[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:58

Oké, bedankt voor de tips :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:01

@Borisje,
tja, ben bang dat deze ruiter ook niet optimaal past, maar dat is voor jou natuurlijk ook geen nieuws.
Overigens snap ik best dat er legio kleine pony's zijn, die niet geschik zijn om te rijden door kleine kinderen
aangezien je die dan ergens uit een boom kan gaan plukken.

Van rennen met zijn hoofd in de lucht naar dit is dan wel weer fijn, want dit is wel lekker ontspannen,
alleen moet hij eigenlijk nu weer wat actiever worden en daarmee weer hogere houding krijgen van hoofd en hals.
Ben benieuwd wat er zou gebeuren als je hier vanuit zou proberen hem wat te activeren, wel de ontspanning bewarend en wel neusje eruit houdend.
Heb je dan meteen weer een race pony?

@Leetje1996,
Wat ik denk als ik deze foto zie, in 1e instantie ruiter die netjes zit, jammer van de ongelijke handen,
je bent je paard de bocht door aan het helpen. En been lang zou mooier staan en voetje, laat ik daar maar niets over zeggen
(heb het zelf nog vele malen erger :o ).
Maar eigenlijk wel fijn om naar te kijken, maar nog mooier zou hij lopen in mijn ogen als, hij er achter iets meer bij was,
iets actiever (dus minder op de voorhand), dus meer ondertredend en achter dan wat meer zakkend, want ook al laat je dan neusje er meer uitkomen,
dan krijg je hele andere hoofd hals houding denk ik, zonder dat het opkropt, maar wel met mooie boog in hals en
hoogtste punt daar waar het hoort.
Maar vind dit zeker geen verkeerd plaatje hoor.

Overigens zit ik nu op iedereen wel commentaar te leveren, maar ik ben geen Bertie, heb die kennis niet
en kan het niet zo leuk omschrijven als dat zij dat doet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:07

@Little_Birdy, jij hebt het commentaar van Bertie al, waar ik hele leuke zin in vond staan, waarvan ik dacht, ja!!!!!!
[qoute]Is dat niet lastig, eerst die kop uit het zand trekken, en dan ook nog eens naar de sterren moeten springen?[/quote]

@AmberBeauty, hij staat hier stil e ziet er eigenlijk uit alsof hij in de houding is getrokken, of makkelijk zo staat.
Dus een keer camera op een stoel en erom heen lange teugelen en filmpje van plakken?
Appelstroop zullen ze niet nageeflijk van worden, maar wel lekker vinden.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:06

Iloveiswan schreef:
Heey ik lees al heel lang mee met dit topic en wil toch graan een mening over mijn eigen foto, ik heb dit paard ongeveer 2 jaar gereden 1 X in de week.

De eerste foto is van mijn eerste wedstrijd met hem ik heb toen serieus er maar een kwartier totaal op gereden omdat het paard waar ik op zou gaan met die wedstrijd kreupel was geworden paar dagen ervoor.
Ik laat deze foto zien voor het beeld hoe wij toen veranderd zijn.
http://i46.tinypic.com/htitrc.jpg
Dit is ongeveer 3 jaar geleden nu hij was ontzettend sloom en niet voor het been.

http://i45.tinypic.com/dery46.jpg

Dit was de laatste wedstrijd waar we 199 punten hebben gekregen :)
Ben benieuwd of ik zelf kwa houding vooruit ben gegaan net zoals het paard.

Het is trouwens een fjord X KWPN :)

Had iemand nog tips voor mij ?? :P

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:21

Bedankt voor de reacties alvast! Sjolvir het is inderdaad zo'n racepony. Nooit goed ingereden en alleen mee gehobbeld, kuiten aandrukken betekend voor hem dus harder gaan, of je nou 1 kuit aandrukt of allebei. Daar zijn we dus hard mee aan het werk en hij pakt alles wel heel goed op!

