Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:59

Ladyson schreef:
Ik ben het eens met dat meer gewicht minder goed voor een paard is. Mijn vriend is 1.97 en 99 kg .. Toch lijkt het mij leuk om ooit samen buiten ritten te maken. Hij heeft geen overgewicht (hooguit 2 kg) en daarom vind ik het erg lastig te beoordelen. Mag hij nooit op een paard zitten omdat hij lang is? Een flink paard zou daar toch wel mee om moeten kunnen gaan?

Ik ga er vanuit dat de gemiddelde ruiter 70 kg weegt en we hebben het hier over een grens van 90. Maakt die 20 kg dan echt zoveel verschil? Uiteraard is dit per paard bekeken. Op een paardengewicht van 500kg scheelt dit 4 procent. Op een paardengewicht van 700 scheelt dit 2,8 procent. Ik vind dat persoonlijk niet zo veel. Het klinkt in ieder geval anders dan absolute getallen.

Hoi,

hoe langer een persoon hoemeer deze druk uitoefent op een ( in dit geval ) paardenrug, een kort iemand van 99kg geeft veel minder druk dan iemand die lang is met hetzelfde gewicht of zelfs minder gewicht.Zeker als dat gewicht zich omhoog gaat drukken (lichtrijden/verlichte zit/draven/galloperen en zeker springen) Bij enkel stappen is de gewichtsverdeling het makkelijkste te verdelen voor een paard/paardenrug. Houd rekening met wat je gaat doen en hoelang je het gaat doen... moet iedere ruiter zich van bewust worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:14

Ollytje schreef:
Ladyson schreef:
Ik ben het eens met dat meer gewicht minder goed voor een paard is. Mijn vriend is 1.97 en 99 kg .. Toch lijkt het mij leuk om ooit samen buiten ritten te maken. Hij heeft geen overgewicht (hooguit 2 kg) en daarom vind ik het erg lastig te beoordelen. Mag hij nooit op een paard zitten omdat hij lang is? Een flink paard zou daar toch wel mee om moeten kunnen gaan?

Ik ga er vanuit dat de gemiddelde ruiter 70 kg weegt en we hebben het hier over een grens van 90. Maakt die 20 kg dan echt zoveel verschil? Uiteraard is dit per paard bekeken. Op een paardengewicht van 500kg scheelt dit 4 procent. Op een paardengewicht van 700 scheelt dit 2,8 procent. Ik vind dat persoonlijk niet zo veel. Het klinkt in ieder geval anders dan absolute getallen.

Hoi,

hoe langer een persoon hoemeer deze druk uitoefent op een ( in dit geval ) paardenrug, een kort iemand van 99kg geeft veel minder druk dan iemand die lang is met hetzelfde gewicht of zelfs minder gewicht.Zeker als dat gewicht zich omhoog gaat drukken (lichtrijden/verlichte zit/draven/galloperen en zeker springen) Bij enkel stappen is de gewichtsverdeling het makkelijkste te verdelen voor een paard/paardenrug. Houd rekening met wat je gaat doen en hoelang je het gaat doen... moet iedere ruiter zich van bewust worden.

Dus gewicht maakt volgens jou niet uit op een paard? Waar heb je het precies over, want het is natuurlijk niet een vast gewicht, maar bewegend gewicht. Volgens mij kun je de druk dan helemaal niet zo best uitrekenen.
Maar goed, ik heb er natuurlijk geen idee van, ik reken in kilo's en moet daarom niet serieus genomen worden. Ik zie het echter als excuus van een zwaardere ruiter om toch weer een reden hebben om op het paard te gaan klimmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:14

Ollytje schreef:
Ladyson schreef:

Hoi,

Ik lees jou uitleg als volgt:
Je kunt beter 1.50 meter groot zijn en 95 kg wegen, dan 1.90 mtr en 65 kg om op een paard te gaan zitten. Sorry, maar ik begrijp werkelijk helemaal niets van deze redenatie. Maar goed net als Mindim denk ik kilo's dus ik wordt ook niet serieus genomen.

marjootje

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:30

Misschien is het handig als je eerst eens iets meer toelichting geeft @Ollytje over jouw verhaal van de kilo's en de newtons.
Zo als jij het stelt kunnen we niemand hier serieus nemen, want in dit topic draait het om gewicht, dus kilo's.
En als mensen die in kilo's denken niet meer mee zouden mogen discusseren dan kun je dit topic sluiten want dan blijft er niemand meer over.

