik van het paard.

Ik voel 't altijd aan het "naar beneden zakken" aan een kant. Als ik rechts naar beneden ga, moet ik rechts drijven wil ik dr passen ruimer hebben. Want op dat moment komt dr rechterachterbeen naar voren :)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:31

Heino schreef:
Whinnylando schreef:
Je gevoel is eigenlijk (heel overdreven gezegd) meeschommelen met de buik van het paard.

Ik voel 't altijd aan het "naar beneden zakken" aan een kant. Als ik rechts naar beneden ga, moet ik rechts drijven wil ik dr passen ruimer hebben. Want op dat moment komt dr rechterachterbeen naar voren :)

Ja zo herken ik het het ook :j

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:33

Heel interessant wat hier voorbij komt. Het links recht drijven ken ik wel. Al is het mij nooit duidelijk uitgelegd.

Hoe doen jullie dat met jonge paarden? Deze kennen de drijf hulpen niet, drijf je dan met beide benen aan tot ze snappen dat ze moeten verruimen en of tempo maken. En ga je dan over op het onderhouden van de tact met je benen? Of doe je dit al gelijk?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:10

Dat om en om drijven in stap leren jonge paarden al wel snel moet ik je zeggen, tuurlijk heb je altijd dat de ene sneller begrijpt als andere, maar ze herkennen het wel. Als ze niet reageren geef je natuurlijk keer met 2 benen wat druk. Maar zo zie je al, je hebt te maken met mate van africhting van paard.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:42

En wanneer gebruik je deze manier van dijven?
Mijn paard is wat sloom met draven, ze zou iets meer voorwaarts mogen. Zou je bij haar met beide benen drijven of juist links-rechts...

Weet elke ADB instructeur van dit links rechts drijven?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:50

W_W schreef:
Mijn paard is wat sloom met draven, ze zou iets meer voorwaarts mogen. Zou je bij haar met beide benen drijven of juist links-rechts...

Ik zou eerst werken dat paard dus electrisch word aan been, dus eerst reactie vragen, zo niet hoppa met 2 benen aan drijven en moet ie zowat vliegen (bij wijze van) ik ben daar heel erg consequent in. Dus ik zou met dat tactmatisch drijven dan even laten voor wat het is. Ik zou me eerst gaan verdiepen dat je paard de impuls in orde krijgt zodat je aanleuning ook fijn word dat je goeie verbinding krijgt vanuit de achterhand naar voren toe.

Ik weet niet of er een instructeur is die dat weet van tactmatisch drijven.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:53

W_W schreef:

Misschien ligt het aan de graad van africhting van het paard of africhting van de ruiter ( :D :D ), maar ik heb hier bij een AdB instructeur, althans de mijne, niet gehoord. In principe drijf je niet.

Wel interessant om te lezen hoor!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:54

Bets schreef:
W_W schreef:

Ik zou eerst werken dat paard dus electrisch word aan been, dus eerst reactie vragen, zo niet hoppa met 2 benen aan drijven en moet ie zowat vliegen (bij wijze van) ik ben daar heel erg consequent in. Dus ik zou met dat tactmatisch drijven dan even laten voor wat het is. Ik zou me eerst gaan verdiepen dat je paard de impuls in orde krijgt zodat je aanleuning ook fijn word dat je goeie verbinding krijgt vanuit de achterhand naar voren toe.
Ik weet niet of er een instructeur is die dat weet van tactmatisch drijven.

Ja, dit kan ik me dus voorstellen, en dat je daarna tactmatisch gaat drijven?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:09

driebergen schreef:
Ja, dit kan ik me dus voorstellen, en dat je daarna tactmatisch gaat drijven?

Het ligt idd aan de mate van africhting. Aangezien hierboven word gesproken dat ze nog met basis werk bezig zijn moet dat eerst in orde zijn voordat je begint met dat tactmatisch drijven idd.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:22

snap ik inderdaad.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:29

even nog een vraagje, dat tactmatig drijven, die je dat ook als je lichtrijd of alleen als je doorzit ik vraag me nl of hoe je dat lichtrijdend zou doen zonder je paard in de weg te gaan zitten?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:41

Ik doe het met name als ik wat verder ben, met losrijden doe ik dat niet zo zeer. Ik zorg eerst dat ik de eerste elementen voor elkaar heb (dus rij paard warm, de spieren oprekken, aanleuning verfijnen, impuls behouden doormiddel van tempowisselingen, tussendoor paard lang laten om even lekker te ontspannen met halsstrekken en als ik paard wat meer oppak en naar oprichting ga werken dan werk ik met tactmatisch drijven)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:46

Ik doe het voornamelijk in stap met losrijden. Frame verlengen en verkorten. In draf doe ik het niet iedere pas, dat is niet bij te houden op de manier die ik uitlegde :) Dan doe ik het om de pas, met de ophouding erbij. Vooral met zijgangen om de takt erin te houden als ze het aan moeten leren.

Voor de mensen die net meelezen, we leggen hier een ander systeem uit als het AdB systeem om verschillen op te merken en van elkaar te leren.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:55

Ik kwam gisteren erachter, dat die van mij dus wat moeite heeft met de travers om de tact te behouden, in de stap is het dan fijn om dan tactmatig mee te drijven, dan behoud het paard de tact wel. Als ik niets zou doen met benen, dan maakt paard korte en langere passen kwam ik achter. Wel grappig dat als je aan het rijden bent en je komt dit soort dingen tegen, dat je denkt, oh hier hadden we het over vandaag.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:24

hahaha idd dat had ik ook stond naar iemand anders te kijken en zag ineens dat die persoon haar paard zelf uit de tact reed :)

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:05

Bedankt voor de uitleg.
Het is dus zaak om eerst een paard goed op de benen te laten reageren en daarna kan je tactmatig drijven. Wil deze manier van drijven wel even met mijn instructrice bespreken, vind idd niet drijven toch niet helemaal prettig...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:32

Ja basis is belangrijk om dat onder de knie te hebben. Dus paard moet eerst de impuls voor elkaar hebben en daarna ga je het verfijnen door regelmaat en tact te gaan werken.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:46

Hoe doe jij dat met been geven? Mij is altijd geleerd om druk vast te houden tot je reactie krijgt (evt met hulp van stem).

