Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:19

Nieuw topic de paarden fluisteraar :')
Het word steeds leuker :+

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:20

Ik krijg hier last van een acute eetstoornis en vind paarden acuut alleen nog leuk als er niemand kijkt.. := :\

Ja te dik is niet mooi, maar om nou te stellen dat je gewoon dun moet zijn om te kunnen rijden? Overigens, zoals in het vorige bijna gelijke topic ook al aangegeven werd.. iemand van 60 kg kan een paard ook net zo goed in de weg zitten, door bijvoorbeeld gebrek aan balans of hard terugkomen in het zadel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:22

LinsxDot schreef:
Nieuw topic de paarden fluisteraar :')
Het word steeds leuker :+

:j _O-

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:27

vanitymay schreef:
Wat ik een beetje jammer vind van dit topic is dat veel meningen niet gestaaft zijn op enige vorm van wetenschap, maar wel zo worden gebracht, waardoor het lijkt dat allang vaststaat dat een paard maar een x aantal kilo kan dragen, terwijl absoluut geen enkel wetenschappelijk onderzoek kan staven waar het maximum zou liggen.

Mooi, gezond, handig of wat dan ook, zeik de dikkerds toch niet zo af en laat ze lekker rijden!

Mijn gok is dat ts dit topic heeft geopend op een moment dat hij sjacherijnig was omdat hij er op wedstrijd is uitgereden door een dikkerdje :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:31

sallandval schreef:
vanitymay schreef:
Wat ik een beetje jammer vind van dit topic is dat veel meningen niet gestaaft zijn op enige vorm van wetenschap, maar wel zo worden gebracht, waardoor het lijkt dat allang vaststaat dat een paard maar een x aantal kilo kan dragen, terwijl absoluut geen enkel wetenschappelijk onderzoek kan staven waar het maximum zou liggen.

Mooi, gezond, handig of wat dan ook, zeik de dikkerds toch niet zo af en laat ze lekker rijden!

Mijn gok is dat ts dit topic heeft geopend op een moment dat hij sjacherijnig was omdat hij er op wedstrijd is uitgereden door een dikkerdje :+

_/-\o_ *\o/* :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:32

sallandval schreef:
vanitymay schreef:

:') :D _O-

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:33

sharoontje schreef:
TS: ik vind je OP een beetje hatelijk als ik eerlijk mag zijn.
Ik vind het juist goed als dikkere mensen paardrijden oid, dit omdat veel mensen een vooroordeel hebben, dat dikke mensen lui zijn etc.
Als een pony/paard er echt last van heeft, zie en merk je het wel hoor en sommige mensen kunnen er nou eenmaal niks aan doen dt ze zoveel aankomen. Het kunnen honderden redenen zijn...

Als je merkt dat je paard last heeft, ben je al te ver gegaan, je moet voorkomen dat hij last krijgt :)* De rest van je bijdrage is al uit en te na behandeld, dus daar reageer ik niet meer op *D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:33

vanitymay schreef:

Onderzoek horende bij dit stukje (al eerder langs gekomen) :
http://jap.physiology.org/content/90/6/2231.full
Citaat:
De huid en het spierweefsel die op de rug van het paard over de ribben liggen, kunnen slechts een beperkte druk hebben. Druk is officieel Pascal = Newton per meter² wat eenvoudig om te rekenen is naar kilos per cm². Het gewicht van de ruiter+zadel gedeeld door het effectief dragende oppervlak geeft een gemíddelde waarde. De kritische waarde waarboven het weefsel snel slechter gaat functioneren en stress ontstaat, ligt bij 109 gram/cm². Let wel: niet als gemíddelde, maar als maximum.

Een groot probleem is dat het vlak waarop het zadel kan steunen niet groter is dan dat deel van de ribbenkast waarop het kan steunen. Het is daarom zaak dat het zadel daar dan én volledig gebruik van maakt én ook overal evenveel draagt en de maxima beneden die 109 gr./cm² blijven.

De kennis is er dus al lang (onderzoek is van 2000/2001)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:40

sallandval schreef:
vanitymay schreef:

AMEN!!!!! :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:40

Hoe dan ook, ondanks alle wetenschappelijke feiten en al. Op mijn paard laat ik eigenlijk nooit andere mensen rijden. Al helemaal niet als iemand bijvoorbeeld ruw rijdt, ook al weegt ze maar 50 kilo.
Maar ook iemand, die in mijn ogen te zwaar is, zou ik ook niet op mijn paard laten rijden. Daar ben ik gewoon heel zuinig op.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:44

Voor de mensen die vinden dat andere niet zo moeten "zeiken"dat dikkers niet mogen/ moeten gaan gaan rijden als ze overgewicht hebben..Waar ik nu zo benieuwd naar ben is wat een masseur of fysio nu van zo'n paardenrug vindt die continu met overgewicht te maken krijgen..Als er al uberhaupt een x een masseur of fysio in de buurt van zo'n paard komt..

