TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:54

ik denk dat dat voor de bitrijders ook geld,en zie de lozen dan ook als een cultureel verschijnsel,maar niet direct in het negatieve...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:57

Ach, ik ben al zo lang bezig met paarden die stalloos, ijzerloos e.d. door het leven gaan (in de jaren 70 ben ik al zo begonnen ;) ), dat bitloos en (semi) boomloos bij mij er ook nog wel bij kon en dat doe ik toch alweer heel wat jaartjes. :D

Jij hebt het over bitlozen, maar haalt er meteen nog meer bij, terwijl ik ook bitloze ruiters ken, die hun paard op stal houden. Om maar iets te noemen. :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:45

papagroom schreef:
Weet je....ik ga nu wat heel gevaarlijks zeggen.......de bitlozen boomlozen....ijzerlozen.....de lozen in het algemeen dus,is ook een bepaald slag volk,waar ik me niet tussen thuis voel......zonder te generaliseren...maar het zijn wel allemaal mensen van de alternatieve kant....althands in mijn omgeving...laten we het er dus maar op houden dat het wat vergelijk baar is met vroeger.....ik was van de zundapp,en niet van de puch.

:')
Tendance schreef:
Waarom zou je, je erin verdiepen als je geen problemen hebt en uiterst tevreden bent over de manier waarop je bezig bent. Misschien hooguit uit interesse voor het lichaam van het paard, zoals ik dat was.
En al helemaal als je in de wedstrijdsport zit is bitloos gewoon geen optie.

Voor mij persoonlijk zijn er wel 6 redenen, waarom ik niet bitloos ga rijden en ik zie niet echt een reden om het wel te doen. Zelfs nadat ik al ongelooflijk veel me heb verdiept in het lichaam van het paard ben ik nog niet overgestapt.
Mijn paarden reageren prima op het bit en vinden het geen probleem om aan het werk te gaan. Hebben overigens ook geen dag problemen gehad met het bit. Ook niet de eerste keer toen ze het in kregen.

En zo hoort het ook. Ik snap niet hoe mensen hun paard zover krijgen dat het in protest gaat (uitzonderingen daar gelaten)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:50

Ik rij met bit omdat mijn paardje er prima op reageert. Maar ik ben niet tegen bitloos. Wie tegen bit of tegen bitloos is, moet zich er eens in gaan verdiepen dat rijden op een paard sowieso onnatuurlijk is.

Ik hoop gewoon dat iedereen de hulpmiddelen verstandig en met beleid gebruikt. Of dit nu een bit, een zadel, een zweep of een deken is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:52

papagroom schreef:
Weet je....ik ga nu wat heel gevaarlijks zeggen.......de bitlozen boomlozen....ijzerlozen.....de lozen in het algemeen dus,is ook een bepaald slag volk,waar ik me niet tussen thuis voel......zonder te generaliseren...maar het zijn wel allemaal mensen van de alternatieve kant....althands in mijn omgeving...laten we het er dus maar op houden dat het wat vergelijk baar is met vroeger.....ik was van de zundapp,en niet van de puch.

Met alle respect, maar een tijd terug zag ik ook zo'n geitenwollensok natural met een keurige Parelli optoming zoals het in het boekje (met van die lussen langs het zadel naar beneden) staat met een hemelse blik ZONDER CAP (dat zegt parelli nl) door het bos rijden.

Toen had ik wel ff zin om die persoon op z'n giechel te r..... als je begrijpt wat ik bedoel. :+

Het zijn idd meestal niet de diehard westrijdruiters die elke maand een ander setje kopen, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar het zijn ook niet allemaal van die limonadeblijkijkers. Kijk maar bijv. in dat topic over 'healings en readings', veel mensen vinden dat in hetzelfde rijtje horen als bitloos en ijzerloos, maar er zitten net zo veel naturals die anti reading zijn als 'normals'

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:10

Ik wou net zeggen, ik zie er nou niet bepaald uit als een geitenwollensokkentype, geloof ik. :+ :D

