Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:32

damian23 schreef:
vur schreef:
Leuk filmpje. Ik mis echter verzameling en vooral impuls.

Waar zie je dat aan? Ik wil graag leren, maar ik zie het niet.

Ik zie een achterhand die zakt en geen gebroken diagonaal.

Ik denk dat we tegenwoordig teveel actie gewend zijn en verwachten. Dat is wat er niet is in het filmpje nee.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:36

damian23 schreef:
vur schreef:
Leuk filmpje. Ik mis echter verzameling en vooral impuls.

Waar zie je dat aan? Ik wil graag leren, maar ik zie het niet.

Ik zie een achterhand die zakt en geen gebroken diagonaal.

Ik ook. Het paard krijgt meer veer zonder de juiste beenzetting te verliezen. Zo vaak zie je tegenwoordig paarden die van voren opgepakt worden in de draf en ook dat zweverige krijgen, maar dan met de achterbenen niet goed onder de massa.

Zou het wellicht vertekenen omdat dit eigenlijk een heel simpel, klein paard is met hele simpele gangen en weinig uitstraling? Oke dat klinkt banketstaaf over het paard maar wat ik bedoel is dat dit geen bewegingswonder en showbink is zoals Totilas bijvoorbeeld. Misschien dat het daarom wat flauwtjes lijkt ivm de huidige grand prix paarden. Ik zie echter in dit filmpje een paard dat relaxed is, voldoende impuls heeft, de juiste spieren aanspant en zakt in de achterhand. Terwijl het bij de meeste huidige grand prix paarden heel wat lijkt doordat ze met hun voorbenen flapperen, opgefokt zijn en veel uitstraling hebben. Kijk je echter goed, dan zie je veel holle ruggen en achterbenen die bij lange na niet voldoende ondertreden en niet in verhouding zijn tot de beenzetting van de voorbenen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:36

Top Horseware!
Lippenstift bij ons is geen graadmeter, die heeft hij altijd gehad :* dat dan weer wel.

Onze draf-galop overgangen gaan nu ook vloeiender, hij hoeft geen hupje meer te maken, galop-draf gaat ook veel meer gedragen :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:38

Mijne was enorm lastig in de mond. We hebben zo ontzettend veel bitten geprobeerd, lekker in de juiste hoek zoeken maar niet heus }:0 Ach ja, achteraf is alles makkelijk.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:40

Ik rij nu trouwens mijn beide paarden zo, en verder train ik er nog 2 regelmatig op deze manier. Verder help ik er nog 2. En alle 6 deze paarden zijn in korte tijd enorm vooruit gegaan, terwijl 3 ervan van echt ver moesten komen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:41

Ik ga op zoek naar een filmpje. Dat zal best lastig worden, want iets wat het perfecte voor mij benadert, is niet zo makkelijk en dus ook niet makkelijk te vinden.
Als ik het heb over verzameling, dan denk ik aan een LT - paard ongeveer. Dus niet alleen maar over een paard dat enigszins gesloten gaat met een zekere oprichting zoals in het filmpje van WF. De impuls in deze houding is gewoonweg niet voldoende aanwezig en dat heeft niks met voorbeenzwaaierij te maken, maar met het achterbeen,

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 14:42

Woestein schreef:
https://youtu.be/-jd69JkkxIo

Zo om maar even met de deur in huis te vallen..
Heb iemand gevonden die even een stukje wilde filmen...

Voor mijn gevoel zakte hij meer naar beneden (lees als hij zijn hoofd omlaag doet zie ik alleen nog maar een stukje hals bij zijn schoft) maar hij gaat dus niet zo laag...
Hoop dat het filmpje het doet, geplaatst met mijn mobiel.

