Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:08

MISTRAL94 schreef:
Wat een kletskoek Waratje. Wanneer je paard ervan door gaat heb je het niet in de hand dus kun je alsnog onderuit gaan. Maar buiten dat om, mensen als Anky vallen ook terwijl ze op hoog niveau rijden. Al maak je zelf de fout dan is het minder erg als je een hersenbeschadiging oploopt?

En waarom zou mijn paard er vandoor gaan? Verward
Anky valt ook wel eens, maar dat heeft sterk te maken met de keuze van paarden. Zij rijdt op paarden die zo heet en (over)gevoelig zijn, dat ze veel gemakkelijker exploderen dan een "gewoon" paard. Dat explosieve heeft zij ook nodig voor het spetteren op dat niveau. Ik kies ervoor om niet op zulke extreme paarden te stappen, zij wel. De tijd dat ik het leuk vond om op bokkende paarden te zitten is al lang voorbij, hoor en daar mijn ambities totaal niets met wedstrijden te maken hebben, hoef ik ook niet om te gaan met zo'n oververhitte potenzwaaier. Duivel

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:46

Het rustigste paard kan er nog vandoor gaan om de meest simpele dingen. Je kunt het risico gewoon nooit uitsluiten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:47

met je eens mistral!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:21

Hallo zeg, we hebben het hier over rijden in de eigen bak, niet over een rit langs een schietterrein of over de dam in Amsterdam Gestoord
Waarvan moet mijn paard in de eigen rijbak zo schrikken dat ze er als een debiel vandoor gaat zodat ze zou kunnen uitglijden? Want dat is waar we het nu dus over hebben! En dat is dus ook de reden dat ik die cap wel opzet als ik met de Welsh Cob rij, daarvan garandeer ik nog niet 100% dat hij binnen 3 passen gekalmeerd is, mocht hij schrikken. Die zit pas op 90% zekerheid en dat is dus voldoende om toch die cap op te zetten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:29

Je zal de eerste niet zijn die voor verrassingen komt te staan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:21

Tuuuuurlijk Slapen

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:23

Ik rijd zonder cap maar het is niet aan te bevelen je bent simpelweg niet verzekerd als je valt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:24

Waratje schreef:
Tuuuuurlijk Slapen

Jammer dat je zo kinderachtig moet reageren Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:27

MISTRAL94 schreef:
Waratje schreef:
Tuuuuurlijk Slapen

Jammer dat je zo kinderachtig moet reageren Knipoog

Goed, laat ik het anders verwoorden: We hebben duidelijk een ander referentiekader en dan heeft het geen nut om verder te discussieren. Dus ik haal mijn schouders op bij jouw laatste opmerking.
Zo beter?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:28

Wat jij wil

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:33

Waratje schreef:
Hallo zeg, we hebben het hier over rijden in de eigen bak, niet over een rit langs een schietterrein of over de dam in Amsterdam Gestoord
Waarvan moet mijn paard in de eigen rijbak zo schrikken dat ze er als een debiel vandoor gaat zodat ze zou kunnen uitglijden? Want dat is waar we het nu dus over hebben! En dat is dus ook de reden dat ik die cap wel opzet als ik met de Welsh Cob rij, daarvan garandeer ik nog niet 100% dat hij binnen 3 passen gekalmeerd is, mocht hij schrikken. Die zit pas op 90% zekerheid en dat is dus voldoende om toch die cap op te zetten.

Net als Mistral aangeeft, je kan nooit zekerheid uitsluiten. Ook al ken je je paard nog zo goed, hij kan schrikken en dan kun je gewoon lelijk terecht komen met hersenletsel of iets dergelijks ten gevolge. Ik blijf het dragen van een cap 10000% goed keuren, het dragen van geen cap niet. Het zal misschien niet iedereen staan, maar veiligheid gaat boven alles.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:07

Niet elk paard reageert hetzelfde. De een gaat heel hard op de loop en een ander loopt gewoon weg.
Kijk voor de lol even naar dit filmpje: paard kwam zelf bekijken wat er in zijn weiland was geland terwijl hij 50 meter verderop stond te grazen. Aan het eind van het filmpje zie je zijn normale schrikreactie...

http://www.youtube.com/watch?v=H3n8Zvziaww

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:43

Lara_Silver schreef:
Ik draag gewoon geen cap omdat ik KAN vallen.

