[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:23

_Esther_87_ schreef:
S_en_Z schreef:
Esther hier staat een heel interessant stuk wbt rug en bekken.. het gaat vooral over de lange rugspier.

http://www.atletischerijkunst.nl/pagina44.html

Als je logisch nadenkt terwijl je de tekst leest dan heb je het antwoord op je vraag denk ik ook al :)

Oeh, dat is een fijne site! Heel duidelijk.

Voor de zekerheid, het kan dus wel? Omdat het punt van kantelen hoger ligt, kan evengoed het been nog naar achteren bewegen ook al is het bekken gekanteld? Zeg ik het dan goed?

Als de motor achterin zit en je weet dat paarden zich van achteruit naar voren moeten bewegen om zich voorwaarts te houden en je bedenkt dat het paard zich niet af kan zetten wanneer er geen uitzwaai is kan de motor nooit aan blijven.. toch?

Probeer dat lopen met holle en bolle rug eens. Je zal merken dat als je een holle rug trekt je been meer naar achter uitzwaait dan naar voren gaat en je zal merken dat je uitzwaai korter wordt als je je rug bol maakt. Je kunt daardoor je been met naar voren bewegen makkelijker wegzetten als je naar voren loopt.

Het antwoord is dus: De uitzwaai hou je altijd maar hij wordt minder lang. Door het aanspannen van de buikspieren en het aanspannen-ontspannen van de rug en kantelen bekken is het voor het paard mogelijk zijn achterbeen meer op te heffen en naar voren te plaatsen (dus dragen) en de stuwende beweging van het paard houdt het paard voorwaarts.

Ieder paard stuwt. Wij willen een paard zo trainen dat hij ipv enkel stuwt gaat leren "dragen" door zijn lichaam op de juiste wijze te gebruiken. Van daaruit kunnen we pas langzaamaan richting verzameling gaan trainen.

Verzamelen is niet langzamer draven, maar gedragen zijn. Dus meer gaan zitten in de achterhand en meer gaan "dansen" om zich voorwaarts te blijven bewegen (stuwen dmv zweefmoment in afzet) Dat is waar je uiteindelijk naartoe wilt..

Maar eerst wil je gelijkmatige gangen (tact) tot die correcte aanspanning-ontspanning zodat je losgelatenheid in het lijf krijgt.. van daaruit komt een stabiele aanleuning. Een paard dat niet in balans is kan ook niet constant in aanleuning zijn enz..... dit is je basis.. dus naar die uitgangspunten blijf je een paardenleven lang altijd weer naar terug gaan. Het is gewoon niet mogelijk een paard uit stal te trekken en direct te verwachten dat je in een perfecte verzamelde galop weg kan galoperen na het losstappen. Basis, basis basis en van daaruit uitbouwen.

http://www.wedstrijdplatform.nl/index.php/paardeninfo/56-training/23-skala

Zo is het skala der ausbilding. :)

(weet je vast wel maar verduidelijk de rest eromheen ook nog even voor andere lezers)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 11-03-12 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:37

:j Dus bij een evengrote paslengte, komt het been verder onder de massa, waardoor de uitzwaai naar achter kleiner is, en het bekken gekanteld kan blijven.....?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:41

Ik vind het heel mooi zoals het 'knikje' is ontwikkeld.
Het is het moeilijkste stukje hals, en kan alleen ontwikkeld worden als het paard de hals zélf kan dragen. +:)+

Maar .. eerlijk gezegd ben ik het meest blij met de standfoto's! <3
Eerst was er een zwakke lendenpartij. En ook al heeft dit paard geen sterke lendenpartij van zichzelf, er is duidelijk meer bespiering!
En dat is dus wat dressuur kan doen: een paard ontwikkelen, sterker maken. :j

Je bent goed bezig! <3

S_en_Z schreef:
April 2011:
Afbeelding
Januari 2012:
Afbeelding

stand januari 2011:
Afbeelding
februari 2012:
Afbeelding
(helaas mist ze een plukje manen door een deken die wat strak zat. Is inmiddels verholpen en het groeit wel maar niet zo snel, het was gaan schrijnen daar :( ) Maar ook voor de schoft is het nu 1 mooi geheel met de rest. Voor de schoft voel je dat er nog wat spier bij mag.

