[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:49

Babootje schreef:
Filmpje gezien S en Z. Heel aangenaam en ontspannen, maar erg op de voorhand. Nog niet in horizontaal evenwicht en zeker niet op de achterhand. Vind ie met het nieuwe zadel aansluiten wat makkelijker?

Erg is wat overdreven. Zie paardlief nergens over haar voorbenen kukelen. Maar je hebt gelijk uiteraard. Ze loopt idd wat op voor.

Stuwen is makkelijker dan dragen eh :o Maar er komt wel al meer buiging in de gewrichten. (Het is geen paard die je makkelijk op achter krijgt met die rechte achterbenen. Gaat gewoon nog heel veel tijd qua actief schakelwerk in zitten. Zoals ik al aangaf was ik ook niet echt aan het "trainen". Ben hier lekker aan het rondkarren en probeer een beetje te wennen aan mijn nieuwe zadel.)

Ja.. ze vind het aansluiten wel wat makkelijker. Ze blijft fijner naar de hand toe. Maar echt het door blijven springen vind ze wel nog erg spannend. Niet zo gek als er voorheen een zadel op je schoft lag te schuiven.. en die daarna knelde. :(

Gisteren heb ik geprobeerd wat meer aan te sluiten met een zweepje erbij als aanwijsstokje en gewoon teugels wat meer op maat. Moet zeggen dat ik erg verrast was met hoe ze reageerde. Nog niet zoals het hoort.. maar wel al veel relaxter! Merk wel dat ze meer van achteruit WIL vertrekken (nu moet baasje nog even doorhebben dat ze op het juiste moment met paard mee moet gaan.. ze wil nog weleens achter de beweging aan komen :+ ) Maar dat is een kwestie van wennen denk ik.

Ben benieuwd hoe ze over een half jaartje loopt :j

Er ligt een balanskussen onder die meer draagvlak heeft. Heb wel echt het idee dat ze geen hinder meer heeft van het zadel. Alleen ze heeft nog wel die "prikkel" (aangeleerd gedrag) die er even "uit" moet.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:49

goed gezien,ik ben benieuwd wat de professors hier op zeggen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:59

@floor... ik denk dat je al genoeg tips heb gehad op je filmpjes. Ik vind het echt fantastisch dat een jonge meid als jij meeleest in het topic en zo bewust met je paard bezig wil zijn... en dat je echt wil veranderen. Dat is niet makkelijk en daarom bewonderenswaardig (zeker als je 17 ben). Ik vind echt dat je een super mooi paard hebt en hoop echt dat je de moed en vertrouwen krijgt om niet zo geremd te rijden.
@Air.. wat leuk weer iemand uit de buurt... ik hoop dat je snel weer lekker kan gaan rijden.. (en ben stiekem wel nieuwsgierig waar je overheen moet komen)
@S_en_Z/Samantha... hoe lang ben jij nu met je paard aan het trainen? Want je schrijft dat ze dus eerder zo'n opgekropt krulletje had en niet durfde te zakken... over wat voor tijd hebben we het dan... (in het kader van de vraag: hoeveel tijd moeten we het paard geven?)

S_en_Z

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:08

(ik ben op zoek naar filmpjes voor diegene die zei dat ie nieuwsgierig was, maar heb alleen lange filmpjes (+- 4 min) op yt en de rest heb ik van de pc gegooid.. dus je zult het daar mee moeten doen denk ik hihi..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:15

Ben dr in 2011 behoorlijk hard afgedonderd(terwijl ik al lekker ontspannen aan het uitdraven was en het dus totaal niet verwachtte :')), op mijn onderrug terecht gekomen met als gevolg gekneusde onderrug en staartbotje.. Heeft dus een lange tijd geduurt voordat ik er weer op kon stappen en dus veel te lang de tijd gehad om angst te kweken. Vorig jaar niet veel gereden, dus het wordt dit jaar tijd om weer meer te gaan rijden en over de angst heen te komen. Ik ben overigens verzorgster/bijrijdster, dus geen tijd om er een paar keer in de week op te zitten. Dan doe je het al snel weinig, helemaal met alleen een buitenbak en vies weer :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:23

Evelijn schreef:
@S_en_Z/Samantha... hoe lang ben jij nu met je paard aan het trainen? Want je schrijft dat ze dus eerder zo'n opgekropt krulletje had en niet durfde te zakken... over wat voor tijd hebben we het dan... (in het kader van de vraag: hoeveel tijd moeten we het paard geven?)

Zoveel tijd als nodig is voor ruiter en paard om te begrijpen wat je wil/vraagt en waar je uiteindelijk naartoe wil.

Mijn merrie is door vele handen geweest in de korte tijd dat ze onder het zadel was. Ze bleek ongeschikt.. ze was namelijk "te heet". Ze liep volledig achter de handen en op ieder miniem contactje was ze aan de andere kant van de baan.

