Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:50

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Eerlijk gezegd zegt dit onderzoek, of in ieder geval de conclusie, me niets aangezien ik geen beeldmateriaal heb.

Maar zelfs al zou jij wel beeldmateriaal hebben. Jij bent, met alle respect, geen wetenschapper. In dit onderzoek hebben wetenschappers vanuit hun professie zich hierover gebogen. Het lijkt mij dat hun conclusie wel enige waarde zou moeten hebben. Wat ik ook opmerkelijk vond is dat dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van een fervent tegenstander van LDR. En het is uitgevoerd door een prof in de biomechanica (eh... bij wie was hier biomechanica ook al stokpaardje... Dan moet je dus als wetenschapper sterk in de schoenen staan wil je jouw opdrachtgever, die jou betaald, gaan vertellen dat hij ongelijk heeft. Of op zijn minst dat je de hypothese van je opdrachtgever niet kunt bevestigen met je onderzoek.

Maar hoe verklaar je dan dat in het artikel wordt geschreven dat bij het 'omhoog brengen' de rug hol(ler) wordt?
Als met 'omhoog brengen' oprichting en verzameling bedoeld wordt, dan mag het toch niet zo zijn dat de rug hol wordt?

Vandaar dat ik me afvraag of de paarden in correcte posities zijn gereden. Ik vraag me ook af of een wetenschapper puur en alleen kijkt naar wat er gebeurt in het paardenlichaam bij de verschillende posities of óók kijkt of het wel of niet correct is uitgevoerd. Volgens mij zijn dat twee verschillende dingen. Oftewel wie heeft er bij dat onderzoek beoordeeld of de gevraagde oprichting ook daadwerkelijk is ingezet met een dalende achterhand ipv alleen de voorkant omhoog hijsen? Als ik het artikel lees lijkt het alsof dat laatste gebeurd is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:54

Ok, Ansie, maar datzelfde geldt voor alle onderzoeken die naar LDR zijn gedaan door mensen die tegen LDR zijn. Daar is ook nooit een paard voor gebruikt wat jarenlang LDR getraind is door topruiters, maar dat bootsten ze na door een niet getraind paard met een slof naar beneden te trekken. Dus dan ben je met me eens dat de resultaten van die onderzoeken minstens zo onbetrouwbaar zijn op basis van diezelfde argumenten hoop ik?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:10

horseyfries schreef:
Ok, Ansie, maar datzelfde geldt voor alle onderzoeken die naar LDR zijn gedaan door mensen die tegen LDR zijn. Daar is ook nooit een paard voor gebruikt wat jarenlang LDR getraind is door topruiters, maar dat bootsten ze na door een niet getraind paard met een slof naar beneden te trekken. Dus dan ben je met me eens dat de resultaten van die onderzoeken minstens zo onbetrouwbaar zijn op basis van diezelfde argumenten hoop ik?

Die opzet lijkt me inderdaad niet juist. Ben trouwens wel nieuwsgierig hoe je weet dat het zo wordt nagebootst met onderzoeken.

De paarden die voor dit onderzoek zijn gebruikt worden toch juist wel vaker in verschillende houdingen getraind? Je mag dan op z'n minst verwachten dat de oprichting geen holle rug tot gevolg heeft. (het zijn immers GP paarden)
Laatst bijgewerkt door Ansie op 16-12-12 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:13

horseyfries schreef:
Als jij je in jouw post afvraagt hoe zij aan die punten komt, dan is mijn suggestie om dan eens bij een Grand Prix te gaan schrijven toch niet raar en toch niet als een aanval op jou bedoelt?

Vind ik ook best logisch... Ik heb ook wel eens bij het ZZ-zwaar en de LT geschreven, en toen begreep ik ook ineens beter hoe het kon dat sommige combinaties, die ik echt niet mooi vond rijden, toch met 60+ percentages uit de ring konden komen...

Ansie schreef:
Maar hoe verklaar je dan dat in het artikel wordt geschreven dat bij het 'omhoog brengen' de rug hol(ler) wordt?

Dat verklaart iemand die prof is in biomechanica. Die zal er toch wel iets van weten?

Ansie schreef:
Vandaar dat ik me afvraag of de paarden in correcte posities zijn gereden. Ik vraag me ook af of een wetenschapper puur en alleen kijkt naar wat er gebeurt in het paardenlichaam bij de verschillende posities of óók kijkt of het wel of niet correct is uitgevoerd.