De kap op haar hals is al ronder geworden dan hij was. Vorig jaar ging ze heel vaak nog wat dieper lopen als ik haar wou activeren op het achterbeen. Ik liet haar sneller worden ipv dat ik haar stukjes op het achterbeen zette. Puur omdat ze van de "handrem" af moest. Dus hand naar voor en been bij, dan maar wat meer stuwend. Als ze maar voorwaarts ging denken!

Nu wordt ze zelf steeds ronder qua lichaamsgebruik. Ze begint kleine stukjes wat fijner te sluiten. Ze heeft gewoon tijd nodig om het allemaal te kunnen verwerken. Stapje voor stapje. Zorgen dat ze niet te snel gaat (als in overvragen, want ze doet echt haar best om alles te doen wat je vraagt) Dus je merkt idd dat ze ook in bespiering nog steeds veel veranderd, omdat ze ook steeds beter gaat "werken". Ook al zet ik haar in een "trager" tempo. Je voelt dat ze voorwaarts blijft denken. Ik hoef maar ietsjes mijn kuit aan te spannen en ze gaat naar voren. Vorig jaar ging ze tegen mijn been aanlopen (diep en op handrem) en als je dan been bij gaf omdat je reactie wou spurtte ze als een giraffe naar voren. Nu blijft ze voorwaarts denken dus en dat vond ik heel belangrijk.

Toen ik haar net kocht was ze vaak onderstandig met voor- en achterbenen. Nu plaatst ze haar benen al veel mooier verticaal in stand. Haar gebrek aan bespiering en balans "corrigeerde" zij dus ook door zichzelf in een positie te zetten dat het voor haar makkelijker staan was. (denk ik)

Maar als ze zo lekker doorgaat in vooruitgang zoals vandaag en afgelopen dagen, dan ga ik daar komende maanden wel verschil in bespiering voelen denk ik ja :j Ik merk sowieso heeeeeel veel vooruitgang in het "naar de hand zoeken" Je voelt gewoon dat ze zoekt naar contact en daar zachtjes tegenaan blijft lopen. En tuurlijk is ze nog niet altijd even stabiel in de aanleuning en soms knikt ze nog wel eventjes wat door als ze het moeilijk vind of een spiertje zeer doet. Maar ze gaat zelf weer op zoek en wordt daar dan ook voor beloond. En dat is gewoon genieten...! (zeker aangezien ze een jaar geleden helemaal geen verbinding wou maken met de hand, hoog en opgekropt ging lopen. Ze wou helemaal niet dalen in de hals. Ook niet als je lange teugel gaf. Zette zichzelf helemaal vast als je haar "op eigen benen" liet lopen en als je zachte verbinding wou aannemen en ze heeeeeel ietsjes contact voelde op de teugel schoot ze in de stress en ging ze keihard onder je vandaan draven.) Je merkt echt dat ze vertrouwen heeft/begint te krijgen in de ruiterhand. Dat ze door krijgt dat niemand haar pijn doet of in een krulletje wil dwingen. Dat ze zelf los moet laten en dat wanneer ze los laat ze de hemel in geprezen wordt en dat ze daardoor steeds enthousiaster wordt.

wbt bespiering.. oordeel zelf wbt foto's zou ik zeggen :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:42

Morgen voeg weer op.
Ik ga slapen! :evaw:

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:46

bertie schreef:
R_ali_R schreef:
Ik probeer hem zo goed mogelijk op lengte en de loodlijn te rijden maar soms komt hij nog wat te diep.
Als dit gebeurt zit hij compleet weer in zijn eigen wereld waar hij de dienst uitmaakt.
Ik probeer het op te lossen door been en ruimte van voor maar daar gaat hij negen van de 10 keer dieper van lopen. :? Hoe lossen jullie dit op?