Heb begrepen dat ze haar laatste eigenaar behoorlijk wat vlieglesjes heeft bezorgd. Blijkbaar heeft die ook veel angst overgebracht want bij een roep (kwaadheid of onzekerheid) keerde ze volledig in zichzelf en was ze oncontroleerbaar en zo gespannen dat ze 10 minuten later op de poetsplaats nog stond te shaken.

Toen ik haar kocht (werd verliefd op haar ogen) heb ik er 3 dagen mee gereden en toen een tandarts laten komen.. waarop ik vervolgens een week lang geen bit/hoofdstel of strak halster in/om mocht doen. Gebitje was flink verwaarloosd.. ze had veel pijn al heel lang.. en haar hele mond lag open van het kauwen op haar gehemelte en wangen.

En t is zon vreselijk lief paard.. ze liet zich gewoon het bit in doen en de neusriem aangespen.. een oneerlijk paard had ECHTE ongelukken veroorzaakt als je aan de mond kwam ipv een stuk sprinten en je er dan af proberen te krijgen door een zigzag.

Het kostte mij een maand voor ze de hals liet vallen op commando aan de longe.. 3 maanden voor ze dit ook langere tijd onder het zadel deed (dan een paar passen) Het kostte me daarna nog een maand voor ze een BEETJE verbinding "accepteerde". En pas eigenlijk sinds halverwege vorig jaar begon ze ZELF mijn hand op te zoeken en gaf ze zelf aan dat ze die meer naar voren wou nemen..

Toen had ik haar dus alweer 1,5 jaar. En het is al veel beter.. maar ze is nog steeds niet "onvoorwaardelijk" naar mijn hand toe. Heb altijd geleerd.. je kunt van achter pas meer gaan vragen als je dit van voor op kunt vangen. Dat is dus nog niet mogelijk (tenzij je wilt dat ze afknikt, opkrult en strak word..)

Heb haar nu 2 jaar en ze loopt zoveel soepeler, losser en fijner.. maar nog niet altijd met de verbinding die ik wens.. daar ben ik haar dus nog altijd naartoe aan het rijden. Misschien ben ik te voorzichtig met haar.. maar ik heb nog altijd ontzettend veel lol van het rijden en stap bijna iedere dag vrolijker van mijn paard dan ik er op ging.. en voor mij is dat gewoon veel belangrijker dan "verzamelen".

Het op het achterbeen zetten van die van mij zal dus nog wel even duren.. ze neemt het op goede dagen wel stukjes aan.. maar je moet HEEL goed weten wanneer je DIRECT af moet vloeien.. anders heb je een tank die onder je vandaan sprint zonder ruggebruik omdat ze er gewoon geen snars meer van snapt.

Maargoed.. dan komt het volgende.. dan stap ik op een merrie van 26 waar 11 jaar lang mee gevochten is in de mond.. die had ik in 2x een half uurtje rijden met haar neus over de grond..

Een andere merrie, wat compacter van bouw en best fijn in de hand als je eerst voorwaarts naar de hand toe rijd en dan schakelt en telkens stiekem een klein beetje meer opvangt in het naar voren rijden die kon was vrij makkelijk "actief" te krijgen.

Die heb ik een keer of 7 gereden (1x per week)

En soms heb ik ook weleens op paarden gezeten waarvan ik dacht "Nou.. breng dit maar naar een manege voor longelessen voor beginners en koop een paard die wat potentie heeft"

Denk dat het belangrijker is om naar je paard te luisteren.. ze geven vaak vanzelf aan wanneer je wat meer kunt vragen (als ze stabieler worden en zich makkelijker laten rijden).

Tenminste.. als je het op de BLIJe manier wil doen..

Weetje.. een oefening aanleren is een koud kunstje van 5 minuten. De basis er goed in rijden is een hele andere kunst.

En ik kan me voorstellen dat je mocht je op een handelstal werken of zelf paarden verkopen/moet uitbrengen om ze geld op te laten leveren.. dat je niet zolang de tijd hebt... maargoed.. die hebben dan ook "probleempaarden" niet zo lang.. die geven ze een aantal maanden en als ze niet vooruit gaan gaan ze gewoon weer weg. Genoeg andere paarden met wellicht meer potentie die makkelijker te verkopen zijn.