Maarrrr...... ik ben wel alternatiever in die zin dat ik heel gezond leef (vegetarisch/veel biologisch) in vergelijking met het gros om me heen en open sta voor meerdere zaken dan alleen het reguliere stuk (en dat kun je breed opvatten). Daarin een balans vinden en hebben, vind ik persoonlijk beter. Maar ieder zijn/haar ding, hoor. En als mijn paard het koud heeft en enorm afvalt in de winter, zal ik er ook een deken opleggen of hem 's nachts binnen zetten ofzo, maar het is totaal niet aan de orde. Ik heb al jaren een kerngezond paard met kerngezonde, ijzerloze voeten, die zich heerlijk natural op het land voelt in zomer en winter en het prima doet met boomloos zadel en bitloos hoofdstel. Lijkt mij niets mis mee. :)
Noem me dan maar 'alternatief' en weet-ik-veel-wat, het zal wel. :)

Arabesk? Ik heb de mensen met paarden in gedeeld in: naturals, normals, traditionals en ubertraditionals. ;)
Met die laatst genoemde groep kan ik echt helemaal niets. Die hoef ik niet in de buurt. :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:13

Wat is het verschil tussen een normal en een traditional :D _O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:19

Is vegetarisch ook alternatief? Wat doet mijn paard nog met een bit in!
Ik vind persoonlijk bij dat rijtje nog ubernaturals horen. Daar heb ik persoonlijk echt helemaal niets mee, al dat gezever. Knol moet gewoon werken en we respecteren elkaar.

Maar wat is bitloos dan volgens jullie? Een rijstyle of uberhaupt een style in de gehele omgang bij paarden? (ik bedoel hiermee dat het dus kennelijk bij de style van die naturals hoort)

Ik denk zelf dat de meeste mensen bitloos per defenitie als goed zien. Zo van 'kijk mij goed bezig bitloos zijn..'

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:20

Arabesk schreef:
Wat is het verschil tussen een normal en een traditional :D _O-

Nou, in mijn beleving :D is een normal iemand die nog kan begrijpen dat een paard niet (te lang) op stal opgesloten hoort te staan, dat ijzers niet echt best zijn voor de voeten, maar die wel met bit en met boom rijdt bijvoorbeeld (ach, diverse varianten zijn nog mogelijk, zeg maar). Die iets minder 'natural' minded zijn dan wij. ;)

De traditional neigt dan nog meer naar stal, Anky, ijzers, bit, boom, veel krachtvoer, e.d. en de ubertraditional..... Tja, dat zijn de mensen die hun paard continu of in elk geval te vaak op stal hebben staan, nou en vul de rest maar aan. ;)

Zoiets.... dat is dan weer mijn eigen persoonlijke invulling in het hokjes denken, he, hahaha..... :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:23

Ok, ik heb er een beeld bij :D die houden we erin :D :D

Twiggy2008

Danique_G schreef:
Is vegetarisch ook alternatief? Wat doet mijn paard nog met een bit in!
Ik vind persoonlijk bij dat rijtje nog ubernaturals horen. Daar heb ik persoonlijk echt helemaal niets mee, al dat gezever. Knol moet gewoon werken en we respecteren elkaar.

Maar wat is bitloos dan volgens jullie? Een rijstyle of uberhaupt een style in de gehele omgang bij paarden? (ik bedoel hiermee dat het dus kennelijk bij de style van die naturals hoort)

Ik denk zelf dat de meeste mensen bitloos per defenitie als goed zien. Zo van 'kijk mij goed bezig bitloos zijn..'

Nou, ik ken veel mensen die mijn vegetarisch zijn al als alternatief beoordelen. Mede omdat ik gewoon een gezondheidseter ben (de combinatie met biologisch e.d.) Mijn paard moet ook 'aan de bak' als ik serieus aan het rijden ben of aan het lessen ben (dan al helemaal ;) ) en respect is zeker van belang over en weer. Bitloos is niet per definitie een rijstyle an sich, want ik ken ook 'normals', die bitloos rijden. Als je het nog snapt. Maarre..... het is hoe IK het indeel voor mezelf, jullie zullen het vast weer anders doen. En dat mag, hoor. :)