NOG meer voorwaarts! Totdat het contact er weer is .. contact in de zin van 'hé, ben je daar? '

Kennelijk heb je het contact met je paard verloren.
Doorbreek die situatie! Schudt hem wakker! De houding, het loodlijn-plaatje, zeg maar is dan niet zo belangrijk.
Wat wél belangrijk is, is dat je het contact -de dialoog - herstelt.

Dit is misschien niet 'lief'- en toch weer wel.
Niet lief: omdat je echt moet ingrijpen.
Wel lief: omdat je DUIDELIJK bent.

In de situatie zoals jij die beschrijft zou ik direct spoor geven!
Doorbreek de impasse!
EN dan óók: zodra het resulteert in voorwaarts, dan weer héél poeslief zijn als beloning.

Nu ik dit zo schrijf, begin ik me af te vragen of je wel DUIDELIJK bent, naar je paard.

Eigenlijk zou 'in zijn eigen wereld' gewoon niet aan de orde moeten kunnen zijn. Daar heb JIJ een rol in.

Bedankt Bertie,

zo loste ik het inderdaad op.
Het is niet zo dat hij meteen in zijn eigen wereld zit maar daar kan het wel naartoe gaan.
Als hij te lang blijft hangen in het te diep gaan gaat er een knop op en dan is het BOEM.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:48

uhm.. ik neem aan dat we hier gewoon over de basis hebben esther, van stuwen richting dragen.

Ja, dat klopt. En uiteindelijk krijg je steeds een meer opwaarts-voorwaartse beweging in het naar voren gaan (schwung).. en van daaruit ga je werken richting verzameling waarbij het paard moet "dansen" om zichzelf voorwaarts dragend te houden in optimale balans.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-03-12 00:18, in het totaal 3 keer bewerkt

R_ali_R

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:51

S_en_Z : Wat fijn dat het rijden zo goed ging en wat is Zyalda veranderd blijf het een stoer paard vinden.
Ik hoop dat ik over een jaar ook zo een verschil kan zien bij mijn paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:55

bertie schreef:
Ik vind het heel mooi zoals het 'knikje' is ontwikkeld.
Het is het moeilijkste stukje hals, en kan alleen ontwikkeld worden als het paard de hals zélf kan dragen. +:)+

Maar .. eerlijk gezegd ben ik het meest blij met de standfoto's! <3
Eerst was er een zwakke lendenpartij. En ook al heeft dit paard geen sterke lendenpartij van zichzelf, er is duidelijk meer bespiering!
En dat is dus wat dressuur kan doen: een paard ontwikkelen, sterker maken. :j

Je bent goed bezig! <3

Ja met de galopfoto's wou ik vooral aantonen dat ze ronder is geworden in de halsbespiering. Het verschil van het knikje voor de schoft is hier overduidelijk. Op de foto van januari knikte ze helaas iets teveel door bij de nek en ze springt nog te weinig opwaarts door het missen van kracht in de achterhand. Jammer.. maar het is niet anders. Geduld... Daarom werken we ook zoveel aan de basis, om haar sterker te maken zodat de achterhand beter ontwikkeld, haar rug sterker wordt en ze meer op het achterbeen komt.. waardoor ze vanzelf op/voor de loodlijn blijft doordat ze dan zichzelf "optimaal" heeft leren dragen. (op haar graad van africhting natuurlijk) Van daaruit kunnen we dan uiteindelijk weer verder uitbouwen naar moeilijkere oefeningen. Maar voorlopig nog niet :=

Mooier zou het zijn als ik 2 halsstrekfoto's kon tonen.. maar helaas durfde ze in het begin haar hals helemaal niet te laten zakken en drukte ze zich continu veel teveel op. Dit was het enige "rij-materiaal" die qua moment van bewegen aantoont dat ze al zoveel veranderd is qua bespiering.