[ [url=m/LmZCwl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was wel even lastig om tijdens het strekken een foto te maken zonder hem te storen...
[ [url=m/pRi9pT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Probeer om hem nog even verder door te laten zakken, hij houdt zich nog wat vast.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 14:44

vur schreef:
Ik ga op zoek naar een filmpje. Dat zal best lastig worden, want iets wat het perfecte voor mij benadert, is niet zo makkelijk en dus ook niet makkelijk te vinden.
Als ik het heb over verzameling, dan denk ik aan een LT - paard ongeveer. Dus niet alleen maar over een paard dat enigszins gesloten gaat met een zekere oprichting zoals in het filmpje van WF. De impuls in deze houding is gewoonweg niet voldoende aanwezig en dat heeft niks met voorbeenzwaaierij te maken, maar met het achterbeen,

Perfectie bestaat niet.
Sommige paarden laten op sommige momenten mooie momenten zien.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:48

vur schreef:

Kan je dit onderbouwen? Wat mis je aan het achterbeen?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:49

@Horseware
Bij die van mij kan ik ook alles inhangen lijkt het wel (niet dat ik dat nu doe hoor), dun, dik, enkel gebroken, dubbel gebroken, myler, s&t, maakte allemaal niet zoveel verschil. Ik heb wel altijd goede bitten van fijn materiaal. Ik geloof niet in zomaar een dubbel gebroken dik bit, kaken zijn tegenwoordig smal, die schakels liggen dan gewoon op de lagen, dat kán gewoon niet fijn zitten.

Ik denk ook niet dat een bit alles oplost, en zo blijkt het ook maar weer ;) maar ik ben wel van mening dat het goed in de mond van je paard moet passen :)

Ik rij hem op dit moment met de dubbelgebroken Sprenger K&K ultra van 16mm :) Ik kan om te proberen wel eens de enkelgebroken Sprenger 18mm erin doen om te kijken wat er gebeurt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:50

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:51

@Starbreeze: het grappige is dat hij nu op (vrijwel) alles goed loopt. Hij accepteert het nu. Het is de manier van rijden, niet het type bit. Al ben ik uiteraard net als jij van mening dat het bit goed moet passen.
Daarom ga ik net als jij voor een Sprenger. De tussenstukjes hiervan bij een dubbelgebroken bit zijn vaak een stuk smaller dan bij andere merken. Ik heb een dubbelgebroken Sensogan watertrens met vleugels om de mondhoeken te beschermen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:53

vur schreef:
Ik mis in het achterbeen een zekere vlijt en krachtig afdrukken.
Niet helemaal eerlijk, want dit paard is al verder in de africhting.
https://m.youtube.com/watch?v=yHQv6Pn4RF0
Ik zoek nog even verder.

Ik zie wat je bedoelt, maar denk persoonlijk dat dat meer met het (grote) kwaliteitsverschil in paarden te maken heeft

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:54

vur schreef:
Ik zoek nog even verder.

Heeft dat ook niet met de kwaliteit van het paard te maken? Ik denk niet dat ieder paard het zomaar tot de lichte tour zal schoppen en ook op subtop wedstrijden zie je wel verschil in kwaliteit.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:56

Wel een heel gaaf paard in dat fimpje :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 14:58

vur schreef:
Ik zoek nog even verder.

Zoek eens een paard van onder de 200.000 :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:01

Om door te gaan op jouw paard Horseware, ik begrijp dat de mond dus open ging voorheen?
Mijn zus heeft ook een nieuwe start gemaakt met haar paard en is nu ook bezig met stretchen. Kun je een paard dat de lippen optrekt tijdens het rijden ook corrigeren? Dat is wat haar paard doet namelijk. Ik weet wel wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar zou je dat er ooit nog uit kunnen krijgen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 15:03

Horseware schreef:
@Starbreeze: het grappige is dat hij nu op (vrijwel) alles goed loopt. Hij accepteert het nu. Het is de manier van rijden, niet het type bit. Al ben ik uiteraard net als jij van mening dat het bit goed moet passen.
Daarom ga ik net als jij voor een Sprenger. De tussenstukjes hiervan bij een dubbelgebroken bit zijn vaak een stuk smaller dan bij andere merken. Ik heb een dubbelgebroken Sensogan watertrens met vleugels om de mondhoeken te beschermen.

