DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:15

Goed stuk Goof! Ja
Voor de LDR discussie is denk ik dit een heel belangrijk punt (dat ik ook al eerder heb aangestipt):
Goofy44 schreef:
Als de hals wervels tov elkaar zodanig gepositioneerd zijn dat het totale verloop van de hals wervels volgens de s-curve verloopt, dan is er sprake van een harmonisch evenwicht van de spierspanning die in de hals nodig is. Dat wordt gemoduleerd door veranderingen in spierspanning. Alleen dan, kan het hoofd van het paard aan het einde van de hals (balanceer-stok) vrij hangen. Het hoofd zal dan door de ligging van het zwaartepunt van het hoofd bij een hals houding waarvan de bovenlijn van de hals gelijk of boven de schoft uitkomt, dan zo komen te "hangen" dat de neus voor of vlak voor de verticaal (loodlijn) komt. Komt de neus op [edit Q: of achter] de verticaal (loodlijn) dan is feitelijk sprake van aanspanning van een of meer spiergroepen, die niet aangesproken behoren te worden. De harmonie van de spiergroepen in de hals (en de rest van het lichaam) is dan verbroken, waarmee bedoeld wordt, dat er altijd sprake is van spanningen in spieren, die niet gespannen behoren te zijn
Naar mijn mening is dit een heel belangrijke reden, waarom LDR rijtechnisch niet juist is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:17

Heb je het gevoel dat ie erachter dreigt te kruipen dan tempo hoger, blijft ie mooi losgelaten in het lijf en in de hals en nek dan tempo heel laag. (Tokkelen)

En Goofy: sorry maar dat lijkt me geen strak plan om je paard na piaffe de levade te laten doen, bah bah, staat ie dalijk bij elke overgang naar voren vanuit piaffe op zijn achterbenen met een big smile "kijk eens mamma zonder handjes"... zit ik dalijk zonder tandjes hahahaha

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:19

QQQQ schreef:
Goed stuk Goof! Ja
Voor de LDR discussie is denk ik dit een heel belangrijk punt (dat ik ook al eerder heb aangestipt):
Goofy44 schreef:
Als de hals wervels tov elkaar zodanig gepositioneerd zijn dat het totale verloop van de hals wervels volgens de s-curve verloopt, dan is er sprake van een harmonisch evenwicht van de spierspanning die in de hals nodig is. Dat wordt gemoduleerd door veranderingen in spierspanning. Alleen dan, kan het hoofd van het paard aan het einde van de hals (balanceer-stok) vrij hangen. Het hoofd zal dan door de ligging van het zwaartepunt van het hoofd bij een hals houding waarvan de bovenlijn van de hals gelijk of boven de schoft uitkomt, dan zo komen te "hangen" dat de neus voor of vlak voor de verticaal (loodlijn) komt. Komt de neus op [edit Q: of achter] de verticaal (loodlijn) dan is feitelijk sprake van aanspanning van een of meer spiergroepen, die niet aangesproken behoren te worden. De harmonie van de spiergroepen in de hals (en de rest van het lichaam) is dan verbroken, waarmee bedoeld wordt, dat er altijd sprake is van spanningen in spieren, die niet gespannen behoren te zijn
Naar mijn mening is dit een heel belangrijke reden, waarom LDR rijtechnisch niet juist is.

Het verklaart alleen niet waarom de spiergroepen in het hele lichaam van het paard samen en individueel losser zijn gebleken bij LDR paarden dan bij paarden die bovenin gereden blijven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:21

Gelukkig dat ik nu door middel van plaatjes eindelijk duidelijk heb gekregen wat ik wilde zeggen en jullie dat met me eens zijn! Ik bedoel dus niet dat bij de Levade het paard LDR moet zijn gemaakt, maar ronder dan de schimmel op de piaffe foto omdat je anders het effect krijgt van het paard op de video: hij zet zich duidelijk af met zijn voorbenen om dan te balanceren op zijn achterbenen zonder de vereiste buiging in de gewrichten en is bovendien tegen de hand.
Dat was wat ik bedoelde met dat iets wel gemakkelijker kon LIJKEN maar het daarom niet correct is!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:24

Ben het trouwens absoluut niet eens met de opmerking in het verhaal van Goofy dat de bovenlijn in de hals niet belangrijk zou zijn. Dat is immers je controle aan de buitenkant of het aan de binnenkant goed zit? Je kunt de wervels van buitenaf niet zien zitten, maar wel aan de buitenkant zien of je paard op de juiste manier is aangespannen, juist mede door die bovenhalsspier!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:26

horseyfries schreef:
Ben het trouwens absoluut niet eens met de opmerking in het verhaal van Goofy dat de bovenlijn in de hals niet belangrijk zou zijn. Dat is immers je controle aan de buitenkant of het aan de binnenkant goed zit? Je kunt de wervels van buitenaf niet zien zitten, maar wel aan de buitenkant zien of je paard op de juiste manier is aangespannen, juist mede door die bovenhalsspier!

