Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:56

Miryamk schreef:
Da's wel heel kort door de bocht :D
Maar waarschijnlijk wel waar het op neerkomt.

hoe kan het dan, dat ze eerst stelling af zou dwingen in hand en vervolgens dit zonder zadel en hoofdstel voor elkaar krijgen? als het paard het gewend is in hand?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:57

MissPK schreef:
Jemig nu moet ik dus gaan opschrijven hoe men een paard naar een juiste stop traint? :=

Oke beknopt proberen te schrijven wat ik bedoel....hij moet ook eerst op de hulpen van de teugel reageren omdat áls het niet vanzelf meteen goed lukt je het paard kan 'vertellen' wat je precies wil met je zithulp...
Hebben jullie nu echt het idee dat je gewoon WHOA! roept en een westernpaard maakt uit zich zelf een perfecte slidingstop of wat snap ik nu niet?

Het ging mij om de training tot de stop?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:58

nombrado schreef:
wat doe je dan met je zit om je paard terug te nemen in tempo?

Ik voel me nu net een kind wat verantwoording moet af leggen voor iets wat ze fout gedaan heeft maar goed, ik probeer er over heen te stappen :o

Ik ga zwaarder achter op m'n billen zitten en gebruik m'n stem...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:59

Als ik dat zou weten zou ik het haar na gaan doen, maar helaas... ;)
Wel zie je vaker westernpaarden zonder hoofdstel een reiningproef afleggen, of ze daarbij de juiste stelling aannemen kan ik je niet vertellen. Ben tot nu toe te zeer onder de indruk geweest om daar op te letten :o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:59

MissPK arm kind, zal ik u bijstaan. Nee u behoeft geen hulp, kan prima zelfstandig voor u zelf schrijven.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:00

FaberSmid schreef:
MissPK arm kind, zal ik u bijstaan. Nee u behoeft geen hulp, kan prima zelfstandig voor u zelf schrijven.

_/-\o_ :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:01

Miryamk schreef:
Wel zie je vaker westernpaarden zonder hoofdstel een reiningproef afleggen, of ze daarbij de juiste stelling aannemen kan ik je niet vertellen. Ben tot nu toe te zeer onder de indruk geweest om daar op te letten :o

Begrijp er even niks meer van, denkt u alle nu werkelijk dat die dame het paard zonder optoming vanaf het begin rijdt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:02

MissPK schreef:
Oke beknopt proberen te schrijven wat ik bedoel....hij moet ook eerst op de hulpen van de teugel reageren omdat áls het niet vanzelf meteen goed lukt je het paard kan 'vertellen' wat je precies wil met je zithulp...

als je je realiseerd dat een paard op zit prima terug te rijden is, daar het paard ook stopt op achterhand en je dus in je zit daarop kan inwerken , en je weet wat een paard eigenlijk doet met zijn lijf als hij stopt.......ga je je idd afvragen waarom die teugels nog aan de voorkant zitten.
Het wil niet zeggen dat je zonder teugels of bit moet rijden, maar wel dat dit echt heel bewust maar gebruikt mag worden....en niet om een stelling af te dwingen bij een paard wat scheef is!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:03

FaberSmid schreef:
Miryamk schreef:

Begrijp er even niks meer van, denkt u alle nu werkelijk dat die dame het paard zonder optoming vanaf het begin rijdt?

Nee :+
Dat heb ik in mijn vorige bericht ook geschreven ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:04

MissPK schreef:
Ik ga zwaarder achter op m'n billen zitten en gebruik m'n stem...

oké, en doe je je rug hol of bol
en wat doe je met je benen?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:07

FaberSmid schreef:

:D
Het gaat ook best maar ik moet wel wat moeite doen hoor...dat geeft niks, leer ik van, hoop ik!

nombrado: Onderug iets boller, benen nog weinig voor een overgang terug, ik probeer m'n benen juist gewoon losjes/licht eraan te houden. Met meer druk in de beugels en iets van het paard af stoppen we met bewegen...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:08

FaberSmid schreef:
MissPK schreef:
oké....dus jij denkt, dat stacy met bit en zadel haar paard eerst zijgangen en sliding stops heeft aangeleerd, en vervolgens alles afgooid en het kunstje vervolgens kaal neerzet?
vraagje
hoe neem je tempo terug met rijden? met je zit?