Ik ben ook heeel erg blij met het verschil op de standfoto's Bertie! (bedankt voor je compliment)

We gaan gewoon lekker rustig op ons gemakje verder. Ik ben zelf heel erg benieuwd hoe ze er over een jaar (of een paar jaar, ik heb geen haast) uit ziet!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-03-12 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:58

Wow, wat een geweldig verschil S_en_Z, wat je in een jaar wel niet kunt bereiken :wow:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:05

Met geduld kun je een heleboel bereiken :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:11

R_ali_R schreef:
S_en_Z : Wat fijn dat het rijden zo goed ging en wat is Zyalda veranderd blijf het een stoer paard vinden.
Ik hoop dat ik over een jaar ook zo een verschil kan zien bij mijn paard.

Dankje!

Toen ik haar kocht zag ik wel dat ze wat bespiering miste.. (op de eerste standfoto had ik haar net opgehaald) en ik wist wel dat ze wat kuilen had op plekken waar veel paarden toch wat vleziger waren. En ik had wel vermoedens dat het door verkeerd rijden kwam.. maar vond haar ook erg rank dus dacht dat er ook een hoop spek miste.... ik had ook niet verwacht dat ze in een jaar zoveel veranderd zou zijn := ten goede :=

Ik schrok best wel toen ik foto's van de eerste maanden en van afgelopen maanden vergeleek :P

ja... nou foto's zijn het beste.. want als je een dier iedere dag ziet valt het minder op. (ik voel veel aan haar spieren want je kan niet alles zien, maar ik voel nog steeds vooruitgang per maand/paar maanden)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:40

Een mechanische hack ben ik ook geen fan van nee. Ik rijd met een touwhalster, ook niet echt geschikt voor constante aanleuning, maar goed.

Dan nog, is de hele bedoeling niet dat het paard meer gaat dragen, en met name meer gewicht op de achterhand? En komt de voorkant er dan niet vanzelf achteraan? Dus we moeten ons op de achterhand concentreren? Dan maakt het toch niet uit waar je van voren mee rijdt?

Dat ik mijn pony in de steek laat vind ik dus echt onzin. Ik dwing haar niet in een bepaalde hoofd/halshouding, dan krijg ik alleen maar een valse knik. Ik train haar spieren, laat haar zelf naar het evenwicht zoeken, en ik probeer vooral niet om me overal mee te bemoeien. Even voor de duidelijkheid, mijn pony reageert perfect als ik mijn handen naar voren schuif, of naar achteren, of opzij. Ik kan haar zonder benen en teugels sturen en remmen. Dat is toch 'met kalmte en stiptheid op de hulpen reageren', of ben ik nou zo gek? En dat ze meteen reageert als ik mijn teugels oppak om iets te vragen, dat ís toch aan de teugel? Dan hoef ik tussendoor toch niet de hele tijd aan haar hoofd te zitten?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben jullie niet passief-agressief aan het vertellen dat jullie het helemaal fout doen :') Ik wil echt antwoord hierop, en weten of er redenen zijn om het anders te doen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:33

Ik lees ook nog steeds mee.
Steek hier erg veel tips om voor een goede manier van nagevelijk rijden etc.
Erg veel informatie hier.

Vanaf vandaag gaat mijn instructrice Peeps(haflinger van paar pagina's terug) 1x per week rijden.
En wj natuurlijk door met lessen bij haar. Het is een erg moeilijk paard met een naar verleden maar ze is wel werkwillig en ook al vindt ze het lastig ze wilt wel haar best doen. De keuze om mijn instructrice erop te laten is omdat ik na jaren van buitenrijden met haar, haar dresuurmatig gewoon goed voor elkaar wil hebben. Het is een lastig paard(hebben er al 5/6 jaar?) en met doorvragen en knopjes bevestigen wil ik gewoon goede hulp hebben ipv het zelf alleen met les te doen leek het mij een goed idee haar 1x per week erop te laten ook.

