
Voor de LDR discussie is denk ik dit een heel belangrijk punt (dat ik ook al eerder heb aangestipt):
Goofy44 schreef:Naar mijn mening is dit een heel belangrijke reden, waarom LDR rijtechnisch niet juist is.Als de hals wervels tov elkaar zodanig gepositioneerd zijn dat het totale verloop van de hals wervels volgens de s-curve verloopt, dan is er sprake van een harmonisch evenwicht van de spierspanning die in de hals nodig is. Dat wordt gemoduleerd door veranderingen in spierspanning. Alleen dan, kan het hoofd van het paard aan het einde van de hals (balanceer-stok) vrij hangen. Het hoofd zal dan door de ligging van het zwaartepunt van het hoofd bij een hals houding waarvan de bovenlijn van de hals gelijk of boven de schoft uitkomt, dan zo komen te "hangen" dat de neus voor of vlak voor de verticaal (loodlijn) komt. Komt de neus op [edit Q: of achter] de verticaal (loodlijn) dan is feitelijk sprake van aanspanning van een of meer spiergroepen, die niet aangesproken behoren te worden. De harmonie van de spiergroepen in de hals (en de rest van het lichaam) is dan verbroken, waarmee bedoeld wordt, dat er altijd sprake is van spanningen in spieren, die niet gespannen behoren te zijn