Het word steeds leuker
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
vanitymay schreef:Wat ik een beetje jammer vind van dit topic is dat veel meningen niet gestaaft zijn op enige vorm van wetenschap, maar wel zo worden gebracht, waardoor het lijkt dat allang vaststaat dat een paard maar een x aantal kilo kan dragen, terwijl absoluut geen enkel wetenschappelijk onderzoek kan staven waar het maximum zou liggen.
Mooi, gezond, handig of wat dan ook, zeik de dikkerds toch niet zo af en laat ze lekker rijden!
sallandval schreef:vanitymay schreef:Wat ik een beetje jammer vind van dit topic is dat veel meningen niet gestaaft zijn op enige vorm van wetenschap, maar wel zo worden gebracht, waardoor het lijkt dat allang vaststaat dat een paard maar een x aantal kilo kan dragen, terwijl absoluut geen enkel wetenschappelijk onderzoek kan staven waar het maximum zou liggen.
Mooi, gezond, handig of wat dan ook, zeik de dikkerds toch niet zo af en laat ze lekker rijden!
Mijn gok is dat ts dit topic heeft geopend op een moment dat hij sjacherijnig was omdat hij er op wedstrijd is uitgereden door een dikkerdje
sallandval schreef:vanitymay schreef:Wat ik een beetje jammer vind van dit topic is dat veel meningen niet gestaaft zijn op enige vorm van wetenschap, maar wel zo worden gebracht, waardoor het lijkt dat allang vaststaat dat een paard maar een x aantal kilo kan dragen, terwijl absoluut geen enkel wetenschappelijk onderzoek kan staven waar het maximum zou liggen.
Mijn gok is dat ts dit topic heeft geopend op een moment dat hij sjacherijnig was omdat hij er op wedstrijd is uitgereden door een dikkerdje
sharoontje schreef:TS: ik vind je OP een beetje hatelijk als ik eerlijk mag zijn.
Ik vind het juist goed als dikkere mensen paardrijden oid, dit omdat veel mensen een vooroordeel hebben, dat dikke mensen lui zijn etc.
Als een pony/paard er echt last van heeft, zie en merk je het wel hoor en sommige mensen kunnen er nou eenmaal niks aan doen dt ze zoveel aankomen. Het kunnen honderden redenen zijn...
De rest van je bijdrage is al uit en te na behandeld, dus daar reageer ik niet meer op
vanitymay schreef:Wat ik een beetje jammer vind van dit topic is dat veel meningen niet gestaaft zijn op enige vorm van wetenschap, maar wel zo worden gebracht, waardoor het lijkt dat allang vaststaat dat een paard maar een x aantal kilo kan dragen, terwijl absoluut geen enkel wetenschappelijk onderzoek kan staven waar het maximum zou liggen.
Citaat:De huid en het spierweefsel die op de rug van het paard over de ribben liggen, kunnen slechts een beperkte druk hebben. Druk is officieel Pascal = Newton per meter² wat eenvoudig om te rekenen is naar kilos per cm². Het gewicht van de ruiter+zadel gedeeld door het effectief dragende oppervlak geeft een gemíddelde waarde. De kritische waarde waarboven het weefsel snel slechter gaat functioneren en stress ontstaat, ligt bij 109 gram/cm². Let wel: niet als gemíddelde, maar als maximum.
Een groot probleem is dat het vlak waarop het zadel kan steunen niet groter is dan dat deel van de ribbenkast waarop het kan steunen. Het is daarom zaak dat het zadel daar dan én volledig gebruik van maakt én ook overal evenveel draagt en de maxima beneden die 109 gr./cm² blijven.
Elco schreef:Voor de mensen die vinden dat andere niet zo moeten "zeiken"dat dikkers niet mogen/ moeten gaan gaan rijden als ze overgewicht hebben..Waar ik nu zo benieuwd naar ben is wat een masseur of fysio nu van zo'n paardenrug vindt die continu met overgewicht te maken krijgen..Als er al uberhaupt een x een masseur of fysio in de buurt van zo'n paard komt..
QualityHorse schreef:Sommige mensen reageren enorm gefrustreerd op het feit dat sommige mensen vinden dat je met (extreem) overgewicht niet op een paard mag stappen.
Maar vinden jullie zelf dan niet dat het welzijn van een paard het belangrijkste is ???
(dit is geen aanval, maar een gewone vraag)

sallandval schreef:Mijn gok is dat ts dit topic heeft geopend op een moment dat hij sjacherijnig was omdat hij er op wedstrijd is uitgereden door een dikkerdje
QualityHorse schreef:Sommige mensen reageren enorm gefrustreerd op het feit dat sommige mensen vinden dat je met (extreem) overgewicht niet op een paard mag stappen.
Maar vinden jullie zelf dan niet dat het welzijn van een paard het belangrijkste is ???
(dit is geen aanval, maar een gewone vraag)