Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:48

Het was een veel en veel te dikke haflinger die ook nog eens veel te vaak zijn zin gekregen had. Erg braaf was ie dus niet maar onstabiel vond ik het helemaal niet. Heb ergens wel nog een foto maar gezien het niet mijn paard is ga ik die niet openbaar zetten maar dan kan je het zadel dat zij had wel zien. Maar voor mij was het geheel echt veel te breed, kon met geen mogelijkheid fatsoenlijk zitten omdat mijn heupen simpelweg de breedte niet aan konden. :') (inmiddels weet ik dat er nog wel meer mee speelde maar dat wist ik toen nog niet.) Ik DENK dat het een barefoot was maar 100% zeker ben ik niet maar wellicht dat je het kan zien aan het zadel. Maar onstabiel vond ik het absoluut niet. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:01

Ook 1 x op een boomloos zadel gezeten. Weet niet meer op wat voor paard t was maar kan me idd ook herinneren dat ik heel erg wijd zat en dat dat niet lekker lichtreed. Doorzitten ging op zich wel maar had wel last van mn liezen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:58

Ik rijd boomloos. Wil er wel een boomzadel bij voor bijv. Springen. Ik vind het heel fijn en paard loopt er ook heel fijn mee.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:34

Ik heb met mijn fjord lang boomloos gereden. Maar na lang sparen toch een hulsebos laten maken. Heb de boomloze nog wel nog steeds, rijd alleen nooit haha.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:43

ik heb een andere vraag. wat doen jullie als iemand een paard in jullie ogen echt mishandeld tijdens het rijden? daarmee bedoel ik 2 lang intensief doorrijden, hoofd op de brost getrokken en dan slaan/schoppen? beest is helemaal wit bezweet en gaat af en toe in de staak. dan wordt het dier weer in zijn bek getrokken en verder geschopt. dit gebeurt onder de noemer modern dressuur. zeggen jullie hier wat van of niet?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:52

Ja, ik zeg er wat van,als t mijn grenzen voorbij gaat. en dat wordt heel vaak niet gewaardeerd :x

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:48

Ik ken er ook zo-eentje. Ja, moeilijk hoor. Je kunt er wat van zeggen, maar mijn ervaring is net als knollentuin: het wordt niet gewaardeerd, het mishandelen gaat gewoon door en als het even kan slaan ze dan nog harder.
Ik houd me er inmiddels buiten. Ik vind het ook eigenlijk op de weg van de stalbaas liggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:00

Ik zeg er ook wat van... Is ook al voor gekomen dat ik er op gegaan ben omdat ruiter antwoorde: ' nou toon dan maar dat het niet nodig is. ' en af stapte en me de teugels aan bood. Het frustreerde haar ietwat dat dat dus echt kon. Beetje rust doet vaak al wonderen. Hoef je niet te kunnen rijden, gewoon kalm doen.

(Ik zei iets in de trant van 'is dat nu echt nodig?')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:27

Het punt is dat de mensen die zo bezig zijn best wel door hebben dat het niet goed is ( degenen die dat anders denken zijn er gelukkig niet zoveel)
En hebben al een punt bereikt dat de frustratie die ze op dat moment ervaren al vaak aan ze ingeeft dat ze zelf verkeerd zitten, op dat moment een vraag of opmerking krijgen werkt zo confronterend dat er maar weinig de teugels los zullen gooien, af stappen en zeggen, dankjwel! Je hebt me even bewust gemaakt van m'n gedrag. De meeste hebben de reactie als olie op een sluimerend fikkie---

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:30

ik ben het ook eens met Babootje, dit vind ik de taak van de staleigenaar. toch wil ik het zelf ook gezegd hebben anders voelt het achterbaks.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:41

SinneJ schreef:
Rijdt er eigenlijk iemand van jullie boomloos? Ik ben op zich blij met mijn zadel hoor, maar ben oprecht geïnteresseerd in de invloed dat zo'n zadel heeft op je zit enzo en of het even fijn/fijner africhten is.

Ik heb een boomloos zadel voor mijn oude paard. Zij vind het erg fijn. Ze heeft in een ver verleden met een knellend zadel rondgelopen en geeft nu heel duidelijk aan dat een boomlooszadel een fijne optie voor haar is. Voor mijzelf niet. Een boom zorgt voor een fijne overgang tussen het oppervlakte van het paard en jouw zitoppervlak.

Als je geen boom hebt, zit je letterlijk op de vorm die je paard zelf heeft. Als je een paard hebt die overeenkomt met jou zitvlak, kan je dus best lekker zitten, maar als je bijvoorbeeld een wat ronder paard hebt, zit je zelf ook breed en krijg je snel last van heupen en knieën.

