Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:Beíden zouden een wereld vooruit gaan en dichter bij elkaar komen door zichzélf te verbeteren.
Kennis, kunde, vaardigheid zijn de kritische succesfactoren voor correct rijden. Niet streven naar verbetering van het ruiterniveau is egocentrisch én egoïstisch én suboptimaal voor het paard.
Verbeter je paard, begin bij jezelf. Met of zonder bit, wel of geen wedstrijden of -klassieke dressuur rijdend.
hc
Lovely schreef:Wow, zijn er nieuwe ontdekkingen gedaan waardoor paardrijden opeens heel anders geinterpreteerd moet worden?
Twiggy2008 schreef:Ik heb begrepen van een insider uit de klassieke dressuurhoek dat een aantal NHers (Parelli/Voest e.d.) bezig zijn hiermee momenteel.
Huertecilla schreef:Lovely schreef:Wow, zijn er nieuwe ontdekkingen gedaan waardoor paardrijden opeens heel anders geinterpreteerd moet worden?
Ja, volop!
Neem het onderzoek van Skinner en andere gedragswetenschappers wat direct geleid heeft tot fundamenteel ander begrip van leren en motiveren daartoe.
Dat is een treffend voorbeeld want de indirecte aanleiding voor de ts![]()
hc
Lovely schreef:Zelfs dat is al zo oud als de weg naar Rome en dus bepaald niet nieuw. Al die informatie is bij mij goed bekend.
David de W heb ik regelmatig les zien geven bij ons op stal, ook niks opzienbarends aan hoor.
Huertecilla schreef:Kwaliteit van rijden weegt zwaarder in het welzijn van het paard dan het wel of niet gebruiken van een specifiek hulpmiddel. Ik begrijp de kritiek van de klassieke ruiterij op de nh-hoek op dit punt volledig.
De klassieke ruiterij is echter door de tunnelvisie op de moderne wedstrijdresultaten de weg naar kwaliteit net zo kwijt en dát is weer een terechte kritiek van vanuit de nh-hoek.
Huertecilla schreef:Kennis, kunde, vaardigheid zijn de kritische succesfactoren voor correct rijden. Niet streven naar verbetering van het ruiterniveau is egocentrisch én egoïstisch én suboptimaal voor het paard.
jasmijn78 schreef:[Het lijkt mij dat je de discussie dus op dat level moet gaan voeren.... In plaats van te neuzelen over wel/geen bit.
Huertecilla schreef:In onze maatschappij rijden we geen paard voor ons overleven en daardoor is de ethiek mbt het welzijn van het paard geen detail, maar fundamenteel: in hoeverre mag ons streven naar hobbylol het welzijnsbelang van het paard schaden?
jasmijn78 schreef:Laten we daarbij ons wel realiseren dat het paard uberhaupt zijn bestaansrecht dankt aan onze hobbylol....
Paardentango schreef:Jeeetje zeg, wordt Skinner aangehaald als meest recente onderzoek ?
Huertecilla schreef:Lovely schreef:Wow, zijn er nieuwe ontdekkingen gedaan waardoor paardrijden opeens heel anders geinterpreteerd moet worden?
Ja, volop!
Neem het onderzoek van Skinner en andere gedragswetenschappers wat direct geleid heeft tot fundamenteel ander begrip van leren en motiveren daartoe.
Dat is een treffend voorbeeld want de indirecte aanleiding voor de ts![]()
hc
Huertecilla schreef:Pardon?
Een dier heeft simpelweg bestaansrecht zonder meer en ontleent uit het bestaan welzijnsrechten.
Huertecilla schreef:De 3 basisvoorwaarden welke hier naar verwezen wordt zijn 3 invullingen waarbij de beperkte mogelijkheden en andere egoïstisch menselijk motieven al zijn opgenomen als uitgangspunt.
Huertecilla schreef:de vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen
jasmijn78 schreef:Ik ben gek op mijn paarden en ik wil het beste voor ze.