duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moi_gitte

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:05

Dan ik ook nog even Schijnheilig De pony waar ik hier op zit is zoals dat genoemd word ''overbouwd'' de achterhand is als ze gewoon in rust staat hoger als de schoft zeg maar, daarom is het heel moeilijk om te zakken van achteren en de achterhand onder te brengen, waardoor de pony ook heel erg snel extreem op de voorhand loopt en ''de grond in duikt''
Iemand tips hiervoor?

Een foto voor de duidelijkheid,
Afbeelding

Trouwens, heel leerzaam topic vooral met al die foto's en uitleg daarbij!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:26

MyWishMax schreef:
Losrijden
Afbeelding
- paslengte voor is groter dan paslengte achter
- RA verjaagt RV zoals het hoort
- benen komen nog niet echt los van de grond, nog niet echt aktief
- de teugels begrenzen het paard om de hals meer naar voren te doen en het hoofd wat lager
- het neusje kan er nog iets uit
- de benenparen lopen gelijk in bewegingsafwikkeling
- paard zal zonder ruiter goede beweging hebben
- de ruiter beinvloed de bewegingen van het paard niet nadelig

proef
Afbeelding
- ondersteunende diagonale benenpaar ondersteunt goed
- het naar voren bewegende benenpaar beweegt goed, mooi boven de grond en synchroon
- de paslengte voor is groter dan de paslengte achter
- als je van de buitenkuit de binnenkant van deze kuit gebruikt (binnenkant van de buitenkuit tegen het paardenlijf), dan zal je veel efficienter en effectiever en ongemerkt op het paard inwerken. De staart laat zien, waarop het paard reageert ....
- het RA binnenbeen had onder de knie er een fractie verder moeten zijn, het paard draagt dan perfect. De RA hoef mag iets dichter bij de RV hoef komen. -> Iets actiever achterbeen RA.

Galop proef (Binnenhand trekt niet terug, die zit extreem naar binnen Lachen )
Afbeelding
- probeer met je rechterkuit wat vlakker en niet met de achterkant van je kuit de kuithulp te geven, dat heeft direct effect, de teugelvoering kan dan meteen een stuk minder naar binnen. De vlakke binnenspier van de kuit geeft onzichtbaar effectievere en efficientere kuitdruk/hulpen. De controle vanuit je zit, wordt dan nog beter.

Paard met KS..
Afbeelding

- VWNW kan ook enorm helpen
- als je KS niet weet, is het niet te zien

W

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:43

PintoNatal schreef:
Afbeelding
wat vinden jullie hier van dan?

Het paard zakt van achteren, echter:
- LA staat op de grond en draagt
- RA is max. naar voren onder de massa van het paard, maar draagt nog net niet !
- LV van het diagonale benenpaar (LV-RA) staat al op de grond, dus LV draagt voor RA !
- RV moet nog naar voren
- kijk bij RA naar de pijp, de koot, de kroonrand en de zool van de hoef, dit been draagt niet.
- kijk bij LA; dit been zit tussen de steun en afzetfase in, dat is max. belast, zie koot buiging en hoef in het zand.
- het paard is niet los en soepel
- het paard gaat niet in balans
- de bewegingsafwikkeling is niet correct in deze galop
- het zakken van de achterhand - is geen goed zitten - die hoort bij verzameling
- het paard gaat op dit moment niet goed over de rug
- het paard steunt LA en LV, zonder RA steun (die komt te laat)

W

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 06:58

@Goofy: Hele interessante info, over dat Hyoid.

Maar wat ik me afvraag als ik je laatste plaatje zie is of de ruiter in dat plaatje niet te ver naar achter zit op de rug. Het lijkt wel of de ruiter bijna op de lendenwervels zit...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:39

Goofy44 schreef:
Tussen de nek, de onderkaak en het gebied bij het borstbeen van het paard lopen spierverbindingen.
Deze komen samen in het hyoid apparaat of het tongbeen skelet van het paard. Aan het tongbeen skelet zit het tongbeen vast en daaraan de achterkant van de tong van het paard. Je kan een paard heel snel conditioneren en nageven stimuleren door met je onderbeen naast het borstbeen aan beide kanten de spierverbinding te toucheren. Je hebt daar dus een extra knop op je dashbord. Over het hyoid apparaat hoor je nauwelijks nog iets. In werkelijkheid is dit tongbeen skelet elementair voor een paard om "eerlijk" aan het bit, aan de teugel of in de hand gesteld te kunnen zijn. Ook voor nageven vervult het tongbeen skelet een wezenlijke funktie. Je kan het paard het verzoek om na te geven heel snel leren, dit controleren en zien of het bevestigd is.