Ik snap wel je stelling wat betreft de lengte van de ruiter, want dit hebben wij zelf ondervonden bij onze pony.
Pony had geen probleem met iemand van 58 kilo met een lengte van 1,60, wel met een ruiter van hetzelfde gewicht maar een lengte van 1,82.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:20

marjootje schreef:
Misschien is het handig als je eerst eens iets meer toelichting geeft @Ollytje over jouw verhaal van de kilo's en de newtons.
Zo als jij het stelt kunnen we niemand hier serieus nemen, want in dit topic draait het om gewicht, dus kilo's.
En als mensen die in kilo's denken niet meer mee zouden mogen discusseren dan kun je dit topic sluiten want dan blijft er niemand meer over.

Ik snap wel je stelling wat betreft de lengte van de ruiter, want dit hebben wij zelf ondervonden bij onze pony.
Pony had geen probleem met iemand van 58 kilo met een lengte van 1,60, wel met een ruiter van hetzelfde gewicht maar een lengte van 1,82.

Ik snap dat voorbeeld van jou prima. Maar neemt niet weg dat wanneer je ipv 58 kilo bij beide 100 invult, beide niet goed is, ongeacht lengte, dan is het een slechter dan het ander, maar beide zijn niet goed.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:32

Mindim schreef:
marjootje schreef:

Ik snap dat voorbeeld van jou prima. Maar neemt niet weg dat wanneer je ipv 58 kilo bij beide 100 invult, beide niet goed is, ongeacht lengte, dan is het een slechter dan het ander, maar beide zijn niet goed.

Ik wil met dit voorbeeld alleen aangeven dat ik snap wat Ollytje bedoeld met het lengte verhaal.
Dus je hoeft mijn voorbeeld niet meteen zo te draaien en andere gewichten in te vullen, want ik snap ook dat als je 100 kilo invult het plaatje er totaal anders uitziet.
Dus ik snap eigenlijk niet wat jij nu mij duidelijk wil maken met jouw voorbeeld @mindim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 01:44

Ik snap wat Ollytje bedoeld met het lengte verhaal.
Ik draai jou plaatje anders, omdat Ollytje aangeeft dat kilo's er helemaal niet toe doen. Ik probeer middels jouw plaatje aan te geven, door de gewichten te veranderen, dat dat er juist wel toe doet. Is bij 58 kilo, het ene goed en het andere niet qua drukverdeling, zo is bij 100 kilo beide niet goed. Dus ik val je niet eens, probeer je voorbeeld niet te verzieken, probeer alleen te laten zien met jouw voorbeeld dat Ollytje mi geen gelijk heeft.
Ik wil jou namelijk helemaal niks duidelijk maken, ik denk dat wij het daarover eens zijn juist.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:17

Ollytje schreef:
Dus een aantal kilo's is niet relevant, de enige relevantie die meespeelt in gewichtsverdeling zijn newtons. Kijk daarbij naar wat je uitoefent, hoeveel je vraagt van een paard, hoelang je wat vraagt van een paard en hoevaak je wat vraagt van een paard.

Dit blijft echt maar niet doordringen bij sommige mensen, het is niet een aantal kilo's waar je naar moet kijken.. Maar naar de druk die je uitoefent bij elke dicipline/gang.

Als je praat over het belang van de paardenrug of de welgesteldheid van een paard want daar gaat het hier toch om? Dan moet je een grens stellen bij een bepaalde hoogte van druk....niet een aantal kilo's.

Ik heb maar simpel natuurkunde op de havo gedaan, maar volgensmij is er nog altijd een directe relatie tussen het aantal KG en N.

wikipedia;
Een zwaar voorwerp zal langer doorgaan met bewegen dan een licht voorwerp, omdat het immers meer energie heeft gekost om het in beweging te brengen, en daardoor zal het meer energie (en bij dezelfde wrijving dus meer tijd) kosten om het weer tot stilstand te brengen.

De massa van een zwaar voorwerp is groter, dus heeft een zwaar voorwerp meer kinetische energie (Ek).
Om de bewegingstoestand van een lichaam te veranderen is een kracht nodig. Deze kracht kan uitwendig zijn (hand gooit bal) of inwendig (eigen stuwkracht versnelt een raket).

Die kracht moet dus door het paard geleverd worden.

