Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:24

Citaat:
door de zijgang, als die goed wordt gereden, tenminste, wordt het paard vanzelf nageeflijk. zo hoef je dus geen weerstand te bieden in de zijgangen, alleen tempo en richting aan te geven. het doel van de zijgang is het paard zachter te maken in de nek en kaak en daarnaast een vermeerderd ondertreden te vragen, zodat het ook aan de achterhand steeds beter tot dragen komt. Zo komt het paard 'durchs Genick'.

Wat de zijgangen ook verbeteren is de schouder vrijheid, de de musculus trapezius of monnikskapspier
getraind word dus sterker belast waardoor deze sterker word, de spier die de onderarm naar boven trekt als het ware.

Dan nog iets over balans wat hier steeds weer opduikt, balans is een mixvorm van Nederlands/Engels en word in andere talen niet gebruikt in deze vorm.
Hier een uitleg wat evenwicht is:
In de manege kan de ruiter zijn paard wel een houding opleggen en bij voortgezette dressuur is dit zelfs een vereiste. Bij een paard dat zich in een weinig veranderende houding voortbeweegt op vlakke bodem zal er een nagenoeg konstante gewichtsverdeling zijn over voor- en achterhand. In dit verband past dan b.v. voor een school paard dat gaat met een konstante meerbelasting op de achterhand een term als: „evenwicht op de achterhand“.

Om te bereiken dat een paard onder de ruiter in evenwicht gaat zal het aan twee eisen moeten voldoen: gehoorzaamheid en lichamelijke geoefendheid. Door gehoorzaamheid is het paard erop ingesteld de aanwijzingen van de ruiter te ontvangen en uit te voeren; de lichamelijke geoefendheid maakt de uitvoering mogelijk.
Is de inwerking van de ruiter niet storend voor het paard, maar in overeenstemming met diens aard en graad van africhting, dan wordt bij hem de harmonie der bewegingen — dus het evenwicht — niet verbroken, terwijl het toch, om aan de inwerking van de ruiter te gehoorzamen, een andere houding zal aannemen of de wijze van voortbewegen zal veranderen. Als b.v. een paard op aanwijzing van de ruiter van stap in draf, of van draf in galop overgaat, dan worden wel zijn houding en bewegingen anders; maar als de verandering van gang vloeiend verloopt en de gang regelmatig is, d.w.z. ritmisch en beheerst, dan blijft het paard in evenwicht. Geschiedt dit alles op lichte hulpen van de ruiter dan kan men spreken van rijkunstig evenwicht.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:30

@Moll: ik bedoelde de buitenteugel niet als fysieke steun, maar meer als iets dat als begeleiding fungeert.

De buitenteugel hoeft niet een heel eind naar beneden, maar om de schouder correct mee te nemen, is het vaak wel beter om de buitenhand een cm naar beneden te brengen.

Het buitenbeen begrenst de achterhand, niet de schouder. Dus als je teveel teugel geeft aan de buitenkant, kan het paard ook dan gewoon over de buitenschouder weg lopen.

Ik blijf erbij, als je een zijgang correct rijdt, wordt het paard vanzelf nageeflijk en is een weerstandbiedende hand dus niet nodig. De aanleuning zal vanzelf beter worden in de loop der tijd dat het paard sterker wordt van achteren. En in hoeverre het paard nageeft, moet een teken zijn aan de ruiter hoe ver het paard is opgeleid en wat het aan kan.

Ik denk zelfs dat als je zijgangen rijdt waarbij het paard verzameld wordt en relatief wordt opgericht, dat het weerstandbieden zelfs het paard eenvoudigweg 'afknikt'. Het hangt namelijk van het type paard af wat de positie van het hoofd is in dezen.

een paard met een korte hals en dikke nek zal in oprichting namelijk altijd ver voor de loodlijn blijven.