Hangt ook een beetje af van hoe makkelijk je zelf zit natuurlijk, maar je moet op een boomloos zadel zelf actief moeite doen om in de juiste houding te zitten, terwijl het optimaal van een boomzadel is dat de balans zo goed is dat je zonder veel extra inspanning in balans zit. Natuurlijk is dat bij boomzadels ook vaak niet het geval of is de balans voor een ruiter zo verkeerd, dat je extra hard de verkeerde kant op geduwd wordt en dat maakt het nog veel lastiger.

Sinds ik een probleem aan m'n knie heb door een ongeluk, zit ik niet meer lekker in m'n boomloos zadel helaas. Paard is gelukkig toch bijna 30 ;)

Ik heb net een nieuw paard :D :D *\o/* *\o/* (dat even tussendoor :D :D ) en daar ligt een Wow op. Heel fijn zadel.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:10

Proficiat Sanne!

Bedankt voor alle reacties, ik denk inderdaad dat boomloos niets voor mij is ;). Maar toch altijd leuk om ervaringen te horen.

Wat jouw vraag betreft, DarkoFoitzik; ik heb enkel ervaring met de lichtere vormen van gefrustreerd rijden en dat is helaas bijna permanent zo'n boos persoon zoals knollentuin beschrijft. Verder is er ook eentje dat fanatiek rijdt en daarmee kan ik gewoon een gesprek hebben over constant veel te rond rijden en die gaf ook toe dat ze het niet eens was met haar instructrice en is daarom ook veranderd. Dus zo'n gesprek was eigenlijk heel fijn. Nu komen zo'n mensen meestal zelf tot die conclusie, het zijn die licht ontvlambare types die vaak zo rijden en juist die zijn niet met een gesprek te overtuigen van iets anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:11

DarkoFoitzik schreef:
ik ben het ook eens met Babootje, dit vind ik de taak van de staleigenaar. toch wil ik het zelf ook gezegd hebben anders voelt het achterbaks.

Als dat soort mensen door de staleigenaar nu eens gewoon van stal zouden worden gestuurd, zou de boodschap misschien een x duidelijk worden. Hier op stal wordt dit soort gedrag niet geaccepteerd. Dat zou zin hebben.
Enfin het betreffende paard wordt verkocht nu. Loopt Z1 maar ze (de eigenaresse) komt er niet mee verder. Geen wonder want het leven van het dier bestaat uit trekken, schoppen en slaan. Het meisje heeft ongetwijfeld al vaker gehoord dat dat twee tegenstrijdige boodschappen zijn. Het arme dier weet niet meer of hij nu voor of achteruit moet. Zo zonde, het is best een leuk en heel lief paard. Gelukkig voor het beestje, dat het nu een andere eigenaar krijgt. Ik hoop voor hem snel.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:44

DarkoFoitzik schreef:
ik heb een andere vraag. wat doen jullie als iemand een paard in jullie ogen echt mishandeld tijdens het rijden? daarmee bedoel ik 2 lang intensief doorrijden, hoofd op de brost getrokken en dan slaan/schoppen? beest is helemaal wit bezweet en gaat af en toe in de staak. dan wordt het dier weer in zijn bek getrokken en verder geschopt. dit gebeurt onder de noemer modern dressuur. zeggen jullie hier wat van of niet?

Het probleem is vaak dat mensen zich aangevallen voelen en dan nog moeilijker bereikbaar zijn.
het mooiste zou zijn als je zo iemand aan het denken krijgt hoe het ook anders zou kunnen.
Maar tja das lastig.
Ik heb het mijn m'n buurvrouw geprobeerd en das niet zo best afgelopen, daar praat ik al jaren niet meer mee. ( tenminste zij niet meer met mij, ze schreeuwt en krijst van alles, maar daar reageer ik niet op)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:25

sanne83 schreef:
Ik heb net een nieuw paard :D :D *\o/* *\o/* (dat even tussendoor :D :D ) en daar ligt een Wow op. Heel fijn zadel.

Gefeliciteerd met je aanwinst. Foto??
Fijn zadel heb ik begrepen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:56

Babootje schreef:
sanne83 schreef:

Gefeliciteerd met je aanwinst. Foto??
Fijn zadel heb ik begrepen.

Heb je hele post gemist, wat leuk een nieuw paard! En ja wow, ik ben er ook blij mee.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:12

DarkoFoitzik schreef:

Ja hier zit ik in de rol van staleigenaar en t is verdomd lastig om er wat van te zeggen! Ik weet wel uit ervaring als je er dan wat van zegt dat de relatie staleigenaar/ pensionklant voorgoed verknald is met als resultaat een vertrekkende klant..Nu is dat laatste niet zo erg!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 07:49

Het is uiteindelijk toch jouw naam die op de deur staat. Als er dan iemand zo rijdt bij je op stal is het jouw imago dat naar de knoppen is als mensen komen kijken. Ik kan me voorstellen dat je financiële schade dan groter is.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 07:56

DarkoFoitzik schreef:
Het is uiteindelijk toch jouw naam die op de deur staat. Als er dan iemand zo rijdt bij je op stal is het jouw imago dat naar de knoppen is als mensen komen kijken. Ik kan me voorstellen dat je financiële schade dan groter is.