Hoe moet ik dit anders interpreteren dan?

Waratje, ik heb ook mensen van een heel braaf paard zien vallen omdat het struikelde. Paard was aan het stappen op de hoefslag, schrikt van iets (ook in eigen bak, eigen omgeving, niks raars, schrikt ook nooit (naja, bijna nooit dus) en wil wegspringen/omdraaien en gleed gewoon onderuit. Lag niet aan de bak, niet aan de ruiter en waarschijnlijk ook niet aan het paard. Paard wilde vlugger dan de benen wilde.

Het kan gewoon gebeuren.

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:54

altyd met cap. en idd in onze manege is zonder niet eens toegestaan (aantal doen hetwel Nagelbijten / Gniffelen )
ik vind het gewoon veiliger, ben wel is op verzorgpony, of bijrijdshetje zonder geweest, maar die vertrouwde ik beter. ik haat mn cap dat betreft ook, zit voor geen meter maarja, beter weinig comfort als een op zijn minste als je geluk heb een hersenschudding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:27

zap schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik draag gewoon geen cap omdat ik KAN vallen.

Hoe moet ik dit anders interpreteren dan?

Waratje, ik heb ook mensen van een heel braaf paard zien vallen omdat het struikelde. Paard was aan het stappen op de hoefslag, schrikt van iets (ook in eigen bak, eigen omgeving, niks raars, schrikt ook nooit (naja, bijna nooit dus) en wil wegspringen/omdraaien en gleed gewoon onderuit. Lag niet aan de bak, niet aan de ruiter en waarschijnlijk ook niet aan het paard. Paard wilde vlugger dan de benen wilde.

Het kan gewoon gebeuren.

Je kan dat interpreteren letterlijk zoals het er staat. Ik weet dusdanig hoe ik moet vallen om niet op mijn kop te landen, vallen moet je ook leren, en als je het geleerd hebt KAN je het ---> ik draag geen cap omdat ik KAN vallen. Snap je het nu?

MISTRAL94 schreef:
Een ongeluk zit in een klein hoekje ik ben meerdere malen met het paard onderuit gegaan en zoveel bijzonders deed ik niet. De eerste keer gleden we onderuit omdat de bak te glad was. De laatste keer tijdens het opstappen dus hele rare dingen hoef je niet te doen. Als je een hersenbeschadiging oploopt kun je het niet terug draaien.

Daarom is het ook totaal onsnugger om in een gladde bak te gaan rijden, dat moet je gewoon al niet doen, punt. Dat is ook weer een argument ten voordele van mij: ik weet waar ik mee bezig ben. Ik ga niet rijden op glad terrein omdat ik dat risico niet wil nemen voor mijn pony. Die pony is nog nooit gevallen omdat ik wel uitkijk wat ik met hem doe; en mijn keuzes onder het rijden zorgvuldig afweeg.

Kan je dat niet dan moet je idd niet zonder cap rijden, maar hou dan ook op de mensen die dat wel kunnen te bekritiseren. MIschien is dat ook de factor die maakt dat sommigen hier al menige keren onderuit zijn gegaan en anderen niet.

Ik kan me levendig voorstellen wat er gebeurd als ik na een regenbui mijn pony in volle galop door de wei stuur en hem dan opeens in een krappe volte stuur, dan zou hij ook vol onderuit gaan ja. Maar rara waarom is mij zo iets nog nooit gebeurd? Omdat ik mijn hersens gebruik onder het rijden, zeker als ik er zonder cap op zit! Maar dat willen jullie nog wel eens vergeten, want volgens jullie zijn diegenen die zonder cap rijden zijn zogezegd dom, ongenuanceerd en gevaarlijk bezig. Maar wat jullie niet zien is dat juist diegenen zonder cap nog met het meeste bewustzijn voor zichzelf en voor hun rijdier bezitten.

EDIT: berichten samen gevoegd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:46

gisteravond voor het eerst meegemaakt dat mijn super brave en makke pony schrok,van een fanfare.
ik ben niet gevallen,maar ik bedacht me dat ik toch wel blij met mijn cap was.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:47

Altijd met cap.
Heb nog nooit zonder gereden volgen mij Vingers aflikken
Soms -als het super warm is- lijkt het me echt wel lekker om zonder cap naar buiten te gaan ofzo Vork
Maarja, áls je dan valt....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:47

Snoevie schreef:
gisteravond voor het eerst meegemaakt dat mijn super brave en makke pony schrok,van een fanfare.