Ik heb met best veel soorten paarden ervaring.. zo 1 als die van mij had ik nog nooit onder mn kont gehad.. en eigenlijk vind ik het wel leuk om er ook zo 1 te rijden... want je leert er een heleboel van.. Zo heb ik op deze echt moeten leren geduld te hebben. Niet mijn geduld te bewaren.. nee.. ECHT geduld hebben. Boos worden werkt op deze zo averechts. Terwijl het op sommigen ook best wel een keer nodig is omdat ze gewoon zo lui gereden zijn dat ze zoiets hebben van "Ja dikke toeter normaal hoef ik ook niet"
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 01-03-13 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:36

Sam; _O_
Je bent echt een heel goed voorbeeld in dit topic! :)

Air schreef:
Ben dr in 2011 behoorlijk hard afgedonderd(terwijl ik al lekker ontspannen aan het uitdraven was en het dus totaal niet verwachtte :')), op mijn onderrug terecht gekomen met als gevolg gekneusde onderrug en staartbotje.. Heeft dus een lange tijd geduurt voordat ik er weer op kon stappen en dus veel te lang de tijd gehad om angst te kweken. Vorig jaar niet veel gereden, dus het wordt dit jaar tijd om weer meer te gaan rijden en over de angst heen te komen. Ik ben overigens verzorgster/bijrijdster, dus geen tijd om er een paar keer in de week op te zitten. Dan doe je het al snel weinig, helemaal met alleen een buitenbak en vies weer :P

Oh dat is niet fijn! Heel veel succes ermee..!
Heb het zelf ook gehad, val van paard en been gebroken. Mijn eigen had ik net 2 maandjes ohz en deed het eigenlijk super goed. Kwam dus stil te staan en ik was alleen maar bang om bang te worden. Immers was mij altijd gezegd, na een val direct er weer op anders word je bang. Een goede 4 maand uit de running geweest en toen ben ik een keertje op mijn eigen gestapt, na wat aandringen van fysio dat ik dat echt wel weer kon. Was bang dat mijn been dat qua sterkte nog niet aan kon (hinkelen op dat been kan ik nog steeds niet, en is nu een ruim jaar geleden). Maar ik weet hoe moeilijk het is om over die 'angst' heen te komen, juist omdat ik het paardrijden veeel te leuk vind en best wel plannen heb met mijn paardje (hoop toch echt een keer ooit Z te worden met hem :o ) heb ik mezelf echt zitten dwingen dat ik gewoon op moest stappen en blijven rijden daarna. Heb in het begin nog wel een beste tijd gehad dat ik wel bang was om te vallen, wat als het weer mis gaat?? Riep toen, het vertrouwen in het rijden zelf heb ik wel weer terug, maar ik ben bang om te vallen! En dan ga je ook spanning opbouwen, niet goed. Dus ik riep daar achteraan ook direct, eigenlijk moet ik gewoon keer van mijn eigen afvallen wat dan goed gaat en dan heb ik voor mezelf dat vertrouwen ook weer terug (ik maak ook veel paardenzadelmak en daarbij angst hebben voor het vallen is niet bepaald een goede combi dus was voor mij wel belangrijk dat ik gewoon weer volledig vertrouwen kreeg). En warempel daar lag ik iets later van mijn eigen af.. _O- Hij heeft nog nooit gekke bokke sprongen onder het zadel gemaakt, doet ie wel als ie fris is aan de longeerlijn. Kan dan soms nog wel keer leuke sprongen maken.. Onder het zadel bleef het altijd bij gewoon erg rennerig worden, maar nee dat moment begon die te springen en te doen (niet eens heel gek of raar :+ ), beetje bokje geven en hup daar lag ik met een mooie koprol. Wat heb ik staan juichen toen.... :') Alsof ze het weten....

Maar meid, ik wil je zeggen heel veel succes en verlies niet het vertrouwen in jezelf! Bouw het rustig aan weer op, vooral niet gaan overhaasten. Komt wel weer goed! :) Zit jij misschien ook beetje te hikken tegen het dingetje aan dat het rijden opzich zelf het probleem niet is, maar dat je toch nog wel een beetje angst hebt voor weer een val? Ik kon dat aan mezelf wel erg goed merken, zo gauw er wat spanning was bij paardlief (omdat hij ergens van schrok langs de bak, of gewoon fris was) dan werd ik zelf echt wat angstig en ging ik verkrampen en ging er door mijn hoofd heen; Please laat hem weer rustig worden! Straks lig ik er naast en oh straks gaat dat niet goed en en en.. Hielp dus niet echt mee, daarom riep ik ook hoe stom het ook klinkt; ik moet gewoon een keer van mijn eigen afvallen wat goed gaat, dan weet ik dat het gewoon weer kan en het helemaal niet iets is om 'bang' voor te zijn.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:57

flooredking schreef:
Oh jeetje zeg, ik ga zelfs een beetje blozen van je reactie! :oo Maar heb ook een dikke lach op m'n gezicht, heel erg bedankt voor je reactie!!! :o

Dat stukje vanaf 0;40 klopt helemaal, dit is geloof ik net voor en na de galop. Dan wil ik hem graag té erg bij me houden omdat hij soms van die weg-schiet momentjes heeft als ik hem "los" (dan geef ik hem voor mijn gevoel te veel mee van voren) laat. En wat ik me nu bedenk, kan het zijn dat hij die wegschiet momentjes heeft omdat ik hem te veel inhoud? En hem dus meer voorwaarts moet rijden?