Dus mischien van de week ook filmpjes/foto's.
Zal vanavond is vragen of ik wat mag filmen. Vanavond gaat ze er op voor de 2e keer.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:21

Dankje!
klopt, ik kan af en toe nog wat rommelig zijn met mijn hand, dit gaat wel al 100 keer beter. ook moeten mijn benen stiller. Ik heb nu een ander zadel waar dat heel goed in meewerkt :D

Iemand nog tips/opmerkingen/commentaar? :)

kristie14 schreef:
Zo, eventjes weer wat pagina's doorgelezen. Heel interessant topic wat ik ervan gelezen heb. Over het
tweede filmpje van Vicky_88 denk ik te zien dat je nogal druk met je handen/armen bent.
Ik zie je armen af en toe zo heftig op en neer gaan, een beetje een zaagbeweging.
Hier zou ik goed op letten in het vervolg! :)

Ik ben zelf ook geen topruiter maar ik kon het niet laten hier even op te reageren

Vicky_88 schreef:
hoi hoi, ik kom zomaar even binnenvallen. Ik heb veel mooie foto's gezien en mooie verhalen en goed commentaar gelezen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie van mijn 2 filmpjes vinden.

De eerste is mijn eigen friesje een maandje of anderhalf terug, pasje verruimen. Helaas vind ik mijn eigen houding een storend beeld geven (ik denk dat de echte kenner wel ziet wat ik bedoel ;) )
En het huppeltje op het eind is onbalans.

dit is een merrie welke ik sinds oktober rijd. Dit is de 3e of 4e keer dat ik erop zit. Zoals je ziet kon ze toen nog niet op de juiste hulp aangaloperen.
In december ben ik met haar B gestart, meteen 1e en 2e geworden met punten in de 190.
Inmiddels B+11 in 10 proefjes. En 8x prijs :))

Edit: filmpjes werkend gemaakt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:22

Ik vind dat je prachtig meebeweegt met je heupen. Daar kan mening mens jaloers op zijn. Ik vind alleen dat wel heel ver uit het zadel komt, zeker bij het tweede filmpje laatste stukje draf. Zaten je beugels op een prettige lengte?
Ik vind alleen je schouders te los waardoor je m iets te veel onrust beweegt in de mond.
Maar ik heb er niet alle verstand van, vind het verder wel een prettig beeld geven eigenlijk :)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:42

Mallow schreef:
Ik vind dat je prachtig meebeweegt met je heupen. Daar kan mening mens jaloers op zijn. Ik vind alleen dat wel heel ver uit het zadel komt, zeker bij het tweede filmpje laatste stukje draf. Zaten je beugels op een prettige lengte?
Ik vind alleen je schouders te los waardoor je m iets te veel onrust beweegt in de mond.
Maar ik heb er niet alle verstand van, vind het verder wel een prettig beeld geven eigenlijk :)

Tegen mij?
Zo ja dankje :D
Dit zadel was niet goed, zette mij in stoelzit achterover. Ik heb nu een anatomica octant en ligt op beide paarden goed en heeft mijn zit enorm verbeterd :D
Ik zal binnenkort een stukje laten filmen van beide, hoe het nu gaat.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:47

Tegen jou ja :D
Ben benieuwd :)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:54

Ik kon met dit zadel mijn benen niet loshouden op de fries, maar dat merkte ik pas toen die octant erop had gelegen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:45

Appelmoes_11 schreef:
Een mechanische hack ben ik ook geen fan van nee. Ik rijd met een touwhalster, ook niet echt geschikt voor constante aanleuning, maar goed.

Dan nog, is de hele bedoeling niet dat het paard meer gaat dragen, en met name meer gewicht op de achterhand? En komt de voorkant er dan niet vanzelf achteraan? Dus we moeten ons op de achterhand concentreren? Dan maakt het toch niet uit waar je van voren mee rijdt?

