[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:34

Ik vind hem daar eerlijk gezegd nog vrij ver naar voren leggen. Maar nu moet ik ook bekennen dat ik mijn paard gewend ben die een vrij lange schoft heeft en ook nog eens schouders die best ver doorlopen. Hij drukt met de schouders het zadel ook erg naar achteren. Schoft heeft die dan wel helemaal vrij liggen overigens.

Hoe ligt dit zadel verder? Drukt niet op de schoft (je moet er goed 2 vingers tussen kunnen steken)? Voldoende schoudervrijheid? Ruggengraatvrijheid? Kleppert verder niet etc. ? Als die aangesingeld is en je zit erop ligt de schoft dan ook nog voldoende vrij? Heb je ook een foto van dat je aan het rijden bent, nog voor zo'n bokpartij? ;)

En zadelmaker zegt dat dit zadel helemaal goed ligt??? Soms denk je echt, konden paarden maar praten. :+

michelle___

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:36

Alles ligt vrij. En die van mij is zegmaar schoftoos en heeft niet veel schoudermassa. Ze is heel erg invallen. Maar hij kleppert niet oid. Ze is er wel heel gespannen onder dus ik weet gewoon dat dit niet HET zadel is..

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:37

Kan het niet zijn dat ze juist vluchtgedrag laat zien door dit zadel? Lijkt mij iig niet echt heel onlogisch.. Of doordat ze het zadel associeert met pijn?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:39

Ja dat denk ik dus ook.
Zadel associeert ze niet met pijn oid, want ze laat zich vrolijk opzadelen en zelfs aansingelen, gelukkig! :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:42

Dan heel eigenwijs zijn naar je zadelmaker toe, ander zadel laten passen en uitproberen. ;)

Vluchtgedrag kan inderdaad heel goed veroorzaakt worden door pijn, is vaak ook een signaal van het paard waaraan jij als ruiter weer kunt zien dat er iets niet goed zit. Maar lastig hoor, als ze heel lang een verkeerd passend zadel op hebben gehad en inderdaad zijn gaan 'vluchten' kan dat nog best een lange nasleep hebben voor je dat er helemaal af hebt. Maar als ik zo die foto's van dat bruine zadel bekijk vind ik hem er ook niet heel fijn opliggen..... :n

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:43

Ja ik laat nu ook een andere zadelmaker komen.
En die neemt verschillende zadels mee om te passen en uit te proberen en dan kan ik eventueel mijn oude zadel inruilen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:44

Heb je al geprobeerd met een schapenwolletje ertussen? Ik ken een paard dat ondanks goedpassend zadel er erg op reageerde maar met wolletje ertussen is ze al veel ontspannender ;)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:45

SheeNegro schreef:
Heb je al geprobeerd met een schapenwolletje ertussen? Ik ken een paard dat ondanks goedpassend zadel er erg op reageerde maar met wolletje ertussen is ze al veel ontspannender ;)

Nee dan zit het zadel veelste krap..
Zou wel kunnen hoor, dat ze dan beter reageerd. Maar ik wil dat het zadel gewoon op een blote rug goed past.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:46

Ja, je kent de regel zeker wel "van een slecht passend zadel maak je geen passend zadel met een wolletje" maar als het zadel goed past het zadel zoals de zadelmaker zou aangeven dan zou het geen kwaad kunnen doen. Je hebt trouwens ook schapenwolletjes met rug uitsparing ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:26

Ik ken het gevoel Michelle. Lastig hoor.

Je kan ook eens proberen of ze liever meer drukverdeling heeft. Als ze heel veel spieren kwijt is kan de druk op bepaalde spieren voor haar te groot zijn. Dan zou je bv een prolite (of een pad voor boomloze zadels) er onder kunnen leggen. Met bokken ontlaad ze dan de spierspanning.
Het feit dat ie beweegt na een bok partij kan ook zeggen dat ie altijd iets beweegt. Alleen dat voel of zie je dus waarschijnlijk minder omdat dat maar kleine stukjes zijn. Maar dat kan haar wel irriteren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 21:52

Vervelend probleem Michelle! Ik lees wat dat betreft alleen ff mee. Zadels heb ik weinig verstand van namelijk..

Even een kleine update, Gas loopt goed, been is veeeel dunner, maar zoals Joolien mij gezegd heeft en ik het idd met haar eens ben had ik er graag een DA bij gezien.. Ik zit nu een beetje met een dilemma.. Eigenaar wil HEEL rustig opbouwen (bejaarden gymnastiek zoals ze het noemt), en wil dus rustig beginnen met 10 min draf per keer.. (Half uurtje rijden) Ik daar in tegen blijf liever rustig stappen tot zijn been weer helemaal slank is.. Volgens zijn eigenaresse zie ik spoken en is zijn been niet (dat kleine beetje) dik meer maar toch... Mijn gevoel zegt niet doen.. Waar moet je dan naar luisteren.. Je gevoel of de eigenaar die haar paard al 20 jaar heeft..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:01

LoveUggs schreef:
Vervelend probleem Michelle! Ik lees wat dat betreft alleen ff mee. Zadels heb ik weinig verstand van namelijk..