En ik denk dat dat huppeltje dus komt omdat ik hem niet goed voorwaarts rijd, dat hij niet de kracht heeft om vloeiend een overgang te maken maar het heel veel kracht (wat hij dus niet heeft..) kost om de overgang te maken? Dit dus ook voor de galop..?

Waarom doe ik wat? Ik weet dat mijn binnenhand sterker is en mijn buitenhand slapper. Dus inderdaad is dat anders om ook. Rechtsom kantelt hij zijn hoofd ook af en toe. Dat komt dan denk ik doordat mijn linkerhand sterker is.

Ik zet (en jij!!) mezelf nu heel erg aan het denken, en kom er ook steeds achter hoe het komt en wat ik er aan kan doen :)* BEDANKT!!!!

En het rijden komt vast goed! Ga m'n best doen :D

Wegschietmomenten hebben (bijna) alle jonge paarden wel last van. Maar doordat je op zo'n moment (als reflex) aan de teugels gaat trekken of gespannen gaat zitten, ZEG je tegen je paard "het is inderdaad eng"; jij geeft immers met je eigen lichaam en door druk te zetten in zijn mond aan dat je MEER spanning WIL...
Je wil natuurlijk liever op zo'n moment VERTROUWEN uitstralen. Dus blijf meegaand en neem de tijd om je paard weer vriendelijk terug te rijden.

Met dat huppeltje ben je al een heel eind. Hou in je hoofd dat een paard zijn hoofd en hals gebruikt om evenwicht te zoeken. Dus ALS je je paard niet actief genoeg krijgt m een fijne overgang te maken, geef hem dan in ieder geval de ruimte met je teugels zodat hij zijn evenwicht kan vinden/behouden tijdens zo'n overgang.
In de galop verliest hij zijn evenwicht de andere kant op (naar voren). Je zou hem daar dus meer actief moeten rijden zodat zijn achterbenen vooruit denken en hij niet alles aan zijn voorbenen overlaat. Je zou hem iets kunnen ondersteunen door voor ietsjepietsje op te vangen, zodat hij minder lang wordt.

Is het niet zo dat je linkerhand strakker is omdat je daar toch een beetje tempo mee probeert op te vangen, of omdat je paard de neiging heeft om meer naar rechts te lopen dan jij eigenlijk wilt, of omdat jij vindt dat je paard meer (linksom) of minder (rechtsom) stelling moet aannemen, of omdat je voelt dat je paard links iets meer aantrekt, of omdat je toch het hoofd iets naar beneden wil vragen met je linkerhand?
Mocht dit allemaal niet het geval zijn, zou je je linkerteugel met gemak eens los moeten kunnen gooien om te "ontstrakken".

Leuke reacties op mijn foto's! Ik ga zo even reageren, eerst even paarden eten geven :wave:

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 03:06

laetitia98 schreef:
ik ga t proberen ;) de eerste foto vind ik wel n fijn beeld alleen iets achter LL

Inderdaad achter de loodlijn, maar er is meer..

mooney schreef:
_iDj_ ik wil ook wel een poging doen.
Op de eerste foto viel mij als eerste op dat de takt niet helemaal goed is, linksachter is al een stuk verder van de grond als rechtsvoor. Hij loopt achter de loodlijn en daardoor is de nek ook niet het hoogste punt, valse knik dus.
Jij trekt zelf je rug hol, waardoor je niet lekker mee kan zitten. Dit zorgt ervoor dat je je paard ook blokkeerd, vind hem niet fijn los ogen in de rug. Hij brengt zijn achterbeen wel mooi onder, maar krijg niet het gevoel dat er nu echt werk wordt verzet (weet niet hoe ik dat onder woorden moet brengen), er zit geen doorstroom van energie van voor naar achter, het blijft hangen.
Als ik alleen foto 1 had gehad, was ik ook gaan zeuren over het zadel, maar dat lijkt puur een momentopname te zijn.
Foto 2 vind ik fijner ogen, paard krijgt meer ruimte van voor en dit zie je gelijk ook in het lichaam terug. Door het moment van de foto lijkt achterbeen minder ver onder te komen, maar het zijn wel mooie hoeken in het achterbeen en nu lijkt er wel energie van achter naar voor te stromen, hier lijkt het paard één deel te zijn. Jij zit ook meer ontspannen erop, jouw rug staat niet strak -> die van het paard ook minder. Graag zou ik hem wat willen zien opkomen in de rug, maar in vergelijking met foto 1 vind ik het al een fijner beeld.

Goed gezien *\o/* (alhoewel ik bij de tweede foto de energie van achter nog niet zie doorkomen (de rug is nog te hol), dit (lang durven worden) is wel het begin van voorwaarden creëren om tzt één heel stuk paard te maken)
Evelijn heeft het nog iets uitgebreider benoemd:

Evelijn schreef:
Heerlijk topic dit :) (en ik denk steeds... ik was dus toch echt niet gek )
Geweldige foto's en filmpje van Samantha... heerlijk dat je zo je paard door de baan durft te sturen.
Het is wel een dagtaak om hier echt overal over te willen reageren... dus ik probeer me wat te beperken.