Ze werden niet gereden maar in een soort tredmolen gezet. Lees anders even de link naar het VN. De mannen zijn wetenschappers, dus die zullen het echt wel zo hebben aangepakt dat daar een representatief resultaat uitkomt. Als je het fijne ervan wilt weten, dan moet je gewoon even contact zoeken met die prof Van Weeren :)

Verder vond ik deze opmerking in het artikel gewoon heel treffend:
Over de klassieke leer: het is toch raar te zeggen: we hebben 200 jaar geleden uitgevonden hoe het moet en dat blijft altijd zo. Dat is toch onzin? Elke andere humane sport ontwikkelt zich en waarom zou de paardensport dan de enige zijn waarin alles al helemaal is uitgevonden en niets te ontwikkelen is?

En er lijkt gewoon een soort fundamentalistische weerstand te zijn, onder een groep 'dressuurmensen' tegen alles wat nieuw is in de dressuursport. Dat is toch raar....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:16

Ik vermoed dat het ideaal waar we allemaal naar streven niet zo ideaal is in werkelijkheid, en dat daar het verschil in zit. Dus dat paarden die opgericht lopen en op de juiste manier worden gereden (laten we zeggen "klassiek' voor deze discussie), dat die misschien wel hun rug minder hol hebben dan ze anders zouden doen, maar niet totaal niet hol, zoals we graag zouden willen. Daarbij zal het ook nog weer per paard verschillen, het ene paard heeft van nature meer een holle rug dan de ander, en er zijn ook duidelijke verschillen in beweeglijkheid van de rug tussen verschillende paarden, dus dat zal in dit soort onderzoeken ook een rol spelen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:17

Ansie schreef:
De paarden die voor dit onderzoek zijn gebruikt worden toch juist wel vaker in verschillende houdingen getraind? Je mag dan op z'n minst verwachten dat de oprichting geen holle rug tot gevolg heeft. (het zijn immers GP paarden)

Jij kunt allerlei aannames maken, maar dat doe je nu ook op zaken waarvan jij de achtergronden helemaal niet kent. En je bent ook nog eens geen wetenschapper. Ik ook niet. Maar zegt het jou niks dat dat onderzoek is geïnitieerd en gefinancierd door een tegenstander van LDR, en als conclusie komt uit dat onderzoek dat LDR niet meer of minder schadelijk is dan andere (niet natuurlijke) houdingen, en dat er aanwijzingen zijn dat juist hyperflexie en LDR een positieve uitwerking kunnen hebben bij het trainen en gymnasticeren van een paard?

De kans is aannemelijk dat de wetenschappers die dit onderzoek hebben uitgevoerd wel een klein beetje een idee hebben gehad hoe ze dit onderzoek representatief en zo objectief mogelijk konden uitvoeren. Als ze het alleen voor het geld deden, dan hadden ze de initiatiefnemer wel naar de mond gepraat...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 16-12-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:20

Goh sorry hoor, JIJ plaatst hier een stuk uit het artikel alszijnde; leuk voor de discussie. Ik stel een paar kritische vragen die bij me opkomen en dan word ik om m'n oren geslagen met argumenten dat ik geen wetenschapper ben.. :O .. Dus laten we dan vanaf nu maar alles aannemen van mensen die onderzoek doen, zij zullen immers wel weten hoe alles moet??
Ik ben klaar met discussiëren.

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:29

tja, onderzoeken of niet, wetenschapper of niet
voor geen mens of dier, kan het gezond zijn, het hoofd zo extreem naar onder te buigen om op die wijze het skelet en balans van skelet en spieren uit elkaar te trekken
het hoofd is nog altijd belangrijk voor een dier (en mens) het evenwicht te behouden. Balans stok dus.
welke "wetenschapper" die beweert dat dit niet zo is? heeft nog nooit een tijd lang met zijn hoofd vastgebonden op zijn kin lang moeten bewegen in allerlei snelheden en bochten.
Je kan de top nu gaan nahollen
of verstandig zelf eens goed kijken hoe een paard (of mens) beweegt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:30

horseyfries schreef:
Ik vermoed dat het ideaal waar we allemaal naar streven niet zo ideaal is in werkelijkheid, en dat daar het verschil in zit. Dus dat paarden die opgericht lopen en op de juiste manier worden gereden (laten we zeggen "klassiek' voor deze discussie), dat die misschien wel hun rug minder hol hebben dan ze anders zouden doen, maar niet totaal niet hol, zoals we graag zouden willen. Daarbij zal het ook nog weer per paard verschillen, het ene paard heeft van nature meer een holle rug dan de ander, en er zijn ook duidelijke verschillen in beweeglijkheid van de rug tussen verschillende paarden, dus dat zal in dit soort onderzoeken ook een rol spelen.