Even een kleine update, Gas loopt goed, been is veeeel dunner, maar zoals Joolien mij gezegd heeft en ik het idd met haar eens ben had ik er graag een DA bij gezien.. Ik zit nu een beetje met een dilemma.. Eigenaar wil HEEL rustig opbouwen (bejaarden gymnastiek zoals ze het noemt), en wil dus rustig beginnen met 10 min draf per keer.. (Half uurtje rijden) Ik daar in tegen blijf liever rustig stappen tot zijn been weer helemaal slank is.. Volgens zijn eigenaresse zie ik spoken en is zijn been niet (dat kleine beetje) dik meer maar toch... Mijn gevoel zegt niet doen.. Waar moet je dan naar luisteren.. Je gevoel of de eigenaar die haar paard al 20 jaar heeft..?

:n ongelofelijk...
Als ik in jouw schoenen stond zou ik er over na gaan denken of je nog wel met hem aan het werk wilt. Ik zou hier iig geen fijn gevoel bij hebben, ik vind het namelijk onbegrijpelijk dat dit paard nog steeds geen da heeft gezien. Echt ongelofelijk...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:23

Ik ben het wel eens met Jolien, dat je niet bij ieder klein dingetje direct een DA erbij haalt ok, maar ineens zo'n dik spronggewricht zou mij totaal niet lekker zitten. Liever een keer teveel de DA dan een keer te weinig. Als jij je er niet fijn bij voelt om rustig op te bouwen zoals de eigenaresse dat wil zou ik me inderdaad afvragen of je nog verder wilt gaan met dit paard. Inprincipe heb je gewoon naar de eigenaresse te luisteren wat dat betreft, maar als jou dat totaal niet lekker zit en je je eigenlijk alleen maar rot erover voelt...... Lastig hoor, je wilt het beste voor Gas maar je zit in de lastige positie dat je eigenlijk niks (anders dan wat de eigenaresse zegt) kan doen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:54

Marinke, klopt.. Maar ik wil hem niet 'aan de kant zetten/ opgeven'.. Hij is echt mijn maatje en ik hou van hem als of hij mijn eigen is paardje is.. Ik heb dan ook gewoon gezegd waar ik mee zit. Hiervoor reed ik 2 haflingers bij. Allebei stonden ze al een half jaar stil omdat de eigenaresse een blessure had. Ik als net 16 jarige mocht ze gaan rijden, heb er ook echt veel geleerd, maar heb vooral geleerd hoe hard dit wereldje kan zijn. Ook zij gaf veel om haar paarden, maar al snel mocht ik naar buiten. Kreeg totaal geen begeleiding met het opbouwen, mocht springen (meter hoog) en weet ik het wat allemaal. Op een dag kwam ik aan, ze wou me spreken. Had 2 stallen van top tot teen uitgemest toen ze aan kwam, en me zonder pardon vertelde dat ik mijn spullen mocht pakken en mocht vertrekken. Paarden gedag gezegd en nooit meer wat gehoord. De oudste van de 2 had namelijk een dik warm been na een buitenrit. Maar wat verwacht je van iemand die dit nog nooit heeft hoeven uitbouwen, en die geen hulp krijgt? (Dit was btw een bokker)
Dit is vooral de reden waardoor ik bang ben iets overhaast te doen. Heb gelukkig een heel schema op gestuurd gekregen hoe ze wil dat ik hem rij dus dat scheelt al wat, maar toch eb ik dat gevoel.. Ik word er ongelukkig van, en verdrietig maar het idee hem op te geven omdat ik denk dat het te snel gaat... Maakt me eerlijk gezegd nog veel verdrietiger..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:09

Jeetje LU, wat een vervelende ervaring. Bijrijders, zeker de nog onervarenen, moet je altijd goed begeleiden. Je kunt er niet vanuit gaan dat ze alles maar weten en als er iets misgaat is het meestal zo dat je als eigenaar niet voldoende duidelijk bent geweest. En zelfs bij de ervaren bijrijders is dat nog zo.
En bij Gas... tja, hij was wel heel kreupel he? Misschien gaat de eigenaresse ervan uit dat het zijn artrose is; dat wordt niet beter en op het moment dat hij er dan weer een beetje goed mee loopt is langzaam opbouwen ook niet zo'n raar idee. Paarden met artrose moeten juist bewegen. Maar ja, ik zou ook liever het zekere voor het onzekere nemen en even naar de DA gaan. Maar dan heb je ook weer de kans dat de DA nog meer kreupelheden vindt. Je moet echt bij jezelf afvragen hoe lang je daar nog mee door wilt en waar jouw grenzen liggen v.w.b. de rijdbaarheid van een paard met artrose.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 12:19

Het gaat me niet om het rijden.. :n vooral om de band de we hebben. Ik heb het er nog wel over hoor met zijn eigenaresse. Kreeg vanochtend een heel lief berichtje van haar dat ze, niet boos op me is als ik iets anders doe dan zij, en dat ze weet dat ik gek op hem ben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:47

Dat is dan wel weer fijn.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:15

LU, wat vervelend zeg! Kan me je twijfel voorstellen!
Wat ga je nu doen? Heb je dat al besloten?