Dat ik mijn pony in de steek laat vind ik dus echt onzin. Ik dwing haar niet in een bepaalde hoofd/halshouding, dan krijg ik alleen maar een valse knik. Ik train haar spieren, laat haar zelf naar het evenwicht zoeken, en ik probeer vooral niet om me overal mee te bemoeien. Even voor de duidelijkheid, mijn pony reageert perfect als ik mijn handen naar voren schuif, of naar achteren, of opzij. Ik kan haar zonder benen en teugels sturen en remmen. Dat is toch 'met kalmte en stiptheid op de hulpen reageren', of ben ik nou zo gek? En dat ze meteen reageert als ik mijn teugels oppak om iets te vragen, dat ís toch aan de teugel? Dan hoef ik tussendoor toch niet de hele tijd aan haar hoofd te zitten?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben jullie niet passief-agressief aan het vertellen dat jullie het helemaal fout doen :') Ik wil echt antwoord hierop, en weten of er redenen zijn om het anders te doen.

Voor een deel heb je gelijk als je zegt, dat het niet zoveel uitmaakt waar je aan de voorkant mee rijdt,
maar je zult wel contact moeten hebben en dan kan heel minimalistisch zijn, maar is dan wel aanwezig.

In de steek laten bedoelen we hier relatief gezien, een paard netjes rechtgericht rijden zonder aan de voorkant
te plukken is prima mogelijk, maar..
Echter als je verwacht dat een paard moet veranderen van houding, kan je dat niet op geheel vrijblijvende basis.
Denk dat je het meer zo moet zijn, en of je dat te vrijblijvende basis, te weinig ondersteuning of in de steek laten noemt
is dan niet zozeer van belang.

Gaat net zo goed niet als dat ik verwacht dat mijn paard met longeren aan halster, de juiste spieren gaat ontwikkelen,
ook dan moet ik hem op wat voor manier dan ook ondersteunen in het door mij gewenste beweging patroon.
Paard ontwikkeld dan wel spieren als je hem "rondslingert", maar niet in het model zoals wij het in gedachten hadden.

Het natuurlijk evenwicht dat een paard zal gaan zoeken, met ruiter op zijn rug,
is anders dan dat evenwicht dat wij willen dat hij gaat aannemen.
Wij willen hem veel meer op de achterhand hebben en hem daar laten zakken, dan zal hij ook niet meer zo veel stuwen,
maar meer gaan dragen.
Dus zal je je paard moeten ondersteunen in zijn zoektocht.
En op de juiste momenten moeten belonen.
En hem niet zonder zaklamp het bos in sturen.

Als een paard uiteindelijk dat evenwicht bereikt heeft, is het al stuk beter mogelijk om hem daar naar toe te rijden
in de gewenste houding, maar dan heeft het paard het al geleerd en zijn spieren al ontwikkeld.

Geloof dat het weer heerlijk krom omschreven staat.. maar hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:14

Mallow schreef:
Filmpje is van 2 maanden terug. Mijn benen steken af vanwege het zadel dat ik die dag op proef had. Ik heb nu een ander zadel.
Ik lijk een michelen mannetje vanwege de 3 truien die ik aanhad :')
Heel graag tips gevraagd :)

Dit filmpje plaatste ik op 29 februari en ik heb ontzettend veel aan jullie tips gehad.
Ik heb ongeveer 6 weken niet gereden omdat ik me eens wat meer wilde verdiepen in mijn paard haar houding en weer even samen bij 0 te beginnen.
Vandaag voor het eerst na 6 weken er weer eens opgestapt. Het ging fantastisch!
Zo veel schoonheidsfoutjes, maar de eerste stap is weer gezet en ik ben apen trots!

