[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:18

Ik ga mee met MWM.
Je kunt haar natuurlijk dan ook, zodra je merkt dat het zwaar wordt en ze van het achterbeen af gaat, terugnemen naar draf in de training.
Even een momentje 'braaf' en weer opnieuw.

Of er een combinatie van maken.
Na middengalop volte 10 meter, rechts/linksomkeert rijden, zodra je merkt dat het toch teveel wordt, terug naar draf & opnieuw.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 07-02-12 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:19

Is ook helemaal waar Merel, dat stukje waarop zij zich overgeeft (want het is een stukje dominantie) en luistert naar mijn hulpen (terugkomen, wachten op wat ik voor hulpen geef) zal het een stuk beter gaan.
Maar na de middengalop is het zó moeilijk om haar terug te nemen dan.

Ik doe inderdaad al veel een volte 10 meter, dat doe ik ook als mijn gebroken lijn in galop dreigt te mislukken.. Het is ook wel per bui afhankelijk hoor, als ze fijn ontspannen aan de voorkant is heb ik geen problemen met deze oefening maar zodra ze wat heet is dan is alles gespannen en gaat de oefening ook gespannen.

Ik doe nu ook veel volte E-B-E en dan het eerste halve rondje op X in galop en het andere halve rondje terugkomen, zo leert ze aanspringen én terugkomen. (vind ze moeilijkkkk!)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:27

JoycexLynn12 schreef:
Is ook helemaal waar Merel, dat stukje waarop zij zich overgeeft (want het is een stukje dominantie) en luistert naar mijn hulpen (terugkomen, wachten op wat ik voor hulpen geef) zal het een stuk beter gaan.
Maar na de middengalop is het zó moeilijk om haar terug te nemen dan.

Ik doe inderdaad al veel een volte 10 meter, dat doe ik ook als mijn gebroken lijn in galop dreigt te mislukken.. Het is ook wel per bui afhankelijk hoor, als ze fijn ontspannen aan de voorkant is heb ik geen problemen met deze oefening maar zodra ze wat heet is dan is alles gespannen en gaat de oefening ook gespannen.

Ik doe nu ook veel volte E-B-E en dan het eerste halve rondje op X in galop en het andere halve rondje terugkomen, zo leert ze aanspringen én terugkomen. (vind ze moeilijkkkk!)

Dan komend weekend gewoon rijden, dreigt het mis te gaan, rijd gewoon lekker je volte en ga verder. Jammer van de -2 dan, maar zo leren jullie alletwee er het meeste van. :j

Je hebt een hoop leuke oefeningen om ze sterker te maken in galop, ook het springen en crossen wat je doet ;) Waar je misschien voor op moet passen is het terug naar draf nemen elke keer als het moeilijk wordt. Dat heb ik gedaan en eindigde in een paard dat als het moeilijk werd in draf viel en doordenderde :D

Ik doe heel veel schakelen in galop, kleine volte en dan verzamelen, grote volte paar passen verruimen, dan weer verzamelen. In het begin deed ik op de grote volte een kleine volte om te verzamelen en dan paar passen de grote volte op verzameld houden en weer wat naar voren. Ga proberen of je echt het verschil duidelijk kan maken in je gevoel tussen verzameld, arbeids en middengalop. De galop vind ik heel leuk om mee te spelen, maar ook hee moeilijk. Ik vind de contra makkelijker als ik gewoon kort van hand verander, dus van hoek naar e/b en dan door galoperen. Gebroken lijnen en links en rechtsomkeert vind ik moeilijker. Terwijl een slangevolte bij ons makkelijker gaat, omdat je steeds weer de wendinen hebt, waarin je kan opvangen.

