Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:16

ligt geheel aan het paard , ik pleit er persoonlijk niet voor omdat ik vele voordelen zie in de drukverdeling van een boomzadel maar ken train ook een paard dat een boomzadel niet trekt en nu als die wat ouders is echt naar het maatwerk moet en dan is het wel een uitkomst.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:43

Verschild per paard, het één vind het prettig de ander niet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:29

Voor het paard is boomloos niet zo storend, voor de ruiter wel. In een boomzadel heb je veel meer controle over je lichaam waardoor je beter op je paard kunt zitten en daarom ook weer de hulpen beter kunt geven. In een boomloos zadel heb je nooit de stabiliteit van een boomzadel. Nu heeft dat weer niets te maken met de onafhankelijke zit want ook al heb je die dan zal je in een boomloos zadel toch nooit kunnen zitten als dat je in een boomzadel zult zitten. Ondanks je onafhankelijke zit zul je merken dat je in een boomzadel nog dat extra stukje stabiliteit krijgt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:33

xmarliez schreef:
Voor het paard is boomloos niet zo storend, voor de ruiter wel. In een boomzadel heb je veel meer controle over je lichaam waardoor je beter op je paard kunt zitten en daarom ook weer de hulpen beter kunt geven. In een boomloos zadel heb je nooit de stabiliteit van een boomzadel. Nu heeft dat weer niets te maken met de onafhankelijke zit want ook al heb je die dan zal je in een boomloos zadel toch nooit kunnen zitten als dat je in een boomzadel zult zitten. Ondanks je onafhankelijke zit zul je merken dat je in een boomzadel nog dat extra stukje stabiliteit krijgt.

Mijn opvatting is, dat een zadel (of dit nu boomloos of met boom is) nooit voor de stabiliteit van de ruiter mag zijn.

Stabiliteit en onafhankelijke zit leert men toch eigenlijk het beste op een zadelloos paard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:29

Ik zeg ook nergens dat het de stabiliteit is ik zeg dat het dat het mee kan dragen in de stabiliteit. Vaak mis je dat bij een boomloos zadel omdat een boomloos zadel net is alsof je zonder zadel rijdt. Een boomzadel voorziet je niet van alle stabilieit maar draagt wel mee aan je stabiliteit. Beter lezen dus Cherie, dit heb ik namelijk al gezegd.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:51

Danique_G schreef:
En wat vinden jullie van boomloze zadels met betrekking tot het onderwerp biomechanica van het paard?

Vlgs mij is een goed passend boomzadel altijd beter ivm de drukverdeling. Om die reden denk ik niet dat een boomloos zadel beter is qua biomechaniek.
Voordeel van boomloos is dan weer dat het makkelijker aanpast aan veranderende bespiering. Ik denk dat wanneer je geen passend zadel kan vinden het een mogelijke oplossing is en dat het vooral een kwestie is van per paard bekijken wat het nodig heeft om zich optimaal te kunnen bewegen onder de man.

@Marlies , er zijn ook boomloze zadels in de vorm van een dressuurzadel die dezelfde "steun" aan de ruiter geven

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:24

Deze heb ik ook gehad Piepenfiets, maar het is en blijft boomloos, dan wordt je in een houding gedwongen en dat is ook niet de bedoeling. Als je een simpel boomzadel hebt zonder dat dit zadel je in de houding dwingt heb je toch nog meer stevigheid dan dat een boomloos zadel je geeft die je aan alle kanten in de houding drukt. Dit heeft te maken met wat je onder je voelt, een boomzadel absorbeerd de grove bewegingen van het paard die je uit balans kunnen halen.
Boomloos is toch het gevoel alsof je zonder zadel zit en de mensen die vaak zonder zadel gereden hebben weten dat als het paard maar een stapje verkeerd zet je sneller uit balans raakt dan dat je met een boomzadel gedaan zou hebben.