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:43

in hoever het paard in zijn opleiding is is bepalend of het paard in de zijgang nagevelijk blijft, het buiten been is er ook om het paard te begeleiden het moet immers tussen beide benen blijfen, ik ben het niet eens met uw stelling in deze

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:49

Moll schreef:
in hoever het paard in zijn opleiding is is bepalend of het paard in de zijgang nagevelijk blijft, het buiten been is er ook om het paard te begeleiden het moet immers tussen beide benen blijfen, ik ben het niet eens met uw stelling in deze

U heeft eerder geantwoord dat u bedoelde dat het paard blijft nageven.
Denk dat quadipres de werkelijke Nageeflijkheid/Durchlässigkeit/légèreté bedoeld.
Lijkt mij ook logisch omdat alleen een Nageeflijk paard de hulpen kan omzetten in een goede zijgang.
Wanneer de hulpen niet zouden doorkomen dan is het de zijgang oefenen en niet de zijgang uitvoeren.
Wanneer dit zo is dan moet dan heeft men de Nageeflijkheid/Durchlässigkeit/légèreté/high degree of responsiveness to the finest aids.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:01

ok ik begin nu een beetje te begrijpen hoe en wat, denk ik. je kunt natuurlijk geen zijgangen gaan rijden met een paard dat niet wil of kan nageven. En dat leer je hem ook niet door zijgangen te rijden. Je kunt wel losmakende oefeningen gebruiken hiervoor.

Ik bedoelde inderdaad wat Professor zegt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:10

quadripes schreef:
ok ik begin nu een beetje te begrijpen hoe en wat, denk ik. je kunt natuurlijk geen zijgangen gaan rijden met een paard dat niet wil of kan nageven. En dat leer je hem ook niet door zijgangen te rijden. Je kunt wel losmakende oefeningen gebruiken hiervoor.

Nageeflijkheid ontwikkelen of onderhouden is trainen, en vooral een mooie oefening is hiervoor de Schoolstap.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:22

waar veel al over gesproken word zijn de paarden die verder in hun opleiding zijn zoals de witte hengst van Mindfields, en mijn voorige hengst Gitano, echter mogen we niet vergeten dat het traject voorafgaande velen malen langer is dan de feinabstemung waar nu over gesproken word

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:26

Denk dat fijnafstemming in elke fase van de africhting het doel is te bereiken.
Dat heeft niet met de zwaarte der oefeningen te doen.
Aanleuning veranderd continu, wanneer men een nieuwe oefening aanleert is de aanleuning bijna nooit zo als bij bevestigde oefeningen.
Of laat ik het anders schrijven, men moet bij nieuwe oefeningen meer doen als ruiter, meer ingrijpen.
Wat bij bevestigde oefeningen eruit ziet als het vanzelf gaat, is bij nieuwe oefeningen vaak nog meer werken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:29

Professor schreef:
Denk dat fijnafstemming in elke fase van de africhting het doel is te bereiken.
Dat heeft niet met de zwaarte der oefeningen te doen.
Aanleuning veranderd continu, wanneer men een nieuwe oefening aanleert is de aanleuning bijna nooit zo als bij bevestigde oefeningen.
Of laat ik het anders schrijven, men moet bij nieuwe oefeningen meer doen als ruiter, meer ingrijpen.
Wat bij bevestigde oefeningen eruit ziet als het vanzelf gaat, is bij nieuwe oefeningen vaak nog meer werken.

u verwoord het duidelijker dan ik, en ben het hier mee eens

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:55

murphy102 schreef:
Cherie, ik denk serieus dat jij je uiterste best doet om e.e.a. te begrijpen. Echter, ik krijg toch sterk de indruk dat jij de theorie en de praktijk niet op een lijn hebt. Je gaat rijtechniek begrijpen als jij de juiste dingen gevoeld hebt. Pas dan wordt de theorie duidelijk. Dan kun je, zoals dat heet, Rijkunstig gevoel ontwikkelen. Nou is het niet zo dat je eerst rijkunstig gevoel moet hebben om aan dit topic mee te mogen doen, maar op dit moment vermoed ik dat deze zaken misschien een beetje te hoog gegrepen zijn voor je. En dat is helemaal geen schande.
Allereerst: "moderne" dressuur bestaat niet!! Dat zou Sjef Janssen wel willen!!! Maar als je de betekenis van het woordje "Dressuur" begrijpt, begrijp je ook dat dressuur dus niet modern KAN zijn. Het paard is immers al eeuwen niet verder geevalueerd, (wel zijn we fijnere, hoog in het bloed staande paarden gaan fokken).
Voor wat betreft het wijken voor het buitenbeen: daarbij komt geen enkele buiging, lengtebuiging dus, bij kijken. Het is puur een gehoorzaamheid. Dat je daar niet bekend mee bent, komt waarschijnlijk omdat het tegenwoordig nog zelden op die manier wordt aangeleerd; jammer, want zou dat wel zo zijn, zouden we naderhand niet zoveel hoeven af te leren. Dit stukje wijken MOET voor elkaar zijn voordat we uberhaupt maar DENKEN aan zaken als appuyeren, want daar is het wijken nl. een onderdeel van: je neemt immers met je buitenbeen het paard mee in de richting waar je naar toe wilt, in het appuyement, begrijp je. Misschien is het verstandig als jij je nog even niet teveel met de zijgangen bezig houdt, maar eerst eens goed leert wijken, ik zou zeggen, eerst voor het buitenbeen, daarna voor het binnenbeen. Want dan weet je hoe het VOELT als een paard opzij gaat voor de eenzijdige kuitdruk. Succes ermee!

