Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rana

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:14

Proest... oke on topic ROFL

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:55

Het werk van Dr.Nicholson is een modelvoorbeeld van toegepaste wetenschap voor begrip van biomechanisch correct rijden.

Deze kennis hebben (uit welke bron ook) en in de praktijk toepassen is voor het paard welzijnskwaliteit-verhogend.

De discussie op dit topic is een illustratie van begripsverwarring door gebrek aan kennis. Bij mij is er geen twijfel dat dit gebrek aan kennis consequenties heeft voor de kwaliteit van het rijden.
Kwaliteit van rijden weegt zwaarder in het welzijn van het paard dan het wel of niet gebruiken van een specifiek hulpmiddel. Ik begrijp de kritiek van de klassieke ruiterij op de nh-hoek op dit punt volledig.
De klassieke ruiterij is echter door de tunnelvisie op de moderne wedstrijdresultaten de weg naar kwaliteit net zo kwijt en dát is weer een terechte kritiek van vanuit de nh-hoek.
Beíden zouden een wereld vooruit gaan en dichter bij elkaar komen door zichzélf te verbeteren.

Kennis, kunde, vaardigheid zijn de kritische succesfactoren voor correct rijden. Niet streven naar verbetering van het ruiterniveau is egocentrisch én egoïstisch én suboptimaal voor het paard.
Verbeter je paard, begin bij jezelf. Met of zonder bit, wel of geen wedstrijden of -klassieke dressuur rijdend.

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:07

Huertecilla schreef:
Beíden zouden een wereld vooruit gaan en dichter bij elkaar komen door zichzélf te verbeteren.

Kennis, kunde, vaardigheid zijn de kritische succesfactoren voor correct rijden. Niet streven naar verbetering van het ruiterniveau is egocentrisch én egoïstisch én suboptimaal voor het paard.
Verbeter je paard, begin bij jezelf. Met of zonder bit, wel of geen wedstrijden of -klassieke dressuur rijdend.

hc

Ik heb begrepen van een insider uit de klassieke dressuurhoek dat een aantal NHers (Parelli/Voest e.d.) bezig zijn hiermee momenteel. Verdere details weet ik niet, helaas. Dus ik denk dat er een verschuiving gaande is naar elkaar toe tussen beide werelden, heel fijn. Lachen

Verder ben ik het helemaal eens met je laatste alinea. Dat zouden meer mensen eens moeten doen, i.p.v. maar te blijven zeuren of iets wel of niet met bit mogelijk is. Ja

En dan nog even uit de Wikipedia:
* Egoïsme in morele zin
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen.

*Egoïsme in technische zin
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft geen negatieve betekenis, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

Als je altijd met je paard (en mensen) omgaat op de meest bovenstaande manier, dan ben je lekker bezig, hoor..... Scheve mond
De tweede valt onder het kopje 'gezond egoisme', wat we (als het goed is) allemaal doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:12

Lovely schreef:
Wow, zijn er nieuwe ontdekkingen gedaan waardoor paardrijden opeens heel anders geinterpreteerd moet worden?

Ja, volop!
Neem het onderzoek van Skinner en andere gedragswetenschappers wat direct geleid heeft tot fundamenteel ander begrip van leren en motiveren daartoe.

Dat is een treffend voorbeeld want de indirecte aanleiding voor de ts Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:20

Twiggy2008 schreef:
Ik heb begrepen van een insider uit de klassieke dressuurhoek dat een aantal NHers (Parelli/Voest e.d.) bezig zijn hiermee momenteel.

Dat is niet hetzelfde. Waar die mee bezig zijn is het vergroten van hun marktpotentieel.

Op het gebied van corrrect rijden (zonder doelgroep-benadering) zijn er andere veel betere voorbeelden. In NL bijvoorbeeld Wim Vonk en in België David de Wispeleare. Let wel, bij voorbeeld.

Dr.Nancy Nicholson geeft een stuk wetenschappelijk verantwoorde invullling voor ´Dressage´ en álle andere vormen van dressuur.

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:25

Nee HC, ik heb begrepen dat ze bezig zijn om bepaalde zaken in hun programma aan te passen. Nogmaals, ik heb dat van iemand uit de klassieke dressuurhoek (denk aan Marijke de Jong), maar het fijne weet ik er helaas zelf niet van. Het is iets wat ik vorige week hoorde in een interessant gesprek met die persoon en dat deelde ik even hier. Lachen

Wim Vonk en D. de W., prima voorbeelden op zich....

