Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:Voor het paard is boomloos niet zo storend, voor de ruiter wel. In een boomzadel heb je veel meer controle over je lichaam waardoor je beter op je paard kunt zitten en daarom ook weer de hulpen beter kunt geven. In een boomloos zadel heb je nooit de stabiliteit van een boomzadel. Nu heeft dat weer niets te maken met de onafhankelijke zit want ook al heb je die dan zal je in een boomloos zadel toch nooit kunnen zitten als dat je in een boomzadel zult zitten. Ondanks je onafhankelijke zit zul je merken dat je in een boomzadel nog dat extra stukje stabiliteit krijgt.
Danique_G schreef:En wat vinden jullie van boomloze zadels met betrekking tot het onderwerp biomechanica van het paard?
liberty22 schreef:ik ben ook in luv met zaldi moet ik zeggen , maar helaas hebben die niet voor alle paarden een zadel kan ook niet natuurlijk ,
wat ik bedoel wat denk jij dat de aanwijsbare oorzaak is van de verminderde mogelijkheid tot verzameling bij brede kuilkussen?( of hoe je dat noemt of schrijft) ik ben er zalf namelijk nogal goed over te spreken die verandering.
xmarliez schreef:Ik zeg ook nergens dat het de stabiliteit is ik zeg dat het dat het mee kan dragen in de stabiliteit. Vaak mis je dat bij een boomloos zadel omdat een boomloos zadel net is alsof je zonder zadel rijdt. Een boomzadel voorziet je niet van alle stabilieit maar draagt wel mee aan je stabiliteit. Beter lezen dus Cherie, dit heb ik namelijk al gezegd.
nombrado schreef:zelf ben ik nu dus weer op (flexibele) boomzadels overgestapt en voel dan dat je als ruiter meer stabiliteit over brengt, helemaal als je met de verzamel gangen, pirouetten e.d bezig gaat.
liberty22 schreef:ok nombrado duidelijk , het moet wel verantw. blijven idd maar zo breed heb ik ze zelf nog niet gezien , ik heb de zaldi new kent , helaas heb ik een nieuw zadel in bestelling deze past niet meer , maar wat heb ik er een plezier van gehad.
Danique_G schreef:nombrado schreef:zelf ben ik nu dus weer op (flexibele) boomzadels overgestapt en voel dan dat je als ruiter meer stabiliteit over brengt, helemaal als je met de verzamel gangen, pirouetten e.d bezig gaat.
Maar, heeft u dan niet, dat bij een boomloos zadel, dat bepaalde dingen beter gevoeld kunnen worden?
Soms als ik op een volte rijd, en sluit ik wat, voel ik tijdens het lichtrijden bijvoorbeeld niet alles voel en dus niet alles kan corrigeren. Daarom ga ik dan doorzitten. Oei, dit is niet helemaal een goed voorbeeld, maar ik weet zo snel niets beters.
p.s: Zaldi zadels? Klinkt interessant! Ik zoek nog een nieuw zadel!
nombrado schreef:liberty22 schreef:ok nombrado duidelijk , het moet wel verantw. blijven idd maar zo breed heb ik ze zelf nog niet gezien , ik heb de zaldi new kent , helaas heb ik een nieuw zadel in bestelling deze past niet meer , maar wat heb ik er een plezier van gehad.
je kan ze wel iets laten verbreden en versmallen hoor?