Voor de mensen die boomloos hebben maar er moeilijk van af kunnen stappen ivm paard die telkens veranderd, probeer een wintec met de juiste boom. Dit heb ik ook gedaan en dat zadel ligt echt super.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:35

Zelf heb ik alle modellen boomloze zadels op mijn paarden uitgeprobeerd.
Maar ben toch weer overgestapt op boomzadels (zaldi blijven mijn voorkeur hebben)
Met boomloos merkte ik toch dat er bepaalde drukpunten ontstaan en idd niet verdeeld zijn.
bv al de singelstoten, vooral achter de schouder en de schoft spieren (als de stoten daar liggen)
Verder was het idd lastig lesgeven op deze zadels bij ruiters die zich nog niet zo bewust zijn van hun houding en zit. De signalen komen nog sneller door dan met een boomzadel.
1 paard kreeg door de druk bij de singelstoot een verkleving van de spier bij de rug achter de schoft, die inmiddels weg is, nu ik weer met een boomzadel rijd.
In de boomzadels die er zijn, is het wel belangrijk te letten op de vorm.
er zal voor de ruiter toch een soort U-tje moeten zitten, om als ruiter het bekken te kunnen ontspannen.
er waren maar 3 modellen die daaraan voldeden.

Verder is het nu een hype om de zadels niet "te lang" te laten zijn. Echter wordt dit weer een beetje overdreven. Tevens maakt men bij deze korte modellen de kussens korter en breder , waardoor er bij de paarden problemen ontstaan om te verzamelen is mijn ervaring.
Ook te brede kussenkanalen kunnen dit veroorzaken.
Afbeelding
Afbeelding

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:06

hoe kom jij aan die ervaring dan nombrado? wat denk je dat het gevolg van die brede kussens is?\

een onafhankelijke zit die ten allertijde in overeenstemming met de balans van het paard is een verreiste , dit kun je idd goed testen door zonder zadel te gaan zitten.
Maar om nu een mooie gewenste houding aan te nemen zonder zadel op je paard valt echt niet mee evenals bijv die barefoot zadels , de ruiter moet dan gaan compenseren met zijn eigenlijf om toch desgewenste ( wel dynamisch) houding te verkrijgen , dit is vermoeiend en veroorzaakt ongewenste speirspanning , daarom een zadel moet ook voor de ruiter goed passen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:16

liberty, hoe bedoel je, hoe kom ik aan die ervaring? (vraag 2 begrijp ik niet ;-))vraag 1: dat heb ik volgens mij net eerder omschreven, bovendien verkoop ik zadels, dus wil zeker kunnen uitleggen aan de klanten wat de zit is van betreffende zadel.

zonder zadel rijd ik wekelijks op al mijn paarden
en toch merk ik verschil bij de paarden met boomloze zadels (bij mijn paarden dan)
Nu zijn ze van mij allen soepel en lenig en los in alle spieren.
Zelf heb ik een keer de boomloze op een kwpn met surfplankrug gereden, die werd er wel losser van.
Maar reed die van mij liever zonder zadel dan boomloos
zelf ben ik nu dus weer op (flexibele) boomzadels overgestapt en voel dan dat je als ruiter meer stabiliteit over brengt, helemaal als je met de verzamel gangen, pirouetten e.d bezig gaat.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:21

ik ben ook in luv met zaldi moet ik zeggen , maar helaas hebben die niet voor alle paarden een zadel kan ook niet natuurlijk ,
wat ik bedoel wat denk jij dat de aanwijsbare oorzaak is van de verminderde mogelijkheid tot verzameling bij brede kuilkussen?( of hoe je dat noemt of schrijft) ik ben er zalf namelijk nogal goed over te spreken die verandering.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:37

liberty22 schreef:
ik ben ook in luv met zaldi moet ik zeggen , maar helaas hebben die niet voor alle paarden een zadel kan ook niet natuurlijk ,
wat ik bedoel wat denk jij dat de aanwijsbare oorzaak is van de verminderde mogelijkheid tot verzameling bij brede kuilkussen?( of hoe je dat noemt of schrijft) ik ben er zalf namelijk nogal goed over te spreken die verandering.