Ik heb expres weinig / geen contact op mijn teugels bij de meeste stukken. Waarom? Omdat ik eens wilde zien hoe zij hierop zou reageren en ik dan ook niet per ongeluk teveel aan de voorkant zou kunnen zitten.
Haar reacties was dubbel. Ze maakt haar passen af maar haar tempo is niet constant, ze mist de aanleuning.

HEEL graag tips gevraagd van jullie. Zeker die rechter galop is een ramp. Hoe zou ik dit het best op kunnen lossen? Ik heb geleerd door contra stelling te vragen ( waardoor ze haar binnenbeen als eerst naar voren zet ). Maar dit wil niet echt lekker werken.

Een ander punt is dat ze bij voldoende contact ontzettend gaat hangen en gaat verslomen en geloof me, dan kan ik drijven wat ik wil, maar krijg haar echt niet naar voren..
* Ja ze is op dieet, aan die buik wordt dus gewerkt ;)

In stappen uiteraard gebeurd, maar niet gefilmd. Let niet op het geklets van mijn stalgenoot :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:17

Mallow, heb heel snel even gespiekt want ik heb niet veel tijd maar GOED BEZIG JOH!!
Wat een verschil! *\o/*
Die galop, met de neus bijna over de grond, helemaal relaxed...Lekker he?!

Ik zou wel echt nog een stuk meer activiteit willen zien, er mist echt nog een stuk impuls en voorwaarts denken, maar jeetje, het beeld is al zoveel fijner :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:42

Mallow, een nieuw begin!
Wat goed!

Wat ik hier zie is een ruiter en een paard die samen het plezier in rijden terug aan het vinden zijn,
ze zijn beiden nog wel zoekende, maar er is een nieuw begin.

Ik zie een ruiter die aan lange teugel, zelf in balans probeert te zitten en dat best netjes doet,
let er wel op dat als je je teugels weer meer op maat neemt, je eigenlijk dat onafhankelijke zitten
in gedachten moet houden.
En ook het gevoel dat ze geeft qua lossigheid, niet dat dat spectaculair veel losser is dan als ze met
haar hoofd omhoog loopt, maar probeer eens bewust te voelen, wat het verschil is.
Nou is het bij jouw paard geen wereld van verschil, maar je ziet ook bij jouw paardje dat bij lang laag,
ala stofzuiger, ze losser is in haar lijf.
Dat zou zich qua gevoel voor jou moeten vertalen, in lastiger te zitten, omdat de beweging iets groter wordt,
maar aan de andere kant heel fijn gevoel omdat je de lossigheid en kracht van je paard dan pas echt voelt.

Wat je zelf al zegt, alles kan allemaal wat vlotter dus beter aan het been en actiever.
Dat kan je bereiken door wat meer overgangen te rijden, tussen de verschillende gangen,
maar dat kan ook binnen een gang.
Ga daar dan ook nu niet heel verhaal van maken, maar het is wel heel belangrijk!
Nu ahum, valt ze af en toe bijna om.. (Lijkt wel op mijn fjord, die dit ook heel goed weet uit te buiten :D )
Maar he! Rome hebben ze ook niet in 1 dag gebouwd!

Wat ik ook zie is iemand die gewoon zonder pluk, trek, duw, frustraties, gewoon relaxt een volte kan rijden!
Hou ook dat in gedachten als je straks weer stapje verder gaat.
Om een volte te rijden heb je dat allemaal niet nodig en je rijdt nu keurig een volte,
tuurlijk, hij is nog niet perfect, maar je rijdt hem! Was in het ander filmpje wel anders.

Je geeft aan dat de rechter galop moeilijk is, is op het flimpje ook te zien.
Maar hou in gedachten, dat soms niet galoperen een betere keus is dan wel galoperen.
Je probeert haar nu in galop te krijgen, terwijl ze eigenlijk in draf nog niet is waar je haar wilt hebben.
Je doel is galop.
Eigenlijk moet je dan een stapje terug en als doel hebben, lekker draven tot het punt waar ze voelt,
alsof je zo zou kunnen aanspringen.
Want als je haar daar hebt in draf, is dat aanspringen niet zo'n probleem meer.
Nu blijf je er beetje in hangen.