Oh, en dat mensen als Parelli en Voest commercieel zijn, ja, ben ik helemaal met je eens, hoor. Maar ze komen zo wel in de buurt van een groter publiek, dus ik maak er geen probleem van als dat zou kunnen betekenen dat die mensen dus meer info gaan krijgen over het belang van goed lichamelijk gebruik van het paard. Knipoog
Met of zonder bit. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:29

Huertecilla schreef:
Lovely schreef:
Wow, zijn er nieuwe ontdekkingen gedaan waardoor paardrijden opeens heel anders geinterpreteerd moet worden?

Ja, volop!
Neem het onderzoek van Skinner en andere gedragswetenschappers wat direct geleid heeft tot fundamenteel ander begrip van leren en motiveren daartoe.

hc

Zelfs dat is al zo oud als de weg naar Rome en dus bepaald niet nieuw. Al die informatie is bij mij goed bekend.

David de W heb ik regelmatig les zien geven bij ons op stal, ook niks opzienbarends aan hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:53

Lovely schreef:
Zelfs dat is al zo oud als de weg naar Rome en dus bepaald niet nieuw. Al die informatie is bij mij goed bekend.

David de W heb ik regelmatig les zien geven bij ons op stal, ook niks opzienbarends aan hoor.

Dan Afgod ik voor jouw geclaimde kennis, kunde, ervaring.

Ikzelf leef in een veel minder ver ontwikkelde dimensie waarin ik regelmatig een ´aha-ervaring´ heb en een stuk kennis allerlei nieuwe netwerkverbindingen krijgt.

Voortschreidende wetenschap heeft daarbij voor míj grote toegevoegde waarde. De anatomisch correcte zit bijvoorbeeld ontwikkelt vanaf Müsseler via de Schusdziarras naar nu Nicholson door onderbouwing kwaliteit.

De ooit haast mystieke ´spirale zit´ krijgt door modern wetenschappelijk onderbouwde uitleg voor mij betekenis. Al doénde krijgt die kennis perspectief.
Het leuke voor míj is dat er continue nieuwe onbekende horizons opdoemen. Dat mijn paarden er baat bij hebben.
Ik ervaar het ook als erg bevredigend (het egoïstische motief) als ik een ander help bij zelf de weg vooruit te vinden. Met of zonder bit of optoming.

Je weet niet wat je niet weet; er is altijd meer en de voortschrijdende wetenschap blijft daarvoor continue onderbouwing aanleveren, gewéldig!

hc

xxxlinzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:01

ik heb dit gevonden bij het wedstrijdregelement van springen:De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te
bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of
rubberen teugel. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet
verplicht een bit te gebruiken.

ik weet niet of dit al op een van de vorige pagina's staat maar hier blijkt dus uit dat je wel bitloos mag springen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:05

Dat weten we allang, hoor. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:51

Huertecilla schreef:
Kwaliteit van rijden weegt zwaarder in het welzijn van het paard dan het wel of niet gebruiken van een specifiek hulpmiddel. Ik begrijp de kritiek van de klassieke ruiterij op de nh-hoek op dit punt volledig.
De klassieke ruiterij is echter door de tunnelvisie op de moderne wedstrijdresultaten de weg naar kwaliteit net zo kwijt en dát is weer een terechte kritiek van vanuit de nh-hoek.

Helemaal waar...

Huertecilla schreef:

Ook helemaal waar; welzijn van een paard valt of staat met de deskundigheid en de vaardigheid van de ruiter.

Dan komen we bij het volgende punt: Niet iedere ruiter heeft het verstandelijk vermogen van zijn 'tunnelvisie' af te zien, zelfs al zouden ze het willen.

Iedere beginnende ruiter is per definitie een straf voor een paard, ongeacht hoeveel boeken/theorie die heeft doorgespit alvorens op het paard te stappen om te leren rijden. Van kinderen kun je niet verwachten dat zij weten waarmee zij bezig zijn, als het om paardenwelzijn gaat. ook zij moeten dat leren in de praktijk. En bij leren in de praktijk hoort fouten maken.
Een leven is bijna te kort om echt goed te leren rijden. En een paard zal dus moeten boeten voor onze fouten (want die maken we allemaal) als wij besluiten dat we willen paardrijden omdat wij dat willen.