Wat ik eerder deze avond had geschreven dat ik foto's van iDj nader wou bekijken ben ik nu aan toegekomen.
Zag dat aantal anderen daar ook op gereageerd hadden... maar wil ook poging wagen... ook omdat ik vind dat iDj vaak rake opmerkingen heeft.
Heb weer streepjes en driehoekjes gezet... (wil het graag zelf beter onder de knie krijgen)

[ Afbeelding ]

Goed wat zie ik (naast dat de horizon niet helemaal recht is (oranje)... paard op de voorhand (grotere driehoek voor), takt niet helemaal goed (donkergroene streepjes), hoofd achter de loodlijn (blauw), ruiter remt iets door bovenlichaam naar achteren te hebben (klopt dit??) en kruipt paard daarom iets achter de teugel? Rug van zowel paard als ruiter iets hol ipv bol. De bespiering van de nek is niet zo goed te zien door de manen daar durf ik niet zoveel over te zeggen.

[ Afbeelding ]

De volgende foto, is zeker een ander beeld. De driehoeken zijn meer gelijk en paard heft meer zijn benen... ik denk dat dat dus inhoudt dat het meer activiteit is (klopt dat??? en is dat dan ook meteen meer dragen ipv stuwen?) Rug is ook stuk beter van zowel paard als ruiter... alleen mag houding van ruiter nog wel iets trotser... m.n. hoofd.
En dan de paarse rondjes... ik heb even ingezoomd.
[ Afbeelding ]
Wat ik denk te zien is.. dat paard nog wat vast houdt in linkerkaak... en dat dat weleens kan komen uit handhouding. Linkerhand is wat naar beneden geknikt in de pols. Zou dit kunnen?

Als iemand andere dingen ziet... of het niet eens is met wat ik denk te zien... graag! We zijn hier allemaal om te leren.

Je ziet heel goed dat de foto's een heel verschillend beeld geven :D En de rest overigens ook _/-\o_
Denk je er wel om bij de tweede foto dat paard niet evenwijdig loopt aan bakrand en dus de oranje horizon niet klopt?

Als je het drafmoment van de tweede foto probeert verder te denken tot aan zelfde moment als eerste foto, dan zal je zien dat het paard bij de tweede foto niet minder op de voorhand loopt. Op de tweede foto zie je ook dat de richting van het lichaam van mijn paard "borend" is (de grond in).

Ik heb zelf moeite om mijn armen lang te maken zonder mijn schouders naar voren te doen (en dan verlies ik mijn evenwicht en wordt mijn rug hol of bol, maar net hoe mijn paard mij wil hebben). Daar werk ik uiteraard aan (ik doe vaak de draaimolen :P )
Daarnaast neigt mijn paard naar trage achterbenen en valt daardoor ook snel uit elkaar (zoals op de tweede foto). Ik neig daarbij meer naar mijn teugels laten vieren (weliswaar tevergeefs/te laat) dan been geven 8)7

Op tweede foto staat zijn linker achterbeen vrij ver naar achter en hij stuwt dus behoorlijk. Aan mijn hoofd en schouders te zien, ben ik ook weer bezig met boller worden in mijn rug, ga ik dus minder zitten en probeer ik hem langer te krijgen in zijn hals, waardoor hij hierna nog meer uit elkaar gaat vallen.
Het paard wil ook wat wegvallen over het buitenschouder en dat probeer ik (dat is geen tip hoor, dat moet je niet doen!) met mijn binnenhand op te lossen, omdat ik geen reactie krijg op mijn binnenbeen (en daardoor het met mijn buitenteugel niet voor elkaar krijg).

De houding van de tweede foto houdt paard niet lang vol, omdat hij zo ontzettend stuwt en zich daardoor nog meer op de voorbenen zou gooien. Dus het paard wordt hierna trager en/of wordt langer in de hals (mocht ik hem niet die ruimte geven, komt er een nog ergere valse knik).

De houding van de tweede foto is wel langer vol te houden, omdat ik hem laat steunen op mijn hand (uiteraard niet de bedoeling). Het moment hierna zal ik hem daarom ook langer laten worden, maar dat had ik beter een moment eerder kunnen doen, net zoals actiever maken.