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:44

Sommige mensen reageren enorm gefrustreerd op het feit dat sommige mensen vinden dat je met (extreem) overgewicht niet op een paard mag stappen.

Maar vinden jullie zelf dan niet dat het welzijn van een paard het belangrijkste is ???

(dit is geen aanval, maar een gewone vraag ;))

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:45

Ik weet nog wel een topic, is zelfs 2x geweest met een bepaalde tijd ertussen.
Een iele draver met als eigenaar iemand met flink overgewicht.
In beide topics werd daar flink over gevallen!

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:46

Ik heb ook wat overgewicht hoor

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:46

Elco schreef:
Voor de mensen die vinden dat andere niet zo moeten "zeiken"dat dikkers niet mogen/ moeten gaan gaan rijden als ze overgewicht hebben..Waar ik nu zo benieuwd naar ben is wat een masseur of fysio nu van zo'n paardenrug vindt die continu met overgewicht te maken krijgen..Als er al uberhaupt een x een masseur of fysio in de buurt van zo'n paard komt..

Ik zou dat alleen interessant vinden als ik een hoge pet op heb van de masseur/fysiotherapeut die langskomt. In dat vak loopt ook een enorm aantal beun de hazen rond :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:47

QualityHorse schreef:
Sommige mensen reageren enorm gefrustreerd op het feit dat sommige mensen vinden dat je met (extreem) overgewicht niet op een paard mag stappen.

Maar vinden jullie zelf dan niet dat het welzijn van een paard het belangrijkste is ???

tuurlijk is dat belangrijker :j
Daarom zal ik iemand er snel op aanspreken met mijn grote b*k ;)
Net zo goed als dat ik zie dat iemand er echt niet goed mee om gaat :D

Maar eerlijk gezegd......ik zie bijna geen onogelijke combi`s

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:47

mika11 schreef:
Ik weet nog wel een topic, is zelfs 2x geweest met een bepaalde tijd ertussen.
Een iele draver met als eigenaar iemand met flink overgewicht.
In beide topics werd daar flink over gevallen!

Dat topic herinner ik me, nu was die draver wel erg iel.

mika11

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:49

Ja, en de ruiter was veel te zwaar. Dus de combinatie klopt ook niet.

QualityHorse

Ja maar lieve, lieve mensen..
Ik vraag mij af waarom alle slechte gevolgen van te zware ruiters aan de kant worden geschoven door allerlei excuses..
Ik snap gewoon niet waarom sommige mensen per sé willen paardrijden, terwijl ze niet aan het welzijn van hun paard denken?

_biondaa

Ik vind dit écht zeer respectloos!
Ikzelf ben ben iets te licht zelfs, maar je maakt toch ook geen probleem als er te dunne mensen (lees:anorexia ofzo.) op een paard zit? Meestal kan een paard het wel aan, die mensen hebben meestel een haflinger of fjord. Als het nou een franse draver is (zijn meestal dunner) oke, dan ziet het er niet uit. Maar er word zeer vaak goed voor het paard gezorgt.

Ts, hoeveel weeg jij? 30 kilo? :Y)

_biondaa

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:50

Op bokt zijn er ook wat 'dikkere' mensen zoals jij het noemt, maar die zijn écht wel goed bezig met hun dier hoor ;)

Ik snap je probleem niet. als je je er aan ergert, dan rijd jij tch lekker geen wedstrijden meer :D
probleem opgelost.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:51

Understood Quartel, zo denk ik er dus ook over..

Als ik te zwaar zou zijn voor een bepaald paard, zal ik er NIET (intensief) op rijden.
Wanneer ik dit dan wél wil, zoek ik het bij mezelf en zal ik af moeten vallen, óf ik zal op zoek moeten
naar een een sterker paard, dat mijn gewicht wél aankan..

QualityHorse

_biondaa schreef:
Op bokt zijn er ook wat 'dikkere' mensen zoals jij het noemt, maar die zijn écht wel goed bezig met hun dier hoor ;)

Ik snap je probleem niet. als je je er aan ergert, dan rijd jij tch lekker geen wedstrijden meer :D
probleem opgelost.

Was dit een reactie op mij?

dejavu

sallandval schreef:

Wat jammer dat je niet gewoon goede punten aan kunt kaarten binnen deze discussie.

QualityHorse schreef:

Welzijn vindt men vast belangrijk, maar rijplezier staat nog altijd bovenaan blijkbaar.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:53

_biondaa schreef:
Ik vind dit écht zeer respectloos!
Ikzelf ben ben iets te licht zelfs, maar je maakt toch ook geen probleem als er te dunne mensen (lees:anorexia ofzo.) op een paard zit?

Dat klopt, omdat ondergewicht geen schade aanricht, wat bij extreem overgewicht wel het geval kan zijn..