Dus als kennis, kunde en vaardigheid ksf zijn als het gaat om het welzijn van het paard; dan beginnende ruiters maar verbieden te rijden? Hoe krijgen ze dan de 'kunde' onder de knie? Ruiters met een IQ onder de 115 maar verbieden te rijden/een paard te houden? Want zij zijn niet in staat beschikbare informatie over behoeften, welzijn, het wezen paard te begrijpen? En dus dan een gevaar voor het welzijn van een paard?

Het lijkt mij dat je de discussie dus op dat level moet gaan voeren.... In plaats van te neuzelen over wel/geen bit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:23

jasmijn78 schreef:
[Het lijkt mij dat je de discussie dus op dat level moet gaan voeren.... In plaats van te neuzelen over wel/geen bit.

Zo, dát was een moeilijke bevalling.

In onze maatschappij rijden we geen paard voor ons overleven en daardoor is de ethiek mbt het welzijn van het paard geen detail, maar fundamenteel: in hoeverre mag ons streven naar hobbylol het welzijnsbelang van het paard schaden?
Wat dit betreft Jasmijn verwijs ik je naar het ethische dilemma van de dierentuin-vraag en de vijf universele vrijheden van het dier zoals die door professor ethiek Carlo Fallace zijn gedefinieerd.
Deze vrijheden zijn overgenomen in een gedragscode voor paardenhouders welke de Schotse overheid via de zachte weg wil implementeren.

Ander referentiemateriaal is het Trekhondenbesluit. Je kan daar zonder meer Rijpaardenbesluit van maken.

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:02

Huertecilla schreef:
In onze maatschappij rijden we geen paard voor ons overleven en daardoor is de ethiek mbt het welzijn van het paard geen detail, maar fundamenteel: in hoeverre mag ons streven naar hobbylol het welzijnsbelang van het paard schaden?

Laten we daarbij ons wel realiseren dat het paard uberhaupt zijn bestaansrecht dankt aan onze hobbylol... Als wij geen lol meer kunnen beleven aan onze paarden, dan zijn er binnen no-time geen paarden meer. Het is handig dat de paarden-welzijn-extremisten zich dit realiseren wanneer zij onze regering zover proberen te krijgen regelingen door te voeren die het hobbylolruiters onmogelijk maakt hun hobby met hun paard uit te voeren....

Wat mij betreft zijn er 3 basisvoorwaarden: goede voeding, voldoende ruimte om te kunnen bewegen en contact met soortgenoten.

Dus goed voer, dagelijkse weidegang (minimaal enkele uren) samen met soortgenoten, of in ieder geval in met soortgenoten in het zicht (of kunnen neuzen door een hek oid, hengsten zijn wat lastig in een kudde te houden als je niet wil dat er voortgeplant wordt Clown ).

Die basisvoorwaarden zorgen er in ieder geval voor dat een paard paard kan zijn en grotendeels zijn natuurlijk gedrag kan uiten (eten, bewegen, sociaal contact)... Dat ene uurtje hobbylol met de baas overleven ze dan ook wel weer, met of zonder bit, met of zonder deskundige/vaardige ruiter.

Met deze basisvoorwaarden garandeer je in ieder geval het grootste deel van het welzijn van een paard, de rest is bijzaak, of discutabel (bijvoorbeeld snachts op stal, wel/niet scheren, wel/geen deken, wel/geen wedstrijden, wel/geen ijzers etc.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:11

jasmijn78 schreef:
Laten we daarbij ons wel realiseren dat het paard uberhaupt zijn bestaansrecht dankt aan onze hobbylol....

Pardon?

Een dier heeft simpelweg bestaansrecht zonder meer en ontleent uit het bestaan welzijnsrechten.

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 01:23

Jeeetje zeg, wordt Skinner aangehaald als meest recente onderzoek ? Dat is een beetje achterhaald, hij is een van de onderzoekers geweest die met een leermethode aankwam. Een van de...

Ondanks je wijs klinkende woorden getuigt dit niet van actualiteit omtrent de wetenschap HC !

Bovendien speelt de wetenschap een hele beperkte rol als het gaat om paardrijden, of bedoel je leermethodes ?
Paardrijden is gevoel, en gevoel is een taboe hij de wetenschappers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:33

Paardentango schreef:
Jeeetje zeg, wordt Skinner aangehaald als meest recente onderzoek ?