Zijn er geen filmpjes met hetzelfde paard en anderen paarden, die wel met optoming gereden worden. Dacht dat namelijk wel in real life gezien te hebben?

Zal dat dan wel verkeerd begrepen hebben?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:10

MissPK schreef:
FaberSmid schreef:

:D
Het gaat ook best maar ik moet wel wat moeite doen hoor...dat geeft niks, leer ik van, hoop ik!

nombrado: Onderug iets boller, benen nog weinig voor een overgang terug, ik probeer m'n benen juist gewoon losjes/licht eraan te houden. Met meer druk in de beugels en iets van het paard af stoppen we met bewegen...

Gaat dit nu over western riding of dressuur? Kan deze hulpen niet meer begrijpen?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:17

Vertel het me maar Fabersmid het maakt mij niets uit! :D Ik rij voornamelijk paard geloof ik maar wat snapt u niet?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:18

De hulp die ik van mijn KD-juf leer is niet zo verschillend als hoe ik het in westernlessen heb geleerd. Nu (bij de KD) moet ik uitademen en mijn paard komt terug, eerder zei ik: Sssstttt waarbij mijn lichaam eigenlijk dezelfde beweging maakt. Dus uitademen daardoor de rug iets boller. Ook druk ik een heel klein beetje mijn hakken uit. Niet teveel anders staat ie stil.
Ik vind het juist leuk dat mensen verschillende disciplines uitproberen om hun paard te verbeteren... :o

Esperanza
Blogger

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:37

MoniqueB schreef:
Jeannine schreef:
Een vraag nog! Linksom valt hij over zijn buitenschouder. Welke hulpen geven jullie om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurd.

Vanwege de natuurlijke scheefheid ontstaat er een diagonale verschuiving van het zwaartepunt. Een linksgebogen paard zal dan meer gewicht op zijn rechtervoorbeen dragen. Als het zwaartepunt niet gecorrigeerd wordt zal het paard hoe dan ook achter het zwaartepunt aan blijven lopen.

Ik zou daarom een tussenstap nemen voordat je bovenstaande hulpen geeft. Ik zou dan contrastelling aannemen, zodoende haal je het zwaartepunt van de rechterschouder af, om vervolgens recht te stellen, als het goed is ligt het zwaartepunt dan weer in het midden, en dan de hulpen zoals jij ze beschrijft waarbij ik aan toe zou willen voegen om met je binnenteugel een beetje stelling te vragen en met je linkerbeen het linkerachterbeen naar het zwaartepunt te begeleiden.

Ik schrik erg als ik lees dat het over de buitenschouder vallen maar opgelost moet worden door naar buiten te zitten %) Dat kan toch helemaal niet. Je moet, net als Hannah Frouk zegt, iets losmaken want er zit iets vast. En MoniqueB beschrijft een goede manier. Gebruik contrastelling. Stelling is misschien niet echt het goede woord, het impliceert te veel buiging vanuit het lijf. Maar door het hoofd te richten naar buiten (lastig, want Monique beschrijf een linker buiging, ik ken alleen de rechterbuiging in een paard) op die linker volte, kun je het lijf de goede volte laten lopen zonder over de schouder te vallen. Wanneer het paard sterker wordt kun je je paard recht laten lopen op de volte en na verloop van tijd kun je gewoon in de goede rijrichting gaan rijden.

Je kunt een paard toch niet rechtrichten door hier en daar je gewicht te verplaatsen en je benen te gebruiken? Was het maar zo simpel. Het gebruik van teugels en bit is onvermijdelijk in de africhting van een paard. Aan die teugels kun je voelen of het bit eenzijdig wordt gepakt. Er is geen stelling die wordt afgedwongen, het stellen of plaatsen van het hoofd is een zeer belangrijke RR hulp.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:38

MissPK schreef:
Vertel het me maar Fabersmid het maakt mij niets uit! :D Ik rij voornamelijk paard geloof ik maar wat snapt u niet?