Dit merk ik vooral bij de rondgeribte paarden, die dus ronder zijn bij de ribben.
Je ziet, op dat ene geplaatste plaatje, dat bij een buiging/bocht, de kussens naast de rugspier zowat komen te liggen, en dus drukken op de huid waaronder de ribben liggen (overigens zit de ruiter daar wel verkeerd op beide plaatjes, maar das een andere discussie)
Het zadel daar afgebeeld heb ik mee gereden, draaaaaaaaaammmmmmmmmaaaaaa, alle paarden neus in de lucht en rennen. (kben wel vergeten nu, hoe hij heet)
om rond de ribben druk te voelen van kussens, (en een ruiterkont :o ) is voor een paard niet prettig
ik merkte dat de paarden de ruggen daardoor meer wegdrukte (of althans de achterhand meer achter laten) dan bij de normalere keilkussens als de zaldi new kent bv.
Het zal ongetwijfeld een combinatie zijn van korte keilkussens en een breed kussenkanaal, je ziet dan ook uiteindelijk een lichte afdruk van de kussens in de rug afgebeeld terug.

Echter bij de spaanse zadels, als de vaquera zadels, zijn de kussens ook breed naar de zijkant, maar lopen veel langer door, en dan heb je er echter geen last van
Bij de brede kussens (je voelt het ook als je erop zit en je legt daar je vinger onder) dat daar aan die zijkant behoorlijk wat druk op komt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:40

xmarliez schreef:
Ik zeg ook nergens dat het de stabiliteit is ik zeg dat het dat het mee kan dragen in de stabiliteit. Vaak mis je dat bij een boomloos zadel omdat een boomloos zadel net is alsof je zonder zadel rijdt. Een boomzadel voorziet je niet van alle stabilieit maar draagt wel mee aan je stabiliteit. Beter lezen dus Cherie, dit heb ik namelijk al gezegd.

Iemand heeft ooit een keer gezegd in dit topic, of het vorige, dat barebackpad of zadelloos een stoelzit zou bevorderen. Daar ben ik het opzich wel mee eens, ik heb ook wel eens zonder zadel gereden en ik merkte dat dit redelijk nadelig was voor mijn verdere zit. Ik leerde misschien wel zitten op mijn zitbeenknobbels, maar verder vond ik het enkel nadelig (en ik heb nog een week lang last van mijn rug gehad). Persoonlijk, spreekt een boomzadel mij niet aan (ik vind ze niet zo mooi als ik heel erg eerlijk ben). Wat ik ook erg belangrijk vind. Als ik een slechte dag heb dat mijn rug weer eens moeilijk doet, dan kan mijn paard nog zo d'r best doen maar dan zal het niet tot z'n recht komen omdat er een stijve hark op haar rug zit. Ik heb tijdens het schrijven van een wedstrijd ook wel eens een combinatie boomloos zien rijden, werd er niet warm van (ruiter leek niet veel steun te krijgen in het zadel), lijkt mij voor het paard in dat opzicht niet fijn. Ik denk, als je zo weinig steun niet aan kan, doe dat dan niet.

Veel mensen zeggen dat je je paard beter kunt aanvoelen. Mijn reactie is: dan moet je dat wel kunnen. Waarom zou je het anders kopen, zonde van het geld, daar kun je heel wat lesjes van nemen :)

nombrado schreef:
zelf ben ik nu dus weer op (flexibele) boomzadels overgestapt en voel dan dat je als ruiter meer stabiliteit over brengt, helemaal als je met de verzamel gangen, pirouetten e.d bezig gaat.

Maar, heeft u dan niet, dat bij een boomloos zadel, dat bepaalde dingen beter gevoeld kunnen worden?
Soms als ik op een volte rijd, en sluit ik wat, voel ik tijdens het lichtrijden bijvoorbeeld niet alles voel en dus niet alles kan corrigeren. Daarom ga ik dan doorzitten. Oei, dit is niet helemaal een goed voorbeeld, maar ik weet zo snel niets beters.

p.s: Zaldi zadels? Klinkt interessant! Ik zoek nog een nieuw zadel! :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:56

daniqeu ik ben dat met je eens zoals je in mijn vorige post kon lezen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:01

ok nombrado duidelijk , het moet wel verantw. blijven idd maar zo breed heb ik ze zelf nog niet gezien , ik heb de zaldi new kent , helaas heb ik een nieuw zadel in bestelling deze past niet meer , maar wat heb ik er een plezier van gehad.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:41

liberty22 schreef:
ok nombrado duidelijk , het moet wel verantw. blijven idd maar zo breed heb ik ze zelf nog niet gezien , ik heb de zaldi new kent , helaas heb ik een nieuw zadel in bestelling deze past niet meer , maar wat heb ik er een plezier van gehad.