Nee, als voorbeeld van wetenschap als onderbouwing voor veranderende opvattingen.
Aangezien beleren en rijden overlappen, voor een groot deel hetzelfde zijn en bovendieb beiden communiceren zijn heeft het fundamentele invloed op correct rijden.
Ook een goed voorbeeld van dat onbegrip tot slechte kwaliteit leidt.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:18

Huertecilla schreef:
Lovely schreef:

Ja, volop!

hc

Aan het baanbrekend werk van Skinner hebben we onder andere 'school of shock' te danken.
En wel meer....

Zo zie je maar weer dat wetenschappelijk onderzoek op verschillende manieren in de praktijk gebracht kan worden, ook enkele waarvan de ethiek op zijn zachtst dubieus te noemen is.

Dat wil niet zeggen dat er iets mis is met wetenschappelijk onderzoek op terreinen die omgang met paarden of wat dan ook voor levende wezens, alleen dat de wetenschap zelf al vele keren de mist in is gegaan met het interpreteren van eigen onderzoek en het vertalen daarvan naar praktische oplossingen.

Ethiek, of gewoon simpelweg empathie of gezond verstand, wordt door wetenschappers maar al te makkelijk weggerationaliseerd.

Het is nog niet zo lang geleden dat er in de ethologie vanuit moest worden gegaan dat dieren niets anders waren dan instinctmachines, en dat de interactie in een groep dieren (bijv. paarden) puur te maken had met instincten, dus nooit met individuele karaktertrekken.

Maar ik heb wel de indruk dat de meeste mensen binnen 'regulier rijden' niet echt op de hoogte zijn van fundamentele principes waarop leren gebaseerd is.
En dat deze principes in bepaalde NH achtige methoden wel worden toegepast, maar dan zonder dat de volgelingen ook maar een idee hebben waar ze nou mee bezig zijn. Kwestie van Buzztalk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:04

Randalinpony, volledig mee eens! Het is inderdaad zo dat ruiters vaak teveel bezig zijn met 'hij moet het maar doen' en 'gisteren kon hij het ook' dan met nadenken over hoe ze een paard de stof aanbieden en daarna bekijken of dat goed is gegaan. Er komt nog veel meer bij kijken, waaronder bijvoorbeeld dat een paard veel herhalingen nodig heeft voor de oefening begrepen wordt, nog wat herhalingen voor beheersing en pas daarna wordt het mooi (dit is de notendop!).

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:26

Kijk, dat is een post met inhoud !

Vrees dat alleen de wetenschap, de harde bewijzen, zichzelf nog altijd zo belangrijk vinden en ook nog altijd gevonden worden dat er voor gevoelens en interpretatie van dierlijke gedrag helaas nog altijd te weinig ruimte is.

Nicolaas Tinbergen heeft ook interessant onderzoek verricht, en zelfs Carl Jung heeft intuitie benoemd en onderzoek naar vericht.

Mijn probleem bij de meeste onderzoeken is dat dieren in gevangenisjes worden onderzocht. Stress, verveling, angst, eenzaamheid e.d. komen in de wetenschap niet voor.
Ik zou liever veldwerk zien en onderzoeksreslutaten (ze bestaan gelukkig steeds meer !!) . Die onderzoeken zijn mij meer waard dan een kat met elektroden op het hoofd die gedood moet worden na het onderzoek om te 'meten'.

Maar dit is off topis denk ik.
De essentie is: pas op met wetenschappelijk harde feiten, en kijk ook eens naar ethiek, niormen en waarden en... spel !

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:36

Huertecilla schreef:
Pardon?

Een dier heeft simpelweg bestaansrecht zonder meer en ontleent uit het bestaan welzijnsrechten.

Als de mens geen hobbylol meer aan het paard kan beleven, dan houdt het op voor het gedomnesticeerde paard, begrijp je dat niet? In deze wereld is amper meer plaats voor paarden om in het wild te kunnen leven. En als mensen hun paard niet meer kunnen houden omdat er praktisch onhaalbare eisen gesteld zouden worden om een paard te mogen houden, dan verdwijnen alle paarden in de worst, en komen er geen meer bij. Dus het huidige sport/recreactie/gebruiks/NH/knuffel/grasmaaier paard dankt zijn bestaansrecht puur en alleen nog maar omdat de mens er hobbylol aan beleeft. Voor het voortbestaan heeft de mens het paard niet meer nodig (niet in onze westerse samenleving iig)