Om nog één keer op het vetgedrukte terug te komen :D wat kan het leven toch simpel zijn :D
Met stelling wijken naar de kant waar je heen gaat *D is volgens Edward Gal het begin van een appuyement.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:58

Wat mij altijd zo bezighoud is het volgende: Men heeft twee levens nodig om paardrijden te leren.
Zelf ben ik de mening dat daarmee bedoeld word, om de paarden te begrijpen.
Het zuivere rijtechnische kan men leren maar op elk paard goed te kunnen ingaan met deze hulpen en de problemen op te lossen heeft men tijd nodig.
Hoe denkt u hierover?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:59

Fijnafstemming is zeker het doel waar we als ruiter zijnde, allemaal naar toe willen werken.

Hoe denken prof en moll over het "schakelen" in de zijgangen 8-)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:02

Citaat:
Om nog één keer op het vetgedrukte terug te komen wat kan het leven toch simpel zijn
Met stelling wijken naar de kant waar je heen gaat is volgens Edward Gal het begin van een appuyement.

Dan heeft hij nog lang niet begrepen wat het verschil is, kan men ook zien wanneer men daar een oog voor heeft.
Wijken voor de kuit heeft contrastelling, en niet stelling in de richting waar men heen gaat, en ook geen verzameling, dus deze mijnheer weet niet waarover hij het heeft.
Wijken voor de eenzijdige kuitdruk is lateraal, en niet diogonaal qua hulpen geving, bovendien geen zijgang.
Dus daar zit zijn denkfout.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:03

quadripes schreef:

Ik las een stukje van Edward Gal ;) die denkt wat dit betreft hetzelfde (natuurlijk *D ), maar hij gaat zelfs nog een stapje verder.
Het rechtgerichtzijn, moet zelfs helemaal in orde zijn, voordat met de zijgangen begonnen wordt.

Is dit een overeenkomst of juist een tegenstelling in de KR ??

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:04

cherie78 schreef:
Fijnafstemming is zeker het doel waar we als ruiter zijnde, allemaal naar toe willen werken.

Moll en Professor en vele anderen die Klassiek rijden kennen het woord schakelen niet omdat zij paardrijden en niet op een motor of in een auto zitten, helaas is dat cherie78 totaal ontgaan daar is in dit topic duidelijk geschreven.
Tempi rijden in zijgangen is wel mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Professor op 19-02-11 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:05

Professor schreef:
Citaat:
Om nog één keer op het vetgedrukte terug te komen wat kan het leven toch simpel zijn
Met stelling wijken naar de kant waar je heen gaat is volgens Edward Gal het begin van een appuyement.

Dan heeft hij nog lang niet begrepen wat het verschil is, kan men ook zien wanneer men daar een oog voor heeft.
Wijken voor de kuit heeft contrastelling, en niet stelling in de richting waar men heen gaat, en ook geen verzameling, dus deze mijnheer weet niet waarover hij het heeft.
Wijken voor de eenzijdige kuitdruk is lateraal, en niet diogonaal qua hulpen geving, bovendien geen zijgang.