Yep. En voelen...

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:27

-oeps-

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:28

Mireille1970 schreef:
Heb je het gevoel dat ie erachter dreigt te kruipen dan tempo hoger, blijft ie mooi losgelaten in het lijf en in de hals en nek dan tempo heel laag. (Tokkelen)
Is dat waarom de LDR-trainende mensen tegenwoordig altijd in zo'n belachelijk hoog tempo door de baan stomen? Omdat ze constant het gevoel hebben dat ie er anders achter kruipt?
Mireille1970 schreef:
En Goofy: sorry maar dat lijkt me geen strak plan om je paard na piaffe de levade te laten doen, bah bah, staat ie dalijk bij elke overgang naar voren vanuit piaffe op zijn achterbenen met een big smile "kijk eens mamma zonder handjes"... zit ik dalijk zonder tandjes hahahaha
Da's een kwestie van trainen Mireille, en niet elke keer de Levade na de piaffe te vragen...en ook andere overgangen vanuit de piaffe rijden.
Mireille1970 schreef:
Het verklaart alleen niet waarom de spiergroepen in het hele lichaam van het paard samen en individueel losser zijn gebleken bij LDR paarden dan bij paarden die bovenin gereden blijven.
Waar is dat gebleken en hoe is dit "losser" zijn bepaald? Een heel los paard, dat z'n neus niet voor de loodlijn kan houden (en vaak zelfs niet aan een lange teugel!), is in mijn ogen niet correct gereden. Te los kan volgens mij overigens ook best wel bestaan Ja .

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:29

horseyfries schreef:
Als je weet waar ie zit, kan je dat met een getraind oog best zien Ja . Met de bovenlijn moet je uitkijken, vooral met een paard met een behoorlijke kap.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:31

1. gaan we weer over 1 kam scheren...? Die fase van pokemon waren we al voorbij, dat is niet waar. Kijk maar eens bij het losrijden. Zie jij ze voorbij sjezen? (misschien dat ik het echt niet snap)

2. Er stond hahahahahaha

3. Door diverse fysiotherapeuten te laten kijken. Deze constateerden een elastischer paard. Makkelijker oprekbaar. En aan beide kanten gelijk... Te los kan alleen maar bestaan als het niet meer aan de hand gezet kan worden en op druk. Daarbij vind ik je opmerking "dat z'n neus zelfs niet aan een lange teugel voor de loodlijn kan houden" echt onzin. Welk systeem je ook hanteert een goed gereden paard kan zijn hoofd op elke gewenste plaats houden in het gereden zijn...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:32

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Als je weet waar ie zit, kan je dat met een getraind oog best zien Ja . Met de bovenlijn moet je uitkijken, vooral met een paard met een behoorlijke kap.

Met een hengsten of speknek wel, met een gereden kap minder Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:37

De kap zit ergens anders dan de spier, dus als je dat verschil niet kunt zien is het wel erg dramatisch met je gesteld.
En nee, ik ben niet met je eens dat een getraind oog kan zien waar de WERVELS zijn, maar wel waar de wervels zouden moeten zijn door naar de spieren te kijken.....
Ook jij hebt geen röntgenogen....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:26

Bij de wielrentraining werd onlangs geopperd dat er ook aan LDR werd gedaan. Haha! (neen het wordt niet gebruikt).

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:36

Citaat:
Ben het trouwens absoluut niet eens met de opmerking in het verhaal van Goofy dat de bovenlijn in de hals niet belangrijk zou zijn. Dat is immers je controle aan de buitenkant of het aan de binnenkant goed zit?

Daarom is wat meer begrip van hoe een paard in elkaar zit zo belangrijk, hoe het paard zijn lijf
gebruikt en waar je op kan letten. Het is zo gemakkelijk als je dat niet begrijpt om te stellen dat je op de bovenlijn van de hals moet letten. Het leven met paarden is wel een stuk simpeler als je het zo uitlegt.
Citaat:
Je kunt de wervels van buitenaf niet zien zitten, maar wel aan de buitenkant zien of je paard op de juiste manier is aangespannen, juist mede door die bovenhalsspier!