EDIT: Wat óók leuk is, om te leren wachten: Je zit in draf op de linkerhand.
A galop links
F draf
B stap
M draf
C galop
H draf
E stap
K draf

Als dat teveel gevraagd is nog met de galop, neem je de volgende letter om terug te nemen.
Of heel simpel bij elke letter een volte rijden, ene keer groot, andere keer klein.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:03

Agossie schreef:
Ik heb eigenlijk geen dramapaard. Ik heb een nuchtere Goodtimes die graag voor me wil werken. Alleen weet ik nog lang niet altijd hoe ik het haar moet vragen. Daarom heb ik les. Ik heb wel foto's maar die staan ook al in een ander topic. En ik hoor nu Bertie's leerzame opmerkingen al! :D Ik heb al heel wat van je gelezen, en ik kan alleen maar zeggen: Respect. Door van jou te lezen, ben ik meer aan het plezier gaan werken. Ik had al plezier, maar er was ook nog vaak frustratie. Dat heb ik laten vallen. Gaat het een dag niet lekker? Dan gaat het een dag niet lekker en stoppen we ermee. Dan gaan we gewoon lekker samen ontspannen en even niet meer zwaar aan het werk. Dank je daarvoor, Bertie.
:o oeps! :o

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:05

Thanks Merel, dat ga ik proberen! :D

Mijn instructrice zegt eigenlijk hetzelfde, naar voren en weer terugnemen en zo doorgaan, soms valt het kwartje na een paar keer maar ze heeft ook van die dagen dat ze niet snapt wat ik bedoel.
En als ik dat herhaal, steeds op dezelfde manier, word het een automatisme...

Het springen helpt inderdaad ook mee!
Hier zie je ook dat ze dan sterk word, je ziet eigenlijk de balk al gewoon aankomen.. ik verlies haar en zij bepaald het tempo en ja, daar ging de balk.

Maar dit filmpje daarintegen is dan een stuk beter.. Hier is het te braaf en te weinig galop maar wel een tempo wat IK bepaal.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:12

JoycexLynn12 schreef:
Ik heb ook geen drama paard, ik hád een drama paard.. Ik kan er helaas niet teveel over zeggen op bokt in het openbaar aangezien ik wat last heb van meelezers :+
Het heeft zo'n halfjaar geduurd dat de wonden uit haar mond wegwaren, ze het bit normaal wilde indoen en leerde dat paardrijden leuk was en niet slaan, schoppen en trekken.
Hoop dat dat genoeg zegt!

Kijk, dat is nou precies wat ik bedoel. Dit zou volgens de eerdere ruiter misschien een dramapaard zijn geweest.
Kennelijk was het geen dramapaard, maar een dramaruiter, met een paard dat er de dupe van werd.

JoycexLynn12 schreef:
Je komt ook uit de middengalop vandaan en omdat ik nogal wat bij elkaar moet rapen met mijn schip van 1,77 :+
Iemand tips?

Het terugkomen vanuit de middengalop kun je heel mooi op je zit doen. in het begin misschien nog niet, maar je kunt er wel aan werken. Zit kan héél effectief zijn, omdat je je paard mooi mee op het achterbeen kunt krijgen. Dan ga je in een veel betere balans de keertwending in. Kennelijk moet je er nu nog teveel aan sjorren.
Dus: terugrijden op zit, EN hardop meetellen: 1-2-3. Je zult merken dat het paard gaat begrijpen dat hij het in drie galopsprongen voor elkaar moet hebben. :)
Daarna kun je weer lekker ontspannen voor de rest. :)

Bloem24

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:17

Ik denk dat een drama paard een paard is wat vanaf het zadelmak maken al een draak was, ik heb zo'n paard gekend en na talloze pogingen, verschillende dierenartsen hebben ze het dier laten afmaken.

In mijn geval was het een drama ruiter ja, bleek achteraf.
Heb me er heel lang schuldig over gevoeld maar als je alles van te voren weet zou je leven er heel anders uitzien denk ik.

Dat 1-2-3 herken ik! :D Dat moet ik namelijk ook met mijn middengalop doen.. moet alleen oppassen dat ik dat dus niet in de proef zeg, ik zei het iets te hard en toen stond er : niet praten tijdens de proef op mijn coupon :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:22

Je ziet op het eerste filmpje inderdaad dat jij haar in moet houden, zij vooruit wil.
Hierdoor is het tempo niet mooi 'gelijkmatig' en blijft het ritme een beetje uit.