Ik zou toch niet durven beweren, dat Edward Gal niet weet waar hij het over heeft :') of het niet goed begrepen heeft :')
Een Nederlands, Europees en Wereldkampioen, die de basis niet begrepen heeft :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 11:07

@ Professor, ik denk dat dat het horseman gevoel is wat mensen in zich naar boven moeten halen en ontwikkelen. En ik denk dat er maar weinig mensen zijn die het juiste gevoel hebben. Die mensen die dat niet hebben kunnen het wel leren maar dat is een persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daar moet je open voor staan. In het werken met paarden is het continu aan jezelf werken en dat is iets wat de meeste mensen niet vol kunnen houden. Het belangrijkste is dat iemand zijn gevoel leert ontwikkelen, iemand met de instelling do it for the horse en iemand die continu aan de zijn mogelijkheden blijft werken en blijft inzien waarom dingen juist wel of juist niet gaan zoals ze gaan en ten alle tijde de situatie juist kan inschatten en kan handelen.

Dit is voor mij het belangrijkste stuk wat mensen moeten leren, van zichzelf in het werken met paarden. Wat u al zei rijtechnisch kan men leren maar een gevoel ontwikkelen moeten we toch zelf doen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:07

I
Citaat:
k zou toch niet durven beweren, dat Edward Gal niet weet waar hij het over heeft of het niet goed begrepen heeft
Een Nederlands, Europees en Wereldkampioen, die de basis niet begrepen heeft

Dat durf ik wel, een ruiter die iets uitvoert hoeft nog niet de kennis te bezitten en het weten, hij is gewoon een uitvoerend artiest geen Künstler.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:09

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Moll en Professor en vele anderen die Klassiek rijden kennen het woord schakelen niet omdat zij paardrijden en niet op een motor of in een auto zitten, helaas is dat cherie78 totaal ontgaan daar is in dit topic duidelijk geschreven.
Tempi rijden in zijgangen is wel mogelijk.

Mij is weinig ontgaan :)
Dus tempi rijden in zijgangen is mogelijk (dat had ik natuurlijk al begrepen :D )

Dus juist door tempi te rijden in de zijgangen gaat een paard zo mooi groot scharen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:09

xmarliez schreef:
@ Professor, ik denk dat dat het horseman gevoel is wat mensen in zich naar boven moeten halen en ontwikkelen. En ik denk dat er maar weinig mensen zijn die het juiste gevoel hebben. Die mensen die dat niet hebben kunnen het wel leren maar dat is een persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt en daar moet je open voor staan. In het werken met paarden is het continu aan jezelf werken en dat is iets wat de meeste mensen niet vol kunnen houden. Het belangrijkste is dat iemand zijn gevoel leert ontwikkelen, iemand met de instelling do it for the horse en iemand die continu aan de zijn mogelijkheden blijft werken en blijft inzien waarom dingen juist wel of juist niet gaan zoals ze gaan en ten alle tijde de situatie juist kan inschatten en kan handelen.

Dit is voor mij het belangrijkste stuk wat mensen moeten leren, van zichzelf in het werken met paarden. Wat u al zei rijtechnisch kan men leren maar een gevoel ontwikkelen moeten we toch zelf doen.

Dat is goed doordacht, heb het extra niet aangesproken dat noem ik het Rijkunstig gevoel, maar ik ga daarvan uit dat men dat heeft wanneer men zegt dat men 2 levens nodig heeft om het paard te begrijpen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:10

cherie78 schreef:

welke versnelling?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:11

Citaat:
Mij is weinig ontgaan
Dus tempi rijden in zijgangen is mogelijk (dat had ik natuurlijk al begrepen )

Dus juist door tempi te rijden in de zijgangen gaat een paard zo mooi groot scharen?

U overgaat weer iets, laat weer iets uit scharen doet een paard niet alleen als ondeugd in stal.
Maar uw vraagstelling was anders u schreef iets en antwoord niet op dat wat u zelf schreef.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:12

Moll schreef:
cherie78 schreef:

welke versnelling?

De eerste tot en met de ............ mogelijkheden van het paard *D

Moll

cherie78 schreef:

Ik zou toch niet durven beweren, dat Edward Gal niet weet waar hij het over heeft :') of het niet goed begrepen heeft :')
Een Nederlands, Europees en Wereldkampioen, die de basis niet begrepen heeft :+[/quote]

in circus dressuur inderdaad, heeft niks te maken met klassieke rijerij

Professor

Moll schreef:
welke versnelling?

Mijn nieuwe auto heeft een automaat, veel makkelijker geeft aan in welke van de 7 verschnellingen hij is..... *\o/* _/-\o_