Air

Bitloos is een keuze in optoming Danique. Gewoon in het rijtje keuze in bitten. De één kiest voor enkelgebroken, een stang of bijv, dubbelgebroken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:34

Vandaar mijn vraag ook, iedereen kijkt er weer anders tegenaan. Daarom is het ook zo leuk om al die meningen te horen. En ook omdat ik niet meteen in hokjes wil plaatsen voordat ik dan weer iedereen op m'n dakje krijg :')

Ik zelf vind het enerzijds wel bij rijstyle/optoming horen. Sommige zien het als kennis van het paard en daar respect voor hebben. Ik vind dat je dat ongeacht de style moet hebben. Daarom vind ik (om maar even in de sfeer te blijven) dat ook een ubertraditional bitloos kan rijden

Anderzijds, vind ik wel dat het bij de style hoort. Niet alleen omdat bepaalde stylen het... onzin vinden. Ik zie er geen meerwaarde in, en pas wel tussen traditional/normal. Hoewel ik er een iets andere invulling van geef. En bij die keuze vind ik het toch net iets meer bij de style van de algehele omgang horen.

O nee zo bedoelde ik het niet geheel. Maar er zijn soms wat naturals .. die.. hun paard niet aan het werk zitten. Nouja, de mensen die ik heb gezien. Ik ben meer iemand van. Niet zeiken niet zeuren en niet janken, zet die knol aan het werk en hij zet zich wel over de angsten heen. Maar de rest zal het paard vast wel aan de bak zetten, dat geloof ik zeker wel haha.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:25

Even kort offtopic inhakend op die readings. Ik geloofde er tot voor kort (jaar terug) helemaal niet in geloven en eigenlijk nog niet, maar kan 1 ding niet ontkennen.

Een collega van mij doet aan Reiki of hoe je dat ook schrijft.
Mijn merrie at haar biks niet, hooi, gras, wortel en alles wel, maar werd steed matter en trager/ slomer.
Toen vroeg ze mij of ze een reading mocht doen. Ik er niet in gelovend zeg: Ach doe maar!
Dus zij mijn merrie vragen of ze haar voer niet lekker vond enzo, maar dat was het niet zei ze...
Het paard had pijn in haar borst, maar wat het was dat kon ze niet duidelijk krijgen.
Dus ik denk.... Nou zie je wel, hier heb ik dus geen reet aan!

Blijkt 2 weken later mijn merrie een hartritmestoornis te hebben en daardoor biks te zwaar voor haar te zijn om te verwerken.......

Hmmmm zulke pijn in haar borst dus...

En koppig als ik ben geloof ik nog steeds niet in bovennatuurlijk en readings enzo!

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:39

@maritangel

Nee ik hoef me er niet in te verdiepen aan alle optoming met bit en zonder bit zit nadelen/minpunten. En bitloos hoeft ook niet perse vriendelijker te zijn of beter het ligt er maar ent aan hoe je er mee rijd (maar dat word hie al vaker gezegt (: )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:12

Ach.... ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde, hoor, Tendance. :j
Dus ik pas nu vast ook heeeeeeel goed in het hokkie van anderen. :D
Al zitten er een hoop nepperds en nepzooi tussen alles wat je vaak ziet en mee krijgt her en der. Ik geloof ook echt niet alles en iedereen. :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:35

Tendance schreef:
Waarom zou je, je erin verdiepen als je geen problemen hebt en uiterst tevreden bent over de manier waarop je bezig bent. Misschien hooguit uit interesse voor het lichaam van het paard, zoals ik dat was.
En al helemaal als je in de wedstrijdsport zit is bitloos gewoon geen optie.

Voor mij persoonlijk zijn er wel 6 redenen, waarom ik niet bitloos ga rijden en ik zie niet echt een reden om het wel te doen. Zelfs nadat ik al ongelooflijk veel me heb verdiept in het lichaam van het paard ben ik nog niet overgestapt.
Mijn paarden reageren prima op het bit en vinden het geen probleem om aan het werk te gaan. Hebben overigens ook geen dag problemen gehad met het bit. Ook niet de eerste keer toen ze het in kregen.

