Evelijn schreef:@S_en_Z/Samantha... hoe lang ben jij nu met je paard aan het trainen? Want je schrijft dat ze dus eerder zo'n opgekropt krulletje had en niet durfde te zakken... over wat voor tijd hebben we het dan... (in het kader van de vraag: hoeveel tijd moeten we het paard geven?)
Zoveel tijd als nodig is voor ruiter en paard om te begrijpen wat je wil/vraagt en waar je uiteindelijk naartoe wil.
Mijn merrie is door vele handen geweest in de korte tijd dat ze onder het zadel was. Ze bleek ongeschikt.. ze was namelijk "te heet". Ze liep volledig achter de handen en op ieder miniem contactje was ze aan de andere kant van de baan.
Heb begrepen dat ze haar laatste eigenaar behoorlijk wat vlieglesjes heeft bezorgd. Blijkbaar heeft die ook veel angst overgebracht want bij een roep (kwaadheid of onzekerheid) keerde ze volledig in zichzelf en was ze oncontroleerbaar en zo gespannen dat ze 10 minuten later op de poetsplaats nog stond te shaken.
Toen ik haar kocht (werd verliefd op haar ogen) heb ik er 3 dagen mee gereden en toen een tandarts laten komen.. waarop ik vervolgens een week lang geen bit/hoofdstel of strak halster in/om mocht doen. Gebitje was flink verwaarloosd.. ze had veel pijn al heel lang.. en haar hele mond lag open van het kauwen op haar gehemelte en wangen.
En t is zon vreselijk lief paard.. ze liet zich gewoon het bit in doen en de neusriem aangespen.. een oneerlijk paard had ECHTE ongelukken veroorzaakt als je aan de mond kwam ipv een stuk sprinten en je er dan af proberen te krijgen door een zigzag.
Het kostte mij een maand voor ze de hals liet vallen op commando aan de longe.. 3 maanden voor ze dit ook langere tijd onder het zadel deed (dan een paar passen) Het kostte me daarna nog een maand voor ze een BEETJE verbinding "accepteerde". En pas eigenlijk sinds halverwege vorig jaar begon ze ZELF mijn hand op te zoeken en gaf ze zelf aan dat ze die meer naar voren wou nemen..
Toen had ik haar dus alweer 1,5 jaar. En het is al veel beter.. maar ze is nog steeds niet "onvoorwaardelijk" naar mijn hand toe. Heb altijd geleerd.. je kunt van achter pas meer gaan vragen als je dit van voor op kunt vangen. Dat is dus nog niet mogelijk (tenzij je wilt dat ze afknikt, opkrult en strak word..)
Heb haar nu 2 jaar en ze loopt zoveel soepeler, losser en fijner.. maar nog niet altijd met de verbinding die ik wens.. daar ben ik haar dus nog altijd naartoe aan het rijden. Misschien ben ik te voorzichtig met haar.. maar ik heb nog altijd ontzettend veel lol van het rijden en stap bijna iedere dag vrolijker van mijn paard dan ik er op ging.. en voor mij is dat gewoon veel belangrijker dan "verzamelen".
Het op het achterbeen zetten van die van mij zal dus nog wel even duren.. ze neemt het op goede dagen wel stukjes aan.. maar je moet HEEL goed weten wanneer je DIRECT af moet vloeien.. anders heb je een tank die onder je vandaan sprint zonder ruggebruik omdat ze er gewoon geen snars meer van snapt.
Maargoed.. dan komt het volgende.. dan stap ik op een merrie van 26 waar 11 jaar lang mee gevochten is in de mond.. die had ik in 2x een half uurtje rijden met haar neus over de grond..
Een andere merrie, wat compacter van bouw en best fijn in de hand als je eerst voorwaarts naar de hand toe rijd en dan schakelt en telkens stiekem een klein beetje meer opvangt in het naar voren rijden die kon was vrij makkelijk "actief" te krijgen.
Die heb ik een keer of 7 gereden (1x per week)
En soms heb ik ook weleens op paarden gezeten waarvan ik dacht "Nou.. breng dit maar naar een manege voor longelessen voor beginners en koop een paard die wat potentie heeft"
Denk dat het belangrijker is om naar je paard te luisteren.. ze geven vaak vanzelf aan wanneer je wat meer kunt vragen (als ze stabieler worden en zich makkelijker laten rijden).
Tenminste.. als je het op de BLIJe manier wil doen..
Weetje.. een oefening aanleren is een koud kunstje van 5 minuten. De basis er goed in rijden is een hele andere kunst.
En ik kan me voorstellen dat je mocht je op een handelstal werken of zelf paarden verkopen/moet uitbrengen om ze geld op te laten leveren.. dat je niet zolang de tijd hebt... maargoed.. die hebben dan ook "probleempaarden" niet zo lang.. die geven ze een aantal maanden en als ze niet vooruit gaan gaan ze gewoon weer weg. Genoeg andere paarden met wellicht meer potentie die makkelijker te verkopen zijn.
Ik heb met best veel soorten paarden ervaring.. zo 1 als die van mij had ik nog nooit onder mn kont gehad.. en eigenlijk vind ik het wel leuk om er ook zo 1 te rijden... want je leert er een heleboel van.. Zo heb ik op deze echt moeten leren geduld te hebben. Niet mijn geduld te bewaren.. nee.. ECHT geduld hebben. Boos worden werkt op deze zo averechts. Terwijl het op sommigen ook best wel een keer nodig is omdat ze gewoon zo lui gereden zijn dat ze zoiets hebben van "Ja dikke toeter normaal hoef ik ook niet"