2e filmpje heb ik nog niet bekeken.
Ga mn knol even een knuffel brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:25

Ik geloof niet zo in drama paarden. Wat vaak vergeten wordt is dat ruiters zich moeten aanpassen aan het paard en niet andersom. Je kunt wel stug doorblijven proberen op een oefening die niet goed wordt uitgevoerd, dan is het aan de ruiter de vraag hoe je het voor elkaar kunt krijgen dit wel goed te krijgen. Vaak wordt dezelfde methode gehanteerd, maar dan met hardere hand oid of zwaardere tuigage. Er wordt zelden naar de ruiter gekeken. Nee, het paard moet het maar snappen.
Kijk wat voor jou het beste werkt. Paarden zijn van nature heel meegaande dieren en zullen zelden uit koppigheid iets weigeren. Het paard snapt het niet of het paard kan het niet, maar dat wordt vaak vergeten...
Je moet werken met wat het paard je geeft.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:26

Ik ben stikzenuwachtig, dat is niet normaal.. En waarom? Geen idee.. Maar Lynn vind het zo leuk, het is net een klein kind in het parcours!
Het was voor ons beiden de 3e keer dat we gesprongen hebben, we moeten nog een beetje onze weg vinden.

Heb wel eens geprobeerd met de springles of een Yankee bit zou helpen om de rust erin te bewaren maar daar ging ze zo van op de rem lopen!
Liever een vrolijk paard die iets te hard gaat hoor! :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:27

S_en_Z schreef:
_Marinke_ is het een Jazz-je? Op de 1e rijfoto krult hij op, op de 2e foto zat hij zijn onderhals erop.

Op beiden niet nageeflijk. Waar ik als eerst aan zou werken is lengte in de hals. Dus horizontaler in zijn hele lichaam met neusje naar voren.
Zodat al die spieren loskomen en die onderhals ontspannen wordt en van daaruit pas weer gaan werken met de bovenlijn van de hals.

Ja, of nouja hij is van Vivaldi maar heeft dus wel Jazz-bloed. ;)
(Vivaldi x Zichem x Elegant overigens...)

In het stadium van die rijfoto's waren we nog helemaal niet bezig met het 'koppie', in tegenstelling ging het erom om het gaspedaal, de rem en het stuur wat meer te bevestigen. Je ziet wel heel goed wat hij dus doet wanneer ik te veel terug werk met mijn binnenhand, een andere ruiter vind het misschien een super fijn beeld. Ik ben er eigenlijk niet zo heel erg blij mee. :n

In de lessen werken we dus aan die lengte, hij moet z'n hele lichaam gaan gebruiken, en ik moet zeggen dat ik het echt lastig vind om hem lang en laag te rijden en dan ook nog eens het neusje er mooi uit. VOlgens mijn instructrice moet ie echt heel veel gaan zakken met z'n neusje, en die er inderdaad uit rijden. Ik heb wel vaak dat ie dan wel zakt, maar er dan dus achter kruipt. Volgens mij heeft dat ook weer te maken met tempo verlies? De motor aan de achterkant werkt niet goed meer zeg maar... naar mijn idee, hij komt dan heel erg terug ook. En het zit gewoon niet zoals je kan zitten op hem, wanneer hij dus wel goed loopt. Dat zit gewoon hemels.. (vind het nu op sommige stukken dus al zo fijn, volgens mij kan dat alleen maar beter worden? :o ).

Citaat:
In zijn eigen "zoef zoef" houdinkje (tsja hij was blijkbaar erg aan het kijken en huppelen, een paard staat bij hele dagen in de wei toch echt niet
de hele dag zoals op jouw shoot-foto's ;) ) pakt hij geen lengte, hij gebruikt zijn onderhals veel en is heel kort in de nek. Hij moet die hele bovenlijn
leren gebruiken.. maar dan moet hij EERST voelen hoe hij "lengte" in zijn hele lichaam krijgt zodat die hele bovenlijn opgerekt wordt (vergeleken met het
samenknijpen ip de 2e rijfoto) en bij de schoft al op kan bollen.