Maar inderdaad als ze hem vanuit hier meer activeert dan pakt hij zijn achterhand er wel goed bij, maar is het gelijk een grote stand harder ipv actiever. :j

En zoals je zegt, dit is de beste ruiter die er voor hem bestaat. Boris is een geval apart, hengst en weet precies met wie hij te maken heeft, hij heeft echt lak aan kinderen. Deze ruiter is niet te zwaar, zit hem ook niet in de weg met haar benen *op de foto lijkt van wel, maar als je deze foto kijkt: http://i1071.photobucket.com/albums/u51 ... -kopie.jpg *
Ik ben het met je eens dat het plaatje niet heel mooi is, maar beter kan ik voor hem niet treffen! :j

Bedankt! Ik hoop dat Bertie ook nog reageert :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:47

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:13

Sjolvir schreef:
@Leetje1996,
Wat ik denk als ik deze foto zie, in 1e instantie ruiter die netjes zit, jammer van de ongelijke handen,
je bent je paard de bocht door aan het helpen. En been lang zou mooier staan en voetje, laat ik daar maar niets over zeggen
(heb het zelf nog vele malen erger :o ).
Maar eigenlijk wel fijn om naar te kijken, maar nog mooier zou hij lopen in mijn ogen als, hij er achter iets meer bij was,
iets actiever (dus minder op de voorhand), dus meer ondertredend en achter dan wat meer zakkend, want ook al laat je dan neusje er meer uitkomen,
dan krijg je hele andere hoofd hals houding denk ik, zonder dat het opkropt, maar wel met mooie boog in hals en
hoogtste punt daar waar het hoort.
Maar vind dit zeker geen verkeerd plaatje hoor.

Overigens zit ik nu op iedereen wel commentaar te leveren, maar ik ben geen Bertie, heb die kennis niet
en kan het niet zo leuk omschrijven als dat zij dat doet.

Bedankt, dat ze op de voorhand valt is nog altijd een probleem, maar gelukkig gaat dat al stukken vooruit, een half jaar geleden liep ze nog sjokkend met der hoofd omhoog de bak rond, mijn handen moet ik inderdaad op letten, hartstikke bedankt voor de tips in ieder geval :)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:11

little_birdy schreef:
hmm ik zie een pony die naar beneden getrokken word eerlijk gezegd

Ik weet niet of dit over mijn pony gaat? Maar er staat echt geen enkele druk op de lijnen, ze hangen soms bijna slap, dus dat is bij ons in ieder geval niet zo ;)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:57

Leetje1996 schreef:
Heeyy na opmerking van Bertie over mijn houding in vergelijking met het paard zijn hoofd ben ik daar eens op gaan letten.
[ Afbeelding ]
Wat ik hier een fijn beeld vind is dat ze meer lengte in der hals heeft, ze is namelijk een gelder en die loopt erg graag opgekropt :o Zelf mag ze er naar mijn idee nog iets meer uit met der neusje , ben benieuwd naar jullie tips

Hoi, ik begrijp best dat JIJ blij kunt zijn met dit beeld. Omdat het past in een ontwikkeling.
Ik ken je ontwikkeling niet en daarom durf ik wel vanuit een blanko beeld te zeggen dat het best wat actiever mag. :j
Waarom hangen die frutsels er aan, trouwens? Om hem NOG minder actief te maken?
Ik denk ECHT dat VOORWAARTS een goede richting zou zijn.
En dat gedoe over dat het een Gelder is en daarom .. bla bla.. Echt ONZIN! Je houdt jezelf voor de gek!
Ook een Gelder gaat beter lopen vanuit de voorwaartse beweging! :j

Rij maar wat BLIJER! Het helpt, echt! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:04

Borisje schreef:
Wauw Bertie, ik ben een stille meelezer maar leer echt veel van jouw commentaar _O_
Ik ben dit zelf niet, dit is mijn bijrijdster, ik pas er zelf helaas niet meer op.
[ Afbeelding ]
commentaar over de lengte van de ruiter is niet nodig, pony staat onder goede controle om overbelasting te voorkomen

Het kan best zijn dat commentaar over de lengte van de ruiter niet nodig is. Ik trek me daar niets van aan. Ik vind het wél nodig.
Je zegt dat je zelf niet meer op de pony past. Maar deze ruiter past óók niet op de pony. >;)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:09

Sjolvir schreef:
Ik begin onderaan met kyarrah,
Foto's zijn beetje uit rottige hoek gemaakt, maar probeer wel zelf zonder stelling en buiging te rijden.
En pas op dat je paard zijn hoofd niet kantelt.
Vind je paard bij de 2e foto wat meer op de voorhand lopen dan de 1e, maar bij de 1e zit je net met
een tactfoutje denk ik, aangezien achterbeen aan de grond is en beide voorbenen van de grond.