Oorzaak van dit alles: ik laat het paard te traag worden en zit meer op de overlevingsstand dan dat ik er aan rijdt -O-

Gelukkig weet ik dat ik meestal wel iets alerter ben en nadat ik deze foto's had gezien al helemaal. Je moet je paard wel faciliteren, maar niet te veel relaxeren :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:17

flooredking schreef:
Bedankt allemaal, lengte in de hals wil ik hem wel geven. Maar als hij zijn hoofd maar omhoog houd heeft het ook niet zo veel zin om hem "vrijheid" te geven. Voor mijn gevoel had ik vandaag al erg het gas erop. Ik denk dat ik dit niet te snel moet gaan doen en dit rustig opbouwen. Of moet ik dit juist niet doen? Ik ben alleen bang dat als ik hem nog meer naar voren ga rijden en lengte in de hals gaan geven dat hij weer het tempo van mij over gaat nemen. Dan begin ik weer van voor af aan..

Ik vind het dit filmpje al een heel stuk beter dan het vorige filmpje qua tempo; ik vind hem daarbij al wat beter in balans. Van mij hoeft ie niet harder. Overigens heeft je paard (mooie) ruime gangen en gaat hij voor jouw gevoel waarschijnlijk harder dan in werkelijkheid. Neem hem dat niet af. Probeer niet terug te trekken als ie gaat trekken aan het bit. Maar helemaal loslaten hoeft ook weer niet. Op het moment dat ie zo rommelt aan de voorkant rij je hem wat naar voren; neemt hij voor jouw gevoel het tempo over, ga je op de volte (dan komen ze daarop al wat terug, zonder dat je aan de voorkant hoeft te zitten).

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:32

_O-
S_en_Z schreef:
Bijbehorende filmpje

*Knip* annemieke weet hoe "vlot" ze aan de beenhulpen is. Heeft ze zelf mogen ondervinden :=

Hopelijk ben ik snel een beetje gesetteld en kan ik weer aan mijn schakelen en overgangen rijden beginnen :)

Zeg gerust wat je ziet en bedenk hoe ik dit zou kunnen verbeteren

ja dat heb ik zeker ondervonden.....man o man ik zat in de stap iets te veel op rechts en ze zet zo een travers in... :') ik schrok en ging onbewust automatisch zwaarder zitten en toen stond ze stil.... ik zo roepen wat doet ze :? dus Sam lachen.... " je zat teveel op rechts en ze zetten travers in en doordat je zwaar ging zitten stopte ze"
nou dat heb ik nog nooit meegemaakt.... of in de draf gaf ik haar iets been ipv kuit... nou daar ging ze... voorbenen naar voren en in uitgestrekte draf... ik deed echt bijna niets..echt minimaal... :') dus ik in mijn enthousiasme schreeuwen naar Sam "Ze veert... ik zit op een wolkje" whahaha ik ben natuurlijk dat geploink van mn friesje gewend hahaha

S_en_Z schreef:
Evelijn schreef:

Zoveel tijd als nodig is voor ruiter en paard om te begrijpen wat je wil/vraagt en waar je uiteindelijk naartoe wil.

Mijn merrie is door vele handen geweest in de korte tijd dat ze onder het zadel was. Ze bleek ongeschikt.. ze was namelijk "te heet". Ze liep volledig achter de handen en op ieder miniem contactje was ze aan de andere kant van de baan.

Heb begrepen dat ze haar laatste eigenaar behoorlijk wat vlieglesjes heeft bezorgd. Blijkbaar heeft die ook veel angst overgebracht want bij een roep (kwaadheid of onzekerheid) keerde ze volledig in zichzelf en was ze oncontroleerbaar en zo gespannen dat ze 10 minuten later op de poetsplaats nog stond te shaken.

Toen ik haar kocht (werd verliefd op haar ogen) heb ik er 3 dagen mee gereden en toen een tandarts laten komen.. waarop ik vervolgens een week lang geen bit/hoofdstel of strak halster in/om mocht doen. Gebitje was flink verwaarloosd.. ze had veel pijn al heel lang.. en haar hele mond lag open van het kauwen op haar gehemelte en wangen.

En t is zon vreselijk lief paard.. ze liet zich gewoon het bit in doen en de neusriem aangespen.. een oneerlijk paard had ECHTE ongelukken veroorzaakt als je aan de mond kwam ipv een stuk sprinten en je er dan af proberen te krijgen door een zigzag.

Het kostte mij een maand voor ze de hals liet vallen op commando aan de longe.. 3 maanden voor ze dit ook langere tijd onder het zadel deed (dan een paar passen) Het kostte me daarna nog een maand voor ze een BEETJE verbinding "accepteerde". En pas eigenlijk sinds halverwege vorig jaar begon ze ZELF mijn hand op te zoeken en gaf ze zelf aan dat ze die meer naar voren wou nemen..

Toen had ik haar dus alweer 1,5 jaar. En het is al veel beter.. maar ze is nog steeds niet "onvoorwaardelijk" naar mijn hand toe. Heb altijd geleerd.. je kunt van achter pas meer gaan vragen als je dit van voor op kunt vangen. Dat is dus nog niet mogelijk (tenzij je wilt dat ze afknikt, opkrult en strak word..)