Ansie, misschien wil je hier nog eens over meedenken?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:30

nombrado schreef:
tja, onderzoeken of niet, wetenschapper of niet
voor geen mens of dier, kan het gezond zijn, het hoofd zo extreem naar onder te buigen om op die wijze het skelet en balans van skelet en spieren uit elkaar te trekken
het hoofd is nog altijd belangrijk voor een dier (en mens) het evenwicht te behouden. Balans stok dus.
welke "wetenschapper" die beweert dat dit niet zo is? heeft nog nooit een tijd lang met zijn hoofd vastgebonden op zijn kin lang moeten bewegen in allerlei snelheden en bochten.
Je kan de top nu gaan nahollen
of verstandig zelf eens goed kijken hoe een paard (of mens) beweegt.

Als ik verstandig kijk dan krijg ik met mijn dubbele hernia mijn hoofd een stuk moeilijker naar achteren omhoog dan naar voren naar beneden.....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:39

Ik zou meer willen weten van de achtergrond van de wetenschappers. Wat weten ze precies van dressuur en paarden. Er zal wel waarheid inzitten, maar alles voor zoete koek slikken, doe ik ook niet. Misschien kun je het gebruiken om de paarden leniger, losser te krijgen. Daarna zou ik het paard toch wel op de juiste manier willen rijden en dat is voor mij van achteren naar voren, met een lichte verbindingen met de mond en met een losse, swingende rug. Het goede van allebei, klassiek en LDR (zonder het extreme) lijkt mij een nobel streven.

Trouwens Horseyfries: gefeliciteerd met je resultaat. Knap gedaan. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:42

horseyfries schreef:
Als ik verstandig kijk dan krijg ik met mijn dubbele hernia mijn hoofd een stuk moeilijker naar achteren omhoog dan naar voren naar beneden.....

goh, als je daar een dubbele hernia van heb gekregen, dan moet je eens nagaan hoe die paardenruggen voelen :(

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:45

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

goh, als je daar een dubbele hernia van heb gekregen, dan moet je eens nagaan hoe die paardenruggen voelen :(

:?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:46

horseyfries schreef:
horseyfries schreef:

Ansie, misschien wil je hier nog eens over meedenken?

Met al die aannames kan je je afvragen of dit soort onderzoeken überhaupt op een representatieve wijze kunnen worden uitgevoerd. Zoals jij schrijft, de paarden hebben allemaal een andere bouw, iedere ruiter zal anders handelen om het paard in de verschillende posities te krijgen. En als je 1 ruiter op verschillende paarden zet dan is het ook maar zeer de vraag of die ruiter het gewenste resultaat (de verschillende houdingen) op ieder paard goed uitgevoerd krijgt.

Daarnaast zit ik ook nog met de vraag hoe LDR is uitgevoerd. Zoals eerder in deze discussie al aan bod is gekomen wordt ook LDR steeds anders uitgevoerd en geïnterpreteerd. Ik denk dat LDR, in de zin van voorwaarts-neerwaarts maar dan een tikje ronder en dieper iets anders is dan kin op de borst. En in hoeverre het nu in het belang van het paard is, daar heb ik wel mijn twijfels over. Een argument kan ook zijn dat de ruiter op die manier meer controle over het paard heeft en dus een soort overgave creëert. Dat vind ik slaafs worden en niet getuigen van een combinatie vormen met het paard ofwel de harmonie waar we allemaal naar streven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:47

nombrado schreef:

Gevoelsmatig VINDT jij dat :)

vur schreef:
Ik zou meer willen weten van de achtergrond van de wetenschappers. Wat weten ze precies van dressuur en paarden.

Misschien even googlen op de naam? Maar misschien is het juist wel goed als wetenschappers juist niet in-to dressuur zijn. Kunnen ze zich ook niet laten leiden/beïnvloeden door allerlei emotionele en politieke toestanden en historisch gegroeide dogma's :D

vur schreef:
Het goede van allebei, klassiek en LDR (zonder het extreme) lijkt mij een nobel streven.

Lijkt mij ook...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:48

Ik denk dat je daarmee een hele goede vraag stelt Ansie. Door al die verschillen per paard en in lichaamsbouw kan het toch nooit zo zijn dat elk paard in exact dezelfde houding het beste loopt? Je ziet het hier al een beetje in de discussie over de zit van de ruiter, de één vind iets prettig, de ander zegt dat ze zo niet kan zitten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:50

vur schreef:
nombrado schreef:

:?

Ik begrijp hem ook even niet Nombrado maar ik ben blij te zien dat ik niet de enige ben...