Kijk eens hoe een enkelgebroken trens in de mond van een paard ligt wanneer het 5cm voor de loodlijn gaat met de hand 10cm boven de boom van het zadel.
Leuk om dan ook even te kijken wanneer het 10 cm achter de loodlijn gaat.

Een bit passen is vooral een kwestie van dikte.
Paarden hebben tegenwoordig veelal een kleine mond, ouderwetse dikke bustrensen passen daar niet in.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 15:04

Starbreeze schreef:
Om door te gaan op jouw paard Horseware, ik begrijp dat de mond dus open ging voorheen?
Mijn zus heeft ook een nieuwe start gemaakt met haar paard en is nu ook bezig met stretchen. Kun je een paard dat de lippen optrekt tijdens het rijden ook corrigeren? Dat is wat haar paard doet namelijk. Ik weet wel wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar zou je dat er ooit nog uit kunnen krijgen?

Neusriemen er af, een passend bit zoeken en leren hals strekken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:05

Mijn vriendin heeft altijd al gezegd dat die enkelgebroken gewoon de fijnste bitten zijn :)

Woestein

Simpelman schreef:
Woestein schreef:
https://youtu.be/-jd69JkkxIo

Zo om maar even met de deur in huis te vallen..
Heb iemand gevonden die even een stukje wilde filmen...

Voor mijn gevoel zakte hij meer naar beneden (lees als hij zijn hoofd omlaag doet zie ik alleen nog maar een stukje hals bij zijn schoft) maar hij gaat dus niet zo laag...
Hoop dat het filmpje het doet, geplaatst met mijn mobiel.

[ [url=m/LmZCwl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was wel even lastig om tijdens het strekken een foto te maken zonder hem te storen...
[ [url=m/pRi9pT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Probeer om hem nog even verder door te laten zakken, hij houdt zich nog wat vast.

Zal even op zoek naar langere teugels....
Het aantikken van zijn voorhoeven, is dit doordat hij op de voorhand loopt of doordat hij achter meer aan het werk is dan van voren aan kan (of een verandering noodzakelijk van hoefstand)?

Starbreeze

Simpelman schreef:
Starbreeze schreef:

Neusriemen er af, een passend bit zoeken en leren hals strekken.

Dit gaat ze niet leuk vinden maar ik geef het door :)
Halsstrekken doet ie goed trouwens! Ze moet zelf leren niet vast te houden maar mee te geven, ze vindt dat gevoel niet prettig, maar als ik hem rij loopt ie met hele fijne aanleuning en de neus eruit.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 20-07-15 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:07

Ik heb je filmpje ook gezien Woestijn, ik zie idd ook dat hij zich wat vast houdt nog. Het vangen weet ik zo ook geen antwoord op, ik ben ook wel benieuwd hiernaar. Zou het nog onbalans kunnen zijn? je smid kan wellicht ook nog wat betekenen als je dit aangeeft.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:09

Starbreeze schreef:
Wel een heel gaaf paard in dat fimpje :)

Zeker een gaaf paard. Maar totaal qua kwaliteit niet te vergelijken met Perhaps.

Maar ik zie nog steeds niet waarom dat andere paard niet genoeg voorwaarts zou gaan en implus zou missen. Het wordt in het filmpje ook gezegd, dat dit een simpel paardje is wat toch leuk kan lopen zodra ze verzameld wordt gereden. En ze toont geen gebroken diagaal en haar achterhand zakt netjes en ze krijgt een mooi zweefmoment :j Voor mij een teken dat het wel goed zit met de impuls. Maar een krachtige afzet die Vur graag zou willen zien, zal dit paard nooit tonen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 15:10

Starbreeze schreef:

http://philippe-karl.com/news/15/3/354/ ... e-machoire