Dat is echt heel belangrijk voor hem denk ik :j

Dus de hals nog lager dan op de 1e foto meer op 1 lijn met de rest van zijn lichaam en dan ook nogeens het neusje naar VOREN!

Hahaha, in de wei loopt ie met z'n neus aan de grond grasjes te eten! :D
Maar zodra hij dus van de ene kant van de wei naar de andere kant loopt, of beetje aan het ravotten is, of wanneer je hem bv. van de wei naar de stal brengt of iets loopt ie dus wel echt met z'n onderhals erop. En inderdaad wanneer je hem los laat in de bak / paddock en wat laat draven / galoperen e.d.

Maar het 'trillen', ofwel alsof echt alle spieren dus bewegen, dat is dus dan wel goed?
Je ziet het echt als die dus vanuit z'n schoft al opbolt (wat je ziet bij hem, wanneer die dus die onderhals erop heeft is dat het daar voor de schoft echt inknikt), maar als hij dus echt lekker loopt.. vanuit de schoft opbolt zoals jij dat zegt, het tempo aanhoud, dan zit dat echt heel fijn en daarbij beginnen dus al z'n spieren ook te 'bewegen'. Vooral die achter het zadel....

Vind het wel leuk om te lezen dat jullie dus het zelfde zeggen als mijn instructie, waar we aan werken e.d. dat geeft toch wel een goed gevoel. Hier in de omgeving vinden ze het veelal dus niet de manier, hij moet in een houding lopen.... :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:29

Joolien schreef:
Ik geloof niet zo in drama paarden. Wat vaak vergeten wordt is dat ruiters zich moeten aanpassen aan het paard en niet andersom. Je kunt wel stug doorblijven proberen op een oefening die niet goed wordt uitgevoerd, dan is het aan de ruiter de vraag hoe je het voor elkaar kunt krijgen dit wel goed te krijgen. Vaak wordt dezelfde methode gehanteerd, maar dan met hardere hand oid of zwaardere tuigage. Er wordt zelden naar de ruiter gekeken. Nee, het paard moet het maar snappen.
Kijk wat voor jou het beste werkt. Paarden zijn van nature heel meegaande dieren en zullen zelden uit koppigheid iets weigeren. Het paard snapt het niet of het paard kan het niet, maar dat wordt vaak vergeten...
Je moet werken met wat het paard je geeft.

:j Dat zie ik bij mijn eigen paard. Nouja, dat is verre van een drama paard hoor, maar bepaalde oefeningen lukte maar niet. Ook niet op een andere manier, probleem was ik, ik was de drama ruiter :+ SB, appuyement, en alle gangen kan ik wel. Maar een keertwending of travers zit ik te klungelen en paard doet het dus niet. Instructeur erop en binnen 5 minuten deed hij het. Vervelende is dus dat paard binnen 5 minuten iets kan en ik er maanden over doe om het goed te leren en te finetunen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:29

JoycexLynn12 schreef:
Ik ben stikzenuwachtig, dat is niet normaal.. En waarom? Geen idee.. Maar Lynn vind het zo leuk, het is net een klein kind in het parcours!
Het was voor ons beiden de 3e keer dat we gesprongen hebben, we moeten nog een beetje onze weg vinden.

Heb wel eens geprobeerd met de springles of een Yankee bit zou helpen om de rust erin te bewaren maar daar ging ze zo van op de rem lopen!
Liever een vrolijk paard die iets te hard gaat hoor! :D

Een paard gaat meestal te hard doordat hij nog niet sterk genoeg is om op het achterbeen te blijven. Met springen iszo, hoe harder over de sprong, des de minder rug-en achterhand gebruik er nodig is. Je zult dus moeten gaan trainen aan een sterkere achterhand. Dit is ook wat terugkomt in de dressuur. Ze geeft aan dat ze moeite heeft met sluiten in de galop. Daardoor wordt ze sterk, jij ook en ben je haar kwijt.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:34

Joolien dat is ook zo, we werken inderdaad aan het trainen van de achterhand.
Maar het is echt een dame, ik moet haar in het parcours in haar waarde laten.. ga ik frummelen of zitten plukken gaat ze op de rem, dat weet ik zeker.
Het is een paard wat voor je door het vuur gaat, ze zal niet kijken naar een rare hindernis maar daartegenover staat wel dat het geen makkelijk paard is.