Natuurlijk heb je gelijk dat de mens de verantwoordelijkheid heeft goed voor het paard te zorgen. Maar over wat goed is, wordt veel gediscussieerd. Daarom zeg ik; als je aan de 3 basisvoorwaarden kan voldoen, ben je al een heel eind op weg als het gaat om het welzijn van paarden. Ongeacht wat voor hobby je met je paard beleeft (wedstrijden, recreatie etc), die basisvoorwaarden zijn voor bijna iedereen praktisch haalbaar (of zouden dit moeten zijn). Dan is de rest bijzaak.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:39

ach mischien komt het nog. Zou ook fijn als je met hoefschoenen dressuur mag rijden. Mag nu ook nog niet . Maar wie weet komt het voor beide wel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:33

De hobbyrol van een dier is irrelevant voor de welzijnrechten ervan.

De 3 basisvoorwaarden welke hier naar verwezen wordt zijn 3 invullingen waarbij de beperkte mogelijkheden en andere egoïstisch menselijk motieven al zijn opgenomen als uitgangspunt.

Het is fundamenteel om van de vijf universele vrijheden van het dier zoals die door professor Carlo Fallace zijn opgesteld uit te gaan.

Voorbeeld:
- de vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen

Dit houdt in dat informatie van de wetenschap, de ecologie en ethologie nodig is. De stand van de wetenschap is dan de maatstaf.
Alle compromis hiermee = menselijk egoïsme in de negatieve zin van dit begrip.

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:33

Huertecilla schreef:
De 3 basisvoorwaarden welke hier naar verwezen wordt zijn 3 invullingen waarbij de beperkte mogelijkheden en andere egoïstisch menselijk motieven al zijn opgenomen als uitgangspunt.

Exact; want als die egoistische menselijke motieven er niet waren, dan hoeft men geen paard. Dan hoeven we niet te discussieren over HOE we het paard zo goed mogelijk kunnen houden. Dan houden we gewoon GEEN paarden meer. Snappie? Uitgangspunt voor het uberhaupt houden van paarden ZIJN menselijke motieven. Het een mag en kan niet boven het ander worden gesteld; er moet gezocht worden naar een compromis: hoe kan het welzijn van een paard zo goed mogelijk geborgd worden en kan de mens er toch mee doen wat hij graag wil.

Ik ben gek op mijn paarden en ik wil het beste voor ze. Maar als ik er niet mee kan doen wat IK leuk vind (dressuur rijden, wedstrijden rijden) dan hoef ik geen paard meer. Dus als iemand mij zou verbieden mijn paarden op zo'n manier te houden dat ik mijn hobby er niet meer (goed) mee uit kan voeren (doordat scheren, ijzers, een bit, het gebruik van dekens, snachts op stal etc bijvoorbeeld verboden zouden worden) in het kader van een extreme, radicale visie op het welzijn van paarden, dan is voor mij de lol er af.

Huertecilla schreef:
de vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen

Met de 3 basisvoorwaarden kan een paard dat in ieder geval een paar uren per dag buiten wordt gelaten met soortgenoten natuurlijk gedrag te vertonen. Dat die vrijheid niet is zoals deze in de natuur zou zijn: dat is de compromis die een gedomnesticeerd huisdier moet aangaan. Dat compromis levert ook voordelen op voor het paard: niet hoeven zoeken naar voedsel, bescherming tegen roofdieren etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:52

jasmijn78 schreef:
Ik ben gek op mijn paarden en ik wil het beste voor ze.

In mijn beleving is dat tweede niet zo.

Jij wil het beste voor jouzelf.

Jouw paard moet het doen met het voor jouw haalbare paardhouden. Je gooit een eigen invulling van waar een paard genoeg aan heeft op als welzijnsmaatlat.

Jouw maatlat is niet de wetenschappelijk onderbouwde ecologie en ethologie van het paard en dát is het beste voor het paard.

Jij wil in mijn ogen níet het beste voor jouw paarden en jouw claim is een alibi voor het compromis met hun welzijn.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:00

Dus Jasmijn, op de poesta ermee!
HC, je draaft echt enorm door. Jasmijn had al gelijk met het gegeven dat paarden zonder de mensen niet overleven en als wij niet elk jaar 15 duizend veulens zouden fokken ging de paardenstand met sprongen achteruit.