Zit er ook niet mee hoor ik heb liever mensen op stal waar de neuzen enigszins zelfde richting op staan zo kun je ook nog es samen trainen! Maar blijft een feit dat er altijd mensen zijn die t " anders" doen maar mishandelen is voor mij wel de grens! Neemt niet weg dat t niet gemakkelijk is mensen daar op aan te spreken!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:10

Maar wat is de grens van mishandelen vraag ik mij dan af.
Voor de 1 ligt dat heel anders dan iemand anders.
Ik heb af en toe wel eens dat mijn maag draait van de dingen die ik zie.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:30

ChocooPrins schreef:
Voor de 1 ligt dat heel anders dan iemand anders.
Ik heb af en toe wel eens dat mijn maag draait van de dingen die ik zie.

Dat is ook lastig! Maar zie ik mensen hier veelvuldig een paard Door de bak trappen, hardhandig in monden rukken ( en dan bedoel ik niet die ene x die ons allemaal wel eens gebeurt ) dan is dat voor mij de grens..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:17

ChocooPrins schreef:

Ik denk dat een pensionhouder die grens ook beter kan trekken.
Persoonlijk piep ik echt niet als iemand er een keer de zweep overheen legt, zolang het maar eerlijk gebeurt.
Maar als iemand zijn/haar frustraties gaat botvieren op het paard dan ligt daar voor mij wel de grens.

Het moet eerlijk zijn. Het is net zo oneerlijk als je paard de ene dag vol aan de bak moet en de andere dag zijn hok niet wordt uitgehaald.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:30

Dan moet de pensionhouder daar wel gevoelig aan zijn.... Ken er zat die totaal niet paardvriendelijk zijn. Ook niet naar hun eigen paarden.
Ik woon wat betreft paardenhouderij is een nogal achtergestelde regio... Mensen denken hier nog heel anders over paarden dan de mensen hier in dit topic, mezelf incl.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:41

Bij mij is ho ook gewoon ho en ik ben niet bang om paard met t hoofd tegen de bakrand aan te sturen of de hoek in te dwingen maarre.. daarna je paard half in elkaar trappen/slaan omdat je wil dat ie niet onder je vandaan rent en het loperige zat bent is dan logischerwijs niet erg handig.

Geldt evenals paard naar voren gaan zitten trappen en slaan om m "actiever" te krijgen en aan de voorkant in de houdgreep hebben en vervolgens verbaasd zijn dat ie op de handrem blijft.

Ik ben er ook niet bang van om ze een mep te verkopen als ze naar me happen of een schop te verkopen als ze naar me uit (dreigen te) halen als ik er naast sta maar ik heb weleens meegemaakt dat paard op de poetsplaats half in elkaar werd geslagen want hij moest stokstijf stil blijven staan. Dier stond uiteindelijk te trillen op zn benen. Dat gaat me dan wel echt te ver en daar zeg ik wat van bij diegene én de stalhouder.

Heb 1x een persoon bedreigd.. maar dat was stalpersoneel die mijn paard de stal uit had gejaagd met een riek (zelfs een wond er van op zn kont) omdat ze moesten mesten en hij haast had en mijn paard aan zn stro bleef eten. Paard was op zn plaat gegaan en liep kreupel. Die stond ik op te wachten buiten de manege met een zweep om hém een afranseling te geven. Toen is mn moeder gauw naar de stalhouder gegaan om te zeggen dat we om de tafel moesten asap omdat ie anders personeel minder had.

Diegene heeft ook niet lang meer op stal gewerkt en liep met een grote boog om mij heen.

Wellicht hoort t niet in het topic. Maar de meeste mensen die het onde het zadel met paardenleed al niet zo nauw nemen doen dat aan de hand ook niet.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:34

dan zijn wij het niet eens met elkaar. een paard met zijn hoofd naar de bakrand zetten om hem te laten stoppen lijkt me allerminst effectief. dan gaat er technisch toch echt wat verkeerd. vanuit de basis werken lijkt me dan een betere optie.

ik ben het met je eens dat er bepaald respect moet zijn. de normale omgangsnormen moeten gehanteerd worden die ze bij andere paarden ook hebben. niet bijten, trappen, duwen, steigeren, etc. daarnaast kan alles met de zachte consequente hand. idem met rijden.