je kan ze wel iets laten verbreden en versmallen hoor?
kweet niet of je iets anders dan zaldi hebt uitgekozen, maar als dat zo is, ga je hem zeker missen :D
momenteel ben ik zeer enthousiast over de zaldi san jorge , wel een dieper zadel, waar ik voorheen niet zon voorstander van was.
Door het enthousiasme van zaldi (spanje) zelf, ben ik het toch gaan proberen
wat mij opviel (en dat kwam mede door de zit en vorm lepel en mijn ervaringen met boomloze en minder diepe zadels) is dat je meteen je bekken mooi kan ontspannen. Bij de eerste keer erinzitten, voelde ik dat meteen.
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... s/61_1.jpg
Laatst bijgewerkt door nombrado op 17-01-12 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:50

Danique_G schreef:
nombrado schreef:

Maar, heeft u dan niet, dat bij een boomloos zadel, dat bepaalde dingen beter gevoeld kunnen worden?
Soms als ik op een volte rijd, en sluit ik wat, voel ik tijdens het lichtrijden bijvoorbeeld niet alles voel en dus niet alles kan corrigeren. Daarom ga ik dan doorzitten. Oei, dit is niet helemaal een goed voorbeeld, maar ik weet zo snel niets beters.

p.s: Zaldi zadels? Klinkt interessant! Ik zoek nog een nieuw zadel! :D

wat je schrijft over boomloos kan idd kloppen, en vooral als er in de zadels de vorm van het bekken voor de ruiter ontbreekt, heb je er vaak alleen maar last van.
echter is dat mijn ervaring bij sommige boomzadels ook.
ook te ver naar voren geplaatste beugelriemen veroorzaakt stoelzit bv.

wat betreft het beter voelen, vind ik wel meevallen. Ik blijf nog steeds ook zonder zadel erbij rijden, daarbij doe ik juist de oefeningen dat ik goed kan voelen of het paard de juiste spieren gebruikt bij bepaalde oefeningen.
Heel sporadisch doe ik vanuit een verzameling een uitgestrekte draf en dan weer terug. Ik merk dan dat ik zonder zadel toch daarmee het paard hinder, iets wat er bij een boomzadel beter gaat.
Lichtrijden doe ik zelf alleen bij boomzadels als ik losrijd..., met doorzitten voel je zowiezo veel meer en kan je ook beter met je zit inwerken.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:56

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

je kan ze wel iets laten verbreden en versmallen hoor?

ja wet ik maar hij knijpt en ligt te veel op de schoft nu gaat niet meer lukken helaas , maar misschien past ie straks op haar zoon die is ongv dezelfde bouw iets groter maar veel smaller maar affijn haha weer ontopic en ik heb de epsaniola , een uitkomst voor korte ruggen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:58

Ik vind doorzitten 9 van de 10 keer fijner wat betreft corrigeren maar ook omdat het voor mijn rug fijner is. Hoewel ze met het lichtrijden (als ik althans goedzit) net iets meer ontspant.