Dankje Vur, het is nog lang niet wat het moet zijn, maar ik krijg er in ieder geval weer moed van om door te trainen! ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:55

Ansie schreef:
Met al die aannames kan je je afvragen of dit soort onderzoeken überhaupt op een representatieve wijze kunnen worden uitgevoerd. Zoals jij schrijft, de paarden hebben allemaal een andere bouw, iedere ruiter zal anders handelen om het paard in de verschillende posities te krijgen. En als je 1 ruiter op verschillende paarden zet dan is het ook maar zeer de vraag of die ruiter het gewenste resultaat (de verschillende houdingen) op ieder paard goed uitgevoerd krijgt.

Daarom hebben ze ze ook volgens mij allemaal met bijzetters in de houdingen in een speciale tredmolen gezet. Zodat alle paarden onder exacte dezelfde omstandigheden bestudeerd konden worden.

Ansie schreef:
Ik denk dat LDR, in de zin van voorwaarts-neerwaarts maar dan een tikje ronder en dieper iets anders is dan kin op de borst.

Ze hebben 7 houdingen bestudeerd. Van extreem LDR tot extreem hoog opgericht en alles daartussenin. Dat zegt het artikel iig.

Ansie schreef:
En in hoeverre het nu in het belang van het paard is, daar heb ik wel mijn twijfels over.

Maar je kan in zijn algeheel wel het belang van dressuur voor een paard wel in twijfel trekken....

Onder de juiste voorwaarden uitgevoerd (deskundig ect) kunnen ze dus geen bewijzen vinden dat het schadelijk is, en zelf aanwijzingen dat het een positieve invloed heeft op het gymnastiseren etc.

horseyfries schreef:
Ik denk dat je daarmee een hele goede vraag stelt Ansie. Door al die verschillen per paard en in lichaamsbouw kan het toch nooit zo zijn dat elk paard in exact dezelfde houding het beste loopt?

Ik denk ook dat het altijd maatwerk zal blijven...

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:04

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:

Daarom hebben ze ze ook volgens mij allemaal met bijzetters in de houdingen in een speciale tredmolen gezet. Zodat alle paarden onder exacte dezelfde omstandigheden bestudeerd konden worden.

Maar door domweg een paard bij te zetten in een hoge hoofd-halshouding gaat het paard ook niet uit zichzelf zakken in de achterhand en kan het dus ook niet zo zijn dat dit onderzoek representatief is voor deze houding, en wellicht meer houdingen.
Als je een paard met zo'n dood signaal vastzet is het in mijn ogen heel erg logisch dat o.a. de rug wegdrukken een reactie van het paard kan zijn om onder de druk uit te komen..

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:09

Als ik deze proef zie dan ziet het er ook uit alsof Damon Hill liever iets achter de loodlijn loopt en dan fijner door het lijf loopt in passage piaffe: http://www.youtube.com/watch?v=IBJKthPoKRc
Ik vind dit prachtig, achter de loodlijn of niet.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:16

horseyfries schreef:
Als ik deze proef zie dan ziet het er ook uit alsof Damon Hill liever iets achter de loodlijn loopt en dan fijner door het lijf loopt in passage piaffe: http://www.youtube.com/watch?v=IBJKthPoKRc

Volgens mij is in dit topic ook al eens ter sprake gekomen dat een stukje achter de ll niet eens zo erg is, mits de drang van achter naar voor aanwezig blijft. Ik denk dat die energie van achter naar voor wel te ontdekken is bij Damon Hill, (men wat een beest!) maar bij andere combinaties die achter de ll knikken lijken daarbij ook meteen voorover te duikelen, en ipv zakken in de achterhand meer gaan stuiteren. Althans, zo komt het op mij over.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:34

Ik ben begonnen met lezen Hermelientje. Interessante materie. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Morgen maar weer verder lezen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:00

horseyfries schreef:

Dat was me ook al vaker opgevallen. Alleen waar trek je de grens, welk paard mag wel achter de loodlijn en welke niet. Want het is nog steeds niet de bedoeling. Je kan niet de een wel afstraffen erop en de ander niet.

Trouwens Horseyfries, gefeliciteerd met je punten *\o/* !

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:44

nombrado schreef:
Heb je het nu over het smalle bekken van vrouwen?

Goed lezen is ook een kunst. Als het goed is weet je dat een vrouw meestal een breder bekken heeft dan een man. Lees het artikel zou ik zeggen. Er staat informatie in die iedere instructeur en iedere zadelmaker/verkoper zou horen te weten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:48

Setteke:Klopt, maar het gegeven dat je ziet dat een paard soepeler door zijn passage piaffe tour loopt kan iemand er wel toe doen besluiten om een paard (tijdelijk?) zo voor te stellen. Immers, als je daardoor verder aan alle voorwaarden voldoet, zul je toch snel op een acht of hoger uitkomen (10 - 1 of 2 voor het achter de ll zijn).

En bedankt ;)