Deze theorie heb ik al eerder van je gehoord, maar het doorgeven via spierverbindingen kan ik niet echt aanvaarden. Afzonderlijke spieren geven geen signalen door. Wat ik wel kan begrijpen is dat het een reflexwerking is, waarbij het toucheren van de pectoraalspieren een zenuwreflex geeft die doorgegeven wordt aan het hyoid. Werkt het zo, in jouw ogen?
En dan vraag ik me af in hoeverre deze verbinding geconditioneerd is en in hoeverre aangeboren. Zoals jij het beschrijft aangeboren. Ik testte het al bij verschillende paarden maar er zijn er slechts weinig die er goed op reageren. Bovendien is het dan louter een trucje geworden op 1 bepaalde spiergroep, het is natuurlijk belangrijk te blijven werken aan het geheel. Maar dat spreekt voor zich.

Ben altijd enorm geïntrigeerd door jouw uitleg Goofy, 't is alleen jammer dat er inderdaad zo weinig achtergrond en reden bij komt kijken. Door die dingen als de spierverbindingen van het hyoid ga ik dan altijd net wat kritischer kijken. Maar de praktijk bewijst ongetwijfeld wat jij zegt en het is ook gewoon grotendeels juist. Voor mij hoeft het er niet bij en ik vind het mooi dat je het op die manier, heel consequent, brengt, het wekt natuurlijk sceptisme op maar dat is ergens ook niet erg.

'k Vind het toch erg jammer dat ik je theorie op pagina 61 heb gemist... Was ongetwijfeld erg interessant geweest... Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:55

Goofy44 schreef:
Bijgaand een afbeelding:

Afbeelding

Kijk bij het hoofd naar de tong. De tong zit aan de achterkant vast aan het tongbeen dat hangt in het Hyoid apparaat. Het HYOID is opgehangen tussen drie plaatsen: 1/. vlak bij het oor (aan beide kanten), 2/. de onderkaak en 3/. het borstbeen via sternohyoid spieren die lichtblauw in de onderhals zijn aangegeven. Via de borstbeen spier, deep caudal pectoral muscle (ook lichtblauw) boven de voet van de ruiter,heb je de verbinding met de paardenmond. Je kan het paard leren, door aanraken van de diepe borstbeenspier (onder bij de voet) en laten nageven, dat aanraken van de borstbeenspier een verzoek om nageven is. Je dwingt niet je legt een associatie voor het paard. Het is geen middeltje om nageven te vervangen. Het stimuleert het nageven, het dwingt niet.

Hoe doen kleine ruiters zoals bijvoorbeeld Jeanette Haazen dit?
Dat is volgens mij onmogelijk als je op een groot paard zit niet?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:56

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:09

Zo zie je weer, ook op hoog niveau loopt t gemiddelde paard nog niet correct. (zie voorbeen aan de grond en achter al los)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:10

Ik heb net zitten zoeken. Zulke foto's heb ik niet van mezelf? Clown Dus dat is heel knap? Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:12

Van jou, of van de fotograaf? Knipoog
ROFL geintjuh!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:14

ROFL Nee wij doen altijd zo'n multishot ding ROFL Dus fotograaf doet alleen knopje indrukken een lange zijde Tong uitsteken

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:18

Needje schreef:
Zo zie je weer, ook op hoog niveau loopt t gemiddelde paard nog niet correct. (zie voorbeen aan de grond en achter al los)

Dat is toch het streven tegenwoordig? Dat het achterbeen een fractie eerder neerkomt dan het voorbeen en het achterbeen ook een fractie eerder loslaat?
Heb ik de afgelopen dagen toch vaak gehoord, vaak vanuit LDR ook. Ik vind het persoonlijk meer dralop dan draf, maar toch wordt het blijkbaar de nieuwe norm?
Imo vooral om te vermijden dat een paard op de voorhand loopt (en dus eerst het voorbeen zet en lost).

Waarom loopt Uraneo dan ook zo? http://www.kilimanjaroranch.com/Andalus ... Uraneo.htm in vrijheid nog wel? Ik heb het altijd prachtige hengsten gevonden en zij vertonen ook die prachtige doch onevenwichtige draf?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:28

Ik haal t aan omdat er bij foto's van ons hier nu deze opmerking meerdere malen aangehaald is.
Maar zolang in de top de meest verkeerde bewegingen nog gewoon hoog worden gewaardeerd, is het dweilen met de kraan open.
(en wij in de basis lage cijfers krijgen omdat t paard op de vh gaat. Terwijl een groot deel in de hogere sport ook nog op de vh gaat alleen wordt dat "verbloemd" door de opgetrokken hoofden)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:29

Dat idee heb ik ook, Needje.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:32

Nou is het op een foto misschien wel makkelijker te zien. Maar een achterblijvend achterbeen zie ik meer voorbij komen in de ring als een mooi doortredend achterbeen. En niet alleen bij mijn paard! Haha!
Steekgangen zijn helemaal hot!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:37

BBreedveld schreef:
(....)
Maar wat ik me afvraag als ik je laatste plaatje zie is of de ruiter in dat plaatje niet te ver naar achter zit op de rug. Het lijkt wel of de ruiter bijna op de lendenwervels zit...

