Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:37

Imitador schreef:
Waarom zou dit een onzinnige discussie zijn? Alsof we helemaal niets weten en daarom helemaal niets mogen zeggen?? Het is toch juist goed dat er ten alle tijde kritisch wordt gekeken, vooral naar de groep die voor velen een voorbeeld vormen?

Omdat ik zelf geen kinderen heb, mag ik geen mening hebben over hoe de buurvrouw met haar kind omgaat? Terwijl ik, weliswaar als leek, kan zien dat het niet goed gaat (is een voorbeeld hoor)? Tuurlijk wel. En het is maar goed dat er mensen zijn die hun ogen open houden, zo is er tenminste vooruitgang en blijven ook de mensen die al jaren in de top zitten of mensen die al jaren jureren scherp.

maar dan mogen wij toch ook een eigen mening hebben? Of moeten we in deze discussie alleen maar 'kenners' hebben die
het paard niet goed vinden lopen?
Vind ik toch een beetje raar hoor. Tuurlijk mag je het niet leuk vinden dat ik hem wél een super beestje vind, maar
dan hoef je nog niet gelijk een brulaap te wezen die niet weet waar ze het over heeft ;)

kim1207

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:46

showdraf, niet meer niet minder in ieder geval niet de dressuur toegepast op het paard zoals dressuur van origine bedoeld was!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:37

Scandicnr1 schreef:
Ik zit dit weer met verbazing te lezen :j
Dat paard loopt geweldig, heeft wat foutjes maar worden prima opgelost door Edward!
Niet MOOI ?????????? Sorry idd ieder zijn mening maar deze bewegingen daar droomt iedere paarden eigenaar toch van, paard heeft er plezier in wat is hier nu weer het probleem?

Edward heeft een TE goed paard := man o man sorry maar het lijkt inmiddels wel of het een sport wordt om de sport in een kwaad daglicht te zetten :(

Ik vindt hem fantastisch, heb met plezier gekeken en mensen dit is nog maar het begin hij wordt nog beter dus wen er maar aan *\o/*

Spreek voor jezelf. :+

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:13

Ik vind Totilas een paard met bijzonder veel uitstraling, en alleen daardoor al een opvallende verschijning. Maar ik vind zijn bewegingen toch wel weer het andere uiterste en op de één of andere manier een beetje afbreuk doen aan het geheel. Te extreem zou ik het niet noemen, maar het mag wel wat subtieler, ''less is more'' vind ik in dit geval wel op z'n plaats.

Wil wel de kanttekening maken dat ik hem een zeer getalenteerd sportpaard vind (zeker onder Edward Gal, een prachtcombinatie). En ik ben benieuwd naar zijn fokkwaliteiten, ondanks dat we daar nog enige tijd op moeten wachten. :)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:54

ik vind het een prachtig beest om te zien!
maar idd wat er al in de beginpost wordt vermeld is, hij doet veel met zijn voorbenen en met zn achterbenen dan in dat opzicht te weinig. want bij de draf (ook middendraf) moet de voorbenen en de achterbenen een gelijke graden hebben :) (tenmiste dat heb ik gelezen :P ) en dat zie je duidelijk bij totilas niet.

(weet niet of jullie me nog snappen XD :') )
maar al met al vind ik het een bijzonder paard :) wat een verschil ook met dat eerste plaatje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:50

Ik heb eens wat filmpjes en een aantal clinics gekeken op internet, en vind eigenlijk dat Edward heel erg vriendelijk rijdt. En
Totilas loopt, als hij wat lager is ingesteld echt zo anders dan in de oprichting, want dan begint het voorbeengezwaai pas. Ik
denk dat het toch ook aan de trainingsmethode ligt, samen met de aanleg van het paard. Om daar een echte mening over
te vormen ben ik niet professioneel genoeg, maar van wat ik gezien heb vind ik het er best wel netjes uit zien.
Echt 'mooi' vind ik het niet, nee. Hij lijkt onderhand wel een tuiger :+ . Maar zoals ik hem lager ingesteld heb zien lopen (dus niet
in de rollkur houding maar gewoon netjes over de rug, laag diep en rond) vind ik dat hij wel echt geweldige gangen heeft.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:15

pharagirlke schreef:
Scandicnr1 schreef:
Ik zit dit weer met verbazing te lezen :j
Dat paard loopt geweldig, heeft wat foutjes maar worden prima opgelost door Edward!
Niet MOOI ?????????? Sorry idd ieder zijn mening maar deze bewegingen daar droomt iedere paarden eigenaar toch van, paard heeft er plezier in wat is hier nu weer het probleem?