Waar jij het over hebt met de lengte van een persoon is moment=kracht x arm en hoe langer de arm, hoe "zwaarder" het is (en als ik me niet vergis maakt ook daar ook weer het gewicht van het bovenlijf uit). Gelukkig hangen we niet horizontaal achter het paard, maar zitten er recht boven op. Tijdens het rijden zal dat nooit prefect zijn en maakt lengte van het bovenlijf dus wel wat uit, maar zeker ook het gewicht en hoe goed de ruiter mee kan zitten. Een bovenlijf dat steeds heen en weer zwaait of achter de beweging blijft is zwaarder/storender, maar dat wisten we allemaal wel.

Daarnaast is het een beetje lastig om steeds newtons of moment te meten, KG is een stuk makkelijker en zegt naar mijn idee ook zeker wel iets (veel) over de belasting.
Verbeter me maar als er iets niet klopt, natuurkunde is ook al weer wat jaartjes geleden voor mij.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:36

Viennanova schreef:
Ik zet dit argument onder de noemer; je hoeft geen maat 36 te hebben om goed paard te kunnen rijden.

Waar jij op doelt is het plaatje, men ziet nu eenmaal liever een slanke dame te paard dan een wat steviger persoon, en dat ben ik ook wel met je eens.

Even voor de goede orde, het kan mij letterlijk niks schelen hoe iemand eruit ziet , ook niet op een paard, ik vind gewoon domweg dat ruiters in goede fysieke conditie moeten zijn, eigenlijk alle mensen, maar zeker mensen die een paard inzetten om intensief mee te trainen, extra gewicht is gewoonweg nooit goed, ook niet als je fantastisch goed kunt rijden.

Het plaatje boeit me echt niet: veel minder geweldig mooie paarden lopen de sterren van de hemel, en daardoor vind ik een paar goed, niet vanwege het uiterlijk, zo denk ik ook over mensen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:38

Ik vind het wel jammer dat @Ollytje op deze manier zich in het topic meld, en vervolgens helemaal negens meer op reageert.
Als je dan een discussie opend en er komen vragen, neem dan ook de moeite om er op in te gaan.
Hoe moeten wij jouw anders serieus nemen???

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:39

Allereerst Marjootje ik ben toevallig net bezig met het schrijven van een bericht, ik wil mij best mengen in deze discussie maar heb buiten mijn laptop nog de verantwoording voor een hoop andere dingen en niet dagelijks de tijd om op dit forum te reageren.

Voor bovenstaande reactie:
Waar staat dat gewicht volgens mij niet uit maakt? Volgens mij staat er dat er veel factoren meespelen, volgens mij staat er dat iedere ruiter zich er van bewust moet worden welke krachten er vrij komen bij bepaalde diciplines.

Hoe zwaarder de ruiter hoemeer je mee moet laten spelen wat je met een paard doet... Maar , even als stom voorbeeld met 60 kilo springen is belastbaarder dan met 80 kilo stappen. Bewustwording van je eigen gewicht maar ook wat en hoeveel je van een paard vraagt is iets wat ik absoluut pretendeer. Maar wees eerlijk en vergelijk de druk of het gewicht eens met elkaar, we moeten ons er allemaal van bewust worden wat je doet met je paard en welke krachten er bij vrij komen.... Je kan gewoonweg niet als 60 kilo wegende ruiter tegen een ruiter van 80 kilo zeggen dat hij of zij te zwaar is als je vervolgens zelf een paard laat springen, of zwaar traint. Voor hetzelfde geld doet een 80 kilo wegende ruiter wel veel minder belastbare dingen met het paard..... waardoor de rug van het paard van de 60 kilo wegende ruiter veel meer belastbaarheid krijgt te verduren.

Zouden alle ruiters van elk type gewicht hetzelfde mogen doen met hun paard? NEE absoluut niet! hou rekening met je eigen gewicht, je eigen paard, MAAR vergelijk alles nou eens eerlijk met elkaar.

Je kan gewoonweg (even als voorbeeld) een springende ruiter van 79 kilo niet vergelijken met een stappende ruiter van 79,5 kilo. Ondanks die halve kilo is het verschil in druk op de paardenrug en rest van het lichaam tussen beide oefeningen enorm groot. Maar ook lengte van de mens speelt een grote rol op de paardenruggen.

Laat iedere ruiter zich bewust worden van de belastbaarheid van eigen gewicht en oefeningen die je doet en de paardenrug.