Heb haar nu 2 jaar en ze loopt zoveel soepeler, losser en fijner.. maar nog niet altijd met de verbinding die ik wens.. daar ben ik haar dus nog altijd naartoe aan het rijden. Misschien ben ik te voorzichtig met haar.. maar ik heb nog altijd ontzettend veel lol van het rijden en stap bijna iedere dag vrolijker van mijn paard dan ik er op ging.. en voor mij is dat gewoon veel belangrijker dan "verzamelen".

Het op het achterbeen zetten van die van mij zal dus nog wel even duren.. ze neemt het op goede dagen wel stukjes aan.. maar je moet HEEL goed weten wanneer je DIRECT af moet vloeien.. anders heb je een tank die onder je vandaan sprint zonder ruggebruik omdat ze er gewoon geen snars meer van snapt.

Maargoed.. dan komt het volgende.. dan stap ik op een merrie van 26 waar 11 jaar lang mee gevochten is in de mond.. die had ik in 2x een half uurtje rijden met haar neus over de grond..

Een andere merrie, wat compacter van bouw en best fijn in de hand als je eerst voorwaarts naar de hand toe rijd en dan schakelt en telkens stiekem een klein beetje meer opvangt in het naar voren rijden die kon was vrij makkelijk "actief" te krijgen.

Die heb ik een keer of 7 gereden (1x per week)

En soms heb ik ook weleens op paarden gezeten waarvan ik dacht "Nou.. breng dit maar naar een manege voor longelessen voor beginners en koop een paard die wat potentie heeft"

Denk dat het belangrijker is om naar je paard te luisteren.. ze geven vaak vanzelf aan wanneer je wat meer kunt vragen (als ze stabieler worden en zich makkelijker laten rijden).

Tenminste.. als je het op de BLIJe manier wil doen..

Weetje.. een oefening aanleren is een koud kunstje van 5 minuten. De basis er goed in rijden is een hele andere kunst.

En ik kan me voorstellen dat je mocht je op een handelstal werken of zelf paarden verkopen/moet uitbrengen om ze geld op te laten leveren.. dat je niet zolang de tijd hebt... maargoed.. die hebben dan ook "probleempaarden" niet zo lang.. die geven ze een aantal maanden en als ze niet vooruit gaan gaan ze gewoon weer weg. Genoeg andere paarden met wellicht meer potentie die makkelijker te verkopen zijn.

Ik heb met best veel soorten paarden ervaring.. zo 1 als die van mij had ik nog nooit onder mn kont gehad.. en eigenlijk vind ik het wel leuk om er ook zo 1 te rijden... want je leert er een heleboel van.. Zo heb ik op deze echt moeten leren geduld te hebben. Niet mijn geduld te bewaren.. nee.. ECHT geduld hebben. Boos worden werkt op deze zo averechts. Terwijl het op sommigen ook best wel een keer nodig is omdat ze gewoon zo lui gereden zijn dat ze zoiets hebben van "Ja dikke toeter normaal hoef ik ook niet"

wat kan je goed uitleggen... verbaas me er elke keer weer over...

Die laatste zin zou wel voor mijn knol van toepassing zijn _O- agjah komt wel goed :P

Ziet er goed uit meis... ik hoop dat ik ook ooit zo vol zelfvertrouwen en lekker relaxed mag rijden met die van mij <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:43

S_en_Z schreef:
Gisteren heb ik geprobeerd wat meer aan te sluiten met een zweepje erbij als aanwijsstokje en gewoon teugels wat meer op maat. Moet zeggen dat ik erg verrast was met hoe ze reageerde. Nog niet zoals het hoort.. maar wel al veel relaxter! Merk wel dat ze meer van achteruit WIL vertrekken (nu moet baasje nog even doorhebben dat ze op het juiste moment met paard mee moet gaan.. ze wil nog weleens achter de beweging aan komen :+ ) Maar dat is een kwestie van wennen denk ik.

Ben benieuwd hoe ze over een half jaartje loopt :j

Er ligt een balanskussen onder die meer draagvlak heeft. Heb wel echt het idee dat ze geen hinder meer heeft van het zadel. Alleen ze heeft nog wel die "prikkel" (aangeleerd gedrag) die er even "uit" moet.

Er zal zeker een mate van aangeleerd gedrag zijn hoor. En dat omscholen kost ook wel wat tijd. Ik heb een wat horizontaal gebouwd paardje, die ook moeilijk op de achterhand te rijden was. Ook met halthouden zette hij het liefst zijn achterbenen wat achteruit en liet zijn buik lekker hangen. Het aangesloten halthouden was voor hem zelfs al moeilijk. In een te hoog tempo (in draf bijvoorbeeld, laat staan in galop) kwam ik er nooit meer tussen. Dan gooide hij zich helemaal op de voorhand, neus recht vooruit. Ik ben gewoon begonnen met het aangesloten halt en van achteruit aangesloten wegstappen. Soms vanuit een pasje achterwaarts. In stap iedere keer dat hij zich lang wilde maken, hem consequent op de achterhand teruggezet. Ook zo in draf en galop. Soms iedere x weer terug naar stap en halt en van daaruit opnieuw beginnen. Heel consequent. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Hij kan nu bijvoorbeeld heel mooi gedragen galopperen, terwijl hij voorheen alleen maar in mijn rug stuwde (was niet te zitten).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:01