Edward heeft een TE goed paard := man o man sorry maar het lijkt inmiddels wel of het een sport wordt om de sport in een kwaad daglicht te zetten :(

Ik vindt hem fantastisch, heb met plezier gekeken en mensen dit is nog maar het begin hij wordt nog beter dus wen er maar aan *\o/*

Spreek voor jezelf. :+

Ik spreek denk ik namens vele anderen, er is niets mis met dat paard of de wijze waarop hij gereden wordt, ze zijn heus wel zuinig op hem.
Dat paard heeft zoveel beweging, over een paar jaar is alles veel meer gecontroleerd en loopt ie 99% daarnaast loopt het paard met veel plezier door de baan oortjes erop en vrolijk, op landelijke concoursen zie je regelmatiger wat anders hoor... Vele malen erger met paarden die nog geen 10% van zijn bewegingen hebben |(

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:17

klinkt mss raar eh...
Maar ik vind dat paard er niet natuurlijk uit zien.
(dat paard van edward gal)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:21

Scandicnr1 schreef:
Ik spreek denk ik namens vele anderen, er is niets mis met dat paard of de wijze waarop hij gereden wordt, ze zijn heus wel zuinig op hem.
Dat paard heeft zoveel beweging, over een paar jaar is alles veel meer gecontroleerd en loopt ie 99% daarnaast loopt het paard met veel plezier door de baan oortjes erop en vrolijk, op landelijke concoursen zie je regelmatiger wat anders hoor... Vele malen erger met paarden die nog geen 10% van zijn bewegingen hebben |(

Ja, je spreekt inderdaad in de plaats van velen andere maar er zijn er ook een hoop die het paard niet zo enorm mooi vinden van beweging, vandaar dat ik zeg, spreek voor jezelf, ik zou niet willen dat mijn paard zo liep (dat zal ze ook nooit of te nimmer kunnen want daar heeft ze de kwaliteiten niet voor). Vind het simpelweg niet mooi en dat is smaak. :) En jij kan niet voor iemand anders bepalen wat die persoon mooi vind of niet.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:02

Het paard kan het, zonder moeite en met plezier!

Ze zullen echt wel zuinig op hem zijn en ze zullen zeker weten wat ze doen. Ergens ben ik trots op ons Nederlands team met een aanwinst als Totilas. Maar... hij is er nog niet en de weg is nog lang. Ik betwijfel wel hoelang hij dit volhoud, voornamelijk vanwege zijn leeftijd.

Dat ieder zijn mening heeft over de bewegingen van Totilas dat is normaal. Maar ik vind niet dat het afgekraakt moet worden. Wat als we zelf zo'n paard op stal hebben staan....? Je bent er trots op en je gaat het gebruiken.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:19

pharagirlke schreef:
Scandicnr1 schreef:

Ja, je spreekt inderdaad in de plaats van velen andere maar er zijn er ook een hoop die het paard niet zo enorm mooi vinden van beweging, vandaar dat ik zeg, spreek voor jezelf, ik zou niet willen dat mijn paard zo liep (dat zal ze ook nooit of te nimmer kunnen want daar heeft ze de kwaliteiten niet voor). Vind het simpelweg niet mooi en dat is smaak. :) En jij kan niet voor iemand anders bepalen wat die persoon mooi vind of niet.

Gelukkig heeft Totilas deze kwaliteit wel!
Niet mooi vinden is prima maar dit IS dressuur met een fantastisch bewegend paard, dat in de toekomst alleen maar beter zal worden.
Ik vindt dat je nogal heftig reageert..... ik ben van mening (en dan spreek ik idd voor mijzelf!!!!) Dat als je vindt dat Totilas geen goed voorbeeld is voor de dressuursport je echt niet begrepen hebt wat dressuur nu werkelijk is...
Totilas loopt met veel plezier (en ja erg veel beweging) door de baan, heeft mooie ontspannen stukken, problemen worden vriendelijk opgelost ook tijdens het losrijden dus niets geen geschop, veel druk en getrek en heeft een ruiter op zijn rug met veel ballans en verstand! Edward brengt dit paard helemaal niet regelmatig uit en is zuinig op hem....

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:23

Westland schreef:

Wat als we zelf zo'n paard op stal hebben staan....? Je bent er trots op en je gaat het gebruiken.

Dan komt er een heel groot ijzeren hek met camera voor de stallen :P
Hij is fantastisch +:)+ zijn hele uitstraling, en het plezier waarmee hij door de baan gaat.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:01

Scandicnr1 schreef:
Westland schreef:

Wat als we zelf zo'n paard op stal hebben staan....? Je bent er trots op en je gaat het gebruiken.

