Ladyson schreef:Ik ben het eens met dat meer gewicht minder goed voor een paard is. Mijn vriend is 1.97 en 99 kg .. Toch lijkt het mij leuk om ooit samen buiten ritten te maken. Hij heeft geen overgewicht (hooguit 2 kg) en daarom vind ik het erg lastig te beoordelen. Mag hij nooit op een paard zitten omdat hij lang is? Een flink paard zou daar toch wel mee om moeten kunnen gaan?
Ik ga er vanuit dat de gemiddelde ruiter 70 kg weegt en we hebben het hier over een grens van 90. Maakt die 20 kg dan echt zoveel verschil? Uiteraard is dit per paard bekeken. Op een paardengewicht van 500kg scheelt dit 4 procent. Op een paardengewicht van 700 scheelt dit 2,8 procent. Ik vind dat persoonlijk niet zo veel. Het klinkt in ieder geval anders dan absolute getallen.
Hoi,
hoe langer een persoon hoemeer deze druk uitoefent op een ( in dit geval ) paardenrug, een kort iemand van 99kg geeft veel minder druk dan iemand die lang is met hetzelfde gewicht of zelfs minder gewicht.Zeker als dat gewicht zich omhoog gaat drukken (lichtrijden/verlichte zit/draven/galloperen en zeker springen) Bij enkel stappen is de gewichtsverdeling het makkelijkste te verdelen voor een paard/paardenrug. Houd rekening met wat je gaat doen en hoelang je het gaat doen... moet iedere ruiter zich van bewust worden.