Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoycexLynn12 schreef:Is ook helemaal waar Merel, dat stukje waarop zij zich overgeeft (want het is een stukje dominantie) en luistert naar mijn hulpen (terugkomen, wachten op wat ik voor hulpen geef) zal het een stuk beter gaan.
Maar na de middengalop is het zó moeilijk om haar terug te nemen dan.
Ik doe inderdaad al veel een volte 10 meter, dat doe ik ook als mijn gebroken lijn in galop dreigt te mislukken.. Het is ook wel per bui afhankelijk hoor, als ze fijn ontspannen aan de voorkant is heb ik geen problemen met deze oefening maar zodra ze wat heet is dan is alles gespannen en gaat de oefening ook gespannen.
Ik doe nu ook veel volte E-B-E en dan het eerste halve rondje op X in galop en het andere halve rondje terugkomen, zo leert ze aanspringen én terugkomen. (vind ze moeilijkkkk!)
Agossie schreef:Ik heb eigenlijk geen dramapaard. Ik heb een nuchtere Goodtimes die graag voor me wil werken. Alleen weet ik nog lang niet altijd hoe ik het haar moet vragen. Daarom heb ik les. Ik heb wel foto's maar die staan ook al in een ander topic. En ik hoor nu Bertie's leerzame opmerkingen al!Ik heb al heel wat van je gelezen, en ik kan alleen maar zeggen: Respect. Door van jou te lezen, ben ik meer aan het plezier gaan werken. Ik had al plezier, maar er was ook nog vaak frustratie. Dat heb ik laten vallen. Gaat het een dag niet lekker? Dan gaat het een dag niet lekker en stoppen we ermee. Dan gaan we gewoon lekker samen ontspannen en even niet meer zwaar aan het werk. Dank je daarvoor, Bertie.
JoycexLynn12 schreef:Ik heb ook geen drama paard, ik hád een drama paard.. Ik kan er helaas niet teveel over zeggen op bokt in het openbaar aangezien ik wat last heb van meelezers
Het heeft zo'n halfjaar geduurd dat de wonden uit haar mond wegwaren, ze het bit normaal wilde indoen en leerde dat paardrijden leuk was en niet slaan, schoppen en trekken.
Hoop dat dat genoeg zegt!
JoycexLynn12 schreef:Je komt ook uit de middengalop vandaan en omdat ik nogal wat bij elkaar moet rapen met mijn schip van 1,77
Iemand tips?
S_en_Z schreef:_Marinke_ is het een Jazz-je? Op de 1e rijfoto krult hij op, op de 2e foto zat hij zijn onderhals erop.
Op beiden niet nageeflijk. Waar ik als eerst aan zou werken is lengte in de hals. Dus horizontaler in zijn hele lichaam met neusje naar voren.
Zodat al die spieren loskomen en die onderhals ontspannen wordt en van daaruit pas weer gaan werken met de bovenlijn van de hals.
Citaat:In zijn eigen "zoef zoef" houdinkje (tsja hij was blijkbaar erg aan het kijken en huppelen, een paard staat bij hele dagen in de wei toch echt niet
de hele dag zoals op jouw shoot-foto's) pakt hij geen lengte, hij gebruikt zijn onderhals veel en is heel kort in de nek. Hij moet die hele bovenlijn
leren gebruiken.. maar dan moet hij EERST voelen hoe hij "lengte" in zijn hele lichaam krijgt zodat die hele bovenlijn opgerekt wordt (vergeleken met het
samenknijpen ip de 2e rijfoto) en bij de schoft al op kan bollen.
Dat is echt heel belangrijk voor hem denk ik
Dus de hals nog lager dan op de 1e foto meer op 1 lijn met de rest van zijn lichaam en dan ook nogeens het neusje naar VOREN!
Joolien schreef:Ik geloof niet zo in drama paarden. Wat vaak vergeten wordt is dat ruiters zich moeten aanpassen aan het paard en niet andersom. Je kunt wel stug doorblijven proberen op een oefening die niet goed wordt uitgevoerd, dan is het aan de ruiter de vraag hoe je het voor elkaar kunt krijgen dit wel goed te krijgen. Vaak wordt dezelfde methode gehanteerd, maar dan met hardere hand oid of zwaardere tuigage. Er wordt zelden naar de ruiter gekeken. Nee, het paard moet het maar snappen.
Kijk wat voor jou het beste werkt. Paarden zijn van nature heel meegaande dieren en zullen zelden uit koppigheid iets weigeren. Het paard snapt het niet of het paard kan het niet, maar dat wordt vaak vergeten...
Je moet werken met wat het paard je geeft.
JoycexLynn12 schreef:Ik ben stikzenuwachtig, dat is niet normaal.. En waarom? Geen idee.. Maar Lynn vind het zo leuk, het is net een klein kind in het parcours!
Het was voor ons beiden de 3e keer dat we gesprongen hebben, we moeten nog een beetje onze weg vinden.
Heb wel eens geprobeerd met de springles of een Yankee bit zou helpen om de rust erin te bewaren maar daar ging ze zo van op de rem lopen!
Liever een vrolijk paard die iets te hard gaat hoor!
JoycexLynn12 schreef:Joolien dat is ook zo, we werken inderdaad aan het trainen van de achterhand.
Maar het is echt een dame, ik moet haar in het parcours in haar waarde laten.. ga ik frummelen of zitten plukken gaat ze op de rem, dat weet ik zeker.
Het is een paard wat voor je door het vuur gaat, ze zal niet kijken naar een rare hindernis maar daartegenover staat wel dat het geen makkelijk paard is.
Ach, wij lessen en oefenen lekker verder! Ooit komt er nog wel een toprondje haha!