Weet je wat het punt is: mijn paard schrikt wel eens, maar haar schrikreactie is ALTIJD beperkt, zelfs bij hevige schrik verplaatst ze zich hoogstens een meter en daarbij zorgt ze ook nog dat ik mee kan komen. Dat is de reden dat ik mij niet druk maak over een cap op dat paard in de bak. Zelfs niet als de fanfare langs zou komen (wat niet waarschijnlijk is zo ver buitenaf). Dit paard kijkt niet zomaar ergens van op, ze heeft de wereld al aardig gezien en heeft geleerd dat het in de praktijk allemaal reuze meevalt.
Van een paard dat nooit schrikt en dan opeens wel een keertje zul je eerder vanaf vallen, dan van eentje die wel zo nu en dan schrikt, maar wel netjes bij je blijft. Stukje training, stukje aanleg, stukje ruiterkunde.

mijnnaamis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:50

ik draag eigenlijk altijd een cap vind het veiliger en ach ben het nu wel gewoon gewend

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:56

Ik rijd met cap en had ik hem zondag niet opgehad had ik hier waarschijnlijk ook niet meer gezeten. Ben met springen op wedstrijd van mijn paard gevallen en met m'n hoofd op de grond gevallen. Het paard kon hier niets aan doen ik was gewoon mijn evenwicht kwijt. Als je een goeie cap hebt dan voel je hem normaal niet eens zitten.

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:01

Altijd met! Vroeger reed ik ook nog wel eens zonder, maar nadat ik na een val een cap in 2 stukken had liggen (en gelukkig niet mijn hoofd!!) heb ik nooooit meer zonder gereden.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:05

Nee eens dat je valt besef je wel voor wat een cap goed is.
Rijdt dan ook nooit zonder!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:29

Waratje schreef:
Snoevie schreef:

Weet je wat het punt is: mijn paard schrikt wel eens, maar haar schrikreactie is ALTIJD beperkt, zelfs bij hevige schrik verplaatst ze zich hoogstens een meter en daarbij zorgt ze ook nog dat ik mee kan komen. Dat is de reden dat ik mij niet druk maak over een cap op dat paard in de bak. Zelfs niet als de fanfare langs zou komen (wat niet waarschijnlijk is zo ver buitenaf). Dit paard kijkt niet zomaar ergens van op, ze heeft de wereld al aardig gezien en heeft geleerd dat het in de praktijk allemaal reuze meevalt.
Van een paard dat nooit schrikt en dan opeens wel een keertje zul je eerder vanaf vallen, dan van eentje die wel zo nu en dan schrikt, maar wel netjes bij je blijft. Stukje training, stukje aanleg, stukje ruiterkunde.

Precies zoals jij het typt is het ook bij mij!

@ Pescootje. Ik ben al eens goed gevallen op een buitenrit 6 jaar geleden, met mijn hoofd op een steen! Toen was ik blij dat ik mijn cap op had ja, die ik daarna bij elkaar heb kunnen rapen trouwens. Maar na die ervaring is er nooit meer iets dergelijks gebeurd, ik heb sinsdien behoorlijk wat meer ervaring erbij en nu heb ik overingens een pony onder de kont die ik volledig vertrouw. Ik heb dat gewoon gerelativeerd, zoiets maakt echt niet dat ik er nooit meer zonder cap op stap.

Tessa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:38

Ik rijd meestal zonder cap (eigendunk: omdat ik een goede stevige zit heb) ook op bokkende paarden/pony's en op de manege uiteraard met cap en buitenritten ook Voor de veiligheid.
xx Tessa.

maar als ik al die verhalen lees zo van ik ben met mijn hoofd op een steen gevallen denk ik de volgende keer wel ff 2 sec. langer na of ik een cap op doe of niet Tong uitsteken haha xx.

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:04

MET MET MET MET MET, voor de mensen die zonder cap rijden heb ik een heel leuk verhaal over een kennis van ons die even op der paardje ging uitstappen en van het paard afviel en der hersens ingetrapt heeft en nu nooit ouder dan 9 jaar zal worden Scheve mond