Dan komt er een heel groot ijzeren hek met camera voor de stallen :P
Hij is fantastisch +:)+ zijn hele uitstraling, en het plezier waarmee hij door de baan gaat.
das een goeie lol :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:29

kim1207 schreef:
showdraf, niet meer niet minder in ieder geval niet de dressuur toegepast op het paard zoals dressuur van origine bedoeld was!!

In de natuur zie je dit soort bewegingen zeker terug... Geen show, maar 'origineel gedrag' van paarden om elkaar te imponeren.
En de dressuur maakt gebruik (als het goed is) van deze aanleg van nature. Doen wat het paard zelf aanbiedt en dat gebruiken/toepassen in de rijsport.
Kijk maar eens naar de spaanse rijschool, Hempling, e.v.a.
Om zoveel vrijheid te hebben in de voorhand, moet een paard geweldig zijn balans hebben in de achterhand.
Niks geen show..., maar kwaliteit, als je het mij vraagt ;) .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:48

Geen enkel paard in de natuur loopt zo. Dat is helemaal niet efficient en kost alleen maar energie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:03

Scandicnr1 schreef:
Gelukkig heeft Totilas deze kwaliteit wel!
Niet mooi vinden is prima maar dit IS dressuur met een fantastisch bewegend paard, dat in de toekomst alleen maar beter zal worden.
Ik vindt dat je nogal heftig reageert..... ik ben van mening (en dan spreek ik idd voor mijzelf!!!!) Dat als je vindt dat Totilas geen goed voorbeeld is voor de dressuursport je echt niet begrepen hebt wat dressuur nu werkelijk is...
Totilas loopt met veel plezier (en ja erg veel beweging) door de baan, heeft mooie ontspannen stukken, problemen worden vriendelijk opgelost ook tijdens het losrijden dus niets geen geschop, veel druk en getrek en heeft een ruiter op zijn rug met veel ballans en verstand! Edward brengt dit paard helemaal niet regelmatig uit en is zuinig op hem....

"fantastisch bewegen" is wederom subjectief. En waarom enkel reageren op de kwaliteiten die mijn merrie niet heeft? Waarom niet reageren op het punt waar ik zeg dat ik dat niet eens zou willen? En wat als ik nu zou zeggen: "Ik ben van mening, dat als je vind dat Totilas wel een goed voorbeeld is voor de dressuursport, dat je echt niet begrepen hebt wat dressuur nu werkelijk is..."

Want, wat is dressuur Scandic? Vertel het me eens als ik het niet begrepen heb en jij wel?
Ontspannen vind ik het beeld overigens nog niet maar goed, dat zal ik dan wel mis zien :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 16:05

senna21 schreef:
kim1207 schreef:

In de natuur zie je dit soort bewegingen zeker terug... Geen show, maar 'origineel gedrag' van paarden om elkaar te imponeren.
En de dressuur maakt gebruik (als het goed is) van deze aanleg van nature. Doen wat het paard zelf aanbiedt en dat gebruiken/toepassen in de rijsport.
Om zoveel vrijheid te hebben in de voorhand, moet een paard geweldig zijn balans hebben in de achterhand.

Hahahahaha ik zie Totilas al zo in het bos zonder ruiter op z'n rug lopen _O-

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:10

Bomba schreef:
senna21 schreef:

Hahahahaha ik zie Totilas al zo in het bos zonder ruiter op z'n rug lopen _O-

nee, maar ik zie ook geen paard spontaan uit zichzelf zonder ruiter in het bos springen, westernrijden
en vrijheidsdressuur ;) En trouwens, hij kan dat, omdat hij mede een goed (gefokte) bouw er voor heeft
en goed getraint word, iemand problemen met goed trainen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:15

Jij hebt het scandic topic niet gevolgt geloof ik :D

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 16:35

Tromgeroffel....

Totilas in het wild!

Afbeelding

Hahahahaha.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:00

Pharagirlke, ken jij het begrip rijtechnische ontspanning of ga jij voor totale ontspanning?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:09

Ik heb van Totilas nooit echt een goede standfoto gezien, dus die goede bouw, weet ik niet.

Traint Edward nog steeds LDR? Of is dat inmiddels ook van de baan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:07

horseyfries schreef:
Pharagirlke, ken jij het begrip rijtechnische ontspanning of ga jij voor totale ontspanning?

Als rijtechnische ontspanning een uitvlucht is voor Totilas zijn spanning dan ken ik het niet. ;)

_San87_ Edward traint nog steeds LDR.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:27

@Pharagirlke: Ben jij van mening dat Totilas spanning heeft, en dan heb ik het niet over 'gezonde' spanning maar spanning omdat van hem onmogelijkheden worden gevraagd? Zo ja, waar basseer jij dat op?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:28

Pharagirlke, je denkt dus dat totale ontspanning hetgeen is wat gevraagd wordt in de dressuur?