Filmpje van je aan de praat gekregen! M er afgehaale en er www voor geplakt, dan doet hij het!
http://www.youtube.com/watch?v=ES-wvqBE2HE

Niet boos worden!
Maar het is net of ik mezelf zie rijden, half op de rem en elke pas drijvend.
En daarmee paard in de weg zittend.
Probeer minder dwingend te rijden, zodat hij meer met zijn neusje eruit kan.
Als hij wat traag is voor je been (ja, lekker van mij als wijsneus, die het zelf ook zo doet), zorgen dat hij
eerst meer aan je been is, overgangen rijden, niet alleen van stap naar draf etc. maar ook in een gang.
Nu blijft hij zo "Plakken"
Terwijl je eigenlijk best netjes op je paard zit en ook een leuk paard onder je hebt.

Mag allemaal wat luchtiger, makkelijker, met meer plezier.

Hee, Sjolvir!

kun je je eigen commentaar óók lezen alsof het van een vreemde komt, en op JOUW betrekking heeft? *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:31

Ja, hoor, moet het alleen blijven herhalen en mezelf om de haverklap schop onder mijn achterste geven.
Weten en niet doen, of juist wel doen, zo vreselijk ergelijk -:(-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:33

Sjolvir schreef:
Ja, hoor, moet het alleen blijven herhalen en mezelf om de haverklap schop onder mijn achterste geven.
Weten en niet doen, of juist wel doen, zo vreselijk ergelijk -:(-

Waaromn boos?
Het is toch ook spannend? Een zoektocht die een uitdaging kan zijn? Waar elk stukje verbetering ook winst is? <3

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:39

bertie schreef:
Leetje1996 schreef:
Heeyy na opmerking van Bertie over mijn houding in vergelijking met het paard zijn hoofd ben ik daar eens op gaan letten.
[ Afbeelding ]
Wat ik hier een fijn beeld vind is dat ze meer lengte in der hals heeft, ze is namelijk een gelder en die loopt erg graag opgekropt :o Zelf mag ze er naar mijn idee nog iets meer uit met der neusje , ben benieuwd naar jullie tips

Hoi, ik begrijp best dat JIJ blij kunt zijn met dit beeld. Omdat het past in een ontwikkeling.
Ik ken je ontwikkeling niet en daarom durf ik wel vanuit een blanko beeld te zeggen dat het best wat actiever mag. :j
Waarom hangen die frutsels er aan, trouwens? Om hem NOG minder actief te maken?
Ik denk ECHT dat VOORWAARTS een goede richting zou zijn.
En dat gedoe over dat het een Gelder is en daarom .. bla bla.. Echt ONZIN! Je houdt jezelf voor de gek!
Ook een Gelder gaat beter lopen vanuit de voorwaartse beweging! :j

Rij maar wat BLIJER! Het helpt, echt! *\o/*

Onze oude lesgever wou toen de tijd dat er een martingaal om kwam en de eigenaar volgt trouw al haar bevelen op... Het is namelijk mijn verzorgpaard... Dat over dat opgekropt lopen doet ze vooral voor de kar altijd heel er en merk dit onder het zadel ook, daarom ben ik blij als ze wat meer lengte in de hals krijgt. In ben ook heel erg met voorwaarts rijden bezig, die lesgever wou er toen ook een slof aan hebben maar daar ben ik zwaar tegenin gegaan omdatze dan alleen nog maar meer op de rem zou worden gezet (vind ik) , bedankt voor je tips in ieder geval, probeer altijd alles mee te nemen met het rijden :)

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:47

Leuk leu, topic! Ik va volgen! Zal morgen ook wat fotos van mijn Fries plaatsen! (:

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:48

Waarom moest er van je lesgever (instructeur noemen we zo iemand) een martingaal om?
Ik houd niet van 'ja maar-ruiters', maar gebruik niet klakkeloos een hulpteugel omdat een instructeur dat wil of nodig acht. Minder is meer en dat geldt ook voor hulpteugels.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:49

Hoi allemaal, ik heb heel weinig ervaring met aan de teugel rijden, dus ik kan niet goed op anderen reageren. :( maar ik ben benieuwd wat jullie van deze foto vinden. Ik weet dat het zadel niet past en dat ik wat te lang ben, maar ik rijd er daarom ook niet meer op. Maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie er van vinden :) http://i45.tinypic.com/20qnpf.jpg
Laatst bijgewerkt door Snorretje op 27-12-12 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:57

MeikexNorgia, wat ik hier zie is een niet blij paard en we houden in dit topic van blij rijden.

Paard is er achter helemaal niet bij, loopt met voorhand de grond in en verstopt zich achter de teugel.
Vervolgens heb je denk ik ook nog hele ongelukkige fotohoek gekozen en een landje met hobbel die bobbel veld dat ook nog eens schuin afloopt, naar beneden?