Ach, wij lessen en oefenen lekker verder! Ooit komt er nog wel een toprondje haha! :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:37

Dramapaarden, wat ik dus merk met het zadelmak maken is dat er nagenoeg geen dramapaarden zijn, tuurlijk lopen ze er wel rond maar zijn ze v.a. het eerste moment al erg lastig. Sluit ik dus uit dat het paard medische problemen e.d. heeft. Er zitten lastigere paarden bij tuurlijk, maar drama nee? Het is inderdaad een kwestie van je op het paard afstemmen, de manier die bij het paard past. De een zal bv. sneller dingen oppakken dan de ander.. Maar met het zadelmak maken zijn ze allemaal stuk voor stuk eigenlijk wel willig!! Ze willen best, het is een kwestie van het ze ook duidelijk uitleggen.. En wanneer je ze dus een tijdje onder het zadel hebt, lekker met ze aan de gang bent werkt aan los laten in het lijf, het werken aan wachten op jou comando's (niet zelf terug komen, harder gaan e.d.) merk ik altijd dat ze vanzelf nagevelijk worden het een makkelijker en sneller als het ander maar hier hoef je eigenlijk "niets" aan te doen. :n

Drama paarden geloof ik dus zo zeer ook niet in, wel in drama ruiters....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:27

JoycexLynn12 schreef:
Joolien dat is ook zo, we werken inderdaad aan het trainen van de achterhand.
Maar het is echt een dame, ik moet haar in het parcours in haar waarde laten.. ga ik frummelen of zitten plukken gaat ze op de rem, dat weet ik zeker.
Het is een paard wat voor je door het vuur gaat, ze zal niet kijken naar een rare hindernis maar daartegenover staat wel dat het geen makkelijk paard is.

Ach, wij lessen en oefenen lekker verder! Ooit komt er nog wel een toprondje haha! :D

Ze gaat op de rem omdat ze simpelweg niet op het achterbeen kan komen op dat moment. Dus dan is het stoppen of hard gaan. Eigenlijk een simpele reactie.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:29

Ook ik ga even offtopic mee....er bestaan volgens mij ook geen drama paarden, wel onbegrepen paarden, of paarden die eisen dat alles correct gebeurd, die niet vergevingsgezind zijn, en dus bij de kleinste fout van de ruiter, duidelijk aangeven dat het niet goed is, ik vind dit de zeer goede paarden.
Het enige type drama paard dat ik ken uit ervaringen zijn de paarden die vallen onder de noemer aangeleerde hulpeloosheid, paarden die niet meer kunnen kijken waar ze lopen zodra er een ruiter opzit, die niet meer kunnen stilstaan zonder continu in afwachting van een hulp te zijn...die letterlijk door de omheining van de bak draven met hun hoofd tussen de knieen, omdat ze niet durven reageren als een normaal paard op obstakels....dit zijn voor mij drama paarden, of trauma paarden, zijn ook erg gevaarlijk om mee te rijden, maar ook dit laat zich prima oplossen door tijd en rust.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:35

Wat is het stil hier, jammer. Zit ziek thuis, en dan is Bokt een fijne afwisseling. +:)+

Vanmiddag bezig geweest Duitse fora te lezen over het optreden van MAR in Vechta. Ik was nieuwsgierig wat zij er nou van vinden. Nou, het commentaar van de Duitsers is niet mals. Het lijken wel Nederlanders, haha.
Toen kwam ik ineens africhtingsmethoden tegen die ik helemaal niet ken. Van het een komt het ander.
Bijvoorbeeld het gebruik van elastieken aan de hoeven om spieren te trainen die anders nooit getraind worden. Ik geloof dat ze dat bij tuigers al heel lang deden, de 'schoenen', en het blijkt bij de Friezen ook gebruikt te worden. Bij jonge hengsten zelfs, om ze voor de keuring klaar te maken. Ik snap nog niet hoe het werkt. Wil het wel graag weten, maar het past me niet. Ik hou het in m'n voorkeur toch maar bij het 'gewoon' dressuur rijden. Zonder hulpmiddelen.