Voor degene die mijn filmpje(s) hadden gezien.. Volgende week dinsdag komt de fysio erbij *\o/*
Heb gepraat met de eigenaresse en na een tijdje toch haar kunnen overtuigen van de noodzaak en aangeboden de helft te betalen en nu is ze om. Ben er echt heel blij mee!
Zadel wordt door de fysio ook nagekeken qua of het nog goed ligt. Dus heb eigenaresse al voorzichtig erop voorbereid dat de kans groot is dat er ook nog een zadelpasser bij moet komen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:42

Destino schreef:

Voor degene die mijn filmpje(s) hadden gezien.. Volgende week dinsdag komt de fysio erbij *\o/*
Heb gepraat met de eigenaresse en na een tijdje toch haar kunnen overtuigen van de noodzaak en aangeboden de helft te betalen en nu is ze om. Ben er echt heel blij mee!
Zadel wordt door de fysio ook nagekeken qua of het nog goed ligt. Dus heb eigenaresse al voorzichtig erop voorbereid dat de kans groot is dat er ook nog een zadelpasser bij moet komen..

Zo wat goed. Tja dat is echt een eerste vereiste, een goed liggend zadel.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:51

Babootje schreef:
Destino schreef:

Zo wat goed. Tja dat is echt een eerste vereiste, een goed liggend zadel.

Zeker weten :j
Hopelijk zegt de fysio dat as dinsdag ook nog een keer. En als de eigenaresse het te duur vindt dan betaal ik wel weer mee, wil gewoon dat het opgelost/aangepast wordt.
Had zelf goede verhalen gehoord van Hans de Haas met de equiscanner. Jullie nog aanraders qua goede zadelmakers die aan huis komen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 15:32

Ja, we hebben besloten toch wat op te gaan bouwen.. Ik heb een uitgebreid bericht gekregen van HOE ik hem moet rijden. :j
Jullie zullen geen foto's meer zien van een paard dat zijn achterhand netjes gebruikt, en geen foto's meer van een paar (mislukte) wijkpogingen.. Die laten we links liggen, net als schouder binnen/ buitenwaarts. Misschien dat het wat meer trainen van de achterhand juist niet goed voor hem was.. Ik ben in elk geval bang dat zijn benen het niet trekken, en zijn gezondheid gaat op de 1e plek. :j Het gaat inmiddels trouwens goed met hem :j Zijn been is niet dik meer, en hij loopt goed. Ietwat stijfjes als hij net van het land komt maar verder loopt hij echt goed. Zal morgen eens een filmpje maken. We zijn bezig met veel stappen en wendingen, en dan op de ene hand 1 rondje draf. Dan weer stap, van hand veranderen, en daar ook 1 rondje draf. Puur om even los te komen. Dan weer stap, en vervolgens in totaal 10 min draf. En dan nog veel stappen, en dat is waar we het tot nu toe bij houden. :j Ik denk er nog lang niet over na om dit verder uit te bouwen, al hoewel hij in het land in volle galop door het land heen scheurt en alle paarden druk maakt. := Dat oudje van mij, kan er wat van.. (hij ging trouwens wel fijn nageven. :j)
En dit is hoe het nu gaat. Daar houden we het voor nu ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:24

Het spijt me lu maar ik kan nog niet echt enthousiast zijn. Ik ben benieuwd naar de filmpjes.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 16:29

Je zult zien dat hij echt goed loopt. :) misschien dat dat je wat meer overtuigd. :j

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:35

Hoi meiden, ik lees nog steeds braaf mee. Met mij en Edje gaat het erg goed, hij gaat steeds beter lopen. Maar nu heb ik een nieuw probleem... Ik zit enorm scheef. Dit heb ik me denk ik aangeleerd "door" Edje (klinkt niet aardig :') ) maar ik had dit eerder nooit! Ik geloof dat ik dat hier ook wel had verteld dat mijn linkerhand veel meer doet dan mijn rechterhand, vooral linksom. Nu is het dus zo dat ik mijn rechterarm niet kan knikken of nouja het kan wel, maar ik doe het niet, dus die zit in een lijn, en mijn hele rechterkant (schouder tot heup) helemaal naar voren duw.. Dus zit helemaal scheef en vooral met lichtrijden is het heel erg. Terwijl ik wel vaak mijn linkerhand een stukje langer heb.. Hebben jullie hier nog tips voor? We zijn nu hard aan het oefenen met les, en gelukkig is mijn instructrice super motiverend dat ik het super doe (in tegenstelling tot mijn vader, die staat alleen maar te schreeuwen dat ik "nog steeds scheef zit" alsof ik kan toveren....) Ik hoor het graag, ik let er heel erg op, maar afleren is moeilijker dan aanleren helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:32

Zometeen Marinke dr paard pesten ;)