Wat voor paardrijden dan is de vraag?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:41

Esperanza schreef:
Je kunt een paard toch niet rechtrichten door hier en daar je gewicht te verplaatsen en je benen te gebruiken? Was het maar zo simpel. Het gebruik van teugels en bit is onvermijdelijk in de africhting van een paard. Aan die teugels kun je voelen of het bit eenzijdig wordt gepakt. Er is geen stelling die wordt afgedwongen, het stellen of plaatsen van het hoofd is een zeer belangrijke RR hulp.

jep, kan wel
want een paard gaat recht vanachteruit
dus moét het met zit gebeuren , of been om dit recht te krijgen.
aan het bekken van het paard kan je ook voelen of hij recht is of scheef, daar heb je echt je bit niet voor nodig, of, daar is ie niet voor bedoeld.
het stellen van het hoofd?
wat als ik jou hoofd zou stellen? wordt je dan ook recht?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:42

Juist, een paard wat naar links wegvalt help je door hem op die kant iets te begrenzen waardoor hij zich weer rechtmaakt en je weer los kunt laten. Corrigeren doen we op de buitenteugel en dient alleen om het paard recht te maken. Op de binnenteugel wordt niet gecorrigeerd, echter wordt daar de mond flexibel gehouden dmv superkleine en zachte vibraties op de teugel(vibraties, dus trillingkjes waardoor het paard blijft afkauwen en de spanning in de kaak weer loslaat, en dus niet de hand naar achteren plaatsen, en absoluut geen grote bewegingen.)

We rijden het paard van het binnenbeen naar de buitenteugel, hierop zal het zich altijd rechtstellen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:43

Om even op het rechte spoor te blijven.

Stelling is hoofdzakelijk in de nek en de kaak. Dus van Maantopje tot en met de inplanting van de hals in de schoft.
Buiging is van maantopje tot en met uiteinde staart.
Stelling zonder buiging kan.
Buiging zonder stelling niet.
Laatst bijgewerkt door Professor op 05-04-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:43

nombrado schreef:
jep, kan wel
aan het bekken van het paard kan je ook voelen of hij recht is of scheef, daar heb je echt je bit niet voor nodig, of, daar is ie niet voor bedoeld.

Je kunt wel merken dat je nog nooit een verreden paard hebt gecorrigeerd als je beweert dat elk paard recht van achteruit gaat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:44

Mindfields schreef:
Juist, een paard wat naar links wegvalt help je door hem op die kant iets te begrenzen waardoor hij zich weer rechtmaakt en je weer los kunt laten. Corrigeren doen we op de buitenteugel en dient alleen om het paard recht te maken. Op de binnenteugel wordt niet gecorrigeerd, echter wordt daar de mond flexibel gehouden dmv superkleine en zachte vibraties op de teugel(vibraties, dus trillingkjes waardoor het paard blijft afkauwen en de spanning in de kaak weer loslaat, en dus niet de hand naar achteren plaatsen, en absoluut geen grote bewegingen.)

We rijden het paard van het binnenbeen naar de buitenteugel, hierop zal het zich altijd rechtstellen.

brrrrrrrrr....kneepjes, afkouwen
weet je als een paard kauwt, dat ie niet meer ademen kan?
hoe kan je nou een paard aan de voorkant rechtmaken, als het vanachteruit gebeurd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:45

Mindfields schreef:
nombrado schreef:
jep, kan wel

Je kunt wel merken dat je nog nooit een verreden paard hebt gecorrigeerd als je beweert dat elk paard recht van achteruit gaat.

goed lezen...je kán elk paard recht maken vanachteruit!!!
geen verreden paard? Ik kan ze helaas niet meer tellen.
vergeet zwartje niet |(

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:45

nombrado schreef:
brrrrrrrrr....kneepjes, afkouwen
weet je als een paard kauwt, dat ie niet meer ademen kan?
hoe kan je nou een paard aan de voorkant rechtmaken, als het vanachteruit gebeurd?

Zou wat zijn he als een paard niet kan ademen als ie kauwt, verwonderlijk dat er zoveel paarden nog op de benen blijven als ze eten. Staan de hele dag te grazen, zonder te ademen. Knappe wezens hoor paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:47

Professor schreef:
Om even op het rechte spoor te blijven.

Stelling is hoofdzakelijk in de nek en de kaak. Dus van Maantopje tot en met de inplanting van de hals in de schoft.
Buiging is van maantopje tot en met uiteinde staart.
Stelling zonder buiging kan.
Buiging zonder stelling niet.

maar met een buiging of stelling is een paard niet recht...
het buigen doe ik vanachteruit....zonder stelling... kaarsrecht de voltes in
sporend achter in voor recht