De echte bron plaatjes zijn geen "artist impression", maar zijn afgeleid van digitale video opnamen en worden voor een heel ander doel gebruikt. De tekening in dit topic weerspiegelt niet de werkelijke verhoudingen, de bron afbeelding is bewerkt. Pling Het plaatje wordt alleen maar ter ondersteuning van een item op bokt gebruikt. De rest is minder belangrijk.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:40

Marliesje schreef:
Hoe doen kleine ruiters zoals bijvoorbeeld Jeanette Haazen dit?
Dat is volgens mij onmogelijk als je op een groot paard zit niet?

Het antwoord is heel simpel, de ruiters doen het helemaal niet.
Er zit bij hoge uitzondering nog wel eens een ruiter tussen die dit
doet, maar die kom je niet tegen in de wedstrijdsport. Het is een
kwestie van slechts tijd, dit gebruik gaat volledig over.....

Op de foto laat je trouwens een paard met ruiter zien, waarbij de
gang en de bewegingsafwikkeling niet zuiver en rijkundig niet
correct is. Ruiters in de basis breedtesport worden afgerekend op
tal van zaken. In de echte sport kennelijk niet. Op een foto zie je
trouwens meer dan wat het menselijk oog live doorgeeft en wat je
registreert tussen je oren.....

Een foto nemen duurt stel 1/100 sec, dat is dus een fractie van
een seconde. De snelheid van de bewegingsafwikkeling in gang
ligt tussen de 50 - 80 passen per minuut afh. van de gang. Dat
betekent dat binnen één seconde heel wat plaatjes van de
bewegingsafwikkeling van een bepaalde gang zou kunnen schieten.
De meeste shots tonen onverbloemd aan, wat er in werkelijkheid
gebeurt. Dat zijn niet toevallig ongelukkige momenten..... Als foto's
op een willekeurig tijdstip genomen worden, dan zou minstens de helft
van alle foto's goede beelden moeten laten zien, als er goed gereden
zou worden....

Erger je kan of een video opname maken waarbij je het volledige verloop
van de beweging beter registreert dan de eigen ogen, of je zet een
digitale camera op muti shot. Er zou dan toch op z'n minst wel eens een
goed plaatje tussen moeten zitten.

Langzaam maar zeker, word je door dit soort plaatjes de kant op gemanouvreerd
dat iets wat fout is goed zou zijn. Vervolgens gaan we het met een verhaal ondersteunen
en plakken er een stempel van de vereniging van wetenschappelijk onderzoek op en
vervolgens laten er een losgeslagen journalist in tijdnood op los om er een sappig verhaal
van te maken..... Pling
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 20-09-07 10:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:55

Maar als kleine ruiter kun je dit dus niet gebruiken begrijp ik?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:10

Of je groot of klein bent is niet belangrijk. Je moet wel met je voeten achter de ellebogen van het paard kunnen komen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:19

Marliesje, de pectoraalspieren komen vrij hoog maar een kind op een Belg zal het inderdaad moeilijker hebben.
Maar after all is dit een hulpmiddel, een trucje op een geïsoleerde spiergroep, en zal je toch de volledige training moeten richten op de juiste principes.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:30

ponyzotje schreef:
Door die dingen als de spierverbindingen van het hyoid ga ik dan altijd net wat kritischer kijken.

De diergeneeskunde, de dierfysiologie en de bewegingswetenschap van dieren besteden nauwelijks aandacht aan het fenomeen HYOID en het belang ervan op "een paard in de hand stellen" en het effect op de bewegingsafwikkeling in gang. Vanuit de disciplines en de praktijk in de richtingen heel begrijpelijk. Wetenschap in de paardensport in een discipline als dressuur, is iets van de laatste tijd en dan nog in uiterst bescheiden mate..... Het onderwerp is in de moderne ruitersport totaal niet interessant, laat staan voor de breedte sport ruiter die geinfecteerd wordt door sport ruiters.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:33

De diergeneeskunde weerlegt zonder probleem dat die spierverbindingen signalen doorgeven. Dat gaat via de zenuwen. Daarover ging mijn punt.
Er gebeurt wel onderzoek naar. Het is alleen erg moeilijk. Maar ik ken verschillende onderzoeken naar bijvoorbeeld LDR, kaakbuiging. Ze zijn er, maar inderdaad in beperkte mate.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:53

Er wordt niet gesteld dat de spierverbindingen signalen doorgeven. De signaal overdracht gaat heel anders.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:55

Ah, dat las ik in je vroegere posts daarover... Maar hier inderdaad niet Lachen Het is een mooie verbinding trouwens. In hoeverre aangeboren of geconditioneerd?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:03

Goofy, waar ik benieuwd naar ben... wat vind jij wèl goede ruiters? Zou je eens een paar namen kunnen noemen van mensen waarvan jij vindt dat ze het goed doen?