Ze kan super netjes Aangesloten terugkomen en vierkant en onder de massa halthouden. Achterwaarts kantelt ze achter heel mooi door. Vanuit achterbeen wegstappen kan ze super. Het aangesloten naar voor draven zonder "twijfelend" voorwaarts te gaan echter blijft n werkpunt :)

Achterwaarts-voorwaarts galop was voor mijn vorige een hele fijne. Maar die was wat "lomper". Zya is nog te makkelijk snel. Typisch een paardje waarbij je stapsgewijs meer bereikt dan met (teveel) drammen.

Heb er vertrouwen in dat het vanzelf wel goed komt. Lekker op ons gemakkie :)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:34

Leuk topic
Kunnen we met zijn allen veel van leren :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:12

S_en_Z, mooi filmpje hoor, jij wel blij met je zadel denk ik en je paard ook.

Floor, dit flimpje is al een stuk beter, maar nog steeds is hij niet actief genoeg, naar mijn idee gaat hij daarom lopen rommelen in zijn aanleuning.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:30

Hallo dames!

Is het goed als ik even kom binnenvallen met een filmpje van mij en mn bijrijdpaard?
Het is een hengst van 13 jaar oud, hij is tot ZZ-licht niveau gereden, ik zelf heb afgelopen week voor het eerst een onderlinge wedstrijd gereden met hem een B-proefje.
Ik moet nog erg veel leren, maar ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden, ik heb zowiezo 1 keer in de week les bij zn eigenaresse ( zij is ook instructrice ) .

Ik heb een filmpje van afgelopen week, na de wedstrijd.
Normaal rijd ik hem met slof omdat hij zich erg sterk kan maken, maar omdat we nu dus een wedstrijdje hadden moest ik zonder slof rijden.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:36

Ben benieuwd.. zet maar neer
edit: En geef zelf ook meteen commentaar wat je ziet/vind

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:38

Het was ook wel erg onrustig in bak, hij is dan ook wel snel afgeleid, aangezien t een hengst is :)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:41

Allereerst: wat vind je er zelf van?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:44

Uhm, ik vind het wat gespannen ogen, ik weet dat ik hem daar ook strak vast had, geef hem niet echt de ruimte om ontspannen te lopen.
Verder weet ik niet echt veel :o

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:52

Voor ik awt ga zeggen: Word het paar nu nog uitgebracht in ZZ licht? Krijg je les? En waarom heb je er normaal een slof aan?
Edit: je zegt hij word sterk. maar daar kan ik niet zo veel mee, hoe bedoel je hij word sterk, hij doet zn hoofd omhoog?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:57

Het paard heeft afgelopen jaar niet erg veel meer gedaan ( eigenaresse is zwanger ) Maar hij kan wel alles.
Ik krijg les van de eigenaresse ( zij is ook instructrice ), en ik heb er een slof om omdat hij erg sterk is, en onder me vandaan loopt. Ik moet het ook doen van de eigenaresse want ze is bang dat ik anders een onderhals bij hem kweek.
Ik rijd zelf het liefst zonder slof, maar dan is hij zo sterk en dan kan ik hem amper houden. Hij wilt dan ook niet nagefelijk lopen, en onspanning is ver te zoeken. Met slof gaat het allemaa veel beter. Wel probeer ik aan het einde meestal even de slof eraf te halen en dan zo verder rijden, maar dan is hij gelijk opgefokt en wilt alleen maar hard gaan.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:59

Ik ben stiekem wel eens benieuwd naar fotos met slof als hij dan correct nageeflijk loopt en geen onderhals kweekt.. heb ej die :D ?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:03

Nee die heb ik niet sorry :+ Ik rij nog maar sinds kort op hem, sinds een maandje.
Ik ben zelf gewend om vanuit ontspanning te rijden, zo had ik mn eigen paardje ook ingereden ( haar heb ik vorig jaar verkocht) maar bij hem moest ik het toch anders aanpakken, flink doorvragen met de slof en daarna ontspant hij zich en is hij niet zo sterk.
Zijn eigenaresse zal het best wel weten hoe je hem moet rijden, zij heeft hem tenslotte wel zo ver gekregen.
Maar het is gewoon anders dan ik ben gewend :)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:11

niveau hoeft niks te zeggen.. ik zie wel meer paarden op hoger niveau waar ik toch zo mijn bedenkingen bij hebt. Ik ben zelf een beetje erg anti slof en ik denk dat het een andere reden heeft waarom hij zo sterk is.