Ninx schreef:Als je sommige profielen van 'boze mensen' er eens op naslaat, of HAW of ITP topics bekijkt, en dan hoort dat ze kwaad worden omdat het paard over de schouder wegloopt of omdat het niet terug wil komen in tempo of juist vertraagt... of niet wil nageven... (men bedoelt dan wellicht te zeggen: het hoofd naar beneden houdt)... dan vind ik dat niet erg verstandig.
Ik zie veel handen op benen, scheef zitten, holle ruggen, opgetrokken schouders, spanning in opgetrokken benen, rare teugelvoering.
Die stakende paarden hebben af en toe stiekem wel een beetje gelijk.... Ik zou, als paardlief niet luistert, toch liever onderzoeken wat ik zelf verkeerd doe dan kwaad worden... Dat verstoort de verhoudingen en zorgt er iig voor dat je zelf niets leert...
Echt raar gedrag: dreigen wanneer je gaat voeren, trappen, bijten, ruzie maken met andere paarden waar je bij staat.... moet je zeker bestraffen. Maar eigenlijk is er al heel wat misgegaan voordat het zover is....
En daar steek ik hand in eigen boezem, ik laat ze soms te 'vrij' en realiseer me soms dat dat niet handig is.... zijn echter eenvoudige zaken als... laten grazen aan de hand, en dan 'wanneer je het niet wil' om de haverklap die kop naar beneden....
Ter aanvulling: ik zie ook veel posts van paard die hardhandig gecorrigeerd worden omdat ze zich op stal zouden misdragen? Tja... veel paarden misdragen zich nu eenmaal op stal omdat ze zich ongelukkig staan te vervelen, veel te veel energie hebben... en van gekkigheid niet weten wat ze moeten doen... Al die typische gedragingen heb ik ook even bij mijn paard gezien toen ik haar een periode op een pensionstalling had waar ze 's nachts binnen stond.... ik heb haar snel weggehaald, werd wel verdrietig van de verandering. Overigens denk ik dat er genoeg paarden zijn die overdag buiten, en 's nachts binnen uitstekend vinden. Maar paarden die dag en nacht binnen staan en zich misdragen? Volstrekt begrijpelijk!
Deze post had dit topic nodig!!