Is dit je zadel, waar je altijd mee rijdt? Je zit namelijk heel ver achterop de lepel, waardoor jouw
gewicht eigenlijk alleen op het achterste deel van de kussens komt, die dan op hun beurt in de rug
van je paard drukken.

Zou om te beginnen eens ander zadel proberen te bemachtigen, zodat paard ook KAN ontspannen en zijn rug kan gaan gebruiken met rijden.
Dan ben je denk ik al een stuk verder.

Paar blz terug staat een filmpje met effecten die een zadel op je paard kan hebben.
Moet je even bekijken is van S_en_Z.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:00

Oké, heel erg bedankt. Ze wordt nu ook niet meer bereden, alleen grondwerk :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:01

Alleen grondwerk, of ook lange teugelen of zo?
Is ook leuk om te doen en dan kan je ze ook heel fijn gymnastiseren.
(en goed voor je eigen conditie, hijg puf)

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:07

Uhhm longeren, buiten wandelen, vd.. Wat houdt lange teugelen precies in? Lijkt me leuk om te proberen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:18

Heb ik geen beeldmateriaal van, ik lange teugel niet zo vaak, ik lange lijdsel meer.
(reden is dat ik het doe als voorbereiding op het mennen, want ik men ook).

Wat je dan doet is naast/achter je paard lopen (als je goedkoop wilt beginnen kan je er een slof teugel voor gebruiken) en dan eigenlijk alle oefeningen die je onder het zadel kan doen, kan je
ook met lange teugels doen, wat best moeilijk is, want je hebt geen zit of been hulpen die je kan gebruiken.

Bij lange teugelen, heb je eigenlijk alleen het hoofdstel en de teugels in gebruik, eventueel met een longeer singeltje.

http://www.youtube.com/watch?v=Wxz9eRIrOZI
Geen idee wat er precies op het filmpje staat, youtube geeft bij mij storing,
maar theoretisch zou er een pony op moeten staan waarmee ze lange teugelen.

Als je op YOUTUBE, lange teugelen intypt krijg je heel veel treffers.

Uiteraard ga je als beginner eerst gewoon simpel recht uit en voltes wandelen in stap en draf,
waarbij draf al best moeilijk is, want je moet tempo bij kunnen benen.
En je paard moet uiteraard wel goed luisteren en NOOIT!! achter een paard gaan lopen wat wel een trapt.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 27-12-12 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:21

Heel erg bedankt, ik zal me er eens in gaan verdiepen :D het paard luistert goed naar stem en trapt niet. Lijkt me erg leuk!

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:22

KarinvdM schreef:
Waarom moest er van je lesgever (instructeur noemen we zo iemand) een martingaal om?
Ik houd niet van 'ja maar-ruiters', maar gebruik niet klakkeloos een hulpteugel omdat een instructeur dat wil of nodig acht. Minder is meer en dat geldt ook voor hulpteugels.

Het is niet mijn eigen paard en de eigenaar wilt dat hij eraan hangt... Dus heel veel keuze heb ik niet. Die instructeur (sorry kwam niet op de woord zo snel) wou er toen een martingaal om omdat ze erg met der hoofd omhoog liep en alleen maar sterren liep te kijken, maar toen werkte naar mijn idee de martingaal ook niet. Sinds we ook een lesgever hebben voor het mennen en dat ook beter gaat, beginnen we onder het zadel ook te merken dat ze gewoon meer ontspannen is, verder longeren we haar standaard één keer per week zonder hulpteugels om haar totaal ontspannen te laten lopen.

Die instructeur geeft nu geen les meer en binnenkort gaan we beginnen bij een nieuwe instructeur, die heeft mij altijd les gegeven op de manege waar ik altijd reed. Ben benieuwd wat hij ervan zegt en heb met de eigenaar besloten om haar vaker zonder te gaan rijden omdat dat ook moet kunnen. Vooral die eerste les bij de nieuwe instructeur wil ik haar gewoon zonder rijden en daar is de eigenaar het mee eens. Zo vind ik dat we dan zijn mening kunnen horen en over wat hij vind waaraan we moeten werken.

Ik rij haar op dit moment alleen niet zo veel ivm stage, als ik haar weer heb gereden zal ik ook eens foto's maken zonder die martingaal.

Ik bedoelde het trouwens niet als ja maar, sorry als het zo overkwam

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:30

Ik bedoelde juist ook dat het soms wél goed is om eens 'ja maar' te zeggen. :)