Een paard is niet bedoeld als prestatiemiddel maar een levend dier met gevoel en hoeft niet alleen te dienen om boven op te kruipen. Het draait allemaal om de juiste balans te vinden tussen jou en het paard. We hebben hopenlijk allemaal een eigen mening vanuit de kennis die we hebben opgedaan. Persoonlijk denk ik zoveel mogelijk na over iedere stap die mijn paard met mij maakt na en probeer voor onze combinatie de beste manier te vinden, kijk daarbij niet alleen naar mijn gewicht maar ook zoveel mogelijk naar de belastbaarheid. Waaronder de oefeningen die we doen, de duur van de ritten die we maken, de intensiteit van onze ritten, of het zadel wat tussen ons in ligt de optimale werking voor ons beide heeft. Probeer met de financiele middelen die we hebben, de beste keuzes te maken in harnachement en verzorging.

Je kan een boek schrijven over de kennis die je hebt opgedaan, en een bibliotheek vullen met de kennis die je nog niet bezit.
En dit is geen reden om je ergens achter te verschuilen zolang je maar een combinatie maakt tussen je hart en gezond verstand.

Je kunt dus niet enkel kijken naar kilo's maar wel naar belastbaarheid door gewicht en de oefening die uitgevoerd wordt , en de uitslag hiervan is ( neem van mij maar aan) voor ons allen paardrijdende mensen geen leuke!

Ik zoek absoluut geen excuus voor de zwaardere ruiter, ik zoek de juiste balans tussen de ruiter het paard en de intensiteit van rijden en verdere verzorging en omgang.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:01

@Ollytje ik denk dat wat jij hier boven beschrijft iedereen het hier in dit topic mee eens zal zijn.
De voorbeelden die jij geeft 60 kilo, of 80 kilo zijn voor (bijna) iedereen hier acceptabel.
Waar het hier steeds op vast loopt is of je heel zwart/wit een maximaal gewicht mag aangeven wat ongeacht de disipline de grens is voor ieder paard.
Doordat de gemiddelde mens steeds zwaarder word (hoorde toevallig gisteravond in een programma op tv dat 60% van de nerlandse bevolking boven maat 44 zit) word het paard ook steeds zwaarder belast.
We praten hier dan echt over mensen die boven de 90 kilo zitten, uitgezonderd van sommige mannen, is dit bj vrouwen meestal behoorlijk overgewicht.

Ik ben wel voor een grens op b.v manege's en er zou veel meer goeie voorlichting moeten komen op b.v verenigingen wat (over) gewicht kan betekenen voor een paardenrug.

Maar stel ik krijg 2 ruiters tegenover mij beide 1,70 lang die op een groot, stevig goed bespierd paard willen rijden.
De ene ruiter weegt 95 kilo, heeft een zadel bij zich van 2 kilo, en kan goed rijden.
De andere ruiter weegt 85 kilo, heeft een zadel bij zich van 17 kilo, en kan matig rijden.
Dan kies ik toch voor de ruiter van 95 kilo, en gaat voor mij de grens van 90 kilo niet op.
Dus ik vind de combinatie met zadel, rijkunst, en disipline wel heel belangrijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:06

Ik zou met 95kg niet op een zadel van 2kg gaan zitten, volgens mij krijg je dan echt een verotte druk verdeling

maar goed, verder mooie post ollytje, mee eens, alleen het lastige blijft voor mij steeds weer dat ik denk dat niet iedereen evengoed in staat is in te schatten wat (over)belasting is. Sowieso is naar jezelf kijken niet makkelijk, zowel voor de slanke als de te zware ruiter hoor

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:13

Colway schreef:
Ik zou met 95kg niet op een zadel van 2kg gaan zitten, volgens mij krijg je dan echt een verotte druk verdeling

maar goed, verder mooie post ollytje, mee eens, alleen het lastige blijft voor mij steeds weer dat ik denk dat niet iedereen evengoed in staat is in te schatten wat (over)belasting is. Sowieso is naar jezelf kijken niet makkelijk, zowel voor de slanke als de te zware ruiter hoor

Er zijn ook goeie lichtgewicht zadels, die wel een goeie drukberdeling hebben.