Vandaag fijn gereden, en ook al weet ik het in theorie, prakijk is vaak net wat moeilijker. Op de rechterhand was mijn paard afgeleid en keek naar links. Ik drukte bij met mijn rechterbeen, en braaf als ze is, ze loopt zo tegen de bakrand aan. En toen kreeg ik een 'lampje'. Ik kan niet buigen zonder buitenbeen en ook niet zonder binnenbeen. Stom is dat, je weet het, maar opeens krijg je een lampje. Ander verhaal is dat ik een middendraf op de diagonaal reed, ik lette 2 seconden niet op en kwam met edele vriendin bijna tegen de bakrand aan, ze wendde pas als ik dat aangaf terwijl zij eerst hier en daar een hoekje afsneed. En dat alleen maar omdat ik werkte aan tusssen twee benen krijgen (of klinkt dat nou heel stom :+ ) Ik denk dat het daar bij de moderne dressuur ook aan ontbreek, ik respecteer die stroming wel aangezien ik sommige dingen wel waardeer en ook wel eens gebruik tijdens het rijden. Maargoed, ik krijg ook wel eens modern les, voordeel vind, het is 1 hulp, duidelijk niet luisteren meteen corrigeren. Hoewel je dat ook doet bij de klassieke dresuur, het is duidelijk voor ruiter en paard. Daarom gebruik ik het tijdens het 'Jip en Janneke paardrijden'. Basis dingen zoals wegrijden en terugrijden, wanneer paard niet luistert. Dit vind ik ook belangrijk. Nadeel vind ik, het is te eenzijdig. Mijn paard heeft de neiging om achter de teugel te kruipen en is soms minder fijn in haar mond als normaal. Ik blijf erbij, handjes netjes op de plaats, beentjes eraan en de rest komt vanzelf. Reageert mijn paard ook verreweg het beste op. Hoewel, als zij soms mijn binnenhand negeert als ik stelling vraag, ik wel denk, even duidelijk maar daarna weer lief. Niet dat ik een enorme ruk geef. Maargoed, dit doe ik zeer zelden, is ook niet nodig bij die van mij. Buigen vind ze heel moeilijk en ik wil absoluut niets forceren, probeer wel af en toe tegen de limit qua buigen in de hoek te rijden, maar wanneer zij dit doet, is het braaf en dan mag ze even relaxen.
En owja,vandaag nog even in een winkel gekeken voor een nieuw zadel.

Jeetje wat een verhaal..

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:47

Ik ben gisternacht in dit topic terecht gekomen en jesus wat een hoop info!! Mijn hoofd draait overuren maar ik vind het wel allemaal heel intressant. Ik ben dan ook nog maar op pagina 15 maar vraag me af waarom dit topic is stilgevallen. Is alles al gezegt? :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:26

haha, wat ga je als ruiter doen, als je niet kan slapen!
Nou gewoon, lekker op bokt lezen ;-)
ik denk zeker niet dat alles al is gezegd. Hoop het niet, zou toch niet leuk zijn niets meer te hoeven leren over rijden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:00

hey....er is weer leven......
waar zullen we het eens over hebben.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:51

Ik heb nog geen idee of het er hier al over gesproken is, maar vandaag kwam ik tegen het zoveelste probleem aan. Ik ben nog maar pas bezig met het rijden naar de aanleuning toe en ik weet nogsteeds niet hoeveel lengte ik moet nemen kwa teugels. Ik heb touwteugels dus misschien was het handiger gewest als ik van die springteugels had maar die heb ik dus niet. Ik heb er al eens over zitten denken om te markeren waar ik mijn handen neer moet zetten. dan heb ik ook gelijk zicht op of ik de teugels wel of niet symetrisch vast heb. Ik merk ook veel vaker nu dat ik in 1 hand meer druk neem dan de ander en dat mijn ene hand meer naar voren gaat dan de ander.

Hoe weet ik welke lengte ik moet aannemen?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:12

een vast punt op je teugels tekenen vind ik zeer onverstandig waarom omdat je dan verzand in een statische handhouding wat zeer ongewenst is , je moet leren wat een goede houding voor jou armen en handen zijn , het paard moet nageefelijk zijn en op die manier moet je een contact tot stand laten komen niet door alvast van te voren een bepaalde teugellengt voor ogen te houden van daaruit kan nooit een correcte aanleuning voortkomen.

raadzaam is om zitlessen te nemen opdat een correcte houding in je systeem komt zo ook de houding van je armen en handen naarmate dan je opleiding als ruiter vordert zal ook je feeling met de teugelvoering vorderen .Overigens hoe beter je zit des te beter de teugelvoering , maar het is belangerijk om de teugelvoering en je houding niet statisch te laten worden vandaar dat het zeer af te raden de teugels te gaan tekenen

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:27

Ik ben ook eenbetje aan het stoeien met mijn houding aangezien ik sinds gister besloot om mijn beugels weer een gaatje lager te zetten. Ik vond me op foto's zo opgekropt zitten dat ik ze nu wat langer wil proberen maar het voelt allemaal nog een beetje wiebelig.

Zitles..klinkt goed..waar vind ik die mensen die me daar les in kunnen geven?