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:46

Als mijn paard niet voor been ik dan geef ik enorm beendruk, dus ik zet mijn sporen erin of geef vlinke tik als ie niet op mijn benen reageert.

Paard wat ik ken dat is flegmatiek en wil niet makkelijk lopen, die moest ik echt heel veel met been eraan zitten zo niet, pats zweep erachter aan een flinke tik dus. Dat werd steed minder en minder. Ligt ook aan persoon die erop zit, ik ben heel erg consequent. Als ie niet reageert dan vraag ik nog keer reactie. Dat paard wist precies wanneer eigenaar erop zat of wanneer ik erop zat. Dus dat wil zeggen, je hoeft paard niet rot te prikken of verrot te slaan, dat zeg ik niet, maar je moet wel heel streng doorkomen. En als kan in 1x. Dan werkt het gewoonweg het beste. En niet schoppen want dat werkt niet, maar keer doorprikken met sporen dat doe ik dus wel, vlak achter de slingel daar reageren ze wel op. En dat paard vond niet altijd fijn, dat sloeg in begin keer naar mijn benen, maar had later wel respect voor mij. Antoine zat mijn schimmel voorheen ook paar keer flink te tikken, niet dat ik daar iets op tegen heb, maar mijn schimmel sloeg er ook naar terug, hij bleef doortikken tot mijn schimmel ontzag voor hem kreeg en van hem vandaan ging en naar voren vertrok.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:38

Bedankt voor alle info en uitleg! Is me een hoop duidelijk geworden.

Toch ga ik het zelf maar niet proberen. Vind het voorlopig belangrijker dat mijn paard zelf zijn beweging vind en wil hem daar zo min mogelijk in storen. Ik houd het dus bij rechtrichten, onstpannen, voorwaarts etc. om zijn tact (en bespiering) te verbeteren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:31

Mensen die les hebben van (leerlingen van) AdB... Hoe ziet een gemiddelde les er uit bij jullie dan? Wat voor oefeningen etc. doen jullie? Neem aan dat er méér is dan rechtrichten, of niet? Rechtrichten is het middel toch, niet het doel?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:47

Les verschilt hééél erg per paard (Wis is puut ontspanning en niet verongelukken met haar ;) Hilde is klaarstomen voor L2/M1 met als doel uiteindelijk Hilde in het Z te hebben)

Ik ben zeker niet alleen maar met rechtrichten bezig, maar ook met alle onderdelen uit mn proefjes op wedstrijd en met hetgeen waar ik op dat moment het meest mee vastloop, wat op dit moment het te groot/omhoog aanspringen van de galop en het niet voldoende willen scharen zonder keihard te gaan rennen met wijken.

Wel wordt er dus alles pas gereden als ik Hilde gewoon netjes recht heb en op 2 teugels, en mn vorige les bleek maar weer dat mn problemen met wijken voor het linkerbeen voortkwamen uit het niet genoeg druk hebben op rechts/teveel vastpakken op links, dan wordt dat hesteld en proberen we het wijken opnieuw, en dat lukt het du wel

Maar zo werk ik dus iedere les aan datgene waar we op dat moment tegenaan lopen, verder werken we altijd aan het op lengte houden van de hals en aan mijn eigen houding enz enz

met Hilde rij ik ook weinig oefeningen zoals kwartlijnen/slingerlijntjes enz maar dat doe ik zelf even vlak voor de les met het losrijden, ben met Hilde dus verder echt proefgericht enz bezig.
Met Wis bestaat een les juist uit het bereiken wat ik met Hilde met losrijden al ff doe ;)
Dus ontspannen, recht, voorwaarts, lekker vwnw lopen.
Al was ik ook met Wis vlak voor we stopten bezig met aanleuning en schouderbinnen/buiten enz

heb met Hilde trouwens ook in het begin van een les pasgeleden op de volte/8jes steeds afwisselend schouderbinnen/schouderbuiten/travers/renvers gereden, was erg grappig want Hilde deed het alsof ze het al jaren deed, terwijl het voor het eerst was :+
Puur om haar lekker soepel te houden en haar lekker alle kanten op te laten buigen.

En dat zijn er nog mensen die friezen geen dressuurpaarden vinden :D Hilde schudde die oefeningen zo uit dr mouw, kan mn voormalig Z paard nog een voorbeeld aan nemen :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:53

En die hogerdere (is dat een bestaan woord? :P) oefeningen, verschilt AdB daar nog in qua uitvoering/hulpen enzo behalve de voorwaarde rechtgerichtheid?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:57

De oefening wordt volgens het boekje getoond, alleen de hulpen verschillen.

Zo zet ik mijn schouderbinnen niet in met mn been, maar met mn zit+hand máár als Hilde het nodig vindt om door mn been heen te vallen mag ik wel even been geven natuurlijk.
En zo ook met wijken, bv wijken voor linkerbeen heb ik mn linkerbeen er wel bij maar die leg ik niet naar achter en ga er niet hard mee drijven zoals je op wedstrijd mensen weleens ziet doen, ik heb dat been erbij en de rest is hand+zit

Maar ik laat de oefening dus wel zien zoals de jury hem op wedstirjd ook graag ziet, daarin verschilt AdB niet, alleen de hulp is dus anders.