En ben het zeker met je eens dat veel mensen niet in staat zijn om die overbelasting goed in te schatten, en naar jezelf kijken is zeker niet makkelijk.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:58

Ik ben het helemaal met ollytjuh eens. Echter kan inderdaad niet iedereen het goed inschatten, maar je moet er op vertrouwen dat de meeste mensen dit wel doen. Er blijven helaas altijd mensen die dingen doen waarvan jij denkt ......., maar dit hou je altijd

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:59

Kijk, nu komen we ergens. Het is dus niet alleen gewicht, maar een optelsom van het paard (conditie, bouw, grootte), de ruiter (rijkunst, gewicht, conditie) en harnachement (drukverdeling). Dit is dus niet simpel uit te leggen in een gewicht, en heeft meer te maken met bewustwording. Hoe train ik, waarom train ik. Ga ik een half uur buiten adem en zonder balans zitten butsen op mijn paard, of train ik korte stukjes om mijn zit en conditie te trainen.
Want paardrijden is nog altijd een sport, waarbij het dus niet betekend dat je alleen mag rijden als je perfect kunt rijden, een perfecte conditie hebt. Harnachement is iets waar je geen concessies op mag doen m.i. Ikzelf rijdt paard om me lichamelijk fit te houden, en in conditie. Sporten om conditie op te bouwen zodat ik beter kan paardrijden, daar heb ik geen tijd voor, dus dat moet te paard gebeuren. Dit kan prima.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:04

Dat kan prima als je wellicht al aardig fit bent, iemand van 120kilo moet niet gaan paard rijden met als doel 'in conditie komen' dan kan je beter gaan wandelen/zwemmen/whatever.

Ik vind ook eigenlijk dat je in conditie moet zijn en blijven op een paard, niet je paard als doel stellen om op conditie te komen

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:10

*zucht*

dit is een discussie die eeuwig stand zal houden!!!

Maar als jullie zo'n ophef maken over een zwaardere ruiter te paard en dat er eigenlijk een richtlijn moet komen van 90kg. Wat vinden jullie dan van voltige?? Dan moet dat maar verboden worden daar zitten ze met 3 ruiter op een paard, uitgaand van 55 kg per ruiter dan zit je al over de 150 kilo wat het paard moet houden.. En dan heb je nog het mennen, dacht je dat niets deed aan een rug/ schouders?

Ik bedoel maar het is een discussie en iedereen heeft een mening dus een antwoord komt er toch nooit...

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:46

saszuidema schreef:
*zucht*

dit is een discussie die eeuwig stand zal houden!!!

Maar als jullie zo'n ophef maken over een zwaardere ruiter te paard en dat er eigenlijk een richtlijn moet komen van 90kg. Wat vinden jullie dan van voltige?? Dan moet dat maar verboden worden daar zitten ze met 3 ruiter op een paard, uitgaand van 55 kg per ruiter dan zit je al over de 150 kilo wat het paard moet houden.. En dan heb je nog het mennen, dacht je dat niets deed aan een rug/ schouders?

Ik bedoel maar het is een discussie en iedereen heeft een mening dus een antwoord komt er toch nooit...

Het klopt dat het een eeuwig durende discussie blijft, maar als ik voor mezelf spreek kan ik wel zeggen dat deze "discussie" mij wel meer bewust heeft gemaakt van wat (over) gewicht kan aanrichten.
Daardoor ben ik wel beter gaan kijken naar mezelf, de combi ik en mijn paard, en het zadel, en dat zouden eens meer mensen moeten doen.

En als je een stukje terug leest kun je zien dat voltige al eens besproken is.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:57

Zo is het...overigens lijkt het me nogal logisch dat bepaalde oefeningen voor een paard zwaarder zijn dan andere oefeningen maar juist dan lijkt het verstandig dat het gewicht van de ruiter zo is, dat een paard de ruiter goed kan dragen, wat voor oefening het paard ook moet doen. De meeste mensen rijden niet paard om alleen maar een beetje te stappen en ik denk dat de meeste gezonde paarden ook wel wat meer willen doen dan stappen.
Ik denk dat er al veel gewonnen is als mensen zich meer bewust zijn van hun gewicht, rijstijl, zadel en wat voor invloed dat heeft op hun paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:16

Viennanova schreef:
Kijk, nu komen we ergens. Het is dus niet alleen gewicht, maar een optelsom van het paard (conditie, bouw, grootte), de ruiter (rijkunst, gewicht, conditie) en harnachement (drukverdeling). Dit is dus niet simpel uit te leggen in een gewicht, en heeft meer te maken met bewustwording. Hoe train ik, waarom train ik. Ga ik een half uur buiten adem en zonder balans zitten butsen op mijn paard, of train ik korte stukjes om mijn zit en conditie te trainen.
Want paardrijden is nog altijd een sport, waarbij het dus niet betekend dat je alleen mag rijden als je perfect kunt rijden, een perfecte conditie hebt. Harnachement is iets waar je geen concessies op mag doen m.i. Ikzelf rijdt paard om me lichamelijk fit te houden, en in conditie. Sporten om conditie op te bouwen zodat ik beter kan paardrijden, daar heb ik geen tijd voor, dus dat moet te paard gebeuren. Dit kan prima.