Je ergens in verdiepen betekent niet meteen dat je ook over moet stappen. Je kan gewoon van meerdere takken van de paardrijsport iets af willen weten en zo redenen kunnen vinden om wel over te stappen naar bitloos (en om niet over te stappen).

voor de mensen die hier reageren zou het wel fijn zijn als ze er iets van af weten anders kun je je mening waarom je er tegen bent niet echt goed onderbouwen.

Verder geloof ik niet dat er geen enkele reden te vinden is. Ik denk eerder dat jij de dingen die je er over leest, zoals, in een paarden mond past geen twee bitten, niet aanneemt omdat jij in een andere theorie geloofd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:37

Nou, dat heb ik dus gedaan!
Ik heb heel veel info gezocht, maar zoals ik al eerder genoemd heb is de wedstrijdsport voor mij heel belangrijk en ik rijd Z1, dus heeft bitloos rijden voor mij geen zin.
Welk voordeel heeft het voor mij als Z1 ruiter om thuis bitloos te gaan rijden als ik op concours met bit moet?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:38

R00s schreef:
@maritangel

Nee ik hoef me er niet in te verdiepen aan alle optoming met bit en zonder bit zit nadelen/minpunten. En bitloos hoeft ook niet perse vriendelijker te zijn of beter het ligt er maar ent aan hoe je er mee rijd (maar dat word hie al vaker gezegt (: )

tja, als je je er helemaal niet in verdiept kan je ook niet geen mening onderbouwen waarom je ergens voor of tegen bent, vind ik zelf.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:39

Tendance schreef:
Nou, dat heb ik dus gedaan!
Ik heb heel veel info gezocht, maar zoals ik al eerder genoemd heb is de wedstrijdsport voor mij heel belangrijk en ik rijd Z1, dus heeft bitloos rijden voor mij geen zin.
Welk voordeel heeft het voor mij als Z1 ruiter om thuis bitloos te gaan rijden als ik op concours met bit moet?

Dan zou je het alsnog kunnen afwisselen. Ik ken zat mensen die dat doen. Maar goed, maakt niet uit. Het gaat er om wat bij jou paard het beste is. Ik kan daar niet over oordelen ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:41

Danique_G schreef:
En zo hoort het ook. Ik snap niet hoe mensen hun paard zover krijgen dat het in protest gaat (uitzonderingen daar gelaten)

Daar hoefde ik niet zoveel moeite voor te doen, ik hoefde het hoofdstel alleen maar te laten zien :=

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:46

altijd moeilijk punt, waarom ZOU een bit in een paardenmond moeten passen?

zo kan ik ook een nieuwe theorie ontwikkelen, dat er heus een rol stof in de mond past, en dat past bij elk paard of pony. als het niet helemaal past, heb ik er verschillende maten in gemaakt, zodat het tóch past. de ruiter bepaalt hoe scherp de rol stof is, en ook of je hem goed schoonhoudt of niet. Maar de hele wereld doet het nu, het is normaal. dus als jij die rol stof er uit haalt, en er een ijzeren bit voor terug in te plaats in doet, ben je echt raar bezig hoor!!! ;)

en een theorie met een ketting om de neus. past ook altijd. past het niet? heb ik er ook verschillende maten in gemaakt, zodat het tóch past. als je er mee op je pinken rijdt heeft het paard er heus geen last van hoor. ja als je er hard aan gaat zitten trekken krijgt je paard kapotte plekjes. Dat hoort niet, maar gebeurt wel.. (lezen jullie hier ook zoals het gaat met bitten in de wereld? ai kapotte mondhoek - niet op je pinken gereden ruiter!!)

bit of bitloos. het is een keuze. en niet een geloof, of een feit of volgens een theorie wel of niet zoals het hoort. want niks is zoals het hoort bij het paardrijden toch... een bit niet, en ook een bitloos hoofdstel niet.

Afbeelding
en ook op deze foto: een bit niet, een bitloos hoofdstel niet, en een ruiter hoort ook niet ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:50

Air schreef:
Bitloos is een keuze in optoming Danique. Gewoon in het rijtje keuze in bitten. De één kiest voor enkelgebroken, een stang of bijv, dubbelgebroken.

mee eens :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:25