Je kan aan de hals een aantal "markers" onderscheiden, waaruit het verloop van de wervelkolom kan worden afgeleid. Dat is wat belangrijk is. Er zit veel meer in de hals en de goede hals vertelt een heleboel, als je (tenminste) weet waarop je moet letten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:53

Dus volgens jou heeft de schimmel in piaffe een goede S??

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:22

Je lijkt wel een verslaggever. Je geeft al het antwoord in de vraag die je stelt. Haha! Ik heb me er niet over uitgelaten. (nono).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:31

Wat een non-antwoord zeg?
Als je A zegt, zeg dan ook B hé!

Of is je theoretische kennis niet gelijk opgaand met je praktijkkennis en aangezien dit plaatje van dit paard niet in je boek staat kun je het niet zeggen???

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:46

Mireille1970 schreef:
Daarbij vind ik je opmerking "dat z'n neus zelfs niet aan een lange teugel voor de loodlijn kan houden" echt onzin. Welk systeem je ook hanteert een goed gereden paard kan zijn hoofd op elke gewenste plaats houden in het gereden zijn...
Is toch geen onzin. Bij verschillende clinics die Anky gaf op Horse Event vorig jaar, konden geen van "haar" ruiters in het halsstrekken de neus vóór de loodlijn laten zien . Sommige paarden lieten het wèl zien toen ze op het eind aan de volledig losse teugel mochten stappen.
De paarden in de clinic van Rini bijv, hadden geen enkele moeite om goed hals te strekken (vóórwaarts, neerwaarts)!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:00

horseyfries schreef:
Wat een non-antwoord zeg?
Als je A zegt, zeg dan ook B hé!

Dat laat ik aan jou over.
Citaat:
Of is je theoretische kennis niet gelijk opgaand met je praktijkkennis
en aangezien dit plaatje van dit paard niet in je boek staat kun je
het niet zeggen???

Dat is waarschijnlijk eerder jouw probleem. Projectie heet dat.

Voor liefhebbers van Piaffe en Passage op video, klik op onderstaande link:
http://www.dressageworld.de/

Kies: Richten Sie mit.
Je kan nu kiezen tussen Piaffe en Passage.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:21

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Daarbij vind ik je opmerking "dat z'n neus zelfs niet aan een lange teugel voor de loodlijn kan houden" echt onzin. Welk systeem je ook hanteert een goed gereden paard kan zijn hoofd op elke gewenste plaats houden in het gereden zijn...
Is toch geen onzin. Bij verschillende clinics die Anky gaf op Horse Event vorig jaar, konden geen van "haar" ruiters in het halsstrekken de neus vóór de loodlijn laten zien . Sommige paarden lieten het wèl zien toen ze op het eind aan de volledig losse teugel mochten stappen.
De paarden in de clinic van Rini bijv, hadden geen enkele moeite om goed hals te strekken (vóórwaarts, neerwaarts)!

Ach... dat is tegen wat ik gezien heb in, dus een ja tegen nee, maar ga nou niet denken dat geen LDR ruiter de hals kan laten strekken...

Daarbij wil ik laten zien dat je elk moment de neus ervoor moet kunnen hebben. Maar daar heb ik een vraag bij: check de foto's en vertel me of ie wel of niet te diep loopt...
Ik heb verschillende paarden genomen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:23

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Daarbij komt bij mij de vraag: was dat wel de bedoeling? Als ik de hals laat strekken, gereden thuis als ontspanning maar wel aan elkaar gereden moment, wil ik ook niet dat hij de neus er helemaal uit doet, alleen als ik lange teugel geef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:31

Is deze discussie nou nog niet volledig uitgekauwd?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:32

Jawel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:25

Mireille1970 schreef:
Daarbij wil ik laten zien dat je elk moment de neus ervoor moet kunnen hebben. Maar daar heb ik een vraag bij: check de foto's en vertel me of ie wel of niet te diep loopt...
Ik heb verschillende paarden genomen:

Afbeelding
Neus vóór loodlijn.
Afbeelding
Vanuit deze hoek niet eenduidig te beoordelen
Afbeelding
Neus achter loodlijn, nek niet hoogste punt
Afbeelding
Neus op (iig niet vóór) loodlijn, en dat bij uitstrekken! (stang staat erg aan).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:07