Natuurlijk is het niet alleen gewicht. Je moet naar het totaalplaatje kijken. Maar dan nog hanteer ik een absoluut maximum qua gewicht. Zijn alle randvoorwaarden (harnachement, conditie etc) 100% dan 'mogen' mijn paarden met maximaal dat totaalgewicht (regelmatig) bereden worden, is een van de randvoorwaarden niet 100%, dan gaat dat maximum gewicht naar beneden.

Sporten om conditie op te bouwen kán ten koste van je paard gaan :o. Tenzij je stopt vóór de vermoeidheid zijn intrede doet en daarmee dus voorkomt dat je je paard onnodig éxtra belast door bv minder mee te gaan in de beweging oid.

En meten in of praten over Newton is leuk en misschien accurater maar maakt de discussie IMO onoverzichtelijker en minder toegangelijk voor het publiek ;). Er is IMO niks mis met discussiëren over het gewicht in kg, dan noemen we het feit dat we voorbij gaan aan de wetten van newton gewoon de nader in te vullen marge :D. Begrijp me niet verkeerd, het is goed dit in ogenschouw te nemen maar we hebben het hier over gewichten vanaf 90kg, niet 35kg. Eenieder moet toch snappen dat het vanaf een bepaald gewicht niet langer 'verstandig' is om paard te rijden?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:41

Zeker, en dat ben ik ook met je eens. 90 kg op een arabiertje vind ik persoonlijk pure mishandeling, terwijl er in de woestijn wel mannen van 80 kg op zo'n arabiertje rondhobbelen.

Te is nooit goed, en dat geldt ook in de paardensport.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:54

Sees schreef:
Natuurlijk is het niet alleen gewicht. Je moet naar het totaalplaatje kijken. Maar dan nog hanteer ik een absoluut maximum qua gewicht. Zijn alle randvoorwaarden (harnachement, conditie etc) 100% dan 'mogen' mijn paarden met maximaal dat totaalgewicht (regelmatig) bereden worden, is een van de randvoorwaarden niet 100%, dan gaat dat maximum gewicht naar beneden.

Precies..

Ondanks de vele factoren die meespelen is gewicht wel een hele belangrijke, denk ik. Ik ben me er van bewust dat er genoeg uitzonderingen zijn, maar wat ik zie is wel dat (flink) overgewicht van de ruiter toch ook wel vaak samen gaat met een matige zit en conditie en problemen met het harnachement (grote billen passen niet in een klein zadel waardoor je op de lepel gaat zitten, terwijl veel compacte/sterke rassen juist weinig ruimte hebben op de rug, drukverdeling van je zadel luistert nauwer wanneer er veel gewicht op rust, etc).

Ja dat is ook weer een discussie op zich Viennanova, welke rassen zijn dan wel/niet geschikt voor zwaardere mensen? Jij vind 90 kg op een arabier mishandeling, ik vraag het me af of er zo veel verschil zit tussen een arabier van 1,55m en een haf of fjord van rond de 1,45. Arabieren lopen ook 160ers in de endurance sport met een man op hun rug, waarbij ze blijkbaar ook prima door de (strenge) veterinaire keuringen komen.
Ik heb een (ouderwetse) haf gehad en ik heb nu een arabisch volbloed, ik denk dat de arabier zelfs beter in staat is om een groot gewicht te dragen.. ze heeft (in verhouding) een kortere romp, betere basisconditie en loopt vlakker, ruimer en makkelijker. Haflingers, fjorden en ijslanders worden in mijn ogen sowieso vaak zwaar overschat als het om gewicht gaat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:56

Ireen, het zadel is idd een aandachtspunt. Zéker bij de wat zwaardere ruiter. Eigenlijk zouden zadelmakers/passers de klanten hier ook beter (en eerlijk :o) over moeten informeren.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:41

Sees schreef:
Ireen, het zadel is idd een aandachtspunt. Zéker bij de wat zwaardere ruiter. Eigenlijk zouden zadelmakers/passers de klanten hier ook beter (en eerlijk :o) over moeten informeren.

Helemaal mee eens.