Ik vind het knap dat je een nieuw begin hebt gemaakt.
Hopelijk krijg je zo samen met je paard er weer plezier in.
De eerste steen voor een nieuw gebouw is gelegd, maar er moeten er nog wel heel veel volgen.

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:52

CCCCC schreef:
Ik lees eigenlijk al mee sinds het eerste topic, en heb geboeid alle commentaren en adviezen zitten lezen. Maar heb het nooit aan gedurfd om zelf ook eens wat te posten.. Maar ik dénk dat ik me hier overheen heb gezet, omdat ik eigenlijk graag wel wat opbouwende kritiek zou willen hebben.

Ik zal even wat informatie geven over mijn paard (pony) en ik. Ik heb hem sinds mei vorig jaar, hij kon toen eigenlijk niks en was totaal niet aan het been. Ik reed pas een paar maanden echt serieus, maar altijd goede begeleiding gekregen. Sinds januari dit jaar, krijg ik nu 2 maal in de week privéles. We werken vooral aan het sterker maken van de achterhand, zorgen dat hij meer gaat dragen. We oefenen ook veel voltes (kleine en grote), waarbij ik dan stelling naar binnen moet vragen.

Omdat ik het gevoel heb, dat we de goede kant op gaan, durf ik hier wel een aantal foto's te posten. Chiem wordt steeds constanter in aanleuning, hij vindt dit nog erg moeilijk. Maar sinds een paar weken gaat dit steeds beter en brengt hij zijn achterhand al steeds beter onder de massa. Ik rijd dus zelf nu ongeveer een jaar. Daarvoor nooit op een manege gereden o.i.d. Ik weet dat er nog veel schort aan mijn houding, dat ik trotser moet zitten en nog al eens teveel been aanleg/hakken optrek.

Genoeg gepraat.. Ik hoop dat jullie wat opbouwend commentaar voor me hebben!

Afbeelding

Foto 1. Wat me hier meteen opvalt, is mijn houding. Ik zit te gespannen en teveel als een zoutzak. Ook moet ik naar voren kijken. Ik was hier voltes aan het rijden op de rechterhand, als ik het goed heb. Verder vind ik dat Chiem op zich zijn benen goed gebruikt, misschien zou hij er aan de voorkant nog wat meer doorheen mogen.

Afbeelding

Foto 2. Hier is mijn houding wat beter, alleen moet ik mijn been lang maken, probeer hem hier wat naar buiten te duwen. Hij valt graag naar binnen met zijn kont. Chiem valt hier in mijn ogen wat op de voorhand heb ik het idee.

Afbeelding

Foto 3. Hier kijkt hij teveel naar buiten. Hier had ik dus wat meer stelling naar binnen moeten vragen. Ook heb ik het idee dat ik wat handen nog wat hoger mag dragen. Ook hier weer binnenbeen, dat moet ik echt af gaan leren.

Afbeelding

Foto 4. Als laatste nog een foto van de stap. Helaas is de foto wat wazig. Op zich vind ik zijn hoofdhouding mooi. Mag alleen mijn handen nog wat meer dragen en naar voren kijken.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee!

Hoi Hoi :wave:
paar vraagjes;

1e foto; neem je hem terug of niet ?
want als je het wel doet moet je meer terug zitten ;)
3e foto;
Je zit nogal recht op , probeer wat meer terug te zitten ;)

xx :wave:

Ps
verder zijn jullie wel een top team :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:54

Waarom meer terug zitten op foto 3? Ze mag misschien hooguit haar bekken wat kantelen zodat ze meer op haar kont zit, maar rug is keurig zo. Foto 1 ook volgens mij, daar mogen de schouders alleen meer terug.

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:57

het leek een beetje alsof ze te ver naar voren zat ;) maar als ze hem niet terug neemt dan hoeft het niet nee ;)