Net zoals jij, Yamcha, nooit te beroerd iets te willen leren. Maar dan houden we nog wel de keuze om hulpmiddelen NIET te willen gebruiken, he?

Het is natuurlijk best lastig om een top-dressuurkaravaan voorbij te zien denderen, en dan toch netjes te willen blijven rijden, of een beoordeling als jurylid tegen de 'gewone' meetlat te houden.

En dus gaan we wat mij betreft lekker door met 'gewone' foto's, 'gewoon' rijden, en de 'gewone' problemen waar we allemaal wel eens tegen aangelopen zijn! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:49

Ik ken die foto's voor hackneys. Volgens mij is het een elastiek met een bepaalde lengte, dat als ze het ene been neerzetten, ze het andere been op moeten trekken.Maar t kan ook zijn dat ze er idd aan trekken hoor. Vind het schandalig, als een springpaard op de benen tikken, het is iets wat maar even zal helpen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:51

ik heb oude foto's geplaatst bertie. misschien dat je daar nog op wilt reageren als je wat zoekt.
Leken mij goede leerfoto's.

ik heb het commentaar hier op bokt gelezen van MAR in Vechta.
zo heftig, met elastieken aan de hoeven??? ik kan me er niks bij voorstellen, aan ijzers vastmaken dan ofzo?
dat van de benen aantikken bij springpaarden heb ik ook meegekregen in de tijd dat ik daar werkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:53

Dat is het idd, je hebt de keus om het wel of niet te gebruiken, maar ik wil wel weten hoe het werkt, omdat ik dan ook weer een stukje meer weet over de anatomie.
Ik heb een hoogst interessant boek, daar staat het hele spierskelet in, alle botten, pezen, een uitleg hoe de hoeven werken, en alle specialisten worden gek van mij, want ik wil alles weten.

Daarom wil ik zulke dingen ook weten.en snappen, want dan kun je leren.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:55

zo ben ik ook hoor. ik wil ook alles weten, dus ook van nieuwe methodes om te trainen : maar dan wel helemaal uitleggen hoe het in zijn werking gaat. en dan kan ik beslissen of ik dat zelf wil / kan toepassen.

Wat voor boek heb je Yamcha?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:56

Ik ben ook niet van die methodes. :n Ik heb wel eens gezien dat een paard de passage en piaffe getraind werd met een leren riem met ringen om de hoeven. Het knelde niet en zat het paard niet in de weg, althans, zo leek het. Maar bij bewegen maakte het geluid. Ik heb gevraagd waarom aan de ruiter/trainer en mij werd uitgelegd dat het paard de ritme van de ringen zou gaan zoeken, dus ritmischer zou gaan lopen.

Bertie, misschien kun je dan mijn foto's beoordelen?
[RIJ-ITP] Vyolita voor het eerst onder het zadel op Bokt
We zijn inmiddels wel iets verder in de training. En, ik ben meer plezier gaan hebben met mijn paard en me meer aan het ontspannen tijdens het rijden. En het werkt! Mijn paard zoekt veel meer mijn hand op, waardoor ik veel fijner aan haar kan vragen. Ze gaat me meer vertrouwen en voelt dat we plezier hebben.

Ik heb ooit de tip gekregen om een stuk met je ogen dicht te rijden. Vandaag gedaan en je voelt echt alles! Helemaal super! Je merkt dan ook dat je echt je balans moet vinden en hoe dat dus moet voelen voor je paard. Ik vond het een goede oefening en ga het vaker doen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:15

dat met de ogen dicht heb k ook wel eens geprobeerd, maar echt maar een heel klein stukje. kan wel inkomen dat dit goed is voor je balans..maar ergens ook weer niet want je hebt je ogen toch ook nodig bij je balans, je zicht?

oh ik heb wat gevonden met elastieken geloof ik:
Afbeelding
edit: oh bertie dat schreef jij daar!!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:45

Jeetje wat zielig! Daar word ik echt niet blij van...